TYN: Mercedes CL500, E220T - beunwerk

Gister een kijkje gaan nemen bij een 318i met zo'n 225k kms:

67902265_1117802891744950_9146919707725529088_n.jpg

68316432_1117800525078520_9108161660853420032_n.jpg


Eerste indruk was niet verkeerd. Oke, rondom krassen en deukjes (en een heel vreemde schade op de voorbumper, alsof iemand met een decoupeerzaag aan de gang is geweest..), maar voor een auto die het merendeel van z'n leven in London slijt niks geks. En in deze prijsklasse maakt me dat niks uit. Belangrijker, het interieur was netjes en schoon, en het reed prima. Maar toch, wat opvallende dingetjes die maken dat ik er geen lekker gevoel bij had. Zo zat in de OBD uitgang een bluetooth apparaatje om real time motor waardes uit te lezen (waarom heb je dat nodig bij een prima lopende motor?), brandde het ABS-lampje ("needs new brake pads", aldus de verkoper.. sure), en ging het starten vrij moeizaam.

Het klapstuk kwam toen ik de service history inzag, waar letterlijk stond "engine can damage valves at any time'. :)
ixFde3R.jpg


Mocht 'm meenemen voor 1550. Niet gedaan.
 
Hmm interessant. Ik geloof dat de ketting in die valvetronic motoren niet zo bijster sterk is, dus wellicht hebben ze al wat rek of speling geconstateert en dat zou natuurlijk een flinke schade aan de cilinderkop meebrengen. Dat vierkante ding in de voorbumper is wel echt heel bijzonder, het lijkt bijna een afdruk van de stalen balk achter de bumper?
 
Haha, dat is tenminste wel een eerlijke garage geweest! Die hebben zich geprobeerd in te dekken - klant is uitgelegd dat motor stuk kan gaan maar ziet af van reparatie.

Mensen zien trouwens oprecht het verschil vaak niet tussen ABS lampje en versleten remblokken lampje... En er zijn er nog veel meer die de remblokken alleen vervangen als het lampje aangaat. Ook als hun auto helemaal niet zo'n lampje heeft. Gelukkig bestaat er APK/MOT
 
Mooie uitvoering met M-sport bumpers, alleen ja genoeg redenen om het niet te doen:T VDesondanks vind ik 1550 pond voor een 318 van deze generatie heel erg goedkoop. Hier krijg je een 320d van dezelfde generatie met 500.000km op de klok voor een euro of 3000.
 
Damianw26 zei:
Mooie uitvoering met M-sport bumpers, alleen ja genoeg redenen om het niet te doen:T VDesondanks vind ik 1550 pond voor een 318 van deze generatie heel erg goedkoop. Hier krijg je een 320d van dezelfde generatie met 500.000km op de klok voor een euro of 3000.

Gebruikte auto's zijn in de UK sowieso goedkoop, verzekeren is wel een ander verhaal.
 
Carfanatic heeft gelijk, occassions zijn hier over het algemeen een stuk goedkoper. Ondanks dat is 1550 pond wel echt onderkant van de markt voor een E90 M-Sport. Ik was al aan het tellen geslagen tijdens de proefrit (een goede 318i M-sport doet namelijk makkelijk >2000), maar de motor issues zijn me te link. De x18i en x20i in N46-vorm zijn namelijk verre van bombproof (inderdaad de ketting, waarbij de post-facelift N43 eveneens gevoelig is).

Ik ben trouwens wel getriggerd door de opmerking van Guus eerder, benzine is een serieuze kandidaat nu. Op een rit van 1000km scheelt het een paar tientjes, maar op jaarbasis bekeken is het verschil erg klein, de auto staat immers van maandag t/m vrijdag stil. En bovendien is het toch wel fijn als ik richting 2021 niet hoef te gaan hannessen met de verkoop van een auto die niemand meer wil. :D

Ik was serieus aan het kijken naar een Bravo 1.4 T-Jet, maar wat blijkt, daar zit dezelfde hopeloze M32-bak in die vele Opels 'siert'. Wir suchen weiter.
 
