Tesla Model X

Guest
[size=x-large]Eerste beelden en specs van productieversie Tesla Model X[/size]

Speciaal voor wie zich ingeschreven heeft op een Model X, heeft Tesla een configurator online gezet. Daardoor weten en zien we nu meer van de productieversie van de SUV met vleugeldeuren.

Gewone stervelingen zoeken op de website van Tesla tevergeefs naar meer info over de Model X, maar wie 5000 dollar heeft aanbetaald voor de elektrische SUV, kan alvast zijn exemplaar online gaan samenstellen. Daarbij krijgen we voor het eerst plaatjes te zien van wat eruit ziet als het uiteindelijke productiemodel. De vleugeldeuren zijn –zoals beloofd door Elon Musk- gebleven.

Sowieso veranderde er niet al te veel aan het design. We zien een iets andere achterbumper, ‘ouderwetse’ zijspiegels in plaats van camera’s en een actieve achterspoiler die zich net onder de achterruit bevind. De vleugeldeuren zijn overigens voorzien van sensoren, zodat je ze nooit het plafond van je garage zullen raken als deze te laag is. Verder lijkt de auto een voorruit te krijgen die ver in het dak doorloopt. Daardoor zitten bijvoorbeeld de zonnekleppen ook vast aan de A-stijl in plaats van aan het dak.

Misschien nog wel interessanter dan de plaatjes zijn de genoemde specificaties. Zo zien we onder andere de 90 kWh Signature Series, die dankzij een 262 pk sterke elektromotor op de voorwielen en een 510 pk sterk exemplaar op de achterwielen in 3.8 seconden naar de 98 kilometer per uur sprint en een topsnelheid heeft van 250 km/u. Betaal je 10.000 dollar extra, dan installeert Tesla de Ludicrous Speed Upgrade, waardoor het sprintje in slechts 3.2 seconden geklaard wordt.

Voor 1000 dollar kunnen Amerikanen hun Model X voorzien van een pakket dat Tesla-rijden ook bij temperaturen onder de 0 nog comfortabel maakt, terwijl je voor 750 dollar een trekhaak krijgt. Je kunt dan aanhangers tot 2265 kilo trekken, iets wat tot op heden niet mogelijk was met een Tesla. Standaard is de Model X een vijfzitter, maar standaard in de Signature Series krijg je daar een derde zitrij voor twee personen bij. Daarnaast zitten alle zeven personen standaard op leer en is de Model X voorzien van slimme luchtvering met GPS en geheugen. De auto onthoudt dus waar het asfalt van mindere kwaliteit is en zal daar de volgende keer direct de luchtvering op aanpassen.

https://www.groen7.nl/eerste-beelden-en-specs-van-productieversie-tesla-model-x/

tesla-model-x-signature-series-2016.1.jpg

tesla-model-x-signature-series-2016.4.jpg

tesla-model-x-signature-series-2016.3.jpg

Tesla-model-X-productie-07.jpg

Tesla-model-X-productie-06.jpg

Tesla-model-X-productie-09.jpg

In een gemiddelde Nederlandse parkeergarage kunnen achterpassagiers niet meer uitstappen (n)

Inderdaad, laat staan een normale parkeerplaats buiten.
Vorig jaar met een i8 op pad geweest en ik dacht hem mooi voor de ingang bij een v.d. Valk neer te zetten. Auto uit, deur los en... kak.
Gordel weer om, auto verzet naar een plaats op een hoekje. Totaal onpraktisch dergelijke deuren.

Gedurfd en vast als totaalplaatje erg interessant maar ziet er toch vreemd uit als je een Model S omhoog trekt.. sowieso is de S er al een paar jaar en dit lijkt niet echt nieuwer

Voor de azijnpissers hier. Dit is een 700pk 7 zitter met een brandstoftank waar omgerekend 11 liter benzine in zou passwn en waar je toch 400km mee kan rijden.

Helemaal correct revolution-nl, maar de verpakking van deze mooie techniek is op zijn zachts gezegd opmerkelijk, daar gaan de reacties geloof ik over.

adinsx zei:
Inderdaad, laat staan een normale parkeerplaats buiten.
Vorig jaar met een i8 op pad geweest en ik dacht hem mooi voor de ingang bij een v.d. Valk neer te zetten. Auto uit, deur los en... kak.
Gordel weer om, auto verzet naar een plaats op een hoekje. Totaal onpraktisch dergelijke deuren.

Bij smalle parkeerplaatsen zijn de achterdeuren geen probleem, hooguit bij lage parkeerplaatsen zoals in een parkeergarage.

