Audi A6
Wegverkenner
Hallo Allemaal, mijn naam is Maarten, woonachtig in Haaften in de West Betuwe (vlak bij Knooppunt Deil), trotse vader van twee dochters, zeiler en fanatiek doe-het-zelf-er en door de weeks werkzaam als ingenieur bij een Schiedamse zwaar transport specialist. Ik lees hier al heel wat jaartjes mee, maar vond ons wagenpark nooit zo interessant om hier wat over te delen, maar de laatste tijd ben ik ook wat aan onze auto’s aan het klussen en misschien vinden jullie dat wel leuk om te volgen.
Ons wagenpark bestaat op dit moment uit een Volkswagen Touran 1.6tdi DSG7 Highline van 2016 en een Golf IV Cabrio 1.8 handbak, ook Highline van 1999. Beide auto’s worden vrijwel dagelijks gebruikt, mijn vrouw rijdt vooral in de Golf en ik rijdt alleen in de Touran, ik mag namelijk alleen automaat rijden.
De laatste tijd ben ik me wat meer over die Golf aan het ontfermen en wil jullie via dit topic op de hoogte houden van mijn vorderingen.
Een aantal kusjes liggen al (ver) achter ons, maar heb ik nog wel beeldmateriaal daar van, dus ik wil jullie a la Sketcher mee terug nemen in de tijd om de boel een beetje chronologisch te houden.
Ik zal ook nog even mijn nickname verklaren: Ik was ooit op mijn twaalfde met mijn vader bij de dealer en daar stond net de nieuwe A6 (C4) als opvolger van de Audi 100. Wat was dat toen een indrukwekkende auto en door de jaren heen heb ik de A6 altijd een erg mooie auto gevonden, hoewel de laatste generatie me niet erg kan bekoren (sorry Ketellapper)
Eerst een stukje achtergond:
Ik ben opgegroeid in het Zuid-Hollandse plaatsje Bleiswijk nu vooral bekend van een Saunacomplex, maar dat was toen nog gewoon het gemeentezwembad.
In maart van het jaar 2000 werd ik 18 en wilde ik beginnen met rijlessen. Daarvoor ging ik naar een van de plaatselijke rijscholen en begon vol goede moed met leren rijden in de Mazda 323F, de enige lesauto die de rijschool rijk was. Dat ging best vlot en na een lesje of 20 en een gehaald theorie-examen werd het tijd om aan een praktijk examen te gaan werken.
Toen moest er dus ook een ‘eigen verklaring’ ingevuld worden. Een formaliteit dacht ik toen, maar dat liep even anders:
Ik heb een erfelijke afwijking ‘HSP’ kortgezegd heb ik een soort kortsluiting in mijn zenuwen waardoor mijn beenspieren altijd onder een lichte spanning staan. Ik loop dus een beetje raar, maar heb dit nooit als een belemmering gezien in mijn functioneren, ik ben niet anders gewend. Mijn vader heeft het ook, zijn moeder had het ook en zo kunnen we nog wel even door gaan. Mijn vader reedt toen al 30 jaar in verschillende auto’s.
Via een huisarts en een neuroloog moest ik naar het CBR voor een rijtest. Mijn rijschoolhouder had zo’n rijtest nog nooit eerder meegemaakt dus wat ons precies te wachten stond wisten we niet, maar we gingen vol vertrouwen op weg. Eerst werd gemeten of ik voldoende kracht in mijn benen had, dat bleek ruim voldoende. En toen gingen we een stukje rijden. Mijn instructeur zat achterin en op een gegeven moment moest ik een klein industrieterreintje op rijden. Daar werd mij verzocht een noodstop te maken als de keuringsarts “ja” riep. Dus in de daar op volgende minuten vloog mijn instructeur tot drie keer toe bijna door de voorruit. Vervolgens reden we terug naar het CBR. Daar vertelde de deskundige dat het te lang duurde tussen zijn “ja” en mijn voet op het rempedaal. Ik zou moeten gaan rijden met handgas en handbedrijfsrem. Dat hadden mijn instructeur en ik niet verwacht. Maar goed, tegen een instituut als het CBR kan niemand op dus uiteindelijk maar gaan lessen in een aangepaste auto en ook mijn rijbewijs gehaald.