Dat is serieus een goede prijs voor zo'n 3-serie, ben benieuwd wat de kosten zijn van het preventief vervangen van de "problemen" daar. Want in de basis wel een hele mooie en fijne auto. (y)

Zo'n Fiat Bravo is volgens mij ook een prima auto en hier ook qua prijs stukken goedkoper te vinden dan de concurrentie.
 
N46 was inderdaad niet het beste blokje wat ze ooit bij BMW gebouwd hebben, zoals gezegd de ketting maar ook hoog olieverbruik, zwakke koppakking en ook de Vanos unit is erg storingsgevoelig. Het is jammer maar uit die periode kun je bij BMW best alle 4-cilinder benzine uitvoeringen vermijden. Hij klinkt overigens wel echt heel lekker met een goede uitlaat, misschien wel een van de best klinkende 4 in lijn motoren ooit en het komt best nog wel vooruit (y)

https://youtu.be/bUl5CRIbkSk
 
Goed gezien, Wouter. :) Met m'n eisen kom ik de Focus simpelweg telkens tegen. Dat ik er niet omheen kan is wat overdreven, maar met die relatief ouderwetse Mazda/Ford motoren (1.8 en 2.0) is het gewoon een goede (en lekker sturende) optie. Probleem is dat cruise control enkel op de Ghia geleverd is, en die is weer een stukje lastiger te vinden. Bovendien is het wel echt de VW Golf én Opel Astra van Engeland.

Verder is het vizier gericht op de Focus CC (ik was het bestaan van deze auto compleet vergeten), Mondeo, Volvo C30/S40/V50 (feitelijk een chique Focus) of iets van VAG met de goede oude 1.6 SR. Wellicht dit weekend weer e.e.a. bekijken, en tevens komt er zondag waarschijnlijk iemand voor de A2.
 
Volgens mij zijn er in Engeland nog best wat Focus Sedans geleverd en die zullen eerder Ghia uitgevoerd zijn. Focus CC is een verrassend alternatief :)
 
Ik zou gewoon iets leuks uitzoeken Tyn. 2e hands auto's in de UK zijn zo goedkoop, daar kun je als autoliefhebber toch juist even goed van profiteren? Of misschien een LHD kopen, makkelijk met terug verhuizen straks naar NL en dan kun je hem kwijt met misschien een kleine winst. Ik dacht eigenlijk dat de pre-facelift 318 en 320 best prima motoren hebben, mn broer heeft er 1, nog nooit iets mee gehad buiten (beperkt) onderhoud en nu op 160k. Moet het een wat compactere auto zijn? Focus zou ik niet aan beginnen, net zoals jij als hiker al deze auto's uit die bouwjaren gereden maar heb me echt nooit vermaakt met een ritje in zo'n Focus. Vooral dat zielloze interieur liet je elke keer een beetje dood van binnen gaan. Mondeo was dan wel weer een fijne auto vreemd genoeg.

Clio 3 RS misschien? Of Golf 5 GTI?
 
Ibud, het duiveltje op m'n schouder zegt precies hetzelfde.

Het grote probleem is de verzekering. Met een adres in Londen zone 2 en geen schadevrije jaren (kon ik niet meenemen) ben ik gewoon echt aan de beurt met een RS of GTI. Voor een auto die ik eigenlijk niet nodig heb vind ik het lastig dergelijke bedragen te verantwoorden. En het is niet dat Londen voor de rest zo voordelig is. :) Voor de beeldvorming, m'n A2 zit in insurance group 15 en doet (een alleszins redelijke) 600 pond per jaar. Een 118i zit in groep 20 en deze kwam op 800 per jaar, ook prima. Een Clio 3 RS daarentegen zit in groep 30, en een Golf V GTi in 34, en ik kan de bedragen enigszins raden.

Daarbij, bottomline, wat ik wil is een fijne kilometervreter. Ritjes op en neer naar Nederland, en binnen het VK is er nog zo veel dat ik wil verkennen. Een auto dus die comfortabel lange snelwegritten doet, zonder problemen 140km/h als kruissnelheid kan aanhouden, gepaard met een acceptabel verbruik. Geen grote motor want Co2-belasting en niet teveel vermogen want verzekering. En niet onbelangrijk, een auto die ik zonder bezwaarde gevoelens, al file-geparkeerd, aan een drukke straat kan laten staan.
 