Kijk maar op de website van Tesla. Daar kun je zien hoe de deuren open gaan.

Ah, goed gezien Marco. De deur lijkt inderdaad eerst wat mooi omhoog te gaan en niet te ver opzij zoals de i8 dat deed:
1912362_723293334405440_6770335391692356076_o.jpg

Mooi om te zien hoe lekker Nederlands en praktisch men reageert. Ik zou het niet zuur noemen, maar het is het laatste waar ik over zou denken.

Ik vind 'm overigens niet heel erg geslaagd. Ik ben al best wel uitgekeken op een Model S, laat staan op een corpulente variant ervan. Het nut van die deuren ontgaat me eigenlijk volledig. Zowel praktisch als esthetisch. Bovendien bevestigt het ook voor mij dat Tesla een beetje op z'n retour is. De inspiratie is op, dus komt men met dit. Het maakt me vooral benieuwd naar het nieuwe, goedkope model.

Je zegt dat met het uitkomen van de X de inspiratie op is, maar die inspiratie was dus al vier jaar geleden op toen de concept werd getekend.

Wouter82 zei:
Je zegt dat met het uitkomen van de X de inspiratie op is, maar die inspiratie was dus al vier jaar geleden op toen de concept werd getekend.

Ja, maar vier jaar geleden was het definitieve design nog niet 100% vastgelegd en gepresenteerd. Nu wel. Geeft me vooral het gevoel dat Tesla een eendagsvlieg is.

De vleugeldeuren meer Gulwing-style omhoog, vanuit het dak en niet zoals bij de i8 op scharnieren aan de voorkant. Vergelijk het met een station-klep die heeft maar een cm of 10 ruimte nodig naar achteren.

Ik vind het bijzondere wagens, het ontwerp van de S en X begint nu wat oubollig te worden tussen het vuurwerk van de i8 en heftige lijnen van de Japanners lijken dit wat meer op belegen Jaguars.

Als ik plek voor en zin in een tweede wagen had zou ik er best zo'n X bij willen hebben, maar wat een geld! Zelfs als je nooit meer hoefde te laden dan blijft het veel voor een SUV. Natuurlijk is hij snel en 7 zits, maar een mooie XC90 of X5 met 2 liter diesel is toch ook geen straf? Dat scheelt zo 30k

In 2009 kwam Honda met de Acura ZDX, een redelijk gelijkend model dat in 2013 al werd gesaneerd, het was namelijk een regelrechte flop. In 2015 komt Tesla met een dergelijke auto, maar dan met hypermoderne techniek. Ik ben benieuwd of deze Tesla dan wél aanslaat. Ik vind het vooral een karikatuur van de Model S en de vleugeldeuren misplaatst protserig.

2011-Acura-ZDX-Ionized-Bronze-Metallic-Ionized-Bronze-Metallic-2.jpg

Een VW is tijdloos, een Tesla is oubollig.. o_O jaja.. bouwen ze eindelijk een auto met een andere aandrijving zonder dat het eruit ziet als een puist, druppel, gezwel of UFO en dan is het nog niet goed.. Nouja, als we het over de Model S hebben dan he

MC W zei:
Een VW is tijdloos, een Tesla is oubollig.. o_O jaja.. bouwen ze eindelijk een auto met een andere aandrijving zonder dat het eruit ziet als een puist, druppel, gezwel of UFO en dan is het nog niet goed.. Nouja, als we het over de Model S hebben dan he

Veel druppelvormiger dan dit wordt het anders niet.

MC W zei:

Tesla heeft met de Model S heel verstandig op veilig gespeeld. Daardoor is dat model erg succesvol geweest en vindt niemand de auto lelijk. Maar het is dan wel zaak om jezelf hier niet in vast te zetten, en dat gebeurt in mijn ogen nu wel. In het kader van herkenbaarheid misschien slim, maar ik vraag me af hoe veel mensen er op zo'n auto zitten te wachten.

En ik wacht al op de eerste nieuwsberichten over verbrande mensen die achterin zaten na een koprol en er niet uit konden komen. Of zou deze auto ook een SLS-achtig systeem hebben met explosieven? Fijn gevoel, je kinderen onder een dak met explosieven..

Ik denk dat deze auto net zo succesvol kan zijn als zijn grote broer.

De model S is een prijzige auto en de X brengt de EV dichterbij de personen (op de leasemarkt) die minder te besteden hebben.

Ik vind dit een mooie auto, maar ik ben geen liefhebber van die deuren. Het is nu te veel een gimmick.

