Matthijs' wagenpark: Lexus CT200H, Toyota Yaris, BMW Z4 Coupé (onderhoud Lexus en BMW)

MatthijsL

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Aangezien mijn vrouw vanmorgen positief is getest op Corona, zit ik voorlopig nog wel even binnen. Dat geeft de gelegenheid om dingen te doen die al even door mijn hoofd gaan, zoals hier een voorsteltopic openen. Eigenlijk lees ik al jaren mee en ben sinds een tijdje zelf ook af en toe gaan reageren. Daar ben ik meestal wat terughoudend/verlegen in. Ik ben wisselend actief hier en reageer regelmatig dus misschien ook wel zo leuk eens iets meer te delen.

Ik ben dus Matthijs, 31 jaar oud en behoorlijk fan van autorijden. Qua auto's ben ik altijd een soort onrustig geweest. Ik ben erg nieuwsgierig naar hoe auto's rijden en dat zorgt ervoor dat ik soms snel weer iets nieuws koop. Niet perse omdat ik de auto zat ben, maar omdat ik weer nieuwsgierig ben naar iets anders. Inmiddels ben ik er wel redelijk uit wat ik wel en niet zoek in een auto. Mijn vrouw en ik werken allebei fulltime en hebben ook allebei een auto nodig voor ons werk (om er te komen of om te gebruiken tijdens werk). We zijn samen al een aantal auto's verder. Wel altijd automaat, want ze kan vanwege een probleem met haar voet niet vaak meer het koppelingspedaal bedienen.
Inmiddels is ons kleine wagenpark aardig zoals we hem willen hebben en is het nu vooral de puntjes op de i zetten. Aangezien ik van twee al een review heb geschreven zal ik niet al te uitgebreid erop in gaan.
Hieronder een overzicht:

Toyota Yaris hybrid (2012)
In het verleden heb ik als bijbaan in de autoverhuur gewerkt. Toen vond ik de Yaris hybrid altijd al erg fijn rijden, waardoor het altijd al door mijn hoofd spookte er een te willen rijden. Erg betrouwbaar, ruim qua zitruimte, zuinig en erg soepel qua rijden. Natuurlijk maakt de motor meer herrie bij vol gas accelereren, maar in de praktijk doe ik dat eigenlijk nauwelijks met deze auto. Zeker in de stad en op buitenwegen is dit nauwelijks nodig. De auto nodigt er ook niet erg toe uit. Het is best een complete Dynamic uitvoering met afneembare trekhaak, navigatie, geblindeerde achterramen en panoramadak. In mei 2018 gekocht met 96.000km op de teller, inmiddels staat de teller iets voorbij 150.000. Enige dat we vervangen hebben is de GPS unit die er spontaan mee ophield (gelukkig nog onder garantie) en de airco condensor. Ik zal het standaard verhaal van 'nooit laten staan, start altijd' even achterwege laten, dat spreekt redelijk voor zich. We wilden hem eigenlijk verkopen voor iets anders, maar mijn vrouw is er aardig gehecht aan geraakt.
51005731456_8e04bbcfcd_c.jpg

51005030873_7e2f8ed185_c.jpg


Lexus CT200H (2012)
Deze auto hebben we in augustus 2020 gekocht met inmiddels 97.000km ervaring. Eigenlijk kriebelde het tegen die tijd al een aantal jaar om een sportieve auto erbij te nemen, ergens rij ik net zo lief dagelijks rond in een Starlet. Vind ik stiekem nog steeds erg leuk rijden. Maar toch werd het de verstandige keus, een luxe auto die lang mee kan. Ook weer een complete uitvoering met als belangrijkste feature het Mark Levinson audiopakket. We zijn allebei best wel muziek liefhebbers, ik denk dat je in deze klasse weinig beter tegenkomt. En voor ons rijdt de auto enorm luxe, gezien de auto's die we hiervoor hebben gehad. Op de foto lijkt het interieur wit maar het is meer crème/beige achtig. Aangezien mijn vrouw het snel koud heeft en deze auto stoelverwarming heeft, rijdt zij er nu lekker dagelijks mee naar werk. De stukjes die ik voor mijn werk moet rijden gaan prima met de Yaris.
51005732151_f3628731aa_c.jpg

51005033823_eaba2f8fe9_c.jpg


BMW Z4 Coupé 3.0si
Ik kan pagina's vol schrijven terwijl ik de auto net een week heb. Mijn vingers jeuken al.. maar ik hou me in. Zie voor een uitgebreider verslag de review. Maar wát een auto, geweldig! Hier keek ik al jaren naar. Naar mijn mening één van de mooiste coupés van de laatste jaren, met een mooi vermogen dat goed in balans is met het uiterlijk en het gewicht van de auto. Uiteindelijk was daar dan het moment om de Z4 aan te schaffen. 160.000km op de teller en ook weer een complete uitvoering met M-pakket. M-stoelen waren voor mij een must omdat we allebei vrij smal zijn, de standaard stoelen boden ons erg weinig zijlingse steun. Uiteraard met automaat, die naar mijn idee prima bij de auto past. Het is heerlijk om relaxed met de auto te cruisen, maar ook erg vermakelijk om hem even op zijn staart te trappen. Als ik hem geparkeerd heb blijf ik maar omkijken om hem toch nog even te bekijken. Bij aanschaf hebben we een aankoopkeuring laten doen omdat ik zelf niet genoeg technische kennis heb om de gevoelige techniek van deze auto goed aan te voelen in een testritje. De banden waren gecupt, dat had ik al gehoord en ik had ook gezien dat de achterbanden aan vervanging toe zijn. Helaas heeft de beste specialist niet gezien/gemeld waarom de banden gecupt zijn, namelijk doordat de schokbrekers aan vervanging toe zijn. Daar kwam een vriend dichter bij huis achter toen ik de auto naar hem bracht om te laten zien en bij hem nieuwe banden te bestellen. Er wordt mij veel Bilstein aangeraden, maar op zijn advies (en eigen lichte OEM fetisj) ga ik toch voor originele M-sport dempers. Daarbij gelijk maar de toplagers mee laten nemen, een nieuwe set goede banden (non-RF!) en uiteraard goed laten uitlijnen. Dat gaat binnenkort allemaal gebeuren.
51005028808_66be28f95b_c.jpg

