Knul: Volvo V60 D6 (2013) & BMW 320i cabrio (1995)

Knul

Startmotor
Ook hier maar eens een draadje aanmaken van mijn auto('s). Van jongs af aan ben ik een autoliefhebber. Helaas liet m'n budget het op m'n 18e niet toe (student!) om een auto aan te schaffen, dus dat heeft moeten wachten tot ik 19 werd ;).

Het begon allemaal met een Peugeot 306 1.6 XS:

DSC01190 by Tinus Tussengas, on Flickr

Ik had deze auto samen met m'n broer gekocht. We studeerden destijds beide in Enschede en zo was het qua kosten nog wel te doen. Erg leuk autootje, helaas zonder airco. Ben er heel Europa mee doorgereden. Na verloop van tijd ging het raam aan de passagierskant stuk, die wou niet meer naar beneden. Dat werd toch wel erg warm.

Daarna kwam er een 206 1.4 XS, de 306 werd doorgeschoven naar m'n broertje:

DSC03579 by Tinus Tussengas, on Flickr

Helaas heb ik hier nooit echt lekker in kunnen zitten. De stoel kon niet ver genoeg naar achteren. De 206 had airco en een schuifdakje, erg luxe voor die tijd. Vervolgens ging ik in Groningen studeren en had ik geen recht meer op een OV-kaart, dus er moest een kilometervreter komen. Dat werd deze badboi:

2015-04-06 by Tinus Tussengas, on Flickr

Een Volkswagen Golf IV 1.4 16V Master Edition op LPG. Voorzien van climate control, wat een luxe! Het ding was echt moeilijk traag. De 1.4 leverde sowieso maar 75pk, de stokoude Necam gasinstallatie hielp niet echt mee. Het gekke ding liep bijna 1:12 op gas, dus het was erg goedkoop rijden. Ik had er alleen totaal geen band mee, dus na 1.5 jaar kocht ik mijn jeugdheld:

DSC06688 by Tinus Tussengas, on Flickr

Mitsubishi Galant 2.0 Drive, ook op LPG. Heerlijke auto. Ik heb de auto nog voorzien van een lederen interieur uit een V6, dit zat heerlijk. Ik reed destijds vrij veel (35.000km per jaar haalde ik vrij gemakkelijk) dus de kilometers vlogen erop. De roest helaas ook (bekend punt bij deze auto's). Toen de versnellingsbak na 330.000km lawaai begon te maken en de roest in de wielkasten en het subframe echt meters begonnen te maken, heb ik hem met pijn in m'n hart weggedaan. De pijn werd ook niet verzacht door de opvolger:

IMG_20180929_190626 by Tinus Tussengas, on Flickr

Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline. Ik kon hem goedkoop overnemen van een vriend die naar het buitenland ging verhuizen, maar dit was een puur rationele aanschaf. De auto was zowaar nog trager dan de Golf die ik had gehad. Hij kwam wel erg goed van pas toen ik ging verhuizen en samenwonen. Daarna maakte ik ook heel wat minder km's, dus de Fabia heb ik na een maand of 4 weer verkocht. Daarna een tijdje autoloos geweest (m'n vriendin had ook een auto) toen het toch weer begon te kriebelen. Ik heb eigenlijk helemaal geen auto nodig (woon in Utrecht en werk in Den Haag), dus er moest maar iets leuks komen voor erbij. Nadat ik in Amerika een Mustang cabrio had gehuurd was ik eruit; het moest in ieder geval een cabrio worden.

Het werd een kwestie van veel geduld en passen. Het liefst wou ik een Mazda MX-5, maar daar pas ik met mijn 1.93 niet in. Ik heb proefgereden in een Mercedes SLK, maar ik voelde de klik niet echt.

Uiteindelijk terecht gekomen bij de auto van de titel: een BMW 320i Executive cabrio, uit 1995. De auto is origineel Nederlands en had bij aanschaf (april 2019) 135.000km gelopen.

20200613_132041 by Tinus Tussengas, on Flickr

Met zo'n dikke zes-in-lijn (met maar liefst 150pk! strepentrekker op 1415kg) hoor je natuurlijk thuis op de 'Ring!

racetracker_7121022_106132 by Tinus Tussengas, on Flickr

20200613_132052 (1) by Tinus Tussengas, on Flickr

Inmiddels zijn we 1.5 jaar en 20.000km verder. Ik gebruik hem iets meer dan gedacht ;) maar het is ook een heerlijke auto. Wel wat dingetjes mee gehad, helaas twee keer stil komen te staan. De eerste keer was de waterpomp defect (bekend kwaaltje), de tweede keer waren de spanrollen compleet versleten. Ondanks dat de vorige eigenaar er goed voor gezorgd heeft, de gehele onderhoudsgeschiedenis vanaf nieuw is bekend, was er toch nog wat achterstallig onderhoud.

Maar dat mag de pret niet drukken! Afgelopen zomer naar de Beierse alpen en Italië geweest met de BMW.

IMG_0266 by Tinus Tussengas, on Flickr

IMG_20200730_110721 by Tinus Tussengas, on Flickr

Daarnaast optisch wat dingen verbeterd. Het grijze interieur vond ik niet echt mooi en had geen stoelverwarming. Daarnaast was er wat instapschade op de bestuurdersstoel. Deze heb ik eruit gehaald, en er een zwart interieur met stoelverwarming ingezet:

IMG_0657 by Tinus Tussengas, on Flickr

Kleurt imho ook wat mooier bij het plastic hout. Daarna heb ik de boordcomputer aangepakt, die had wat last van pixeluitval:

imgonline-com-ua-twotoone-HRT7e0gHckUsn by Tinus Tussengas, on Flickr

Helaas zit het cabrioseizoen er voor dit jaar weer op, dus aan het begin van de maand heb ik de hardtop weer gemonteerd.

IMG_0673 by Tinus Tussengas, on Flickr

In principe kan je de auto hiermee heel het jaar gebruiken. We hebben echter ook nog een Citroen DS3 diesel, die is toch wat praktischer en rijdt wat zuiniger. Overigens valt het verbruik van de BMW me ook reuze mee:



Zo, heel verhaal. Ik blijf het in de komende tijd updaten als ik nog wat leuks met de auto ga doen, wellicht dat ik binnenkort foto's van de DS3 toevoeg. Die zet ik toch wat minder vaak op de foto :p
 
Heerlijke auto en vooral nog vrijwel origineel (y) dat kunnen weinig E36 modellen zeggen. Kleurtje staat hem ok top.

Koesteren en van genieten. zo heel veel schrijft het niet meer af. Ongeblazen 6-in-lijn is zo goed als uitgestorven. Ik begin de E36 ook steeds meer te waarderen, al heb ik nog steeds het meest met de E46 van de 3 serie reeks.
 
Haha, leuke intro. Het mooie van je e36 is dat hij zo origineel is, geen tupperware en zooi erop. Je bent een noorderling van origine en nu in de regio Utecht woonachtig, afgaand op je foto's?
 
Leuke intro en mooie autohistorie!
Mooie cabrio trouwens: lekker kleurtje en begrijpelijk dat je het interieur hebt aangepast, ziet er netjes uit zo (y)

Verder nog plannen met de auto?
 
Ben er normaal niet zo van als er jongere velgen op een bepaald model zitten of andersom, maar deze E90-velgen staan best goed op een E36. Nog nooit gezien. (y)
 
AsconaGT zei:
Heerlijke auto en vooral nog vrijwel origineel (y) dat kunnen weinig E36 modellen zeggen. Kleurtje staat hem ok top.

Koesteren en van genieten. zo heel veel schrijft het niet meer af. Ongeblazen 6-in-lijn is zo goed als uitgestorven. Ik begin de E36 ook steeds meer te waarderen, al heb ik nog steeds het meest met de E46 van de 3 serie reeks.

