Taxeren zinvol?

MX6

Kilometervreter
Als mijn auto buiten mijn schuld om wordt plat gereden, dan krijg ik de dagwaarde.
Als ik een erkend taxatierapport kan overhandigen met een hogere waarde, wordt dit dan erkend door iedere verzekeraar?
Naar mijn idee krijg ik dan nog steeds de dagwaarde en zal de verzekeraar van de tegenpartij hier niets mee doen.

Ik overweeg om de auto te laten taxeren en eventueel een youngtimer verzekering (all-risk) af te sluiten, er blijken er enkele te bestaan die verzekeren op taxatiewaarde, waarbij de auto dagelijks gebruikt mag worden tot 20.000km per jaar.

Wie heeft hier iemand ervaring mee of tips?

Ik begrijp dat ik dan een hogere premie moet betalen, maar dat vindt ik geen probleem.
 
Taxeren is vaststellen wat de dagwaarde op dit moment is. Als de auto na een ongeluk nog aanwezig is kan die waarde nog steeds bepaald worden. Anders wordt het bij diefstal of uitbranden... Hoe toon je aan dat dit echt een supermooie, 100% zuivere auto was. Verzekeraars willen de waarde van een taxatierapport bijvoorbeeld 3 of 5 jaar aannemen en zullen dit bedrag als uitgangspunt nemen bij totaal verlies. Een taxateur beoordeelt je auto, zoekt eea uit (staat van de auto, wat is er aan gedaan, is de auto wel te verhandelen, originaliteit etc) en stelt dan een waarde vast. Stel je hebt een auto waarvan er in Spanje nog duizenden roestvrij rondrijden en die voor € 5.000 te koop zijn, dan zal de Nederlandse waarde, ondanks alle vervangen onderdelen, energie en spuitwerk (door het roesten) niet veel hoger zijn.

In jouw geval, na je schitterende restauratie, zou ik het zeker wel doen, zo'n taxatie. (voor het geval dat een aansprakelijke partij een kneus stuurt die alleen in Autotelex kijkt voor de dagwaarde, zonder echt verstand te hebben van auto's)
 
Vogens mij was het bij mijn S-Klasses zo; Jouw verzekering krijgt van de tegenpartij de dagwaarde en past naar jou het verschil bij tot taxatiewaarde. Ook is de WA casco premie op basis van een taxatierapport vrij laag.
 
De enige die goed antwoord kan geven op deze vraag is de verzekeraar.

Ik denk dat je een oldtimer, of andere liefhebbers verzekering nodig hebt als je wil dat ze een taxatierapport gaan vergoeden.

Pietzoveel zei:
Taxeren is vaststellen wat de dagwaarde op dit moment is. Als de auto na een ongeluk nog aanwezig is kan die waarde nog steeds bepaald worden. Anders wordt het bij diefstal of uitbranden... Hoe toon je aan dat dit echt een supermooie, 100% zuivere auto was.

Met een taxatierapport dus. Dat is het hele punt. Of er veel verzekeraars in mee gaan, (zonder dat je een heel bijzondere verzekering hebt) vraag ik me af.
Een auto op waarde keuren nadat hij een ongeluk heeft gehad is natuurlijk praktisch onmogelijk, dat begrijp je hopelijk ook wel? Je kan meestal wel zien of er netjes met een auto omgegaan is, maar welke schade nou ontstaan is na een ongeluk of er al was, kan de beste expert (bij een hoop schades) nog niet zeggen. (laat staan bij brandschade) Daar heb je nou juist die rapporten voor.
 
Weet niet wat zo'n taxatie precies kost maar het kan toch geen kwaad?
Zou het gewoon doen, zeker als jouw specifieke relatief unieke auto in veel betere staat is dan de rest.
 
Aras zei:
Vogens mij was het bij mijn S-Klasses zo; Jouw verzekering krijgt van de tegenpartij de dagwaarde en past naar jou het verschil bij tot taxatiewaarde. Ook is de WA casco premie op basis van een taxatierapport vrij laag.

Dank, zoiets vermoedde ik al.

Een taxatierapport kost 150 euro en is 3 jaar geldig.

Maar ik moet dan ook mijn auto all-risk laten verzekeren tegen taxatiewaarde.
Om de premie te achterhalen zal ik eerst de auto moeten laten taxeren, denk ik.
Ik had zelf al gebeld met mijn verzekeraar en een taxateur.
Mijn verzekeraar biedt zelf alleen een verzekering aan op basis van aanschaf waarde, maar dat wordt alleen de eerste 3 jaar uitgekeerd. Mijn auto is nu 5 jaar verzekerd, dus dan krijg ik alleen de dagwaarde.
Helaas blijft de dagwaarde altijd een goed bewaard geheim.
Transparantie daar doen ze niet aan bij de verzekeraars.
 