51005027283_3ea6ba8655_c.jpg

51005726851_28a422b419_c.jpg


Plaatjes uploaden is lastig!
Het is mij werkelijk nog nooit gelukt succesvol een afbeelding op het forum te krijgen. Waarom begrijp ik niet, ik heb een afbeelding van internet (in dit geval Flickr), ik gebruik netjes de [im g] codering zoals de bedoeling. En toch krijg ik alleen maar broken immages. Wie helpt? EDIT: inmiddels gelukt, bedankt!
 
Wat je foto's betreft, je gebruikt de share-link van de pagina waarop de afbeelding staat, niet de url naar de afbeelding zelf om te embedden. Klik op het pijltje rechtsonder in het zwarte vlak in Flickr, tab 'BBCode', selecteer formaat en knip en plak dan de code. Dan heb je de afbeelding inclusief link en bijschrift, die je eventueel ook weg kan halen door in die code te prutsen.
 
Welkom Matthijs! Ik wil nu al meer weten over de BMW! :LOL: Gave auto's zijn en blijven dat.

Bij Flickr moet je de BBC code selecteren, daar komt dan een reeds gefabriceerde code uit die je in het tekstvak kan plakken. Maar het gedeelte tussen de IMG enn /IMG tags is belangrijk.

51005027283_3ea6ba8655_c.jpg
 
Leuk die Yaris en CT200H, maar die Z4! Klassieker in de dop! Is het al een beetje eigenlijk

stijgen volgens mij al wel aardig in waarde. Ook met de fijne 6-in-lijn. Nadeel is wel; zo worden ze niet meer gemaakt (ja de toyota supra als spirituele opvolger van deze Z4), dus je zit heel lang hier aan vast :) maar is geen straf.

wees er zuinig op en inderdaad mooi origineel houden :D
 
Zo, nu dan een inhoudelijke reactie. ;) Leuk dat je je voorstelt als vaste lezer! Keurige dagelijkse auto's, maar ik kan me voorstellen dat je heel blij wordt van de nieuwste aanvulling. Dat is wel even wat anders zeg... Even die dingetjes perfect maken en wat een heerlijk scheurijzer heb je dan. Geniet ervan!

Aan je autohistorie en favorieten te zien lijk je een voorkeur te hebben voor Japans, met BMW eigenlijk als enige uitzondering. Hoe komt dat zo?
 
Weinig wat zo lekker rijdt als een Z4 met 3.0 liters. Waanzinnige motor. Niet monsterlijk snel, maar wel heel veel beleving. Vaak met bofkont (van dit forum) kunnen meerijden en zelf kunnen rijden. Een auto die een glimlach op je gezicht tovert.
 
Beterschap voor je vrouw in ieder geval!

Die Z4 Coupe staat ook op mijn lijstje.

M-tech onderstel is overigens van Sachs, verschilt niet zoveel van de Bilsteins derhalve dat die dus ook echt een goede optie zijn als je alles weer lekker vers wilt hebben. Maar ik snap de (al dan niet dure) wens. :D Rijd wel machtig dat M-tech onderstel.
 
Ik ken je hier al van de CT dacht ik, maar die Z4 coupé is echt een gave aanvulling op het wagenpark! Prachtige velgen en kleur interieur! (y)
 
Zelf ben ik niet heel erg fan van het uiterlijk van de Z4 Coupé, maar dit interieur maakt het helemaal goed. Dat is gelukkig ook waar je tegenaan kijkt als je onderweg bent, dus helemaal prima. Veel fijne kilometers ermee. (y)
 
Bedankt voor de leuke reacties!

@Ascona: wordt inderdaad lastig een gelijkwaardige opvolger te vinden. Grappig dat je de Supra noemt, daar moest ik ook aan denken. Toch hoop ik dat de Z4 lang mag meegaan. Voor de afschrijving hoef ik het inderdaad niet te laten, al zal dat geld deels in het onderhoud gaan zitten.


@MWH: Een paar redenen. Liefde voor zowel Japans als BMW zit denk ik deels in de beginjaren van mijn rijbewijs waarin veel vrienden hierin reden. Ik hou ook van de vormgeving van Japanners, zeker uit de jaren 90. Verder doet betrouwbaarheid veel. De Z4 sprong er voor mij altijd wel uit, al heb ik ook een GT86 en een 370Z overwogen. Het is vooral lastig binnen dit budget een sportieve coupe automaat te vinden, waarbij de automaat zo min mogelijk afbreuk doet aan het karakter. Het moest ook écht anders voelen dan wat we dagelijks rijden, dus niet alleen sneller (een 335 coupe viel daarom bijvoorbeeld af).

@Eenvrije..etc: Dat doet hij zeker! Er zijn inderdaad snellere (en vast ook betere) auto's, maar dit is gewoon zo'n mooi totaalpakket. En de exclusiviteit doet ook wel iets.

@Nico: Bedankt, ik zal het doorgeven! Het verschil zal inderdaad klein zijn. Ik stel me alleen zo voor dat BMW er destijds vast goed over heeft nagedacht wat ze onder een sportieve auto zetten. Wil niet zeggen dat het niet beter kan, maar nu weet ik in ieder geval zeker dat het onderstel in balans is zoals fabrieksaf was bedoeld.

@Barri: Bedankt, ik vind het ook hoe langer hoe mooier worden. Op het moment nog wel moeilijk iedere doordeweekse dag langs de Z4 te lopen en in de Yaris te stappen. Maar in t weekend is het weer feest :LOL: behalve dit weekend, want quarantaine etc :rolleyes:

@Jay: Klopt! Het is een auto waar je al snel een mening over hebt, anoniem is hij in ieder geval niet. ;)
 
Dag Matthijs,
Ik herken dat gevoel "helaas" 😄wel een beetje, een auto weg doen, niet omdat die slecht is maar omdat je graag weer eens iets anders wil proberen, ik reed de laatste jaren geregeld om het jaar een andere auto (kostbare hobby 🤔😂) ik heb nu iets meer dan een jaar een Lexus CT van december 2017, zeer tevreden, luxe, betrouwbaar en zuinig.
Deze wil ik nog even houden gewoon top maar vraag mij af, wat zou ik hierna willen rijden.
Ik had hiervoor een Mercedes A klasse, goede auto maar kale uitvoering en duur.
Dus ik wil de luxe , comfort en compleetheid van de Lexus niet meer kwijt maar wat kan er nog beter? Iets meer vermogen zou fijn zijn en misschien een auto die bij winterse activiteiten wat makkelijker door de sneeuw kan ploegen, eigenlijk een beetje alles kunnen zonder een vermogen neer te moeten leggen.
Iets grotere actieradius met de hybride accu en dat vooral zonder stekker.

Zeer leuke BMW trouwens.
 
Die Z4 is een mooie aanwinst! Wat zal dat zalig rijden. CT is mooi uitgevoerd, ik wou ook graag het ML systeem maar er zijn weinig tweedehandsjes met die optie. Wat is je verbruik geweest afgelopen winter? Ik rij nu weer richting 1 op 19/20 met warmer weer maar met de kou was het 1 op 17/18 en met wind tegen zelfs 16.
 
@getlost: Het zorgt er inderdaad voor dat het een kostbare hobby wordt. Verkoop is meestal wel rond hetzelfde bedrag als aanschaf, maar omdat ik veel geef om goed onderhoud en goede banden investeer ik uiteindelijk altijd meer dan dat ik eruit haal. Ik moet zeggen dat die hele wisselneiging iets meer tot rust lijkt te komen met de komst van een leuke auto voor de weekenden. Al ben ik daar na net een week eigendom misschien wat voorbarig in.
Heb je zelf al eens een IS300 overwogen? Leek mij altijd een logische upgrade vanaf de CT. Voor die paar dagen sneeuw in het jaar zou ik mijn auto niet speciaal daarop afstemmen.

@Lexarno: Zeker! Vooral als je auto's met vermogen niet gewend bent. Verschil met de CT is groot en dat zorgt dat rijden in beide auto's leuk blijft. De CT rijdt de laatste maanden vooral ritten van 30-40min op buitenwegen en binnendoor. Daardoor ben ik eigenlijk nooit onder de 1:18 gekomen. De BMW is een ander verhaal natuurlijk, al valt ca. 1:10 met speelse ritjes me alsnog erg mee. Wel op e98, waar ik met de CT gewoon e95 tank.
 
Een erg divers en leuk wagenpark, vooral de Z4 Coupé springt er natuurlijk uit! Wat mij betreft het mooiste Bangle-ontwerp, wordt erg mooi oud en is - zoals anderen al opmerkten - een absolute klassieker in de dop. Veel plezier ermee!
 
Heel erg gaaf die Z4! Daar ga je heel veel plezier aan beleven vermoed ik.(y)
 
@Escher: Dank! Ik ben altijd wel fan van een afwisselend wagenpark, voor elke situatie een geschikte auto. Zo te zien is dat bij jou redelijk hetzelfde, gezien je eigen bonte verzameling. Ook erg leuk! Echt lang heb ik nooit met een auto gedaan, ik hoop dat de Z4 de uitzondering gaat zijn.

@Lexarno: Heb ik aan zitten denken, maar heeft nog geen prioriteit. Eerst al het onderhoud goed op orde. Daarna de velgen (andere set of deze wat laten opknappen). Qua uitlaat ben ik redelijk veeleisend, hij moet rustig zijn wanneer nodig en zich alleen laten horen wanneer ik op het gas ga. Liefst hou ik de looks redelijk hetzelfde, heb bijvoorbeeld niet zo'n behoefte aan M-look wanneer het geen M is.

@406c: Bedankt! Heb ik nu al erg veel, dat gaat hopelijk lang zo blijven.
Ben al hard op zoek naar leuke bochtige wegen om te rijden. Vereiste is wel dat de weg breed genoeg is om fietsers en tegenliggers normaal te passeren, anders rij ik met lekker weer in een treintje.
Mocht iemand leuke suggesties hebben, ik hoor het graag!
 
