TYN: Mercedes CL500, E220T - beunwerk

TYN

Net ingestapt
Twee maanden geleden wist ik het zeker. Ik koop géén auto hier. De drukte is een ramp, nergens kun je parkeren, ik ga met de fiets naar het werk. Nee, een auto in Londen slaat helemaal nergens op.

Maar toen ontdekte ik Ebay. En sodeju wat staan daar veel leuke W124's op. En goedkoop! Ik had bijna een bod gedaan op een '86 300TE met wat werk (bruin metallic met rood interieur; uiteindelijk verkocht voor £560..). Of deze, estimated sale price: £800 - 1000! De verzekeringsquote's zetten me daarentegen weer met beide benen op de grond. De verzekeringsmiepen (m/v) aan de telefoon vragen doodleuk £1200 voor een jaar, terwijl ik toch al lang en breed uit enige risico-categorie gegroeid ben. Eentje was vooral leuk (betrof een quote voor een 300D): "Ja maar meneer, grote motor." Wat bedoel je grote motor, dat ding heeft 80Kw. "Als u een voordelige verzekering wilt, dan moet U misschien eens naar een Yaris of iets dergelijks kijken." Maar een Yaris is veel snel... laat maar zitten.

Enfin, geen W124 dus. Wat dan? Een kleine zuinige auto die goedkoop te verzekeren is. Maar wel eentje die leuk is. Eentje met karakter. En aangezien het ding voor langere snelwegritten ingezet gaat worden, moet 'ie wel comfortabel en redelijk stil zijn. (De Peugeot 205 viel hier af.)

En opeens had ik het, een Audi A2! Een auto waar veel petrolheads wel iets mee hebben. Een auto die qua concept 15 jaar z'n tijd vooruit was. Een auto waar, zo ontdekte ik, anno 2019 nog steeds een grote schare liefhebbers heel enthousiast mee bezig is, getuige de Engelse, Nederlandse en Duitse A2-fora. En, zo redeneerde ik verder, áls ik ooit een A2 wil rijden, dan is dit het moment. In Nederland kosten die dingen gauw 3 à 4 mille, wat ik er niet voor over zou hebben. Hier in UK vind je echter leuke exemplaren tussen de £1000 - 2000.
De groene die ik uiteindelijk gekocht heb kwam ik via het Engelse A2-forum op het spoor. Hij stond niet te koop, maar de eigenaar liet casual vallen dat hij niet wist hoelang hij 'm nog zou houden. Ik zag mijn kans schoon en heb gelijk een PM gestuurd.

Het verhaal van deze A2 1.4 TDI is best interessant, aangezien hij bijna 205k miles (330.000 kilometer) op de teller heeft staan.

Hij komt uit 2003, en is in 2015 met 105k miles verkocht aan de tweede of derde eigenaar. Die heeft er in drie jaar tijd 90k op gezet. Toen heeft de beste man halverwege 2018 een ongelukje gehad, wat voor de verzekering genoeg was om het ding gelijk af te schrijven. Teruggekocht van de verzekering voor £300, komt de A2 uiteindelijk terecht bij A2Steve, een bekende A2-stripper voor onderdelen. Op dat moment (augustus 2018) staat 'ie er zo bij:
6sqzJV4.jpg

R1LofH7.jpg

Steve vindt het ding echter veel te netjes om te slopen, en plaatst een bericht op het A2-forum, of iemand het ding wil overnemen. Hij staat in de weg dus mag opgehaald worden voor £225. Steve II reageert binnen enkele minuten en koopt het ding direct. Vanaf dat moment gaat de groene A2 als 'The £225 A2' door het leven. Steve II heeft geen twee linkerhanden en pakt het direct fatsoenlijk aan. Naast een nieuwe MOT, thermostaat, verse filters en nieuwe radio, wordt de schade aangepakt en een nieuw interieur ingebouwd:
vL8CgAV.jpg

RWQLz4H.jpg

J27yJQ7.jpg

Al met al stond het ding er afgelopen maand zo bij:
9abf6dc11c847d31ccbd6b6d2339d8fc.jpg

