Seat Ateca, Cupra Ateca [Nieuw: update 2020] / Jetta VS5/VS7 (CN)

Wouter82

Moderator

0ufyh29beg1y_800.jpg

ceb8548b3fd4802c0841bdaa29519f75.jpg

jqbymxmbvtqc_800.jpg

k5zyo9abe43h_800.jpg

ygoydh5bzpur_800.jpg

jxjy3dibeqrb_800.jpg

xdvyfeibnhsc_800.jpg

q5lyy6hb9wfh_800.jpg

kwrymzwbdb3l_800.jpg

5toyk4hb8ma6_800.jpg

[size=x-large]GELEKT: SEAT ATECA[/size]

SEAT ATECA IN VOL ORNAAT! Helaas voor Seat: de Ateca - de eerste SUV voor het merk - is te vroeg op internet verschenen. Wij hebben de foto's en de eerste specificaties! Vanavond wordt de Ateca officieel gepresenteerd, maar de PR-afdeling heeft de eerste SUV van Seat niet onder de pet weten te houden. De nieuweling heet Ateca - vernoemd naar een gemeente in de Spaanse provincie Zaragoza - en is nu van alle kanten te bekijken. De Ateca is de productieversie van de 20v20 Concept, een auto die we toch wat meer levensvreugde vonden uitstralen. De Ateca staat op het MQB -platform en leent vooral van de Leon stijlelementen. Het benzinegamma lijkt te beginnen met een 110 pk sterke 1.0-driecilinder turbomotor. Ook staat een 150 pk sterke 1.4 op de planning. Dieselen kan met een 110 pk sterke 1.6 TDI en een 2.0 TDI met 150 of 184 pk. Optioneel zal vierwielaandrijving voor sommige exemplaren beschikbaar komen. De Ateca zal zijn vizier richten op de Volkswagens Tiguan én de nieuwe SUV van Skoda.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36049/gelekt-seat-ateca

Heeft niets Spaans.
Is totally & utterly Wolfsburg.

Mag het design van Tiguan II en deze overigens Seat wel,
ware het niet dat de Ateca een nietszeggende voorzijde heeft.
Seat moet dringend een andere lichtsignatuur en logo bedenken.
Kunnen ze gelijk het stuur en dash een tikje wijzigen - die zijn zo sombertjes.

Ziet er prima uit, goede aanvulling op het modellenprogramma van Seat! Gelukkig geen simpele rebadge.

Recht van voren doet hij me denken aan de Škoda Yeti, recht van achteren aan de X3. Weet niet of dat een compliment is....

Op zich een net ontwerp, maar ik vind dat Seat nu qua ontwerptaal wel erg dicht tegen dat van de andere VAG-merken gaat leunen. Ik dacht dat Seat het merk van de "emoties" moest zijn? Dit is (nogmaals) een keurig ogend model, maar zeker niet spannend of zo.

Inderdaad een net ontwerp, maar ook niet meer dan dat. De achterkant lijkt wel erg van Audi afgekeken (nou ja, Skoda doet inderdaad hetzelfde) en laat ik die achterkant nu geen sterk punt vinden. Het oogt ook een beetje Chinees, misschien omdat er al zoveel Chinese auto's zijn met een op Audi's 'geïnspireerde' achterzijde. Tussen de huidige Skoda Yeti en nieuwe Volkswagen Tiguan is nog genoeg ruimte voor een SUV van Seat die het kan opnemen tegen de Nissan Qashqai. Hopelijk krijgt Seat even de tijd om zich te vestigen vooraleer Skoda (Yeti) en Volkswagen (Golf SUV) met vergelijkbare modellen komen.

Dat kleurtje vind ik nog wel gaaf, misschien gewoon omdat het ten minste een kleur is. Maar de rest? Ach, wel mooi, ware het niet dat werkelijk zowat alle merken een identiek ogend stuk blik in de etalage hebben staan. De eerste Yeti was bijzonder qua ontwerp, maar verder? Is er binnen de huidige regels nou echt niets origineels meer mogelijk?

[size=x-large]NU OFFICIEEL: DE SEAT ATECA[/size]

Vanmiddag lekte hij al in bits en bytes, maar vanavond hebben we ook in het echt aan Seats eerste SUV mogen snuffelen. Uiterlijk heeft Seat de SUV-gedachte duidelijk samengesmolten met de designelementen van de León, wat hem meteen heel herkenbaar maakt als Seat. Onderhuids staat de Ateca op het welbekende MQB-platform. Dat betekent dat hij standaard voorwielaangedreven is, maar je ook kunt kiezen voor een versie die bij behoefte de achterwielen bijschakelt. Ook is er uiteraard keuze tussen handschakeling en een DSG. Het aanbod benzinemotoren begint bij 115 pk en loopt door tot 190 pk. Diesels zijn er uiteraard ook: een 1.6 TDI met 115 pk en twee 2.0 TDI's, met naar keuze 150 of 190 pk. Om het verbruik te knijpen krijgt de Ateca de eenliter driecilinder TSI als instapmotor, de 1.4 TSI heeft cilinderuitschakeling.

Van bumper tot bumper meet de Ateca 4,36 meter. In de kofferruimte kun je 510 liter kwijt, kies je voor een 4x4-aandrijflijn, dan lever je daar 52 liter van in. Het interieur van de Ateca is om de bestuurder heen gevouwen. Wie voor een duurdere versie kiest, krijgt een draaiknop met Drive Mode Select. De als een hartslag pulserende startknop is misschien niet helemaal origineel en datzelfde geldt ook voor de elektrische achterklep die met een voetzwaai open gaat, maar het zit er wel mooi op
https://www.autoweek.nl/nieuws/36052/officieel-seat-ateca

Die wielkasten komen recht van de eerste Tiguan denk ik. Daar had VW nog veel restjes van liggen waarschijnlijk.

292r40l.jpg

9bbp89.jpg

11mcdft.jpg

2vw6wq9.jpg

Meer foto's: https://www.autobild.de/artikel/seat-ateca-genf-2016-sitzprobe-8618753.html

first-seat-ateca-spotted_01.jpg

first-seat-ateca-spotted_03.jpg

first-seat-ateca-spotted_04.jpg

first-seat-ateca-spotted_02.jpg

first-seat-ateca-spotted_05.jpg

Bron: https://www.autojunk.nl/2016/02/first-seat-ateca-spotted

12512269_1096188013765831_2966860321354624215_n.jpg

Bron: https://www.facebook.com/skodahome.cz/photos/a.208149799236328.79421.164331036951538/1096188013765831/?type=3&theater

Valt me erg tegen. Saai. Te veel VW, te weinige Emocion :(
Onderste foto: deze auto moet je dus zeker niet in grijs bestellen.

Deze wordt gemaakt of gekraakt door de gekozen kleur, die oranje oogt een stuk beter dan de witte.

Deze auto loop je op straat dus straal voorbij zonder ooit geweten te hebben dat je langs een gloednieuwe Seat bent gelopen. Op de laatste foto valt me ook pas op hoe 'verloren' het achterste zijruitje oogt. Past niet in het ontwerp, vind ik.

Lancia Lover zei:
Deze auto loop je op straat dus straal voorbij zonder ooit geweten te hebben dat je langs een gloednieuwe Seat bent gelopen. Op de laatste foto valt me ook pas op hoe 'verloren' het achterste zijruitje oogt. Past niet in het ontwerp, vind ik.

Aardig verwoord LL. Mee eens.

Kijk, als je dan toch hoekig en boxy wil, neem dan de Tucson.
Lijkt ook een schoendoos maar heeft een paar krachtige details die 'm onderscheiden.

Moet ook wel want de SUV's / CO's influx is mega.
Wordt lastig het verschil te maken.

Tenzij je Laurens heet, maar dat geheel terzijde. ;)

Live @ Genève:

seat-al-salone-di-ginevra-2016_1.jpg

seat-al-salone-di-ginevra-2016_4.jpg

seat-al-salone-di-ginevra-2016_6.jpg

autosalon-geneve-2016-seat-ateca-279247-800.jpg

Meer foto's:
https://www.omniauto.it/salone/ginevra2016/stand/1469/seat
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/maart/40320-seat-ateca-is-belangrijkste-seat-in-jaren

De eerste reviews:
https://www.telegraaf.nl/autovisie/25406953/__VIDEO_Eindelijk_SUV_voor_Seat__Ateca_getest__.html
Of via die embed-functie:
Hm, het werkt niet?

Hier de AW-video:
https://www.youtube.com/watch?v=9_Cw8cSOcgo
(Die vreemd genoeg niet op deze website te vinden is.)

[size=medium]Vanafprijzen Seat Alteca bekend[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 25 maart 2016 • Tekst: Bob Kroese[/size]

De vanafprijs van de Seat Ateca bedraagt 25.990 euro. In september staat de eerste SUV ooit van Seat in de showrooms.

Seat heeft de vanafprijzen van de Ateca bekend gemaakt. 25.990 euro is het bedrag dat je betaalt voor een Ateca met 115 pk sterke 1.0 TSI driecilindermotor in Reference-uitvoering. Die is uitgerust met onder andere lichtmetalen wielen, airconditioning en een multimediasysteem met 5 inch aanraakscherm.

Het tweede uitrustingsniveau Style voorziet in 17 inch lichtmetalen wielen, parkeersensoren, cruise control, automatische klimaatregeling en een groter 8 inch beeldscherm. De meest luxe uitvoering heet Xcellence en vult de uitrusting aan met 18 inch lichtmetalen wielen, een achteruitrijcamera, volledige ledverlichting, keyless entry, een regensensor, privacy glass, een navigatiesysteem, sportstoelen en Seat Drive Profile, waarmee je verschillende rijstanden kan instellen.

Naast de driecilinder turbomotor levert Seat bij de verkoopstart een 1.4 TSI-motor met 150 pk en drie dieselmotoren, met 115, 140 en 190 pk. Van die eerste is de prijs al bekend: 29.900 euro. De overige prijzen volgen ‘zeer binnenkort’.

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/maart/40550-vanafprijzen-seat-alteca-bekend

Hm, dat lijkt iets duurder dan de Qashqai te zijn: de 1.2 Acenta kost €26.690 en daarvoor krijg je ook 115pk, maar ook gescheiden, automatische airco, CC, regensensor, ... Maar dan weer geen navigatiesysteem, dus het verschil lijkt niet zo groot.

Persbericht op de Seat site:
https://nieuws.seat.nl/seat-ateca-de-best-rijdende-suv-in-zijn-klasse-vanaf--25900/

Daarin staat wel een interessant nieuwtje (voor mij...):
In de beschrijving van mogelijke opties:
"...een file-assistent die tijdens filerijden het stuur, de rem en het gaspedaal overneemt...."

Dat had ik nog niet eerder gezien bij vergelijkbare auto's.
Bij de nieuwe Tiguan (waar ik naar neig) heb ik zoiets nog niet gezien in de optielijst.

[size=x-large]DÍT KOST DE SEAT ATECA[/size]

INSTAPPEN VANAF 25.900 EURO. Seat heeft bekendgemaakt welk bedrag het voor zijn nieuwe SUV wil hebben. Om maar met de deur in huis te vallen: de Ateca staat vanaf 25.900 bij je onder de carport. Voor net geen 26.000 euro krijg je van Seat een Ateca met 115 pk sterke 1.0 TSI driecilinder mee naar huis. Het betreft dan uitrustingsniveau Reference. Dieselen kan vanaf 29.900 euro met de 115 pk sterke 1.6 TDI, eveneens als Reference. Wie z'n vier cilinders liever vult met benzine kan bij Seat de 150 pk sterke 1.4 EcoTSI bestellen. Op dieselvlak komen nog een 150 pk sterke 2.0 TDI en een 190 pk sterke 2.0 TDI - met vierwielaandrijving - de gelederen versterken. Prijskaartjes van bovenstaande versies worden later gepresenteerd. Zowel handgeschakelde transmissies als DSG-automaten staan op de bestellijst. Vanaf september staat de Ateca in de Nederlandse showrooms.
https://www.autoweek.nl/nieuws/36600/dit-kost-seat-ateca

Alle prijzen:
1.0 TSI Reference € 25.900
1.0 TSI Style € 28.900
1.4 TSI Style € 29.800
1.4 TSI Style DSG € 32.300
1.4 TSI Xcellence € 31.800
1.4 TSI Xcellence DSG € 34.300
1.6 TDI Reference € 29.900
1.6 TDI Style € 32.200
2.0 TDI Style € 35.700
2.0 TDI Style DSG € 38.200
2.0 TDI Xcellence € 37.700
2.0 TDI Xcellence DSG € 40.200
2.0 TDI Xcellence 4-Drive € 40.600
2.0 TDI 190 Xcellence DSG 4-Drive € 47.300
https://www.autoweek.nl/nieuws/36692/alle-prijskaartjes-voor-seat-ateca

Ik ben benieuwd naar de standaard aankleding van bijvoorbeeld de Style. Ik vind de vanafprijs nog best aan de prijs, alleen is dat nu op gevoel. Wat heeft de 1.4 TSI Style bijvoorbeeld standaard in vergelijking met bijvoorbeeld de 1.2TCe130 Zen (27.390,-) of Intens (29.390,-) Kadjar?

Schoonouders rijden nu een Altea Intens 1.4TSI en kijken met een schuin oog naar de Ateca. (y)

Weet ik, maar is enigszins vergelijkbaar. Maar ok, 150 pk voor de Seat, 130 voor de Fransman. (daar komt nog een 1.6T 165pk beschikbaar later dit jaar overigens, dus dan wordt het weer andersom)

Vandaag in Frankrijk 2 Ateca's op de snelweg gezien. Ik was verbaasd hoe goed deze auto er in het wild uit ziet! Mooi model, komt in het echt veel beter uit de verf dan op de foto's.

Mach1 zei:
Vandaag in Frankrijk 2 Ateca's op de snelweg gezien. Ik was verbaasd hoe goed deze auto er in het wild uit ziet! Mooi model, komt in het echt veel beter uit de verf dan op de foto's.

Dat kan verklaren waarom deze Keurige Kwibus - die 100 modellen p/j bespreekt in video's van 30 min. - helemaal v/h padje raakt bij de Ateca.
Gaat 57 min. los met "Wat een mooie plooi! Wat een mooie motorsteun! Wat een mooie bies! etc"

Spaanse Conquistador, deze SEAT.

https://www.youtube.com/watch?v=zFa9mNGowLE

Ik zag 'm twee weken terug hier in NL op de snelweg, kwam in Leusden de snelweg oprijden. Mooie auto inderdaad.

Ik heb gisteren een proefrit met de Ateca gereden. Het was het model Xcellence 1.4 TSI (150pk). Dat viel me zeker niet tegen. Hij stuurt lekker, niet te licht. Hij pakt goed op, ook in de hogere versnellingen. Het interieur ziet er prima uit, navi en infotainment zijn van een hoog niveau. De sportstoelen zitten wel aardig, maar dat moet even wennen altijd bij mij. Toch is hij wel wat aan de prijs vind ik. Ik kom al richting de 36k voor het model met alleen een navigatieupgrade.

twee minpuntjes: De wegligging is vrij stug. Ik heb nu 4,5 jaar in een Mazda CX-5 gereden en de wegligging is daarvan een stuk beter. Het tweede minpunt vind ik de audio. Die is echt beneden pijl (de SEAT Audio upgrade). Dat vind ik dan zo jammer he. Dan heb je allemaal mooie stukjes technologie in de auto; Apple Carplay, Mirror-Link, android Audio, DAB+, USB aansluitingen, SD aansluitingen en bluetooth streaming. Allemaal gefocussed op audio en dan heb je echt een slecht basisgeluid. Dood en doodzonde.

Vrijdagavond ook rondgestuurd in een Excellence 1.4 TSI 150pk DSG. Viel mij ook best mee, al is het (nog) niks voor mij zo'n hoog ding. Mijn schoonvader waar ik samen mee was, was echter erg geïnteresseerd. Foto'tje:

14263989_1070193806382056_7007615249684568155_n.jpg

Later ook nog even de Leon Cupra280 meegenomen om mee te sturen. Beviel een stuk beter :)

@ Elco: inderdaad op Spaanse platen; het was de 6797 JNT.

Onlangs in Autostadt nog in de Ateca gezeten. Gewoon een prima auto, die klopt. Echt een mix tussen een Tiguan en Leon, en dat pakt goed uit.

opdegrens zei:
@ adinsx: Maar jouw schoonvader praat jij wel in de nieuwe Renault Scenic toch ?

:) Denk niet dat dat gaat lukken. Scénic is waarschijnlijk te comfortabel. Hij rijdt nu een Altea (en tegen mijn verwachting in is de Ateca maar een paar cm langer), en dat stuurt net wat communicatiever dan een Scénic.

Gisteren de knoop doorgehakt en offerte laten maken bij de Seat dealer voor een Ateca 2.0 Diesel Automaat Style. Word ik teruggebeld dat de 2.0 diesel voorlopig niet leverbaar/bestelbaar zijn. Op zijn vroegst zou de Ateca 2.0 diesel in januari weer te bestellen zijn en leverbaar op zijn vroegst medio maart.

Zijn er meer mensen die hier ervaring mee hebben?

Geen ervaring, wel gelezen. Slechte zaak. Hoe jaag je klanten weg? Je wil best op een auto wachten, maar zo lang?
Zeker niet best als je een nieuw segment voor je merk uitbrengt.

Staat dit ergens op het internet? Mijn dealer wist het ook niet, pas toen hij een offerte wilde maken kon het niet.
Wel jammer, was er (eindelijk) uit. Maar gaat nu wat anders worden denk ik. Ga geen 6 maanden wachten.

[size=medium]Seat Ateca X-Perience is volwaardig all-terrain model[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 22 september 2016 • Tekst: Ellen Kole[/size]

Seat gebruikte het X-Perience-label tot nu toe voor SUV-achtige uitvoeringen. De Ateca X-Perience is echter een volwaardig all-terrain model. Het studiemodel wordt volgende week onthuld in Parijs.

We kennen het Seat-label al van de Leon X-Perience, een uitvoering met de looks van een SUV. Nu het Spaanse merk hetzelfde naampje op de Ateca plakt hebben we echter te maken met een all-round off-roader. De doelgroep bestaat dan ook uit rijders die zeker 25 procent van hun tijd buiten de gebaande paden rijden.

Seat geeft de Ateca X-Perience de nodige techniek mee om moeilijk terrein aan te kunnen. Zo beschikt de SUV over vierwielaandrijving met Haldex-koppeling, XDS traction control en Hill Descend Control. De bestuurder kan een speciale sneeuw- en off-road-modus selecteren. Een 2,0 liter TDI-motor levert de aandrijfkracht en wordt gecombineerd met een zeventraps DSG-transmissie. Er is maximaal 190 pk vermogen en 400 Nm koppel inzetbaar.

De X-Perience heeft een grotere bodemvrijheid dan de reguliere Ateca. Seat heeft de terreinvaardige SUV een echt 4x4-uiterlijk meegegeven. Bodemplaatbescherming, speciale bumpers, off-roadbanden en zwart afgewerkte wielkasten en treeplanken laten zien waar we hier mee te maken hebben. Voor de kleurstelling zijn aardse tinten gekozen. Ook krijgt de auto sportieve elementen mee, waaronder een achterspoiler, diffuser voor, lichtmetalen wielen, sportstoelen en schakelpeddels.

Seat spreekt nog over een 'ontwikkelingsoefening', een studiemodel dat vanaf volgende week te zien is op de autosalon van Parijs. De Ateca X-Perience ziet er echter uit alsof het binnen niet al te lange tijd in de verkoop genomen kan worden.

seat-ateca-x-perience-283433-800.jpg

seat-ateca-x-perience-283434-800.jpg

seat-ateca-x-perience-283436-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2016/september/41543-seat-ateca-x-perience-is-volwaardig-all-terrain-model?brand=seat&modelgroup=seat

Live @ Mondial de l'Automobile Parijs:

seat-salone-parigi-2016_27.jpg

seat-salone-parigi-2016_7.jpg

seat-salone-parigi-2016_4.jpg

Seat stand: https://www.omniauto.it/salone/parigi2016/stand/1545/seat

Mooie auto. Ik heb vorige week geen Seat Ateca maar een BMW besteld. Ateca met 2.0 diesel is tot midden volgend jaar niet bestelbaar(!).
Dus als je een diesel automaat wilt kun je alleen de versie met 4x4 krijgen (die is wel leverbaar). Schijnt een technisch issue te zijn.
1.6 is geen optie ivm geen automaat. Dus ik denk dat veel zakelijke rijders zullen afvallen (waaronder ik dus).

xchello zei:
Mooie auto. Ik heb vorige week geen Seat Ateca maar een BMW besteld. Ateca met 2.0 diesel is tot midden volgend jaar niet bestelbaar(!).
Dus als je een diesel automaat wilt kun je alleen de versie met 4x4 krijgen (die is wel leverbaar). Schijnt een technisch issue te zijn.
1.6 is geen optie ivm geen automaat. Dus ik denk dat veel zakelijke rijders zullen afvallen (waaronder ik dus).

Wat voor BMW is het geworden, X1, 2-serie Active Tourer?

xchello zei:
Hier ook geen Ateca besteld door dat er geen 1.6 DSG is. 2.0 is buiten de CO2 norm. Nog even met de Kadjar gereden. Opzich prima auto, maar kraakjes in het interieur, zere knie van de middenconsole en leer alleen icm electrische stoel verstelling. Dat ging dus de eigen bijdrage in.

D-C zei:
xchello zei:

Wat voor BMW is het geworden, X1, 2-serie Active Tourer?

Het is een BMW Active Tourer geworden, diesel automaat met alle opties die ik wilde. (y)

D-C zei:
xchello zei:
Het is een BMW Active Tourer geworden, diesel automaat met alle opties die ik wilde. (y)

Ah, gefeliciteerd!

Deze uitvoeringen worden dus niet geleverd?
2.0 TDI Style DSG € 38.200
2.0 TDI Xcellence DSG € 40.200

Ja klopt. Alleen de 1.6 TDI handgeschakeld en de 2.0 TDI 4x4 190 Pk (handgeschakeld en automaat)

Vandaag een update gekregen van de dealer. Mijn Seat Ateca staat bij de importeur en de dealer verwacht hem eind volgende week te mogen ontvangen. Nog volgens planning dus. Besteld in September.

[size=medium]Seat Ateca FR ook met 190 pk turbomotor[/size]
[size=x-small]Autonieuws • 4 april 2017 • Tekst: Bob Kroese[/size]

Seat voegt meer sportiviteit toe aan zijn SUV, de Ateca. Met de 190 pk benzinemotor en de FR-uitmonstering staat er opeens een heel andere auto.

Seat plakt de FR-badge vanaf nu ook op de Ateca. De SUV is dan aangekleed met 19 inch lichtmetalen wielen, in kleur meegespoten beschermingsranden, een hoogglans zwarte grille, een dakspoiler, zwarte raamlijsten en zwarte dakrails. Het interieur is opgeleukt met sportstoelen die bekleed zijn met alcantara. FR-logo’s en rode stiksels maken het sportieve sfeertje compleet.

Seat positioneert de FR op hetzelfde prijsniveau als de Xcellence-uitvoering, alleen ligt de nadruk meer op sportiviteit dan op luxe. De exacte uitrustingsspecificaties zijn nog niet bekend. Wél bekend is dat het merk tegelijkertijd met de FR een nieuwe 2.0 TSI-motor met 190 pk introduceert. De sportieve uitvoering wordt ook leverbaar met een 190 pk TDI dieselmotor.

De Nederlandse prijzen van de Ateca FR zijn nog niet bekend. Seat start begin volgend jaar met de verkoop.

seat-ateca-fr-287729-800.jpg

seat-ateca-fr-287727-800.jpg

seat-ateca-fr-287728-800.jpg

seat-ateca-fr-287731-800.jpg

Bron: https://www.autokopen.nl/autonieuws/2017/april/42683-seat-ateca-fr-ook-met-190-pk-turbomotor

Vernam gister bij een Seat-dealer dat ze inmiddels Ateca's importeren uit Duitsland, Zwiterland en Oostenrijk om maar iets qua aanbod te hebben. Nu een nieuwe bestellen betekent maart 2018 levering...
Klanten die dan toch maar voor een Tiguan gaan (en er dus ook enkele duizenden euro's bij leggen) moeten inmiddels ook al wachten tot november. Kodiaq wacht eenzelfde lot.

Terug
Bovenaan