Honda Prelude

Bassaa

Net ingestapt
Hoi allemaal,

Na een zoektocht van ruim een halfjaar heb ik mijn eerste Honda gekocht.
Een unieke Honda Prelude 2.2 liter met 4 wiel besturing uit 1997.
Gekocht bij autohandelaar en liefhebber DPS auto's te Lelystad.
Afgeleverd met een verse apk, die was verlopen omdat de auto 2 jaar stil gestaan had in de garage.
Hiervoor zijn de wielkasten opnieuw ingelast, de buitenkant overgespoten en is de onderkant getectyleerd.
De auto is in top staat en ik was meteen verkocht :)

In het jaar dat ik de Honda heb, heb ik een aantal aanpassingen gedaan.

Als eerste heb ik in november 2019 een nieuwe set velgen en banden eronder gezet.
Dit zijn velgen van de Honda Civic Type R ep3.
Er zitten Pirelli nero zero banden omheen.

uploading sites for free

Remklauwen rood geverfd:

photo uploaded

Voor de kerst ben ik bezig geweest met het overspuiten van de kleppendeksel. In de originele zwarte Honda wrinkle spray:

post image link

Mijn volgende project wordt het herstellen van de originele velgen. De lak hierop is niet zo mooi meer en er komt een nieuwe set winterbanden omheen.

upload images free in website

Hier nog wat aanvullende informatie over de auto.
Honda Prelude met 2.2 liter vtec motor en 191 pk getest op de rollenbank in 2017 (vanuit de fabriek is dit 185pk).
De auto heeft een 4 wiel besturing systeem, panorama dak, airco, SRS einddemper die je kunt afstellen, schroefset, open lucht filter, startonderbreking, leren bekleding, s2000 stuurwiel met werkende cruise control.

Toevoeging:
De Honda Prelude is onlangs getaxeerd door een taxatie bureau.
Het is een erg mooi taxatierapport geworden en ik kan met tevredenheid zeggen dat de taxatiewaarde gelijk is aan mijn aanschafwaarde (y)

Gaaaaaf! Dit model Prelude stond/staat ook op mijn bucketlist :LOL:
Helaas zijn er maar weinig te koop, en degenen die te koop staan zijn vaak:

- automaat (wil ik niet)
- uitgeleefd met zeer hoge km stand en overal roest

Nu hoeft een wat hogere km stand niet meteen een no-go te zijn als de auto netjes is onderhouden en de roestduivel op afstand is gehouden.....
Maar ja, die laatste twee zaken zijn dan vaak niet op orde waardoor het gewoon een beetje jammer wordt allemaal.

Jouw model ziet er in ieder geval nog enorm fris uit. Mocht je er ooit vanaf willen mag je me een DM sturen ;)

omniradius zei:
Gaaaaaf! Dit model Prelude stond/staat ook op mijn bucketlist :LOL:
Helaas zijn er maar weinig te koop, en degenen die te koop staan zijn vaak:

- automaat (wil ik niet)
- uitgeleefd met zeer hoge km stand en overal roest

Nu hoeft een wat hogere km stand niet meteen een no-go te zijn als de auto netjes is onderhouden en de roestduivel op afstand is gehouden.....
Maar ja, die laatste twee zaken zijn dan vaak niet op orde waardoor het gewoon een beetje jammer wordt allemaal.

Jouw model ziet er in ieder geval nog enorm fris uit. Mocht je er ooit vanaf willen mag je me een DM sturen ;)

Als ik dat eerder had geweten. Een monteur van het garagebedrijf in het dorp waar ik ben opgegroeid had er eentje te koop een aantal maanden terug. Wel hoge kilometers maar roestvrij en perfect onderhouden in zeer goede staat. Had voor het mooie wel eens gespoten mogen worden vanwege het grote kleurverschil en de verdere achteruitgang van de lak maar een zeer goede basis voor de komende 10 jaar.

Mooie auto, leuke review, Honda at it's best! -> lees je de review van mijn 2.2VTEC eens bij gelegenheid (zie mijn profiel)?. Ben benieuwd naar gelijkenissen en verschillen met de vorige generatie, doch met dezelfde motor standaard 185 pk gekoppeld aan een fantastische versnellingsbak. Tweede beste V-bak die ik ooit reed, na de S2000 evenwel.

Die was een paar jaar geleden iets te duur als hobby auto jammer genoeg, dus enter MX-5. Schakelt ook zeer vlot en snel genoeg maar ontbeert het moeilijk te omschrijven "Honda-gevoel". Veel fijne en veilige kms gewenst met de VTEC!

Gave Prelude. Kleur staat hem ook erg goed. Dit is inderdaad een auto om te bewaren, veel rij- en hobbyplezier er mee.

Bedankt voor de reacties allemaal, leuk om te horen dat er toch nog liefhebbers zijn :D

@omniradius, ik weet er alles van. Gelukkig heb ik nou een roestvrije en ook nog eens een handgeschakeld exemplaar in bezit, de kilometerstand is wel vrij hoog, maar hier is niks van te merken..

@niseko, mooie review en leuk om te lezen. Ik zag je nogal klagen over de 4ws, maar die van mij werkt 10 van de 10 keer en zonder problemen.
Misschien is dit verbeterd bij de overgang van de 4e naar 5e generatie?
In het begin was het lastig met inparkeren, maar nou ik er een gewend ben is het zelfs makkelijker. De auto schakelt fantastisch net zoals jij ook al aangeeft, ik merk wel dat er wat bewegingsruimte zit in de pook. Enig idee of dit makkelijk (en goedkoop o_O ) te reviseren valt?
Het dakje heb ik ook altijd open, heerlijk :LOL:

@renault15 17, bedankt en ga ik doen (y)

Heb deze nog te koop zien staan idd. Dikke bak, heb 4 Honda's gehad en wou altijd graag een Lude maar ik nam gelijk de stap naar een Integra Type-R. Later nog wel eens overwogen om dit model of de vorige voor erbij te kopen. Vind de originele velgen peraoonlijker mooier staan.

Leuk zo'n Prelude, zie je niet dagelijks. De originele velgen zie ik persoonlijk ook liever bij zo'n 'exoot'.

Mooie auto en een directe concurrent van mijn eigen auto in die tijd.

Zo te zien in de roest al goed aangepakt en kun je er nog lang plezier aan hebben.
Ik vindt de originele velgen ook mooier, goed te lezen dat je die laat opknappen.

De origine advertentie staat nog online zag ik.

Hij ziet er netjes uit, ik heb er weinig mee maar dat komt ook door de hoeveelheid van deze auto's een slechter leven bekoren is en dus vaak in verkeerde handen viel. Grote brulpijp, foute bodykit en/of wielen zo ken ik de auto's nog, ik zat in de juiste leeftijdscategorie denk ik ten tijde dat deze auto's graag getuned werd. o_O

Ben wel erg blij om te zien dat je hem zo netjes wil houden en zo zonder ordinaire velgen is het toch prettiger om te zien. (y)

Geweldige auto !! Gefeliciteerd !! Maar eh..... Originele wielen ( in alu kleur dan wel ) staan echt veel mooier, maar dat is persoonlijk natuurlijk.

Terug
Bovenaan