En zo ben ik vandaag bij Steve II langs geweest. Aardige vent met twee flinke kolenschoppen als handen. Het type 'niet lullen maar poetsen'. Precies het type waar ik graag een auto van koop. Na een korte proefrit merk ik direct dat deze auto nog lang niet moe is. Schakelt en koppelt prima, stuurt strak, rammelt of trilt niet, en het motortje trekt er nog goed aan. Steve II twijfelt. Hij vindt 'm zelf ook erg leuk, en stiekem rijdt deze fijner dan z'n andere A2. Maar hij heeft eerder via email een prijs genoemd, en die prijs ben ik bereid te betalen. Mits ik beloof dat ik het hem laat weten als ik de A2 weer wil verkopen, hebben we een deal. Ik heb een A2 met een ruime 3 ton op de klok gekocht. :D

Plannen?
- Het stuur glimt verschrikkelijk, dus ofwel een nieuw stuur of deze flink poetsen (zijn die magische Bofkont-sponsjes nog ergens te koop?)
- Er komt een set 16" TT mk1 velgen onder (soort van OEM, want Audi en uit dezelfde periode)

Verder geen grote plannen. Hopelijk wordt dit wederom een 'starten en altijd lopen'-verhaal, zoals bij m'n 250D. Binnenkort mag 'ie op en neer naar Nederland., eens kijken of daar nog wat technische problemen uit naar voren komen.

Tof hoor, jammer dat de A2 nooit echt is aangeslagen want het is een heel bijzonder ding.(y)

En die verzekeringspremies in de UK zijn inderdaad om te huilen. Jong zijn en in een wat mindere buurt wonen en je gaat al snel richting de duizenden ponden per jaar voor een of ander doorsnee autootje. Niet zo gek dat men daar een veel groter probleem heeft met onverzekerde bestuurders...

Toffe aanschaf (y) en je hebt dus een gegarandeerde afnemer als je The City weer verlaat. :cool:

Diesel wordt daar fiscaal dus niet zo zwaar belast qua bezitskosten?

Dank heren. :D

Durashift zei:
Diesel wordt daar fiscaal dus niet zo zwaar belast qua bezitskosten?

Geenszins. De wegenbelasting op auto's van na 2001 wordt enkel gebaseerd op basis van Co2-uitstoot. Onder de 119gr betekent £30 road tax per jaar(!) ongeacht brandstof, en deze A2 TDI zit precies op die grens. De 1.4 benzine zit nota bene 2 treden hoger en kost £130 per jaar..

Gisteren op weg naar huis gelijk een setje 16" TT velgen opgehaald. Eentje heeft wat afbladderende verf, maar verder nog in nette staat. Het fijne is dat dit de basis TT velgen zijn, en dat geen TT eigenaar ze meer wil hebben. Gekocht van een jongedame die naar 18" was gegaan.
Zfv2dSa.jpg

Deze zijn wat breder en hebben lagere een ET (7J ET31 ipv 6J ET35), en bovendien komt er een wat bredere band met hogere wang op (205/50/16 ipv 185/50/16). Naar verluidt moet dat zowel het rijgedrag als comfort verbeteren. Ik vind de standaard 16" wat iel, terwijl de 17" blijkbaar erg oncomfortabel zijn. Dit is voor mij het perfecte compromis.

Gaat er dan ongeveer zo uit komen te zien:
index.php

Mooi ding Tyn! Helemaal goed, kleur, interieur , prijs, Engelse wegenbelasting, top!

Hey wat een tof ding zeg! Mooi kleurtje en lekker interieur ook (y) lijkt me een prima auto voor daar in de grote stad, veel succes ermee :)

Leuke intro en een A2 is een grappig ding, de mooie kleur groen past er perfect bij, net als de tt velgen.

Leuke vooruitstrevende auto destijds. Pas op voor hoge onderhoudskosten, kan erg tegenvallen bij een A2.

Gaaf!!! De Audi A2 is echt een onderkend talent. Geniet ervan (y)
Mooie kleurencombi ook, groene lak en bruin interieur.

Die zag ik niet aankomen, maar gezien de situatie perfecte combi denk ik. Veel plezier ermee!

Wat een leuk ding! Zie je hier amper nog rijden. Jammer eigenlijk. Veel plezier er van!

Ik ga de A2 de 18e ophalen, dus ik zal dan wat meer foto's plaatsen.

Ik ben momenteel rond aan het kijken voor een set banden. De TT-banden met hoogte 55 passen niet onder een A2. Nu wil ik niet besparen op veiligheid, maar ga ook geen 300-400 euro uitgeven voor 4 splinternieuwe banden op een auto die max 5k km per jaar gaat doen. Beetje onzinnig. Dus als iemand een setje gebruikte A-merk banden in 205/50/16 (met >6mm) weet te liggen, dan houd ik me aanbevolen (ben het Paasweekend in NL).

FH126560 zei:
Leuke vooruitstrevende auto destijds. Pas op voor hoge onderhoudskosten, kan erg tegenvallen bij een A2.

We gaan het zien. Onderhuids is het natuurlijk grotendeels een Polo. Daarbij is er een schat aan technische kennis aanwezig op het A2-forum, en zijn er veel tweedehands onderdelen voor schappelijke prijzen op de markt.

ketelapper zei:
Gaaf!!! De Audi A2 is echt een onderkend talent. Geniet ervan (y)
Mooie kleurencombi ook, groene lak en bruin interieur.

De foto vertekent enigszins, het interieur is meer grijs dan beige. Hier wat beter te zien:
4a4eef0803e09b8134759d5a50f8d4ed.jpg

A3 White zei:
Erg mooi, en de sponsjes, even op Amazon zoeken naar : melamine sponge

Thanks, gelijk besteld. (y)

Of de sponsjes gewoon bij de Action kopen als je over twee weken in NL bent. Koop er direct een berg, ze gaan nl. niet zo lang mee.
Maar inderdaad ideaal voor het stuur, maar ook de lederen bekleding mits je voorzichtig bent en je het leer nadien goed voedt.

Ah geweldige wagen en (nogmaals) welkom in het VK.

Toen ik in België woonden heb ik ook naar een A2 gekeken. Het is een absolute design klassieker. Onder de huid heel veel vernieuwingen en nieuwe technieken die voor de tijd vooruitstrevend waren en n sommige opzichten nog steeds zijn. Ook veilig voor de tijd. Als ik in de grote stad zou wonen zou ik er ook zeker een overwegen. Hopelijk kan ik hem eens in het echt aanschouwen.

Het ziet er naar uit dat je de auto van een paar echte liefhebbers hebt overgenomen, dat is altijd een prettig gevoel en vaak is er dan ook al veel vervangen. Verzekering uiteindelijk nog gelukt dus. Mijn jaarlijkse hell begint weer nu de Alfa vernieuwd moet worden en ik weer overal rond moet bellen.

Heel veel succes met de A2!

Blijft een bijzondere auto en in die kleur ook nog eens erg fraai. Het 'nieuwe' interieur vind ik persoonlijk niet mooi

Probleem met de sponsjes is dat ze volledig doordrenkt net water moeten zijn anders gaan ze kruimelen. Je hoeft eigenlijk ook geen druk uit te voeren, warm water helps, geen noodzaak voor zeep.

Leuk zeg! Een A2 is bij mij ook wel eens de revue gepasseerd als min of meer serieuze optie, maar inderdaad zijn ze in Nederland net wat prijziger dan wat ik er voor over heb. En leukere uitvoeringen (niet overal grauw) zijn al helemaal lastig. Veel plezier ermee!

Leuke Audi TYN! Ik wist helemaal niet dat je het Oosten voor London had geruild! Leuk, een nieuw avontuur in London dus! :)

Leuk verhaal met de Steve's ook! Prachtige kleur op de A2 ook, ik kan me zo 123 niet herinneren er ooit eentje in deze kleur gezien te hebben.

Ik vind een A2 echt super leuk, samen met een Baby Benz en een BMW 1 serie, 1e generatie (okay een Golf ook) de enige Duitsers waar ik mezelf wel in zie rijden.

De wielen, maar ook het leer zijn een toffe update!