Een ouwe C180 of C200. (y) Dat zijn fijne km vreters, maar dat wist je zelf ook wel.

Of is er geen knappe W202 te vinden?
 
En iets als een eerste generatie i30 of Cee'd? Lijkt mij goedkoop en het zijn volgens mij prima auto's waar je je geen buil aan zult vallen. Comfortabeler en goedkoper dan een 1-serie en ook meer dan voldoende London-proof toch?
 
Een rechtsgestuurde auto uit NL halen? Lijkt me niet duur, al zit ie wel boven je budget denk ik: <https://www.autowereld.nl/bmw/1-serie-coupe/135i-m-pakket-stage-2-m3-n54-navi-leer-31382240/details.html>
En de verzekering zal ook niet echt goedkoop zijn.
 
W212 en buitengaats hebben me het licht laten zien. (y) Had wel eerder naar Mercedes gekeken, maar deze hadden de shortlist niet gehaald vanwege teveel Co2. Had de grens voor mezelf relatief arbitrair op 175gr gezet, met uitloop tot 185. Maar ja, het verschil tussen 185gr Co2 en 200 gr Co2 is £40. Op jaarbasis, dus waar hebben we het eigenlijk over. En eerlijk is eerlijk, een Focus of C30 is leuk en aardig, maar kan niet tippen aan een Benz.

Bij nader inzien vond ik de W202 toch te oud, en de niet-facelift W203 is verschrikkelijk, dus enkel gekeken naar een W203 Mopf. Alsof het zo moest zijn vond ik direct een stuk of 7 interessante exemplaren binnen een straal van 1,5 uur, waarvan ik er zaterdag 4 bekeken heb.

Nummer 1 was een C200K automaat en leek heel wat op de foto's, maar in 't echt zat er best wat (ontzettend lelijk gerepareerde) roest op. Daarbij was de motor sloom en was het ding uitgevoerd in 'drugsdealer-spec' (beige metallic, beige leer en getinte ramen rondom). Next.
Nummer 2 was een C200K Estate handbak, en hoewel ik het liefst een station had gehad (mooier en praktischer voor m'n fiets), was deze het gewoon niet. Motor hing lekker aan het gas, maar holy f*ck wat een hopeloze bak+koppeling. Dat kunnen ze bij Mercedes echt niet. Tevens was de airco stuk. Next.
Nummer 3 en 4 waren beide een C180K automaat, in Avantgarde spec. Vrijwel identiek, enkel van binnen had de ene een zwart half leer interieur met stoelverwarming, de ander grijs volleder zonder stoelverwarming. Nummer 3 was net wat strakker dan nummer 4 (20k meer gelopen, en een rare melding van kapot knipperlicht in het display), dus die ben ik uiteindelijk op gaan halen gister.

Snel fotootje van de proefrit:
AIkK7Gd.jpg

Echt ontzettend blij mee, hij is uit 2004, heeft zo'n 177k km gelopen, en er zit een omvangrijke onderhoudshistorie bij. Ondanks dat het 'maar' een C met basismotor is, rijdt het heerlijk. De automaat is boterzacht, de 180K stil en voldoende krachtig, en het interieur ademt luxe. En dat voor £1500. :D

Ook leuk, de auto stond bij een handelaar, maar niet het type dat je verwacht in deze prijsklasse (zie https://www.autotrader.co.uk/dealers/essex/epping/trade-direct-496542). De Benz stond opgesteld naast een CL63 en tegenover een DB9, en was door een 'Old Boy' blijkbaar ingeruild op een W212 vanwege knieproblemen. Toen de verkoper de E had afgeleverd en de C mee terug nam, overtuigde deze dermate dat 'ie besloot hem zelf te verkopen en tussen de rest van de voorraad te zetten.
 
Oh bijna vergeten, de A2 gisteren verkocht aan een Argentijn die er dagelijks London-Oxford mee gaat doen. Hij was specifiek op zoek naar een A2, en is van plan de koppeling direct te vervangen. Die is goed terecht gekomen dus. (y)
 
TYN zei:
Oh bijna vergeten, de A2 gisteren verkocht aan een Argentijn die er dagelijks London-Oxford mee gaat doen. Hij was specifiek op zoek naar een A2, en is van plan de koppeling direct te vervangen. Die is goed terecht gekomen dus. (y)
Goede keus. Deze kleine Benz wordt vaak vergeten. Terwijl het op roestissues na een prima auto is. Een kleine S maar dan in proportie.
 
Nette auto hoor, en een Avantgarde uitvoering is natuurlijk altijd goed. Erg sjiek ook zo met die blauw getinte ruiten. Had zelf een zwarte C200K op het oog toen ik voor de BMW aan het shoppen was maar die stond net even te ver weg om op korte termijn te gaan bekijken. Ben benieuwd naar jouw ervaringen en vooral meer foto's!
 
Thanks. (y) Zal vanavond wat meer foto's maken.

Momenteel in de weer met de gebruikshandleiding van de ingebouwde Kenwood. Qua looks niet origineel, maar qua gebruiksgemak is zo'n dubbeldin apparaat met bluetooth en USB natuurlijk wel ideaal. Het geheel is tevens netjes ingebouwd (incl microfoon voor het bellen).

Het enige waar ik wellicht op korte termijn naar ga kijken zijn de banden. Naar goed Engels gebruik staat het ding rondom op Chinees rubber, en daar ben ik niet zo blij mee. Bovendien is 205/55/16 een goedkope maat (voor £200 heb je rondom fatsoenlijke banden eronder liggen), maar ik vrees dat er een breedset onder ligt (8j ipv 7j achter). En 225/50/16 is een stuk minder voordelig. Vanavond maar even kijken waar 'ie precies op staat.
 
Keurige auto, TYN! Veel beter kan je voor dit geld niet kopen denk ik. Veel plezier ermee. (y)

Hij staat trouwens nog online, dus foto's kan je nu nog zien

7e19878c91e44744b6786a49c2f53613.jpg


8d29024101374b739f4699b824a7d432.jpg
 
Wel kleurverschil tussen rechtervoordeur en achterdeur, zo lijkt het. Maar voor 1,500 pond mag je ook geen fenomenale nieuwstaat verwachten. Overigens wel een fenomenale aankoop, TYN! Ziet er geweldig uit voor deze prijs. Heb je nog korting kunnen bedingen of heb je gewoon de list price betaald?
 
Thanks Smarter, foto's linken kreeg ik vanaf m'n iPad niet voor elkaar.

PW, inderdaad, en het linker voorscherm verdenk ik er ook van. Maar in deze prijsklasse mag je niet té kritisch zijn. Sowieso is zilver een lastige kleur om zonder kleurverschil te spuiten, maar belangrijker is dat de auto in ieder geval geen (serieus) schadeverleden heeft; dat wordt hier in Engeland geregistreerd op kenteken en daar is bij deze geen sprake van.
 
Voor dat bedrag een prachtige aankoop. Hopelijk heb je veel plezier van de komende tijd. Als je de onderhoudskosten een beetje kunt beperken, is dit leuk autorijden. Het is mij als beginnend auto-eigenaar ook gelukt om zo een paar jaar voordelig in een lekkere sloep te rijden. Mooie tijden, geniet er van!(y)
 
Ik zie dat wel vaker met zilveren auto's dat ze op de foto kleurverschil lijken te hebben maar in het echt zie je er niks van.
Interieur ziet er ook nog prima uit, tikje saai maar zakelijk en dat is ook wat waard natuurlijk. Overigens vraag ik me echt af of de achterste velgen daadwerkelijk breder zijn, dat kun je wel googlen toch?
 
Vanavond er even in zitten 'spelen', alles ingesteld zoals ik 't wil hebben. Was verbaasd over het verbruik in de boardcomputer: 1:14 over de afgelopen 2k miles. Niet verkeerd voor een geblazen benzine.

Één dingetje werkt niet: de speaker in de bestuurdersdeur.

Er blijkt trouwens wel degelijk een breedset onder te liggen, met achter 225 op 8j. Maar even aanzien hoe die B-merk banden zich gedragen, ze zijn namelijk vrijwel nieuw. Banden op de vooras zijn 50%, dus daar komt tzt een nieuw setje A-merk op.

Phaeton W12 zei:
Ziet er geweldig uit voor deze prijs. Heb je nog korting kunnen bedingen of heb je gewoon de list price betaald?

Hij stond blijkbaar eerst te koop voor 17-nogwat, dus dit was al min of meer bodemprijs. En nummer 1, 2 en 4 mochten allemaal (na wat afdingen) £1500 kosten, dus ik had het er wel voor over gezien de staat. Had bovendien geen behoefte om het onderste uit de kan te halen; erg fijn contact met de verkoper dus dan mag het ook van twee kanten komen vind ik. (Wie komt je nou nog op een zondagavond in z'n priveauto bij het station ophalen om een auto af te leveren?(y))
 
TYN zei:
Had bovendien geen behoefte om het onderste uit de kan te halen; erg fijn contact met de verkoper dus dan mag het ook van twee kanten komen vind ik. (Wie komt je nou nog op een zondagavond in z'n priveauto bij het station ophalen om een auto af te leveren?(y))

Doing business like real English gentlemen! (y)
 
Dat ontzettend verticaal staande stuur is volgens mij een kenmerk van de klassieke Teutoonse auto. Heerlijk om letterlijk achter het stuur te zitten. Ik herken dat in mijn BMW E60.
 
TYN zei:
Vanavond er even in zitten 'spelen', alles ingesteld zoals ik 't wil hebben. Was verbaasd over het verbruik in de boardcomputer: 1:14 over de afgelopen 2k miles. Niet verkeerd voor een geblazen benzine.

Één dingetje werkt niet: de speaker in de bestuurdersdeur.

Er blijkt trouwens wel degelijk een breedset onder te liggen, met achter 225 op 8j. Maar even aanzien hoe die B-merk banden zich gedragen, ze zijn namelijk vrijwel nieuw. Banden op de vooras zijn 50%, dus daar komt tzt een nieuw setje A-merk op.

Phaeton W12 zei:
Ziet er geweldig uit voor deze prijs. Heb je nog korting kunnen bedingen of heb je gewoon de list price betaald?

Hij stond blijkbaar eerst te koop voor 17-nogwat, dus dit was al min of meer bodemprijs. En nummer 1, 2 en 4 mochten allemaal (na wat afdingen) £1500 kosten, dus ik had het er wel voor over gezien de staat. Had bovendien geen behoefte om het onderste uit de kan te halen; erg fijn contact met de verkoper dus dan mag het ook van twee kanten komen vind ik. (Wie komt je nou nog op een zondagavond in z'n priveauto bij het station ophalen om een auto af te leveren?(y))
Samen lachen is mijn motto.
 
Ik weet nog zo goed toen deze C-klasse werd gepresenteerd. Ik vond hem toen enorm geslaagd en nu nog. Vond hem sowieso mooier dan zijn opvolger. Veel plezier ermee
 
Wat een nette auto! Kan niet anders zeggen, ziet er goed uit en oogt ook nog heel fris. Het radiosysteem is nog zo slecht niet qua afwerking in het interieur, zeker niet voor een aftermarket radio. ;) Dat gaan vast heerlijk kilometers worden, geniet ervan! :T
 
Gefeliciteerd met (weer) een Mercedes!

Leuk dat het een W203 geworden is. Ziet er nog fris uit zo als Avantgarde, in het zilver met normale wielen. PDC voor en achter lijkt me ook ideaal in Londen. Top aankoop lijkt me voor dat geld. (y)
 
Ben met vakantie in de Eifel en op de camping staan er 2 Audi A2’s in dezelfde rij, (geen club, eigenaars kenden elkaar niet, maar vinden het grappig) - de ene heeft een soort Alroad uitvoering en trekt met zijn 1.4 TDI een caravan formaatje vrij fors. Ik post de foto nog na mijn vakantie.
 
Misschien de Color Storm, was er in het geel en blauw? Hele leuke dingen.

c7ny66dbrxnt_800.jpg
 
Een A2 met een trekhaak is wel echt een zeldzaamheid. Volgens mij mag er 1000kg achter, maar daar begon ik persoonlijk toch niet aan. Of het moet al zo'n klein ding met hefdak zijn.

A2 enthusiasts zijn wel een slag apart trouwens, tenminste hier in Engeland. :) Zo heeft elke A2 bij de club een naam..

Een mooie Color Storm is in die kringen wel de heilige graal (een originele tenminste, veel zijn omgebouwd).
 
Het blijft hier regenen als een varken, dus dan maar een foto vanaf het balkon.
MoSmDbu.jpg

Stuk beter zo, zonder die windschermen.

De volgende update staat voor zaterdag op de planning, even langs de audiozaak voor twee nieuwe speakers.
 
Fijne plek om te vertoeven:
D7htXbf.jpg

9ukTNJv.jpg


Inmiddels wat meer gereden en man, wat rijdt dat goed. De motor+bak combi is spot on. De automaat doet zó ongemerkt z'n werk, en het motortje is heerlijk soepel (bij 50km/h draait 'ie zonder morren 1200tpm). Ik vind dit oprecht een fijnere aandrijflijn dan de huidige Audi TFSI's met S-tronic.

Gisteren twee nieuwe speakers laten plaatsen (weer mooi vol geluid nu), en het leuke bij dat soort dingen is dat je nog eens mede-liefhebbers tegenkomt. Richard de installateur was een klein mannetje, type tatoeages overal en een zwaar accent. Rauwe pit, maar wel een gouden kerel. Bij het betalen ontwaar ik een fotolijst achter de toonbank, met een foto van een klein rood Vauxhall busje, een Kadett Van oid, en daaronder een foto van een VW T4 en witte 993. "Mate, that was my first work van, and with that I earned enough money to buy that T4, that Porsche, and that house in the background."

Hoe dat zo? Blijkbaar was de Japanse import markt booming in UK in de jaren 90. En die auto's mochten enkel de weg op met een startblokkering (en dat zat er niet op). Richard was een van de weinige gecertificeerde installateurs, dus reed hij elke dag naar de haven op en neer. "Golden times man, on a good day I was doing 20 cars, and charging 200 quid per car." In m'n hoofd probeer ik snel te rekenen. 20 auto's x 200 x 20 dagen per maand = bloody hell!

Nee, de Porsche had hij niet meer. Been there, done that. Hij tovert z'n telefoon tevoorschijn en laat me een foto zien van wat een jaren '60 Anglia Van blijkt te zijn. "Super rare! I put an S2000 engine in there." (o_O) Hij wijst naar wat foto's van oude Escorts in de zaak. Allemaal van hem. Blijkt dat 'ie er 16 heeft, het merendeel met een zwaar getunede Cosworth erin. Hij laat me een foto van een gele Escort zien. "800 horsepower mate. Undriveable." De telefoon gaat, juist op het moment dat hij laat vallen dat 'ie ook een auto met 1500pk heeft. Ik schud 'm de hand, en loop lachend naar buiten. Mooie verhalen. :D
 
Mooie verhalen Tyn, mooi dat de auto bevalt! Ik kom op 80.000 pond per maand :eek:
 
Misschien was z'n verhaal wat aangedikt, maar zelfs met 5 auto's per dag is dat een stevige boterham. Die Porsche was hoe dan ook waarschijnlijk niet op afbetaling gekocht. :)

Vwb de Merc, vandaag krijgt het interieur een poetsbeurt en komende week wil ik graag de doffe koplamp gepolijst hebben. Zijn bedrijfjes hier die dat voor £20-30 doen.

vP2kq31.jpg
 
Mooi verhaal inderdaad! Maar het klopt wel, je moest toen zo'n Thatchcam approved startonderbreker hebben anders was je simpelweg niet verzekerd. De grootste grap was dat de leveranciers ook telkens gecertificeerd moesten worden, en als je een immobiliser had van een merk dat het certificaat niet verlengd had was jouw auto ook niet meer verzekerd, zonder er iets van te weten.
Lijkt me sowieso grandioos om iets van die tijd mee te hebben gemaakt, de tijden waarin MAX power nog hoogtij vierde :D
 
Terug
Bovenaan