Eerste Auto:
Mijn ouder reden op dat moment een 1998 Golf IV met handbak en de 2e / hobby auto was een Kever 1303 uit 1973 ook met handbak. Oorspronkelijk was het idee dat ik in het begin met de kever zou gaan rijden, maar dat ging dus niet. Als ik dan toch wat rijervaring op wilde doen, moest er dus een eigen auto komen met automaat en stuurbekrachtiging.
Mijn ouders waren die zomer op vakantie in Friesland en kwamen daar al fietsend langs een autobedrijf waar een 1989 Golf II GL Automaat stond. Dat weekend ben ik langs gegaan bij mijn ouders en na een proefrit was de koop beklonken. Een week later hebben we de auto opgehaald.
De auto is daarna voorzien van handsegementgas en handbedrijfsrem zodat ik er mee kon rijden.
Een aanpassing van Fl 4.000,-- die ik uit eigen zak moest financieren. Ik zat toen nog op de MTS in Hilligersberg, waar ik per brommer naartoe ging, maar nu dus soms ook met de auto. En toen ik een jaar later naar de TH-Rijswijk ging was deze Golf mijn dagelijkse vervoer van en naar school.
Trots op mijn eerste auto
Ik reed dus dagelijks over de A12 richting de prins Clausplein en dan de A13 op en bij Plaspoelpolder er af. En in die tijd werd vlak voor het prins Clausplein de Nootdorpboog gebouwd naast de A12 en die werd vervolgens in een weekend over de A12 gelegd. Ik vond dat als student Werktuigbouwkunde allemaal heel interessant en zo kwam het dat ik mijn stage ging doen bij het bedrijf die het verplaatsen van die brug had verzorgd. Na deze stage heb ik daar ook veel vakantiewerk gedaan en heb ik zelfs mijn afstudeerproject voor het Belgische hoofdkantoor gedaan. Daar hadden ze net een groot project gescoord en zo werd mij gevraagd of ik niet voor een jaar vanuit het hoofdkantoor in België wilde komen werken. Ik ben daar dus een appartement gaan huren, maar reed nog wel elk weekend terug naar mijn ouderlijk huis, want op zaterdag was ik daar leider bij de scouting. Dit heb ik nog een jaartje gedaan met de Golf en toen had ik wel genoeg gespaard voor een opvolger.
Tweede auto:
Dit moest een auto worden die geschikt was om comfortabel snelwegkilometers te maken. En omdat er in Belgie toch iets anders wordt gereden dan we in Nederland doorgaans gewend zijn waren er twee belangrijke eisen: ABS en Airbags. De keuze viel op een Audi A4 Avant van de B6 generatie met een heerlijke 6 cilinder 2.5 tdi gekoppeld aan een multitronic traploze automaat van 2002 met 132.000 km ervaring.
De Audi moest soms ook werken
Ook deze auto moest natuurlijk worden aangepast en deze keer is er bijzonder veel aandacht aan besteed om het geheel netjes in het interieur op te nemen.
Tiijdens de inbouw van handbediening
Wat reedt deze auto heerlijk, natuurlijk voelde je wel die zware neus in snel genomen bochten, maar die heerlijk soepele aandrijflijn maakte het een feest om kilometers mee te vreten en dat hebben we samen gedaan, want dat ene jaar België zijn er uiteindelijk 8 geworden.
Omdat ik niet zomaar ander vervoer had heb ik aan deze auto regelmatig kostbare reparaties laten uitvoeren aan de auto. Zo was er eens een spanrol van de multiriem losgebroken en is er een nieuwe computer in de multitronic gekomen.
