TYN: Mercedes CL500 ...Meet W124

Gepost door TYN 
Geweldige auto. Zelf heb ik enige tijd een voorganger, de W126 560SEC gereden, fantastisch gewoonweg. Toch een groot verschil met de sedanversie, groter dan je aanvankelijk zou denken.
Mijn ervaring met een W220 S500 is alweer tien jaar oud, maar met z'n luchtvering inderdaad absoluut niet te vergelijken met een CL, wat echt een veel strakkere auto is.

Gullwing
B Real
Zoals zoveel grote en dure auto's die op leeftijd raken kan de teller wel beginnen te lopen als er iets specifieks mis mee is,

Tja je kan ook een nieuw golfje kopen voor 35k, daar 4 jaar mee rijden en inruilen voor 9.5k, dan heb je mooi nieuw gereden zonder onderhoudskosten drinking smiley

Spijker op z'n kop, wat mij betreft. Van de afschrijving op zo'n 'lekker gewone' C-segmenter (of tegenwoordig een B-segment SUVje) kun je heel wat onderhoud en benzine bekostigen.

Leeftijd zegt mij verder vrij weinig. M'n pa rijdt een 2018 A5 Sportback 2.0 TFSI; schitterende auto en absoluut een fijn rijdend ding. Maar fijner dan een bijgehouden E39 of C215? Niet echt. En 50k fijner? Absoluut niet. Zelfs een W203 C180k heeft wat mij betreft een betere aandrijflijn.
Even een korte update vanuit Nederland. De eerste etappe zit er inmiddels op, en de CL heeft zich voorbeeldig gedragen. Het is echt de perfecte snelwegcruiser (geen verrassing natuurlijk).

Vrijdagochtend 4:15, net voor vertrek; een volgeladen C215. De kofferbak is niet enorm maar groot genoeg voor 2 koffers en een stel tassen. Zo kan ik de achterbank vrijhouden van spullen, wel zo fijn.

Anderhalf uur later stonden we al op de trein. Vorige keer stond ik hier met een Audi A2, de CL is echt een heel stuk breder dus wat meer concentratie vereist bij het naar binnen rijden.

Foto van m'n favoriete hoek bij de voorlopige eindbestemming. Dinsdag wordt koers gezet naar Poznan.
Ha. Ik ging al vragen, paste dat wel een beetje in die Eurotunneltrein?
Toen ik van m'n Regata naar de XM overschakelde, was dat plots al een heel stuk smaller. smiling bouncing smiley

Goede reis verder!
Mooie reis thumbs up hoe zit het met verbruik en actieradius?
Exacte verbruik gaan we morgenvroeg zien bij het tanken, maar de bc houdt het voorlopig op een gunstige 1:10,5. Lijkt mij wat optimistisch (heb hier in NL ook wat rondjes om de kerk gereden), maar ik ben benieuwd.
Zadelsnuiver
Mooie reis hoe zit het met verbruik en actieradius?

In de Eurotunnel liep de CL 500 in ieder geval net zo zuinig als de A2.
Update: de CL heeft ons in opperst comfort naar Litouwen gebracht. smileys with beer

Dinsdagochtend 9:00, start van de rit bij de Aral in Gangelt. Met 133 euro aan verse 102 Ultimate in de tank koers gezet richting Polen. Dat begon niet al te voortvarend, aangezien eerst het Ruhrgebied doorkruist moest worden. Dat betekent: druk. En bovenal, het aaneen reigen van Baustelle na Baustelle. De 306pk sleuren de CL telkens moeiteloos van 60 naar 160, maar om de paar km moet je weer vol in de ankers voor de volgende werkzaamheden.

Pas halverwege richting Berlijn opent de weg zich en kan de CL z'n ware Gran Turismo kwaliteiten tonen. 180 blijkt een comfortable snelheid waarbij de achtcilinder rustig op de achtergrond z'n werk doet. Het ding was in 2005 de baas van de linkerbaan, en anno 2020 hoeft senior zich nog steeds niks te laten vertellen door de jonge honden van BMW en Mercedes. 460Nm maken korte metten met de 2 ton aan CL+inhoud. (De Leon FR die ik 100-200 niet bij kon houden telt niet, die was gekieteld. grinning smiley)

Na de ietwat langzame start kwam de Poolse grens zo toch rap dichterbij, en 6 uur later stonden we (met een lege tank) 758km verderop bij een Pools tankstation (over het verbruik later meer). Overnachtingsadres lag 1,5u verderop in Poznan (aldus Google Maps), dus een uur later stonden we bij het hotel.

Dag 2. Vandaag staat Poznan-Vilnius op de planning. En ik heb het jaren geleden al eens verkondigd, maar wat mij betreft gaat er nog steeds NIKS boven Poolse snelwegen. Heerlijk rustig, goede kwaliteit, en een maximum snelheid van 140km/h. Zonder te overdrijven, ik heb bij Poznan de CC op 160 gezet, en daar is die tot aan Warschau (300km verderop) ook niet vanaf geweest (buiten een enkel tolpoortje en inhalende vrachtwagen). Echt geweldig rijden zo, en bij uitstek het terrein van de CL.

Na Warschau gaat het nog zo'n 200km goed (lees: autosnelweg tot je beschikking), maar zodra je de neus richting noorden naar de Litouwse grens stuurt, zijn het slechts nog enkelbaanswegen. Echt erg is dat nou ook weer niet, met 80-100km/h schiet het ook best op, en het doet wonderen voor het verbruik.

En zo stonden we vroeg in de avond op Litouwse bodem, waar het voor mij met de prachtige natuur direct thuiskomen is.

Terugkomend op het verbruik:
- 1e tank Londen-Limburg + rondjes om de kerk (funest voor het verbruik): 1:9,1
- 2e tank Duitsland doorkruist (Baustellen afgewisseld met hogere snelheid): 1:9.5
- 3e tank: Polen doorkruist, CC constant op 160: 1:9.3

Dat lijkt niet heel zuinig (is het natuurlijk ook niet grinning smiley), maar gezien de gem. snelheid ben ik erg tevreden. Bij wat gematigder tempo (zeg 130 ipv 160) had 'ie de 1:10 makkelijk gehaald.

Dat de M113 het wel kan bleek tijdens de laatste etappe. Zoals gezegd, 80-100km/h over enkelbaanswegen doet wonderen voor het verbruik, en dat bleek ook wel toen er na 130km (in 1:45u) ruim 1:12 op de klok stond:

EN TOEN, het weerzien met m'n 'schatje', de W124 250D die ik ruim 7 jaren geleden kocht en heel Europa mee doorkruist heb. big smile smiley Geweldig om weer in levende lijve te zien (laatste keer was 2 jaar geleden, hij staat sindsdien stil), en wat ben ik blij dat ik 'm niet verkocht heb. Na al die jaren klopt nog steeds alles aan een W124; ik vind 'm nog even mooi als de dag dat ik 'm ophaalde in 2013. Het plan is om over een aantal jaar weer naar Litouwen te verkassen, en de W124 wordt tzt weer klaargemaakt voor (dagelijks) gebruik. Voorlopig staat hij er nog relatief fris bij, en niet heel veel slechter dan 2 jaar geleden, aangename verrassing!

Mooi verslag! Maar ben je nou de kap van de A-stijl kwijtgeraakt? confused smiley
Ha, inderdaad. Ik trok even door naar 240 en toen vonden de plastic clips het wel leuk geweest. Gelukkig zit de kap ook nog met een schroef vast, dus ik hoefde het ding niet op de Autobahn te gaan zoeken..
Eerst geprobeerd provisorisch vast te zetten met duct tape, maar de krachten op zo'n onderdeel bij 160+ bleken toch veel te sterk voor wat tape. Uiteindelijk bij een tankstation een torx schroevendraaier gekocht en het hele ding maar eraf gehaald.

Echt verklaren kan ik het niet (de rechterkap zit muurvast), maar goed hij gaat toch volgende week naar de garage, kunnen ze dit weer mooi vastzetten. En dan hernieuwde poging topsnelheid op de terugweg.
TYN
Ha, inderdaad. Ik trok even door naar 240

tot hoe hoog denk je te kunnen komen uiteindelijk?
Da's even schrikken met die kap maar gelukkig heb je 'm nog big smile smiley ik ben bij de E46 weleens tijdens het rijden m'n rechter spiegelglaasje verloren dat was ook even een baalmomentje.

Wel een heel fijn duo zo, twee échte karakterbakken bij elkaar. Wellicht een inzending voor de fotowedstrijd van deze maand waardig? Het thema is contrast dus ik zie wel wat mogelijkheden cool smiley

Veel plezier daar in Litouwen, kijk al uit naar de updates mbt het bezoek aan de garage thumbs up
Ben eens bij 200kmu een complete knipperlicht unit verloren met een V70, dus weet een beetje wat je bedoelt big smile smiley

Die w123 blijft geweldig. Dat interieur ook, heel gaaf!
Leuk verslag, en ach 1:9,3 bij dergelijke snelheden is toch niet eens heel slecht, en veel genot van een heerlijke v8! Staat de w124 in Litouwen daar gestald bij bekenden oid of is het iedere keer weer een verassing of hij er nog staat winking smiley
Mooie trip en die CL is daar natuurlijk het perfecte vervoer voor. Dat verbruik valt me alles mee, mijn 7-serie deed ongeveer hetzelfde met 2 cilinders en een ruime 100pk minder. De verloren kap is wat minder, ik zie ook wel Mini's voorbij komen waarbij die losgelaten heeft.

Leuke foto's met de beide zilvergrijze Benzen. Staat er nog een rondje in de W124 op de planning of is dat geen optie?
Leuk om te zien dat er in Litouwen ook andere dakbedekking bestaat dan asbestplaten, er zitten wel een paar leitjes los op je garagedrinking smiley

Die CL500 is een gaaf apparaat.
Barri
Ben eens bij 200kmu een complete knipperlicht unit verloren met een V70, dus weet een beetje wat je bedoelt big smile smiley

Die w123 blijft geweldig. Dat interieur ook, heel gaaf!

Ik maakte me niet zo heel veel zorgen om mijn rammelende zonnedak vanaf 160km/h, maar als ik dit zo lees had ik 'm zo kunnen verliezen bij 200. grinning smiley

Monsieur Le Loure
Leuk om te zien dat er in Litouwen ook andere dakbedekking bestaat dan asbestplaten, er zitten wel een paar leitjes los op je garagedrinking smiley

Ha. Dit kan in het rijtje van 'zaken die mij totaal niet opvallen'.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-08-2020 07:25 door der Magistrat.
speedtouch
TYN
Ha, inderdaad. Ik trok even door naar 240

tot hoe hoog denk je te kunnen komen uiteindelijk?
Zou leuk zijn als 'ie de opgegeven 250 nog haalt.

Zadelsnuiver
Da's even schrikken met die kap maar gelukkig heb je 'm nog big smile smiley ik ben bij de E46 weleens tijdens het rijden m'n rechter spiegelglaasje verloren dat was ook even een baalmomentje.
Was ook precies op zo'n moment. Ik reed al 10 min relaxt met 180 achter een W204 aan, toen er na een bocht opeens een leeg en kaarsrecht stuk Autobahn opdoemde. Hop, vol in de kickdown, langs de W204, en door richting de 240. Toen opeens een hels kabaal, vol in de ankers. en met 90 de meest rechterbaan opgezocht. Bestuurder van die C-klasse zal ook wel gedacht hebben. grinning smiley

Bezoek aan de garage staat voor dinsdag gepland. thumbs up

Damianw26
Leuk verslag, en ach 1:9,3 bij dergelijke snelheden is toch niet eens heel slecht, en veel genot van een heerlijke v8! Staat de w124 in Litouwen daar gestald bij bekenden oid of is het iedere keer weer een verassing of hij er nog staat winking smiley
Hij staat bij de ouders van m'n vriendin en haar oom heeft zich er soort van over ontfermd, dus wat dat betreft kan ik me geen betere stalling wensen.

Caspian
Staat er nog een rondje in de W124 op de planning of is dat geen optie?
Zou geweldig zijn, maar is helaas geen optie, hij is niet verzekerd en niet gekeurd.
Tussen de 1:9 en 1:10 is een prima score. Natuurlijk zou 1:11 ook wel haalbaar zijn maar naar verhouding rijd je dan echt als een oud omaatje.

En mbt die A-stijl kap; het is in ieder geval minder erg dan volledige voorschermen die losgeraken bij hogere snelheden vanwege plastic (BMW E63)

En we zijn weer terug in Londen. Zal van de week nog even een stukje schrijven over de rest van de trip en het bezoek aan de garage in Vilnius. Ik kan wel alvast verklappen dat een tank er met 1:10,5 doorheen is gegaan.
Is er in UK nog steeds die vrije markt voor kentekenplaten? Denk dat jouw kenteken wel waarde heeft voor een AMG 55 bezitter wellicht smiling smiley
Grappig dat je dat zegt, ik wil deze inderdaad verkopen, alleen nog even uitzoeken hoe dat precies werkt. Ik heb naast deze set er namelijk nog 2 sets bij gekregen (incl. de originele). Een private plate boeit mij verder precies nul.

Alleen hoe bepaal je de waarde? Misschien gewoon op een Ebay veiling gooien, alles boven de vijf pond is mooi meegenomen. grinning smiley
Ik zou 'm serieus gewoon te koop zetten voor hetzelfde bedrag als je voor de auto hebt betaald, nee heb je, ja kun je krijgen toch? big smile smiley en als er niemand hapt gooi je hem alsnog in de veiling thumbs up
Mooi verslag, ik kom nu pas even kijken. Van de zomer ook in Litouwen geweest (niet met de Benz want die kreeg ik niet op tijd rijklaar, is niet slim om de dag voor vertrek de schijven te vervangen en dan tegen een probleempje aan te lopen) en ik vind het een fantastisch land. En met bijzonder weinig corona-ellende ook nog eens heel relaxed wat dat betreft. Begin Augustus werd het wel verplicht een mondkapje te dragen in de winkel, maar dat was het wel.

En die CL is mooi, van schuin achter eigenlijk het mooist vind ik. Wat een bak!
TYN
Zal van de week nog even een stukje schrijven over de rest van de trip en het bezoek aan de garage in Vilnius.

Graag, ben erg benieuwd!

TYN
Ik kan wel alvast verklappen dat een tank er met 1:10,5 doorheen is gegaan.

Niet verkeerd voor zo'n powerunitthumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.