Heel fraai wagenpark :cool:(y)
Met als favoriet uiteraard de E86 Z4 coupe.

Billstein icm met de Eibach veren zijn beter als de OEM Mtech.
Mijn Z4 staat ook op een origineel Mtech onderstel, maar vind het toch vrij hard, de set van Billstein zit meer balans in en rijdt echt beter.
Ik ga tzt voor een B12 pro kit denk ik, is een complete set met veren/dempers op elkaar afgestemd.
 
@JFR: Bedankt!

@Bofkont: Bedankt, begrijpelijk dat de E86 er nogal tussenuit springt. Laatste dat ik van jou had gelezen is dat je richting Mercedes was gegaan, maar dat is al even geleden. Nu weer terug naar de Z4 zie ik, weer E85 of inmiddels E89?
Ben in dit geval toch voor originele dempers gegaan. Wellicht dat ik hem in de toekomst nog van Bilstein voorzie, voorlopig laat ik hem zoveel mogelijk origineel. Qua velgen twijfel ik nog wat.
 
Wat een geweldige auto die Z4 coupe, en direct goed aanpakken (y) Het contrast met de andere 2 auto’s kan haast niet groter ;)
 
Beste Matthijs,

Originele dempers zijn natuurlijk altijd goed! wellicht dat ik toch een origineel setje monteer hoor, mijne zijn natuurlijk wel al 18 jaar oud.
1e montage zit er nog onder, zeg maar gerust kwaliteit, want het is echt nog niet versleten.
Mooie velgen heb je, style 108, zit er bij mij momenteel ook onder.
Gaat eind v/d maand plaats maken voor een setje style 107 bij mij en 4 nieuwe banden michelin pilot sport 4.
https://www.carsaddiction.com/en/wheels/bmw/style-107

Ik heb inderdaad een tijdje een R171 SLK 350 gehad, best wel een fijne wagen/motor.
Maar qua rij eigenschappen en beleving is de Z4 zoveel fijner, ik heb een E85, inmiddels mijn 3e exemplaar.
Zeg maar gerust een verslaving.
Ik heb een handgeschakelde 3.0 met net 100k, mooi origineel exemplaar.
https://flic.kr/p/2jWGWkU
 
Mooi wagenpark! De Z4 is inderdaad erg speciaal, prachtige kleurstelling ook met het cognackleurige interieur :D
Het witte interieur i.c.m. het metallic bruin van de Lexus vind ik ook erg geslaagd, al heb ik de indruk dat dat vast ook wat meer besmettelijk is. Of valt dat wel mee?
 
@Damian: Bedankt! Het is inderdaad een enorm contrast en dat geeft de Z4 juist zo'n toegevoegde waarde. Onderhoud heb ik bij de meeste auto's in het verleden 'te' goed aangepakt voor iemand die vaak van auto wisselt, met best wat verliezen tot gevolg. Ik hoop toch dat die wissels nu aardig verleden tijd zijn met wat ik nu heb staan.
Enige waar het nog fout kan gaan is dat ik de Yaris inruil voor een leuke oudere auto. Ojee..

@Bofkont: De SLK350 had ik ook nog even overwogen, leuk dat je hem geprobeert hebt! Gaat aardig vooruit volgens mij.
PS4 is zo'n band waarmee je nooit de mist in gaat. Heb nu zelf een keer voor Hankooks gekozen om eens te vergelijken.
Style 107 is erg mooi! Zelf zou ik dan misschien nog eerder voor de Style 202 (is dat het juiste nummer?) gaan. Lijkt er sterk op maar net nog iets mooier vind ik.

@BleuZ: Bedankt! Ik hou altijd wel van wat afwijkende interieur kleuren, zolang het nog wel rust uitstraalt en bij de buitenkant past. Eigenlijk moet ik een keer een betere foto van het interieur van de Lexus maken. Het lijkt nu net wit terwijl het dat niet is. Tot nu toe is het niet besmettelijk gebleken, al moet ik zeggen dat we er ook erg voorzichtig mee zijn. Ergens vrees ik wel wat een natte spijkerbroek in de toekomst zou kunnen doen, maar dat gaan we dan wel zien.


Tot nu toe vanwege Corona bij mijn vrouw en mijzelf helaas nog niet meer kunnen rijden met de Z4. Ook het onderhoud is uitgesteld. Onderdelen zijn al wel binnen, dus kwestie van nieuwe afspraak maken en een dag de auto kwijt zijn. Ben enorm benieuwd naar het verschil! Sowieso ook blij dat die gecupte banden straks verleden tijd zijn, dat gaat toch tegenstaan.
 
Matthijs, de SLk 350 wou idd wel van zijn plek met die 3.5 V6 en 272pk, 5.5 sec 0-100 was voor die tijd bloedsnel en tegenwoordig ook nog vrij vlot.
Maar qua beleving en sturen is het allemaal niet zo geweldig. Ook de zithouding niet. de E85 Z4 betrekt je zoveel meer bij het rijden, het gevoel etc etc.
Een E86 Z4 doet dat nog meer omdat die nog veel stijver is door de dak constructie.

De style 202 en 107 zijn bijna praktisch hetzelfde, beide prachtig.
De 202 is een facelift velg en past daardoor beter de E86, een goede keus voor jou wat dat betreft.
https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=76864

Hankook zijn absoluut goede banden! welke serie heb je besteld.
Veel beterschap!!
 