Zo, afgelopen donderdag de auto opgehaald, en dit weekend meteen op en neer naar Nederland geweest (via Dover>Calais). Een goede kennismakingsrit van een kleine duizend kilometer.

En beviel dat? Jazeker! Het ding rijdt echt als een klasse hoger. Comfort, stoelen, rechtuitstabiliteit, vermogen, je waant je in een C-segmenter. Lange ritten is waarvoor 'ie voornamelijk gekocht is, en ik ben positief verrast hoe goed hij dat aankan. Daarbij is het driecilinder TDI'tje een heerlijk karakterblok, echt een typische VAG TDI van de oude stempel. Onder de pakweg 1800 tpm gebeurt er eigenlijk niks, dan begint 'ie er opeens flink aan te sleuren, en richting de 3000 tpm is de fut er gevoelsmatig weer uit. In z'n 5 zijn die toerentallen precies de snelheden waarmee je op de snelweg rijdt, dus tussensprints gaan lekker vlot. In de stad echter niet per se ideaal (de 2 is vrij lang en op lage snelheden wens je een versnelling tussen de 1 en de 2).

Ben trouwens erg blij dat ik de diesel gekozen heb. Met een klein atmosferisch viercilindertje voel je je op de snelweg toch snel out of depth, terwijl deze bijvoorbeeld zonder moeite de 130km/h vasthoudt heuvel op. Aangename verrassing was het verbruik; ondanks niet rustig aan doen 1:20,5.

Niet veel foto's gemaakt, maar toch twee als bewijs dat het kleine ding echt in NL is geweest:
6kFHfqC.jpg

7hntFtL.jpg

Vandaag aan de gang geweest met het interieur, uitgezogen, gepoetst en het leer behandeld. Verder de stickers (zes stuks..) verwijderd (welke volwassen vent plakt stickers op z'n auto?).

En nu? Met stip op nummer één binnengekomen op de to-do lijst, distributieriem vervangen. De onderhoudshistorie leerde mij dat deze in 2015 vervangen is. Niet al te lang geleden, maar in het geval van deze auto is dat bijna 100.000 miles geleden... Oeps. Over 2 weken staat er weer een ritje NL op het programma, en het is de bedoeling dat dit in ieder geval vóór die tijd vervangen is. Verder komen de nieuwe velgen er over een week of 2-3 onder, en ben ik er nog niet over uit of ik cruise control (OEM) laat inbouwen. Wordt vervolgd.

Kan goed kloppen dat de A2 TDI precies als een typische VAG diesel rijdt, in principe is het dezelfde 1.9 TDI PD minus 1 cilinder. Als ik ooit een A2 aan zou schaffen zou ik 'm zeker met deze motor willen hebben (y) Is het trouwens een 75 of 90 pk versie?

Maar 1 op 20,5 is erg netjes, zeker gezien z'n kilometerstand is hij zo te zien in elk geval lekker ingereden over de jaren.

Wat voor stickers zaten er trouwens op dan? Ik moet eerlijk bekennen dat ik ook een sticker op de achterruit van de Mégane heb zitten maar die valt amper op:

20190423-230901.jpg

Overigens denk ik dat je out of breath bedoelde ;) veel succes met de distributie!

Op beide achterste zijruiten zaten soort van O'Neil stickers, en nog twee met een quote over surfers (nu snap ik ook waar al het zand in de sponningen vandaan komt..). Een soort salamander onder het TDI logo. En een grote waarschuwingssticker met 'DEZE AUTO HEEFT EEN DASHCAM'. Tja.

Het is de 75pk-versie, bewust voor gekozen ook. De 90pk-versie zit wat ingewikkelder in elkaar en is daardoor wat gevoeliger, de 75 is meer bulletproof.

En ik bedoelde wel degelijk out of depth (als in being in a situation that exceeds one's ability). :D Maar out of breath is inderdaad net zo toepasselijk! Gelukkig geldt dat niet voor de diesel.

Weer even een update hier. Heb een fijne garage gevonden op een kleine 10 minuutjes rijden; geen poespas, een vent die weet waar 'ie het over heeft, en nette prijzen. Wel in Peckham, een notoir vies en lelijk stuk London (al is dat volgens de lokale bewoners juist 'urban hipster cool'..), maar dat boeit mij verder niet.