Ik vond een E46 ook mooier, maar ik moet zeggen dat ik steeds gecharmeerder raak van de E36. Nog wel gekeken naar een E46 cabrio, maar die vond ik nog behoorlijk aan de prijs voor een tweede auto.

uwbuurman zei:
Haha, leuke intro. Het mooie van je e36 is dat hij zo origineel is, geen tupperware en zooi erop. Je bent een noorderling van origine en nu in de regio Utecht woonachtig, afgaand op je foto's?

Klopt, ik woon in Utrecht, maar van origine ben ik een Tukker :)

Sanoma zei:
Leuke intro en mooie autohistorie!
Mooie cabrio trouwens: lekker kleurtje en begrijpelijk dat je het interieur hebt aangepast, ziet er netjes uit zo (y)

Verder nog plannen met de auto?

Ik wil misschien nog cruise control in (laten) bouwen, maar verder eigenlijk niet. Heb met een schuin oog gekeken naar een uitgebreidere boordcomputer, maar dat werd me teveel gehannes met kabels.

Jay DoubleYou zei:
Ben er normaal niet zo van als er jongere velgen op een bepaald model zitten of andersom, maar deze E90-velgen staan best goed op een E36. Nog nooit gezien. (y)

Ik normaliter ook niet, heb de auto zo gekocht. De E90-velgen zorgen er voor dat ie ineens een stuk jonger lijkt, ik vind het stiekem mooier dan originele E36 velgen.

20200616_195704 by Tinus Tussengas, on Flickr

Hier een foto van de DS3 en de BMW gebroederlijk naast elkaar. De DS3 is meer een werkpaard:

IMG_0102 by Tinus Tussengas, on Flickr

Er past precies een E36 interieur in :D
 
Mooie auto zeg! Dat blauw met blauwe kap staat 'm goed en de lederen bekleding is een upgrade van formaat. Die wielen 'heuren' inderdaad niet bij het type, maar staan verrassend netjes.

Wellicht kun je de achterruit van de softtop nog eens opfrissen met een goede polijstbeurt, maar los daarvan... echt een heel net en leuk ding!
 
Elco zei:
Mooie auto zeg! Dat blauw met blauwe kap staat 'm goed en de lederen bekleding is een upgrade van formaat. Die wielen 'heuren' inderdaad niet bij het type, maar staan verrassend netjes.

Wellicht kun je de achterruit van de softtop nog eens opfrissen met een goede polijstbeurt, maar los daarvan... echt een heel net en leuk ding!

Bedankt! De achterruit twijfel ik een beetje over.. Het is de originele softtop, dus hij is al 25 jaar oud. Gezien hij in de herfst en winter opgevouwen in de auto ligt, is het plastic op dat punt meer verweerd. Ik vraag me af of polijsten daartegen helpt, bovendien ben ik bang dat ik de ruit dan stuk maak.

Het dak ziet er op zich nog prima uit, alleen beginnen sommige stiksels wel wat los te laten. Wellicht dat ik hem in de lengte even langs een specialist breng om te kijken of reparatie nog loont.
 
Mooie E36 hoor zo zie je ze helaas niet veel meer. Het grijze interieur eruit voor zwart is een goede zet geweest. Stoelverwarming in een cabrio: (y). En grijs interieur.... Brrrr.
 
Blijft mooi, zeker met blauw dak. Grijs leer vond ik ook wel passend, stoelverwarming is wel fijn bij leer en maakt open rijden net iets eerder/langer aangenaam. In combinatie met de witte knipperlichten voor en achter zou ik nog wel overwegen de zijknipperlichten ook te vervangen door witte exemplaren.

Batsgeit zei:
Ik normaliter ook niet, heb de auto zo gekocht. De E90-velgen zorgen er voor dat ie ineens een stuk jonger lijkt, ik vind het stiekem mooier dan originele E36 velgen.
Velgen staan niet heel verkeerd, maar ik geef toch de voorkeur aan origineel e36. De velgenkeuze op de eerdere auto's is ook niet helemaal mijn ding. ;)
 
Leuke introductie en zo'n E36 is erg leuk om dakloos mee te rijden. Ziet er uit als een net exemplaar. (y)
 
Batsgeit zei:
Jay DoubleYou zei:
Ben er normaal niet zo van als er jongere velgen op een bepaald model zitten of andersom, maar deze E90-velgen staan best goed op een E36. Nog nooit gezien. (y)

Ik normaliter ook niet, heb de auto zo gekocht. De E90-velgen zorgen er voor dat ie ineens een stuk jonger lijkt, ik vind het stiekem mooier dan originele E36 velgen.

Mee eens. Lekker zo laten dan. (y)
 
Leuke E36 heb je! De kleur en wielen zijn al genoemd, staan hem prima.
Randje off-topic: mooie foto van de Skoda in de OP. (y)
 
Leuke auto, die e36 (y)
Je ziet ze ook bijna niet meer, een mooie e36 328 sedan bijv, is een heel fijn ding.
 
Nogmaals bedankt allemaal!

Ik heb besloten om de BMW deze winter te gaan stallen. In de afgelopen maand heb ik er maar liefst één ritje mee gemaakt, en dat was puur omdat hij dan weer een keertje van z'n plek af zou komen. M'n vriendin en ik werken allebei thuis en door Corona gaan we veel minder vaak weg. Waarschijnlijk kunnen we het prima met één auto af.

Een cabrio blijft altijd wat vochtiger dan een normale auto, dus het is ook wel een fijn idee dat hij straks lekker droog staat. De hardtop gaat er weer af, zodat de softtop mooi gespannen blijft en kan ademen. Heb er dit jaar een goede 13.000km mee gereden, dus het was een mooi cabrioseizoen :)
 
Juiste beslissing, denk ik zo. De mijne staan ook binnen, de ene voor de hele winter reeds, de andere nog niet, maar over 4 week wel.

En Covid-19 zorgt inderdaad voor weinig kilometers.
 
Hele fraaie E36 cabrio complimenten voor de originele/nette staat.
Dat het maar weer snel voorjaar mag worden, maar je kunt nu nog prima open rijden.
Mijn Z4 gaat pas in de winterslaap als er pekel op de weg komt te liggen.
 
Mooie 3er! Ik ben zelf ook in bezit van een 320iA Executive cabrio, uit maart '98 met zo'n 149.000 kilometer. Compleet origineel (gelukkig). Wel 20 jaar goed gebruikt door de vorige eigenaren, maar goed onderhouden. De mijne gaat ook in het winterseizoen in de stalling.
Hoe staat het bij de jouwe met de roestduivel? Krikpunten en zijschermen zijn wel gevoelig. Ik ben wel benieuwd hoe je de OBC hebt gerepareerd.
 
@Tokyo Drift

Geen grote problemen met de roestduivel! Auto is in 2017 van de onderkant aangepakt en volledig tegen roest behandeld. Zit wat vliegroest op het subframe, maar niets ernstig.

OBC heb ik laten repareren via iemand van Facebook, kostte €60 inclusief verzendkosten. Als je wil kan ik z'n informatie wel even PM'en.
 
Batsgeit zei:
Geen grote problemen met de roestduivel! Auto is in 2017 van de onderkant aangepakt en volledig tegen roest behandeld. Zit wat vliegroest op het subframe, maar niets ernstig.
Dat is mooi, kan kan je er nog jaren van genieten! De mijne heeft 2 voorste krikpunten die wat oppervlakkige roest hebben, voor de rest nagenoeg geen roest. Tip, haal de kunststof modderkuipen er een keer uit, en spuit de spoel schoon. In het voorscherm blijft wel veel troep achter.
Wat het overigens ook leuk maakt is dat de meeste onderdelen nog gewoon verkrijgbaar zijn.

