Autoweek stapt in private lease

Barri

Moderator

Het mediaplatform wordt zelf aanbieder: bron

Autoweek en Alphabet gaan nauw samenwerken op het gebied van private lease. Met ingang van 1 september biedt AutoWeek onder de noemer ‘AutoWeek Private Lease powered by Alphabet’ een gevarieerd aanbod van private lease-aanbiedingen van allerlei merken, in diverse prijsklassen.
 
Toch bizar dat er zoveel vraag is naar private lease. 9 Van de 10 keer van mensen die de gekozen auto nooit zelf zouden kunnen betalen in één keer. 'Eerst sparen, dan uitgeven' is blijkbaar moeilijk voor sommigen.
 
https://www.alphabetprivatelease.nl/autoweek/

Uiteindelijk lijkt dit niet meer dan de naam verbinden aan Alphabet lease en een paar euro vangen voor iedere verkoop.
 
R Wolters zei:
Interessant om te zien hoe de onafhankeljikheid gewaardborgd gaat worden.
Dat is ook de kanttekening die ik heb. Net als een energiecontract sluiten via de Consumentenbond, dat gebeurt bij mijn weten ook en lijkt me net zo onwenselijk.
 
Joop 5528328 zei:
Toch bizar dat er zoveel vraag is naar private lease. 9 Van de 10 keer van mensen die de gekozen auto nooit zelf zouden kunnen betalen in één keer. 'Eerst sparen, dan uitgeven' is blijkbaar moeilijk voor sommigen.

Helemaal mee eens. Daarnaast snappen veel mensen ook niet dat het gewoon als schuld geldt. Vrienden wilden een huis kopen en dachten alles netjes in orde te hebben maar een private lease contract is gewoon een schuld voor de bank.
 
Joop 5528328 zei:
Toch bizar dat er zoveel vraag is naar private lease. 9 Van de 10 keer van mensen die de gekozen auto nooit zelf zouden kunnen betalen in één keer. 'Eerst sparen, dan uitgeven' is blijkbaar moeilijk voor sommigen.

Tja, Amerika werd altijd uitgelachen, maar vrijwel alles is inmiddels in Nederland/ EU gekopieerd. Gezondheidszorg is hier nog niet zo duur, maar het gaat wel die kant op, dito met onderwijs en ouderen verzorging, als je wat geld hebt neem je de particuliere versie die wel goed is. Zo ook met schulden maken, 30-40 jaar geleden not done, alleen voor een huis, maar tegenwoordig? Huis, telefoon, auto, leren bank, keuken, vakantie, tuin (!), laptop etc etc, alles wordt gefinancierd.

En dan die rete irritante abbo's voor alles, vroeger kocht je iets, en was je er (een paar jaar) vanaf, nu is alles een abonnement. Spotify, netflix, disney, amazon, tig software pakketten, tientje hier en een tientje daar, en zo maar elke maand 200-300 weg.
 
Gullwing zei:
Huis, telefoon, auto, leren bank, keuken, vakantie, tuin (!), laptop etc etc, alles wordt gefinancierd.

En dan die rete irritante abbo's voor alles, vroeger kocht je iets, en was je er (een paar jaar) vanaf, nu is alles een abonnement. Spotify, netflix, disney, amazon, tig software pakketten, tientje hier en een tientje daar, en zo maar elke maand 200-300 weg.

Ik weet niet hoor maar op mij is echt helemaal niks van die hele opsomming van toepassing.
Nog nooit ergens in mijn leven geld voor geleend ( op hypotheek na ), niks op afbetaling, niks leasen, etc.
Zelfs van al die abonnementen die je noemt heb ik er 0.
In mijn omgeving verder trouwens ook niet, kan je het niet kopen/betalen, dan neem je het niet, ken bijvoorbeeld echt helemaal niemand met een private lease auto. Iedereen rijd een auto die bij zijn/haar inkomen past.
Zal wel met opvoeding te maken hebben, wat je van huis uit hebt meegekregen.
Bevalt me prima en geeft een rustig gevoel, helemaal geen schulden, alleen maar bezittingen.
 
Barri zei:
R Wolters zei:
Interessant om te zien hoe de onafhankeljikheid gewaardborgd gaat worden.
Dat is ook de kanttekening die ik heb. Net als een energiecontract sluiten via de Consumentenbond, dat gebeurt bij mijn weten ook en lijkt me net zo onwenselijk.
Denk niet dat je dat energiecontract helemaal kan vergelijken hier. Toevallig heb ik onlangs een energiecontract afgesloten via Vereniging Eigen Huis en ben via die weg uitgekomen bij de aanbieder die ik al had (Greenchoice). Wel met een aanzienlijk interessanter tarief dan ik had, en wat ik zo snel even zag ook goedkoper dan wanneer ik me als nieuwe klant zou melden bij GC. Je profiteert dan even van de gezamenlijke inkoop. Of dat bij deze leaseconstructie ook speelt vraag ik me af eerlijk gezegd.
 
Total Loss zei:
...
Ik weet niet hoor maar op mij is echt helemaal niks van die hele opsomming van toepassing.....

tja, dat jij het niet hebt, betekend natuurlijk niet dat het er niet is. Anders waren die diensten er niet. Ik ken genoeg verhalen van mensen die geleend hebben voor bijv een vakantie en 4 jaar later nog voor die vakantie van 2 weken moeten betalen :rolleyes:o_O
 
Gullwing zei:
Total Loss zei:
...
Ik weet niet hoor maar op mij is echt helemaal niks van die hele opsomming van toepassing.....

tja, dat jij het niet hebt, betekend natuurlijk niet dat het er niet is. Anders waren die diensten er niet. Ik ken genoeg verhalen van mensen die geleend hebben voor bijv een vakantie en 4 jaar later nog voor die vakantie van 2 weken moeten betalen :rolleyes:o_O

Zal heus wel maar ik ken dus echt helemaal niemand die dit soort gedrag vertoont.
Is denk ik ook meer iets voor de jongere generaties. Alles wel willen maar er eigenlijk geen geld voor hebben.
Je ziet het ook op dit forum, gastjes van 20 die menen een nieuwe auto te moeten leasen.

En Ja lenen voor een vakantie is inderdaad wel het allerdomste wat je kan doen.

Je had vroeger ook die zaak Skala, kon je witgoed en televisies en audio enzo "kopen" en per maand afbetalen.
Betaalde je 50 gulden per maand en dan 4 jaar lang voor een TV van 1.000 gulden, ergens in die richting.
Onbegrijpelijk.
 
Gullwing zei:
Joop 5528328 zei:
Toch bizar dat er zoveel vraag is naar private lease. 9 Van de 10 keer van mensen die de gekozen auto nooit zelf zouden kunnen betalen in één keer. 'Eerst sparen, dan uitgeven' is blijkbaar moeilijk voor sommigen.

Tja, Amerika werd altijd uitgelachen, maar vrijwel alles is inmiddels in Nederland/ EU gekopieerd. Gezondheidszorg is hier nog niet zo duur, maar het gaat wel die kant op, dito met onderwijs en ouderen verzorging, als je wat geld hebt neem je de particuliere versie die wel goed is. Zo ook met schulden maken, 30-40 jaar geleden not done, alleen voor een huis, maar tegenwoordig? Huis, telefoon, auto, leren bank, keuken, vakantie, tuin (!), laptop etc etc, alles wordt gefinancierd.
Het gemak dient de mens. Opvallend voorbeeld daarvan vind ik de opkomst van de Swapfiets, herkenbaar aan de blauwe voorband. De bestuurders daarvan hebben kennelijk geen enkele schaamte dat ze zelfs zoiets simpels als een fiets niet zonder abonnement kunnen realiseren. Let wel, geen elektrische fiets (al hebben ze die ook tegenwoordig), maar een eenvoudige omafiets van matige kwaliteit. Daar betaal je binnen een jaar meer aan abonnement dan de aanschafprijs van zo'n fiets. Maar okee dan komen ze wel gratis je band plakken... Vergeleken daarmee zijn de private lease aanbiedingen voor auto's geen slechte deal.
 
Dakloos zei:
Het gemak dient de mens. Opvallend voorbeeld daarvan vind ik de opkomst van de Swapfiets, herkenbaar aan de blauwe voorband. De bestuurders daarvan hebben kennelijk geen enkele schaamte dat ze zelfs zoiets simpels als een fiets niet zonder abonnement kunnen realiseren. Let wel, geen elektrische fiets (al hebben ze die ook tegenwoordig), maar een eenvoudige omafiets van matige kwaliteit. Daar betaal je binnen een jaar meer aan abonnement dan de aanschafprijs van zo'n fiets. Maar okee dan komen ze wel gratis je band plakken... Vergeleken daarmee zijn de private lease aanbiedingen voor auto's geen slechte deal.

Ah, ik vond het al opvallend om laatst een hoop fietsen met een enkele blauwe band in Utrecht te zien, maar dit verklaart het.:) Die Swapfietsen zitten blijkbaar vooral in de grote steden, vanaf 16,50 euro per maand zie ik. Het verbaast me eigenlijk dat hier een levensvatbare markt voor is, een beetje student (waar dit ongetwijfeld vooral op gericht is) heeft toch gewoon een ouwe omafiets van een paar tientjes?
 
Total Loss zei:
Gullwing zei:
Huis, telefoon, auto, leren bank, keuken, vakantie, tuin (!), laptop etc etc, alles wordt gefinancierd.

En dan die rete irritante abbo's voor alles, vroeger kocht je iets, en was je er (een paar jaar) vanaf, nu is alles een abonnement. Spotify, netflix, disney, amazon, tig software pakketten, tientje hier en een tientje daar, en zo maar elke maand 200-300 weg.

Ik weet niet hoor maar op mij is echt helemaal niks van die hele opsomming van toepassing.
Nog nooit ergens in mijn leven geld voor geleend ( op hypotheek na ), niks op afbetaling, niks leasen, etc.
Zelfs van al die abonnementen die je noemt heb ik er 0.
In mijn omgeving verder trouwens ook niet, kan je het niet kopen/betalen, dan neem je het niet, ken bijvoorbeeld echt helemaal niemand met een private lease auto. Iedereen rijd een auto die bij zijn/haar inkomen past.
Zal wel met opvoeding te maken hebben, wat je van huis uit hebt meegekregen.
Bevalt me prima en geeft een rustig gevoel, helemaal geen schulden, alleen maar bezittingen.
Tja spotify etc. is natuurlijk gewoon een dienst die geboden wordt. Uiteraard kan je muziek ook nog steeds per nummer of album kopen, net zoals je elke week naar de Bruna kan gaan om een boek te kopen. En toch zijn er mensen die al sinds jaar en dag een abonnement hebben bij de plaatselijke bibliotheek. Verder ga ik er ook niet van uit dat jij vanwege je huisaansluiting maar Ziggo of Caiway hebt opgekocht...

Verder ben ik het op zich met je eens hoor, maar je vergelijking gaat een beetje mank hier :)
 
Ik heb ook gewoon een spotify, netflix, disney en hulu hoor :)
Maar het irriteert me wel, vroeger kocht je een vhs of dvd (evt 2dehands) en die kun je 20 jaar later nog afspelen (ja ik heb nog een vhs speler :cool:)


D Elzinga zei:
... Swapfietsen zitten blijkbaar vooral in de grote steden, vanaf 16,50 euro per maand ...

na 10 maanden maken ze dus winst, leuk,
In mijn studenten tijd kocht je voor een tientje een oude fiets bij een ehm specialist. Zonder slot, dat wel :)
 
Dat Swapfiets zo'n succes is, zegt wat over het kennisniveau van studenten op het vlak 'economie'. Teleurstellend dus... :)

Ik vind het razend knap dat je van zoiets een gezonde business kan maken.
 
Total Loss zei:
Je had vroeger ook die zaak Skala, kon je witgoed en televisies en audio enzo "kopen" en per maand afbetalen.
Betaalde je 50 gulden per maand en dan 4 jaar lang voor een TV van 1.000 gulden, ergens in die richting.
Onbegrijpelijk.

Skala bestaat weliswaar niet meer, maar witgoed kun je nog steeds leasen. En waarschijnlijk ook bruingoed. Het gebeurt juist veel in studentenhuizen en andere gedeelde woningen, waar niemand wil investeren in een apparaat, maar wel wil meebetalen aan de huur ervan. En de maandprijs van een Swapfiets is dus ook acceptabel, want nog lager vaak dan een telefoonabonnement (incl. die telefoon ook weer). De millennial is helemaal vanaf de geboorte gewend aan het pay-as-you-go principe, alles waar wij nog hard voor spaarden en vanaf de aanschaf met zuinigheid gebruikten en onderhielden, dat 'leasen' ze direct op het moment dat ze het willen hebben. Dat is de hier-en-nu maatschappij die is komen overwaaien uit de VS.

Maar je ziet dat er de afgelopen zes maanden toch best een aantal topics hier werden geopend waarin mensen vroegen hoe ze van hun private lease contractje af konden komen, omdat ze ineens hun baan kwijt waren vanwege de Covid-19. Dus zolang alles goed gaat, werkt die maatschappij, maar zodra je even geen inkomsten meer hebt (en geen spaargeld), is er een probleem. Je zal de mensen de kost moeten geven die een aflossingsvrije hypotheek hebben. In feite is dat ook het leasen van een woning, want zodra je ophoudt met betalen mag je eruit en heb je niets meer.

Dat Autoweek in deze business stapt is ook niet zo verrassend. Sinds je via de Consumentenbond verzekeringen, cv-ketels, zonnepanelen en weet ik wat niet kunt kopen en/of huren/leasen, is de glijdende schaal, van de partij die boven de markt nog enige objectieve informatie verschafte over goede en minder goede producten of diensten, een flink aantal graden steiler komen te liggen.
 
Barri zei:
Dat Swapfiets zo'n succes is, zegt wat over het kennisniveau van studenten op het vlak 'economie'. Teleurstellend dus...

