Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Moderator
R W D zei:Tóch één puntje van kritiek: die bekerhouders, daar had wel even een klepje overheen gemogen.
Moderator
https://www.autoweek.nl/nieuws/29811/jaguar-xe-gooit-trossen-los[size=x-large]Jaguar XE gooit de trossen los![/size]
Een groot evenement in Londen luidt vanavond de start in van een geheel nieuw tijdperk voor Jaguar. Het stralende middelpunt heet XE, de BMW 3-serie concurrent waar we nu de eerste foto's van kunnen laten zien. De XE neemt een bijzondere plek in het Jaguar-gamma in. In de eerste plaats natuurlijk omdat het Engelse merk het met deze auto het weer in het D-segment gaat proberen. Na het verdwijnen van de X-Type had Jaguar immers geen auto meer in de middenklasse.
De nieuwe Jaguar wordt de eerste D-segmenter met een aluminium monocoque. Daardoor is de XE ook de lichtste én stijfste sedan die het merk ooit heeft gemaakt. Daarnaast is de auto met een Cw-waarde van 0,26 de meest aerodynamische Jaguar ooit. De Engelsen beloven uiteraard vijf EuroNCAP-sterren voor hun nieuwste telg.
Bij de onthulling in Londen richt Jaguar vanavond de spotlight op de voorlopige topversie, de XE S. Die heeft een 3,0-liter V6 met supercharger onder de kap, die goed is voor 340 pk en 450 Nm. Schakelen gaat via een achttrapsautomaat. Deze versie sprint in 4,9 seconden naar 100 km/h, de topsnelheid is 250 km/h. Dit is echter niet de definitieve topversie. In een eerder persbericht maakte Jaguar namelijk al melding van een versie met een topsnelheid van 'bijna 300 km/h'. Deze heeft vermoedelijk de 5,0-liter V8 Supercharged uit diverse andere Jaguars onder de kap.
Veel belangrijker voor de Nederlandse markt is echter de versie met de nieuwe Ingenium-turbodiesel. Jaguar belooft voor dit blok een gemiddeld verbruik van 3,1 l/100 km, wat neerkomt op een CO2-uitstoot van 99 g/km voor de variant met 163 pk en 380 Nm. Dat betekent - in ieder geval tot 1 januari 2016 - 20% bijtelling en de lage uitstoot heeft in ons land ook een gunstige invloed op de prijzen.
Jaguar gebruikt in de XE voor het eerst elektronische stuurbekrachtiging. Tot nu toe vonden de ingenieurs de techniek te weinig gevoel bieden, maar die plooien zijn - volgens Jaguars persbericht althans - gladgestreken. Het systeem heeft als voordeel dat het een CO2-reductie van zo'n drie procent met zich meebrengt. Een heuse wereldprimeur is er in de vorm van All Surface Progress Control (ASPC). Dit systeem, dat werkt tussen 3,6 en 30 km/h, functioneert als een cruise control bij glad wegdek. De ingenieurs hebben hierbij geput uit de kennis die de collega's van Land Rover de afgelopen decennia hebben opgedaan. Ook nieuw is het InControl-infotainmentsysteem, dat je kunt bedienen met een 8-inch touchscreen. De navigatiemodule bevindt zich op een SD-kaart, het systeem ondersteunt ook iOS- en Android-smartphones.
De Jaguar XE beleeft z'n publieksdebuut op de Autosalon van Parijs in oktober. Begin 2015 verwachten we de auto bij de dealers.
[size=x-large]Jaguar unveils the XE, calling it the 'definitive' sports sedan[/size]
Automotive News Europe | September 8, 2014 17:10 CET
LONDON -- Jaguar today unveiled its new XE midsize car, calling it the "definitive" sports sedan. The XE's success will be key to the brand's goal of tripling its annual vehicle sales within the next four years.
"The XE is unbelievably important," Jaguar Land Rover CEO Ralf Speth said ahead of the car's unveiling at a gala event in London. With its more affordable price tag, "we will have an opportunity to bring younger customers, to bring female customers into the range of Jaguar."
Jaguar is confident that the XE will outperform rivals such as the BMW 3 series because of features such as a new lightweight aluminum platform and a rear integral link suspension set-up.
The XE redefines the concept of the sports sedan thanks to its advanced lightweight construction, streamlined styling, luxurious interior, and outstanding ride and handling, Jaguar said in a statement.
The XE will be the first Jaguar to be equipped with electric power steering, which is tuned to provide responsiveness and offers improved efficiency over hydraulic systems, Jaguar said.
BMW benchmarked
The XE was benchmarked foremost against the BMW 3 series in terms of handling, Paul Atkins, XE vehicle integration manager, told Automotive News Europe. "The BMW is a great car, but I think we've managed to create something that takes it a little bit further, especially for the enthusiastic driver," he said.
Jaguar design chief Ian Callum said the XE's styling, with its long hood and short front overhang, creates the "definitive" sports sedan. "The cab-rearward proportions and tight packaging give the XE the appearance of movement even when it's standing still. It bears a strong family resemblance to the F-Type and will stand apart in the crowd," he said.
The XE marks Jaguar's return to the compact luxury segment it exited the compact segment in 2009, when the X-Type ended production. The X-Type, derived by then-owner Ford Motor from the Mondeo, was widely panned by critics for its transverse-mounted engine, Ford underpinnings and retro styling.
The XE will be the first model to use Jaguar Land Rover’s new aluminum-intensive, rear-wheel-drive architecture that is expected to underpin much of the brand’s range in the future.
It is also the first vehicle to be powered by Jaguar Land Rover's Ingenium family of four-cylinder gasoline and diesel engines. The 163-hp 2.0-liter entry diesel will have CO2 emissions of 99 grams per kilometer, making it a tax-efficient choice in many European markets.
The diesel engine is the first to be produced in Jaguar’s new engine plant in Wolverhampton, England, and will be joined in the future by a more powerful, twin-turbo diesel and a turbo gasoline.
"The XE is most efficient and sustainable Jaguar we have ever produced. It's arguably the most important car in our history," the car's program director, Nick Miller, said.
The 75 percent aluminum content in the XE's body helps to lower emissions and improve the car's handling. "This is lightest, stiffest and also the most aerodynamic Jaguar saloon ever built,” Miller said.
The gasoline engines offered at launch will include two Ford-supplied units: a 2.0-liter turbocharged four-cylinder that will eventually be dropped for a Jaguar-built equivalent, and a 340hp 3.0-liter V-6 supercharged gasoline unit taken from the F-Type sports car to create a high-performance flagship model that will be badged as the XE S.
Jaguar Land Rover has created capacity in Solihull, England, to build 180,000 cars underpinned by its new architecture. XE production starts at the end of this month, initially with a single shift.
Speth said that the 168,000 capacity will not be reached until the plant is making three models from the new architecture. He did not say which other models will be built in Solihull, but reports say Jaguar plans crossover and station wagon variants of the XE.
Smart apps
Technology available on the new XE includes a new infotainment system with apps that can be migrated from the driver's smartphone, including a calendar. Some models will be fitted with a 3G sim card that will give the car WiFi capability. A smartphone app enables the car to be locked or the heating and air conditioning units turned on or off from any location.
The XE is part of Jaguar's goal to triple annual sales to about 230,000 cars by 2018. XE sales are forecast to peak at 63,700 cars in 2016, which approaches the brand's 2013 global deliveries of 74,500, according to market research company IHS Automotive.
The XE will be the Jaguar's cheapest vehicle with prices starting at about 27,000 pounds ($44,000) in the UK. The pricing has been closely matched to rivals such as the 3 series. "We've targeted to be like-for-like and feature-for-feature for the segment," Atkins said.
The XE will go on sale in Europe early next year with U.S. sales starting in 2016.
Jaguar will release more information about prices and engine lineups at the Paris auto show next month.
Moderator
R W D zei:Bovendien zullen er op korte termijn varianten (Estate, Coupé, Cabriolet) bij moeten komen en niet pas jaren later zoals bij de XF en destijds bij de X-type.
R W D zei:Laatstgenoemde is nooit succesvol geweest door z'n te grote Ford-gehalte (en bovendien FWD), iets waar deze XE natuurlijk geen last van heeft.
R W D zei:Tóch één puntje van kritiek: die bekerhouders, daar had wel even een klepje overheen gemogen.
Elaste zei:R W D zei:Tóch één puntje van kritiek: die bekerhouders, daar had wel even een klepje overheen gemogen.