Cabrio:
De Kever van mijn ouders is in de loop der jaren vervangen voor een Golf III cabrio en die is weer vervangen voor een Golf IV Cabrio Highline met handbak. Dit was in principe de auto van mijn moeder. Mijn vriendin gebruikte de cabrio ook wel eens en nadat mijn moeder in 2012 de strijd tegen kanker verloor is zij er permanent mee gaan rijden, de auto staat tegenwoordig ook op naam van (inmiddels) mijn vrouw.
De Cabrio ingezet als onze trouwauto
Rijtest:
In 2016 moest ik, zoals elke 5 jaar, mijn rijbewijs verlengen, daarvoor moest ik eerst naar een keuringsarts. Deze keuringsarts was verbaasd dat ik met handbediening reedt en vertelde dat hij meerder mensen kent met mijn afwijking die met gewone auto’s rijden. Dus op zijn advies een rijtestaangevraagd. In de tussentijd heb ik stiekem de pedalen van de Audi uitgeklapt en ben gaan oefenen met voetbediening, want mijn reflexen hadden zich na vijftien jaar natuurlijk ontwikkeld naar handbediening. Ik heb nog een rijlesje genomen in een auto met automaat en mijn instructrice zag geen bezwaar. Ook een neuroloog heeft mij nog onderzocht en zag het zitten, en inderdaad heb ik de rijtest (opnieuw drie keer een noodstop) probleemloos afgelegd. De keuringsarts vertelde mij dan ook dat ik alleen code 15 (automatische koppeling) op mijn rijbewijs zou krijgen.
Groot was dan ook mijn verbazing dat er ook code 100 op mijn rijbewijs kwam te staan (alleen privé gebruik) ik ben hier zelfs nog mee op TV geweest en uiteindelijk is dit veranderd in code 101 (maximaal 4 uur per dag zakelijk verkeer), dat haal ik toch nooit. Maar goed, sinds dien mag ik legaal rijden in auto’s met automaat en bedien ik ze gewoon met mijn voeten
Derde auto:
Eind 2017 begon de Audi tijdens een rit naar huis over de A2 te trillen, thuis aangekomen sloeg hij zelfs af. Uiteindelijk bleek de motor op 5 cilinders te lopen en waren de nokkenassen toe aan een revisie.
Nokkenas na 482000 km
De auto is nog wel op eigen kracht naar Koen Donkers, de Audispecialist in Veghel gereden, maar omdat er ook een rem op willekeurige momenten aanliep waarvan de oorzaak al lang onvindbaar was en de auto inmiddels 482.000 km had gereden toch maar besloten een andere auto te kopen.
Onze tweede dochter zou binnen enkele weken geboren worden, dus er moest op korte termijn een andere auto komen. Ik heb nog even overwogen een zescilinder A6 (je moet wel met zo’n nickname) uit Duitsland te halen, maar ik kon er geen vinden die me helemaal aanstond. Intussen reed ik met de Golf Sportsvan van mijn vader rond, die hoge zit en adaptieve cruise control beviel me wel en zo werd het zoekgebied verlegd naar MPV’s met adaptieve cruise control en kwam er een Volkswagen Touran Highline van 2016 met vrijwel alle assistentie opties en helaas wel een wat tamme 1.6tdi, 7-traps DSG en 42.000km ervaring.
Advertentiefoto van de Touran
Het rijdt heerlijk comfortabel, is onder normale omstandigheden zelfs best vlot, maar bij hogere snelheden is de fut er wel uit. Maar goed, zo hard mogen we in NL niet meer. Hij heeft zich intussen (hoe kan het ook anders) bewezen als ideale familieauto en voorziet in mijn woon-werk verkeer. Intussen is hij ook alweer de 110.000km voorbij.
