De drie groene britten van 406c | '03 Jaguar XKR | '03 MG TF | '23 Mini Cooper S |

406c

Kilometervreter
Bouwjaar 10-1992, rijbewijs sinds 03-2011 en autobezitter sinds 06-2012.
06-2012 tot 10-2012 Peugeot 406 Coupé 2.0 Pack, Vert Polo met cognac leder, BJ 2000, gereden van 213k tot 222k
10-2012 tot 10-2016 Peugeot 406 Coupé 2.2 HDi Pack, Beige solstice met cognac leder, BJ 2002, gereden van 119k tot 234k
10-2014 tot 06-2019 Peugeot 406 Coupé 3.0, Bleu de Byzance met abricot leder, BJ 1999, gereden van 290k tot 377k
04-2017 tot 07-2017 Volkwagen Golf V Variant 1.9TDi, Zwart met grijs stof, BJ 2008, gereden van 352k tot 366k
11-2017 tot 10-2020 Jaguar XJ executive 3.2, Westminster blue met oatmeal leder, BJ 1997, gereden van 98k tot 154k
02-2020 tot 03-2020 Volkswagen Polo 1.0 comfortline, Zwart met zwart stof, BJ 2020, gereden van 0 tot 6k
03-2020 tot 07-2023 Mazda 3 2.0 skyactivX, Deep Crystal Blue met zwart stof, BJ 2020, gereden van 0 tot 40k
07-2020 tot heden Jaguar XKR 4.2, Jaguar Racing Green met cashmere leder, BJ 2003, gereden vanaf 85k
07-2022 tot heden MG TF 1.8 brooklands, British Racing green met beige leder, BJ 2003, gereden vanaf 87k
07-2023 tot heden Mini Cooper S 2.0 Rockingham GT, British Racing green met cognac leder, BJ 2023, gereden vanaf 0
06-2024 tot 11-2024 Peugeot 406 coupé 2.0 ultima edizione, Bleu Hypérion met cognac leder, BJ 2004, gereden van 350k tot 358k

53876143326_dbf0096231_o.jpg

Laatst bewerkt:
Tijdloos mooie auto's, die 406 coupe's. Dat waren ze al bij introductie, dat zijn ze nog steeds. Jammer dat er tegenwoordig niet meer zulke ranke, sierlijke, betaalbare (!) coupe's meer gemaakt worden.
Trekken de remmen echt krom? Is de slag in de schijven gemeten met een micrometer? Of is er wat anders aan de hand? een beetje roest op de naaf kan zulke heftige trillingen veroorzaken dat het stuur zowat uit de handen slaat.

[size=large]De Originele Openingspost:[/size]
Mijn nickname geeft natuurlijk al weg wat mijn auto is. Momenteel de 3e 406 coupé in mijn bezit.
De eerste kocht ik in 2012 en verkocht ik 2 maanden later weer omdat die technisch niet helemaal 100% was. Dat was een 2 liter uit 2000 met 218k op de teller. Wel in de mooie kleurencombi donkergroen met bruin leder.

Een week na die verkoop heb ik coupé nummer 2 gekocht. Moest een diesel zijn, jaarkilometrage lag op het omslagpunt en dat koppel is gewoon wel erg lekker. Deze coupé heb ik oktober 2012 in Duitsland gekocht met 118k op de klok. Een exemplaar in de zeldzame kleur Beige Solstice met bruin lederen bekleding en alle opties. Deze auto heb ik precies 4 jaar gehad. Wel met iets meer probleempjes dan ik zou willen maar overall was het zeker geen slechte auto. De 116k kilometer die ik er mee heb gereden zijn erg goed bevallen. Oktober 2016 heb ik de auto met pijn in het hart moeten verkopen om financiële redenen, ik heb er nog steeds echt spijt van.

Enfin, de auto die moest blijven was de blauwe V6. Die heb ik in 2014 gekocht als project auto en volledig opgeknapt. Motor vervangen, overspuiten, remmen en velgen reviseren, interieur vervangen enz. Bij aanschaf stond er 290k op de klok, inmiddels is dit 336k. De auto is echt een plezier om mee te rijden. Op 1 punt na. Die verdomde brembo's blijven maar krom trekken. Na ongeveer 1500km zijn ze gewoon helemaal kaas en bij remmen trillen de vullingen uit je kiezen. Wielnaaf+lager is twee maanden geleden vervangen maar helaas was ook dat niet de oplossing.

Sinds vorige week staat er weer een diesel voor de deur. Ditmaal (helaas) geen 406 coupé. Balen als een stekker natuurlijk, 6-7 maanden geleden mijn geliefde 406 coupé diesel verkocht, moet er opeens weer een diesel komen. 240km per dag aan woon-werk verkeer is met de 406 V6 natuurlijk geen doen dus er moest een zuinige, goedkope en toch comfortabele auto naast komen. Er kwam een Golf V variant tegen een lachwekkende prijs op mijn pad, die heb ik vorige week gekocht. Ook deze auto heeft een behoorlijke kilometerstand; bij aanschaf 352.300 kilometer. Vandaar de topic titel "highmilers".

Omdat ik nu behoorlijk wat kilometers maak, in combinatie met hoge kilometerstanden, verwacht ik best wat dingen tegen te komen. Vandaar maar eens een draadje hier aangemaakt. Iets wat ik 5 jaar geleden eigenlijk al had willen doen.

s velthuis zei:
Jammer dat er tegenwoordig niet meer zulke ranke, sierlijke, betaalbare (!) coupe's meer gemaakt worden.

Nou, betaalbaar... Een 3-serie Coupé (E36) begon fors goedkoper, en voor de vanafprijs van een 406C kon je in veel D-segmenters een lekker exemplaar met zescilinder aanschaffen.

Verder een prachtig ding, die blauwe. Ik vind de pre-facelift een stuk mooier, hoewel de verschillen klein zijn. En die Golf... tsja, dat is een Golf.

Alle liefde voor de anderen maar wat is die blauwe coupé prachtig!
Golf vind ik ook zeker geen slechte keus. In zijn klasse toch de maatstaf, niet onterecht in mijn ogen. Ik zou er wel iets van wieldoppen onder schroeven als ik eerlijk ben.

De golf staat momenteel op winterbanden, de zomerbanden lagen nog in de opslag en komen er volgende week onder. Deze hebben volgens mij LMV.

Mocht het interessant zijn, ik had een video gemaakt van het gehele project van de blauwe 406:

Heerlijk iemand die niet bang is van een hoge km stand en er nog veel bijschrijft.

Mooie coupés zijn dat, ik sluit me bij de rest aan, tijdloze toekomstige) klassieker.

Wel raar van de remmen, is dat een bekend kwaaltje? Elke 1500km de schijven vervangen is natuurlijk geen doen. Kennelijk worden ze erg warm en koelen ze onregelmatig af. Loopt je rem niet een beetje aan? Zijn ze warm ook na weinig remmen?

Ik zie persoonlijk niet zo in hoe een fusee kogel kan veroorzaken dat het trillen weg gaat bij nieuwe schijven en zijn en terug komt 1500km.

Zijn de oude schijven gemeten op vervorming? Heb wel eens gehoord van een velg die een klein schuurtje had. Die gast bleef ook schijven vervangen maar later bleek dat de velg niet goed was en na hermontage even goed zat (dus symptomen weg) tot de scheur weer open ging en het trillen terug kwam. Wellicht het testen waard (velgen eens rouleren) maar lijkt me zeer zeldzaam.

406c zei:
De golf staat momenteel op winterbanden, de zomerbanden lagen nog in de opslag en komen er volgende week onder. Deze hebben volgens mij LMV.

Mocht het interessant zijn, ik had een video gemaakt van het gehele project van de blauwe 406:

Vandaar. De auto staat er al niet slecht bij, met LMV erbij is het een keurig ding volgens mij. Ik hoef niet te weten wat de lachwekkende prijs was, maar voor zover ik op de foto's kan zien heb je een goede aankoop gedaan.

RobEU zei:
s velthuis zei:
Jammer dat er tegenwoordig niet meer zulke ranke, sierlijke, betaalbare (!) coupe's meer gemaakt worden.

Nou, betaalbaar... Een 3-serie Coupé (E36) begon fors goedkoper, en voor de vanafprijs van een 406C kon je in veel D-segmenters een lekker exemplaar met zescilinder aanschaffen.

.

Ik snap de verwarring. Ik bedoel met rank en betaalbaar niet de klasse van de supercars. Ik bedoel iets wat nog bereikbaar was. De klasse waarin bv ook de calibra en corrado opereerden. Ik zou niet weten wat er nu nog in die klasse gemaakt wordt?

s velthuis zei:
RobEU zei:
s velthuis zei:

.

Ik snap de verwarring. Ik bedoel met rank en betaalbaar niet de klasse van de supercars. Ik bedoel iets wat nog bereikbaar was. De klasse waarin bv ook de calibra en corrado opereerden. Ik zou niet weten wat er nu nog in die klasse gemaakt wordt?

Ah, op die manier. Je hebt de RC-Z, Scirocco, GT86, maar of die allemaal zo vergelijkbaar zijn... Ik schrok nog overigens best wel van de vanafprijs van de 406C - bijna 70 mille in guldens. In m'n hoofd was 'ie een stuk goedkoper. Calibra-geld inderdaad, maar dit is meer CLK-geld.

Sketcher zei:
Wel raar van de remmen, is dat een bekend kwaaltje?
Het is bekend dat ze na verloop van tijd krom trekken. Echter niet zo snel en niet zo extreem met dusdanige gevolgen.
Sketcher zei:
Zijn de oude schijven gemeten op vervorming?
Ja, maar de vervorming was niet heel extreem. Aan de andere kant reageert elke auto natuurlijk weer anders op bepaalde vervorming.
Sketcher zei:
Zijn de oude schijven gemeten op vervorming? Heb wel eens gehoord van een velg die een klein schuurtje had. Die gast bleef ook schijven vervangen maar later bleek dat de velg niet goed was en na hermontage even goed zat (dus symptomen weg) tot de scheur weer open ging en het trillen terug kwam. Wellicht het testen waard (velgen eens rouleren) maar lijkt me zeer zeldzaam.
Nog nooit van gehoord. Waar zat dat scheurtje dan? Lijkt mij dat zoiets ook bij balanceren van de wielen naar voren zou moeten komen.
In het begin heb ik wel eens gedacht dat het inderdaad een loszittende velg was. Maar bij natrekken zat er niets los en het had ook geen effect.

Blijft prachtig, zo'n 406 coupé. Heb je niet overwogen om met de V6 op LPG te gaan rijden? Het ES9 blok doet het daar prima op...

Maandelijkse kosten vallen dan nog steeds hoger uit dan met de diesel golf er naast. Bovendien is een LPG conversie een grotere investering dan de aanschaf van de Golf. Dus ja ik heb het in overweging genomen maar niet heel lang;)

Die Golf... tja, het is al gezegd geworden. 't Is een auto en daar is alles wel mee gezegd :D Maar gelukkig is er de 406 nog!

Mijn favoriet is de blauwe coupé, gevolgd door de beige. Wat blijft zo'n 406 coupé eigenlijk een mooie wagen inderdaad, wauw :D

Leuk rijtje zo Sjoerd. (y) 406 Coupés blijven prachtige auto's.

En die Golf... tjsa, voor het geld wat jij ervoor hebt betaald mag je niet klagen.

Mijn hemeltje wat is de 406 toch een prachtige tijdloze verschijning!!
Vind hem zo ontzettend mooi.
Vooral die Beige Solstice, zo bijzonder mooi :eek:

Joël D. zei:
En die Golf... tjsa, voor het geld wat jij ervoor hebt betaald mag je niet klagen.
Oh maar dat bedrag wat jij hebt gelezen is trouwens niet wat ik uiteindelijk heb betaald, daar mag je nog een derde van af trekken:T

Allereerst wil ik je even complimenteren met de uitstekende smaak qua Peugeots, ik heb echt zo'n enorme zwak voor de 406 coupe blijft echt een prachtige auto! Kreeg van de week nog een blauwe 3.0 V6 doorgestuurd of ik die niet wilde kopen, precies zoals jij hem hebt maar dan ietsjes nieuwer.

Maar ik ben toch ook wel benieuwd hoe je die Golf gevonden hebt, kwam die toevallig langs of was het gewoon een ruime zoektocht naar een dailydriver?

Ik snap dat die golf bijna gratis was, maar toch. Wat een teruggang. Zonde.

Qua kosten mag ik totaal niet klagen met mijn 406 coupé. Gekocht 4,5 jaar geleden met 167d km, nu bijna 299 duizend. Vandaag ga ik er weer 900 km bij zetten. Het is een 2.0 op LPG. Ik heb meer dan 100 duizend km gedaan met mijn remschijven trouwens, maar ik heb geen brembos en rij vooral snelweg/Autobahn. Voor de rest eigenlijk gewoon normaal onderhoud, een keer een accu, een radiator (preventief) en het midden en achterdeel van de uitlaat. Daarnaast is mijn cruise control er vorige maand mee opgehouden, is de buitentemperatuur meter van slag en heb ik last van steenslag op de motorkap...

Brent® zei:
Allereerst wil ik je even complimenteren met de uitstekende smaak qua Peugeots, ik heb echt zo'n enorme zwak voor de 406 coupe blijft echt een prachtige auto! Kreeg van de week nog een blauwe 3.0 V6 doorgestuurd of ik die niet wilde kopen, precies zoals jij hem hebt maar dan ietsjes nieuwer.

Maar ik ben toch ook wel benieuwd hoe je die Golf gevonden hebt, kwam die toevallig langs of was het gewoon een ruime zoektocht naar een dailydriver?
Heb je de link van die blauwe coupé nog? Ben wel benieuwd.
De golf kwam inderdaad "toevallig" op mijn pad. Het bedrijf waar mijn vader voor werkt is onlangs overgenomen en daarbij moest er gewisseld worden van leasemij, de huidige auto's werden afgestoten. De andere auto's (passats en een mondeo) waren aanzienlijk nieuwer en met veel minder km's, hence niet echt interessant.

RobG zei:
Wat een teruggang. Zonde.
De blauwe coupé is er gewoon nog hoor ;)

En wat betreft de remmen; met die diesel (ook brembo's) heb ik 120dkm met de set schijven gedaan. Probleem van de V6 is dat de remmen opeens een klap extra gewicht moeten afremmen.

Haha, duidelijk! En nee, heb er geen link van. Was via een bevriende autohandelaar die er eentje kreeg aangeboden. :p

Prachtige tijdloze auto zo'n 406 coupé, samen met de RCZ de enige Peugeot die ik ook nog wel eens zou willen bezitten.

Zouden de schijven niet kromtrekken, doordat je de rem ingetrapt houdt bij het stoplicht?
Worden de schijven erg heet?

406c zei:
Joël D. zei:
Oh maar dat bedrag wat jij hebt gelezen is trouwens niet wat ik uiteindelijk heb betaald, daar mag je nog een derde van af trekken:T
o_O Daar kan je 40k km mee rijden en met winst verkopen joh!

spyderweb zei:
Zouden de schijven niet kromtrekken, doordat je de rem ingetrapt houdt bij het stoplicht?

Dat zou mij vreemd lijken. In een automaatbak heb je continu je voet op de rem bij het stoplicht en volgens mij niet bovenmatig veel kromtrekkende remmen.

Heerlijke wagen de 406 Coupé, hoop dat je het remprobleem opgelost krijgt, ander merk dan Brembo biedt geen soelaas?

Er hebben ondertussen ook al ATE en Valeo schijven onder gezeten, geen verschil.

Mooie auto die 406c,
Zag pas nog een "gecleande" versie rijden. geen logo's wielen bijna op de wielkasten.
Ooit over gedacht om de logo's profesioneel te verwijderen ?

afentoe zei:
spyderweb zei:
Zouden de schijven niet kromtrekken, doordat je de rem ingetrapt houdt bij het stoplicht?see

Dat zou mij vreemd lijken. In een automaatbak heb je continu je voet op de rem bij het stoplicht en volgens mij niet bovenmatig veel kromtrekkende remmen.

Jawel hoor dat is een bekend probleem bij sommige auto's met automaat, zet mijn automaat dan ook in N na hard remmen en laat hem indien mogelijk een beetje kruipen om zo de schijven gelijkmatiger te laten koelen. Ene auto (en uitvoering) is hier wel gevoeliger voor dan de ander.

Denk alleen niet dat in jouw geval dit alles zal verklaren, dit is zo extreem.

Boblafrance Ralph zei:
Mooie auto die 406c,
Zag pas nog een "gecleande" versie rijden. geen logo's wielen bijna op de wielkasten.
Ooit over gedacht om de logo's profesioneel te verwijderen ?
De logo's op de achterkant zijn weg ivm overspuiten. Het slot zit er nog omdat het een te grote ingreep zou zijn om dit ook anders te doen. Ik heb nog een spare achterklep liggen, daarbij kan ik wellicht iets bedenken om daarmee een ander slot er op te krijgen. De pininfarina logo's heb ik laten zitten omdat deze vastgebout zijn, die 4 gaten per kant wilde ik niet dichtlassen.

MOOI! 406c ,
Geen cijfers en letters. Heb ik altijd mooier gevonden. Waarom zou je b.v. 180 A CDI achterop willen, of in jouw geval 406 V6 ? Als het er in zit, hoeft de rest het toch niet te weten ?
Prachtig project, schitteren resultaat. Maanden werk in een paar minuten op you tube, Respect!

Zo, de golf is door de APK. 2 lamphes vervangen en een lekkend flexideel even dichtgekit. Mocht ik de golf langer aanhouden dan nu voorzien dan laat ik dat tzt wel deugdelijk oplossen. T zit niet op een kritische plek.

Updatje van de beide wagens:

De golf staat inmiddels op 363k. Gaspedaal blijkt fly-by-wire te zijn en helaas defect. Zo nu en dan valt ie weg, moet ik even de koppeling indrukken en weer op laten komen en dan pakt het weer op. Irritant is het wel, bij VW is vervanging 400 ballen, dus binnenkort zelf maar even vervangen.
Verder doet 'ie het prima, tijdje geleden voorzien van nieuwe banden en een setje LMV afkomstig van een golf VII, maakt optisch een wereld van verschil:
6c310d1ac15463134dd956fb625f0e9fa60cf4891c790104.jpg

2f4f99932a15365f34c1d23291f69c27dca75dbe143a6e8a.jpg

De coupé heeft zich tijdens de vakantie in Toscane prima gehouden. Lees, hij is er niet slechter geworden, de remmen zijn immers nog steeds kleaute. Tijdens de 406 coupé bijeenkomst in Milaan met wat mensen besproken, het enige dat over blijft is een remklauw die na remmen even blijft hangen. Vast lopen doen ze iig niet, de auto rolt extreem lang uit. Maar mogelijk zit er ergens een verstopping in een remleiding waardoor een of meerdere klauwen na een remactie er langer over doet/doen om weer terug te komen.

Update:
Afgelopen maandag is de golf verkocht. De auto had ik aangeschaft ivm werk ver van huis. Klus stopt per 31-jul dus de Golf is niet meer nodig. De coupé gaat volgende week voor een grote beurt + nieuwe remschijven+blokken en een nieuwe remleiding RV. Nadere inspectie blijkt hier een knik/vouw in te zitten, mogelijke oorzaak van het snel kromtrekken van de remmen.

Topic schop. Inmiddels bijna 3 jaar verder.

De Golf was juli 2017 verkocht, de 406 V6 bleef aan maar om het leuk te houden kwam er een tweede auto bij.
Hetgeen wat ik in de Golf miste moest komen. Een auto met automaat, voldoende vermogen en een mooi interieur waar je graag uren tegenaan kijkt als je langere ritten maakt. Het liefst een V8 met achterwielandrijving. Na een niet al te lange zoektocht was de keuze gevallen op een Jaguar XJ Executive 3.2 V8 uit 1997. Deze heb ik in November 2017 gekocht.

Nu rijd de 4.0 (zeker met supercharger) leuker maar ik kon dit exemplaar niet laten staan. Volledig roestvrij, een smetteloos interieur en op dat moment slechts 98.000 kilometer op de teller. Keurig, zeker gezien de leeftijd.
Met zo'n jag verwacht je hoge kosten en die bleven niet uit. Na 2,5 jaar en 55.000 kilometer is er het nodige aan geld in gegaan. Zowel qua onderhoud (nieuwe katalysator, differentieel, distributieketting en alle aanverwanten) maar zeker ook aan benzine (gemiddeld zo'n 550 euro in de maand).
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Want het is een bizar fijne auto.

Februari 2020 bij een nieuwe werkgever aan de slag gegaan en een voorloop leaseauto gekregen; een Volkswagen Polo 1.0 TSI met 95pk. Vanwege parkeerperikelen heb ik de Jag in stalling gezet en hopelijk heb ik de lente van volgend jaar de ruimte om hem weer van stal te kunnen halen.

Gelukkig is de Polo slechts een voorloopauto want het ding bevalt me totaal niet. Aanstaande vrijdag mag ik de echte leaseauto ophalen; een Mazda 3 sedan Skyactiv-X automaat. Niet helemaal in de configuratie die ik zou willen maar omwille van levertijd neem ik prima genoegen met een andere kleurstelling.

Laatst bewerkt:
Het blijft een statige auto zo'n Jag.
Een echte liefhebbers auto.

Ik ben benieuwd hoe de Mazda 3 gaat bevallen en hoe het verbruik in de praktijk uitpakt.
Mooie wagen, zeker in Soul Red Crystal.

Ik wilde een soul red crystal met wit lederen interieur maar daarvan was geen voorraad en ik zag het niet zo zitten om nog tot Augustus (of mogelijk langer ivm corona) met de Polo te rijden. Het is een deep crystal blue met stoffen bekleding geworden; want die kon binnen 3 weken geleverd worden.

Ja, dat zou ook mijn keus geweest zijn met een wit leren interieur.
Maar blauw is ook mooi (ik hou niet van zwart/wit en grijs)
Beter inderdaad dan al die tijd met een Polo rijden,
Ik ga je topic volgen.

Yes, ik kon vandaag de voorloopauto inleveren en de echte auto ophalen. Eindelijk weer een automaat, voldoende vermogen en een wat stillere auto.
Er was een miscommunicatie geweest tussen mijn werkgever en de leasemij, de Polo kon niet achterblijven bij de Mazda dealer want de polo gaat maandag naar een collega. Gelukkig voor de werkgever hadden ik en mijn broertje de tijd en dus de Polo maar even langs gebracht. Kon er ook nog even een mooi "oud" en nieuw fototje gemaakt worden:
49705452046_273464f54e_h.jpg

Het is een Mazda 3 Sedan
-Skyactiv-X met automaat
-Comfort met Bose uitvoering
-Deep Crystal Blue
Is misschien niet de meest uitgebreide uitvoering maar het schiet weinig te kort. Head-up display, stoel- en stuurwielverwarming, automatisch dimmende spiegels, BLIS, Lanekeep assist, adaptieve cruise en weet ik het allemaal, zit er allemaal op. Enkel de lederen bekleding en 18" velgen missen. Die laatste is jammer, had de auto een stuk beter gestaan maar het was de meerprijs in de lease het niet waard (volgens de werkgever). Maargoed ik ben er ontzettend blij mee, het rijd goed en is een enorme verbetering na de Polo.

49704917528_6548bf823f_h.jpg

49705770522_b47048c3da_h.jpg

49704917408_876a70eb79_h.jpg

49705451791_24299adb01_h.jpg

Nu hopen dat hij ook betrouwbaarder is dan de Polo, daarmee stond ik na 1500km al bij de dealer en bij 4500km weer.

Chique verschijning! De wielen hadden inderdaad wat groter gekund maar al met al gewoon een mooie auto! Veel plezier ermee!

Mooie wagen, veel plezier er mee.

Zo'n Polo heeft wel een slechte reputatie, maar onder de 5000km al 2 keer terug naar de dealer....
Wat was er dan mis mee?

Terug
Bovenaan