Verreweg het belangrijkste item op de to-do list heb ik nu dus kunnen afstrepen, de distributieriem. Kost wat (50% van de aanschafprijs van de gehele auto :)), maar het ding rijdt verder nog helemaal prima dus ik vond het wel de moeite waard. Fijn gevoel om niet meer met een tikkende tijdbom rond te rijden, de vorige riem zat er maar liefst 160.000km op (termijn is 90k). Verder opgelucht om van de monteur te horen dat uit een korte inspectie niet veel naar voren kwam, enkel de koppeling gaat wat zwaar (wist ik, en is waarschijnlijk nog de originele, maar ga ik niks aan doen), en de achterbanden zijn bijna op (nieuwe set velgen komt volgende week erop).

Na de distributiewissel gelijk weer een retourtje Nederland gedaan, en de kleine tractor (deze nickname wordt direct duidelijk als je de TDI aanzwengelt, geloof me..) blijft me verbazen. Ik heb veel verschillende auto's mogen rijden, maar dit ding rijdt echt goed. Op de snelweg is 'ie misschien nog wel meer in z'n element dan in de stad, waar de ongelukkige verhoudingen van de eerste 3 versnellingen af en toe in de weg zitten. Maar zoals eerder gezegd, op de snelweg waan je je niet in een kleine auto, en rijdt en spoort hij heerlijk. Urenlang 130km/h is geen enkel probleem, en hij heeft geen moeite om dat ook bergop vast te houden. Verbruik bij die snelheid zo'n 1:19/1:20. Top. Huidige kmstand, ±331.000km.

4nr6Q5r.jpg

dGuNTGD.jpg

Eerste keer voor mij door de Eurotunnel, volstrekt uneventful en een fijne manier om aan de overkant te komen.

Ex53nVn.jpg

Samen met 'die andere groene Audi'.
D16JZVV.jpg

7DU7tW3.jpg

pD1IE2l.jpg

Op de terugweg een setje 205/50/16's opgehaald voor de nieuwe velgen. Hankook Ventus Prime 3 zijn het geworden, die erg goed uit de verschillende tests komen. We gaan het zien. Zal t.z.t. eens een fatsoenlijke foto-update maken, als de nieuwe velgen eronder zitten. Hij ziet me er nu nog te truttig uit. :T

Leuk, een Audi A2!
die werd onlangs nog genoemd in mijn vraagtopic over de aanschaf van een BMW i3; iemand merkte op dat de i3 net zo'n lelijk ding was als de A2 destijds, en dat niemand die auto nu meer wilde hebben... Ik heb er toen netjes op gewezen dat de A2 juist relatief populair is én lang houdbaar door z'n aluminium carrosserie.
ik hou daar wel van, dit soort gekke ontwerpen met revolutionaire technologieën :)

En de nieuwe velgen zitten er eindelijk onder. (y)

Dit betekende dat ik eerst vier velgen en acht banden bij de bandenboer moest krijgen. En de kleine traktor verbaast wederom, want dat past zonder moeite. De achterbank kan er in twee delen uit, en vervolgens is het net een klein busje.

g9eCfVa.jpg

3lepELd.jpg

Het wisselen ging zonder issues en toen stond 'ie er zo bij (naafkapjes komen nog):
BktqCmA.jpg

lT6qsq0.jpg

crWJAfK.jpg

GqZ1RiA.jpg

eFMod7Y.jpg

qO74rAi.jpg

XN5X1rU.jpg

YE6NkwQ.jpg

gcHtx52.jpg

Met nu 205 breed ipv 185 is er wel enig verschil qua rijden, zowel positief als negatief. Door de extra grip gaat hij iets lekkerder door de bocht, en ook drempels gaan beter (hoger rubber en door de toegenomen spoorbreedte past hij nu net wél over de typische Londonse verkeersdrempels). Op de snelweg is het iets lawaaiiger geworden, alhoewel dat minimaal is en het ding sowieso al vrij lawaaiig is. Daarnaast lijkt hij >120km/h ietwat zweveriger dan eerst. Ik moet er eerst nog eens een langere snelwegrit mee maken om te kijken of het daadwerkelijk zo is. Misschien dat ik wat met de bandenspanning moet spelen.