Batsgeit zei:
OBC heb ik laten repareren via iemand van Facebook, kostte €60 inclusief verzendkosten. Als je wil kan ik z'n informatie wel even PM'en.
Als je dat zou willen doen, graag! Ik had wel al iemand gevonden die ervaring had met OBC's van Saab (heb hebben hetzelfde euvel), maar was weer niet zo happig op die voor een BMW :(
 
Gezien de BMW nog steeds in de stalling staat gebruiken we de DS3 nu voor alles. Dat klinkt heftiger dan het is, want door corona werken we allebei al bijna een jaar thuis en komen we de deur veel minder uit. Alsnog ongeveer 15.000km gereden met de DS3 sinds maart.

Gisteren was een van mijn vergaderingen sneller klaar dan gepland, dus ik had eindelijk tijd om de auto van binnen op te ruimen en een foto te maken.

Untitled by Tinus Tussengas, on Flickr

Groothoeklens vervormt de foto wel iets helaas. Veel pianolak wat ook makkelijkst krast en stof aantrekt, dat zou ik in m'n volgende auto niet meer willen. Stuur- en pookknop zijn koud met deze temperaturen.

Untitled by Tinus Tussengas, on Flickr

Buitenkant heeft nog wat aandacht nodig :X Hopen dat er binnenkort weer een vergadering wat korter is.
 
Neuh, maar overdag (of in ieder geval in het licht) wassen heeft de voorkeur en ik mijd wasstraten. Pas nu een weekje op het huis van m'n vader, thuis heb ik geen wasmogelijkheid helaas.
 
Ah vandaar.
Fijn ding trouwens, zo'n DS3. Heb er ook 110dkm mee gereden. Helaas was die zilvergrijs, ik wilde graag dit rood maar dat mocht niet van mijn toenmalige werkgever.
 
uwbuurman zei:
Prima plekje om even te zitten, zo lijkt het!

Zeker waar! Heerlijk om een eigen oprit met garage te hebben. Als starter in Utrecht is dat vooralsnog onbereikbaar helaas ;)

PauseBreak zei:
De DS3 al gewassen inmiddels? ;)

Neuh, pleurisweer hier nu. Is de Merc nog een beetje schoon?
 
De McBenz is verrassend schoon nog. Erg goed gepoetst door de verkoper. Alleen de achterklep is wat aan de vieze kant.
 
Untitled by Tinus Tussengas, on Flickr

Hij is weer schoon :)

Helaas zit mijn linkerkoplamp zit nu echt vol met vocht.. Ik heb er al een keer naar gekeken, maar kan niet vinden waar het vocht naar binnen komt. Hij staat nu in de garage met een vochtvreter bij de lamp, ben benieuwd of het eruit trekt. Voor de zekerheid heb ik de rubberen afdichting aan de achterkant ingevet, zodat daar iig geen vocht meer doorheen kan.

Untitled by Tinus Tussengas, on Flickr

Ben benieuwd of het gaat helpen.
 
Nee, heb ik niet kunnen ontdekken. Monteur heeft er ook al een keer naar gekeken en zag ook niets geks.

Als het niet beter wordt komt er een angel eyes setje met neppe Xenon van ome Ali.
 
Nieuwe goodies gekocht voor de BMW, ondanks dat hij in de stalling staat. Mijn oude teller had hier wel eens last van, met name bij nat weer:

https://www.youtube.com/watch?v=K_MOkxJMPTc&t=75s&ab_channel=WaSeeM"]YouTube: BMW e36 gauges problem - while driving

Nogal irritant als je in de trajectcontrole je actuele snelheid niet kan zien :)

Al een tijdje rondgekeken op Marktplaats naar een andere teller, maar het is lastig om er een te vinden met een kloppende km-stand. Mijn cabrio heeft 159.000km gelopen, de meeste anderen 200+. Was voor mij geen optie.

Uiteindelijk iemand gevonden die de tellers kon programmeren, met succes;

50903987203_c3fd32e24b_c.jpg


Deze komt uit een nieuwere E36 en er moet dus nog een verloopstukje tussen. Die was voor €8 bij de BMW dealer te bestellen, helemaal top :) Kan niet wachten tot hij weer uit de stalling komt!
 
Inmiddels is de BMW weer uit de stalling en voorzien van de nieuwe tellerbak en een nieuwe accu. De oude heeft de winter toch niet helemaal overleefd, na een paar dagen stilstand startte de auto niet meer. Met de nieuwe Varts is twee weken stilstand geen probleem :)

51087444757_4d803cf24a_b.jpg


Hier het eerst toerritje van het jaar.

51210216776_e7e95b098d_b.jpg


Afgelopen zaterdag de auto klaargemaakt voor het seizoen. Goed gewassen en het dak geïmpregneerd. Tijdens het wassen kwam ik erachter dat de lak nodig gekleid moet worden, die zit nog vol met kleine vervuilingen. Projectje voor in de vakantie.

51147196947_29e81bfd46_b.jpg


De DS3 doet de dagelijkse ritjes nog steeds (en de langere ritten als het slecht weer is) en heeft ondertussen meer dan 180.000km gelopen. Overigens ook prima inzetbaar als verhuiswagen:

51148099668_cb58c52d42_b.jpg


Kast van twee meter paste precies (niet).
Binnenkort wordt het voor beide auto's tijd voor onderhoud. De BMW mag een gewoon beurtje (en ik vermoed wat rubbers in het onderstel), de DS3 krijgt een nieuwe distributieriem, nadat ze eerder dit jaar vier nieuwe bandjes heeft gekregen. Vakantiegeld komt wel op dus :)

Oh, en voor wie het leuk vindt, verbruiksstatistieken (klikbaar, inclusief onderhoud overzicht)

BMW:

Citroën:
 
Fijn dat de teller het weer gewoon, lijkt me heel hinderlijk zulke problemen (y)

Voor dat je gaat kleien zou je ook nog een reiniger zoals Monello non ferro kunnen gebruiken, daarmee haal je al een groot deel van de vliegroest etc. weg.
 
Zadelsnuiver zei:
Fijn dat de teller het weer gewoon, lijkt me heel hinderlijk zulke problemen (y)

Voor dat je gaat kleien zou je ook nog een reiniger zoals Monello non ferro kunnen gebruiken, daarmee haal je al een groot deel van de vliegroest etc. weg.

Dat is een goede, die ga ik bestellen. Heb al een weekje vrij gepland om de auto even goed aan te pakken :)

@Elco thanks! Ben er nog steeds erg blij mee, het is instappen met een glimlach.
 
Behoorlijk tijdje niet gepost zie ik! Het onderwerp kan nog blijven staan, de BMW staat ondertussen alweer een paar maanden in de stalling. Er is redelijk wat gebeurt in het afgelopen halfjaar.

Na m'n laatste post heeft de BMW een behoorlijke beurt gekregen:


51276162483_870c8bae2f_c.jpg


Ziet er van onder nog erg netjes uit voor een 26-jarige ;)

51276724764_f985f3e65b_c.jpg


We gingen met de cabrio richting het Gardameer, dus dan is het wel zo prettig als alles goed voor elkaar is. Ik heb de antieke BMW-speakers vervangen door fatsoenlijke Alpine's, zodat ik met de kap open ook fatsoenlijk naar muziek kan luisteren :) We hebben het volgende aangepakt:

- Grote beurt
- Nieuwe radiator
- Nieuwe stuurkogels
- Airco bijgevuld
- Auto uitgelijnd

Oh ja, heb ook nog een nieuw interieur op de kop getikt in Duitsland. Bij het vorige interieur was de Bowden-kabel van de passagiersstoel geknapt, waardoor die niet meer naar voren kantelde. Bij de bestuurdersstoel liet een naad in het zitvlak los. Voor een paar tientjes heb ik twee nieuwe voorstoelen gekocht én een leuning met hoofdsteunen. Staat toch wat netter bij de rolbeugels:

51372145085_f3b97fb419_c.jpg


Daarna richting Italië gereden, met als tussenstop de Grossglockner:


51436748385_80ff721406_c.jpg


Afdalen was interessant, ondanks flink op de motor afremmen kon ik de remmen goed ruiken.

Nog eentje langs de kant:

51436521674_c1ac2a7d76_c.jpg


Auto heeft zich dit jaar keurig gedragen :) Nieuwe stoelen waren erg prettig op de lange ritten. Aan het begin in één ruk van Utrecht naar Kaprun (Oostenrijk) gereden, zo'n 1000km. Was prima te doen, alleen hadden we het dak iets te lang open gehad waardoor we het beide niet echt koud meer kregen, ondanks een blazende airco. Vervolgens doorgegaan naar 't Gardameer om gezellig met de rest van NL op vakantie te gaan.

51435794706_9faf26ca08_c.jpg


Monte Baldo was ook geen enkel probleem, hoewel het soms redelijk stevig naar boven ging:

51435039667_86ce247837_z.jpg


In Oostenrijk nog een hagelbui (waar het Gardameer om bekend staat, ironic.jpg) op de kop gehad die behoorlijk pittig was. Een doorgaande weg was de volgende dag afgesloten vanwege een modderstroom. Wonderwel heeft het antieke dakje het overleefd, alhoewel hij een klein beetje incontinent was na de bui. Het is hem vergeven. Al met al bijna 4.000km gereden, geen drup olie verbruikt (ondanks hele steile wegen en autobahn ritten) en een gemiddeld verbruik van 1:12.5. Best keurig voor een 26-jarige.

Toen we op vakantie waren kreeg de DS3 eveneens groot onderhoud. Op de foto's in de eerdere posts zijn de nieuwe zomerbanden al te zien (Hankook Ventus Primes), maar daar was mevrouwtje niet mee tevreden. De auto is nu tien jaar oud en er moest even flink geïnvesteerd worden:

- Grote beurt (logisch)
- Remvloeistof vervangen
- Distributieriem + spanrollen vervangen
- Multiriem + spanrollen vervangen
- Waterpomp vervangen
- Thermostaat vervangen
- Remschijven en blokken achter vervangen

Met name de schijven achter waren prijzig, gezien de wiellager bij de schijf inzit. De onderdelen alleen al gingen richting de €1000. Maar goed, dan heb je ook wat, want je merkt precies geen verschil met ervoor :)

Nu de BMW weer in de stalling staat gebruiken we de DS3 voor alles, wat prima te doen is gezien we (weer) beiden thuiswerken. Best een praktisch autootje:
51481655806_b1dee8d7cd_c.jpg


Twee weken terug de winterbanden de winterbanden eronder gegooid. Nog niet echt noodzakelijk, maar heb ze toch en zonde om ze uit te laten drogen.
51696483452_8b69f36ec9_c.jpg


De BMW heeft ondertussen 167.000km gereden, dus daarmee hebben we in iets meer dan 2.5 jaar tijd ruim 30.000km mee gereden. De DS3 staat op 190.000km (29.000km gereden), en die hebben we nu 20 maanden. Ondanks het thuiswerken vliegen de km's er nog wel op dus :)
 
We mogen weer een jaartje!

51744985537_ee36023666_c.jpg


Stabilisatorstang rubber kraakt wat, maar de komende weken hebben we de auto nodig dus dat pakken we met de volgende beurt aan. Verder geen gekkigheid gezien. Voor een 10-jaar oude dame ziet ze er van onderen nog netjes uit.
 
Zo, dat is even een tijdje geleden. Met de DS3 was toch ietsjes meer aan de hand. De stabilisatorrubbers kraakten inderdaad, maar de aandrijfas linksvoor bleek ook slecht te zijn. Gelijk beide assen maar laten vervangen, gezien ze natuurlijk even oud zijn. Met de Citroën verder geen gekke dingen gehad. Mag ook wel, daar zit ondertussen een klein vermogen aan (regulier) onderhoud in.

52013747737_9c82dbf060.jpg


Met de BMW ook redelijk bezig geweest. Mezelf voor m'n 30e verjaardag (in april alweer..) getrakteerd op een nieuwe radio:

52059856017_9f2d37a0b4.jpg


Een Blaupunkt Bremen, die erg netjes aansluit bij de rest van het interieur (al zeg ik het zelf). Wel voorzien van alle moderne snufjes als DAB+, Bluetooth en een USB aan de achterkant waar ik m'n telefoon mee kan laden. Maakt het toch af. Vlak daarna de BMW voor regulier onderhoud weggebracht. Toen de monteur (tevens een van m'n beste vrienden) de auto weer terugbracht bleek dat het bestuurdersraam niet meer naar beneden ging. Erg lastig, want dan gaat het dak ook niet meer open. Qua timing ook erg ongelukkig, gezien we vlak daarna op vakantie gingen naar Kroätie en dit toch graag met de cabrio zouden willen doen.

Gelukkig was het alleen het raammechanisme en konden we vertrekken.

52241136806_bb31bf7131.jpg


Met de BMW dus eerst naar de GP van Oostenrijk geweest en daarna door naar Kroatië. Heb het dak erg weinig open gehad voor mijn doen. Met deze temperaturen is het eigenlijk alleen 's ochtends en 's avonds prettig om het dak open te hebben, overdag verbrand je levend.

In Zadar:

52241626665_e9978b3255_z.jpg


Trogir:

52240157687_a261570fed_z.jpg


Random stop in Slovenië:

52240157722_1b6268e10f_z.jpg"


De cabrio heeft zich netjes gedragen gedurende de ruim 4500km. Geen merkbaar olieverbruik, gemiddeld brandstofverbruik van 1:13(!) tijdens de gehele vakantie en netjes met de grote jongens mee op de Autobahn.

Daarna nog een paar keer wat toertochtjes gemaakt en een weekendje weggeweest, en toen was het alweer gedaan met de pret. Hij staat nu gezellig tussen al het witgoed in de stalling:

52400512042_2f3e2c6a03.jpg
 
Ohja, ik heb de tussentijd een proefrit gemaakt in een E46 cabrio:

52466859776_2862b3d755.jpg


330Ci met automaatje. Daar werd ik wel hebberig van. Het is veel meer een cruiser dan de E36 is. Het dak is geïsoleerd, dat scheelt een enorme slok op de borrel qua lawaai. De gehele auto staat op hoger plan, maar daar staat tegenover dat de E36 veel analoger is. Voorlopig heb ik besloten om door te blijven rijden in de E36, maar ik sluit het niet uit dat ik in het voorjaar op zoek ga naar een E46.
 
Nou een 330ci in zo'n uitvoering vind ik toch wel een knappe verschijning hoor (y) maar een nette E36 is nu al vrij zeldzaam, die zie je straks helemaal niet meer dus ook mooi om nog te bewaren, lastig!
 
Haha ja, ik zit met dezelfde afweging. Zitten met een schuin oog ook naar een huis te kijken dus dan is het ook wel prettig om wat geld achter de hand te hebben.

Ach ja, luxeproblemen.

We gaan in januari op wintersport met de DS3. Wordt de eerste echt lange rit met de Citroën. Maak me wel enige zorgen over het zitcomfort, ik ben vrij lang en de zittingen van de DS3 zijn dat nou niet bepaald. Komende zaterdag in ieder geval de winterbanden eronder gooien.
 
Terug
Bovenaan