Suzuki Vitara | Nieuw: Full Hybrid, vanaf € 28.250

Wouter82

Moderator

m1myt9sbr2e6.jpg


[size=x-large]Dit is de nieuwe Suzuki Vitara[/size]

De Suzuki Vitara krijgt eindelijk een opvolger. En die heet gewoon weer Vitara. Op de Salon van Parijs kunnen we ‘m voor het eerst bewonderen. De auto is gebaseerd op de iV-4 Concept, een studiemodel dat bijna een jaar geleden voor het eerst getoond is op de IAA in Frankfurt. De nieuwe Vitara is een vijfdeurs SUV die boven de SX4 S-Cross in het gamma komt. De Japanners houden het voorlopig nog bij een foto, er komt meer informatie beschikbaar bij de onthulling van de auto in de Franse hoofdstad. Dat betekent dat we nog geduld moeten hebben tot begin oktober. Reken op een marktintroductie in het voorjaar van 2015. Suzuki belooft dat er diesels met een lage CO2-uitstoot leverbaar worden, wij rekenen ook op de 120 pk sterke 1,6-liter benzinemotor die we kennen van de S-Cross.
https://www.autoweek.nl/nieuws/29657/dit-is-nieuwe-suzuki-vitara
 
Ik vind dat Suzuki qua design de laatste tijd een beetje de weg kwijt is. Deze nieuwe Vitara is daar helaas geen uitzondering op.
 
D. Elzinga zei:
Ik vind dat Suzuki qua design de laatste tijd een beetje de weg kwijt is. Deze nieuwe Vitara is daar helaas geen uitzondering op.

Eens, de laatste Swift was de laatste geslaagde Suzuki wat mij betreft. Hoewel die minder geslaagd is dan zijn welhaast perfect ogende voorganger, blijft het een leuke auto. Maar de S-Cross, laat staan de ronduit deprimerende Celerio... Deze Vitara oogt nogal identiteitloos, ik vind het front veel van Chinese SUV's weg hebben.

Zoals de BAW Yusheng 007:

09015635069874_1507613_7.jpg


Leuk dat de naam Vitara weer terug is trouwens, maar waarom heeft Suzuki niet lekker de naam Alto behouden voor wat nu Celerio heet?
 
Op de hoofdpagina van AW wordt gerept dat de Vitara zijn terreinkwaliteiten zou hebben verloren. Maar daar ben ik helemaal niet zeker van.
Het uiterlijk van de Vitara is iets ronder geworden, maar het silhouet van de auto is niet echt veranderd. En de bodemvrijheid lijkt me ook nog steeds aanwezig. Met een stel zuinigere motoren zal de Vitara eindelijk weer eens in Nederland verkocht kunnen worden.
 
De huidige GV wordt door veel mensen onderschat! Voor een bepaalde doelgroep is het een uiterst kwalitatieve en praktische auto. (uiteraard schaar ik mijzelf hier ook onder) Niet iedereen kan zich een X3 of Q5 permitteren. En de directe concurrenten van de afgelopen jaren, de Sportage en IX35 laten stuk voor stuk steken vallen bij de zaken waarvoor je de auto aanschaft. en den heb ik het niet over de "hogere" instap.
Echter door niet meer van de modernste motortechniek gebruik te maken krijg je een 2.4 met 170pk wat een beer van een motor is maar niet uitblinkt in zuinigheid. Ik rij gemiddeld 1:9 met aanhanger 1:6
Dit resulteert in een fijne CO2 en BPM heffing van de overheid wat er voor er voor zorgt dat de aanschafprijs niet meer is gerechtvaardigd. €45.000,-- voor een exclusive en € 55.000,-- voor een automaat!!!!!
Ik ga er dan ook vanuit gezien de huidige concurentiepositie (CX5 etc.) dat Suzuki toch met moderne motortechniek op de proppen komt.
Overigens vind ik het nieuwe model bijzonder geslaagd en behoudens het productie klaar maken is er niet zoveel veranderd aan het IV-4 concept.
Ik hoop wel op een aanhangergewicht van 1800kg.
Ik volg het Vitara nieuws met belangstelling!
 
De Vitara is alleen niet meer serieus te nemen als concurrent van de ix35, Sportage, CX-5 en Qashqai. Met zijn maten concurreert 'ie meer met de Opel Mokka en Skoda Yeti. Ik verwacht dezelfde 1.6 benzine- en dieselmotor als in de SX4 S-Cross, die immers iets groter is.
 
