Dutchlimits
Wegverkenner
Hoi allen,
Sommigen kennen mij nog wel .. ik ben weer terug met een nieuwe auto. Ik kon het niet laten toen ik een kans kreeg om een mooie bak te kopen. Laatste keer dat jullie mij hier zagen was volgens mij met de Mercedes CLS? Daarna nog een Audi A7, Audi A6 met de 3.0 supercharged motor en nu dus een Audi S7. Ja ik weet het, gaat een beetje snel zo. Maar soms gaan dingen nu eenmaal zo.
De Audi S7 gekocht met wat werk eraan, zoals een vastzittende gordelspanner, een koplamp die uit zijn stelmotor was geschoten (wist toen nog niet de oorzaak) en een lichte schade op de voorkant. Omdat de APK 2 week na aankoop al verliep was dit wel een beetje een gok. Maar gelukkig heb ik zonder een cent uit te geven alle punten voor APK kunnen fixen.
De S7 is een auto met een nieuwprijs van 153.000 euro, best wel rijk uitgerust. Zoals softclose deuren, gelaagd glas, bang and olufson, massagestoelen, wangen en zittingen op te pompen (elektrisch) en veel meer leuke opties zoals een Audi Exclusive interieur. Het is een Pro line + uitvoering. De S7 heeft ook 6 piston brakes (19 inch past amper).
Na wat te hebben rondgelezen op fora's kwam ik erachter dat turbo's vaak kapotgaan omdat Audi het een goed idee vond om een zeef in de carter binnenin de V te stoppen. Alleen al die zeef laten vervangen (een onderdeel van nog geen 5 euro) kost bij een garage meer dan 2000 euro vanwege het vele werk. En dan moet je hopen dat er niet meer wordt geconstateerd.
De auto lekte ook behoorlijk wat olie, helaas heeft de auto enkele handtekeningen op mijn oprit geplaatst waar ik waarschijnlijk jarenlang tegenaan mag kijken nu. Tijdens de werkzaamheden dient de gehele koelvloeistofsysteem ook te worden geleegd.
Daarom besloten dit ook zelf aan te pakken. Dit heeft mij ongeveer 30 uur gekost, omdat er ook meer werk bij kwam plus ik doe alles rustig en wil alles perfect terug monteren. Elk klemmetje moet bij mij vast komen te zitten zoals het hoort. Liever 1x goed doen dan 2x rommelig.
Bij de klus moet de gehele front er vanaf, en de gehele V moet worden uitgebouwd. Omdat het een hot V is waarbij de uitlaat binnenin de V zit, inclusief de turbo's, waterintercooler en de carteronluchting kost dit dus zoveel tijd. De inlaat loopt voorop de motor van binnenuit de V naar de buitenkant van de cilinders. Vrij krap dichtgebouwd dus.
Tijdens de werkzaamheden helaas erachter gekomen dat de turbo's zijn beste tijd wel hadden gehad. Daarom beide turbo's ook maar meteen vervangen. Als alles los ligt meteen alle onderdelen die in de V liggen vervangen, dus alle O-ringen, pakkingen, oliesensor, klep, zeef en olieregelklep. Daarnaast is de carterontluchting element een kwaaltje bij deze auto's, duur onderdeel! (280 euro) maar wel meteen vervangen om zorgeloos te kunnen rijden.
De intercooler onderin de bumper bleek helaas ook lek te zijn, deze heb ik ook moeten vervangen.
Er is tevens een RVS catback uitlaatsysteem van HMS performance gemonteerd, met een vacuum klepsysteem. Met de kleppen open is het nagenoeg straight pipe vanaf de katalysatoren. Met de kleppen dicht is de auto bijna zo stil als dat die origineel was.
Ook is de voorzijde gespoten ivm de schade die de auto had toen ik 'm kocht. Het was een kleine schade. Enkel de bumperbalk is vervangen die achter de bumper zit. De bumper zelf is hersteld door een bekwamen schadehersteller. Wel is er een nieuwe honinggraadgrille gemonteerd, en zijn de originele roosters die onderin de bumper zitten hoogglans gespoten, welke normaal ongespoten plastic zijn.
De front zag er eerst zo uit
Nu zo
Ook zijn de voorste ramen maximaal getint (55% ). De handgrepen van de deurpanelen waren origineel licht van kleur, deze heb ik vanuit andere deurpanelen zwart gemaakt omdat de originele niet meer mooi waren.
Naast dit allemaal ook nog groot onderhoud gedaan, waaronder versnellingsbakolie, DSG olie (S-tronic), motorolie, luchtfilter, interieurfilter en multiriem.
In elke deur voor de leuk ook nog S7 projectoren gemonteerd.
Eerst genoeg getypt
Auto rijdt eerst als een trein! En klinkt als een beest.. 
In een korte tijd is er behoorlijk wat werk verricht aan de auto, ja ik weet soms niet van ophouden. Maar momenteel ben ik wel een beetje klaar met sleutelen en doe nu niks anders dan rijden en genieten. Er resteren nog enkele kleine punten die ik later wel aan ga pakken. Heb meer dingen gedaan maar ga geen boeken schrijven hier.
Enkele foto's van de auto
Sommigen kennen mij nog wel .. ik ben weer terug met een nieuwe auto. Ik kon het niet laten toen ik een kans kreeg om een mooie bak te kopen. Laatste keer dat jullie mij hier zagen was volgens mij met de Mercedes CLS? Daarna nog een Audi A7, Audi A6 met de 3.0 supercharged motor en nu dus een Audi S7. Ja ik weet het, gaat een beetje snel zo. Maar soms gaan dingen nu eenmaal zo.
De Audi S7 gekocht met wat werk eraan, zoals een vastzittende gordelspanner, een koplamp die uit zijn stelmotor was geschoten (wist toen nog niet de oorzaak) en een lichte schade op de voorkant. Omdat de APK 2 week na aankoop al verliep was dit wel een beetje een gok. Maar gelukkig heb ik zonder een cent uit te geven alle punten voor APK kunnen fixen.
De S7 is een auto met een nieuwprijs van 153.000 euro, best wel rijk uitgerust. Zoals softclose deuren, gelaagd glas, bang and olufson, massagestoelen, wangen en zittingen op te pompen (elektrisch) en veel meer leuke opties zoals een Audi Exclusive interieur. Het is een Pro line + uitvoering. De S7 heeft ook 6 piston brakes (19 inch past amper).

Na wat te hebben rondgelezen op fora's kwam ik erachter dat turbo's vaak kapotgaan omdat Audi het een goed idee vond om een zeef in de carter binnenin de V te stoppen. Alleen al die zeef laten vervangen (een onderdeel van nog geen 5 euro) kost bij een garage meer dan 2000 euro vanwege het vele werk. En dan moet je hopen dat er niet meer wordt geconstateerd.
De auto lekte ook behoorlijk wat olie, helaas heeft de auto enkele handtekeningen op mijn oprit geplaatst waar ik waarschijnlijk jarenlang tegenaan mag kijken nu. Tijdens de werkzaamheden dient de gehele koelvloeistofsysteem ook te worden geleegd.
Daarom besloten dit ook zelf aan te pakken. Dit heeft mij ongeveer 30 uur gekost, omdat er ook meer werk bij kwam plus ik doe alles rustig en wil alles perfect terug monteren. Elk klemmetje moet bij mij vast komen te zitten zoals het hoort. Liever 1x goed doen dan 2x rommelig.
Bij de klus moet de gehele front er vanaf, en de gehele V moet worden uitgebouwd. Omdat het een hot V is waarbij de uitlaat binnenin de V zit, inclusief de turbo's, waterintercooler en de carteronluchting kost dit dus zoveel tijd. De inlaat loopt voorop de motor van binnenuit de V naar de buitenkant van de cilinders. Vrij krap dichtgebouwd dus.



Tijdens de werkzaamheden helaas erachter gekomen dat de turbo's zijn beste tijd wel hadden gehad. Daarom beide turbo's ook maar meteen vervangen. Als alles los ligt meteen alle onderdelen die in de V liggen vervangen, dus alle O-ringen, pakkingen, oliesensor, klep, zeef en olieregelklep. Daarnaast is de carterontluchting element een kwaaltje bij deze auto's, duur onderdeel! (280 euro) maar wel meteen vervangen om zorgeloos te kunnen rijden.


De intercooler onderin de bumper bleek helaas ook lek te zijn, deze heb ik ook moeten vervangen.
Er is tevens een RVS catback uitlaatsysteem van HMS performance gemonteerd, met een vacuum klepsysteem. Met de kleppen open is het nagenoeg straight pipe vanaf de katalysatoren. Met de kleppen dicht is de auto bijna zo stil als dat die origineel was.
Ook is de voorzijde gespoten ivm de schade die de auto had toen ik 'm kocht. Het was een kleine schade. Enkel de bumperbalk is vervangen die achter de bumper zit. De bumper zelf is hersteld door een bekwamen schadehersteller. Wel is er een nieuwe honinggraadgrille gemonteerd, en zijn de originele roosters die onderin de bumper zitten hoogglans gespoten, welke normaal ongespoten plastic zijn.
De front zag er eerst zo uit

Nu zo

Ook zijn de voorste ramen maximaal getint (55% ). De handgrepen van de deurpanelen waren origineel licht van kleur, deze heb ik vanuit andere deurpanelen zwart gemaakt omdat de originele niet meer mooi waren.
Naast dit allemaal ook nog groot onderhoud gedaan, waaronder versnellingsbakolie, DSG olie (S-tronic), motorolie, luchtfilter, interieurfilter en multiriem.
In elke deur voor de leuk ook nog S7 projectoren gemonteerd.
Eerst genoeg getypt
In een korte tijd is er behoorlijk wat werk verricht aan de auto, ja ik weet soms niet van ophouden. Maar momenteel ben ik wel een beetje klaar met sleutelen en doe nu niks anders dan rijden en genieten. Er resteren nog enkele kleine punten die ik later wel aan ga pakken. Heb meer dingen gedaan maar ga geen boeken schrijven hier.
Enkele foto's van de auto













Laatst bewerkt: