Knul
Startmotor
Ook hier maar eens een draadje aanmaken van mijn auto('s). Van jongs af aan ben ik een autoliefhebber. Helaas liet m'n budget het op m'n 18e niet toe (student!) om een auto aan te schaffen, dus dat heeft moeten wachten tot ik 19 werd
.
Het begon allemaal met een Peugeot 306 1.6 XS:
DSC01190 by Tinus Tussengas, on Flickr
Ik had deze auto samen met m'n broer gekocht. We studeerden destijds beide in Enschede en zo was het qua kosten nog wel te doen. Erg leuk autootje, helaas zonder airco. Ben er heel Europa mee doorgereden. Na verloop van tijd ging het raam aan de passagierskant stuk, die wou niet meer naar beneden. Dat werd toch wel erg warm.
Daarna kwam er een 206 1.4 XS, de 306 werd doorgeschoven naar m'n broertje:
DSC03579 by Tinus Tussengas, on Flickr
Helaas heb ik hier nooit echt lekker in kunnen zitten. De stoel kon niet ver genoeg naar achteren. De 206 had airco en een schuifdakje, erg luxe voor die tijd. Vervolgens ging ik in Groningen studeren en had ik geen recht meer op een OV-kaart, dus er moest een kilometervreter komen. Dat werd deze badboi:
2015-04-06 by Tinus Tussengas, on Flickr
Een Volkswagen Golf IV 1.4 16V Master Edition op LPG. Voorzien van climate control, wat een luxe! Het ding was echt moeilijk traag. De 1.4 leverde sowieso maar 75pk, de stokoude Necam gasinstallatie hielp niet echt mee. Het gekke ding liep bijna 1:12 op gas, dus het was erg goedkoop rijden. Ik had er alleen totaal geen band mee, dus na 1.5 jaar kocht ik mijn jeugdheld:
DSC06688 by Tinus Tussengas, on Flickr
Mitsubishi Galant 2.0 Drive, ook op LPG. Heerlijke auto. Ik heb de auto nog voorzien van een lederen interieur uit een V6, dit zat heerlijk. Ik reed destijds vrij veel (35.000km per jaar haalde ik vrij gemakkelijk) dus de kilometers vlogen erop. De roest helaas ook (bekend punt bij deze auto's). Toen de versnellingsbak na 330.000km lawaai begon te maken en de roest in de wielkasten en het subframe echt meters begonnen te maken, heb ik hem met pijn in m'n hart weggedaan. De pijn werd ook niet verzacht door de opvolger:
IMG_20180929_190626 by Tinus Tussengas, on Flickr
Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline. Ik kon hem goedkoop overnemen van een vriend die naar het buitenland ging verhuizen, maar dit was een puur rationele aanschaf. De auto was zowaar nog trager dan de Golf die ik had gehad. Hij kwam wel erg goed van pas toen ik ging verhuizen en samenwonen. Daarna maakte ik ook heel wat minder km's, dus de Fabia heb ik na een maand of 4 weer verkocht. Daarna een tijdje autoloos geweest (m'n vriendin had ook een auto) toen het toch weer begon te kriebelen. Ik heb eigenlijk helemaal geen auto nodig (woon in Utrecht en werk in Den Haag), dus er moest maar iets leuks komen voor erbij. Nadat ik in Amerika een Mustang cabrio had gehuurd was ik eruit; het moest in ieder geval een cabrio worden.
Het werd een kwestie van veel geduld en passen. Het liefst wou ik een Mazda MX-5, maar daar pas ik met mijn 1.93 niet in. Ik heb proefgereden in een Mercedes SLK, maar ik voelde de klik niet echt.
Uiteindelijk terecht gekomen bij de auto van de titel: een BMW 320i Executive cabrio, uit 1995. De auto is origineel Nederlands en had bij aanschaf (april 2019) 135.000km gelopen.
20200613_132041 by Tinus Tussengas, on Flickr
Met zo'n dikke zes-in-lijn (met maar liefst 150pk! strepentrekker op 1415kg) hoor je natuurlijk thuis op de 'Ring!
racetracker_7121022_106132 by Tinus Tussengas, on Flickr
20200613_132052 (1) by Tinus Tussengas, on Flickr
Inmiddels zijn we 1.5 jaar en 20.000km verder. Ik gebruik hem iets meer dan gedacht
maar het is ook een heerlijke auto. Wel wat dingetjes mee gehad, helaas twee keer stil komen te staan. De eerste keer was de waterpomp defect (bekend kwaaltje), de tweede keer waren de spanrollen compleet versleten. Ondanks dat de vorige eigenaar er goed voor gezorgd heeft, de gehele onderhoudsgeschiedenis vanaf nieuw is bekend, was er toch nog wat achterstallig onderhoud.
Maar dat mag de pret niet drukken! Afgelopen zomer naar de Beierse alpen en Italië geweest met de BMW.
IMG_0266 by Tinus Tussengas, on Flickr
IMG_20200730_110721 by Tinus Tussengas, on Flickr
Daarnaast optisch wat dingen verbeterd. Het grijze interieur vond ik niet echt mooi en had geen stoelverwarming. Daarnaast was er wat instapschade op de bestuurdersstoel. Deze heb ik eruit gehaald, en er een zwart interieur met stoelverwarming ingezet:
IMG_0657 by Tinus Tussengas, on Flickr
Kleurt imho ook wat mooier bij het plastic hout. Daarna heb ik de boordcomputer aangepakt, die had wat last van pixeluitval:
imgonline-com-ua-twotoone-HRT7e0gHckUsn by Tinus Tussengas, on Flickr
Helaas zit het cabrioseizoen er voor dit jaar weer op, dus aan het begin van de maand heb ik de hardtop weer gemonteerd.
IMG_0673 by Tinus Tussengas, on Flickr
In principe kan je de auto hiermee heel het jaar gebruiken. We hebben echter ook nog een Citroen DS3 diesel, die is toch wat praktischer en rijdt wat zuiniger. Overigens valt het verbruik van de BMW me ook reuze mee:
Zo, heel verhaal. Ik blijf het in de komende tijd updaten als ik nog wat leuks met de auto ga doen, wellicht dat ik binnenkort foto's van de DS3 toevoeg. Die zet ik toch wat minder vaak op de foto
Het begon allemaal met een Peugeot 306 1.6 XS:

Ik had deze auto samen met m'n broer gekocht. We studeerden destijds beide in Enschede en zo was het qua kosten nog wel te doen. Erg leuk autootje, helaas zonder airco. Ben er heel Europa mee doorgereden. Na verloop van tijd ging het raam aan de passagierskant stuk, die wou niet meer naar beneden. Dat werd toch wel erg warm.
Daarna kwam er een 206 1.4 XS, de 306 werd doorgeschoven naar m'n broertje:

Helaas heb ik hier nooit echt lekker in kunnen zitten. De stoel kon niet ver genoeg naar achteren. De 206 had airco en een schuifdakje, erg luxe voor die tijd. Vervolgens ging ik in Groningen studeren en had ik geen recht meer op een OV-kaart, dus er moest een kilometervreter komen. Dat werd deze badboi:

Een Volkswagen Golf IV 1.4 16V Master Edition op LPG. Voorzien van climate control, wat een luxe! Het ding was echt moeilijk traag. De 1.4 leverde sowieso maar 75pk, de stokoude Necam gasinstallatie hielp niet echt mee. Het gekke ding liep bijna 1:12 op gas, dus het was erg goedkoop rijden. Ik had er alleen totaal geen band mee, dus na 1.5 jaar kocht ik mijn jeugdheld:

Mitsubishi Galant 2.0 Drive, ook op LPG. Heerlijke auto. Ik heb de auto nog voorzien van een lederen interieur uit een V6, dit zat heerlijk. Ik reed destijds vrij veel (35.000km per jaar haalde ik vrij gemakkelijk) dus de kilometers vlogen erop. De roest helaas ook (bekend punt bij deze auto's). Toen de versnellingsbak na 330.000km lawaai begon te maken en de roest in de wielkasten en het subframe echt meters begonnen te maken, heb ik hem met pijn in m'n hart weggedaan. De pijn werd ook niet verzacht door de opvolger:

Skoda Fabia 1.2 TDI Greenline. Ik kon hem goedkoop overnemen van een vriend die naar het buitenland ging verhuizen, maar dit was een puur rationele aanschaf. De auto was zowaar nog trager dan de Golf die ik had gehad. Hij kwam wel erg goed van pas toen ik ging verhuizen en samenwonen. Daarna maakte ik ook heel wat minder km's, dus de Fabia heb ik na een maand of 4 weer verkocht. Daarna een tijdje autoloos geweest (m'n vriendin had ook een auto) toen het toch weer begon te kriebelen. Ik heb eigenlijk helemaal geen auto nodig (woon in Utrecht en werk in Den Haag), dus er moest maar iets leuks komen voor erbij. Nadat ik in Amerika een Mustang cabrio had gehuurd was ik eruit; het moest in ieder geval een cabrio worden.
Het werd een kwestie van veel geduld en passen. Het liefst wou ik een Mazda MX-5, maar daar pas ik met mijn 1.93 niet in. Ik heb proefgereden in een Mercedes SLK, maar ik voelde de klik niet echt.
Uiteindelijk terecht gekomen bij de auto van de titel: een BMW 320i Executive cabrio, uit 1995. De auto is origineel Nederlands en had bij aanschaf (april 2019) 135.000km gelopen.

Met zo'n dikke zes-in-lijn (met maar liefst 150pk! strepentrekker op 1415kg) hoor je natuurlijk thuis op de 'Ring!


Inmiddels zijn we 1.5 jaar en 20.000km verder. Ik gebruik hem iets meer dan gedacht
Maar dat mag de pret niet drukken! Afgelopen zomer naar de Beierse alpen en Italië geweest met de BMW.


Daarnaast optisch wat dingen verbeterd. Het grijze interieur vond ik niet echt mooi en had geen stoelverwarming. Daarnaast was er wat instapschade op de bestuurdersstoel. Deze heb ik eruit gehaald, en er een zwart interieur met stoelverwarming ingezet:

Kleurt imho ook wat mooier bij het plastic hout. Daarna heb ik de boordcomputer aangepakt, die had wat last van pixeluitval:

Helaas zit het cabrioseizoen er voor dit jaar weer op, dus aan het begin van de maand heb ik de hardtop weer gemonteerd.

In principe kan je de auto hiermee heel het jaar gebruiken. We hebben echter ook nog een Citroen DS3 diesel, die is toch wat praktischer en rijdt wat zuiniger. Overigens valt het verbruik van de BMW me ook reuze mee:

Zo, heel verhaal. Ik blijf het in de komende tijd updaten als ik nog wat leuks met de auto ga doen, wellicht dat ik binnenkort foto's van de DS3 toevoeg. Die zet ik toch wat minder vaak op de foto