Škoda Fabia III | Update 2020

Wouter82

Moderator

m1mysqab5duz.jpg

m1mysqab6vtz.jpg

[size=x-large]Nieuwe Skoda Fabia in volle glorie![/size]

Skoda heeft het eerste officiële fotomateriaal van de nieuwe Fabia vrijgegeven, inclusief de nodige informatie over de verse B-segmenter die eind dit jaar in de Nederlandse showrooms arriveert. De verrassing is er na de uitgelekte foto's van een stoffige zilverkleurige Fabia natuurlijk wel een beetje vanaf en op die teasers zat vervolgens ook niemand meer te wachten. Dat neemt niet weg dat de officële vrijgave van de eerste foto's toch een heugelijk moment is voor Skoda en de consumenten die in de markt zijn voor een nieuwe auto uit het B-segment. Skoda vindt het nog te vroeg om met exacte specificaties van de nieuwe Fabia op de proppen te komen, in plaats daarvan krijgen we een persbericht opgestuurd in de vorm van een interview met Jozef Kaban, de Slowaakse hoofdontwerper van Skoda (foto 3 en 4). Uit het interview met Kaban maken we op dat de nieuwe Fabia expressiviever, dynamischer en sportiever is geworden, en voortborduurt op elementen van de Vision C concept car van begin dit jaar. Ondanks de toegenomen emotie in het design is de Fabia ruimer, praktischer, zuiniger en doordachter dan ooit, aldus de ontwerper. De breedte van de Fabia nam toe, de hoogte af en het interieur van de auto is breder en langer dan voorheen. Ook de bagageruimte nam in volume toe, die meet nu 330 liter.

Skoda meldt dat de nieuwe Fabia tot 17 procent zuiniger is dan het huidige model. Het motorengamma begint met een 1.0 MPi driecilinder met 60 of 75 pk, wie is meer pit wil, komt terecht bij de 1.2 TSI met 90 of 110 pk. Voor de dieselaars is er een 1.4 TDI met 75, 90 of 105 pk. Alle motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde vijfbak, behalve de sterkste benzinemotor, die met een zesbak of 7-traps DSG wordt geleverd. Deze automaat is ook verkrijgbaar op de TDI met 90 pk. Alle motoren voldoen aan de Euro 6-norm.

Goed nieuws voor wie z'n Fabia wil onderscheiden van die van de buren; er zijn 15 lakkleuren leverbaar en het is mogelijk om dak, wielen en spiegelkappen in afwijkende kleuren te laten spuiten. Bij de introductie is de auto leverbaar in drie uitvoeringen en Skoda komt met een aantal nieuwe gadgets op de proppen, waaronder MirrorLink, een systeem om je smartphone te koppelen.

De Skoda Fabia beleeft z'n wereldprimeur op de autobeurs van Parijs in oktober en niet veel later gaan we al rijden met de auto. De hatchback staat in december bij de Nederlandse dealers, de Combi - die nog onthuld moet worden - volgt begin 2015. Prijzen worden in het najaar bekendgemaakt.
https://www.autoweek.nl/nieuws/29539/nieuwe-skoda-fabia-in-volle-glorie

Ik vind 'm ook een beetje saai. Eerdere Fabia's vond ik op de een of andere manier altijd wel wat hebben, maar dit is net een Polo met een Skoda-sausje.

speedtouch zei:
(...) het is net of ie al jaren rondrijdt.

... hoewel het design wel echt Skoda van nú is. Vergeleken met de Rapid Fastback bijvoorbeeld, toch ook een Skoda die de huidige designtaal volgt, ziet deze er strak en modern uit.

In 1996 vond ik de nieuwe Felicia (de eerste met erg veel VAG inbreng) net een kleine oudere Golf inspiratie.
En nu doet deze (vooral de achterkant) me erg denken aan het krachtige modelletje van de Felicia uit 1996.
Een potent autootje maar toch overtuigt ie nog niet helemaal. Kwestie van wennen? Of in het echt zien. Hij is ten opzichte van de Polo en Ibiza in elk geval wel onderscheidend. Het lijkt een andere markt aan te kunnen spreken en dat is natuurlijk ook de bedoeling.

