Emiel: Nissan Qashqai/VW Crosspolo/VW T2/VW Kever

Gepost door Mieluh 
Ik zal hier ook even mijn actuele wagenpark "showen".

Momenteel in bezit van 4 auto's:
Mijn dagelijkse auto, deze gebruik ik eigenlijk alleen voor woon-werk en zakelijke kilometers. Rij er ongeveer 8-10k per jaar mee. Het is niet heel spannende VW jetta 1.6 trendline uit 2007. Rijd verder prima maar dat is het dan ook. bijna 1,5 jaar in bezit en nog niks aan gehad, dat dan weer wel, kan ik van mijn meeste vorige auto's niet zeggen smiling smiley

Mijn vriendin rijdt een skoda fabia 1.2TDI Greenline, deze wordt buiten werktijd om eigenlijk voor alle overige kilometers gebruikt (de gezinsbak dus). De auto rijdt daarmee 20-25k per jaar. Hier aan de franse kust met volle bepakking en net 1300km achter de rug. Ik moet zeggen tot nu toe een van de fijnere auto's die ik gehad heb, rijdt altijd, doet zijn ding en alles erop wat je nodig hebt:

Dan de hobby auto's. Het begon ooit met de eerste auto van mijn vriendin, een VW kever uit 1970, hier is inmiddels het een en ander aan versleuteld, zo is hij 9 jaar geleden aangeschaft:

Inmiddels na het een en anders versleuteld te hebben staat hij er zo bij, hate it or love it zeg maar:

Toen we inmiddels bijna 3 jaar geleden ons eerste kindje verwachte kwamen we er snel genoeg achter dat weekendjes camperen met de kever niet echt een optie meer waren. Omdat ik al jaren een T2 op het verlanglijstje had staan is het er toen uiteindelijk toch maar van gekomen. Een opknapper gekocht en die vervolgens geimporteerd in NL (stond wel al in NL toen ik hem kocht overigens)

Om jullie 200 foto's te besparen, zo gekocht":

En dit ervan gemaakt:

Voor zover ik alles nog weet mijn historie (met voor zover ik ze heb een fototje)
Alfa Romeo 1.7 16v 2002-2003
BMW 525 E34 2003-2004
VW golf 2 1.8 2004-2004 (tussenoplossing)
BMW 320 coupe E36 2005-2006

BMW E21 320 2006-2006 (hobby auto erbij)
VW Golf TDI 2006-2007
Alfa Romeo 156 1.9JTD 2007-2008

VW Golf 1600 LPG 2008-2008

Peugeot 107 2009-2010

Peugeot 206 GTI 2010-2010

Audi A3 8L 1.6 2010-2011

Audi A4 2.0 B6 2011-2012

VW polo 1.2 2012-2013

Audi TT 1.8T 8N 2013-2015

Audi A3 1.8TFSI SB 2015-2016

VW Jetta 1.6 2016-heden

Voor de vriendin:
Audi A2 2012-2015
Skoda Fabia 2015-heden

7 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-03-2020 11:53 door Mieluh.
Leuk die oude Vdups, welkom op het forum!
De aanpassingen aan de Kever vind ik minder mooi, maar die T2 is wel gaaf! cool smileythumbs up
Wauw dat is een aardige geschiedenis aan blik inmiddels tongue sticking out smiley

Die T2 vind ik ook he-le-maal geweldig. Mijn pa heeft er vroeger ook een gehad.... jammer dat die sukkel hem weg gedaan heeft voor een habbekrats nut smiley
Leuke Kever, weet ook niet of ik hem zo had gemaakt zoals ie nu is, maar ach.... ieder zijn ding toch! thumbs up
Leuke auto's !
Vooral de oude Volkswagens en de 4 audi's smiling bouncing smiley
Re: Mieluh's wagenpark
01-06-2017 15:34
Heerlijk kwartet en een mooi overzicht. thumbs up
Volgens mij is op de laatste foto achter de Audi A3 in de garage nog iets lekkers te zien: Hypermotard 1100?
smileys with beer
Wat een geweldig gave T2 thumbs up
De Kever is ook gaaf, juist de aanpassingen maken hem in mijn ogen redelijk uniek zonder dat het fout wordt.
01-06-2017 18:36
Leuk overzicht! En een Kever en een T2 naast elkaar, heerlijk!
De TT die je gehad hebt vind ik ook leuk.

En waarom heeft de Fabia de A2 vervangen vraag ik me af.
02-06-2017 09:01
Barri
Leuk overzicht! En een Kever en een T2 naast elkaar, heerlijk!
De TT die je gehad hebt vind ik ook leuk.

En waarom heeft de Fabia de A2 vervangen vraag ik me af.

Omdat de kinderwagen niet fatsoenlijk in een A2 past winking smiley Dat was eigenlijk de enige reden. En uiteindelijk met 20-25k rijdt de fabia ook een stuk voordeliger.

Van de TT heb ik nog altijd een beetje spijt, maar ook dat is met een baby geen ideale auto, nu zou het wel weer gaan al in achterin geen pretje.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 02-06-2017 09:01 door Mieluh.
02-06-2017 10:21
Een A2 lijkt me veel leuker en fijner dan een Fabia, vandaar m'n vraag. Maar ik snap 'm! Heel ruim is die kofferbak inderdaad niet.

Zo'n TT lijkt me ook wel eens wat! Maarja, er zijn zoveel auto's die ik nog eens gehad moet hebben. big smile smiley
Mooie auto's! Vooral de Kever en T2AB zijn erg leuk! thumbs up
Vette (VAG ) auto's. Franse uitstapje toch niet wat je zocht ? Welkom op A W.
Er springer er voor mij maar één uit en dat is de prachtig vorm gegeven en heerlijk rijdende Volkswagen Jetta Trendline.

Ik heb er twee gehad en beide met ongelooflijk veel plezier bereden.
Een Volkswagen Jetta 19 TDI DSG Comfortline in de kleur mosgroen gedurende 100.000 km en
een Volkswagen Jetta 1600 Comfortline 5-speed in de kleur gold metallic gedurende 200.000 km.

Eigenlijk mis ik ze nog iedere dag !
Zitten een paar erg leuke wagens tussen zoals die originele 156 en TT.
Die Bmw is wel heel erg fout , mijn hemeltje.
Die aangepaste kever is ook niet zo mijn ding, maar kan ik opzich nog wel waarderen.

Maar leuk topic thumbs up
Leuk overzicht van je wagenpark en welkom op het forum.

De verlaging en andere wielen op de Kever vind ik 'm wel goed staan maar persoonlijk had ik die oude meuk van het dak gelaten. De auto wordt er niet mooier op vind ik en heel uniek is het ook niet helaas. Maar dat is slechts mijn mening, belangrijker is dat jij er blij mee bent.

Wat dat betreft vind ik de T2 smaakvoller. De binnenkant is mooi opgeknapt en de buitenkant staat er ook strak bij. Paar subtiele aanpassingen en een dakrek welke (zo te zien) gewoon geplaatst is vanwege zijn functionaliteit. thumbs up
@ Omni Radius: uw vader hier een sukkel noemen lijkt mij niet gepast.
Hij kon toentertijd ook niet weten, dat een mooie T1 Samba Bus inmiddels meer dan een euro-ton opbrengt
en dat zijn T2 ooit een geliefde klassieker zou worden met een onwaarschijnlijk hoge waarde.
Met uw vader zullen vele duizenden gebruikers dat niet hebben kunnen inschatten.
05-06-2017 17:49
Bij mijn opa idem. Reed een T2 met ramen, als melkboer. In 1987 gestopt en de bus weggedaan. Vast tegen sloopprijs. Ach, hij heeft ook wel ns een huis hier verkocht voor het geld waarvoor je nu een leuke Passat koopt. Die huizen kosten nu 4k in euro's. Als je alles van tevoren wist...

Zo'n T2 wil ik echt nog 'ns hebben, maar die past nauwelijks in m'n garage...
@ Barri: mijn eerste huis in Woudbloem (Groningen) kostte 9000,00 gulden (4300,00 euro) en is nu 175.000,00 euro waard.
Mijn eerste auto, een Ford Versailles V8 met kenteken UX -15 -13, kostte 400,00 gulden (175,00 euro) en is nu 25.000,00 euro waard.
06-06-2017 11:11
Dank voor alle leuke reacties. De kever is net wat meer aangepast dan de bus inderdaad. Omdat we met de bus ook vaker op vakantie gaan wil ik die nog enigszins praktisch houden.

@ gewoon dirk, de wielen op de kever zijn gewoon originele stalen wielen. Aanpassingen zijn alles airride en bolle wieldoppen (en het dakrek), de bus had inderdaad een dakrek om spullen op te vervoeren. Inmiddels heb ik een hefdak klaarliggen zodat we ook kunnen staan in de bus. Echter moet ik nog ergens tijd gaan vinden om aan die operatie te beginnen.

Afgelopen weekend opzoek gegaan naar een vervanger voor de Jetta, had hier al een gezocht topic voor geopend.

Afgelopen weekend 3 mito's gereden waarvan er een inmiddels bij mij op de stoep staat.

Eerst een zwart mito ( [link.marktplaats.nl]), deze viel in het echt erg tegen, 2 schades, veel krassen, kale c merk banden en overall indruk was echt niet goed.

Gisteren vol goede moed naar Hulshorst gereden, daar stonden 2 mito's die mijn interesse hadden, voorkeur ging uit naar de Rode met lederen bekleding (https://link.marktplaats.nl/m1169374922). Dat is natuurlijk de alfa combi als je het mij vraagt. Eenmaal daar viel de buitenkant ook gelijk een beetje tegen, paar deukjes, randjes van de deuren beschadigd en de deuren waren wat gaan hangen waardoor de dorpels ook behoorlijke lakschade hadden. Scheurtje in het leer van de bestuurderstoel en toen was het voor mij eigenlijk al klaar. Baalde flink want had er mijn zinnen op gezet eigenlijk. Toch even test gaan rijden en toen weer een beetje enthousiaster. Flink vermogen heeft de 1.4T en de 6 bak is ook erg prettig. Bij terugkomst toch maar de andere Mito bekeken met stoffen bekleding. Deze zag er in alle opzichten veel beter uit. Daar ook nog in gereden en het was eigenlijk vrij snel duidelijk dat deze ook mee ging naar huis. Mijn vriendin was ook voor het eerst in mijn autogeschiedenis enthousiast over een auto.

Terug gekomen bij de garage had de verkoper mijn jetta ook geinspecteerd. Had een belachelijk bod verwacht aangezien ik dat bij een andere garage ook al had gekregen. Mijn plan was dus om zelf te verkopen. Echter bleek daar gelijk een redelijk goed bod te liggen. Na wat op en neer te pingelen over wel/geen garantie en wel of geen nieuwe apk besloten de auto zo mee te nemen en zelf APK te regelen. Deze verloopt in augustus. Aangezien de auto op 160km afstand stond kon ik hem dan gisteren gelijk meenemen. Omdat ik niet voorbereid was op een goede inruilprijs had ik dus ook geen papieren of reservesleutel van de Jetta bij me. Dat hebben we gelukkig kunnen oplossen en de sleutel wordt vandaag nagestuurd.

Zo stond er dus gisteren onverwacht een mito op de stoep, een paar plaatjes van de verkoper en een paar van thuis op de oprit:

oud en nieuw samen:

Foto's uit de advertentie:

Paar op de eigen oprit:

Paar specificaties:

Alfa Romeo Mito
bouwjaar 09-2008
Kilometerstand 58000
1.4 Turbo 155pk
6 bak
Climate control
Bleu en Me
Afgeleverd op 4 michelin super sport 3 banden, erg fijne banden.

Plannen zijn:
- Flinke detailbeurt, heeft nog wel wat plekjes en swirls in overvloed
- Oliewissel en andere vloeistoffen controleren
- Xenon en Led DRL
- Wellicht een tikkeltje verlagen (25-30mm)
- Wellicht een chipje erin, maar eerst maar eens zo rijden

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-06-2017 11:16 door Mieluh.
06-06-2017 22:33
Aardige historie! Jij word je auto's snel zat zeker winking smiley Die T2 is leuk.

Misschien een leuk weetje m.b.t. je nieuwe aanwinst: dit is er één uit de allereerste serie MiTo's op Nederlands kenteken (35-GPX-6 t/m 99-GPX-6 en 01-GPX-7 t/m 07-GPX-7).
Hele leuke Alfa, heerlijke motor die 155 TB thumbs up
Leuk die Mito.

Rest van de historie zit doorspekt met leuk, saai en alles ertussen in. winking smiley Leuk dat je het hier deelt thumbs up

Ik vind de aankomende operatie van de T2 ook heel interessant. big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-06-2017 22:45 door Nico GTR.
07-06-2017 09:09
@PM, dat wist ik inderdaad niet, wist wel dat dit een van de vroegere Mito's was. De algemene staat en kilometerstand vind ik belangrijker dan het bouwjaar. Leuk om te weten.

@Bofkont, dankje

@Nico GTR, Zitten inderdaad ook saaie auto's tussen. Ik heb een hele tijd 50-60k per jaar gereden, vandaar dat ik ook nogal veel auto's versleten heb. Toen had prijs per km een hogere prioriteit dan een leuke auto.

Zelfde verhaal met de Fabia, met een kleine wil je gewoon geen "gezeik" met ruimte/veiligheid etc. Dus gekozen voor een praktische auto die alle opties heeft die kinder technisch gezien handig zijn. Alhoewel ik de auto zeker niet lelijk vind is het ook niet mijn eerste keuze. Hij voldoet prima in elk geval.

Ik ga proberen komend weekend een begin te maken met het strakmaken van de lak van de mito, de vraag is alleen of ik daar tijd voor ga krijgen. We zijn ook een huis een het renoveren en daar is ook nog genoeg aan te doen. We ziten gelukkig wel al in de afrondende fase maar juist dan moet je doorpakken en alles afwerken.
13-06-2017 10:11
Inmiddels een week achter het stuur van de Mito. Een korte samenvatting:

Auto bevalt heel erg goed. Snelheidsafhankelijke stuurbekrachtiging is erg fijn, heel handig met inparkeren, en toch lekker strak sturen op snelheid. De stoelen zitten erg goed en ook het stuur laat ik zich prima aanpassen op de stoelen. De motor is erg fijn, ik had verwacht voornamelijk in de sportstand te rijden maar met woon-werk verkeer is de normale stand eigenlijk de stand om voor te kiezen. In de sportstand hangt de mito heel erg aan het gaspedaal en dat is erg leuk, maar dan wil je ook snel vooruit en ga je je ergeren aan andere wegmisbruikers. Het onderstel vind ik prima en niet te hard. Dit lees je vaker maar ik ervaar het niet zo, nu rij ik graag in een auto met hard onderstel en het zal voor mij ook niet snel te hard zijn. Rammeltjes en kraakjes ben ik allergisch voor en heb ik nog niet kunnen ontdekken in de Mito.

Wat zijn dan voor mij de minpunten:
De lak van de auto is erg zacht, als detailer wil ik mij auto altijd tiptop hebben maar in de praktijk zal dat met deze auto een stuk lastiger worden. Na het polijsten iets te lang uitpoetsen met een MF doek en de trekt de nieuwe swirls er alweer in. Dan maar zorgen voor een goede wax zodat ik de Mito niet te vaak hoef te wassen maar ik hem gewoon simpel af kan spuiten.
Achteruit kijken is echt matig, de grote c stijlen zorgen ervoor dat je weinig ziet. Nu heeft de mito geen parkeersensoren maar die wil ik wel gaan plaatsen. Aangezien er in de bumper al 2 gaten zijn voorbereid wil ik opzoek gaan naar een setje met 2 sensors. Deze komen dan in het zwarte gedeelte van de bumper.
Aangezien mijn kleine man wel eens achterin zit wil ik ook een set sonniboy zonneschermen aanschaffen, maar vanwege het slechte zicht wil ik dan eigenlijk eerst de parkeersensoren plaatsen.

Overall krijg ik weer een beetje het Audi TT gevoel bij de auto, lekker gooien en smijten, iets wat sportief geluid uit de uitlaat en toch plaats genoeg om de family mee te nemen als het moet. Mijn zoon van 2 is helemaal fan van de auto, papa rooie auto mooi! hoor ik de hele dag. Verder zijn de reacties alleen maar positief, ik had wel een paar opmerkingen verwacht over "vrouwenauto" maar die zijn tot toe nog uitgebleven.

Hebben we al tegenvallers gehad, uhm tja, na dag 1 ging de bestuurdersdeur niet meer open, moest soms wel 10-15 aan de hendel trekken voordat deze open ging. Ik dacht een kapot slot, deurpaneel verwijderd en even gekeken, bleek de kabel losgeschoten te zijn uit het slot, deze weer vast geklikt en probleem opgelost.

Volgende week moet de Fabia naar de garage voor wat schadeherstel dan maak ik ook gelijk een afspraak voor verse sapjes en apk voor de Mito. Denk dat we de bougies ook maar meenemen, die zijn denk ik nog niet vervangen.
Lekker wagenpark zo. vooral de kever en de T2 spreken me aan en zijn 2 auto's die ook mijn shortlist nog wel voorkomen. Samen met nog een stuk of 8.. smiling smiley
Gave mito, in ieder opzicht leuker dan de Jetta 1.6!
Overigens is deze mito in 2008 door veel autojournalisten gereden, zag bij elke 1.4T review jouw auto staan! Trouwens hoe rijden de 150 paarden, zit er bovenin de toeren ook gang in of juist niet meer?
Na 1,5 jaar dit topic weer eens afstoffen. De Fabia doet nog steeds wat hij moet doen, die blijft zijn kilometers vreten. De mito gaat ondertussen de verkoop in. De blijkt in de praktijk toch wat krap en door wat veranderingen in werk/prive ben ik tegenwoordig degene die onze zoon wegbrengt/ophaalt maar mijn vriendin blijft degene die de diesel nodig heeft. Kreeg via de zaak het aanbod via een goede bekende Nissan dealer een Qashqai te leasen. Uiteindelijk is het ook een qashqai geworden maar met niet geleased op de zaak. Ik heb gekozen voor een contructie waarbij ik de auto koop. De helft betaal ik nu, de andere helft wordt middels een Nissan all inclusive gefinancierd. De auto wordt hiermee in 48 maanden afgebetaald. De kosten hiervoor betaald de werkgever. Voordeel voor mij is dat ik toch een eigen auto heb en geen bijtelling, voordeel voor de werkgever is geen leasekosten. Zitten ook wat eventuele nadelen aan maar die zijn goed doordacht.

Ik hoor denk ik vandaag of morgen wanneer de auto geleverd gaat worden, vast een klein fototje:

Met de hobby auto's heb ik ook nog genoeg te doen, ook daar tijd voor een update. Tussen het verbouwen van onze woning door kwam ik erachter dat het ombouwen van het dak van de T2 toch meer werk was dan voorzien. Toen ik een "kant en klare" T2 Westfalia tegen kwam met grotendeels originele lak was de keuze snel gemaakt en heb ik deze gekocht. Ik heb de laatste puntjes op de i gezet voor de keuring en er na de RDW keuring eerst van genoten afgelopen zomer. Een paar sfeerfoto's van de luchtkoelers, ook nog een meeting met de Kever meegepakt op SPA Francorchamps:

In de tussentijd een carport/overkapping gebouwd voor het wagenpark, kan nu alles droog stallen. Kan 3 auto's in de garage kwijt, en 3 onder de carport. Ook fijn dat ik nu droog vanuit de auto onze woning in kan.

Situatie vorig jaar:

Tussentijdse update:

En de huidige situatie:

De oldies kunnen sinds vorige week weer veilig binnen staan:

In de garage heb ik een muur doorgebroken zodat er 2 auto's in kunnen, de garage bestond voorheen uit 2 ruimtes waarvan er 1 voorzien van een kantelpoort en 1 ruimte had alleen een loopdeur:

De bedoeling is dat de T2AB (bruine bus) weg gaat, want 3 oldtimers is toch wel wat veel. Ik ben nu bezig om wat onderdelen te wisselen. De motor en bak wordt gewisseld samen met het interieur. Ik heb in de bruine bus een gereviseerde 2 liter met wat aanpassingen liggen die 90-95pk levert, de oranje bus is voorzien van standaard 1600 motor met 40-45pk, moge duidelijk zijn dat ik die om ga wisselen:

De 2 liter uitgebouwd:

En de 1600 erin:

Nu ben ik bezig met het verder schoonmaken van de motorruimte van de oranje bus en ook gelijk het schoonmaken van de benzinetank en het vervangen van de slangen/leidingen zodat het weer jaren mee kan. Als de motor er weer inzit kom je daar namelijk niet meer bij.

De motorruimte voorheen:

En de tussenstand:

De motor is nu aan de beurt, komen nog nieuwe filters op en nog wat kleine dingen maar het ziet er alweer behoorlijk toonbaar uit:

Komende winter verder afmaken en weer inbouwen, dan kunnen we volgende zomer eens echt een grotere trip maken met de oranje bus (dat is nu de planning in elk geval)
Inmiddels wat foto's gescoord van de Qashqai, dit is de uiteindelijke auto die ik geleverd ga krijgen:

Een beknopte optielijst. Betreft een Qashqai 1.2 DIG-T in Tekna uitvoering, facelift model 2018, standaard uitrusting op deze uitvoering:
Led verlichting met meedraaiende koplampen en LED DRL
19inch velgen met Dunlop sportmax 225-45-19 banden
Sportstoelen met half lederen bekleding
Panoramadak
360view (camera's rondom de auto)
Parkeerhulp (automatisch inparkeren)
Lane assist
Dode hoek detectie
DAB+ radio/navigatie
Climate control
Verwarmde voorstoelen
Verwarmde voorruit
Vermoeidheidsherkenning
Hildhold
Keyless Entry
Elektrisch verstelbare stoelen
Regensensor
Lichtsensor

Verder heeft de auto natuurlijk ook de "standaard zaken" als cruisecontrol electrische ramen etc. Andere opties zijn 4 jaar gratis onderhoud (max 100000km) en 4 jaar garantie.

Levering staat voorlopig volgende week vrijdag gepland. Ik had zelf liever week 1 2019 gehad maar aangezien ik een voorraadauto gekocht heb waar ik uiteindelijk een behoorlijke korting op gekregen heb is de voorwaarde dat deze dit jaar op kenteken gezet wordt.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 06-11-2018 11:27 door Mieluh.
Mooi huis en heerlijke buitenruimte. En mooie klassiekers!
Leuk wagenpark! Maar wat nog meer opviel: wat is het huis mooi geworden thumbs up ik zal even wat terug te bladeren en ik moest even 2x kijken of je niet verhuisd was; in het wit lijkt het echt een ander huis.
Dankje, huis is inderdaad erg goed opgeknapt, zijn we heel erg blij mee!

De Mito heb ik vorige week te koop gezet op marktplaats. Dag erna een belletje van Autodealerxl of ze de auto kostenloos op een veiling mochten aanbieden. Aangezien ik een beetje huiverig ben voor dit soort verhalen eerst zwart op wit laten zetten dat er voor mij absoluut geen kosten aan verbonden zitten. Toen toch maar besloten het gokje te wagen, kreeg ik geen goed bod ging het verhaal niet door. Na 24 uur kreeg ik bericht.

24 uur later inderdaad een telefoontje en ik kreeg een bod waar ik geen nee tegen kon zeggen, keerzijde van het verhaal was dat ik de auto zelf naar de opkoper moest brengen.... Ritje Venlo-Amsterdam en dan terug zonder auto terug. Aangezien het bod gelijk bindend was voor de opkoper toch maar de gok genomen en gisteren naar A'dam gereden, auto is bekeken, klein stukje gereden en keurig het geld over gemaakt en de vrijwaring gekregen. 2 uurtjes met de trein naar huis en klaar. De Mito is dus de deur uit. Al met al bevalt deze manier van verkopen me achteraf wel. Geen onzinnige biedingen van particulier en gezeur over van alles en nog wat. Grote nadeel is dat ik in dit geval 180km moest rijden om de auto af te leveren.

De aflevering van de Nissan staat aankomende vrijdag gepland, aftellen dus smiling smiley

Kort samengevat blij met de afhandeling en de auto binnen 3 dagen verkocht. Geen dubbele auto's met bijkomende lasten etc.
Mieluh

Kort samengevat blij met de afhandeling en de auto binnen 3 dagen verkocht. Geen dubbele auto's met bijkomende lasten etc.

Daar zou ik wel 180 km voor over hebben met de trein!
Ik heb echt een hekel aan de NS (eigenlijk openbaar vervoer in het algemeen) maar het viel me niks tegen. Had met korting een 1e klas kaartje en had wat netflix series offline op de iPad gezet en daarmee was de reis eigenlijk zo voorbij. Was weer thuis voordat ik er erg in had. 1x overstappen zonder te hoeven rennen tussendoor.
Dat is een prachtige overkapping + een geweldige garageruimte! drinking smiley
Afgelopen vrijdag was het dan "eindelijk" zover. De nieuwe auto opgehaald. Keurig ontvangen en nadat we de auto onthult hadden prima uitleg over van alles en nog wat gehad. De foto's van de onthulling ontvang ik nog van de dealer, die hebben jullie nog te goed, hij stond er mooi bij in elk geval:

Daarna naar huis gereden en langzaam dingen uit gaan vinden/instellingen personaliseren. Zaterdag gelijk gebruik gemaakt van de vrije tijd om de achterkant wat op te schonen, ik hou niet van reclame en ook niet van typeaanduidingen etc. Deze dus gelijk verwijderd.

Ook gelijk een ronde gemaakt met de polijstmachine, heel lichtjes gepolijst en de auto daarna voorzien van laagje wax (voor nu even prima). Na de winter zien er wel verder, wellicht wil ik de auto in de glascoating zetten. Ook de velgen nog even helemaal schoon gemaakt en voorzien van een wheelwax. Omdat ik (nog) geen winterbanden heb zal ik op deze velgen waarschijnlijk de winter doorrijden. Ze zijn hier natuurlijk extra gevoelig voor met de gepolijste delen al lijkt er een laag blanke lak overheen te zitten.

Gisteren een paar foto's geschoten voor de deur:

Algemene indruk tot nu toe (100km gereden)

Auto is echt verrassend stil en rijdt erg soepel, ik merk dat ik nog moet wennen aan alle electronische hulpmiddelen. Ik kom uit een Alfa mito en die was toch behoorlijk karig qua uitrusting. Inmiddels staat de lane assist uit, wellicht is die op de snelweg fijn maar op allerlei N-wegen blijft het ding piepen.
De stoelverwarming wordt door mijn vriendin als fijn ervaren, van mij hoeft het niet.
De voorruit verwarming is prettig, maar ik moet nog wennen aan het vertekende beeld wat je erdoor krijgt. Vooral de nu de meeste mensen met verlichting aan rijden zie je toch een andere schittering door de draadjes van de verwarming. Ik ga er vanuit dat dit gewenning is.
Verder is de Led verlichting echt een uitkomst, wat een ontzettende bak licht kom daar vanaf, ook daar is de overstap van halogeen naar LED een behoorlijke overstap in positieve zin.

Al met al zeer tevreden over de auto. De motor wil wel graag toeren maken om hem op snelheid te krijgen. Dat was in mijn Alfa wel anders, maar dat was van te voren bekend, vanuit de 6 even naar de 4 en dan lukt het prima. Natuurlijk doe ik enigszins rustig aangezien de motor natuurlijk ingereden moet worden.

Dingen die nog op de planning staan:
- Interieurverlichting vervangen voor LED.
- Rubber matten voor de winterperiodes.
- Kentekenverlichting vervangen voor led (waarom niet standaard aangezien alle verlichting aan de buitenzijde led is?)
- De loodjes van de velgen zwart maken, ben misschien een puntje precies maar die zilvere loodstrips steken echt lelijk af op de zwarte velgen. Dat kan de (hobby)detailer in mij niet aan smiling smiley
- Wellicht toch een setje winterwielen aangezien ik toch eens van plan ben een aantal jaar met de auto te doen.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 20-11-2018 12:18 door Mieluh.
Dankje, huis is in het echt wit, niet geel, had per ongeluk een filter aanstaan op mijn telefoon nut smiley

Voordeel van niet in de randstad wonen, je krijgt wat meer woning voor je geld. Krijg in Utrecht nog geen 1 kamerappartement voor wat ik betaald heb voor deze woning drinking smiley
Ik had de laatste posts even gemist. Gefeliciteerd met de QQ! Fijn hoor, zo nieuw rijden.

Sja, buiten de Randstad is het een stuk beter te doen ja. Zoiets als jij hebt wil ik ook wel, maar ik woon nu heerlijk centraal (binnen de driehoek Amsterdam, Utrecht en Hilversum) en daar is dat inderdaad onbetaalbaar.
Inmiddels weer een paar kleine updates gedaan. Ik heb de binnenverlichting vervangen voor led verlichting, staat een heel stuk beter, alleen nog geen foto van.

Gisteren mijn rubber wintermatten binnen gekregen, dan blijven de velours matten ook een beetje netjes voor de zomer. Inmiddels liggen ze in de auto. Onze zoon van 3 dacht dat ik nieuwe banden had gekocht, gezien het profiel van de matten snap ik hem wel spinning smiley sticking its tongue out

De teller staat inmiddels bijna op 1000km, auto bevalt prima, motor valt me niks tegen. Heb alleen soms last van een turbodipje of vermogensdipje bij 2200 toeren, heb een lijntje uitgelegd om te vragen of dit normaal is, mijn alfa had hier ook last van maar in mindere mate. Wellicht is het gewoon gewenning, blijft natuurlijk een klein turbo blokje. Al valt de acceleratie me niet tegen bij het stoplicht 's morgens.
Inmiddels de QQ een jaar in bezit en tot de eerste beurt 12221km gereden, jammer genoeg niet naar de kilometerstand gekeken, anders had ik een extra rondje gereden zodat de teller op 12222 was uitgekomen. De auto bevalt prima en nog geen noemenswaardige klachten gehad. Inmiddels een set winterwielen gekocht aangezien ik vorig jaar aardig wat rond gegleden heb met de winterse omstandigheden. Het ziet er minder moeilijk uit, van 19 naar 16 inch is natuurlijk ook een redelijke omschakeling. Kon deze set echter zo goedkoop krijgen dat ik toch voor een maatje kleiner gekozen heb.

Nu rijden we inmiddels ook al bijna 5 jaar met de Fabia en is het de bedoeling dat deze eruit gaat. Gezien de kilometerstand en de onderhoudskosten die eraan gaan komen (distributie/nieuwe banden/grote beurt) en het feit dat mijn vriendin dichterbij huis is gaan werken en nog maar max 2-3x per week 12km rijd (in de zomer met de fiets dus helemaal geen kilometers) willen we wat anders.

Nu vliegen de opties alle kanten op. Het hoeft niet meer de meest praktische auto te zijn, daar hebben we uiteindelijk de QQ voor. Ik wil ipv de "saaie" fabia nu iets leuks. Eisen aan de nieuwe auto zijn niet heel spannend. Climate control en cruise control zijn wel een pre.

Een Fiat 500 staat hoog op het lijstje, een Audi A1 ook. Daartussen zit de twijfel nu een beetje. Dan het volgende dillema. Een 500 twinair of voor de hele leuke abarth gaan (dat zou ik meer voor mezelf doen, mijn vriendin geeft niks om vermogen) of toch voor een 500e.

De laatste heeft steeds meer mijn interesse. Ten opzichte van de Fabia gaan we daarop +/- 1300 per jaar besparen. Het meeste voordeel zit hem natuurlijk in de wegenbelasting (€ 88,- voor de fabia, € 0,- voor de fiat), we hebben thuis ongeveer 800kwh overcapaciteit op zonnepanelen, daarmee kunnen we de helft van het jaar "gratis" rijden. Als ik uitga van 10k per jaar (we pakken dan uiteraard de 500e vaker voor kleinere ritjes waardoor mijn auto meer stilstaat) kom ik op een verbuik van 1800kw (24kw per 130km genomen als uitgangspunt). Bij mij op kantoor kan ik de auto ook gratis laden, moeten we door de week een beetje slim mee omgaan.

De range is natuurlijk een ander punt, met 140km is dat natuurlijk niet super, maar in principe meer als voldoende. met 12km per dan woonwerk kan mijn vriendin in theorie al 2 weken vooruit (geen andere ritten meegeteld)

Budget is rond de € 12.500,-/€13.000,- (incl inruil van de fabia, dat zal niet veel meer zijn) en daarmee zit ik aan de onderkant van de markt voor een 500e, maar vind je exemplaren met 30-35k op de teller uit 2014/2015. Een abarth kun je daar ook prima voor kopen en een twinair ook uit 2016 maar die motor trekt mij persoonlijk niet zo.

Paar linkjes van auto's die nu te koop staan:
[www.broekhuis.nl]

[www.autowereld.nl]

Iemand nog andere leuke opties? In principe hoef ik voor de kosten gene elektrische auto gaan rijden maar meegenomen is het natuurlijk wel. En daarbij vind ik de 500 ook een leuke auto, al zal ik er niet heel veel in gaan rijden.

Modellen die geen optie zijn: Renault zoe, toyota pruis/auris/yaris, vinden we beide qua design helemaal niks.

Korte opsomming:
2e LEUKE auto
€ 10-13.000,- aanschaf
Hoeft niet te groot
Climate control
Cruis control
Handgeschakeld of automaat geen voorkeur

Shortlist:
Fiat 500e
Fiat 500 abarth
Fiat 500c twinair
Audi A1 (na 2013 ivm TSFI ellende)
Mini clubman (thp motoren dus ook niet zeker van)

2 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 19-11-2019 12:39 door Mieluh.
500e lijkt me een tof ding voor erbij. Qua EV is er verder weining leuks en betaalbaars. Wellicht is private lease een optie? Skoda Citigo voor EUR 200/mnd. Of, dat lijkt me een leuker alternatief, de 208-e (e-208?) Echt een gaaf ding of te zien van binnen en buiten!

Andere opties: Lancia Y, Alfa Mito, Swift in een leuke uitvoering?
Nogsteeds een prachtig huisje Emiel, summerpicknick 2k20 toch? drinking smiley

Leuke optie zo'n 500E. Ik ben overigens ook erg te spreken over mijn TwinAir, waarom zou dat blok je niet aanspreken?
Tsja de Abarth is helemaal leuk speelgoed, niks mis mee. Maar indd zoals hierboven die nieuwe 208-E, werkelijk prachtig!

@Bert, denk niet dat je Emiel weer terug in een Mito krijgt. smiling bouncing smiley
@ Bert, Mito erg leuk, maar heb ik al gehad. Swift ook voor gekeken, van buiten een erg leuke auto, van binnen wel erg goedkoop/plastic. Private lease ook aan gedacht, als ik de wb en verzekering van de fabia bij elkaar optel en daar wat afschrijving bijtel zit ik al aan een private lease bedrag. Maar ik vind de Mii nou niet een van de mooiste auto's. Peugeot 208 nog niet aan gedacht. Feit blijft wel dat private lease op de lange termijn natuurlijk vrijwel altijd duurder is.

@ Bart, dankje, picknick 2020 moet lukken, bus rijdt inmiddels weer prima (vooralsnog)! Twinair lees ik vooral slechte recensies over, weinig vermogen, gevoelig voor onderhoud etc. Als ik daar een onderhoudsvrije e naast zet is de keuze snel gemaakt. Andere optie zou nog zijn een ouder model 500, dan ben je voor 5-6k ook klaar met een 1.2 motor. Nu blijft elektrisch me de laatste tijd wel aanspreken, na een aantal keren gereden te hebben in een elektrische auto is het "koppel" echt super. Tel daar zelf opladen/geen onderhoud en geen WB bij op en je hebt best een leuk vervoersmiddel staan.

BMW I3 zou ook nog een optie zijn, alleen veel duurder en qua looks minder als een 500, qua ruimte wel beter.
Als jullie de 500 een leuke auto vinden zou ik voor een Abarth gaan, nu kan het nog straks rijd iedereen elektrisch, alleen probeer maar eens een origineel Nederlands exemplaar te vinden, op gaspedaal stonden er een aantal te koop en allemaal import, hoeft geen probleem te zijn maar je moet extra goed opletten.
Een Mini Clubman kan ook prima als Cooper met een 1.6 met 120pk.
Ik zat ook wel eens te kijken naar een tweedehands EV, maar is een eCitigo in de private lease niet wat? Erg voordelig nu.
@ Epica, dat is precies het Dillema waar ik mee zit. Abarth ik qua motorgeluid natuurlijk veel leuker, maar om een net NL exemplaar te vinden met leuke opties en een jongere zonder teveel kilometers wordt al lastiger. Een 500e is ongeveer uitgevoerd met elke optie die er bestaat op een 500, dat is wel lekker.

@ Barri, Citigo is inderdaad erg aantrekkelijk op het moment, maar ergens 5 jaar aan vast zitten ben ik niet zo'n voorstander van. Ik zit aan mijn auto al 4 jaar "vast" (betaald door de werkgever) maar dat vind ik meer dan genoeg verplichting, dat contract kan ik tussentijds nog boetevrij afkopen. Dan liever wat vermogen minder waar ik toch al geen rente over krijg en zelf baas over de auto. Als ik 5 jaar 200 euro lease betaal ben ik ook € 12.000,- kwijt, daar koop ik nu ook een 500e voor. Dan tel ik natuurlijk geen banden en verzekering mee, maar ook geen restwaarde.

Keuzes Keuzes, ik ga weer eens abarth's zoeken smiling smiley

Mini clubman 1.6 zou ook nog een optie zijn inderdaad, weer wat te zoeken.
De goedkoopste Abarth 500 is er voor net geen 14k.
500

500

Het nadeel van de Mini is dat hij wel een stuk trager is, maar bied meer ruimte.
Tjaa, ik kan alleen antwoord uit eigen ervaring vertellen en dat is dat ik een 500C TwinAir echt een fantastisch rijdende auto vind, zitpositie moet je ding zijn (de vrouw vind het helemaal geweldig!) maar qua power ben ik er echt meer dan tevreden mee. Ja, ik moet er eerlijk bij zeggen dat we graag een Abarth 595C zouden halen, die staat ook zeer hoog op onze lijst. Maar voor het geld wat die (facelift) krengen kosten kan ik veel andere leuke auto's of dingen kopen/doen.

De TwinAir heeft mij voornamelijk verbaasd tijdens de rondreis naar Zuid-Frankrijk en Italië, juist de heuvels op was de power altijd juist aanwezig. (op de snelweg merkte je bij andere auto's dat ze soms terugvielen terwijl aan 1 stuk door konden.) Nadelen vond ik het gemis van een 6e versnelling (maar volgens mij heeft de Abarth dat ook niet?) en een cruise control op die lange afstand. tongue sticking out smiley

Verder kan ik de zoektocht niet anders dan toejuichen, want zitten leuke auto's bij. drinking smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.