Back to Audi > Nu een S8 Plus 2017

Dutchlimits

Wegverkenner
Hoi allen,

Sommigen kennen mij nog wel .. ik ben weer terug met een nieuwe auto. Ik kon het niet laten toen ik een kans kreeg om een mooie bak te kopen. Laatste keer dat jullie mij hier zagen was volgens mij met de Mercedes CLS? Daarna nog een Audi A7, Audi A6 met de 3.0 supercharged motor en nu dus een Audi S7. Ja ik weet het, gaat een beetje snel zo. Maar soms gaan dingen nu eenmaal zo.

De Audi S7 gekocht met wat werk eraan, zoals een vastzittende gordelspanner, een koplamp die uit zijn stelmotor was geschoten (wist toen nog niet de oorzaak) en een lichte schade op de voorkant. Omdat de APK 2 week na aankoop al verliep was dit wel een beetje een gok. Maar gelukkig heb ik zonder een cent uit te geven alle punten voor APK kunnen fixen.

De S7 is een auto met een nieuwprijs van 153.000 euro, best wel rijk uitgerust. Zoals softclose deuren, gelaagd glas, bang and olufson, massagestoelen, wangen en zittingen op te pompen (elektrisch) en veel meer leuke opties zoals een Audi Exclusive interieur. Het is een Pro line + uitvoering. De S7 heeft ook 6 piston brakes (19 inch past amper).

5dm4bkA.jpg


Na wat te hebben rondgelezen op fora's kwam ik erachter dat turbo's vaak kapotgaan omdat Audi het een goed idee vond om een zeef in de carter binnenin de V te stoppen. Alleen al die zeef laten vervangen (een onderdeel van nog geen 5 euro) kost bij een garage meer dan 2000 euro vanwege het vele werk. En dan moet je hopen dat er niet meer wordt geconstateerd.

De auto lekte ook behoorlijk wat olie, helaas heeft de auto enkele handtekeningen op mijn oprit geplaatst waar ik waarschijnlijk jarenlang tegenaan mag kijken nu. Tijdens de werkzaamheden dient de gehele koelvloeistofsysteem ook te worden geleegd.

Daarom besloten dit ook zelf aan te pakken. Dit heeft mij ongeveer 30 uur gekost, omdat er ook meer werk bij kwam plus ik doe alles rustig en wil alles perfect terug monteren. Elk klemmetje moet bij mij vast komen te zitten zoals het hoort. Liever 1x goed doen dan 2x rommelig.

Bij de klus moet de gehele front er vanaf, en de gehele V moet worden uitgebouwd. Omdat het een hot V is waarbij de uitlaat binnenin de V zit, inclusief de turbo's, waterintercooler en de carteronluchting kost dit dus zoveel tijd. De inlaat loopt voorop de motor van binnenuit de V naar de buitenkant van de cilinders. Vrij krap dichtgebouwd dus.

z7Gx3dM.jpg

KFipMWf.jpg

FYKnqMR.png


Tijdens de werkzaamheden helaas erachter gekomen dat de turbo's zijn beste tijd wel hadden gehad. Daarom beide turbo's ook maar meteen vervangen. Als alles los ligt meteen alle onderdelen die in de V liggen vervangen, dus alle O-ringen, pakkingen, oliesensor, klep, zeef en olieregelklep. Daarnaast is de carterontluchting element een kwaaltje bij deze auto's, duur onderdeel! (280 euro) maar wel meteen vervangen om zorgeloos te kunnen rijden.

dPAmXS3.jpg


W9qB1s0.jpg


De intercooler onderin de bumper bleek helaas ook lek te zijn, deze heb ik ook moeten vervangen.

Er is tevens een RVS catback uitlaatsysteem van HMS performance gemonteerd, met een vacuum klepsysteem. Met de kleppen open is het nagenoeg straight pipe vanaf de katalysatoren. Met de kleppen dicht is de auto bijna zo stil als dat die origineel was.

Ook is de voorzijde gespoten ivm de schade die de auto had toen ik 'm kocht. Het was een kleine schade. Enkel de bumperbalk is vervangen die achter de bumper zit. De bumper zelf is hersteld door een bekwamen schadehersteller. Wel is er een nieuwe honinggraadgrille gemonteerd, en zijn de originele roosters die onderin de bumper zitten hoogglans gespoten, welke normaal ongespoten plastic zijn.