Zeg jij nu, als medewerker van een autoleasemaatschappij (als ik het goed heb begrepen), dat jouw broodheer eigenlijk geld verdient aan zaken die je gemakkelijk veel goedkoper zelf kan doen?
 
Tydelyck zei:
... een aflossingsvrije hypotheek hebben. In feite is dat ook het leasen van een woning, want zodra je ophoudt met betalen mag je eruit en heb je niets meer....

Niet helemaal waar natuurlijk, tot nu zijn woningen alleen maar duurder geworden. Als je 30 jaar geleden een aflossings vrije woning hebt gekocht in het centrum van amsterdam, en die nu verkoopt, heb je wel een winstje te pakken :T
 
Ik denk dat marketing ook een rol speelt, of de hipheid van iets. Misschien is zo'n blauwe band wel een soort status-symbool, zo van "Ik hoor erbij" of "Ik kan het me veroorloven om slechte financiële beslissingen te maken"?
 
Tydelyck zei:
... Je zal de mensen de kost moeten geven die een aflossingsvrije hypotheek hebben. In feite is dat ook het leasen van een woning, want zodra je ophoudt met betalen mag je eruit en heb je niets meer.

Het principe is gewoon 30 jaar niets aflossen en alleen rente betalen, en na die 30 jaar de totale hypotheeksom op tafel leggen.
Ik heb op m'n woning ook zo'n hypotheek , ik vind het een ideale constructie mits je er goed mee om weet te gaan.
Het aflossingsdeel wat ik anders maandelijks naar de bank had moeten brengen heb ik goed geïnvesteerd (daar kan ik tegen marktconforme prijs inmiddels nog een woning van kopen), en de woningwaarde waar die aflossingsvrije hypotheek op rust is in 25 jaar inmiddels ook al bijna verdubbeld.
Over enkele jaartjes is het voor mij aftikken, en daarna lekker nog voor m'n 60e van het leven gaan genieten zonder mij nog druk te moeten maken over verplichtingen en werk... de opbrengsten uit die investeringen van toen zijn dan mijn volledige inkomen, en daar kan ik (ook nu al) prima van leven.
 
Tydelyck zei:
Barri zei:
Dat Swapfiets zo'n succes is, zegt wat over het kennisniveau van studenten op het vlak 'economie'. Teleurstellend dus...

Zeg jij nu, als medewerker van een autoleasemaatschappij (als ik het goed heb begrepen), dat jouw broodheer eigenlijk geld verdient aan zaken die je gemakkelijk veel goedkoper zelf kan doen?
Bij auto's snap ik het nog (staat hier ook een PL voor de deur), maar waarom je een Swapfiets abonnement zou afsluiten snap ik niet.
 
opel omega zei:
Joop 5528328 zei:
Toch bizar dat er zoveel vraag is naar private lease. 9 Van de 10 keer van mensen die de gekozen auto nooit zelf zouden kunnen betalen in één keer. 'Eerst sparen, dan uitgeven' is blijkbaar moeilijk voor sommigen.

Helemaal mee eens. Daarnaast snappen veel mensen ook niet dat het gewoon als schuld geldt. Vrienden wilden een huis kopen en dachten alles netjes in orde te hebben maar een private lease contract is gewoon een schuld voor de bank.

Ik vind dat altijd wel bijzonder, als je eenmaal een hypotheek hebt kun je daarna wel een private lease barrel nemen.
Andersom dus niet...
 
Private lease is voor fabrikanten/ importeurs een prima middel om extra auto's op de weg te zetten zonder de markt te verstoren met zichtbare mega kortingen. Er wordt immers alleen een maandbedrag gecommuniceerd en je ziet niet dat er via de importeur bijvoorbeeld 20% korting naar de leasemaatschappij gaat. Zo verstoor je ook niet de restwaarde keten voor jong gebruikte auto's.

Door de veel hogere kortingen dan je zelf privé bij aankoop krijgt op een nieuwe auto, komen er bij Private lease heel schappelijke tarieven uit. Dit kan zelfs voordeliger zijn dan een gebruikt autootje rijden.

€ 1.200,- afschrijving (lukt alleen bij een wat ouder autootje), € 750 onderhoud en reparatie, € 500,- verzekering, € 350,- wegenbelasting zijn samen € 2.800,- ofwel € 233,- per maand en dan moet er verder niets tegenzitten.

Dan kan je net zo goed voor € 239,- per maand een gloednieuwe complete Fiat 500 cabrio op de stoep zetten in de private lease dan er eentje gebruikt van een jaar of 8 oud te kopen.

Als je kan rekenen en de aanbiedingen in de gaten houdt kan private lease een prima optie zijn.
 
