Opel Crossland Radio

A

Anoniem

Guest
Een kennis van mij heeft een Opel Crossland en dit betreft een lease auto. Diverse radio stations haperen in de weergave. Midden in een lied wordt bijvoorbeeld een woord 2x achter elkaar gezongen. De auto is zeer vaak naar de dealer gegaan, maar ze kunnen niks vinden. 2x een nieuwe radio er in gezet, maar het probleem blijft bestaan.
Mijn kennis heeft dit uiteraard door gegeven aan de lease maatschappij, maar weet niet of de lease maatschappij achter de schermen een soort deal heeft gesloten met Opel.

Nu heb ik bij de zelfde dealer een Crossland gekocht en deze heeft precies hetzelfde probleem. Dus mogelijk is er een hele serie Crosslands waarbij zich dit probleem voor doet.
De Opeldealer in Naaldwijk blijkt niet in staat het probleem bij de lease auto te kunnen verhelpen (ook niet met hulp van een andere Opel dealer Motorhuis in Den Haag)

Nu heb hetzelfde probleem gemeld bij de dealer. Ik heb de auto nieuw gekocht bij deze dealer en de auto zit nog in de garantieperiode.
Wat zijn mijn rechten in het geval OPEL zegt hier niets aan te kunnen doen?

Gebeurt dit bij spelen van DAB+ zenders, of etherfrequenties (FM/AM), of beide?

Mijn vorige auto was een Opel en ik ben toen bij een aantal verschillende Motorhuis-filialen geweest, door de bank genomen weinig van onder de indruk moet ik zeggen. Een collega gaat tegenwoordig naar een citroendealer in De Meern vanwege slechte ervaringen met Motorhuis. Aangezien Opel tegenwoordig onder PSA valt en de Crossland in feite een omgebouwde Peugeot 2008 is, kunnen ze daar waarschijnlijk ook wel goed met jouw auto overweg. Anders de dealer bewegen om het bij de importeur aan te kaarten, als dat niet al gebeurd is?

Ligt waarschijnlijk aan het schakelen tussen DAB-FM. Bij DAB wordt het FM signaal gedigitaliseerd en heeft daarom wat vertraging t.o.v. FM. Dus als de radio op FM speelt en hij pakt het DAB signaal over, kan het zijn dat je even 'teruggezet' wordt in het lied. Is niet meer dan de vertraging door het schakelen van FM naar DAB.

Het enige dat ze kunnen doen bij een garage, is kijken of ze de DAB ontvangst kunnen verbeteren door of de software te updaten of de DAB antenne te vernieuwen voor een betere ontvangst. Maar DAB is niet overal even sterk beschikbaar (net zoals je op FM soms nog wat ruis hebt).
Wat je zelf kunt doen, zeker als het storend is, is je radio enkel FM zenders laten spelen. Is normaal gezien een instelling in je radio. Dan mis je wel het volle, betere geluid van DAB.

Radio staat op DAB zag ik. Bedankt voor de uitleg.

Denk je dat het Opel te verwijten valt dat ze mij een nieuwe auto hebben geleverd waar van de radio dus niet goed werkt en waarschijnlijk ook niet goed zal gaan werken, gezien het feit wat ze allemaal met de auto van mijn kennis hebben geprobeerd.
Ik heb niet veel zin dat zelfde proces in te gaan, dat mijn auto dan ook steeds bij de garage staat.

Terug
Bovenaan