Škoda Fabia III | Update 2020

Smaken verschillen inderdaad. Die Rapid is een beetje stoffig, maar lelijk is anders. De sedan met achterklep ziet er het sufst uit (net als familieleden Toledo en Jetta).

Wheel Critic zei:
Smaken verschillen inderdaad. Die Rapid is een beetje stoffig, maar lelijk is anders. De sedan met achterklep ziet er het sufst uit (net als familieleden Toledo en Jetta).

De Jetta is natuurlijk een flinke slag groter dan de Rapid/Toledo. Maar elke keer als ik een Jetta bij de dealer geparkeerd zie, moet ik aan een Rapid denken. Het is dat er met grote letters 'Jetta' op de zijkant staat... ;)

Skoda_Fabia_2015_III_nova_oficialni_mask_10_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_oficialni_mask_28_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_oficialni_mask_25_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_oficialni_mask_12_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_oficialni_mask_44_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_oficialni_mask_49_800_600.jpg

Talloze foto's met lichte camouflage: https://www.autoforum.cz/predstaveni/skoda-fabia-iii-dalsi-fotky-i-bez-kamuflaze-interier-spotreby/

Vanwaar die camouflage als 'ie al gepresenteerd is? Of zijn dit oudere foto's die nu pas naar buiten komen?

Het zal mijn leeftijd wel zijn, maar ik vind dat strakke best mooi. Het dashboard is wel wat grijs, maar dat is standaard bijVAG.

Nog steeds zo'n armsteun die in de weg zit als je de handrem nodig hebt :(
Waarom zo eigenwijs hiermee door blijven gaan?
Skoda_Fabia_2015_III_nova_interier_dalsi_01_800_600.jpg

Hoezo saaie bak?

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tohle-jsou-nejlepsi-fotky-nove-skody-fabia-prohlednete-si-ji-do-detailu/obrazek/14

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tohle-jsou-nejlepsi-fotky-nove-skody-fabia-prohlednete-si-ji-do-detailu/obrazek/5

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tohle-jsou-nejlepsi-fotky-nove-skody-fabia-prohlednete-si-ji-do-detailu/obrazek/4

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tohle-jsou-nejlepsi-fotky-nove-skody-fabia-prohlednete-si-ji-do-detailu/obrazek/3

En wat een binnenruimte....

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tohle-jsou-nejlepsi-fotky-nove-skody-fabia-prohlednete-si-ji-do-detailu/obrazek/27

Ik vind het geen onaardige auto, maar dat witte dakje kan wat mij betreft echt niet meer.

Een aparte mix van Skoda en Seat.
Kan 'm niet bijzonder vinden, verre van dat. Totaal gaap zelfs

Maar 1 ding is zeker - de Fabia gaat vele vergelijkingstesten 'winnen'.
Waarom? Is al jaren zo.
Ook Audi's en VW's leggen het in de Duitse autopers inmiddels regelmatig af tegen het brute Tartaren geweld van mighty Skoda.

Het is een hele brave auto, ongetwijfeld, jammer dat op de meeste foto's nog steeds tape geplakt is (behalve op de links van Mits2002), in feite is het dan nog een 'scoop'!

Mits2002 zei:
En wat een binnenruimte....

https://www.autoforum.cz/predstaveni/tohle-jsou-nejlepsi-fotky-nove-skody-fabia-prohlednete-si-ji-do-detailu/obrazek/27

Tja... kijk even naar de rails van de voorstoelen... kunnen die nog verder naar voren? :)

Omdat niet iedereen op externe linkjes klikt:

Skoda_Fabia_2015_III_nova_nejlepsi_01_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_nejlepsi_03_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_nejlepsi_04_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_nejlepsi_05_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_nejlepsi_14_800_600.jpg

Skoda_Fabia_2015_III_nova_nejlepsi_16_800_600.jpg

Meer foto's: https://www.autoforum.cz/predstaveni/tohle-jsou-nejlepsi-fotky-nove-skody-fabia-prohlednete-si-ji-do-detailu/

Wit dak --
Witte velgen -------
Bah

Eindelijk bij de achterbank hoofdsteunen die er niet af hoeven als je de leuning omklapt (en waarmee je maar moet zien waar je ze ondertussen laat) ++

RickM zei:
Een aparte mix van Skoda en Seat.