D-C zei:
De Vitara is alleen niet meer serieus te nemen als concurrent van de ix35, Sportage, CX-5 en Qashqai. Met zijn maten concurreert 'ie meer met de Opel Mokka en Skoda Yeti. Ik verwacht dezelfde 1.6 benzine- en dieselmotor als in de SX4 S-Cross, die immers iets groter is.

Als je goed leest dan staat er dan de nieuwe Vitara boven de S-cross in het programma komt. Op de huidige plaats van de Grand Vitara.
Daarom verwacht ik meerdere motorkeuzes
 
rjk45 zei:
Als je goed leest dan staat er dan de nieuwe Vitara boven de S-cross in het programma komt.

Dat klopt niet :)

"As far as size goes, the next-generation Vitara should measure around 4.21 metres from end to end, meaning that it will slot in underneath both the 4.3m long S-Cross, as well as the 4.5m Grand Vitara five-door."

Bron: https://www.caradvice.com.au/304139/suzuki-vitara-revealed-ahead-of-paris-debut/

suzuki-vitara-rear-wheel-bumper.jpg


suzuki-vitara-taillight.jpg
 
Ik denk dat je de Vitara helemaal niet moet vergelijken met een crossover als de S-Cross. Als de Vitara bij zijn oude waarden blijft, is het een volwaardige terreinwagen en bedient hij een heel andere markt.
 
---GT--- zei:
Ik denk dat je de Vitara helemaal niet moet vergelijken met een crossover als de S-Cross. Als de Vitara bij zijn oude waarden blijft, is het een volwaardige terreinwagen en bedient hij een heel andere markt.

Nou ja, dat doet 'ie al niet aangezien de auto geen separaat chassis meer heeft zoals de Vitara's en Grand Vitara's, nu staat 'ie op het platform van de SX4 S-Cross.
 
Dat de Vitara geen apart chassis meer heeft, was te verwachten. De auto moest immers lichter en zuiniger. Maar ze kunnen toch nog wel voldoende terreincapaciteiten inbouwen? Anders is de Vitara een beetje overbodig naast de S-Cross. Ik zou graag een rijtest willen zien, die afgenomen wordt door boswachters. Dat waren de laatste trouwe klanten van de Grand Vitara.
 
Waar is de tijd dat een Vitara gewoon een leuk speeltje was...?

4061eb492888abf2f5ae56fbc81b8473o.jpg


Ik heb echt wel heimwee naar die tijd, want dit nieuwste onding laat me helemaal koud.
 
fr7y9gqbre58.jpg


qhtyx7jbfslz.jpg


3n5y7m8b5e4r.jpg


7v3ysa2bd9kj.jpg


e1uyqr6bzysb.jpg


rb4y1u9bfkon.jpg


[size=x-large]Nieuwe Suzuki Vitara in volle glorie[/size]

Wat vorig jaar begon met de iV-4 Concept, is inmiddels opgedroogd als nieuwe Vitara. Vandaag zien we deze nieuwe Suzuki in Parijs! In september vorig jaar parkeerde Suzuki in Frankfurt de iV-4 Concept, een studiemodel dat een voorproefje gaf van een compleet nieuwe Vitara. Eind augustus van dit jaar werd bevestigd dat het productiemodel inderdaad Vitara ging heten, ook werd ons een blik op z'n neus gegund. Vandaag wordt de robuuste Suzuki dan in z'n geheel getoond.

De nieuwe Vitara breekt wat ontwerp betreft met alle voorgaande generaties. We zien een met fantasie getekende SUV die 4,18 meter in de lengte meet, 1,78 meter breed, en 1,61 meter hoog is. Ook Suzuki speelt in op de personalisatie-trend, want je kunt de nieuwe Vitara zowel vanbinnen als vanbuiten behoorlijk op je eigen smaak afstemmen. De bagageruimte meet 375 liter en wie de achterbank platgooit, kan 1.120 liter aan spullen meenemen. Een groot panoramisch schuif- en kanteldak behoort tot de opties.

Wat de motorisering betreft, valt er te kiezen uit twee viercilinders. De eerste is een 1,6-liter benzinemotor met 120 pk en 156 Nm. Schakelen gaat met een handgeschakelde vijfbak of een zestrapsautomaat. Wie liever ronddieselt, kan kiezen voor de 1,6-liter DDiS met eveneens 120 pk. Het maximumkoppel bedraagt in dit geval 320 Nm. Beide motoren kennen we al uit de SX4 S-Cross.

