Toyota Prius

Guest
6969067161413807410.jpg

1131203407323879293.jpg

14657031551608148445.jpg

14515551141674982755.jpg

5607661492103727104.jpg

959920005286415341.jpg

18494106092129481746.jpg

1721319540477065778.jpg

173818197705255339.jpg

16733125231551653767.jpg

68339730310887557.jpg

860951608712121057.jpg

3044255481861059362.jpg

Meer foto's: https://www.worldcarfans.com/115090998652/2016-toyota-prius-officially-revealed/photos

05.jpg

07.jpg

06.jpg

Niet de beste kleur en ook niet de beste kwaliteit foto's wat ze hebben gebruikt. Vooralsnog kan ik het niet mooi vinden. Zwevend dak is leuk maar moet het wel in het gehele ontwerp passen (DS5 bv) en niet de hele C-stijl gewoon zwart maken, net als bij de Hyundai i20. Over de achterlampen heb ik het maar niet... Ben benieuwd naar betere foto's en in een lichtere kleur

Dit is de nieuwe Toyota Prius!

3dey1z7buqsr_600.jpg

Hybridepionier schuwt controverse niet

Toyota heeft de vierde generatie van de Prius onthuld. De Japanse hybride is qua uiterlijk een mildere versie van de extreem gelijnde waterstofauto Mirai.

Bijzondere techniek vraagt bij Toyota om een bijzondere verpakking, zo weten we sinds de introductie van de Mirai. Zo extreem gelijnd is de nieuwe Prius niet maar het is duidelijk dat de nieuwe hybride en eerdergenoemde brandstofcelauto familie van elkaar zijn. Toyota schuwt de controverse duidelijk niet en dat getuigt van lef.

Helaas is Toyota voorlopig nogal terughoudend met het verstrekken van informatie over de vierde generatie Prius, die we vorig week al zonder camouflage in een vliegtuig zagen staan. Zo krijgen we nog geen specificaties van de aandrijflijn, maar we gaan ervan uit dat de basis ervan (een 1,8-liter benzinemotor gekoppeld aan een elektromotor) wordt overgenomen uit het huidige model.

Toyota laat weten wel de nodige verbeteringen te hebben doorgevoerd aan de aandrijflijn, waardoor de Prius naar eigen zeggen zuiniger ('de zuinigste hybride van het moment') en efficiënter is geworden. Schakelen gaat als vanouds weer met een CVT-automaat, de acceleratie verloopt volgens de fabrikant vloeiender en geeft een meer lineair gevoel, dat beter bij het motortoerental aansluit.

De nieuwe Prius is de eerste Toyota die gebruik maakt van het nieuwe modulaire TNGA-platform, wat staat voor Toyota New Generation Architecture. Het heeft een lager zwaartepunt, wat positieve gevolgen heeft voor de handelbaarheid en stabiliteit van de auto. Daar draagt ook de nieuwe achterwielophanging met dubbele draagarmen aan bij. Dankzij een compacter accupakket is de capaciteit van de bagageruimte toegenomen.

Op veiligheidsgebied voegt Toyota twee nieuwe functies aan het Safety Sense-pakket toe: adaptieve cruise control en een Pre-Crash Safety system met voetgangersdetectie.

De nieuwe Prius debuteert volgende week op de IAA en komt in het eerste kwartaal van 2016 op de markt. Voor zakelijke rijders valt hij dan in de bijtellingscategorie van 21 procent. Een zuinigere plug-inhybride volgt later, over de komst van een nieuwe Wagon is nog geen knoop doorgehakt. De huidige Wagon kan sowieso eerst nog een facelift tegemoet zien.

yz4yf30bw4c7_600.jpg

Toyota presenteert nieuwe, nog zuinigere Prius

Ook al heeft Toyota inmiddels meerdere hybrides te koop, de Prius is en blijft het boegbeeld van haar ecologische leveringsgamma. De Prius is simpelweg niet meer weg te denken en maakt daarom alleen al nu kennis met de nieuwe, vierde generatie.

Groter, ruimer en nog zuiniger en schoner, dat zijn zoals de kernwoorden rond de gloednieuwe Toyota Prius. Enerzijds liggen deze eigenschappen nogal in de lijn der verwachting, maar als je beseft hoe milieuvriendelijk de derde generatie al was is het anderzijds des te knapper dat de nieuwe Prius (zonder stekker) nog beter presteert.