Ik dacht dat ik hier al gereageerd had maar blijkbaar dus niet :) heel mooi wagenpark en ook wel een beetje herkenbaar; een betrouwbare Toyota Hybride voor de verplichte kilometers en een dikke BMW 3.0 voor het plezier (y) van welk jaar is jouw Z4 en welke 3.0 heb jij precies? Ik las iets over lagerschalen, is dat een bekend probleem bij deze motoren?
 
Zadelsnuiver, de E86 Z4 3.0 heeft de nieuwere N52B30, dezelfde als die van jou.
Lagerschalen zijn geen issue, dat is vooral bij de M gerelateerde motoren.
De N52B30 is oerdegelijk, in enkele gevallen kunnen ze wat olie verbruiken, maar komt niet veel voor.
Bij de N52B25 is dat een veel groter probleem, zijn de 2.5 motoren.
 
Bofkont 350 zei:
Matthijs, de SLk 350 wou idd wel van zijn plek met die 3.5 V6 en 272pk, 5.5 sec 0-100 was voor die tijd bloedsnel en tegenwoordig ook nog vrij vlot.
Maar qua beleving en sturen is het allemaal niet zo geweldig. Ook de zithouding niet. de E85 Z4 betrekt je zoveel meer bij het rijden, het gevoel etc etc.
Een E86 Z4 doet dat nog meer omdat die nog veel stijver is door de dak constructie.

De style 202 en 107 zijn bijna praktisch hetzelfde, beide prachtig.
De 202 is een facelift velg en past daardoor beter de E86, een goede keus voor jou wat dat betreft.
https://z4-forum.com/forum/viewtopic.php?t=76864

Hankook zijn absoluut goede banden! welke serie heb je besteld.
Veel beterschap!!

Kan ik me voorstellen. Vermogen went uiteindelijk altijd, en dan ga je het al snel merken wanneer de auto je niet echt bij het rijden betrekt. Wel leuk te zien dat je toch steeds weer bij de Z4 uitkomt. Ooit de E89 wel eens overwogen?
Wat leuk dat heb ik nooit geweten, dank voor een stukje kennis over de velgen! Ik had voor ik de Z4 had bedacht dat ik M3 CSL velgen er mooi onder zou vinden. Nu ik de Z4 heb begin ik daar toch aan te twijfelen. Ik heb de evo3 besteld. Hoop dat ik ze binnenkort kan uitproberen!
 
Zadelsnuiver zei:
Ik dacht dat ik hier al gereageerd had maar blijkbaar dus niet :) heel mooi wagenpark en ook wel een beetje herkenbaar; een betrouwbare Toyota Hybride voor de verplichte kilometers en een dikke BMW 3.0 voor het plezier (y) van welk jaar is jouw Z4 en welke 3.0 heb jij precies? Ik las iets over lagerschalen, is dat een bekend probleem bij deze motoren?

Bedankt! Dat is inderdaad het idee, voor beide soort ritten een auto die daar goed in is, dat werkt voor mij iets beter dan eindeloos het compromis zoeken.

Zei ik echt lagerschalen?! Ja, dat zei ik o_O heb het gelijk aangepast. Ik bedoelde natuurlijk de toplagers, die bij de schokbrekers horen. Hoop nog heel lang van de lagerschalen af te mogen blijven!
 
De Evo 3 lijkt mij een hele goede band!
Een E89 heb ik zeer zeker overwogen afgelopen jaar in mijn zoektocht, bij meerdere gekeken en gereden, uiteraard wel een zes cilinder.
Mooie auto waar vooral het interieur echt mooier is dan de E85, stuk hoogwaardiger.
Maar dan het rijden, het is veel meer een cruiser dan een sportieve auto, niet dat een E89 slecht rijdt, maar het gevoel wat een E85 mij geeft was nergens meer te bekennen.
De E85 is veel meer hardcore/sportiever, de E89 is weer een veel betere reis auto.
Ik vind de E85/E86 ook veel mooier om te zien, gewoon moderne kunst! maar goed het is allemaal zo persoonlijk.
Het gevoel wat een E85 mij geeft kan ik niet omschrijven, het is voor mij gewoon de perfecte auto, alles klopt.
 
Heb de evo3 voorop liggen bij mij , super fijne band op droog , maar met vochtig wegdek heeft ie moeite met 235+ pk’s op de voorwielen , verwacht dat t door de achterwiel aandrijving bij jou beter is.

Mooie auto , lekker genieten.
 
MatthijsL zei:
Zei ik echt lagerschalen?! Ja, dat zei ik o_O heb het gelijk aangepast. Ik bedoelde natuurlijk de toplagers, die bij de schokbrekers horen. Hoop nog heel lang van de lagerschalen af te mogen blijven!

Oef gelukkig maar, ik schrok me al een hoedje; nog een ding om me zorgen om te maken :D maar gelukkig slechts een typo.

Nu wel al aardig wat Z4's op het forum; bofkont, Joël en jij.. vergeet er volgens mij nog wel een paar. Heerlijke auto lijkt me het dus zeer begrijpelijk (y)
 
Even een update.

We zijn weer van onze Corona besmetting af. Op enkele dagen koorts na weinig last van gehad. Wel een tijd lang niets kunnen proeven. Erg vreemd (zeker zonder neusverkoudheid) en het doet je de smaak van eten en drinken wel weer meer waarderen. Smaak kwam geleidelijk terug. Ook vreemd: niet alle smaken kwamen tegelijk even sterk terug, bitter kwam bijvoorbeeld eerder dan zoet. Daardoor kreeg veel eten een wat vreemde smaak.

Nadat we weer uit huis mochten, de Z4 naar de garage gebracht om de boel te laten monteren. Nieuwe schokbrekers en toebehoren, nieuwe banden en gespoten koplampen. Dat laatste om ze weer helder te maken en beter tegen UV straling te beschermen. Dat maakt een groot verschil in de uitstraling van de auto! Helaas nog geen goede voor/na foto's kunnen maken.
Het rijden is natuurlijk zoals verwacht een wereld van verschil. Het eerste dat in mij opkwam: Hoe kon ik dit tijdens de proefrit niet merken?! Ach, misschien gebrek aan vergelijkingsmateriaal. Het rijdt in ieder geval geweldig, de Z4 ligt nu strak op de weg en rijdt een stuk minder nerveus. Hij staat nu een fractie hoger (= niet meer doorgezakt) op z'n wielen. Lager is vaak mooier, maar wat mij betreft is het nog laag genoeg. Al met al een flinke investering, maar wel één die de moeite waard is en die ik zeker zou aanraden wanneer nodig.

51112497562_ce3477e29e_k.jpg


Bijzonder trouwens hoe snel de remschijven oppervlakte roest vertonen, we hebben er zaterdag nog mee gereden.

De banden had ik besteld zonder dat de garage de auto op de brug heeft gehad. Bijzonderheid waar hij achter kwam tijdens het monteren van de banden: er zitten 4 voorwielen op de auto. Normaal gesproken staat de Z4 op een breedset, 8j voor en 8,5j achter. In mijn geval heb ik achter alleen ook 8j. Iemand heeft dus ooit een set velgen vervangen voor de verkeerde. De vorige banden waren ook 255 breed (en kaal), dus hier is al een tijd mee gereden. Vandaar dat de wielen achter wat teveel naar binnen leken te staan. Hoe dan ook, we hebben de banden achter wel gemonteerd. Het gaat volgens de garage net, of eigenlijk net niet. Kans bestaat dat de band wat andere slijtage gaat vertonen en op de grens wellicht ook wat ander weggedrag geeft.
We hebben overwogen een ander type velg te nemen (bijvoorbeeld CSL-style), maar ik twijfel erg. Bijna iedereen die ik op internet zie overstappen op een andere velg, gaat naar het type CSL. Daarnaast beginnen we eigenlijk deze velgen steeds mooier te vinden. Het geeft een mooie balans tussen sportieve en wat klassieke looks, wat weer past bij de auto. We blijven dus bij dit type velg, maar dan uiteindelijk wel graag in originele maat. Dat is nog wat lastig te vinden, een nette originele style 108 set waar niet aan gerommeld is (slecht gespoten, gelast etc). Tot die tijd rijden we even zo door.

Voor de rest is het rijden natuurlijk een feest, we hebben tot nu toe eigenlijk elk weekend wel lekker een stuk gereden. Over het algemeen rijden we best rustig, met af en toe een stukje lekker doorrijden waar het kan. Het kan allebei met de auto, dat maakt hem erg fijn om te rijden. Over het hele toerenbereik genoeg kracht waardoor je niet steeds bovenin de toeren hoeft te zitten om vooruit te komen. Soms bij tunnels even het raam open, een versnelling (of 2) terug en even genieten van de muziek. :LOL:
Hier in het westen van het land is het wel zoeken naar leuke wegen om te rijden, daarvoor moeten we vaak toch meer uitwijken naar het oosten en zuiden van het land.

Over de Yaris en de CT200H heb ik niet zoveel te melden. Ze doen wat ze moeten doen en zijn eigenlijk een prima toevoeging voor naast de Z4. Dagelijks rijden in de hybrides zorgt ervoor dat de Z4 bijzonder blijft voelen.
 
Interessant gegeven, die breedset wielen! Misschien wat onconventioneel, maar de Cabrio Fans website heeft een mooi overzicht van routes per provincie. Wellicht dat daar ook wel leuke routes bij jou in de buurt te vinden zijn? Via hun Facebook-pagina delen ze ook regelmatig nieuwe routes, en er zitten wel erg mooie tussen volgens mij.
 
Ah goed om te lezen dat jullie weer fris en gezond zijn.
Wat een prachtige verschijning die E86 toch! en goed om te lezen dat je er zo goed voor zorgt.
Nieuwe schokbrekers doet idd heel veel goeds.
Heb mijn originele breedset styling 108 net verkocht, maar mocht hij nou niet komen opdagen doe ik je even een berichtje.
Ze liggen nog thuis bij mij namelijk.

Hier mijn nieuwe set styling 107 met rondom nieuw michelin pilot sport 4.
20210419_124745 by bofkont OEM, on Flickr
 
BleuZ NL zei:
Interessant gegeven, die breedset wielen! Misschien wat onconventioneel, maar de Cabrio Fans website heeft een mooi overzicht van routes per provincie. Wellicht dat daar ook wel leuke routes bij jou in de buurt te vinden zijn? Via hun Facebook-pagina delen ze ook regelmatig nieuwe routes, en er zitten wel erg mooie tussen volgens mij.

Leuk idee! Daar ga ik zeker eens een kijkje nemen, ik sta altijd open voor nieuwe ideeën!
 
