TYN
Net ingestapt
Twee maanden geleden wist ik het zeker. Ik koop géén auto hier. De drukte is een ramp, nergens kun je parkeren, ik ga met de fiets naar het werk. Nee, een auto in Londen slaat helemaal nergens op.
Maar toen ontdekte ik Ebay. En sodeju wat staan daar veel leuke W124's op. En goedkoop! Ik had bijna een bod gedaan op een '86 300TE met wat werk (bruin metallic met rood interieur; uiteindelijk verkocht voor £560..). Of deze, estimated sale price: £800 - 1000! De verzekeringsquote's zetten me daarentegen weer met beide benen op de grond. De verzekeringsmiepen (m/v) aan de telefoon vragen doodleuk £1200 voor een jaar, terwijl ik toch al lang en breed uit enige risico-categorie gegroeid ben. Eentje was vooral leuk (betrof een quote voor een 300D): "Ja maar meneer, grote motor." Wat bedoel je grote motor, dat ding heeft 80Kw. "Als u een voordelige verzekering wilt, dan moet U misschien eens naar een Yaris of iets dergelijks kijken." Maar een Yaris is veel snel... laat maar zitten.
Enfin, geen W124 dus. Wat dan? Een kleine zuinige auto die goedkoop te verzekeren is. Maar wel eentje die leuk is. Eentje met karakter. En aangezien het ding voor langere snelwegritten ingezet gaat worden, moet 'ie wel comfortabel en redelijk stil zijn. (De Peugeot 205 viel hier af.)
En opeens had ik het, een Audi A2! Een auto waar veel petrolheads wel iets mee hebben. Een auto die qua concept 15 jaar z'n tijd vooruit was. Een auto waar, zo ontdekte ik, anno 2019 nog steeds een grote schare liefhebbers heel enthousiast mee bezig is, getuige de Engelse, Nederlandse en Duitse A2-fora. En, zo redeneerde ik verder, áls ik ooit een A2 wil rijden, dan is dit het moment. In Nederland kosten die dingen gauw 3 à 4 mille, wat ik er niet voor over zou hebben. Hier in UK vind je echter leuke exemplaren tussen de £1000 - 2000.
De groene die ik uiteindelijk gekocht heb kwam ik via het Engelse A2-forum op het spoor. Hij stond niet te koop, maar de eigenaar liet casual vallen dat hij niet wist hoelang hij 'm nog zou houden. Ik zag mijn kans schoon en heb gelijk een PM gestuurd.
Het verhaal van deze A2 1.4 TDI is best interessant, aangezien hij bijna 205k miles (330.000 kilometer) op de teller heeft staan.
Hij komt uit 2003, en is in 2015 met 105k miles verkocht aan de tweede of derde eigenaar. Die heeft er in drie jaar tijd 90k op gezet. Toen heeft de beste man halverwege 2018 een ongelukje gehad, wat voor de verzekering genoeg was om het ding gelijk af te schrijven. Teruggekocht van de verzekering voor £300, komt de A2 uiteindelijk terecht bij A2Steve, een bekende A2-stripper voor onderdelen. Op dat moment (augustus 2018) staat 'ie er zo bij:
Steve vindt het ding echter veel te netjes om te slopen, en plaatst een bericht op het A2-forum, of iemand het ding wil overnemen. Hij staat in de weg dus mag opgehaald worden voor £225. Steve II reageert binnen enkele minuten en koopt het ding direct. Vanaf dat moment gaat de groene A2 als 'The £225 A2' door het leven. Steve II heeft geen twee linkerhanden en pakt het direct fatsoenlijk aan. Naast een nieuwe MOT, thermostaat, verse filters en nieuwe radio, wordt de schade aangepakt en een nieuw interieur ingebouwd:
Al met al stond het ding er afgelopen maand zo bij:
En zo ben ik vandaag bij Steve II langs geweest. Aardige vent met twee flinke kolenschoppen als handen. Het type 'niet lullen maar poetsen'. Precies het type waar ik graag een auto van koop. Na een korte proefrit merk ik direct dat deze auto nog lang niet moe is. Schakelt en koppelt prima, stuurt strak, rammelt of trilt niet, en het motortje trekt er nog goed aan. Steve II twijfelt. Hij vindt 'm zelf ook erg leuk, en stiekem rijdt deze fijner dan z'n andere A2. Maar hij heeft eerder via email een prijs genoemd, en die prijs ben ik bereid te betalen. Mits ik beloof dat ik het hem laat weten als ik de A2 weer wil verkopen, hebben we een deal. Ik heb een A2 met een ruime 3 ton op de klok gekocht.
Plannen?
- Het stuur glimt verschrikkelijk, dus ofwel een nieuw stuur of deze flink poetsen (zijn die magische Bofkont-sponsjes nog ergens te koop?)
- Er komt een set 16" TT mk1 velgen onder (soort van OEM, want Audi en uit dezelfde periode)
Verder geen grote plannen. Hopelijk wordt dit wederom een 'starten en altijd lopen'-verhaal, zoals bij m'n 250D. Binnenkort mag 'ie op en neer naar Nederland., eens kijken of daar nog wat technische problemen uit naar voren komen.
Maar toen ontdekte ik Ebay. En sodeju wat staan daar veel leuke W124's op. En goedkoop! Ik had bijna een bod gedaan op een '86 300TE met wat werk (bruin metallic met rood interieur; uiteindelijk verkocht voor £560..). Of deze, estimated sale price: £800 - 1000! De verzekeringsquote's zetten me daarentegen weer met beide benen op de grond. De verzekeringsmiepen (m/v) aan de telefoon vragen doodleuk £1200 voor een jaar, terwijl ik toch al lang en breed uit enige risico-categorie gegroeid ben. Eentje was vooral leuk (betrof een quote voor een 300D): "Ja maar meneer, grote motor." Wat bedoel je grote motor, dat ding heeft 80Kw. "Als u een voordelige verzekering wilt, dan moet U misschien eens naar een Yaris of iets dergelijks kijken." Maar een Yaris is veel snel... laat maar zitten.
Enfin, geen W124 dus. Wat dan? Een kleine zuinige auto die goedkoop te verzekeren is. Maar wel eentje die leuk is. Eentje met karakter. En aangezien het ding voor langere snelwegritten ingezet gaat worden, moet 'ie wel comfortabel en redelijk stil zijn. (De Peugeot 205 viel hier af.)
En opeens had ik het, een Audi A2! Een auto waar veel petrolheads wel iets mee hebben. Een auto die qua concept 15 jaar z'n tijd vooruit was. Een auto waar, zo ontdekte ik, anno 2019 nog steeds een grote schare liefhebbers heel enthousiast mee bezig is, getuige de Engelse, Nederlandse en Duitse A2-fora. En, zo redeneerde ik verder, áls ik ooit een A2 wil rijden, dan is dit het moment. In Nederland kosten die dingen gauw 3 à 4 mille, wat ik er niet voor over zou hebben. Hier in UK vind je echter leuke exemplaren tussen de £1000 - 2000.
De groene die ik uiteindelijk gekocht heb kwam ik via het Engelse A2-forum op het spoor. Hij stond niet te koop, maar de eigenaar liet casual vallen dat hij niet wist hoelang hij 'm nog zou houden. Ik zag mijn kans schoon en heb gelijk een PM gestuurd.
Het verhaal van deze A2 1.4 TDI is best interessant, aangezien hij bijna 205k miles (330.000 kilometer) op de teller heeft staan.
Hij komt uit 2003, en is in 2015 met 105k miles verkocht aan de tweede of derde eigenaar. Die heeft er in drie jaar tijd 90k op gezet. Toen heeft de beste man halverwege 2018 een ongelukje gehad, wat voor de verzekering genoeg was om het ding gelijk af te schrijven. Teruggekocht van de verzekering voor £300, komt de A2 uiteindelijk terecht bij A2Steve, een bekende A2-stripper voor onderdelen. Op dat moment (augustus 2018) staat 'ie er zo bij:


Steve vindt het ding echter veel te netjes om te slopen, en plaatst een bericht op het A2-forum, of iemand het ding wil overnemen. Hij staat in de weg dus mag opgehaald worden voor £225. Steve II reageert binnen enkele minuten en koopt het ding direct. Vanaf dat moment gaat de groene A2 als 'The £225 A2' door het leven. Steve II heeft geen twee linkerhanden en pakt het direct fatsoenlijk aan. Naast een nieuwe MOT, thermostaat, verse filters en nieuwe radio, wordt de schade aangepakt en een nieuw interieur ingebouwd:



Al met al stond het ding er afgelopen maand zo bij:

En zo ben ik vandaag bij Steve II langs geweest. Aardige vent met twee flinke kolenschoppen als handen. Het type 'niet lullen maar poetsen'. Precies het type waar ik graag een auto van koop. Na een korte proefrit merk ik direct dat deze auto nog lang niet moe is. Schakelt en koppelt prima, stuurt strak, rammelt of trilt niet, en het motortje trekt er nog goed aan. Steve II twijfelt. Hij vindt 'm zelf ook erg leuk, en stiekem rijdt deze fijner dan z'n andere A2. Maar hij heeft eerder via email een prijs genoemd, en die prijs ben ik bereid te betalen. Mits ik beloof dat ik het hem laat weten als ik de A2 weer wil verkopen, hebben we een deal. Ik heb een A2 met een ruime 3 ton op de klok gekocht.
Plannen?
- Het stuur glimt verschrikkelijk, dus ofwel een nieuw stuur of deze flink poetsen (zijn die magische Bofkont-sponsjes nog ergens te koop?)
- Er komt een set 16" TT mk1 velgen onder (soort van OEM, want Audi en uit dezelfde periode)
Verder geen grote plannen. Hopelijk wordt dit wederom een 'starten en altijd lopen'-verhaal, zoals bij m'n 250D. Binnenkort mag 'ie op en neer naar Nederland., eens kijken of daar nog wat technische problemen uit naar voren komen.