'Zuiniger dan Yaris Hybrid'
Guitig met technische gegevens is Toyota momenteel nog niet; dat bewaart het voor de live-onthulling op de IAA Frankfurt. Maar om de spanning op te voeren meldt het merk maar al te graag dat de nieuwe Prius 'nog zuiniger en schoner is dan de Yaris Hybrid'. Als we de brochures van dat compacte hybridemodel erop naslaan betekent dit een opgegeven benzineverbruik en CO2-uitstoot dat lager ligt dan 3,3 l/100 km en 75 g/km. Indrukwekkende waarden voor een 4,5 meter lange gezinsauto die niet tientallen kilometers geheel elektrisch kan rijden. Toyota durft dan ook gerust te spreken van 'de zuinigste conventionele hybride ter wereld'. En dan moet de nieuwe plug-in uitvoering nog komen.

Meer uit hetzelfde
Dat Toyota's hybride-aandrijflijn over een verdienstelijke hoeveel rek beschikt blijkt wel uit het feit dat die niet compleet nieuw is ontwikkeld voor de nieuwe Prius. Het betreft een doorontwikkeling op de aandrijflijn van het huidige model. Daarbij is niet alleen de elektromotor onder de loep genomen. Ook de vertrouwde 1.8 liter viercilinder-benzinemotor werd grondig herzien. Met name op het gebied van thermische efficiëntie zijn grote stappen gemaakt. Met andere woorden: de benzinemotor weet hogere prestaties te halen uit elke druppel benzine. Verder is een aantal interne onderdelen compacter dan voorheen of anders gepositioneerd voor een mooiere loop. Betere (laad)prestaties leveren ook de nikkel-metaal accu's, de bovendien kleiner zijn dan voorheen.

Verbeterd rijgedrag
Wel gloednieuw het modulaire platform, waarmee de nieuwe Prius de primeur heeft. De bodemgroep is lichter en maakt een lager zwaartepunt mogelijk. De Prius zou mede hierdoor fijner rijden en alerter reageren op commando's dan ooit tevoren. Tevens spreekt Toyota over meer stabiliteit (op hogere snelheden). Eveneens leuk meegenomen is het feit dat het nieuwe platform voor een efficiëntere indeling van het interieur zorgt, waardoor de nieuwe Prius meer binnen- en bagageruimte biedt dan zijn voorganger bij een vrijwel gelijke maatvoering.

Mirai als schoolvoorbeeld
Stilletjes nog milieuvriendelijker maar geen hybride is de Mirai, Toyota's onlangs gepresenteerde en eerste waterstofauto in serieproductie. Die stoot immers enkel waterdampen uit. Zover is de Prius nog niet, maar het design heeft 'ie al wel vast van de Mirai meegepikt. Deels althans, want de kenmerkende lijnen van de Prius zijn door de jaren heen inmiddels ook een handelsmerk van het model geworden. Het design van de Mirai loopt wat dat betreft nogal op de zaken vooruit. Passend bij diens technologie dus.

Geen 15% bijtelling
De nieuwe Toyota Prius schittert op de IAA Frankfurt Motor Show 2015 die van 17 tot en met 27 september voor het publiek geopend is. De verkoop start in het eerste kwartaal van 2016 en voor wat het waard: de nieuwe Prius als gewone hybride maakt sowieso geen kans op een bijtelling van 15%. Enkel plug-in hybrides en volledig elektrische auto's komen daarvoor in aanmerking. Voor de nieuwe Prius zal dus 21% bijtelling gelden bij zakelijk gebruik, net als zovele modellen (met louter een verbrandingsmotor).

AUTOWERELD

NA-2016-Toyota-Prius-28.jpg

NA-2016-Toyota-Prius-35.jpg

NA-2016-Toyota-Prius-36.jpg

NA-2016-Toyota-Prius-11.jpg

NA-2016-Toyota-Prius-15.jpg

NA-2016-Toyota-Prius-12.jpg

NA-2016-Toyota-Prius-27.jpg

Meer: https://www.carscoops.com/2015/09/the-2016-toyota-prius-has-just-been.html

Jammer, ze hadden beter kunnen voortborduren op het huidige ontwerp. Met een paar aanpassingen was het een heel sportief model geworden. Maar dat mogen/willen ze zo te zien gewoon niet. Dashboard is wel erg Yaris 2001.

Waarom moet een Prius er altijd zo onconventioneel (lees: lelijk) uit zien?
Net alsof Toyota de milieubewuste chauffeur voor paal wil zetten...
Je moet wel heel overtuigd groen zijn om je in zo'n monsterlijke verschijning te willen verplaatsen :(

Wauw zeg.....halen ze hun ontwerpers bij de Japanse Josti-band vandaan? Je moet toch wel volkomen radeloos en levensmoe zijn als je hiermee wilt gaan rondrijden. Ecologisch is het ontwerp goed, het ding is zo lelijk dat je je er niet in wilt vertonen.