Als je een geldig (max. 3 jaar oud) taxatierapport hebt van een door verzekeraars erkende taxateur dan is het taxatierapport leidend voor de dagwaarde.
voor die taxateurs hier even kijken: https://www.fehac.nl/taxateurs-overzichtslijst-google-maps/
Het kan alleen zijn dat verzekeraars een taxatie slechts willen koppelen aan de door hun geselecteerde verzekeringen met de daarbij behorende voorwaarden/uitsluitingen, denk daarbij even aan extra diefstalbeveiliging, stalling, soort gebruik, max. kilometers per jaar en dat soort dingen.
Verder ook even informeren of die verzekering nog mee blijft tellen voor je opbouw van schadevrije jaren, dat is lang niet altijd het geval bij speciale verzekeringen.

Bij een all-risk verzekering moet jou verzekeraar het taxatierapport ook hebben, aan de hand van de taxatie wordt de premie namelijk berekend. (meestal een percentage van het taxatiebedrag)
Je kunt echter ook een gewone WA-verzekering afsluiten en daarnaast een geldig taxatierapport hebben, in dat geval staat de dagwaarde dan ook vast voor het geval dat er door een tegenpartij uitbetaald moet worden als anderen jou voertuig hebben beschadigd. (wel handig om dat dan ook even door te geven aan je eigen verzekeraar)
Houd er echter wel rekening mee dat het taxatiebedrag vastgesteld wordt aan de waarde van een gelijkwaardig vervangend voertuig in dezelfde staat, en dat is in de praktijk wel wat anders als de optelsom van alle kosten die je in de auto hebt geïnvesteerd.
 
Als een auto bijzonder is zal het taxatierapport zeer uitgebreid zijn, complete fotorapportage van alle relevante details.... een taxateur is daar een dag mee bezig (auto inspecteren en rapportage opstellen etc) € 150? Daar komen ze even voor voorrijden en autotelex door bladeren...
 
Pietzoveel zei:
Als een auto bijzonder is zal het taxatierapport zeer uitgebreid zijn, complete fotorapportage van alle relevante details.... een taxateur is daar een dag mee bezig (auto inspecteren en rapportage opstellen etc) € 150? Daar komen ze even voor voorrijden en autotelex door bladeren...

Voor m'n oldtimers ben ik dat bedrag nog niet eens kwijt aan taxatiekosten, en ik krijg 1-2 weken na de schouwing toch een zeer uitgebreid (10 pagina's + fotorapportage) taxatierapport in PDF toegestuurd van een erkende taxateur die ook op die FEHAC-lijst vermeld staat.
Qua tijd valt een taxatie best wel mee, er wordt gewoon gewerkt aan de hand van een digitaal afvinklijstje waarmee men systematisch het gehele voertuig rond en door gaat en uiteindelijk de algehele staat van het voertuig indeelt in kwaliteitsklasse 1 (= excellent) tot 5 (= ongerestaureerde niet rijdbare staat).
Een schouwing + fotoreportage is in 1-1½ uur goed te doen (heeft bij mij incl. koffie nooit langer geduurd), de marktwaarde van een gelijk voertuig in dezelfde kwaliteitsklasse vaststellen is dankzij het www en vriend Google ook in een uur te doen en het uiteindelijke verslag is een kwestie van een voorgeprogrammeerd bestand verder invullen.... daar zijn ze echt geen dag mee bezig.
 
De stelling is heel simpel te ontleden in 2 vragen : wat kost een vergelijkende auto en hoeveel risico kan / wil je financieel lopen? Vaak vragen verzekeraars de dagwaarde van de auto in kwestie en willen ze van jou weten hoeveel kilometer je ermee gaat rijden ( om en nabij) Dan kan je kiezen uit een paar pakketten ( wa, wa plus, al-risk)

Ik heb ooit een 2cv (eend) na een grondige restauratie laten taxeren, het taxatie rapport zat vol fouten ( het was nog wel een erkend Citroen taxateur) en het rapport was maar 2 jaar geldig ( kostte toen 50 gulden) dat bedrag deelde ik door midden en telde het bij de jaarpremie op. Omdat ik het bedrag niet had liggen als ie plat was gereden had ik de eend een paar jaar al-risk verzekerd. Omdat er altijd wel een paar onderdelen nog iets waard zijn na een crash besloot ik later de eend gewoon wa te verzekeren. Bij schade weet ik dat een spatbord bv mij gewoon 300 euro kost.

Een taxatie rapport klinkt leuk maar eigenlijk heb je er niet zoveel aan, je kan nog beter een map met kopieën van de laatste grote rekeningen bij je hebben waarmee je kan aan tonen wat er aan de wagen gedaan is.

Heel bot gezegd : het blijft gewoon een ( vaak ) gebruikte oudere wagen. Niks mis mee hoor! ik vind oude meuk ook leuk. Rij daarom al 23 jaar in een eend en de laatste 13 jaar in een gegalvaniseerde dyane uit 1972
 
hobbes2cv zei:
Een taxatie rapport klinkt leuk maar eigenlijk heb je er niet zoveel aan, je kan nog beter een map met kopieën van de laatste grote rekeningen bij je hebben waarmee je kan aan tonen wat er aan de wagen gedaan is.

Uit ervaring weet ik dat een map met facturen tegenwoordig zo goed als niets toevoegt voor de waardebepaling van een auto, verzekeraars vergoeden namelijk alleen het bedrag wat de werkelijke waarde van het voertuig op de markt is en niet wat je in de auto hebt geïnvesteerd.
Het is niet voor niets dat er vaak gezegd wordt dat een autorestauratie economisch gezien niet verantwoord is, het geld wat je in een restauratie investeert zal je er in de praktijk ook bijna nooit voor terug krijgen bij een verkoop.
De enigste restauratie die ik economisch verantwoord heb kunnen doen en wat winst op gemaakt heb was een nog vrij harde en complete Fiat 500L uit 1969, ik had daarbij het geluk dat in de periode na de restauratie die Fiatjes opeens een zeer gewild rage-autootje werden... kanttekening daarbij is dat ik zonder de restauratie er nog veel meer winst op gemaakt zou hebben.
 
Als je een bijzondere auto ook bijzonder wilt verzekeren, is een taxatie al snel nodig. Ik heb mijn S4 (2006) nu al ruim drie jaar verzekerd bij Mark Reus Verzekeringen (o.a. www.youngtimer-verzekering.nl ). De premie was héél veel meer aantrekkelijk dan de verzekering via Audi zelf daaraan voorafgaand. Heel ander kader voor risicowaardering bij hobbyauto dan de mainstream premies van dagelijks-gebruikauto's.

Taxatierapport verplicht en iedere drie jaar vernieuwen. Kost effectief een paar tientjes per jaar als je taxatiekosten deelt door drie jaar. En de 'herhalingsoefening' na drie jaar was al wat voordeliger dan de eerste 'intake' in 2017.
 
Verzekeraars zijn alsmaar lastiger geworden in het accepteren van de waarde. Alles ouder dan 15 jaar staat bij hun als schrootwaarde. Een beetje overdreven maar zo moet je het wel zien.

Ik heb auto's gezien die in top conditie waren. Paar jaar geleden van een 1e eigenaar overgenomen voor 8000 euro. 5000 euro aan facturen erbij. Uitkering van de verzekering na 2 jaar aanvechten 500 euro. Het is nu eenmaal een oude auto. Omdat het een goede staat was verdubbelden ze nog wel de waarde van 250 naar 500.

Zonder erkende taxatie (circa 150 euro dus kost de kop niet) heb je geen poot om op te staan. Maar zelfs met een erkende taxatie die nog geldig is zal een tegenpartij proberen de taxatie onderuit te halen. Daarom altijd combineren met een allrisk verzekering. Dan is het een probleem tussen de verzekeraars en zit je niet in een jarenlang getouwtrek.

Een goede taxatie (die heb je bij een erkende) gaat uit van een verzekering uitkering waarmee je in theorie een vergelijkbare auto opnieuw zou kunnen kopen. Niet meer of minder. Alle moeite en kosten om zo'n auto te vinden tellen er niet in mee. Hoe zeldzamer de auto en onderdelen zijn hoe lastiger zo'n taxatie is en hoe belangrijker ook.
Als je weet dat je voor een niet al te groot bedrag een auto met schade weer kan opbouwen omdat onderdelen er zat zijn. En je weet dat je dat bedrag dan ook weer zo kan uitgeven kan je kiezen voor wel taxeren maar met een groter eigen risico. Of niet taxeren maar dan gewoon de lage waarde accepteren.