Bofkont 350 zei:
Ah goed om te lezen dat jullie weer fris en gezond zijn.
Wat een prachtige verschijning die E86 toch! en goed om te lezen dat je er zo goed voor zorgt.
Nieuwe schokbrekers doet idd heel veel goeds.
Heb mijn originele breedset styling 108 net verkocht, maar mocht hij nou niet komen opdagen doe ik je even een berichtje.
Ze liggen nog thuis bij mij namelijk.

Hier mijn nieuwe set styling 107 met rondom nieuw michelin pilot sport 4.
20210419_124745 by bofkont OEM, on Flickr

Wat staan ze goed zeg! Ben er echt fan van, al vind ik ook dat ze op de cabrio vaak beter staan dan op de coupe. Waren zeker lastig te vinden?

Ik heb inmiddels een nieuwe set style 108 liggen (sommigen zullen me voor gek verklaren). Die gaan er binnenkort op. Toch fijn een frisse set zonder corrosie, stoeprandschade o.i.d. Oude set kan dan de verkoop in. Daar zit dus wel enige corrosie en stoeprandschade op helaas.
 
Thx Matthijs,

Liep er toevallig tegen aan en voor een prijsje absurd weinig, 100 euro!
Natuurlijk wel flink beschadigd, dus zijn compleet chemisch ontdaan van de lak en toen opnieuw opgebouwd.
Op ebay kleinanzeigen komt er nog wel geregeld een setje voorbij, maar een echt nette zelden.
Met de kennis van nu had ik een complete nieuwe set gekocht voor rond de 1250 euro.
https://www.hubauer-shop.de/de/advanced_search_result.php?categories_id=0&keywords=36116758193&inc_subcat=1

Maar mooi man dat je al een set hebt, compleet nieuw ook??
 
Bofkont 350 zei:
Thx Matthijs,

Liep er toevallig tegen aan en voor een prijsje absurd weinig, 100 euro!
Natuurlijk wel flink beschadigd, dus zijn compleet chemisch ontdaan van de lak en toen opnieuw opgebouwd.
Op ebay kleinanzeigen komt er nog wel geregeld een setje voorbij, maar een echt nette zelden.
Met de kennis van nu had ik een complete nieuwe set gekocht voor rond de 1250 euro.
https://www.hubauer-shop.de/de/advanced_search_result.php?categories_id=0&keywords=36116758193&inc_subcat=1

Maar mooi man dat je al een set hebt, compleet nieuw ook??

Zo dat is inderdaad echt geen geld. Maar precies daar was ik bang voor, dat er uiteindelijk zoveel werk in tweedehands velgen zit dat ze uiteindelijk de nieuwprijs benaderen.

Dus heb lang getwijfeld maar uiteindelijk voor compleet nieuw gegaan. Worden morgen gemonteerd. Precies hetzelfde als die ik had, maar ben toch heel erg benieuwd :LOL:
 
Fantastische Z4's zeg. Mooi ook om te zien dat er zo goed voor gezorgd wordt ook. Zal verslavend rijden met zo'n lekkere 6 in lijn onder de kap.
 
Niks is fijner dan een nette set wielen. Op de een of andere manier doet dat gewoon zoveeel voor een auto.
 
Idd Kristian die atmosferische zes lijn is wel heel fijn, ik ben verslaaft, inmiddels nr 6 voor mij.

Doe je goed Matthijs compleet nieuw!
Ja mijn velgen benaderen idd de nieuwe prijs, zit nog wel een paar 100 tussen, maar verschil is niet schokkend groot en dan heb je wel alles nieuw vers.

Inderdaad Nico helemaal eens.
 
Dank voor de leuke reacties! Altijd leuk om het enthousiasme te kunnen delen.

Inmiddels zitten de nieuwe velgen eronder. Wat een heerlijk gezicht zeg, verse velgen mooi in de lak zonder een spatje schade. Natuurlijk totaal niet rationeel te rechtvaardigen in verhouding tot de investering, maar dat noemen we maar liefhebberij. Ofzo. Ik ben er in ieder geval erg blij mee! Hieronder een foto van hoe ze staan, met daarbij een close-up foto van een oude en nieuwe velg om het verschil aan te tonen. De kwaliteit van de foto's is trouwens laag, maar dat heeft misschien met te maken met telefoon en uploaden.

Ondertussen hebben we ook weer heerlijk genoten het rijden. We hebben de My-Route Navigation app uitgeprobeerd (met dank aan BleuZ!). Werkt erg mooi. Mijn vrouw hielp met navigeren en ik hield me vooral bezig met het rijden en op verantwoorde wijze fietsers inhalen. Handige van de app is dat je vrijwel onbeperkt routepunten kan maken en zo een hele route volledig naar wens kan uitstippelen. Sla je een punt over, dan stuurt de app je eerst terug tenzij je aangeeft dat je dit punt wil overslaan. Al met al zit het wel mooi in elkaar. Het rijden met de Z4 blijft trouwens echt een feest. We zijn zondag ruim 2 uur onderweg geweest, maar het was voor mij binnen no-time voorbij. Heel fijn zo'n soepele motor die lekker loopt en klinkt met vrijwel elk toerental. De automaat schakelt erg snel voor een gewone sequentiële automaat en past wat mij betreft prima bij het karakter van de Z4. Eigenlijk zet ik hem tijdens zo'n rit altijd in de handmatige stand waarbij ik meestal de schakelpook gebruik en maar af en toe de flippers aan het stuur. Warme motor, tank vol, sportstand aan, bak in handmatige stand, leuk gezelschap naast me en een mooie weg voor me. Dat is voor mij ruim voldoende om de afgelopen werkweek en de tijd even te vergeten en heerlijk in het moment op te gaan. :)