Wat oogt de neus smalletjes, ook ten opzichte van het oude model. En was de Ampera een paar jaar geleden niet al bekritiseerd vanwege dat goedkope witte plastic op het dashboard? Dit ziet er wat mij betreft minder hoogwaardig en modern uit dan het oud dashboard.

Een schoonheid is het niet, deze nieuwe Prius.

En toch heeft het wel wat, dit drukke "over de top" ontwerp. Hij doet me denken aan de Nissan Skyline sedan uit de jaren 70, of aan andere druk vormgegeven, "wanstaltig lelijke modellen van toen". Mooi en opvallend van lelijkheid.

Was de vorige Prius in de ogen van iedereen "saai", maken ze iets opvallends, is het weer niet goed.

Goed om te lezen dat het nieuwe model niet alleen een ander design heeft, maar nog zuiniger is!

Het lijkt of ze de lampunits van de andere modellen hebben verhit en eraan zijn gaan rukken en trekken zodat er wat bizarre vormen ontstonden.

Ik vind het goed dat ze de Prius een zeer afwijkend design meegeven. Hierdoor komt de "echte" groene rijder naar boven. Niet de fiscaal gedreven types. En de Prius verdient het om afwijkend design te hebben. Hiermee geven ze een signaal dat zij en alleen zij degene zijn geweest die dit hybride concept groots naar de klanten hebben gebracht.

P. Klieder zei:
Ik vind het goed dat ze de Prius een zeer afwijkend design meegeven. Hierdoor komt de "echte" groene rijder naar boven. Niet de fiscaal gedreven types. En de Prius verdient het om afwijkend design te hebben. Hiermee geven ze een signaal dat zij en alleen zij degene zijn geweest die dit hybride concept groots naar de klanten hebben gebracht.

Precies.
En dan krijg je weer van die conservatieve zuurpruimen die iedere onconventionaliteit afdoen als lelijk, simpelweg omdat het niet hun straatje past. En dan gaan maskeren met befaamde humor... Want ja, daar zijn we allemaal goed in. (n)

Ik vind de Prius ook geen schoonheid, maar kan het afwijkende design wel waarderen. De losse designelementen mogen er ook best zijn vind ik, alleen de wijze waarop ze aan elkaar zijn gekoppeld vind ik minder geslaagd. Net als die verschrikkelijk geshopte kentekens trouwens...
En het argument dat alle auto's tegenwoordig op elkaar zouden lijken gaat voor deze auto in ieder geval ook niet meer op. (y)

Toyota boardmeeting:

"Waarom mooi als lelijk ook kan?"

Zie deze Prius.
Zie de horror op wielen Toyota Sienta.
Deze knalt achteloos binnen op #2 in de Japan verkooplijsten.

Persoonlijk vind ik hem er niet bepaald mooier op geworden, van voren vind ik hem nog best aardig maar de zij en achterkant vind ik veel te druk met allerlei vreemde lijnen. Het interieur is niet echt mijn smaak, niet mooi, niet lelijk. Maar die witte plastics vind ik dan wel erg fout, maar misschien dat je uit verschillende kleuren plastics kan kiezen.

Wat hierboven ook al gezegd word, ik vind het ook erg logisch dat de Prius geen 13 in een dozijn design krijgt. Daar is Auris Hybrid immers al voor, dus in dat opzicht kan ik het gewaagde design wel waarderen.

Het is vandaag lelijke-auto's-introduceer-dag.

Ik zou me nog kunnen voorstellen dat dit ding er op ontwerpschetsen (vaak met grote dikke wielen enzo) er op een bepaalde manier nog enigszins dik uitziet, maar deze def. versie.... nee. Lelijkste auto in jaren.

Precies.
En dan krijg je weer van die conservatieve zuurpruimen die iedere onconventionaliteit afdoen als lelijk, simpelweg omdat het niet hun straatje past. En dan gaan maskeren met befaamde humor... Want ja, daar zijn we allemaal goed in.

Ik vind het eigenlijk ook wel prima dat vanwege de onderscheidende techniek de Prius tevens een afwijkend uiterlijk toebedeeld krijgt. Neemt niet weg dat ik hem gewoon echt niet mooi vind, maar de vraag is of het wel nodig is om van een dergelijke auto een klassieke schoonheid te maken. Wat mij betreft niet: een futuristisch, spraakmakend uiterlijk waarover menigeen verdeeld is past hier mi best goed bij.

Ben trouwens wel zeer benieuwd hoe vaak wij deze auto straks gaan zien rijden, ivm de veranderende bijtellingsregels...