"Uit het interview met Kaban maken we op dat de nieuwe Fabia expressiviever, dynamischer en sportiever is geworden, en voortborduurt op elementen van de Vision C concept car van begin dit jaar. Ondanks de toegenomen emotie in het design (...) "

Nou, nou, het is de Skoda af te zien hoor. Je voelt de Fabia bij wijze van spreken al wegrijden op het scherm, wat een vlot ontwerp.

Ziet er beter uit dan ik op basis van eerdere scoops en impressies verwachtte.
Nu nog de interieur foto's.

Doet me eigenlijk helemaal niets. Vind hem zeker niet lelijk, maar het ontwerp heeft weinig tot niets interessants.

Terzijde: ik kan niet begrijpen waarom je als fabrikant zijnde je nieuwe volumemodel zou willen presenteren door middel van dergelijke computergegenereerde beelden (of zijn het zwaar bewerkte echte foto's?). Geeft mi zeker geen betere eerste indruk.

D. Elzinga zei:
Terzijde: ik kan niet begrijpen waarom je als fabrikant zijnde je nieuwe volumemodel zou willen presenteren door middel van dergelijke computergegenereerde beelden (of zijn het zwaar bewerkte echte foto's?). Geeft mi zeker geen betere eerste indruk.

Dat is voor mij ook al tijden een groot raadsel.

D. Elzinga zei:

Ik snap het wel.
Er is wat mij betreft bv een wereld van verschil tussen onderstaande 2 foto's, om die i20 even als voorbeeld te nemen:

https://cached.imagescaler.hbpl.co.uk/resize/scaleHeight/655/offlinehbpl.hbpl.co.uk/galleries/RCW/2015Hyundaii201.jpg

https://www.motorbeam.com/wp-content/uploads/Hyundai-Elite-i20-Price1.jpg

En zo zijn er wel meer modellen als voorbeeld te pakken.

De recente VW's lijken zeer sterk op elkaar.
Vervolgens gaan de Skoda's weer op VW's lijken.

De huisstijl is wat ie is, consequent.
Maar ik word er eerlijk gezegd niet blij van.

Vermoedelijk 'wint' deze Fabia ALLE vergelijkingstests - ook van de Polo.
Ik kan het riedeltje waarom ie wint al dromen ....

Die tweede foto is door het felle licht van boven dan ook tamelijk lelijk. Met de juiste belichting en omgeving (achtergrond) kunnen er heus wel zeer aantrekkelijke echte foto's van nieuwe auto's gemaakt worden.

VAG flikt het weer. Hier staat een perfect gestyleerde auto met veel interessante ontwerpdetails.
De motorkap loopt fraai door tot het front (geen storende naad over de motorkap !!) en sluit
mooi aan op de spatborden. De plooi over de flank is geraffineerd met een subtiele bolling
ter hoogte van de wielkasten. Knap gedaan. Het geheel is stoer, strak, chique en tijdloos.
Op en top herkenbaar als Skoda Fabia, maar toch van een heel andere orde dan het model
dat hij gaat aflossen. Hulde en lof voor Mlada Boleslav. Deze nieuwe Skoda Fabia zal nog
heel lang zijn weg naar tevreden gebruikers vinden. Dat kan haast niet anders !

JP2010 zei:
Er is wat mij betreft bv een wereld van verschil tussen onderstaande 2 foto's, om die i20 even als voorbeeld te nemen:

Da's niet helemaal eerlijk, want de Indiase Elite i20 is niet gelijk aan de Europese i20. De laatste heeft dikkere bumpers en is daardoor 5 cm langer, staat lager op zijn poten en heeft een mooiere afwerking (dus geen plastic, maar gelakte C-stijl).