Op veiligheidsgebied zit het overigens ook wel snor. Tegen meerprijs is AllGrip beschikbaar en ook Radar Brake Support en een adaptieve cruisecontrol zijn op de optielijst te vinden. Maart volgend jaar moet de nieuwe Vitara in de Nederlandse showrooms te vinden zijn, de prijzen worden over enige tijd bekendgemaakt.
https://www.autoweek.nl/nieuws/30172/nieuwe-suzuki-vitara-in-volle-glorie
 
Volgens AW wordt hij onder de S-Cross gepositioneerd. Misschien niet vreemd: een B-segment crossover verkoopt goed. Alleen zit de S-Cross ook met één been in het B-segment; het is geen volwaardige C-segmenter. Een beetje overlap dus.
 
Het merk heeft in Parijs ook goed nieuws te melden voor zakelijke rijders, de 1.6 dieseluitvoering komt met zijn CO2-uitstoot van 106 g/km namelijk in de 20 procent bijtellingscategorie te vallen. De prijzen worden later bekend gemaakt.

Live @ Mondial de l'Automobile Paris:

https://motorshow.carview.yahoo.co.jp/paris-motorshow/japan/130/
https://www.omniauto.it/salone/parigi2014/stand/1158/suzuki
https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Parijs_2014/Suzuki_Vitara_2015
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2014/oktober/37226-suzuki-vitara-stoere-suv-is-terug

01_w640.jpg


02_w640.jpg


16_w640.jpg


15_w640.jpg


19_w640.jpg


21_w640.jpg


08_w640.jpg


09_w640.jpg


10_w640.jpg


11_w640.jpg


12_w640.jpg


suzuki-parigi-salone-2014_18.jpg
 
Ik vind 'm iets teveel 'merk X' ogen, op detailniveau laten de Japanners het niet voor het eerst liggen. Die voorbumper vind ik bijvoorbeeld echt niet mooi. Ik ben benieuwd naar de prijzen, ik verwacht een instaptarief van ongeveer 16 mille en voor dat bedrag zal Suzuki goede zaken kunnen doen. Het is wel de vraag in hoeverre dat ten koste van de SX4 S-Cross gaat. Qua vormgeving is er in ieder geval voldoende onderscheid.
 
Ik vind het maar een raar ding. Wat vreemde verhoudingen, wat rare details en daardoor nogal Chinees naar mijn idee.
 
16_all-new_vitara_front.jpg


20_all-new_vitara_front_3_4.jpg


28_all-new_vitara_side_0.jpg


14_all-new_vitara_rear.jpg


37_all-new_vitara_interior.jpg


De eerste rij-impressies zijn binnen:
https://www.autoexpress.co.uk/suzuki/vitara/89565/suzuki-vitara-2015-review
https://www.whatcar.com/car-news/suzuki/2015-suzuki-vitara-review/1323538

Zowel What Car? als Auto Express geven de Vitara 4 sterren. Daarmee doet 'ie het volgens mij beter dan de SX4 S-Cross.
 
We rijden de 1.6 benzine, een atmosferische 1,6-liter motor met 120 pk die we kennen uit de SX4. Hij is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak. Hier in de uitlopers van de Franse Alpen heeft die motor het af en toe wel wat zwaar, maar op vlakkere stukken is het een kwestie van een beetje op toeren houden en dan komt hij prima mee. Daar is de transmissie ook op gebouwd, want bij 130 km/h in zijn vijf draait hij 3.400 toeren.
https://www.autoweek.nl/nieuws/30917/gereden-suzuki-vitara

futloze motor en die 3400 toeren bij 130km/h lijken mij ook niet aangenaam
 
rlin zei:

Wat een vooringenomenheid. De uitvinders van het kopiëren... Dan vind ik de vorige Skoda Fabia veel meer lijken op de vorige Suzuki Swift dan dat de Vitara op de Evoque lijkt. Van opzij lijkt de Vitara vooral op de Grand Vitara, hoewel ik die een stuk strakker vind.

Vandaar de negatieve teneur van de rij-impressie. Dat terwijl Britse en Duitse media enthousiast zijn over de Vitara. Anders dan meneer Budding zegt, zou de Vitara juist wat goedkoper worden dan de SX4 S-Cross.
 
Ik vond het vooral een opmerkelijke foto, en van voren lijken ze toch wel veel op elkaar. Maar zoals Frank Jacobs ook opmerkt in de videoreview: beter goed gekopieerd dan slecht bedacht, en wie kijkt er tegenwoordig nog van op? De oranje Vitara vind ik er ook steeds mooier uitzien. Ik ben wel benieuwd of hij beter rijdt dan de S-Cross. Dat vond ik een behoorlijke afknapper qua rijgedrag.
 
rlin zei:
Ik vond het vooral een opmerkelijke foto, en van voren lijken ze toch wel veel op elkaar. Maar zoals Frank Jacobs ook opmerkt in de videoreview: beter goed gekopieerd dan slecht bedacht, en wie kijkt er tegenwoordig nog van op? De oranje Vitara vind ik er ook steeds mooier uitzien. Ik ben wel benieuwd of hij beter rijdt dan de S-Cross. Dat vond ik een behoorlijke afknapper qua rijgedrag.

De Landwind X7 is echter baas boven baas :)

Ik vind de Vitara ook steeds leuker worden, zijn hoekige lijnen steken lekker af tegen alle atypische softroaders. Jammer vind ik dat het front en de achterkant het laten liggen, de grille vind ik goedkoop ogen, de onderbumper eveneens en de achterlichtunits ogen wel erg bedaagd.

In de prutswerkrecensie van meneer Budding hoor je hier niets over, maar je kunt de internationale media er op nalezen: de Vitara rijdt lekkerder dan de SX4 S-Cross, een tikkeltje sportief zelfs, ondanks het (weinige) stuurgevoel. Ik ben benieuwd naar de prijzen, wellicht vanaf 16-17 mille?
 
Ben wel benieuwd naar de ruimte binnenin. Vind dit namelijk een leuke en (vast) betaalbare auto. Heeft de diesel wel een 6-bak?
 
Totdat je de Vogue en de Vitara naast elkaar zet en van voren fotografeert, lijken ze totaal niet op elkaar. De Vitara lijkt nog het meest op... een...Vitara.

Ik vond de oude Vitara's leuker, zo een als rke plaatste. Maar daar is nog nauwelijks en maakt voor, denk ik.
 
Kristian zei:
Ben wel benieuwd naar de ruimte binnenin. Vind dit namelijk een leuke en (vast) betaalbare auto. Heeft de diesel wel een 6-bak?

Ja, de diesel heeft een zesbak.

Meer rij-impressies:
https://www.autowereld.be/2014/11/27/wegtest-suzuki-vitara/
https://www.autoweek.nl/video/4327/rij-impressie-suzuki-vitara
https://www.telegraaf.nl/autovisie/autovisie_tests/23387124/__Getest/nieuwe_Suzuki_Vitara__Japanse_copycat___.html

https://www.autocar.co.uk/car-review/suzuki/sx4-s-cross/first-drives/2015-suzuki-vitara-16ddis-4x4-prototype-review
https://www.autoexpress.co.uk/suzuki/vitara
https://www.parkers.co.uk/cars/advice/coming-soon/2014/november/all-new-suzuki-vitara-2015-road-test/
https://www.telegraph.co.uk/cars/suzuki/vitara/

https://www.auto-motor-und-sport.de/fahrberichte/suzuki-vitara-2015-im-fahrbericht-ein-kompakt-suv-mit-leichtigkeit-8892195.html
https://www.autozeitung.de/auto-fahrbericht/suzuki-vitara-2014-bilder-technische-daten-kompakt-suv
https://www.motor-talk.de/news/vitamine-fuer-den-vitara-t5127881.html
 
Werkelijk een prachtige auto en een hele knappe doorontwikkeling van het huidige model, dat ook niet te versmaden was.
 
Ik vind het echt 3x niets. Als het een auto was geweest van Chinese afkomst, had ik het ook geloofd. Nee, dan vind ik de vorige Vitara een stuk leuker.
 
De Belgische prijzen zijn inmiddels bekend en die vallen me een beetje tegen: voor een Vitara moet € 500,- meer worden betaald dan voor een vergelijkbare SX4 S-Cross. De Vitara is er echter niet in kale basisuitvoering zoals de SX4 S-Cross, waardoor de vanafprijs van de Vitara € 1.500,- hoger ligt.

Zie ook: https://suzuki.be/nl
 
Nederlandse prijzen

[size=x-large]Suzuki Vitara blijft net onder de 20 mille[/size]