Monsieur Le Loure zei:
Ik vind dat altijd wel bijzonder, als je eenmaal een hypotheek hebt kun je daarna wel een private lease barrel nemen.
Andersom dus niet...

Je kunt prima een hypotheek krijgen met een Private Lease, alleen wat minder hoog als wellicht gewenst.

Overigens ben ik geen tegenstander van Private Lease, als je het prima kan betalen en het is goedkoper dan zelf iets vergelijkbaar nieuws te kopen, prima toch?
Zelf had ik bij mijn laatste werkgever een goede mobiliteitsvergoeding en daar twee maal een Private Lease mee afgesloten. Genoeg centjes achter de hand om wanneer nodig van het contract af te komen (is ook minder duur dan vaak gedacht wordt) en de hypotheek is al jaren goed geregeld. Ik was er wel even klaar mee om steeds weer een flink deel van mijn spaargeld stuk te slaan aan een auto (je blijft toch liefhebber). Nu is de situatie anders en heb ik weer zelf een autootje gekocht.
 
Gratis geld.

Volgens mij is het heel simpel: laagdrempelig.

Een student of wie dan ook heeft niet op elk moment van het jaar even €500 of €15000 liggen. De fiets of auto komt vaak op een moment van krapte (na verhuizing, nieuwe baan na werkeloosheid of studie, pech of dure reparaties met vorige auto).
€30 of €300 per maand is dan een no-brainer, in een wereld van uitgeknepen bouwmarktfietsen, plastic turbomotoren en peperdure arbeid.

Ook voor de verstandige en spaarzame huisvader: met €15k op de bank kun je het nog wel even uitzingen met malaise op je werk of andere financiele tegenvallers met bijvoorbeeld reizen of verbouwing. Als je die €15k net hebt overgemaakt naar Crazy Bertje Cars ben je wel je strijdkas kwijt én een stuk risico vanuit Bert erbij (faillissement tijdens levering of garantie, defecten die niet opgelost worden etc).

Dan nog een stukje levensgeluk: lekker met 3 ton op de bank in een oude Prius rijden óf zorgeloos een blitse bak voor de deur waar je helemaal warm voor loopt maar dat heeft je 20 jaar lang €12k per jaar meer gekost. Als je op je sterfbed ligt zal je misschien wat meer voor het laatste hebben gekozen, met goede overlijdensrisicoverzekering voor je nabestaanden dan!

Ik heb niets geleend of geleast behalve een zeer milde hypotheek, maar ik begrijp wel dat mensen het doen.

Bedrijven staan er natuurlijk ook zo in: 10 man extra aannemen met opstartkosten én dan nog 4 ton aan auto's aanschaffen wordt een pittig verhaal ook al liggen de orders tot het plafond gestapeld.
 
De hele transitie naar "XXX as a service" is gemak-gedreven. Tegenwoordige jeugd groeit op in een gemakkelijke omgeving. In aantal opvoedingen die ik om mij heen zie, raken de componenten geduld, kosten-voor-de-baat en discipline behoorlijk ondergesneeuwd tegenover afkoop-cadeautjes omdat papa en mama eigenlijk maar zelden échte aandacht kunnen geven in hun drukke carrière en sociale ambities... Het resultaat in onvolwassenheid en onzelfstandigheid rond 20e levensjaar zie ik helaas ook bij instroom van stagiaires en net-afgestudeerde in mijn bedrijf :rolleyes:

Anyway. De keuze om iets te kopen dan wel te huren / op aflossing te financieren, kent voor mij altijd twee afwegingen:
- Zou ik het wel kunnen kopen?
- Zie ik meerwaarde in gemak, risico, liquiditeitsplanning?

Ik sta heerlijk ontspannen in het leven met geen enkele financiering. Hypotheek heb ik 'bij mezelf" in mijn bv. Tegen de maximale fiscaal aanvaarde rente :p Heeft veel jaren hard werken gekost, maar ik ben er gekomen. Met discpline en doorzettingsvermogen die ik uit opvoeding mee heb gekregen en waar ik mijn ouders diep dankbaar voor ben!
 
O ja... back to topic: veel succes aan Alphabet met een dienst waar markt voor is. En Autoweek is in mijn ogen al 'doorsnee' commercieel bedrijf, dus hun naampje-plakken stoort mij niet. Consumentenbond en VEH zie ik daar toch echt wel anders in.
 
Joop 5528328 zei:
Toch bizar dat er zoveel vraag is naar private lease. 9 Van de 10 keer van mensen die de gekozen auto nooit zelf zouden kunnen betalen in één keer. 'Eerst sparen, dan uitgeven' is blijkbaar moeilijk voor sommigen.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik heb ook zitten kijken naar een privateleaseconstructie en heb zitten rekenen. Voor ongeveer hetzelfde geld dat ik nu kwijt ben aan mijn huidige auto, rijd ik bij private lease in een nieuwe. De grote problemen zijn dan in de eerste twee jaar ondervangen door de fabrieksgarantie, daarna zijn ze voor de leasemaatschappij (tenzij het mij ernstig te verwijten valt). De reden waarom ik het nog niet gedaan heb is omdat ik met de brandstofkosten erbij duurder uit ben, zelfs als de benzinelease zuiniger is dan mijn privédiesel; en omdat we een huis wilden gaan kopen. Dus wist ik al: zou mijn huidige auto door zijn hoeven zakken, dan kon ik niet privateleasen, dat zou eventueel nu wel kunnen. Toch doe ik het niet, ik ben veel te blij met mijn huidige auto en er echt gehecht aan geraakt. Wat wil je, als je hem al 15 jaar en 220.000 kilometer hebt.
 
Ivanov zei:
Joop 5528328 zei:
Toch bizar dat er zoveel vraag is naar private lease. 9 Van de 10 keer van mensen die de gekozen auto nooit zelf zouden kunnen betalen in één keer. 'Eerst sparen, dan uitgeven' is blijkbaar moeilijk voor sommigen.

Daar ben ik het toch niet mee eens. Ik heb ook zitten kijken naar een privateleaseconstructie en heb zitten rekenen. Voor ongeveer hetzelfde geld dat ik nu kwijt ben aan mijn huidige auto, rijd ik bij private lease in een nieuwe. De grote problemen zijn dan in de eerste twee jaar ondervangen door de fabrieksgarantie, daarna zijn ze voor de leasemaatschappij (tenzij het mij ernstig te verwijten valt). De reden waarom ik het nog niet gedaan heb is omdat ik met de brandstofkosten erbij duurder uit ben, zelfs als de benzinelease zuiniger is dan mijn privédiesel; en omdat we een huis wilden gaan kopen. Dus wist ik al: zou mijn huidige auto door zijn hoeven zakken, dan kon ik niet privateleasen, dat zou eventueel nu wel kunnen. Toch doe ik het niet, ik ben veel te blij met mijn huidige auto en er echt gehecht aan geraakt. Wat wil je, als je hem al 15 jaar en 220.000 kilometer hebt.
De enige manier om zuiver te vergelijken is door twee exact dezelfde auto's naast elkaar te zetten en dan koop tegen lease af te wegen. Dat heb ik nog nooit iemand zien doen eigenlijk. Althans, niemand in mijn kennissenkring die een leaseauto heeft. De gevallen die ik ken vallen in mijn optiek allemaal in de groep die Joop noemt (als ze zo'n auto zelf hadden moeten kopen dan had men het nooit gedaan/gekund). Maar dan wordt het trucje van de kosten per maand versus in één keer gebruikt als excuus om toch maar een dikke bak op het oprit te hebben. Als je ze vervolgens voorrekent dat die auto wel 30x goedkoper kan (leaseprijs per dag rekenen i.p.v. per maand...) dan ben ik uiteraard weer degene die niet reëel is en die er een grapje van maakt. :rolleyes:
 
Het lijkt een misverstand te zijn dat je met een private lease geen hypotheek zou kunnen krijgen. Dat kan wel, maar hou er rekening mee dat een private lease de hypotheekruimte verminderd. Als je niet op het maximaal mogelijke hypotheekbedrag gaat zitten - misschien sowieso niet verstandig- hoeft dat geen probleem te zijn. Een private lease van 300 euro per maand scheelt al gauw 50k leencapaciteit.

Verder moet je voor een goede eerlijke vergelijking private lease - koop uiteraard uit gaan van dezelfde auto's, maar ook van eenzelfde tijd dat je de auto gaat rijden. Private lease zal dan vaak wat duurder zijn, tientjeswerk per maand. Realiseer je dat je ook voor gemak en wegstrepen risico's betaalt. Of je dat verschil waard is moet ieder voor zich bepalen. Echter, met aanbiedingen die her en der langskomen kan private lease voordeliger uitpakken dan dezelfde auto zelf kopen.
 
Volgens de Consumentenbond brengt de bank bij behandeling van je hypotheekaanvraag 65% van het maandelijkse private-leasebedrag in mindering op de maximale maandelijkse woonlasten.
 
Tydelyck zei:
Volgens de Consumentenbond brengt de bank bij behandeling van je hypotheekaanvraag 65% van het maandelijkse private-leasebedrag in mindering op de maximale maandelijkse woonlasten.

Dat lijkt me vrij eigenlijk vrij redelijk. Het maandbedrag van de lease kan je namelijk niet besteden aan je huis.
 
Bimmert zei:
Het lijkt een misverstand te zijn dat je met een private lease geen hypotheek zou kunnen krijgen. Dat kan wel, maar hou er rekening mee dat een private lease de hypotheekruimte verminderd. Als je niet op het maximaal mogelijke hypotheekbedrag gaat zitten - misschien sowieso niet verstandig- hoeft dat geen probleem te zijn. Een private lease van 300 euro per maand scheelt al gauw 50k leencapaciteit.
Volgens mij is het meer het probleem dat je in veel gevallen niet genoeg kan lenen voor een bepaald huis, dat wordt in de praktijk al snel gezien als 'ik kon geen hypotheek krijgen'. En met de woningprijzen in Nederland (die maar door lijken te stijgen) lig je bij voorbaat al uit de race als je dit soort beperkingen hebt (met name bij starters die blanco beginnen).
 
Leon in zn Fiesta zei:
Bimmert zei:
Het lijkt een misverstand te zijn dat je met een private lease geen hypotheek zou kunnen krijgen. Dat kan wel, maar hou er rekening mee dat een private lease de hypotheekruimte verminderd. Als je niet op het maximaal mogelijke hypotheekbedrag gaat zitten - misschien sowieso niet verstandig- hoeft dat geen probleem te zijn. Een private lease van 300 euro per maand scheelt al gauw 50k leencapaciteit.
Volgens mij is het meer het probleem dat je in veel gevallen niet genoeg kan lenen voor een bepaald huis, dat wordt in de praktijk al snel gezien als 'ik kon geen hypotheek krijgen'. En met de woningprijzen in Nederland (die maar door lijken te stijgen) lig je bij voorbaat al uit de race als je dit soort beperkingen hebt (met name bij starters die blanco beginnen).

Dat denk ik ook, maar dat ligt dus genuanceerder. Overigens tellen meer contractuele financiële verplichtingen mee bij het bepalen van je leencapaciteit. Dus ook mobiele telefoonabbo, alimentatie etc.
 
Bimmert zei:
Leon in zn Fiesta zei:
Bimmert zei:
Het lijkt een misverstand te zijn dat je met een private lease geen hypotheek zou kunnen krijgen. Dat kan wel, maar hou er rekening mee dat een private lease de hypotheekruimte verminderd. Als je niet op het maximaal mogelijke hypotheekbedrag gaat zitten - misschien sowieso niet verstandig- hoeft dat geen probleem te zijn. Een private lease van 300 euro per maand scheelt al gauw 50k leencapaciteit.
Volgens mij is het meer het probleem dat je in veel gevallen niet genoeg kan lenen voor een bepaald huis, dat wordt in de praktijk al snel gezien als 'ik kon geen hypotheek krijgen'. En met de woningprijzen in Nederland (die maar door lijken te stijgen) lig je bij voorbaat al uit de race als je dit soort beperkingen hebt (met name bij starters die blanco beginnen).

Dat denk ik ook, maar dat ligt dus genuanceerder. Overigens tellen meer contractuele financiële verplichtingen mee bij het bepalen van je leencapaciteit. Dus ook mobiele telefoonabbo, alimentatie etc.
Klopt. Overigens heb ik ook niet de indruk dat men denkt dat je geheel geen hypotheek kan krijgen, althans niet in mijn omgeving (wellicht ervaar jij het anders). En zo vreemd is het ook niet allemaal: als het salaris hoger is dan vinden we het logisch dat je meer mag lenen, maar zit een deel van je salaris vast in andere betalingsverplichtingen dan is het ineens belachelijk of vreemd. Maar goed, in eigen belang redeneren is mens-eigen zo lijkt het ;)
 
P108.jpg

B-klasse.jpg

RCLio.jpg


Stel dat AutoWeek op de leasebedragen € 20 per maand korting geeft als ze een blauwe band mogen monteren, zouden ze dan extra klanten trekken?
 
Tydelyck zei:
Stel dat AutoWeek op de leasebedragen € 20 per maand korting geeft als ze een blauwe band mogen monteren, zouden ze dan extra klanten trekken?

Hier is een variant op, namelijk rijden met bestickering, krijg je ook wat korting.
 
Bimmert zei:
Hier is een variant op, namelijk rijden met bestickering, krijg je ook wat korting.

Ja, op die swapfiets staat ook dat het een Swapfiets is. Maar de blauwe voorband is een gimmick, bijna een must-have item. Dát is wat je wilt als marketeer.
 
ketelapper zei:
En Autoweek is in mijn ogen al 'doorsnee' commercieel bedrijf, dus hun naampje-plakken stoort mij niet. Consumentenbond en VEH zie ik daar toch echt wel anders in.