Over de Fabia: ik ben het eens dat je aan deze studiofoto's niet zo veel hebt. De geprononceerde lijn die over de zijkant loopt zal in het echt waarschijnlijk nauwelijks opvallen. Verder valt 'ie me op zich mee, nog even afwachten hoe de auto op realistische foto's oogt.

Misschien is het een wat saai model, maar ik denk wel dat men hiermee kan scoren. Verhoudingen zijn goed, hij is niet lelijk. Gewoon een iets andere Polo dus. Een verbetering ten opzichte van de huidige Fabia.
En het voordeel omdat ie saai is: hij raakt niet zo snel uit de mode.

Ford Versailles V8 zei:
VAG flikt het weer. Hier staat een perfect gestyleerde auto met veel interessante ontwerpdetails.
De motorkap loopt fraai door tot het front (geen storende naad over de motorkap !!) en sluit
mooi aan op de spatborden. De plooi over de flank is geraffineerd met een subtiele bolling
ter hoogte van de wielkasten. Knap gedaan. Het geheel is stoer, strak, chique en tijdloos.
Op en top herkenbaar als Skoda Fabia, maar toch van een heel andere orde dan het model
dat hij gaat aflossen. Hulde en lof voor Mlada Boleslav. Deze nieuwe Skoda Fabia zal nog

Ontroerend hoe toch nog mensen poëzie in zo'n ontwerp zien.
Raar wel dat bij anonieme of banale ontwerpen telkens moet gezegd worden dat ze tijdloos zijn.
Het model is een héle vooruitgang bij zijn voorganger maar kan zo ingewisseld worden voor de Fox.
Ik ga er niet voor in de rij staan: er is heel wat boeiendere in aanbod in dze klasse.

iDS zei:
Ford Versailles V8 zei:

Ontroerend hoe toch nog mensen poëzie in zo'n ontwerp zien.
Raar wel dat bij anonieme of banale ontwerpen telkens moet gezegd worden dat ze tijdloos zijn.
Het model is een héle vooruitgang bij zijn voorganger maar kan zo ingewisseld worden voor de Fox.
Ik ga er niet voor in de rij staan: er is heel wat boeiendere in aanbod in dze klasse.

Volg je. FV8 is blijkbaar iemand waarvoor geldt: "eenvoud is de ware".
Dat kan.

Maar waarom e.e.a. vervolgens tot een lofzang leidt - geen idee.
Dit is een ge-Skoda-ifieerde VW. Zo moeilijk is dat niet.

Het ontwerp is inderdaad te simpel voor woorden. Een kartonnen doos ziet er bij wijze van spreken nog complexer uit. Maar het ontwerp zal ongetwijfeld goed rijpen en alsnog in de smaak vallen, tussen de auto's met veel te complexe lijnen. En bij deze Fabia maakt de kleur en de belichting enorm veel uit.

Die Stilo was zo gek nog niet, alleen jammer dat Fiat het nooit lukt om een C segmenter goed te laten verkopen buiten Italië.
Deze Fabia wordt ongetwijfeld een succes. En dan vooral in Duitsland. Daar wordt het huidige model nog goed verkocht.
De Fabia heeft een paar eigenschappen die de auto in de smaak doen vallen bij een groot (wat ouder wordend) publiek.
De zitpositie is wat aan de hoge kant, maar uitermate comfortabel. De binnenruimte is bovengemiddeld. En door de wat hogere koets is de instap ook ruim.
Zuinige motoren en de beschikbaarheid van een goede automaat (DSG) doen de rest.
Het is leuk dat er spannender getekende auto's met frivole interieurdetails op de markt zijn. Daar zit echter niet iedereen op te wachten.
Gelukkig voor elk wat wils.

Yellow Cab zei:
Deze Stilo is van na de facelift, dus op z'n hoogst 8 jaar oud. Niet zo overdrijven, rickm.

De Stilo werd eind negentiger jaren ontworpen. Niet zo overdrijven, YC.