Verder heb ik het leer behandeld, het stuur en dashboard met de Bofkont-sponsjes gedaan, en de nieuwe matten liggen er ook in (gekozen voor zwart ipv lichtgrijs origineel). De kleine traktor is nu wel zoals ik 'm hebben wil, wil er niet veel meer extra geld in steken. Diesel erin en rijden, op naar de 3,5 ton. :T

Wat valt er inderdaad te zeggen over een A2 met nieuwe velgen. :)

Qua update, de A2 staat te koop. De voornaamste reden is dat ik er op langere ritten (>2h) niet echt lekker in zit. Behoorlijk wat reacties op de advertentie tot dusver (vooral van het leren interieur krijgt de gemiddelde A2-afficionado een strakke plasser), het merendeel druipt vervolgens evenwel weer af bij het horen van de kmstand (hoeveel?? Ja bijna 207k, of 333k km). Het is dus nog even wachten op de juiste koper. Tot die tijd rijden we er lekker mee door, met aankomend weekend een retourtje Parijs op de planning.

Ik heb verder geen spijt van de aankoop trouwens; het is een leuk ding, verrassend ruim voor z'n buitenmaten, ontzettend zuinig en op de snelweg komt 'ie goed mee. De interieurkwaliteit is ook bovengemiddeld. Het is eigenlijk verbazingwekkend dat je ze niet met bosjes bij de bekende youngtimerhandelaren ziet staan. Goedkoper kun je echt niet rijden, en het is geenszins een koekblik om in onderweg te zijn.

Het is niet allemaal hosanna trouwens:
- De bakverhoudingen zijn een beetje ongelukkig in stadsverkeer
- De A-stijl is ENORM (en daarmee enorm lastig in de stad en bij rotondes)
- Het is geen bochtenridder (al is het met de nieuwe velgen wel wat beter)

Fotootje van hoe de kleine tractor er momenteel bij staat:
RAJBf58.jpg

In de tussentijd rustig aan het rondkijken voor een opvolger; eens zien of ik weer iets leuks kan scoren voor onder de 1000 pond. :D

Hey ik heb de velgen-update helemaal gemist zo te zien! Staat lekker hoor, mooi hoe de wielen nu wat breder staan mooi in lijn met de wielkasten zeg maar (y) jammer dat 'ie al weer weg mag, maar zo'n mooi exemplaar komt best wel weer ergens terecht. Wilt Steve 'm niet terugkopen?

Goed geheugen. :) Steve heeft inmiddels nog een A2 en een TT gekocht, dus die heeft geen plek meer..

Het lijstje mogelijke opvolgers ziet er voorlopig zo uit:
- BMW 118d
- BMW 320td
- Ford Focus 1.8 TDCI
- VW Bora 1.9 TDI

Hmm allemaal lekkere wagens, al vind ik de Ford 1.8 niet zo smeuïg als de andere opties. Een 118d kan ik echter sterk aanbevelen :D

Gek dat ik die post met die nieuwe velgen gemist heb! Staat wel lekker dik zo, het kan net!
Nog steeds geen naafdopjes?
Wel jammer dat ie weg gaat :(

Blijft een leuke wagen. Daar komt eel iemand voor. Over de opvolger: waarom specifiek de 118d en niet de 120d?

Vwb de 120d, die zit in een hogere verzekeringsgroep dan een 118d, gaat nét over de grens van 150gr Co2 (= meer belasting) en is in aanschaf gewoon een stukje duurder. Als ik een goeie tegenkom voor de juiste prijs is het zeker een optie, alleen is de kans daarop erg klein.

De 1-serie wordt sowieso een lastig verhaal, want blijkbaar vonden maar weinig Engelsen het destijds nodig cruise controle aan te vinken op de optielijst.. En dat wil ik toch wel erg graag hebben.

Barri zei:
Gek dat ik die post met die nieuwe velgen gemist heb! Staat wel lekker dik zo, het kan net!
Nog steeds geen naafdopjes?
Wel jammer dat ie weg gaat :(

Het gaat nét inderdaad, zeker recht van achter vind ik 't op het randje.
Van de naafdopjes die ik heb is eentje kapot, dus beter een uniforme look zonder, dan slechts drie dopjes erop, dacht ik zo.

Eventjes op en neer naar Parijs geblazen dit weekend, en als linkerbaanridder is hij wederom glansrijk geslaagd. :) Geen centje pijn met constant 90mph (145km/h) op de klok, en dat voor een 1.4'tje! Eveneens nekpijn, dus de zoektocht naar een opvolger gaat door. Er is gestaag interesse voor, dus hopelijk in de komende weken definitief verkocht.

Ondertussen blijft de 'shortlist' veranderen en mag deze de naam inmiddels niet meer dragen. Een van de serieuze overwegingen die ik echter noodgedwongen mee moet nemen is de aanstaande milieuzone. Ter info, momenteel kent London een ULEZ (ultra low emission zone, actief 24/7) in het gehele centrum, daar waar ook de congestion charge actief is. De eisen zijn erg streng: benzine vanaf euro 4 en diesel vanaf euro 6(!), anders betaal je £12,50 per dag dat je in de ULEZ rijdt.

UK-ULEZ-emissions-zone-1808931.webp

Nu is dit nog prima te overzien; de zone is makkelijk te vermijden, in het centrum wil je toch niet rijden, en diegene die binnen de ULEZ wonen kunnen doorgaans prima een nieuwe auto betalen. In oktober 2021 wordt de ULEZ daarentegen uitgebreid naar het gehele gebied binnen de ring. Het effect hiervan is niet te onderschatten, want de nieuwe zone beslaat een enorm gebied waar letterlijk miljoenen mensen wonen (moi inclus).

Ultra-Low-emissions-Zone-October-25-2021-1808934.webp

Nu hoef je geen glazen bol te hebben om het effect te voorzien. In de aanloop naar oktober 2021 is een niet-Euro6 diesel geen fluit meer waard, want veel aanbod en weinig vraag. Ik verwacht dat je een auto als een Focus diesel (waarvan er drie op elke hoek staan) aan de straatstenen niet meer kwijt komt. Aangezien het ons plan is om juist rond 2021/2022 uit Engeland te vertrekken, heb ik totaal geen zin om dan veel moeite te hebben een auto kwijt te komen.

Met dit in het achterhoofd ben ik momenteel meer aan het kijken naar de wat meer gewilde modellen, die nog steeds voldoen aan m'n basis eisen (airco, CC, betaalbaar per maand en geen probleemmotor). Auto's die altijd een intrinsieke waarde zullen behouden simpelweg omdat mensen ze graag willen hebben, want premium (daarbij niet vergeten dat Engeland erg groot is).
- Audi A3 SB 1.9 TDI (2004-2010)
- Audi A4 1.9 TDI (2004-2007)
- BMW 118d (2004-2007)
- BMW 318d (2005-2007)

Een op papier overzichtelijk lijstje, in de praktijk is het erg lastig een goede te vinden. Ze zijn gewild, prijzen gaan alle kanten op, en er zit ontzettend veel rotzooi tussen. Aan de andere kant blijft eveneens de Focus knagen, want in aanschaf simpelweg een heel stuk goedkoper (en wat je niet uitgeeft kun je ook niet afschrijven..).

Enfin, een heel verhaal waar ik voorlopig in m'n vrije uurtjes wel zoet mee ben. Iemand die gaten in mijn redenering ziet, schiet los. (y)

118d met CC moet je inderdaad met een lampje zoeken.

Eerlijk gezegd zou het veruit het meest verstandig zijn om in de A2 te blijven rijden, want anders ga je nu van een non-Euro6 naar een andere non-Euro6 met 2 keer afschrijving. Is er geen mouw aan te passen om de A2 wat meer comfortabel te maken? Andere stoel of iets in die richting?

