Peugeot 5008 | Update 2023

A

Anoniem

Guest
De nieuwe 5008:

1473186339-500811.jpg

7-zits 3008.
Een concurrent van de Skoda Kodiaq. Als ie hetzelfde interieur krijgt als de 3008 heeft ie daar alvast een voorsprong op de Kodiaq.;)
Hopelijk niet met de derde zitrij van zijn voorganger en de Grand Picasso, want dan wint op dat vlak de Skoda.

En zo te zien met 3 stoelen ipv een achterbank. Zit toch wat lekkerder als je met zijn drieën achterin zit.

Rembrandt zei:
7-zits 3008.
Een concurrent van de Skoda Kodiaq. Als ie hetzelfde interieur krijgt als de 3008 heeft ie daar alvast een voorsprong op de Kodiaq.;)
Hopelijk niet met de derde zitrij van zijn voorganger en de Grand Picasso, want dan wint op dat vlak de Skoda.

Kodiaq is iets langer dan een 5008, 4,70 m.
De Peu wordt 4,64 m.

Ik heb zo'n vermoeden dat dit wishful thinking is van Auto Moto: op geen enkele andere Franse website wordt dit nieuws gemeld. Hij ziet er ook vrij sterk 'geshopt' uit.
Een te enthousiaste Peugeotfan die de eerste wilde zijn met het nieuws? ;)

Misschien, maar ik denk wel dat dit de echte is. Morgen wordt hij officieel onthuld; zie bv. https://www.tf1.fr/tf1/auto-moto/news/exclu-automoto-peugeot-5008-5008-gt-devoiles-7-septembre-2016-0936931.html

Oei, ik ben benieuwd hoe dat "SsangYong-aanbouwdeeltje" bij de achterruit er in het echt uitziet. Op de foto's ziet het er namelijk erg geknutseld uit.

Carscoops zei:
The second- and third-row have separate seats that are folding, titling and removable

Dat klinkt veelbelovend.
Dat wegklappen is leuk, maar als je zelf kan bepalen welke stoelen je meeneemt is in de praktijk nog veel handiger.
En dit klinkt als een combinatie van beide.(y)

Alsof de Peugeot design afdeling nu in handen is van Chinezen.
Erg ongelukkig ontwerp.
Dat blijkt nog het meest uit diverse onbegrijpelijk / onnodig warrige details.

Rembrandt zei:
Carscoops zei:
The second- and third-row have separate seats that are folding, titling and removable

Dat klinkt veelbelovend.
Dat wegklappen is leuk, maar als je zelf kan bepalen welke stoelen je meeneemt is in de praktijk nog veel handiger.
En dit klinkt als een combinatie van beide.(y)

Dat lijkt me ook een handige feature. 50 van de 52 weken per jaar liggen bij mij namelijk stoel 6 en 7 ingeklapt. Alleen als mijn ouders op bezoek zijn gebruiken we stoel 6 (7 ligt altijd ingeklapt). Als de kofferruimte dan wat dieper is, past de kinderwagen misschien onder het afdekzeil of kan alles er een beetje makkelijker in als we op vakantie zijn. Ik vraag me af of de vloer mooi glad is als de stoelen 6 en 7 eruit zijn.

calin zei:
Oei, ik ben benieuwd hoe dat "SsangYong-aanbouwdeeltje" bij de achterruit er in het echt uitziet. Op de foto's ziet het er namelijk erg geknutseld uit.

+1

Kodiaq ... Tiguan XL ... Nissan X Trail ... 5008 .... het wordt druk in de 7 zits SUV modellen

Wat een gave auto zeg! Ik was direct enthousiast toen ik de foto's zag, echt heel leuk gedaan. En niet zo aanstellerig 'dynamisch' gelijnd als de Kadjar. Nee, gewoon een lekker stoere en ietwat bonkige auto. Iets minder vind ik de Suzuki-achtige neus en (uiteraard) de klokken boven het stuur. Vooral dat laatste vind ik erg jammer, want de rest van het interieur vind ik heel mooi.