Komt er geen plug-in variant van? Dan zal 'ie ongetwijfeld meer verkocht worden, hoewel de concurrenten natuurlijk ook niet stilzitten...

De huidige Prius vind ik zeker geen lelijke auto, strak en niet teveel overbodige designfrutsels en toch met een zeer kenmerkende vormgeving, al vond ik de facelift al niet erg gelukt. Die nieuwe neus en achterlichten vind ik esthetisch gezien gewoon mislukt, dat had de Prius mijns inziens niet nodig. Ik ben benieuwd naar de Plug-in Hybrid, want die schijnt volgens de impressies een veel minder controversieel front te krijgen.

Het persbericht van Toyota:

BEYOND POSSIBLE: THE SKY'S THE LIMIT FOR THE ALL-NEW 2016 PRIUS AT LAS VEGAS WORLD PREMIERE EVENT
Striking exterior design ushers in new hybrid era
New platform and rear double wishbone suspension dial up driving dynamics
Ten percent fuel economy improvement on core models; highest MPG without a plug
First vehicle based on Toyota's New Global Architecture
Toyota Safety Sense system available among other safety enhancements

LAS VEGAS, Sept. 8, 2015 - - The same vehicle that pioneered the hybrid category just disrupted the status quo again. The all-new, fourth-generation Prius starred in a spectacular evening production of music, food and special effects to celebrate an industry icon in a way that was anything but expected.

More than 350 journalists, social influencers and Toyota guests watched the all-new 2016 Prius elevate into the Las Vegas night sky. After almost twenty years of shaping the world view on alternative energy vehicles, and more than 3.5 million global sales, Prius is setting out to change the world again.

Today's consumers expect environmental credentials, and the new Prius delivers. Smaller, lighter hybrid system components, higher-energy density in the batteries, and an internal combustion engine touting ground-breaking thermal efficiency (more than forty percent), contribute to a significant advancement in fuel economy. With an expected ten percent improvement in EPA estimated MPG on core models, Prius will offer best-in-class fuel economy among vehicles without a plug. A soon-to-be unveiled Eco model will achieve an even greater improvement, strengthening Toyota's leadership in hybrid fuel efficiency.

But it's not just about MPG anymore. Today's customers want all the traditional benefits of a hybrid, but don't want to compromise on looks and performance. So Toyota upgraded the Prius inside and out to deliver the complete package - emotional styling, smarter technology and impressive MPG, in a vehicle that's more fun to drive than ever.

"Prius set the global benchmark for hybrids, but now is breaking its own boundaries with more engaging style and fun-to-drive dynamics," said Bill Fay, group vice president and general manager, Toyota Division. "What was once a rational purchase that for many customers focused on fuel economy, is now so much more. This Prius will invite new drivers into the category by delivering an impressive look and feel, built on the foundation of safety and eco- consciousness that define the vehicle's heritage."

Easy on the Eyes

The Prius' exterior has been completely reimagined. From the side, it is longer and sleeker with the overall outline evoking an athletic shape. Inspired by a runner in the starting blocks, the sporty design conveys a feeling of forward motion.

The hood is lower and the distinctive roof peak has been moved forward. Bold character lines run along the side from the front fenders – one just above the sill that sweeps up towards the rear fender, while the upper crease morphs into the rear spoiler, which has been lowered.

The use of new standard LED headlamps minimizes the Prius' front fascia and, at the same time, provides an arresting lighting display which helps define the vehicle's character. The unique and striking rear combination lamps express the distinctive lines of the Prius from the rear spoiler to the trailing edges of the sides.

A palette of seven exterior colors includes an all-new Toyota hue, "Hypersonic Red." This new color utilizes a newly developed treatment process, which results in a deep and vibrant luster highlighting the external forms.

Need a Hug?

The Prius' new, premium interior adopts advanced technology complemented by features that are functional, fun and have high visual impact. The wrap-around dash design, form-hugging seats, ease of controls and improved visibility put the driver in complete control.

Once inside, drivers will feel immediately comfortable and impressed by styling cues that are unique in the industry. The wide instrument panel, seamlessly designed to be both functional and beautiful, gives a sense of comfort and spaciousness. Available premium white ornamentation in the lower sections of the cabin is reminiscent of fine bone china.

Efficient Development from the Start

The 2016 Prius is the first global vehicle to implement Toyota's New Global Architecture (TNGA). TNGA aims to greatly improve core vehicle performance and enhance product appeal through an integrated development program for powertrain components and vehicle platforms. Development of vehicles is being grouped to promote strategic sharing of components with the goal of improving resource efficiency by better than twenty percent. Resources will be directed into developing advanced technologies, and most importantly even further strengthening product appeal.

A Fun-to-Drive Hybrid? A "Wish" Come True

Engineered from the ground up, the new Prius is 2.4 inches longer, 0.6 inches wider and 0.8 inches lower than the model it replaces, providing a planted on-road presence while delivering more occupant and cargo room.

Hallmarks of TNGA, a lower center of gravity and a more responsive suspension package, dial up the driving excitement. In fact, the height of the Prius' front badge is exactly the same as that of Scion's FR-S sports car – a remarkable achievement in height and mass reduction.

The all-new rear double wishbone suspension produces a better connection to the road, providing greater control and feedback in all driving conditions. A more rigid body helps improve responsiveness while cornering. From winding mountain roads to the wide boulevards downtown, the new Prius stays connected to the road, without sacrificing ride quality and occupant comfort.

Safety First

TNGA also provides a more rigid structural framework to help enhance occupant protection in the event of a collision. The high strength upper body is designed to distribute frontal collision impact energy. Plus, the Prius will be among the first U.S. models to offer Toyota Safety Sense (TSS), a new multi-feature advanced safety package anchored by automated pre-collision braking. TSS bundles cutting edge safety technologies including:
Pre-Collision System with Pedestrian Detection
Lane Departure Alert with Steering Assist
Full-Speed Dynamic Radar Cruise Control
Automatic High Beams
Available on the new Prius, Toyota aims to make Toyota Safety Sense available across nearly the entire vehicle lineup by the end of 2017.

Setting the Stage for the Future of Mobility
It started in 1992 with a vision for the future – mobility in harmony with society. Prius, which means "to go before" changed the way we move about the world, and changed the automotive industry forever. More than two decades and over 8 million Toyota hybrid sales later, the all-new, no compromises 2016 Prius stands side by side with its sibling, the hydrogen powered Mirai, poised to change the game yet again. The new Prius will arrive in dealerships early next year.

https://toyotanews.pressroom.toyota.com/releases/2016+toyota+prius+global+debut.htm

Toyota heeft het dus over 'striking exterior design' en 'easy on the eyes'.
Ik hou het er maar op dat de Aziaten een andere smaak hebben? ;)

Tja, het was mij ook wel duidelijk dat het design van de Prius een doel dient. Dat hoeft niet uit te sluiten dat het er redelijk prettig uitziet, volgens mij. Dit vind ik in elk geval een stap terug, met name de overdreven vorm van de lampen is gekunsteld. Dat vond ik bijvoorbeeld ook van de Peugeot 407 en in mindere mate van latere Peugeots.

En Rob, mogen we geen afwijkende mening hebben? Beetje flauw om het op de man te gaan spelen als jij het er niet mee eens bent.

Klassiekerrijder zei:
En Rob, mogen we geen afwijkende mening hebben? Beetje flauw om het op de man te gaan spelen als jij het er niet mee eens bent.

Wie dan?
En volgens mij ben ik het er juist mee eens door te zeggen dat ik 'm ook niet zo mooi vind.

Rob0032 zei:
En dan krijg je weer van die conservatieve zuurpruimen die iedere onconventionaliteit afdoen als lelijk, simpelweg omdat het niet hun straatje past. En dan gaan maskeren met befaamde humor... Want ja, daar zijn we allemaal goed in. (n)

Als je bij de 'conservatieve zuurpruimen' geen bepaling zet en je plaatst dit bericht onder een paar negatieve commentaren over de styling, gaan mensen dit persoonlijk opvatten.

Stuk minder extreem dan het op basis van de spyshots leek. Is straks in lease grijs en IRL gewoon een hele nette auto. gecombineerd met 1op25 in de praktijk gaat het echt wel een succes worden.

Imo de lelijkste versie tot nu toe. Nu de fiscale voordelen er niet meer zijn zul je hem in NL gelukkig niet op de weg tegen gaan komen.

Klassiekerrijder zei:
Rob0032 zei:

Als je bij de 'conservatieve zuurpruimen' geen bepaling zet en je plaatst dit bericht onder een paar negatieve commentaren over de styling, gaan mensen dit persoonlijk opvatten.

Rob is een doordrammer die vind dat iedereen hetzelfde moet denken als hij. Tamelijk vermoeiend

De III vind ik trouwens best mooi, afgezien van de achterkant dan. Vrij normale auto om te zien

941057.jpg

MPG zei:
Stuk minder extreem dan het op basis van de spyshots leek. Is straks in lease grijs en IRL gewoon een hele nette auto. gecombineerd met 1op25 in de praktijk gaat het echt wel een succes worden.

Ik heb ook het gevoel dat ie in "saaie kleuren" inderdaad een stuk minder opvalt, en minder schreeuwerig is.

Zoals ik al eerder zei vind ik het geen schoonheid, maar ik vind het wel mooi om te zien dat een degelijk merk als Toyota, wat in mijn ogen een ontzettend saai en niet spannend merk, totaal veilig, je weet dat je een goede keuze maakt, maar het enige wilde is bij wijze van "een rode kleur"
met zo'n auto komt.
Druk, gewaagd, uitgesproken zelfs. Een auto waarmee je zegt "ik rij een Prius!". Je maakt er bijna een statement mee.
En dat vind ik best wel dapper van Toyota, en verdiend in mijn ogen heel wat meer applaus dan de behoudende Tesla's. Die qua looks net zo belgen zijn als een gemiddelde Toyota.. Veilig en niet lelijk.

Hoe langer ik overigens naar de afbeeldingen kijk, leuker ik hem vind, maar mooi nee nog steeds niet ;)

Het zijn nu vooral de afzichtelijke details die opvallen. Plus de foto's zijn best wel slecht en de rode kleur staat hem niet. Kan iemand trouwens de C-stijl in carrosseriekleur shoppen? Ben benieuwd hoe dat oogt

Wheel Critic zei:
Imo de lelijkste versie tot nu toe. Nu de fiscale voordelen er niet meer zijn zul je hem in NL gelukkig niet op de weg tegen gaan komen.

Inderdaad, een goed teken... Vooral ook omdat de mensen die hem kopen vanwege het fiscale voordeel, en niet om zijn "groenheid" nu eindelijk ook weer gewoon. Het is in mijn ogen van de zotte dat er mensen zijn die 140/150 Km/u op snelweg rijden, dus volop benzine gebruiken, niets groen doen, en alleen maar Prius (en co) rijden omdat ze weinig bijtelling hoeven te betalen.

Nee laat de "groene auto" vooral bereden worden door mensen die dit uit overtuiging doen, en niet door de mensen die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten!

Net zoals veel met een 14% bijtelling ding dat doet. Flauw om altijd maar de Prius-rijders daar op aan te vallen

MC W zei:
Klassiekerrijder zei:
Rob0032 zei:

Rob is een doordrammer die vind dat iedereen hetzelfde moet denken als hij. Tamelijk vermoeiend

Kijk dit is dus op de man spelen. Ik zal maar even een melding doen, aangezien dit in strijd is met de forumregels.

Hier een video bij de onthulling, waaronder een zilvere Prius. De neus vind ik nog wel wat hebben maar vooral schuinachter een horror: https://www.youtube.com/watch?t=247&v=bVDLHyuFsNo (even op je telefoon spieken als je specs gaat opnoemen is natuurlijk wel een beetje triest, meneer de journalist)

Wat reacties van internationale journalisten op de nieuwe Prius:

Toyota’s Prius, a household name that has come to define hybrid cars for nearly two decades, was reborn in Las Vegas on Tuesday with the introduction of a redesigned and re-engineered model for 2016. To mark the occasion, Toyota hoisted a new fourth-generation Prius into the night sky on cables from the top of the Linq hotel, while the band Atlas Genius played for the crowd of journalists, dealers, and company brass. A roundup of what analysts, journalists and others are saying about the car:

"Now we have a car that's not just for mom and dad, tree-huggers and people on a budget. This is what America's been waiting for: a hybrid car with edge. Something the kids will want to drive."
-- David Rodgers, general manager of the Sullivan Automotive Group's Toyota-Scion stores in Livermore and Roseville, Calif., via The Associated Press

"The fourth-generation Prius is debuting at the right time for Toyota. With the aged outgoing model and low gas prices dragging down sales, the 2016 Prius will be a much-needed shot in the arm for not only Toyota, but the entire green car segment. Along with improved MPG estimates, the 2016 Prius boasts a distinctive new design that has broader appeal and presents the opportunity to capture new customers. But more importantly, it has the potential to reinvigorate the loyalty of Prius owners who now find many more affordable hybrid and EV options on the market than they had five years ago."
-- Edmunds.com analyst Jeremy Acevedo

"One of the main complaints about the Toyota Prius from owners, car writers and the artist formerly known as Jeremy Clarkson is that the Prius was no fun behind the wheel. Well that’ll be fixed when the new car rolls into showrooms early next year on an all-new platform with a double-wishbone rear suspension and a sportier front strut setup (at least it looked like a front strut when we tried to crawl underneath the car). That and a handful of other as-yet-unnamed improvements will lift it from its mundane, efficiency-focused past and put it before the eyeballs of a wider audience of buyers."
-- Mark Vaughn, Autoweek

"The egg-shaped profile has been flattened and sharpened, and the handling stiffened, reflecting the need to compete on performance and style as well as efficiency. The current Prius, launched as a 2010 model, has faced increasing competition from both conventional cars and an array of plug-in hybrid and all-electric models. The car’s pricing, not yet released, will be another important factor. The outgoing model’s base price of about $25,000 represented a significant premium over comparable conventional vehicles, which have narrowed the fuel efficiency gap. One version of the Honda Civic -- which last year displaced the Prius as California’s top-selling car -- now achieves up to 41 mpg on the highway and starts at about $20,000."
-- Jerry Hirsch, Los Angeles Times

"After briefly sitting in the 2016 Toyota Prius we can confirm an improvement in seat comfort, particularly lateral support, along with upgraded control placement and visibility. The gauge cluster remains in the center of the dash and now has a brighter, full-color display. We’re not fans of the bright white interior panels around the shifter and center console, thinking these won’t work any better in the new Prius than they did in the old Chevrolet Volt (probably why they were removed during the Volt’s 2016 redesign). Panel color aside, the new Prius is clearly a step up in every way. These enhancements may not reverse the car’s waning demand, but if the new Prius simply stabilizes around 150,000 sales a year it will be among the best selling cars in a country where hybrid cars are increasingly difficult to sell."
-- Karl Brauer, automotive analyst and editor at Kelley Blue Book, via Forbes

"To say that there’s a lot going on with the new Prius’s design is like saying that Donald Trump has a wee penchant for attention. We won’t try to convince you that it is attractive ... but like the Trumpster himself, it will certainly attract a lot of eyeballs. Say what you will about the overall design, but those taillights are pretty amazing. Welcome back, tailfins!"
-- Steve Siler, Car and Driver

"Our biggest complaint about the previous Toyota Prius has been the driving experience, which is only slightly less exciting than reading a dictionary. The upcoming Prius sits on a new platform and has an independent double-wishbone rear suspension, a step-up from the compact and inexpensive torsion beam used in the current car, though Toyota has said nothing about improving the Prius' feedback-free steering. That new platform is expected to underpin the next Toyota Camry and other models, suggesting generous development investment ... We're pleased to see the styling of the 2016 Toyota Prius has taken on more personality, and we like the idea of better fuel economy. The promise of more driver involvement is intriguing, but then again, Toyota's definition of fun-to-drive doesn't necessarily match ours. We're optimistic."
-- Aaron Gold, Consumer Reports

"A huge change in style -- and a conservative approach to bolstering fuel economy ... The Prius has its fair share of haters, but after 18 years and 3.5 million sold, it still lacks a true competitor. No other hybrid come close to the Prius’ popularity, and Toyota’s focus on making the Prius an affordable statement of environmental concern stands as a lesson that other automakers have yet to fully grasp. Low gas prices have stunted sales of all hybrids, including the Prius, but Toyota will still likely sell more than 150,000 copies in the United States alone this year. All those angles have a point."
-- Justin Hyde, Yahoo Autos

Artistieke/creatieve armoede dat elk merk ineens meent een zwarte verbinding te moeten maken tussen achterportier en achterraam.
En bijna noot sluit dat goed aan.

Niet om te zeiken maar ik kan aan dat ontwerp echt niets ontdekken wat mooi is. Afgrijselijk gewoon. Maar goed, ik ben waarschijnlijk dan ook verre van de doelgroep blijkens het feit dat eerdere generaties voor mij nooit interessant waren want niet mijn smaak en praktisch ontoereikend vanwege gebrek aan trekvermogen.

Aha, ik zie dat er weer velen op automatische piloot reageren ala "Het is een Toyota dus het is per definitie lelijk en saai". Zo voorspelbaar dit forum. :)

jv11 zei:
Aha, ik zie dat er weer velen op automatische piloot reageren ala "Het is een Toyota dus het is per definitie lelijk en saai". Zo voorspelbaar dit forum. :)

Want het is verplicht om Toyota's mooi te vinden?

jv11 zei:
Wij hebben diverse Toyota's gereden, waarvan de eerste Yaris en eerste Aygo leuke auto's waren. De Avensis 2003 gewoon een mooie auto was. Nu zou ik echt niet weten wat nog een beetje aan te zien is qua design. Misschien een Auris wagon?

De Pruis 3 is imo niet lelijker als de rest van het c-segment, maar dit nieuwe ding? Kan het echt niet mooi vinden.