Zat opeens te denken. Zou deze Fabia met wat kleine aanpassingen misschien ook de nieuwe Ibiza kunnen worden? Zie verhaal Toledo/Rapid...

Het front lijkt wel heel erg sterk op de Polo!

skoda_16.jpg

skoda_12.jpg

skoda_13.jpg

skoda_14.jpg

skoda_18.jpg

Bron: https://worldscoop.forumpro.fr/t3386p570-2014-skoda-fabia-iii

De Combi:

tq3ytpeb06tz.jpg

k7pyjkeb7zhy.jpg

ssky4v7bmd7v.jpg

7hzy8mwbdwje.jpg

m9fyib5boi0j.jpg

m5qyu4kbysd4.jpg

[size=x-large]Skoda Fabia Combi nu al op internet te zien[/size]

Skoda had de Fabia al als hatchback onthuld, maar wilde de Combi nog als aandachtstrekker op de Autosalon van Parijs neerzetten. Helaas voor de Tsjechen: ook deze Parijs-primeur is voortijdig op internet beland. Auto.cz publiceerde de foto's van de station-Fabia. Volgens de Tsjechische website groeit de inhoud van de bagageruimte met 50 liter. Dat zou een inhoud van ongeveer 550 liter betekenen.

Verder weet de website nog te melden dat de basismotor van de Fabia, een 60 pk sterke driecilinder, niet in de Combi komt te liggen. In plaats daarvan zou de basisversie een 75 pk sterke benzinemotor onder de kap krijgen, als onze Tsjechische talenknobbel ons niet in de steek laat, tenminste.

Op de officiële informatie moeten we nog wachten tot donderdag, want dan trekt Skoda op de eerste persdag van de autosalon van Parijs het doek van de auto.
https://www.autoweek.nl/nieuws/30129/skoda-fabia-combi-al-op-internet-te-zien

Eens! Ik vind hem ook beter ogen dan de hatchback.

Nu officieel:

[size=x-large]Nu officieel: de nieuwe Skoda Fabia Combi[/size]

Skoda heeft kort na het uitlekken van de foto’s van de Fabia Combi besloten om zelf alle informatie over de nieuwe stationwagon maar openbaar te maken. Vanmiddag verschenen de eerste foto’s van de nieuwe Fabia Combi op internet, voor Skoda een reden om de oorspronkelijke embargodatum van 2 oktober maar overboord te gooien en alles vandaag alvast maar openbaar te maken. Bij deze dus alle officiële informatie over de nieuwkomer.

Om maar met een van de belangrijkste onderdelen te beginnen: de inhoud van de laadruimte. Die meet 530 liter, met de achterbank plat wordt dat 1.395 liter. Dat is aanzienlijk minder dan de 1.485 liter die de huidige Fabia Combi maximaal slikt. Dat heeft waarschijnlijk deels te maken met de afgenomen hoogte van de auto (- 31 mm), de lengte (+ 10 mm) en breedte (+ 90 mm) namen namelijk wel toe ten opzichte van het huidige model. De laadlengte is 1,55 meter, de stahoogte onder de achterklep 1,90 meter.

De bagageruimte heeft een dubbele vloer, waardoor je spullen op twee ‘niveau’s’ kunt vervoeren. De tweede vloer kun je ook schuin zetten of bovenop de ‘ondervloer’ leggen waardoor je maximale laadcapaciteit hebt. Een flexibel bagagevak is optioneel, hetzelfde geldt voor het glazen panoramadak, dat niet eerder op de Fabia Combi leverbaar was.

Onder de motorkap biedt Skoda keuze uit drie benzinemotoren van 75 tot 110 pk en drie diesels, waarbij de vermogens uiteenlopen van 75 tot 105 pk. De zuinigste versie is de Greenline, die in de loop van 2015 komt. Deze verbruikt gemiddeld 3,1 l/100 km (CO2-uitstoot 82 g/km) en daarmee is-ie goed voor 14% bijtelling. Een elektronisch sperdifferentieel (XDS+) is standaard op alle versies.

De nieuwe Skoda Fabia Combi maakt z’n debuut deze week op de salon van Parijs en staat medio februari 2015 bij de Nederlandse dealers. De prijzen volgen later deze week.
https://www.autoweek.nl/nieuws/30133/officieel-nieuwe-skoda-fabia-combi

xo0y17tb0oif.jpg

Prima ogende stationcar inderdaad. Wel vreemd dat de Fabia Combi en Rapid Spaceback naast elkaar geleverd worden. De laatste is 5 cm langer, maar heeft vast meer beenruimte achterin (veel langere wielbasis), maar minder bagageruimte (530-1395 voor de Fabia Combi vs. 415-1380 voor de Rapid Spaceback). Oh, en waar die Fabia Combi er best mag wezen ziet die Rapid Spaceback er niet uit, maar dat had ik al eens eerder gemeld :)

Niet lelijk, maar ik ga deze niet meer onderscheiden van de Octavia Combi. De Rapid heb ik geloof ik nog nooit in het echt gezien, of ik moet hem voor een Octavia hebben aangezien. Of een Toledo. Ik kon de VW's al niet meer uit elkaar houden, evenmin als de Audi's. Maar nu dus ook de Skoda's en ik kan zelfs de merken onderling eigenlijk niet meer uit elkaar houden zonder naar het typeplaatje te kijken. Maar dat zal wel weer aan mij liggen.

Ik vind het net niets. Vlees nog vis. Koplampen te groot, koets net uit verhouding, achterportieren te klein.

Ik vind de Rapid (notchback/liftback versie dan wel) mooier dan deze Fabia. Wat mij betreft hadden ze alleen een gewone, normale Fabia hatchback mogen maken. En dan eentje die strakker gelijnd was en waar niet de maximale ruimte gezocht is in het interieur ten koste van de exterieurstyling. Tegenlijkertijd wel een mooie combi van de Rapid. Die was dan meer in lijn, goedkoper en ruimer.

Wat een hok zeg. Pff, wat saai. De verhoudingen kloppen bij deze station wel beter dan bij de hatchback, maar het blijft een raar gedrocht.

In mijn ogen mag de Fabia III combi er wel zijn. De Rapid spaceback en de Fabia III combi gaan elkaar natuurlijk wel kopers kosten. Maar beter interne concurrentie dan dat de koper bij een ander merk gaat kijken.

De Rapid Spaceback is in de markt gezet als een voordelig alternatief voor de VW Golf. De auto is dan ook meer een hatchback dan een een stationcar. Iets minder bagageruimte (415 liter) maar wel een flinke beenruimte achterin.

De Fabia III lijkt meer een auto te worden voor jonge gezinnen die veel hebben mee te nemen. 530 liter bagageruimte moet in veel gevallen voldoende zijn. Met drie kleintjes op de achterbank is de beenruimte iets minder nodig, al heb ik foto's van de hatchback gezien waaruit blijkt dat je ook achterin de Fabia van de 3e generatie heel goed kunt zitten.

Blijf me wel afvragen hoe een 1 litertje met nog geen 100Nm koppel zich zal gedragen met volle bepakking in de zomer naar het zonnige zuiden. Lijkt me niet echt een pretje. Ik denk dan ook dat de 1,2 Tsi met 90pk in de praktijk zuiniger zal blijken te zijn dan het 1 liter blokje. De grotere viercilinder hoeft duidelijk minder hard te werken en kan bogen op een ruim koppel van 160Nm dat al vroeg vrijkomt.

Eindelijk een echte combi van de Fabia en geen verlengde hatchback. Alleen vind ik het jammer dat Skoda steeds voor die schuine achterkleppen kiest. Dat kost een hoop laadruimte en met een rechte achterkant zou zo'n combi er mi. een stuk voornamer uitzien. Kijk naar de oude Seat Cordoba Vario: daar is nog steeds veel vraag naar.

---GT--- zei:
Kijk naar de oude Seat Cordoba Vario: daar is nog steeds veel vraag naar.

Toevallig zijn net de NL verkoopcijfers hier gepost en hoe goed ik die lijst ook langsga, ik kan die Seat Cordoba Vario er niet tussen ontdekken.
Hou jij andere lijsten bij, GT, of zoek ik verkeerd? :)

JP2010 zei:
Toevallig zijn net de NL verkoopcijfers hier gepost en hoe goed ik die lijst ook langsga, ik kan die Seat Cordoba Vario er niet tussen ontdekken.
Hou jij andere lijsten bij, GT, of zoek ik verkeerd? :)

Open eens een topic over een goedkope lichtgewicht stationwagen; en je wordt om de oren gesmeten met Vario's als advies. Het zou toch niet zo zijn dat niemand dan daadwerkelijk een Vario koopt, maar toch gaat voor een 'modieuze' verlengde hatchback met minder bruikbare laadruimte?

De Cordoba Vario is natuurlijk allang niet meer leverbaar. De jongste modellen zijn afgeleverd in 2003.....

De keuze tussen de Rapid en de Fabia laat zich voor de zakelijke rijder vooral gelden in de keuze of je een 3 cilinder of een 4 cilinder diesel in het vooronder wilt hebben. De grootste van de twee heeft de 1,6Tdi de jongste Fabia moet het met de 3 cilinder knorrepot doen.

Als ik een diesel zou moeten uitkiezen dan zou mijn voorkeur uitgaan naar de Rapid. Particulier zou ik zonder meer voor de Fabia gaan.

---GT--- zei:
Open eens een topic over een goedkope lichtgewicht stationwagen; en je wordt om de oren gesmeten met Vario's als advies.

Doe me eens een urlletje? :)

Ik denk dat de Fabia Combi ruimer is dan de Rapid Spaceback. De Combi is een verlengde Fabia en de Spaceback een ingekorte Rapid. Misschien dat de Rapid wat meer ruimte voor de inzittenden biedt, maar daar ga ik niet automatisch van uit.

Minder tuttig dan de huidige combi. Maar dit soort statieportretten zoals hierboven ziet elke auto er altijd beter uit.

Wat ik storend vind aan de nieuwe Fabia is die dikke zwarte rand rond de achterlichten.

Ik zou wel eens een witte Rapid Spaceback nasst deze witte Combi willen zien, de verschillen zijn minimaal.

@GT: de Rapid is zeker ruimer op de achterbank. De spaceback is misschien wel ingekort ten opzichte van de Rapid notchback maar de wielbasis is gelijk: 260 cm. De Fabia III meet tussen de assen slechts 250 cm. Die 10 centimeter voel en zie en merk je terug. De Fabia III is wel breder dan de Rapid, misschien dat je wel merkt in het interieur.

verlichting zei:
@GT: de Rapid is zeker ruimer op de achterbank. De spaceback is misschien wel ingekort ten opzichte van de Rapid notchback maar de wielbasis is gelijk: 260 cm. De Fabia III meet tussen de assen slechts 250 cm. Die 10 centimeter voel en zie en merk je terug. De Fabia III is wel breder dan de Rapid, misschien dat je wel merkt in het interieur.

Kortom: als je kiest voor ruimte voor de achterpassagiers, moet je de Rapid nemen en als je liever meer kofferruimte hebt, moet je de Fabia nemen.
Het is wel een heel klein onderscheid, maar goed; VAG dicht alle naadjes. Liever mee verlegen dan om verlegen.

Vanaf medio januari 2015 in de Nederlandse ŠKODA showroom
Nieuwe ŠKODA Fabia vanaf € 12.990,-
Leusden, 2 oktober 2014|Product
Met de nieuwe ŠKODA Fabia en Fabia Combi heeft ŠKODA op dit moment een dubbele wereldprimeur op de Autosalon van Parijs. Hoogste tijd om de prijzen en de introductiedatum van het nieuwe duo bekend te maken! De nieuwe Fabia Hatchback staat vanaf medio januari 2015 in de Nederlandse ŠKODA showrooms en is dan te koop vanaf € 12.990,- (1.0 Greentech 44 kW/60 pk). De Combi heeft een vanafprijs van € 14.590,- (1.0 Greentech 55 kW/75 pk) en verschijnt een maand later op Nederlandse bodem. Bij gelijke uitvoeringen en motorisering is de meerprijs van de Combi ten opzichte van de Hatchback altijd € 900,-.

De prijzen van de nieuwe ŠKODA Fabia zijn net zo scherp als het nieuwe design. Als de eerste ŠKODA met designelementen van de VisionC conceptauto laat hij zien dat de ŠKODA’s van de toekomst een expressiever en krachtiger design krijgen. Auto’s die automatisch de aandacht vangen zonder er bewust naar te kijken. De compleet nieuwe derde generatie van de Fabia is lager en breder dan voorheen, waardoor hij ‘dikker’ op zijn wielen staat. Het design valt op door de scherpe vouwen, heldere lijnvoering en kristalachtige kenmerken. Hierdoor is de contrastwerking sterker, met een onderscheidende afwisseling tussen vlakken waar het licht op valt en delen die schaduw vangen. Het resultaat is een auto met een eigen en zelfverzekerde uitstraling.

Maar ook met zijn ruimte en technologie schudt de nieuwe Fabia de kaarten in het B-segment. Naast een riante binnenruimte voor alle inzittenden beschikt hij met 330 liter over de grootste bagageruimte in zijn klasse. Voor een hoog niveau van comfort en veiligheid is de auto uitgerust of leverbaar met innovatieve assistentiesystemen die bekend zijn uit duurdere segmenten. Hiermee blijft de ŠKODA Fabia trouw aan zijn fundamentele waarden. De auto is ruimer, praktischer en doordachter dan ooit.

Dankzij de nieuwe motoren (vier benzine en drie diesels), een verlaagd gewicht en een verbeterde aerodynamica, is de nieuwe ŠKODA Fabia tot 17 procent zuiniger. De meest efficiënte is de Fabia Greenline, die later in 2015 op de markt komt met de 55 kW (75 pk) 1.4 TDI, een nieuwe dieselmotor, die met vermogens van 66 kW (90 pk) en 77 kW (105 pk) vanaf introductie leverbaar is. De 66kW versie is ook te voorzien van de DSG-7 automaat, in combinatie met de uitrustingsniveaus Active, Ambition en Style.

Bij de benzinemotoren start het gamma met de 1.0 Greentech met 44 kW/60 pk, die in combinatie met de Active uitvoering alleen leverbaar is in de Hatchback. Een stapje hoger vinden we de 1.0 Greentech met 55 kW (75 pk). De 1.2 TSI Greentech is er met 66kW (90 pk) en 81 kW (110 pk), waarvan de sterkste een handgeschakelde 6-versnellingsbak heeft of de DSG-7 automaat.

Gunstige bijtelling
De zuinigste uitvoering wordt de in de loop van 2015 te introduceren ŠKODA Fabia Combi Greenline met een gemiddeld verbruik van slechts 3,1 l/100 km en een gemiddelde CO2-uitstoot van 82 g/km. Daarmee valt deze in 2015 in de 14%-bijtellingscategorie.

De overige benzine- en dieselmotoren hebben in 2015 een bijtelling van 20%, wat zeer interessant is wanneer de Fabia zakelijk wordt ingezet. Leaserijders vormen een belangrijke doelgroep voor de nieuwe ŠKODA Fabia, die met zijn ruimte, complete uitrusting en gunstige prijzen een ongeëvenaarde aanbieding is als eerste auto van de zaak. Maar ook voor zakelijke rijders die terug willen naar een compacte auto zonder in te leveren op comfort, ruimte en veiligheid. Daarnaast zal ook de jonge particulier en de 55+ koper zich hip en sportief voelen in de nieuwe ŠKODA Fabia en Fabia Combi.

De nieuwe Fabia verwent zijn berijder door de complete standaarduitrusting. Zo heeft de Active bijvoorbeeld al dagrijverlichting, elektrisch bedienbare ramen voor, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening, Radio Blues met USB aansluiting en 4 luidsprekers en een bandenspanningscontrolesysteem. De Ambition verrijkt de Fabia met chromen interieuraccenten, mistlampen voor, cruise control, airconditioning, een middenarmsteun en Front Assisant, het pro-actieve remsysteem. In de Style krijgt de Fabia o.a. ŠKODA Surround, een 3D soundsystem met 6 luidsprekers, 15-inch lichtmetalen velgen, climate control en Sunset (donker getinte ramen achter).
https://www.ponpersportaal.nl/skoda/2014/nieuwe-skoda-fabia-vanaf--12-990-

Bedankt voor de vergelijkingsfoto's, Wouter! Geeft een goed beeld van hoeveel ze op elkaar lijken.

Wheel Critic zei:
Zelfde copy-paste design gedrag als Audi dus.
m1myaq1b52xi.jpg
[/quote]

Ik had de tekst nog niet gelezen. Scrolde langs de foto's. Realiseer me pas nu dat ik blijkbaar naar 3 verschillende auto's heb zitten kijken... o_O

Live @ Mondial de l'Automobile Paris:
https://www.autokopen.nl/autonieuws/2014/oktober/37213-skoda-fabia-en-fabia-combi-nieuw-maar-vertrouwd
https://motorshow.carview.yahoo.co.jp/paris-motorshow/europe/291/
https://www.omniauto.it/salone/parigi2014/stand/1155/skoda
https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Parijs_2014/Skoda_Fabia
https://www.autoblog.nl/image-gallery?file=0_Beurzen/Parijs_2014/Skoda_Fabia_Combi

parijs-2014-skoda-fabia-and-fabia-combi-268281-800.jpg

parijs-2014-skoda-fabia-and-fabia-combi-268283-800.jpg

parijs-2014-skoda-fabia-and-fabia-combi-268284-800.jpg

parijs-2014-skoda-fabia-and-fabia-combi-268286-800.jpg

17_w640.jpg

19_w640.jpg

parijs-2014-skoda-fabia-and-fabia-combi-268287-800.jpg

parijs-2014-skoda-fabia-and-fabia-combi-268289-800.jpg

21_w640.jpg

parijs-2014-skoda-fabia-and-fabia-combi-268282-800.jpg

parijs-2014-skoda-fabia-and-fabia-combi-268280-800.jpg

Er zijn nu twee merken die claimen de ruimste in zijn klasse te hebben: Skoda en Hyundai. Of die claim nu klopt of niet, de Hyundai schijnt passagiers meer beenruimte te bieden achterin.

Ik voel een vergelijkende test opkomen. Zelf goede ervaringen met beide merken: een lease Fabia I en nu een eigen Hyundai Getz uit 2004. Fabia was betrouwbaar maar zeker de leeftijd van de Getz in aanmerking genomen doet de kleine Hyundai het nog beter qua betrouwbaarheid.

Nu ik beide auto's beter heb leren kennen op foto's heb ik toch een lichte voorkeur voor de Fabia. Strak en zonder poespas. Een ontwerp dat heel lang fris zal blijven.

Staat deze Skoda nu wel of niet op MQB-platform? Er wordt niets over gemeld. Iig, ik kan het niet vinden.

Ami zei:
Staat deze Skoda nu wel of niet op MQB-platform? Er wordt niets over gemeld. Iig, ik kan het niet vinden.

Official sources have confirmed to motoring.com.au that the MkIII Fabia will not, as originally expected, be based on an all-new, shortened version of the Volkswagen Golf's MQB chassis architecture, dubbed MQB-A, which will also underpin the next-generation VW Polo, SEAT Ibiza and Audi A1.

Instead, it will be underpinned by a modified version of the 'PQ' platform on which the existing Fabia, Polo and A1 are based.

Dat zwarte rouwrandje om de achterlichten ontsiert imo behoorlijk.

Ami zei:
Blijft dat platform gezever aan de gang?

Klant tegen verkoper: "Ik kijk nog ff verder want deze heeft geen MQB" :)

Terug
Bovenaan