De front zag er eerst zo uit
hTWmSiY.jpg


Nu zo
i5Qw5QL.jpg


Ook zijn de voorste ramen maximaal getint (55% ). De handgrepen van de deurpanelen waren origineel licht van kleur, deze heb ik vanuit andere deurpanelen zwart gemaakt omdat de originele niet meer mooi waren.

Naast dit allemaal ook nog groot onderhoud gedaan, waaronder versnellingsbakolie, DSG olie (S-tronic), motorolie, luchtfilter, interieurfilter en multiriem.

In elke deur voor de leuk ook nog S7 projectoren gemonteerd.

Eerst genoeg getypt :) Auto rijdt eerst als een trein! En klinkt als een beest.. (y)

In een korte tijd is er behoorlijk wat werk verricht aan de auto, ja ik weet soms niet van ophouden. Maar momenteel ben ik wel een beetje klaar met sleutelen en doe nu niks anders dan rijden en genieten. Er resteren nog enkele kleine punten die ik later wel aan ga pakken. Heb meer dingen gedaan maar ga geen boeken schrijven hier. :D

Enkele foto's van de auto

VPmwvhR.jpg

5SzJzkP.jpg

AzBnmBa.jpg

0EC6VJL.jpg

pq2IS44.jpg

zSUpcGS.jpg

7Jc2n6n.jpg

Oop2cjn.jpg

xNYZur6.jpg

iL1j8wy.jpg

8Yz8E8v.jpg

GUOpKG8.jpg

djJ1gor.jpg
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk kennen we jou nog! Je begon hier ooit met de S40 en na de A7 ben je opgehouden. Dit is wel echt de overtreffende trap en ook je grootste klus ooit, als ik het zo zie. Mooi werk!

De optische aanpassingen zijn, zoals wel vaker bij jouw auto's, wat smaakgevoelig. Ik vind de originele grille ook wel goed staan. Maar het lijkt me een fantastisch ding.
 
Ha Elco, wellicht komen we elkaar nog eens tegen in de stad. Als je goed kijkt is de originele grill kapot (er zat een gat in, waar de schade ook in de balk zat, naast de kentekenplaat). Daarom meteen voor honinggraad gegaan, wat de RS7 ook heeft. Lijkt wat moderner en stoerder in mijn optiek. De auto trekt sowieso meer bekijks nu en lijkt wat agressiever. Maar tuurlijk, mensen die voor een volledig origineel look gaan vinden het vast niks. Maar vind dat zelf saai, breng graag wat van mijn eigen in een auto om toch een beetje anders te zijn.

Deze keer escaleerde het snel ja, had zelf niet verwacht dit te moeten doen (om zo ver te moeten gaan). Gelukkig is het wel gelukt en rijdt de auto heerlijk nu. Enkele kleinigheden resteren.
 
Hoho, 'niks vinden' gaat wel heel ver. Het is gewoon een hele gave auto. Persoonlijk had ik een originele grille zonder gat teruggeplaatst omdat ik de incognito uitstraling bij zo'n snelle auto wel leuk vind. Jij hebt ervoor gekozen 'm te upgraden omdat je het mooi vindt, het heet natuurlijk niet voor niets personaliseren.

Ik woon al jaren niet meer in Stad helaas, maar als ik in de buurt ben houd ik 'n oogje open. Daar heb je weer het voordeel van personaliseren: je weet gelijk dat je de juiste persoon te pakken hebt.
 
Zo! Dikke upgrade. A6 3.0 heb ik volgens mij gemist hier, maar dit is wel een dikke upgrade. Misschien hierna een RS6/RS7, maar dan heb je het wel aardig uitgespeeld denk ik zo. :)
 
Lekker projectje, maar het was ook best wat werk. Staat er nu weer goed bij!
Ook ik zou niet voor die grille gegaan zijn overigens :)
Verder echt een gaaf ding en je maakt mooie stappen zo!
 