Ja alles kan, en blijkbaar zitten de sportstoelen wel fatsoenlijk (kunnen een stuk lager). Maar qua kleur zit je dan vast aan grijslederen exemplaren, en die zijn of onvindbaar of peperduur. Zwarte sportstoelen zijn wel te vinden maar dan wordt het van binnen een beetje een kermiskar.

Bovendien is dat een berg gedoe waar ik helemaal geen zin in heb. :T Ik woon in zone 2 Londen, heb geen gereedschap, laat staan een garage of opslag. Waar laat ik een compleet interieur totdat het verkocht is? En dan nog eens £200 voor cruise control inbouwen, nah..

Heb een leuke 318d gezien, met Msport, maar wel met 3 ton op de klok.

3 ton is in principe niet zo spannend, maar is het een M47 of N47? De M47 tot 2007 geleverd is een stuk betrouwbaarder. Bij zulke kilometerstand en kan de ketting weleens aan zijn einde zijn, en bij de latere N47 zit deze tegen de firewall aan dus geen makkelijk klusje. Bij de M47 zit 'ie gewoon voorop de motor.

Klopt, ik kijk enkel naar de M47. N47 ga ik niet aan beginnen.

Wat wel fijn is hier trouwens, is de online MOT historie. https://www.check-mot.service.gov.uk/
De betreffende 318d is EY07LLE.

Meenemen is ook lastig. In Nederland ook niet veel waard met het stuur aan de verkeerde kant. Tenzij je er graag nog wat langer zelf mee gaat rijden.

Ik zet wel mijn vraagtekens bij het Premium Duits Diesel wat nog iets waard zou moeten blijven. Van die auto's stikt het ook op de markt. Je moet er wel heel erg positief uitspringen. Die A2 is dan nog wat uniek en in erg goede staat. De zoveelste (uiteraard zwarte) 1-serie niet echt

Een 3-serie met M-sport is natuurlijk visueel al snel goed, ben benieuwd hoe "fris" hij nog is/oogt na 3 ton op de klok.

Engineer2 zei:
Meenemen is ook lastig. In Nederland ook niet veel waard met het stuur aan de verkeerde kant. Tenzij je er graag nog wat langer zelf mee gaat rijden.

Ik zet wel mijn vraagtekens bij het Premium Duits Diesel wat nog iets waard zou moeten blijven. Van die auto's stikt het ook op de markt. Je moet er wel heel erg positief uitspringen. Die A2 is dan nog wat uniek en in erg goede staat. De zoveelste (uiteraard zwarte) 1-serie niet echt

De inruil is vaak heel beperkt inderdaad, maar rechtsgestuurde auto's verkopen (mede door de lage prijs waarschijnlijk) wel heel snel, kennis van mij ruilde ooit een Seat in die door de Engelse eigenaar meeverhuisd was naar NL, ding was direct weer opgekocht door een handelaar die het dubbele van de inruilprijs gaf want die zocht specifiek RHD.

Meenemen zit ik niet echt op te wachten nee, en ik heb bovendien nog ergens een W124 (met het stuur aan de goede kant) staan.

De betreffende 318d M-sport is inmiddels al verkocht, dus we zoeken verder. Heb inmiddels wel erg zin in een E90 eigenlijk. :D In m'n hiker-periode veel van die dingen gereden die uit de lease kwamen, stuk voor stuk heerlijk sturende auto's. En eens voorzichtig bij de verzekeringsmij informeren wat een E60 520d doet per maand, want die dingen kosten qua aanschaf ook geen drol hier..

Edit: Zoiets, een LCI met de M47 voor £1600.

Nee, niet per se, maar een benzine is wat duurder in gebruik (hoger verbruik + hogere belasting, want op basis van Co2). Maar inderdaad wellicht een overweging als dat betekent dat ik niet hoef na te denken over de milieuzone.

Maar ja, wat dan? Rond 2005 (Euro 4) begon Audi met het (T)FSI-gezever, en de 18i en 20i van BMW zijn ook niet vrij van (dure) issues.

Misschien moet ik het mezelf ook niet zo ingewikkeld maken en gewoon een Chevrolet Lacetti oid halen. :T

Dat lijkt mij verstandiger, niet perse leuker maar dat kan wel weer als je terug bent in Nederland.

Terug
Bovenaan