Suzuki heeft de prijzen van de nieuwe Vitara bekendgemaakt. De compacte SUV is leverbaar vanaf iets minder dan 20 mille. De prijslijst van de nieuwe Vitara begint bij 19.999 euro. Uit het persbericht dat Suzuki heeft verstuurd,wordt niet duidelijk of je voor dit geld in de versie met 1,6-liter benzine- of dieselmotor stapt. Beide hebben 120 pk, maar omdat deze blokken ook in de S-Cross verkrijgbaar zijn en de benzinemotor daarin het voordeligst is, gaan we er voor het gemak maar vanuit dat dit bij de Vitara ook zo is. De diesel komt in elk geval in aanmerking voor 20 procent zakelijke bijtelling. Er zijn drie uitvoeringsniveaus: Comfort, Exclusive en High Executive. De basisversie, vanaf 19.999 euro, heeft standaard onder andere airco, een radio-cd-mp3-speler, Bluetooth en keyless entry. De Exclusive is er vanaf 21.499 en doet daar nog zaken als led-dagrijverlichting, cruisecontrol, stoelverwarming, privacy glass en 17-inch lichtmetalen wielen bij. Voor 24.999 stap je in de High Executive, voorzien van onder meer suède stoelbekleding, een panoramisch schuif-/kanteldak, regen- en parkeersensoren, Radar Brake Support, adaptieve cruisecontrol en led-dimlicht. Allgrip-vierwielaandrijving is tegen (een niet nader genoemde) meerprijs leverbaar. De nieuwe Vitara staat eind maart in de Nederlandse Suzuki-showrooms.
https://www.autoweek.nl/nieuws/31955/suzuki-vitara-blijft-net-onder-20-mille
 
Ik ben erg benieuwd hoe het Suzuki programma er deze zomer met de komst van de Vitara uitziet. Ik zag vandaag in de krant een advertentie van de (Friese) Suzuki dealers waarin de S-Cross Exclusive voor nog geen 22 mille rijklaar werd aangeboden. Een panoramadak kost nog eens Euro 499 extra en een Pioneer navigatiesysteem ook. Hetzelfde voor een metallic kleur.
Zo'n beetje dezelfde prijs als de Vitara Exclusive want daar komen die akelige rijklaarmaakkosten nog bij.
Die twee auto's eten dus uit dezelfde ruif. Of zou Suzuki de S-Cross nog een keer willen opwaarderen met een (eigenlijk wel noodzakelijke) facelift en daardoor iets hogere prijs.
Ik heb helaas nog geen prijs gezien van de Vitara met CVT.
 
Vanmiddag reed ik langs de Suzuki dealer in Assen en in de showroom stond onder een grijze doek een nieuwe zwarte Vitara verborgen.
Een uiterst vriendelijke medewerkster bracht mij even naar buiten waar een nieuwe demo Vitara stond (oranje/brons met wit dak, zoals de foto's hierboven). Ik mocht even plaatsnemen en was postief verrast over de zitpositie en de zitruimte voorin. Met mijn 1.92m overvloedige beenruimte en ook de hoofdruimte was ruim voldoende. En deze uitvoering was ook nog voorzien van een panoramadak wat ook nog de nodige centimeters hoofdruimte kost.
De 1.6 met alleen voorwielaandrijving heeft een maximum trekgewicht van 1200 kg.
Interessante auto, ook gezien de prijs.
 
Ik snap niet dat men zo negatief is over deze auto. Heeft niet het strakke design van een CX-3, maar is een stuk ruimer achterin voor de passagiers. Is het veel goedkoper dan de Qashqai, waar ik achterin met mijn hoofd tegen het dak aan zat en in de Vitara niet, en ik vind dit toch een stuk strakker dan een Cactus, Mokka of Captur.

En je kunt wel zeggen er is niks meer van de oude Vitara over, maar wie zou het nu nog overwegen om de oude Vitara te kopen? Niemand. Ik denk dat Suzuki juist slim is geweest door een auto te brengen in het snelst groeiende segment. En qua prijs ook nog eens onder in is gaan zitten, waardoor een crossover nu opeens betaalbaar is voor een hoop mensen.
 
Zeker geen verkeerde auto. In tegenstelling tot de S-Cross zie ik ook jongere mensen deze auto wel kopen. Als je net niet genoeg geld hebt voor een X1, Countryman of Evoque is dit ook best een stoere auto om de kids mee naar school te brengen.
 
Vind de Vitara, ook nu nog in de nieuwe compactere en lichtere uitvoering, een stoer ding. Zou best een Vitara willen hebben staan voor de deur. Een blauwe met een zwart dak en dan gewoon de tweewiel aangedreven benzineuitvoering lijkt me wel wat. Wel in de duurste uitvoering, dus met alcantara bekleding en met het mooie klokje op het dashboard.

Naar mijn mening staat er toch een andere auto dan zo'n hoog modieuze Juke of Captur.
 
Vind het best een mooie auto om te zien........en ze hebben hem laag in gewicht kunnen houden, netjes......
Alleen jammmer dat er (nog) geen automaat verkrijgbaar is.....
Met een paar mooie velgen eronder best een leuke wagen.....
 
Ze hebben het hip proberen te maken maar ik vind het juist een gedateerd ontwerp
 
Terug
Bovenaan