Eigenlijk is een RS7 bijna dezelfde auto. Die heeft een wat stuggere onderstel (voornamelijk veren + dempers), meer koeling omdat die wat meer power levert maar eigenlijk is het motorblok hetzelfde (ook de 4.0T) met dikkere turbo's. Wel is de RS7 motor intern wat sterker gemaakt om meer power te kunnen hebben en heeft die geen DSG maar een normale bak, ivm de extra koppel. Toch zie je op het internet S7's zonder moeite de PK's en koppel van RS7 op het asfalt leggen. S7 kan je met een tune op 600 krijgen en met dikkere turbo's 800. Maar ik vind 420 ruim voldoende hier in Nederland. Carrosserie is hetzelfde. RS7 heeft iets andere bumpers en sideskirts. Dus weet niet of ik dat behoorlijke extra bedrag voor een RS over zou hebben voor voornamelijk die "R" ervoor... :D

de S7 heeft luchtvering voor meer comfort. Heb trouwens de luchtvering verlaagd met VCDS (sofware) en een boel andere aanpassingen, zoals de massage versterken en de duur verlengen. Olietempmeter, laptimer activeren, piepen bij achterklep sluiten, start-stop uitgeschakeld en veel meer gedaan.

Wel grappig dat jullie voor een groot deel de grill niet mooi vinden, gelukkig verschillen smaken. Ik vind het super dik.

De A6 heb ik nooit gepost hier. Dit was 'm - ook behoorlijk rap voor een A6, wolf in schaapskleren.
l10FgwA.jpg
 
Sjeezus wat een project! Echt respect hoe je al dat werk hebt uitgevoerd, zeker bij zo'n complexe machine (y)

Lijkt me wel een beest om te rijden zeg, al vond ik je vorige A7 wel iets mooier denk ik.
Die A6 was echt een plaatje ook, misschien wel je mooiste auto tot nu toe (y)

Je had toch ook nog een project Corado? Hoe gaat het daarmee?
 
Hele flinke upgrade na een a6 3.0t, gave bak! En veel respect dat je zelf 'even' de boel aanpakt(y) Was je nog van plan de auto volledig van black optics te voorzien?
 
Door de herstelwerkzaamheden zelf te doen heb je heel wat geld uitgespaard, knap hoor. Had je dat bij de garage gedaan, had je je spaarrekening kunnen plunderen.
 
Het is zeker een beest maar wat wel jammer is, is dat de auto dermate soepel rijdt dat je eigenlijk weinig beleving van de snelheid hebt. Komt mede door noise cancellation in het interieur in combinatie met geïsoleerd glas en het feit dat deze wagens sowieso zeer goed gedempt zijn van binnen, ook de standaard modellen zijn al best stil van binnen.

Laatst eens uitgeprobeerd met vol gas in te voegen bij een rustige N weg oprit hier in het noorden, had op de oprit al 200 km/h op de teller, zonder dat je het gevoel hebt om snel te gaan. :eek: Ja ik weet: niet verstandig dus ga ik ook niet te vaak doen.

Mocht iemand nieuwsgierig zijn naar het geluid:

En het verschil van geluid met het klepsysteem:

Project corrado is trouwens nog geen stap verder. Ik ben momenteel bezig met een HBO studie, heb een tweeling thuis van 5 jaar oud en werk ook nog bij een ziekenhuis. Momenteel weinig tijd voor een gigantisch project. Zal komende jaren wel zo blijven denk ik. Maar maakt niet uit, ik weet zeker dat de corrado een classic wordt.

Ik denk zo ongeveer tussen de 10 a 15k te hebben bespaard door dit zelf te doen. De turbo's heb ik de binnenwerken van vervangen, niet in het geheel, wat ook duizenden euro's bespaard.

De A7 was van buiten trouwens bijna identiek, alleen de diffuser is anders achteren ivm 4 uitlaatpijpen. Het is zelfs dezelfde kleur auto. En deze heeft enkele S7 elementen. Van binnen vond ik de A7 wel stoerder met alles zwart uitgevoerd, wel is deze S7 veel luxer, die A7 had niet eens elektrische verstelbare stoelen. Deze S7 heeft de comfort stoelen met alles erop en eraan: massage, koeling, verwarming, verstelbare wangen en zitting, etc. Ook kunnen er schermen achterin de stoelen, zaten er alleen niet bij.
 
Zo dan jij durft wel wat aan hoor, bijzonder gave dikke machine, al is de nieuwe grille ook niet zo mijn ding.
Wederom respect voor je vakmanschap, wat een project! als je dit laat doen bij een garage loop je helemaal leeg.
Kwalitatief valt mij me dan wat tegen als je ziet wat er allemaal aan mankeert, maar goed 200.000km is ook niet niks.
Qua rijden en vooral sturen vind ik Audi weer niet echt inspirerend, maatje van mij heeft een tijdje een A6 Bi TDI gehad met een stage 3 tuning, 450pk en 900nm koppel.
Het gaat heel hard, maar je merkt er idd weinig tot niets van.
Die heeft trouwens dik 20k onderhoud gehad in 2 jaar tijd bij hem o_O
 
Dank heren.. soms moet je wat he, als je maar geduld hebt en het voorzichtig doet. Je moet ook een klein beetje handig zijn natuurlijk. Zo heb ik in de loop der jaren al mijn auto's kunnen bekostigen, zo veel mogelijk werk zelf uitvoeren, plus ik heb helaas weinig vertrouwen in garages (slechte ervaringen).

Auto rijdt nog altijd super, niets op aan te merken. Loopt als de brandweer!
 
Poeh, leukste... Ik denk toch wel de Polo G40 en de Dodge Magnum, die hadden iets bijzonders. Probleem ook is dat als je steeds upgrade naar wat beter en sneller dat je op den duur uitgekeken bent, tenminste zo werkt het bij mij wel.

Deze auto is zo verfijnd dat je echt hard moet gaan voordat je het gevoel hebt dat je hard gaat. Met een Polo G40 merk je dat meteen. Ik heb nog steeds die Corrado trouwens, ooit maak ik die af. Maar nu te druk in het leven helaas.
 
Kan me voorstellen dat je er op een gegeven moment aan gewend raakt. Die Dodge vond ik inderdaad ook een mooie. Best wel een uniek ding volgens mij.
 
MLL zei:
Bofkont 350 zei:
Die heeft trouwens dik 20k onderhoud gehad in 2 jaar tijd bij hem o_O

Dat is het ultieme Audigevoel :)

Nou hij is direct genezen van Audi voor alijtd:)
Was gelukkig voor hem gedeeltelijk garantie, maar dan nog die eerste generatie BI TDI V6 is echt geweldig.
Koppen gaan standaard lek rond de 2 ton, en omdat toch alles al los ligt kun je beter ook direct de kettingen meenemen, want die gaan ook gegarandeerd een keertje.
 
Als je alles uitbesteed en het zelf bekostigt dan is een dergelijke auto mogelijk onbetaalbaar ja.

Wat foto's gemaakt vandaag.

UYNbXgP.jpg

7WcvSzK.jpg

bLzEAyW.jpg

Uuy48uA.jpg

A08GNse.jpg

2EygyKp.jpg

JhKamx1.jpg

PbqRsSe.jpg

v1DZJPz.jpg

XXqTVK0.jpg
 
We zijn weer even verder. Rij niet zoveel door corona. Auto staat soms een week stil. Nu ongeveer 5000km gereden in 6 maand.

Wel even de luchtvering in hoge stand want de winterset heeft dikkere banden,265 40 op 20 inch.

De vering is adaptief, rij normaalgesproken best laag (ook toen met VCDS verlaagd), waardoor de dempers strakker worden. Het voelt als een hele andere auto nu in comfortstand en dikke banden. Voor mijn gevoel te soepel eigenlijk! Hou wel van een beetje gevoel van het asfalt. Maar ja, luxeproblemen.

uq8aS9k.jpg

NVl8Rd8.jpg


Ach nog laag genoeg :D
Mgm5Muf.jpg
 
Blijft een dikke bak, winterwielen staan hem goed! Ik merk met de winterwielen ook veel meer comfort, al ligt dat bij mij aan de hogere banden (van 20" naar 18")
 
Scheelt wel benzine ja, vooral met deze prijzen een voordeel. Alhoewel 1 op 10 a 11 makkelijk haalbaar is als je normaal rijdt. Met een zware voet is die echter zo leeg.
 
Persoonlijk vind ik deze velgen een beetje braaf ogen onder een snelle versie als deze, maar gelukkig mogen ze er over een paar maandjes weer onder vandaan. :)
 
Zijn wat braaf ja maar voor een winterset dikke prima. Auto is op 21 inch geleverd, maar weet niet of ik zin heb om op dunne bandjes te rijden als de zomer weer aanbreekt. Op het oog mooi, maar voor de rest alleen nadelen.
 
Vind dit de mooiste Moderne Audi. Ben nooit zo'n fan van zwart op een Duitse wagen maar bij deze staat het erg fraai!
 
Het is wel één van de mooiere, of het dé mooiste Audi is voor mezelf? Een RS5 vind ik ook erg mooi.

Probleem is dat er veel te veel zwarte auto's zijn, en zwart is heel even mooi na het wassen. Verder is het wel een prima kleur.

Liefst zou ik voor een set concave velgen gaan.
 
Wat een gave bak! De aanpassingen die je gedaan hebt zijn ook niet zodanig dat ze het hele aanzien van de auto verminderen, maar geven toch een leuk eigen karakter aan de auto. Moet genieten zijn om ermee onderweg te zijn.
 
Thanks, niet iedereen is fan van zwarte grills maar inderdaad, een beetje personalisatie heb ik altijd al bij mijn auto's gedaan. Plus vind de grill beter passen bij het karakter van de auto.

Natuurlijk is het genieten, bang & olufson + eigen subwoofer en massagestoelen, een V8 brul met een catback uitlaatsysteem (HMS performance), luchtvering erbij, ja dat is een goed recept. Alleen de pomp is soms pijnlijk... Maar ja daar kies je voor, een V8 met 2 turbo's die gemiddeld 1 op 11 kan doen is niet heel slecht. Alhoewel gemiddeld met soms sportief rijden ik lager uitkom, 1 op 9 ongeveer. Maar dat scheelt weinig met vorige 6 cilinders die ik heb gehad.

Origineel was de auto zoals onderstaande foto's, maar helaas kleine schade plus wat steenslag. Dus besloten alles te laten spuiten incl de roosters onderin de bumper.

Deze foto's heb ik op het internet gevonden voordat de auto van mezelf was, die rotor wielen zaten er niet bij. De auto was geleverd op 21 inch rotor velgen.

XTIesMU.jpg

p0zJZ0r.jpg

ZhSh5Rn.jpg
 
Alpino zei:
Nu raamomlijstingen shoarma dus nu eraan omlijsting of zwart maken

Ik snap niet echt wat je probeert te zeggen met shoarma?

Raamlijsten hebben veel krassen helaas dus deze een keer wrappen is wel een mooie oplossing
 
Alpino zei:
Nu raamomlijstingen shoarma dus nu eraan omlijsting of zwart maken
Interessant puzzeltje...

De autocorrect op mijn telefoon stelt bij 'shoarma' als alternatief 'speciaal' voor, dus misschien had dat er moeten staan. En misschien had de 'of' een 'ff' moeten zijn?

"Nu raamomlijstingen speciaal dus nu eraan omlijsting ff zwart maken"

Maar ik denk dat de woordcombinatie 'dus nu eraan' ook niet helemaal als bedoeld op het scherm is gekomen. Misschien mist er een woord of had Alpino nog wat medeklinkers moeten kopen. Maar het lijkt me sowieso een directief bedoelde zin.
 
Hah, oke... kans is er wel ja om ook de beschadigingen op de trim te verbergen. Past ook wat beter bij de rest van de auto dan.
 
Zijn weer even verder.

Gisteren moeiteloos 240km/h aangetikt (ging nog prima door, maar vond het genoeg) ... En dan niet eens in de kickdown, tot 5000 toeren, je zit er zo op. Wel een monster motor. Onder de 100 kmh zullen er vast genoeg hot hatches zijn die de auto bij kunnen houden door zijn gewicht (bijna 2 ton), maar na 100 km/h zal de s7 weer in zijn recht komen. Je merkt niet eens dat je hard gaat.

Heb de oude stijl RS6 wielen verkocht. Nu een set RS6 performance velgen gekocht in 21 inch en 9,5J breed. ET25 en 285 rubber. Hopelijk slijt het niet aan zodra de luchtvering in lage stand staat. Nog even doorrijden op de wintervelgen. In de lente deze wielen eronder.
U174YGI.png


Ook nog even een uitgebreide wasbeurt gedaan, toch wel een mooie glans nog. Alleen helaas is zwart heel snel weer vies. Vooral met het sh#tweer van de laatste tijd.
CVGtXxt.jpg

IpXazFF.jpg

vn4jH2E.jpg

VXRxgw3.jpg

GqRovdb.jpg
 
Moest helaas wel de rijhoogte iets verhogen, omdat ivm de nieuwe velgen en combi banden dit tegen de wielkasten aanliep, achter waar er stof zit binnen in de kast.

De auto is 1CM verhoogd. Zodra de banden op zijn, ipv 285/30/R21 een smallere band erom: 275/30/R21, dan is dit de perfecte combi.

Komt doordat de ET waarde een stuk lager is dan normale A7/S7 velgen, zo rond de ET35 hoort erop met 9J breed. Dit is dus ET25 en 9,5 breed.
 
Terug
Bovenaan