Overigens ben ik ook heel benieuwd hoe de achterkant er in het echt uitziet, maar zo van de foto's vind ik het wel geslaagd. Dat chromen lijntje over de C-stijl doet echt heel veel.

iDS zei:
Ik heb zo'n vermoeden dat dit wishful thinking is van Auto Moto: op geen enkele andere Franse website wordt dit nieuws gemeld. Hij ziet er ook vrij sterk 'geshopt' uit.
Een te enthousiaste Peugeotfan die de eerste wilde zijn met het nieuws? ;)

En dit blijkt dus toch definitief. Tja, de oplossing van de D-stijl overtuigt me niet. Ik heb een voorkeur voor de 3008. Maar er is alleszins slechter op de markt, en er blijft dat schitterende dashboard(y)

Thiago zei:
JP2010 zei:
Marang73 zei:
Kodiaq ... Tiguan XL ... Nissan X Trail ... 5008 .... het wordt druk in de 7 zits SUV modellen

Koleos ;)

Die ik zou kiezen.
Komt ook nog een Opel SUV aan.

Opel SUV pas in 2018 .... redelijk laat ... zoals gewoonlijk bij Opel ... of gaan ze ons verrassen in Parijs? Koleos wordt alleen in diesel geleverd. Momenteel staat de Kodiaq bij mij op nummer 1 .... of de nieuwprijs moet tegenvallen.

Rij nu een Opel Zafira met 7 stoelen ... met 3 kids wel zo praktisch ... ben wel blij dat er nu ineens heel veel SUV/7 zits modellen op de markt komen ... mooi getimed aangezien ik in november/december een nieuwe keus moet maken.

Over 2 maanden weten we wat hij gaat kosten maar als ik de prijzen van de 3008 bekijk kan deze wel eens flink aan de prijs zijn.

calin zei:

Ja precies, moest ook gelijk aan de (mini) dakkapel denken..

Er is er weer één in autoland....:)

Qua design een heel andere 5008 dan wat er nu rijdt.. is wel ff wennen, vind ik.

Sorry hoor, wat een overdreven gemekker over dakkapellen à la Ssang-Yong Rodius. Die wagen had een soort coupélijn waar een meter aan-/opgeplakt was.
Bij de nieuwe 5008 loopt de achterruit gewoon licht gebogen weg maar zitten er aan de zijkant twee paneeltjes, waarschijnlijk voor een betere luchtweerstand.
Die zitten er bijvoorbeeld ook bij de 308 berline.

Als er ooit één "Puijoey" geschikt was voor de Amerikaanse markt ........

Verlengingen gaan nogal eens mis bij SUV's: de Qashqai+2 was optisch een Qashqai die een beetje uit verhouding was getrokken, de Tivoli XLV is niet moeders mooiste en bij de nieuwe Tiguan XL lijken de proporties ook wat vreemd te worden. Dat gevoel heb ik bij de 5008 ook. De achterkant oogt ronduit geforceerd en lijkt een beetje afgeknot, alsof de achterklep naar binnen loopt. Bovendien heb ik naar aanleiding van de foto's helemaal niet het gevoel dat hier een stoere SUV staat. Nee, het lijkt meer een MPV en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Jammer dat Peugeot niet met een schoon vel papier is begonnen, maar een 3008 heeft verlengd.

D-C zei:
Verlengingen gaan nogal eens mis bij SUV's: de Qashqai+2 was optisch een Qashqai die een beetje uit verhouding was getrokken, de Tivoli XLV is niet moeders mooiste en bij de nieuwe Tiguan XL lijken de proporties ook wat vreemd te worden. Dat gevoel heb ik bij de 5008 ook. De achterkant oogt ronduit geforceerd en lijkt een beetje afgeknot, alsof de achterklep naar binnen loopt. Bovendien heb ik naar aanleiding van de foto's helemaal niet het gevoel dat hier een stoere SUV staat. Nee, het lijkt meer een MPV en dat kan ook niet de bedoeling zijn. Jammer dat Peugeot niet met een schoon vel papier is begonnen, maar een 3008 heeft verlengd.
Een schoon vel papier papier zit er niet meer in bij PSA. Alles in het kader van 'most efficiënt carmaker'. Het is duidelijk dat deze SUV's (3008 en 5008) dicht tegen de MPV's C4 Picasso en Grand Picasso aanschurken. Dat verklaart het wat gekunstelde design.

@Ami:
Heeft er niks mee te maken. Het EMP2 geeft de ontwerpers alle vrijheid, meer vermoed ik dan het voorgaande onderstel.
Ik vermoed dat het resultaat te maken heeft met de gewenste binnenruimte die een grotere lengte vereist dan wat mooie lengteverhoudingen toelaten. De ontwerpers heeben dat proberen maskeren met de sierlijst. Alleen steekt er nog een zwarte puist achter uit. De 3008 heeft van die contradictie in het lastenboek blijkbaar geen last.

IDS:

Eerst: "heeft er niets mee te maken" (u zit aan bij interne Peugeot meetings?)
Dan: "ik vermoed" (2x)

Welke is het?