HarrieD zei:
Die Stilo was zo gek nog niet, alleen jammer dat Fiat het nooit lukt om een C segmenter goed te laten verkopen buiten Italië.
Deze Fabia wordt ongetwijfeld een succes. En dan vooral in Duitsland. Daar wordt het huidige model nog goed verkocht.
De Fabia heeft een paar eigenschappen die de auto in de smaak doen vallen bij een groot (wat ouder wordend) publiek.
De zitpositie is wat aan de hoge kant, maar uitermate comfortabel. De binnenruimte is bovengemiddeld. En door de wat hogere koets is de instap ook ruim.
Zuinige motoren en de beschikbaarheid van een goede automaat (DSG) doen de rest.
Het is leuk dat er spannender getekende auto's met frivole interieurdetails op de markt zijn. Daar zit echter niet iedereen op te wachten.
Gelukkig voor elk wat wils.

Skoda's staan op 1, 2 of 3 in wel 10 landen.
Polen, Slowakije, Balkan etc.

rickm zei:
Yellow Cab zei:
Deze Stilo is van na de facelift, dus op z'n hoogst 8 jaar oud. Niet zo overdrijven, rickm.

De Stilo werd eind negentiger jaren ontworpen. Niet zo overdrijven, YC.

En de Golf werd 40 jaar geleden ontworpen, is nog steeds herkenbaar in het jongste model.

Vind trouwens de Stilo ook nu nog modern ogen. Altijd een mooie auto gevonden

0003-Skoda-Fabia-Combi-3.jpg

0004-Skoda-Fabia-Combi-4.jpg

0002-Skoda-Fabia-Combi-2.jpg

https://www.carscoops.com/2014/08/is-this-new-2015-skoda-fabia-combi.html

De Fabia III is een flinke verbetering ten opzichte van de Fabia II. Eindelijk is de Fabia weer in goede proporties. Een stukje lager en een flink stuk breder. Waar de Fabia II een verlaagd onderstel, grote lichtmetalen wielen en andere opsmuk nodig had om er een beetje stoer uit te zien, heeft de Fabia III dat veel minder nodig.

Het ontwerp is echt Skoda (echt VW). Strakke zakelijke lijnen, een model dat wel valt in de categorie tijdloos. De flink scherp aangezette flanklijn vind ik mooi: op het achterscherm iets minder duidelijk aangezet, op de deuren duidelijker om op het het voorspatbord weer minder scherp aangezet te zijn.

Ben benieuwd hoe het 1 litertje met 75 pk het gaat doen in de Fabia. Zal krap aan zijn, veel reserves hoef je met een koppel van onder de 100Nm niet te verwachten.

Ook benieuwd hoe de Fabia zich gaat verhouden tot de Rapid. De Fabia zou wel eens de beter rijdende auto kunnen zijn. De Fabia moet behoorlijk scherp in de markt worden gezet anders komt die wel erg in het vaarwater van de Rapid.

Hoe dan ook als de Fabia III in de showroom staat moet ik eens een proefrit regelen bij Holdinga in Almere!

Meteen dan nog maar even reageren op de foto's van de Fabia Combi: vrijwel zeker dat deze meer bagageruimte heeft dan de Rapid spaceback, daarnaast vind ik de Fabia Combi er fraaier uitzien dan de Rapid Spaceback: de Rapid gaat het zwaar krijgen! Alleen als je minder bagageruimte nodig hebt en meer beenruimte achterin (lange pubers bijvoorbeeld) dan is de Rapid Spaceback een optie. In andere gevallen zou ik zo voor de Fabia Combi gaan. Ook hier is het sullige van de Fabia II gelukkig verdwenen.
Kritiekpuntje: ook hier vind ik het achterportier erg lang waarbij het achterste zijruitje weer relatief heel kort is.

Tja met grote velgen en photoshop ziet de nieuwe Fabia er wel goed uit. Net als de Octavia zal het gewoon een keurige maar suffe auto zijn

Ik snap ook niet waarom er geen Rapid Combi komt ipv Fabia Combi. Die heeft tenminste echt wat ruimte. Nu zitten de Rapid SB en Fabia combi heel dicht bij elkaar.