51139935422_1ceddbc7fe_b.jpg


51140612891_235de8ca52_b.jpg


51141384304_d40e9377fa_b.jpg
 
MatthijsL zei:
Warme motor, tank vol, sportstand aan, bak in handmatige stand, leuk gezelschap naast me en een mooie weg voor me. Dat is voor mij ruim voldoende om de afgelopen werkweek en de tijd even te vergeten en heerlijk in het moment op te gaan. :)

Wat wil een mens nog meer! :D

Dat is echt genieten inderdaad. Mooi om te horen dat de route-app bevalt!

De nieuwe velgen zien er snaarstrak uit, ontzettend gaaf! En tja, zo’n investering… als het je gelukkig maakt en je het geld er voor over hebt maakt dat eigenlijk helemaal niets uit, dan is het automatisch een goede investering in mijn ogen (y)
 
Zowel de Lexus als de BMW weer van goed onderhoud voorzien.

Bij de Lexus zijn naast de kleine beurt ook 4 banden vervangen (nu Michelin Primacy, fijne stille band). Ook zijn de remschijven en remblokken voor vervangen. Dit alles op 107.000km, waar sommigen ruim 200.000km of meer doen met een set schijven. Ben benieuwd of dit aan onze rijstijl ligt of aan die van de vorige eigenaar. Een kleine aanwijzing:
Ons gemiddelde verbruik zit volgens BC ondanks doorrijden toch boven 1:20, waar die bij aanschaf 1:18,5 aangaf.

De BMW heeft gelijk een flush en nieuwe bougies gehad. Ook is het onderstel nog wat beter afgesteld waardoor de stabiliteit rechtuit een stuk is verbeterd. Kleine optische aanpassing: een subtiele set spacers achter waardoor de wielen de boel net iets beter opvullen. Foto's ga ik nog een keer maken. Voor de rest zag de auto er nog top uit, zeker motorisch en qua onderstel.

Nu nog op de to-do lijst: een irritante piep wegkrijgen. Laat ik hem uitleggen, voor wie wil meedenken: De piep komt bij het insturen naar links, maar alleen bij een redelijk kleine stuurhoek. Draai ik scherp in, dan hoor je hem niet. De piep is alleen hoorbaar als de auto rijdt en duurt zo lang als het stuur rijdend naar links is gedraaid. Bij stilstand aan het stuur draaien geeft geen geluid. De piep komt pas na een tijdje rijden, in het begin doet hij dit nog niet. Oh, en hij is hard genoeg om buiten de auto te horen. Ook verdwijnt de piep soms, om na een paar bochten weer te verschijnen.
Het is nog even zoeken, we hebben nog niet alle opties gehad maar willen niet zomaar vanalles gaan vervangen.

Oh, en ik ben zo dom geweest met de hogedrukspuit iets te dicht op de lak te zitten, waardoor op het scherm bij een kleine lakschade nu een stuk blanke lak is weggespoten. Sukkel, sta je dan met je microfiber spons om de (15 jaar oude) lak niet te beschadigen met het wassen, haha de ironie. Goed, dat scherm ga ik nog laten spuiten want nu zie ik iedere keer die plek op een verder nog erg nette auto.

Voor de rest natuurlijk enorm genoten van het rijden met de auto. Ik merk dat 265pk voor mij ook echt wel genoeg is. Niet eens zozeer om het vermogen zelf, maar ik merk dat ik dit hier in de randstad al zelden kwijt kan op de weg tussen het overige verkeer. Je maakt bij vol gas zoveel meters dat je binnen no time weer bij een voorligger bent. En dan heb ik het nog niet over mooi weer dagen met alle fietsers etc. Dat is niet erg, want ik ben toch meer een rustige rijder die af en toe even lekker doorrijdt. Ben benieuwd hoe mensen met auto's van 400+pk dit ervaren bij 'dagelijks' gebruik.
 
MatthijsL zei:
(...)

Voor de rest natuurlijk enorm genoten van het rijden met de auto. Ik merk dat 265pk voor mij ook echt wel genoeg is. Niet eens zozeer om het vermogen zelf, maar ik merk dat ik dit hier in de randstad al zelden kwijt kan op de weg tussen het overige verkeer. Je maakt bij vol gas zoveel meters dat je binnen no time weer bij een voorligger bent. En dan heb ik het nog niet over mooi weer dagen met alle fietsers etc. Dat is niet erg, want ik ben toch meer een rustige rijder die af en toe even lekker doorrijdt. Ben benieuwd hoe mensen met auto's van 400+pk dit ervaren bij 'dagelijks' gebruik.

Dat laatste herken ik volledig. Ik heb 140pk nu, dat is OK, niet superveel, maar zelfs dan loop je al relatief snel tegen de limieten. Niet lang geleden reed ik met een auto met 300pk en inderdaad: even goed op het gas en binnen enkele seconden rijd je al de maximale snelheid. Als je een nog sterkere auto hebt, dan kan je toch maar echt weinig met dat vermogen?

Goed verzorgd weer, trouwens! En zonde natuurlijk van de lak, een ongelukje dat zo is gebeurd, maar wel vervelend.
 
Terug
Bovenaan