Filmpje van de 5008:
https://www.dailymotion.com/video/x4sakuj_decouvrez-le-nouveau-suv-peugeot-5008_auto

JP2010 zei:
Filmpje van de 5008:
https://www.dailymotion.com/video/x4sakuj_decouvrez-le-nouveau-suv-peugeot-5008_auto

Staat achter zo hoog dat je vreest voor de Elandproef.
Was ook al te zien bij een 3008 video. Daar reed er een snel over een circuit en zag de achterkant er instabiel uit.

Maar goed, de onderstel guru's van PSA hebben ongetwijfeld hun genialiteit aangewend om tot een prima rijdende SUV te komen.

Live @ Mondial de l'Automobile Parijs:

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283635-800.jpg

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283634-800.jpg

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283633-800.jpg

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283627-800.jpg

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283628-800.jpg

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283631-800.jpg

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283632-800.jpg

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283630-800.jpg

autosalon-parijs-2016-peugeot-3008-5008-283638-800.jpg

Meer foto's en achtergrondinfo: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/september/41586-peugeot-3008-en-5008-alles-is-nieuw

Het was me nog niet opgevallen dat er twee 'neuzen' zijn: een neus identiek aan die van de 3008 en een meer klassieke met horizontale spijlen in de grille en andere bumpers. Live ziet de auto er minder onevenwichtig uit dan op de persfoto's, vind ik.

D-C zei:
Het was me nog niet opgevallen dat er twee 'neuzen' zijn: een neus identiek aan die van de 3008 en een meer klassieke met horizontale spijlen in de grille en andere bumpers. Live ziet de auto er minder onevenwichtig uit dan op de persfoto's, vind ik.

Scherp gezien (dat van die neuzen). De rustige/klassieke neus op de blauwe vind ik veel mooier.
Ook ik vind de auto er op deze foto's beter uitzien dan op de persfoto's. Toch een (y) voor Peugeot.

Helaas. De 5008 heeft dezelfde waardeloze derde zitrij gekregen als de C4 Picasso en oude 5008.
Daar heeft de Kodiaq het beter voor elkaar.

Rembrandt zei:
Helaas. De 5008 heeft dezelfde waardeloze derde zitrij gekregen als de C4 Picasso en oude 5008.

Het is in ieder geval niet dezelfde derde zitrij. Dat betekent natuurlijk niet dat die nu niet waardeloos is :)
De stoelen zijn er duidelijk anders uit. En uit dit videootje blijkt dat je iig de achterste rij eruit kan nemen. Zie vanaf ca. 30 seconden dat de stoelen dikker zijn en vanaf 45 seconden voor het eruithalen van de derde zitrij.

In het echt helaas net zo'n lomp en hoekig ding als op de foto's. Interieur heeft Peugeot prima voor elkaar maar de buitenkant is om te huilen. Grand Scenic is veel evenwichtiger en eleganter. Was ook duidelijk te zien dat daar in Parijs meer aandacht naar uit ging...

De 5008 is dan ook niet ontworpen om elegant te zijn... Bovendien vind ik een auto met karrenwielen nu ook weer niet zo elegant.

Het is in ieder geval in niks een Franse auto, ontzettend Duits en strak uiterlijk. Niet bepaald Peugeot-like... Wat dat betreft lijkt Citroen een beter pad te hebben gekozen, nu ze onderscheidender auto's gaan bouwen. Peugeot wordt meer en meer een Franse VW, lijkt me geen goede ontwikkeling.

Wielen van de Scenic maken het juist een indrukwekkende en 'kloppende' verschijning trouwens, maar dat is een andere discussie;)

Interessante opmerking. Kan me daar deels ook best in vinden, hoewel ik dat niet als negatief beschouw. Liever een Franse VW (of Duitse Peugeot?) dan de Peugeots van de laatste, pak 'm beet, tien jaar. Het interieur heeft best wat trekken van BMW, maar als geheel vind ik het een heel mooi geheel. Het interieur van een Clio en Captur zijn dan wellicht 'Franser' (wat dat ook moge zijn), maar ik vind het spuuglelijk. Beter goed gejat...

Sowieso is het erg lastig. Wat is nou typisch Frans of Duits design? Ik vind Renaults (Clio, Scenic) weer erg Koreaans aandoen en als Citroën momenteel typisch Franse auto's produceert, dan ben ik blij dat het tot dit merk blijft. Niet dat ik het lelijk vind, maar ik vind het 'fijn' dat de Franse merken nu alle drie een soort van eigen weg bewandelen.

calin zei:
Rembrandt zei:

Het is in ieder geval niet dezelfde derde zitrij. Dat betekent natuurlijk niet dat die nu niet waardeloos is :)
De stoelen zijn er duidelijk anders uit. En uit dit videootje blijkt dat je iig de achterste rij eruit kan nemen. Zie vanaf ca. 30 seconden dat de stoelen dikker zijn en vanaf 45 seconden voor het eruithalen van de derde zitrij.

Mooie video.
Het is wat mij betreft geen "volwaardige 7-zitter". Dan verwacht ik een mooie, gesloten derde zitrij. Dus met een gesloten rugleuning. Bij Citroen en Peugeot zitten er grote gaten in de stoelen/leuning. In de Grand C4 Picasso en dus ook in de (oude en nieuwe) 5008. Met knullig uitziende plastic afdekkapjes etc. Daar zet ik toch liever niet mijn kleine kinderen neer.

Verder is het echt een prachtige auto geworden. Maar die derde zitrij is, voor mij persoonlijk, een ontzettende afknapper.

[size=x-large]DÍT KOST DE PEUGEOT 5008[/size]

INSTAPPEN VANAF € 32.660. In Parijs stelde Peugeot de nieuwe 5008 aan de wereld voor. Vandaag weten we wat die nieuwe cross-over minimaal moet gaan kosten. Wie € 32.660 naar Peugeot overmaakt, krijgt de 5008 met 1,2 liter grote PureTech-benzinemotor met 130 pk mee naar huis. Het betreft dan de Access-uitvoering. Een trede hoger op de uitvoeringsladder staat de Active, die € 34.460 moet opbrengen. Als Allure gaat de grotere broer van de 3008 met plek voor zeven inzittenden minimaal € 35.660 kosten. Liever een GT-line met sportieve uiterlijke aankleding? Reserveer dan € 37.660 voor deze variant. Prijzen van de overige motorenversies volgen spoedig.
https://www.autoweek.nl/nieuws/dit-kost-de-peugeot-5008/

Die is flink aan de prijs, niet zo handig met een scherp geprijsde nieuwkomer als concurrent, de Skoda Kodiaq.

Peugeots worden steeds duurder. Blijkbaar werkt het wel, aangezien PSA nu een van de meest winstgevende autofabrikanten is. Wel jammer, want daardoor dalen de verkopen.

Ik vind de 5008 niet mooi, zo op de foto's. De achterkant kan me niet bekoren, eigenlijk vanaf de achterdeur al niet. De 3008 vind ik wel erg mooi!

Lancia Lover zei:
Peugeots worden steeds duurder. Blijkbaar werkt het wel, aangezien PSA nu een van de meest winstgevende autofabrikanten is. Wel jammer, want daardoor dalen de verkopen.

Dan komen ze zichzelf inderdaad, uiteindelijk toch tegen!

De (online) magazines L'argus als Auto Moto hebben allebei de Peugeot 5008 vergeleken met de Skoda Kodiaq, zijn meest belangrijke rivaal.

https://www.largus.fr/actualite-automobile/essai-comparatif-le-peugeot-5008-defie-le-skoda-kodiaq-8405390_p_5.html
https://www.auto-moto.com/essais/matches/peugeot-5008-2-vs-skoda-kodiaq-2017-comparatif-video-duel-suv-7-places-prix-avis-fiches-techniques-79462.html

Auto Moto lijkt niet te doen aan het kiezen van een winnaar, L'argus gaat voor de Skoda Kodiaq. Die is ruimer, met belangrijk meer ruimte op de achterste zitrij en een grotere bagageruimte en comfortabeler (de Peugeot focust iets meer op dynamiek).

ok5008vskodiaq28-750x410.jpg

txt_match-peugeot-5008-vs-skoda-kodiaq-2017-13.jpg

Ik ben denk ik een uitzondering maar ik vind de 3008 prachtig maar de 5008 ziet er irl altijd zo raar uit. Door de licht oplopende zijruit lijkt de hele kont naar boven getrokken te worden. Stoort me iedere keer dat ik 'm zie. Op foto's stoort het me dan weer niet

Spijtig dat het verschil aan de voorzijde tussen de 3008 en 5008 nu helemaal verdwenen is. Ik heb de 5008 er altijd beter vinden uitzien en had gehoopt dat op zijn minst dit 'minder sportieve' model van die nep koelsleuven zou gespaard blijven..

Terug
Bovenaan