Voor NL dan: Rapid Combi greenline TDI in businessuitvoering met 14% voor 18.990 euro en je hebt een knaller in showroom staan.

Ook voor het dashboard geldt: opzich niet lelijk. Echter wel dusdanig behoudend vormgegeven dat het bij wijze van spreken in een model van 10 jaar geleden had kunnen zitten.

Mooi, strak zakelijk dashboard. Geen rare toeters en bellen, geen overdreven knoppen. Dit ziet er over 10 jaar nog steeds goed uit. Instappen en wegrijden.

Begin nu toch bij het zien van het dash van de Fabia toch ernstig te twijfelen wat we met de Rapid aan moeten. De Fabia is dan wel kleiner maar ziet er strakker uit, is mooier afgewerkt. Ben van mening dat de Fabia en de Rapid interne concurrenten van elkaar worden.

Wat een deprimerend grijs dashboard zeg. Er zit werkelijk geen greintje vrolijkheid in. Het bobbeltjesplastic is nog steeds hetzelfde als in de jaren 90.

Op wat voor platform staat hij nou? Zo te zien nog op het oude Polo-/Fabia-platform.

Smaken verschillen gelukkig. Ontdaan van de matte photoshop bij de presentatie vind ik hem aan de productieband gewoon mooi met goede proporties. Wat mij betreft een aanstaande topper, geen slap aftreksel van een Polo, maar echt een ruime (want bredere) kleine familieauto waar het gemiddelde gezinnetje op zit te wachten. Laat de leaserijders maar lekker pochen over hun geweldige Audi's en BMW's. Jan Modaal zonder leasecontract wil gewoon een auto die doet wat moet en waar hij jaren plezier van heeft ook als de kinderen groot worden.
Wat mij betreft een tijdloos model, ook het interieur. Liever zo dan niet af te lezen klokken in een 208 of de knoppenzee in een Ford. Gewoon nuchter vormgeven. Dat is de Golf en de Polo ook nog nooit opgebroken.

Jan Modaal zonder leasecontract wil gewoon een auto die doet wat moet en waar hij jaren plezier van heeft ook als de kinderen groot worden.

als ik kijk naar de verkoopcijfers van de rapid/toledo dan vallen die toch vies tegen, dan vraag ik me af waarom de nieuwe fabia het wel goed zou doen.

Mits2002 zei:
Smaken verschillen gelukkig. Ontdaan van de matte photoshop bij de presentatie vind ik hem aan de productieband gewoon mooi met goede proporties. Wat mij betreft een aanstaande topper, geen slap aftreksel van een Polo, maar echt een ruime (want bredere) kleine familieauto waar het gemiddelde gezinnetje op zit te wachten. Laat de leaserijders maar lekker pochen over hun geweldige Audi's en BMW's. Jan Modaal zonder leasecontract wil gewoon een auto die doet wat moet en waar hij jaren plezier van heeft ook als de kinderen groot worden.
Wat mij betreft een tijdloos model, ook het interieur. Liever zo dan niet af te lezen klokken in een 208 of de knoppenzee in een Ford. Gewoon nuchter vormgeven. Dat is de Golf en de Polo ook nog nooit opgebroken.

Grappig, juist op de laatste afbeeldingen vind ik het een slap aftreksel van de Polo om te zien. Die knik bij A- en C-stijl komt ook helemaal niet positief uit de verf.
Doe mij maar een Kia Rio, dat is nog eens een mooie verschijning.

Carfanatic zei:
als ik kijk naar de verkoopcijfers van de rapid/toledo dan vallen die toch vies tegen, dan vraag ik me af waarom de nieuwe fabia het wel goed zou doen.

De hondslelijke Spaceback doet het anders best aardig, de ruimere, goedkopere en beter ogende liftback valt inderdaad tegen.

Terug
Bovenaan