Aras zei:
jv11 zei:
Wij hebben diverse Toyota's gereden, waarvan de eerste Yaris en eerste Aygo leuke auto's waren. De Avensis 2003 gewoon een mooie auto was. Nu zou ik echt niet weten wat nog een beetje aan te zien is qua design. Misschien een Auris wagon?

Helemaal mee eens. Toyota's tot pakweg 2005 vond ik echt geen verkeerde auto's. Degelijk ontworpen, niets mis mee. Maar van de huidige Toyota's vind ik de Prius III eigenlijk nog de mooiste van het stel, zo lelijk niet mooi vind ik de rest. Ik tank altijd bij een Toyota-dealer en iedere keer als ik de showroom bekijk dan vraag ik me echt af waarom er niemand ingrijpt...

MPG zei:
(..) Is straks in lease grijs en IRL gewoon een hele nette auto. gecombineerd met 1op25 in de praktijk gaat het echt wel een succes worden.

Het vermeend instorten van de verkopen wegens vervallen van 14% bijtelling kan inderdaad weleens meevallen.
Al denk ik niet dat 1 op 25 in de praktijk echt gehaald wordt.. als ik de verbruiksmonitor hier op AW bekijk, is 1 op 20 (afgerond) meer de richting.
Indien de nieuwe Prius daadwerkelijk 18% zuiniger is.. en daar in de praktijk 10% van blijft staan.. wordt het 1 op 22.
Voor de zakelijke rijder die een besteedbaar budget heeft inclusief brandstof is dat gewoon een hele goede waarde. Dat zie ik andere brandstofauto's met 'dubbele koppeling' nog niet zo gauw behalen.

Ik verwacht ook dat de remarketing waarde van de Prius nog wel een paar jaar zal beklijven.. Indien de catalogusprijs niet al te zeer stijgt, lijkt mij de gestegen bijtelling overkomelijk. Immers, het 'speelveld' is dan weer grotendeels gelijk.. maar budgettechnisch kan de Prius een voorsprong behouden door zijn onderscheidende eigenschappen.

Natuurlijk, een deel van de 'knakenrijders' zullen overstappen.. zoals men 'vaak' doet als er weer wat te kiezen valt.
Echter, ik kan mij voorstellen dat een deel van de huidige berijders wel gewend zijn geraakt aan 'niet meer hoeven schakelen' en dan is het aanbod ineens een stuk beperkter als je niet terug wilt naar de handbak.

Rob0032 zei:
jv11 zei:

Want het is verplicht om Toyota's mooi te vinden?
Zeg ik toch nergens...?

Aras zei:
jv11 zei:

De Pruis 3 is imo niet lelijker als de rest van het c-segment, maar dit nieuwe ding? Kan het echt niet mooi vinden.
De nieuwe Avensis ziet er ook niet mis uit, maar goed het zijn inderdaad geen sexy Ferrari's ofzo. Maar dat geldt voor meerdere merken... De Toyota's zijn niet mooier of lelijker dan pakweg een Volkswagen of Renault, maar over die merken (en anderen) is men gemiddeld gezien positiever, vandaar mijn opmerking dus. De meesten hebben wellicht nog nooit naast een nieuwe Toyota 'in the flesh' gestaan in de showroom. (Enja, dat maakt een verschil in vele gevallen)

@JV11 Ik denk idd dat je de nieuwe Prius in het echt moet zien als de wagen straks bij de dealer staat. Ik denk dat het design dan een stuk 'prettiger' overkomt dan op de foto's het geval is, dat komt wel vaker voor. Ik denk dat de wagen met een mooie set 18"velgen er een stuk strakker bij staat en een heel andere indruk zal achterlaten (wat wel ten koste zal gaan van een wat hoger brandstofverbruik).

Hoewel ik het design ook bepaald zeer smaakgevoelig vind moet ik wel zeggen dat het wel went, de vormgeving is in ieder geval 100% Prius en je maakt wel een statement met een dergelijk design. De nieuwe Prius heeft vooral ook een zeer 'Aziatische' vormgeving, druk en wild, zoals ze dat daar graag zien, het is niet anders. Er zullen ongetwijfeld ook andere, rustiger vorm gegeven, afgeleide modellen komen zoals een nieuwe CT200H (Lexus) en op termijn de nieuwe Crossover (die in Geneve zal staan) en een nieuwe Auris (over een jaar of twee).

Ik ben vooral benieuwd naar de echte verbruikcijfers en de verbeterde rijeigenschappen en de (beloofd) betere afwerking van de wagen, nog even afwachten totdat de wagen bij de dealers staat.

Terug
Bovenaan