Vierde Auto:
Na een tijdje rondkijken kwam ik eind 2023 deze in mijn ogen bijna perfecte E-tron 55 Advanced Pro line tegen
Advertentiefoto van de E-tron
Vanaf december 2023 doet de E-tron dienst als familieauto, niet zo praktisch als de Touran, maar met zeker wel wat ruimte, en het is hem vergeven vanwegen zijn looks en minimale uitstoot.
Ons wagenpark bestaat op dit moment uit een Volkswagen Touran 1.6tdi DSG7 Highline van 2016 en een Golf IV Cabrio 1.8 handbak, ook Highline van 1999. Beide auto’s worden vrijwel dagelijks gebruikt, mijn vrouw rijdt vooral in de Golf en ik rijdt alleen in de Touran, ik mag namelijk alleen automaat rijden.
De laatste tijd ben ik me wat meer over die Golf aan het ontfermen en wil jullie via dit topic op de hoogte houden van mijn vorderingen.
Een aantal kusjes liggen al (ver) achter ons, maar heb ik nog wel beeldmateriaal daar van, dus ik wil jullie a la Sketcher mee terug nemen in de tijd om de boel een beetje chronologisch te houden.
Ik zal ook nog even mijn nickname verklaren: Ik was ooit op mijn twaalfde met mijn vader bij de dealer en daar stond net de nieuwe A6 (C4) als opvolger van de Audi 100. Wat was dat toen een indrukwekkende auto en door de jaren heen heb ik de A6 altijd een erg mooie auto gevonden, hoewel de laatste generatie me niet erg kan bekoren (sorry Ketellapper)
Eerst een stukje achtergond:
Ik ben opgegroeid in het Zuid-Hollandse plaatsje Bleiswijk nu vooral bekend van een Saunacomplex, maar dat was toen nog gewoon het gemeentezwembad.
In maart van het jaar 2000 werd ik 18 en wilde ik beginnen met rijlessen. Daarvoor ging ik naar een van de plaatselijke rijscholen en begon vol goede moed met leren rijden in de Mazda 323F, de enige lesauto die de rijschool rijk was. Dat ging best vlot en na een lesje of 20 en een gehaald theorie-examen werd het tijd om aan een praktijk examen te gaan werken.
Toen moest er dus ook een ‘eigen verklaring’ ingevuld worden. Een formaliteit dacht ik toen, maar dat liep even anders:
Ik heb een erfelijke afwijking ‘HSP’ kortgezegd heb ik een soort kortsluiting in mijn zenuwen waardoor mijn beenspieren altijd onder een lichte spanning staan. Ik loop dus een beetje raar, maar heb dit nooit als een belemmering gezien in mijn functioneren, ik ben niet anders gewend. Mijn vader heeft het ook, zijn moeder had het ook en zo kunnen we nog wel even door gaan. Mijn vader reedt toen al 30 jaar in verschillende auto’s.
Via een huisarts en een neuroloog moest ik naar het CBR voor een rijtest. Mijn rijschoolhouder had zo’n rijtest nog nooit eerder meegemaakt dus wat ons precies te wachten stond wisten we niet, maar we gingen vol vertrouwen op weg. Eerst werd gemeten of ik voldoende kracht in mijn benen had, dat bleek ruim voldoende. En toen gingen we een stukje rijden. Mijn instructeur zat achterin en op een gegeven moment moest ik een klein industrieterreintje op rijden. Daar werd mij verzocht een noodstop te maken als de keuringsarts “ja” riep. Dus in de daar op volgende minuten vloog mijn instructeur tot drie keer toe bijna door de voorruit. Vervolgens reden we terug naar het CBR. Daar vertelde de deskundige dat het te lang duurde tussen zijn “ja” en mijn voet op het rempedaal. Ik zou moeten gaan rijden met handgas en handbedrijfsrem. Dat hadden mijn instructeur en ik niet verwacht. Maar goed, tegen een instituut als het CBR kan niemand op dus uiteindelijk maar gaan lessen in een aangepaste auto en ook mijn rijbewijs gehaald.