Volgens mij schuift de armsteun daar overheen.
Moderator
D-C zei:Geen retromodel zoals zijn geflopte voorganger
Wouter82 zei:De X-Type is nooit een retromodel geweest maar was in 2001 gewoon in lijn met de grote Jags, die toen inderdaad nog een redelijk klassieke uitstraling hadden. De S-Type zou je overigens wel kunnen betichten van gezochte retro-elementen.
Moderator
D-C zei:Ik doelde meer op de retro-uitstraling, niet zozeer op de naam inderdaad.
D-C zei:Het is natuurlijk wel de vraag of de XE slaagt waar de X-Type faalde. Het publiek dat een Jaguar koopt is over het algemeen wat belegen...
Moderator
R W D zei:Als de prijsstelling van de XE goed is dan denk ik dat heel wat 3-Serie rijders (die wel eens wat anders willen) overstag zullen gaan.
R W D zei:Als de prijsstelling van de XE goed is dan denk ik dat heel wat 3-Serie rijders (die wel eens wat anders willen) overstag zullen gaan.
Moderator
https://www.autoweek.nl/nieuws/30051/meer-over-motorenpalet-jaguar-xe[size=x-large]Meer over motorenpalet Jaguar XE[/size]
Bij de onthulling van de XE bleef Jaguar nog wat vaag over de motoren van de auto. In de aanloop naar de Autosalon van Parijs wil het merk nu iets meer kwijt. Van de nieuwe Ingenium-diesel komen twee varianten beschikbaar. Over de eerste heeft Jaguar al het nodige verteld: een 163 pk en 380 Nm sterke tweeliter met een CO2-uitstoot van 99 g/km.
De sterkste dieseloptie is vooralsnog diezelfde viercilinder, maar dan met 180 pk en 430 Nm. De CO2-uitstoot van dat blok is niet bekend, maar zal ongetwijfeld iets boven de 100 g/km liggen (anders had Jaguar het immers wel in het persbericht gezet).
Op benzinegebied zijn er drie blokken beschikbaar. De eerste twee zijn 2,0-liter benzinemotoren. De prestatiescijfers van deze viercilinders zijn vooralsnog onbekend. Daarover zullen we waarschijnlijk meer horen op de Autosalon van Parijs.
De voorlopige topversie is de XE 3.0 V6 S. Die heeft de 3,0-liter V6 Supercharged onder de kap met een vermogen van 340 pk. Deze motor is volgens de ingenieurs die we in Londen spraken het grote onderscheid met de andere XE's: de S heeft geen wijzigingen aan het onderstel of andere aanpassingen om het bochtgedrag te veranderen.
JP2010 zei:Ik vind de achterlichten en de middenconsole niet mooi.![]()
Wouter82 zei:R W D zei:Laatstgenoemde is nooit succesvol geweest door z'n te grote Ford-gehalte (en bovendien FWD), iets waar deze XE natuurlijk geen last van heeft.
Dat is wat iedereen roept ja. Maar nog geen 20% van de onderdelen is te herleiden tot Ford, waaronder wat knoppen op het dashboard. De X-Type is een volwaardige Jag die op punten ook beter was dan bijvoorbeeld de E46.
Moderator
Bimmert zei:Welke knoppen op het dashboard dan? Volgens mij niet één.
verlichting zei:Bij de Duitse prijzen staat als laatste genoemd de XE S. Als je die letters omdraait heb je precies wat Jaguar is ... op wielen. Alleen heb je daar eigenlijk de F-type met V-8 supercharged motor voor nodig.
Zou Jaguar de snelste XE met opzet zo willen aanduiden?
Interieur: Een Jaguar moet je hebben met lederen bekleding, stof kan in een BMW of Mercedes, niet in een Jag.
Moderator
---GT--- zei:Wees blij dat Jaguar zijn Ford-wortels achter zich heeft gelaten en weer komt met waardige auto's.
Wouter82 zei:Bimmert zei:Welke knoppen op het dashboard dan? Volgens mij niet één.
Lichtschakelaar en hendels aan de stuurkolom.
Moderator
Bimmert zei:Wouter82 zei:Bimmert zei:Welke knoppen op het dashboard dan? Volgens mij niet één.
Lichtschakelaar en hendels aan de stuurkolom.
Voor zover ik heb gezien is dat wel degelijk anders.