De meeste verzekeringen die een taxatie rapport accepteren zijn gespecialiseerd in hobby auto's. En hobby auto's hebben een veel lager risico voor de verzekeraars en daarom kan de premie ook veel lager zijn.

Ik heb 4 oldtimers/youngtimers all-risk verzekerd op taxatie rapport basis. Met een niet al te hoge aantal kilometers per jaar (je kan ze toch niet allemaal tegelijk rijden), met 3 maanden winterstalling en met aantoonbaar een dagelijkse auto ernaast... ik betaal een premie voor die 4 stuks bij elkaar net zoveel als de allrisk op de dagelijkse auto. En zelfs als ik de taxatie kosten erbij optel is het nauwelijks meer.
Ohja, en ik heb het zo opgezet dat schadevrije jaren over alle auto's geldig is.

Kortom: bespaar je gezeik met een verzekering maatschappij. Zelfs al zou je in je recht staan dan nog moet je het maar zien te krijgen. Zij hebben alle tijd. Ik heb in een overduidelijke schuld andere partij aanrijding al wel eens 6 maanden op mijn geld moeten wachten.
Zorg gewoon dat je het goed geregeld hebt en maak je er geen zorgen meer over. En het zou zo maar kunnen dat je nog geld bespaart ook.
 
Ik heb al 30 jaar een verzekering voor de motor en heb nog nooit een schade geclaimd, dus daarvoor heb ik de maximale no-claim.
Toen ik 10 jaar geleden weer een auto erbij kocht, kreeg ik ook de maximale no-claim, maar in de roydatabase begon ik op 0.
Dus inmiddels heb ik 10 schadevrije jaren opgebouwd en heb ik nog steeds het maximaal aantal schade vrije jaren bij deze verzekeraar.

Als ik nu overstap naar een andere verzekeraar val ik weer terug op die 10 schadevrije jaren.

Ik heb in de laatste 2 jaar, twee keer ter nauwe nood een zware aanrijding kunnen voorkomen door een fout van een ander.
Als ik een aanrijding had gehad dan had ik waarschijnlijk ook maar 500 euro gehad, het is immers een 26 jaar oude Mazda met 2 ton op de klok.
De goedkoopste vergelijkbare MX-6 kost 2950 EUR en die is in een slechtere staat dan de mijne.

Ik zal dus moeten overstappen naar een verzekeraar die een all-risk verzekering aanbiedt op basis van taxatiewaarde en accepteer dat ik de auto dagelijks gebruik en 20k per jaar rijd.
Ik heb er 2 gevonden, maar ik kan nog geen premies opvragen zonder taxatie.
 
Alles boven de 3500 euro dagwaarde moet getaxeerd worden. Indien je ook regelmatig in de auto van je partner rijd ( zoals ik doe ) dan bouw je met een oldtimer verzekering geen schade vrije jaren op maar blijven die jaren staan als je ook als regelmatig bestuurder van een andere auto rijd. Dit moet je wel bij je verzekerings agent aanvragen want anders vervallen je opgebouwde schade vrije jaren na 1 jaar...

Muddy, ik heb het niet over uren maar serieuze verbeteringen aan de wagen bv het thermisch galvaniseren van de koets kostte zo'n 2500 euro. ook de carbon achterspatborden kostten serieus geld ex monteren
 
hobbes2cv zei:
Muddy, ik heb het niet over uren maar serieuze verbeteringen aan de wagen bv het thermisch galvaniseren van de koets kostte zo'n 2500 euro. ook de carbon achterspatborden kostten serieus geld ex monteren

Ik begrijp precies wat je bedoelt, daar loop ik ook wel eens tegen aan met die mobiele hobbyprojecten van mij... het probleem is echter dat de kosten van een verbetering zich bijna nooit laten vertalen in een meerwaarde van hetzelfde bedrag bij verkoop of taxatie.
Kijk als voorbeeld maar eens wat een gereviseerde stevig gekietelde motor kost en wat dit maar als werkelijke meerwaarde geeft aan een auto, je mag al heel blij zijn als je verzekeringstechnisch de helft van die kosten hiervan vertaald ziet worden als een werkelijke meerwaarde.
M'n '71 Wagoneer 1414X staat ook wel voor een stevig bedrag getaxeerd, maar die laatste € 5500,= die het me meer heeft gekost om de auto in huidige staat te krijgen moet ik ook gedekt houden onder de noemers liefde en hobby.
 
Terug
Bovenaan