D.E.N.N.I.S. zei:
De model S is een prijzige auto en de X brengt de EV dichterbij de personen .

Als ik het screenshot goed interpreteer, is de X minstens zo duur als de S. En aangezien Tesla al verliest maakt op elke S ben ik benieuwd hoe het ze verder zal vergaan...

Wouter82 zei:
D.E.N.N.I.S. zei:
De model S is een prijzige auto en de X brengt de EV dichterbij de personen .

Als ik het screenshot goed interpreteer, is de X minstens zo duur als de S. En aangezien Tesla al verliest maakt op elke S ben ik benieuwd hoe het ze verder zal vergaan...

Ik lees ook nergens dat het een goedkope auto zou zijn. Helemaal niet als ik die screenshot ergens hierboven zie. Zo'n 125.000 dollar voor een P90. Een P85 Model S kost 105.000 dollar... En al die prijzen zijn exclusief BTW.

De X is volgens mij dan ook geen compactere wagen dan de S, maar meer een S met meer binnenruimte (alsin er kunnen meer personen in).

JP2010 zei:
(alsin er kunnen meer personen in).

De S is toch ook als zevenzitter leverbaar? Goed, dan zit je wellicht (nog) minder comfortabel dan achterin de X. Maar al met al zie ik niet heel toegevoegde waarde aan de X. Waarom niet nu het goedkope model gelanceerd?

Geen toegevoegde waarde? Veel meer ruimte en een crossover. Vooral dat laatste is nu erg geliefd!

Men neme een krantenbericht ( https://www.telegraaf.nl/dft/nieuws_dft/24447243/__Tesla_komt_met_batterijauto_van__31.000__.html , leest deze vluchtig door en plaatst daarna een de bovenstaande opmerking...:rolleyes:

Op video betrapt terwijl ze nog aan het testen zijn. Ook het omhooggaan van de linkerachterdeur is te zien. Qua model oogt het meer als een GLE Coupe (nou ja de GLE lijkt op de Model X dan): https://www.carscoops.com/2015/09/new-tesla-model-x-gives-lady-goosebumps.html

Al 30.000 Model X'en zijn besteld, aldus een Tesla-woordvoerder op de IAA-Teslastand. Dat was, volgens hem, dan ook de reden dat de Model X er niet stond (nl. voorlopig toch niet leverbaar op dit contintent).

Een vol-electrische auto, met 7 zitplaatsen, die ook nog eens een flinke caravan kan trekken.

Ach......:T

Wouter82 zei:
De S is toch ook als zevenzitter leverbaar? Goed, dan zit je wellicht (nog) minder comfortabel dan achterin de X. Maar al met al zie ik niet heel toegevoegde waarde aan de X. Waarom niet nu het goedkope model gelanceerd?

SUVs en afgeleiden zijn nu eenmaal erg geliefd in de VS, 7-zitters ook. Normaal dus dat tesla op die trend inspeelt.

Op de bewegende beelden vind ik de wagen trouwens erg meevallen, terwijl hij op eerdere foto's erg lomp overkomt.
Of ingebruikname van die 2e assemblagelijn voor dit model zinvol is, daar durf ik ook aan twijfelen. Voor deze kant van de oceaan is het kleinere model waarschijnlijk een betere aanvulling van het gamma. Maar voor de totale omzet (en winstmarge) is deze X waarschijnlijk zinvoller.

Nog een paar uurtjes en dan onthuld Elon de Model X aldus de website en zijn Tweet van vanmiddag:
https://twitter.com/elonmusk/status/648764066823954432
https://www.teslamotors.com/modelx

Model X Launch
Watch Live Tonight at 8pm Pacific

Ik moet wel ff wennen aan de neus. Spoiler achter niet te vaak uitklappen, wat mij betreft.

Deuren lijken mij wel erg gaaf (behalve in parkeergarages dan). Zou er geen hoogtedetectie op zitten? Dat als je een lage parkeergarage inrijd.. het touchscreen meldt dat dan de achterdeuren niet openen?

Rob0032 zei:
En ik wacht al op de eerste nieuwsberichten over verbrande mensen die achterin zaten na een koprol en er niet uit konden komen. Of zou deze auto ook een SLS-achtig systeem hebben met explosieven? Fijn gevoel, je kinderen onder een dak met explosieven..

die explosieven stellen weinig voor, https://www.youtube.com/watch?v=RMNVVHI2ZNg&feature=youtu.be&t=2m31s (vanaf 2.31)

Jongens, kijk even op deze pagina en dan het filmpje vanaf 18 min.. https://www.teslamotors.com/nl_NL/modelx Daar zie je dat de Falcon-deuren zich uitstekend kunnen weren tegen krappe ruimtes

MC W zei:
Jongens, kijk even op deze pagina en dan het filmpje vanaf 18 min.. https://www.teslamotors.com/nl_NL/modelx Daar zie je dat de Falcon-deuren zich uitstekend kunnen weren tegen krappe ruimtes

Dat zei ik gisteren al ja.
Alleen jammer dat de mensen dan voor niet meer in kunnen stappen. Wel zo handig als je daadwerkelijk ergens heen wil gaan...

Rob0032 zei:
MC W zei:

Dat zei ik gisteren al ja.
Alleen jammer dat de mensen dan voor niet meer in kunnen stappen. Wel zo handig als je daadwerkelijk ergens heen wil gaan...

auto op afstand te bedienen, net als de nieuwe 7-serie?

Wat een gemieren**** om die deuren.

Deze auto is voor mij (met 4 kinderen en een caravan) de ultime natte droom. o_O
Hier is door Tesla gewoon heel goed over nagedacht. En dat in combinatie met de vol electrische aandrijving zorgt voor een unieke auto.

Met de huidige "normale" auto's (of dat nou een SUV, station of MPV is) zul je ook rekening moeten houden waar je je auto neerzet as je kleine kinderen in de auto hebt. Zie de speciale parkeerplaatsen bij de Ikea. Het voorziet in een behoefte.

Ook nu ga ik niet snel in een parkeergarage staan als ik de kinderen bij me heb, gewoon omdat het een crime is om dan iedereen fatsoenlijk in- en uit de auto te krjgen.

Ik heb genoten van het filmpje, gezien wat ze allemaal laten zien.
Ze moeten echter de volgende keer die joelende idioten meteen uit de zaal zetten en Musk moet nog wel even oefenen op z'n presentatie.
Maar verder.........

En dan die "biohazard button" en de "Ludicrous Speed Upgrade".
Welke andere auto-fabrikant durft dit soort dingen in een folder van een productie model te vermelden?

Andere opvallende specs:
•Falcon Wing rear doors with built in sensors, which automatically adjust to the optimal opening arc in confined spaces or small garages.
•Automatically deploying rear spoiler
•Maps and navigation with real time traffic updates
•Front trunk with room for luggage, strollers or two golf bags
•Free long distance travel on Tesla's expanding Supercharger network
•Automatic keyless entry, with automatically opening front doors
•GPS enabled Homelink
•Parking sensors, blind spot warning and side collision avoidance
•Automatic emergency braking to assist in avoiding collisions, even at highway speeds
•Seating for up to seven adults

Er is, voor zover ik kan zien, maar een groot nadeel aan de Model X, en dat is z'n prijs. Anders leegde ik meteen mijn spaarpot, en ruilde de Alto nog morgen in. Mijn spaarpot is echter helaas te klein......:(

Rembrandt zei:
Wat een gemieren**** om die deuren.

Waarom? De auto heeft een USP en Tesla is daar hartstikke trots op, maar je mag daar niet kritisch over zijn?

USP is een groot woord, denk ik. En kritisch is goed, hoor, maar je kunt het overdrijven.
Zoals gezegd: met bestaande auto's heb je in parkeergarages ook problemen. Maar ook in parkeergarages heb je krappe en minder krappe plekken.

Kijkend naar het filmpje: bij de Touran moet ik de buggy uit de bagageruimte halen, waarbij daar al de achterklep soms niet helemaal omhoog kan in een parkeergarage. Bij de Model X kan ik 'm voorin kwijt en dat is een lagere klep.:)

Ik ken anders geen enkele auto die dat ook heeft, en Tesla is er verdomd trots op. Ik vraag me vooral de toegevoegde waarde ervan af. Het maakt de auto, in mijn ogen, nodeloos duur en gecompliceerd. Je zegt zelf al te wensen dat 'ie iets goedkoper was, maar door dit soort 'gadgets' is het wel een peperduur ding. En ik denk dat meer mensen 'm laten staan om deze deuren, dan dat ze 'm niet zouden nemen als 'ie conventionele deuren zou hebben. Persoonlijk vind ik dat zonde, hoewel de techniek natuurlijk mooi is.

En dan is het inderdaad handig dat je de buggy voorin kwijt kunt! Nu nog de buggy tussen de Tesla en de Q7 wringen. :D

Terug
Bovenaan