Kijk, daar gaan ze al, gewoon onder het kopje 'Autonieuws':

"FORSE TOENAME PRIVATE LEASEAUTO'S, ZAKELIJK JUIST DIP
9 september 2020 om 14:13
De leasemarkt wordt redelijk opgeschud door de coronacrisis. Dat blijkt althans uit nieuwe cijfers van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen. Afgelopen halfjaar groeide het leasewagenpark met een half procent dankzij enerzijds een afname onder zakelijke leasers, maar anderzijds juist een opvallende groei bij private lease.
(bla bla bla)
Zelf ook plannen om je bij de private leasevloot te voegen? Kijk dan eens naar AutoWeek's Private Lease Vergelijker. Dan rolt jouw ideale private leaseauto er zo uit. Velen gingen je al voor, dit zijn de auto's waar ze de afgelopen tijd het meest op zochten."

Die laatste alinea hoort er niet bij als het gewoon nieuws zou zijn. Hoe weten we trouwens of die Private Lease Vergelijker niet toevallig heel vaak uitkomt op Autoweek/Alphabet als beste keuze?
 
Tydelyck zei:
Bimmert zei:
Hier is een variant op, namelijk rijden met bestickering, krijg je ook wat korting.
Ja, op die swapfiets staat ook dat het een Swapfiets is. Maar de blauwe voorband is een gimmick, bijna een must-have item. Dát is wat je wilt als marketeer.

Het is een briljant verdienmodel, want het biedt ook gewoon een stukje gemak dat voor de verandering eens geen vermogen kost. Het stikt hier in de stad van de studenten, de doelgroep bij uitstek. Hollanders rijden genoeg op ouwe barrels maar veel internationalen fietsen in het thuisland niet veel, ik kan me voorstellen dat je dan geen idee hebt wat je moet doen als je ketting eraf loopt. Met de aanname dat een student uit de doorsnee master-in-het-buitenland gebieden niet de halve aardkloot rondreist als pa en ma niet ruim in de slappe was zitten, valt 100 euro voor een halfjaar vervoer inclusief onderhoud best mee.

Daarnaast, al die leasende studenten die door Thuisbezorgd; Deliveroo en soortgelijk met ZZP-constructies worden uitgebuit snap ik ook wel, die willen gewoon dat het vervoer blijft werken. Het zijn dan simpelweg firmakosten, net als de schilder die een busje leaset.
 
Tydelyck zei:
(..)
Kijk, daar gaan ze al, gewoon onder het kopje 'Autonieuws':

"FORSE TOENAME PRIVATE LEASEAUTO'S, ZAKELIJK JUIST DIP
(..)
Zelf ook plannen om je bij de private leasevloot te voegen? Kijk dan eens naar AutoWeek's Private Lease Vergelijker. Dan rolt jouw ideale private leaseauto er zo uit. Velen gingen je al voor, dit zijn de auto's waar ze de afgelopen tijd het meest op zochten."

Die laatste alinea hoort er niet bij als het gewoon nieuws zou zijn. Hoe weten we trouwens of die Private Lease Vergelijker niet toevallig heel vaak uitkomt op Autoweek/Alphabet als beste keuze?

Ach, ANWB doet dit toch ook? Bieden ook PL contracten aan, d8 via Justlease.

Swapfiets maar ook deelplatformen als Donkey Republic springen gewoon in op dát wat de jongeren gewend zijn: abo- vorm voor dienstverlening waar dan een product achter zit. Zal mij ook niet verbazen als diverse ouders zo'n Swap fiets abo'tje voor de kinderen op zich neemt. Hebben die de wetenschap dat de fiets meestal goed in orde is, deugdelijke verlichting etc. Geen 'gezeik' meer na een gestolen fiets om weer een 'nieuw barrel' aan te moeten schaffen.
 
Durashift zei:
Tydelyck zei:
(..)
Kijk, daar gaan ze al, gewoon onder het kopje 'Autonieuws':

"FORSE TOENAME PRIVATE LEASEAUTO'S, ZAKELIJK JUIST DIP
(..)
Zelf ook plannen om je bij de private leasevloot te voegen? Kijk dan eens naar AutoWeek's Private Lease Vergelijker. Dan rolt jouw ideale private leaseauto er zo uit. Velen gingen je al voor, dit zijn de auto's waar ze de afgelopen tijd het meest op zochten."

Die laatste alinea hoort er niet bij als het gewoon nieuws zou zijn. Hoe weten we trouwens of die Private Lease Vergelijker niet toevallig heel vaak uitkomt op Autoweek/Alphabet als beste keuze?

Ach, ANWB doet dit toch ook? Bieden ook PL contracten aan, d8 via Justlease.

Tja, en Independer is ook voor een groot deel van Achmea. Uiteindelijk gaat het om de te betalen prijs, en dat is hard vergelijkbaar. De consument is ook niet achterlijk.
 
Terug
Bovenaan