Eerste Auto:
Mijn ouder reden op dat moment een 1998 Golf IV met handbak en de 2e / hobby auto was een Kever 1303 uit 1973 ook met handbak. Oorspronkelijk was het idee dat ik in het begin met de kever zou gaan rijden, maar dat ging dus niet. Als ik dan toch wat rijervaring op wilde doen, moest er dus een eigen auto komen met automaat en stuurbekrachtiging.
Mijn ouders waren die zomer op vakantie in Friesland en kwamen daar al fietsend langs een autobedrijf waar een 1989 Golf II GL Automaat stond. Dat weekend ben ik langs gegaan bij mijn ouders en na een proefrit was de koop beklonken. Een week later hebben we de auto opgehaald.
De auto is daarna voorzien van handsegementgas en handbedrijfsrem zodat ik er mee kon rijden.
Een aanpassing van Fl 4.000,-- die ik uit eigen zak moest financieren. Ik zat toen nog op de MTS in Hilligersberg, waar ik per brommer naartoe ging, maar nu dus soms ook met de auto. En toen ik een jaar later naar de TH-Rijswijk ging was deze Golf mijn dagelijkse vervoer van en naar school.

Trots op mijn eerste auto
Ik reed dus dagelijks over de A12 richting de prins Clausplein en dan de A13 op en bij Plaspoelpolder er af. En in die tijd werd vlak voor het prins Clausplein de Nootdorpboog gebouwd naast de A12 en die werd vervolgens in een weekend over de A12 gelegd. Ik vond dat als student Werktuigbouwkunde allemaal heel interessant en zo kwam het dat ik mijn stage ging doen bij het bedrijf die het verplaatsen van die brug had verzorgd. Na deze stage heb ik daar ook veel vakantiewerk gedaan en heb ik zelfs mijn afstudeerproject voor het Belgische hoofdkantoor gedaan. Daar hadden ze net een groot project gescoord en zo werd mij gevraagd of ik niet voor een jaar vanuit het hoofdkantoor in België wilde komen werken. Ik ben daar dus een appartement gaan huren, maar reed nog wel elk weekend terug naar mijn ouderlijk huis, want op zaterdag was ik daar leider bij de scouting. Dit heb ik nog een jaartje gedaan met de Golf en toen had ik wel genoeg gespaard voor een opvolger.
Tweede auto:
Dit moest een auto worden die geschikt was om comfortabel snelwegkilometers te maken. En omdat er in Belgie toch iets anders wordt gereden dan we in Nederland doorgaans gewend zijn waren er twee belangrijke eisen: ABS en Airbags. De keuze viel op een Audi A4 Avant van de B6 generatie met een heerlijke 6 cilinder 2.5 tdi gekoppeld aan een multitronic traploze automaat van 2002 met 132.000 km ervaring.

De Audi moest soms ook werken
Ook deze auto moest natuurlijk worden aangepast en deze keer is er bijzonder veel aandacht aan besteed om het geheel netjes in het interieur op te nemen.

Tiijdens de inbouw van handbediening
Wat reedt deze auto heerlijk, natuurlijk voelde je wel die zware neus in snel genomen bochten, maar die heerlijk soepele aandrijflijn maakte het een feest om kilometers mee te vreten en dat hebben we samen gedaan, want dat ene jaar België zijn er uiteindelijk 8 geworden.
Omdat ik niet zomaar ander vervoer had heb ik aan deze auto regelmatig kostbare reparaties laten uitvoeren aan de auto. Zo was er eens een spanrol van de multiriem losgebroken en is er een nieuwe computer in de multitronic gekomen.
Cabrio:
De Kever van mijn ouders is in de loop der jaren vervangen voor een Golf III cabrio en die is weer vervangen voor een Golf IV Cabrio Highline met handbak. Dit was in principe de auto van mijn moeder. Mijn vriendin gebruikte de cabrio ook wel eens en nadat mijn moeder in 2012 de strijd tegen kanker verloor is zij er permanent mee gaan rijden, de auto staat tegenwoordig ook op naam van (inmiddels) mijn vrouw.

De Cabrio ingezet als onze trouwauto
Rijtest:
In 2016 moest ik, zoals elke 5 jaar, mijn rijbewijs verlengen, daarvoor moest ik eerst naar een keuringsarts. Deze keuringsarts was verbaasd dat ik met handbediening reedt en vertelde dat hij meerder mensen kent met mijn afwijking die met gewone auto’s rijden. Dus op zijn advies een rijtestaangevraagd. In de tussentijd heb ik stiekem de pedalen van de Audi uitgeklapt en ben gaan oefenen met voetbediening, want mijn reflexen hadden zich na vijftien jaar natuurlijk ontwikkeld naar handbediening. Ik heb nog een rijlesje genomen in een auto met automaat en mijn instructrice zag geen bezwaar. Ook een neuroloog heeft mij nog onderzocht en zag het zitten, en inderdaad heb ik de rijtest (opnieuw drie keer een noodstop) probleemloos afgelegd. De keuringsarts vertelde mij dan ook dat ik alleen code 15 (automatische koppeling) op mijn rijbewijs zou krijgen.
Groot was dan ook mijn verbazing dat er ook code 100 op mijn rijbewijs kwam te staan (alleen privé gebruik) ik ben hier zelfs nog mee op TV geweest en uiteindelijk is dit veranderd in code 101 (maximaal 4 uur per dag zakelijk verkeer), dat haal ik toch nooit. Maar goed, sinds dien mag ik legaal rijden in auto’s met automaat en bedien ik ze gewoon met mijn voeten
Derde auto:
Eind 2017 begon de Audi tijdens een rit naar huis over de A2 te trillen, thuis aangekomen sloeg hij zelfs af. Uiteindelijk bleek de motor op 5 cilinders te lopen en waren de nokkenassen toe aan een revisie.

Nokkenas na 482000 km
De auto is nog wel op eigen kracht naar Koen Donkers, de Audispecialist in Veghel gereden, maar omdat er ook een rem op willekeurige momenten aanliep waarvan de oorzaak al lang onvindbaar was en de auto inmiddels 482.000 km had gereden toch maar besloten een andere auto te kopen.
Onze tweede dochter zou binnen enkele weken geboren worden, dus er moest op korte termijn een andere auto komen. Ik heb nog even overwogen een zescilinder A6 (je moet wel met zo’n nickname) uit Duitsland te halen, maar ik kon er geen vinden die me helemaal aanstond. Intussen reed ik met de Golf Sportsvan van mijn vader rond, die hoge zit en adaptieve cruise control beviel me wel en zo werd het zoekgebied verlegd naar MPV’s met adaptieve cruise control en kwam er een Volkswagen Touran Highline van 2016 met vrijwel alle assistentie opties en helaas wel een wat tamme 1.6tdi, 7-traps DSG en 42.000km ervaring.

Advertentiefoto van de Touran
Het rijdt heerlijk comfortabel, is onder normale omstandigheden zelfs best vlot, maar bij hogere snelheden is de fut er wel uit. Maar goed, zo hard mogen we in NL niet meer. Hij heeft zich intussen (hoe kan het ook anders) bewezen als ideale familieauto en voorziet in mijn woon-werk verkeer. Intussen is hij ook alweer de 110.000km voorbij.
Vierde Auto:
Na een tijdje rondkijken kwam ik eind 2023 deze in mijn ogen bijna perfecte E-tron 55 Advanced Pro line tegen

Advertentiefoto van de E-tron
Vanaf december 2023 doet de E-tron dienst als familieauto, niet zo praktisch als de Touran, maar met zeker wel wat ruimte, en het is hem vergeven vanwegen zijn looks en minimale uitstoot.
Laatst bewerkt: