Damian's Volkswagen Up! TSI '18 en BMW 330CI -> Nürburgring en nieuwe velgen

Schat 70% vd kilometers rustig snelweg en 30% echt gummen over die 40.000km.

Met je verlaging, grotere velgen, platte bandjes en spacers is 12kkm 'echt gummen' misschien wel best heel veel voor een klein boodschappenautootje als een Up. :rolleyes:

Carkiller zei:
Wat een pech Damian.

Het platte banden/stugge onderstel als oorzaak vind ik twijfelachtig.
Je zal op het platteland wonen en elke dag een kiezelweg moeten rijden of zo, lijkt me een stuk zwaarder voor het chassis.
En zo'n scheurneus ben je toch ook weer niet?
Dan ben je dat vanzelf een keer zat en ga je op zoek naar iets meer comfort...

Golf TCR

Golf 7

Pananoramdach undicht

Passat CC

Skoda Yeti

Golf GTI

Kan zo snel niet een topic vinden over een Up met een gescheurd frame, maar ik weet dat die er zijn.

Als ik onze Up (Eibach verlaging en panodak) de oprit afdraai hoor ik het dak ook torderen. Met een panoramadak verlies je gewoon stijfheid. Ook het kunststof frame buigt dus constant mee. Niet gek dat dat na verloop van tijd dus gaat scheuren.

Juist bij de Golf GTI TCR schijnt het een veelvoorkomend probleem te zijn. Dat verbaast me niks gezien het vermogen en stugge onderstel en hoe er mee wordt gereden.

Moraal van het verhaal: Als je wilt gummen, neem geen panorama dak, monteer wel extra verstevigingen in de carrosserie (zie Ultraracing).....

Stormschade? Zou ook nog kunnen, ben niet daarmee bekend, in dat geval heb je alleen maar een eigen risico te betalen? En kom je dan wellicht ook een klasse lager in de verzekering?

Nico GTR zei:
MLL zei:
En de extra premie hoesten wij wel weer op.
Triest maar waar, wordt tijd dat een auto uit VAG-groep 30 % extra premie gaan betalen. Die RNS-systemen waren ook al zo lekker makkelijk te demonteren.

En blijkbaar gaat het nu nog makkelijker, binnen 1 minuut
KLIK

Dat is al wel. Glasverzekering betaal je ook flink extra voor bij een vag

En wat Tom zegt. Kan goed zijn dat het gewoon extern bij inalfa of webasto word gemaakt.

Sterker nog; het is met zekerheid geen VW eigen product. 95% kans dat het of een Inalfa of een Webasto is. Ik dacht dat Inalfa hofleverancier was van alle daken die open kunnen (exclusief cabrio daken) voor de VW groep maar dat kan al wel weer veranderd zijn. Echter zit er in de meeste TierI-OEM contracten ook wel het een en ander opgenomen over vervangingsonderdelen verkoop. Dat mag de TierI vaak niet zelf verkopen of niet onder eigen naam, en als het al wel mag dan is dat meestal niet de eerste productie jaren. De OEM heeft namelijk statistieken nodig om te weten welke onderdelen veel verkocht worden. In de USA is de OEM verplicht die statistieken te delen met wetgevers (die eventueel een actie kunnen eisen). In China ook maar dan alleen bepaalde onderdelen. Verkopen buiten de OEM om zouden dan die statistieken verstoren.

Engineer2 zei:
Dat is minder Damian maar met een beetje geluk springt de verzekering in.

Even los van al het Pon gedoe (wat ik zelf ook nogal eens ongelooflijk vind) zou ik in dit geval vanuit hun ook mijn twijfels hebben om dit onder garantie te laten vallen.
Vooral omdat je dakschade hebt gehad is het nooit meer zeker te stellen dat dit niet een gevolg van die schade is. Klein haarscheurtje door de schade wat overgegaan is in een vermoeiingbreuk en niet al te lang geleden ineens volledig gebroken is... dat is een best plausibel scenario.
Dat het een dak betreft wat schijnbaar al iets zwak is, samen met net wat zwaardere belasting door ander onderstel en plattere banden maakt dan vooral dat het dak nu al breekt in plaats van over 10 jaar.

Alleen als je niet deze schade had gehad en het was gebroken dan zou hier sprake kunnen zijn van een garantie discussie; eentje die erg lastig te voeren is gezien je onderstel en banden die ook daadwerkelijk net iets meer belasting op de carroserie geven. Dan zou je haast moeten gaan bewijzen dat het ook een probleem is bij andere Up's die zeer zeker niet aangepast zijn. Dat Pon er geen historie van heeft zou misschien wel kunnen kloppen; hoeveel Up TSI's uit 2018 met panoramadak zijn er in Nederland? Niet veel denk ik. Als je maar krap genoeg selecteerd (want net iets ander onderdeelnummer, alleen zelfde onderdeelnummer onderstel, ...) dan komt er vanzelf uit dat jouw geval de enige is.

En zo zal het inderdaad ook zijn, dan kun je een welles nietes spelletje gaan spelen maar dat win ik gewoon niet. Zeker gezien er op internet niets over andere upjes te vinden is met dit probleem sta ik totaal niet sterk. Ik hoop het beste voor morgen mbt de verzekeringsexpert en gevolgschade door stormschade.

Pietzoveel zei:
Moraal van het verhaal: Als je wilt gummen, neem geen panorama dak, monteer wel extra verstevigingen in de carrosserie (zie Ultraracing).....

Stevig straatgebruik is geen circuitgebruik, het lijkt mij zeer sterk dat het dak gebroken is door er te hard mee te rijden en dat daardoor het chassis tordeert en het panodak breekt.

Kristian zei:
Golf TCR

Golf 7

Pananoramdach undicht

Passat CC

Skoda Yeti

Golf GTI

Kan zo snel niet een topic vinden over een Up met een gescheurd frame, maar ik weet dat die er zijn.

Als ik onze Up (Eibach verlaging en panodak) de oprit afdraai hoor ik het dak ook torderen. Met een panoramadak verlies je gewoon stijfheid. Ook het kunststof frame buigt dus constant mee. Niet gek dat dat na verloop van tijd dus gaat scheuren.

Juist bij de Golf GTI TCR schijnt het een veelvoorkomend probleem te zijn. Dat verbaast me niks gezien het vermogen en stugge onderstel en hoe er mee wordt gereden.

Top Kristian, dank voor de bronnen. Al zitten hier ook auto’s tussen die echt totaal niet uitnodigen om sportief te rijden, en dan nog breekt het frame blijkbaar.

Damianw26 zei:
Pietzoveel zei:

Stevig straatgebruik is geen circuitgebruik, het lijkt mij zeer sterk dat het dak gebroken is door er te hard mee te rijden en dat daardoor het chassis tordeert en het panodak breekt.

Bovendien wat is gummen? :p Ik merk wel dat mijn houding om af en toe goed op het materiaal te leunen wat extra slijtage ten gevolge heeft. Maar verder...

Overigens, je hoorde bij de aloude Clio 3 van mijn vader wel dat het chassis inderdaad minder stijf was. Maar ja, om de DCi nu met een RS te vergelijken.

Overigens zijn jouw banden gewoon de OEM geleverde variant toch? Dus die 3 cm verlaging maakt ook het verschil niet i.m.o.

Als je met de eerste serie Chrysler Neon's het circuit op ging zonder strutbars en vooral zonder het extra frame achter de achterbank had je een kruis in de kofferklep staan.... Bij veel fabrikanten zijn er bij de snelle versies wel aanpassingen in het carrosserie gemonteerd....

Doet er allemaal niet toe, Up heeft schade gehad en is (niet OEM) aangepast, voldoende mogelijke redenen om geen garantie te hoeven verlenen. Ga jij maar eens het tegendeel bewijzen. Het is te hopen dat de verzekeraar van de stormschade een beetje mee wil werken (y)

Exact, wordt een strijd die voor 99% onmogelijk is om te winnen. Ik hoop het beste voor morgen..

Piet, je noemt me ook wel wat, Chrysler Neon en circuit gebruik..:T:T:T.

Nico, banden zijn nog standaard. Enkel EIbach pro-kit met massieve draagarmrubbers en sinds 2 weken spacers voor 10mm + achter 15mm.

Overigens zijn dit de foto's van de stormschade nogmaals uit jan 2018, stond de auto een rij verder dan was hij total loss geweest na slechts 2 weken in bezit te zijn geweest:

Untitled by Damian Willemsen, on Flickr

Ja, in de states was het de UP van het nationale wagenpark, maar uiteindelijk te leveren is ACR met 165 pk uitvoering en de latere (model wat ik had) gewoon met 4 cylinder 2.4 turbo 2.4 en 230 pk. (Die daar gemakkelijk werden opgevoerd naar 295 pk... en met nitro tot 700pk...) Heb m'n Neon het langste gehad, 8 jaar en 2 ton km, ging ondanks regelmatig circuitbezoek buiten remschijven en blokken niets aan kapot....

https://www.modernperformance.com/

Is die zwarte plaat rondom het dak ook beschadigd geraakt en vervangen? Lijkt alsof je daar de sporen ziet waar hij verlijmd is.

Als ik de tapejes zo zie, is de schade niet bij het panoramaraam geweest, alleen linksvoor komt in de buurt misschien?

Zwarte plaat is geraakt maar kon nog worden gepolijst, anders moest toen al het hele panodak vervangen worden.

(het dak van m'n 19 jaar oude cabrio, softtop, en van m'n 10 jaar oude sedan lekken beide ook (nog) niet. De Renault heeft geen open dak)

Verzekeringsman is geweest en heeft een rapport opgesteld. Hopelijk gaat dat een beetje snel en duurt het geen weken..

De auto staat met gedemonteerde dakhemel bij de dealer en daar is de expert komen kijken, was er zelf dus helaas niet bij en die expert mag er niks over zeggen. Althans dat zegt de garage.

Vermoed dat er eerst onderzoek wordt gedaan naar causaal verband met de stormschade.... Wat is nu wijsheid? Een nieuw onderdeel laten monteren dat mogelijk wel, of niet, door de verzekeraar wordt vergoed (kan weken duren) of de claim bij VW/Pon neerleggen.... Zal wel of voorschieten worden of lang wachten (vakantieperiode)... Sterkte!

Vind het vooral irritant dat ik nu geen auto heb, en als het weken duurt is een huurauto geen optie qua kosten. Vooraf erop gokken dat het toch wordt vergoed door de verzekeraar en dus alvast betalen voor de reparatie ga ik echt niet doen.

Zou ik ook niet doen. Zit er geen leenauto in die verzekering, nu je toch de verzekeringsroute gekozen hebt?

Anders voor een paar knaken even een barreltje aanschaffen?

Ik ga duimen voor je dat de verzekeraar snel met een positieve boodschap komt (y)

Red me nu met de A3 van m’n ouders, heb ook vakantie tot augustus dus rij niet veel. Een huurAuto zit bij de verzekering in, maar dat werkt met nacalculatie. Vergoedt de verzekering de schade niet, dan ook uiteraard niet de huurauto kosten voor een paar weken.

Als dat schaderapport nou met een beetje tempo doorkomt kan ik keuzes gaan maken..

Basis bij schade: Ieder draagt zijn eigen schade en zoekt dan (mogelijk) regres. Als nu de verzekeraar niet betaalt en Pon ook niet, laat je de auto dan zo staan? Mag de garage dan stallingskosten (ook al staat'ie buiten) in rekening brengen? De Up zal toch ooit gerepareerd moeten worden..... (er staan er maar 1.232 op MP)

Het rijden met een Volkswagen heeft duidelijk zijn Ups en zijn downs. Hopelijk kom je nog tot een enigszins acceptabel resultaat.

Pietzoveel zei:
Basis bij schade: Ieder draagt zijn eigen schade en zoekt dan (mogelijk) regres. Als nu de verzekeraar niet betaalt en Pon ook niet, laat je de auto dan zo staan? Mag de garage dan stallingskosten (ook al staat'ie buiten) in rekening brengen? De Up zal toch ooit gerepareerd moeten worden..... (er staan er maar 1.232 op MP)

Garage zal wel coulant zijn met de stallingskosten, want er zit een relatie tussen een directielid en de klant. ;)

In de tussentijd zoeken naar een ongebroken frame uit een schadebak, voor als de schade toch onder het eigen risico valt?

Goed nieuws! Mijn verzekeraar heeft akkoord gegeven voor de reparatie cq het vervangen van het dak als gevolgschade van de eerdere stormschade. De onderdelen die benodigd zijn zijn besteld en volgende week komen die binnen. Daarna duurt het nog een tijdje voor het ingebouwd kan worden qua werkplaats planning. Ik ben de auto dus nog wel even kwijt, maar in de wetenschap dat het mij geen kapitaal kost kan ik daar prima mee leven ;)

Pfff... wat een gedoe! Maar gelukkig is de verzekering iets makkelijker dan PON. (y)

Carkiller zei:
Goed nieuws.

Maar stel, het ligt aan de grote wielen of het onderstel..
Krijg je het dan weer?

Zekerheid heb ik niet, wel zit er 2 jaar garantie op de reparatie mocht het binnen die tijd weer breken. Het is mij een raadsel hoe de panoramadaken bij andere getunede up’s, zowel tsi als gti, op 17 inch velgen met ook eibach veren wel heel blijven. Er rijden er ook een aantal rond op nog stuggere schroefsets icm bilstein dempers. Misschien was ik de eerste en gaan de daken bij die auto’s ook breken binnen 2 jaar? Wie zal het zeggen..

Zadelsnuiver zei:
Goed nieuws inderdaad! In de tussentijd tóch maar een leuk barreltje aanschaffen misschien? ;)

Is wel heel aanlokkelijk en leuk zeker gezien ik nu toch vakantie heb. Alleen heb ik geen overdekte werkplek (op de oprit na) om eraan te werken en ik heb ook bijna geen sleutelervaring. Nou is dat laatste juist een goede reden om er een te kopen, maar wat koop je leuks voor 1000-1500 piek? Zag vandaag nog het programma flipping bangers, leefde ik maar in Engeland met die occasion prijzen, bizar :)

Mooie oplossing in ieder geval, en twee jaar garantie is erg fijn. Twee jaar is bovendien best lang, kans dat er tegen die tijd een opvolger is?

Damianw26 zei:
Zag vandaag nog het programma flipping bangers, leefde ik maar in Engeland met die occasion prijzen, bizar :)

Dan kom je er toch eentje halen hier? :T

Ik rij op 17 inch, in de winter op 15 inch. Maar 17 inch is bij de aangepaste up’s zeker de norm. Bovendien als het door het onderstel komt, dan moeten die daken ook gewoon breken bij de aangepaste slome 60pk upjes met panodak, en die zijn er al vanaf 2012. Zou het panodak breken door 240nm koppel op de carrosserie ?

In Engeland wat kopen zou een stunt zijn :D maar een rechts gestuurd oud gebakje hier weer willen verkopen, dat gaat of maanden duren of ik moet genoegen nemen met een fractie van de aanschafprijs vrees ik ;)

Damianw26 zei:
Zadelsnuiver zei:
Goed nieuws inderdaad! In de tussentijd tóch maar een leuk barreltje aanschaffen misschien? ;)

Is wel heel aanlokkelijk en leuk zeker gezien ik nu toch vakantie heb. Alleen heb ik geen overdekte werkplek (op de oprit na) om eraan te werken en ik heb ook bijna geen sleutelervaring. Nou is dat laatste juist een goede reden om er een te kopen, maar wat koop je leuks voor 1000-1500 piek? Zag vandaag nog het programma flipping bangers, leefde ik maar in Engeland met die occasion prijzen, bizar :)

Jaa bizar is dat he? Ik sta soms ook echt met open mond te kijken als je UK gerelateerde autoshows of youtube kanalen (Car Throttle is een van mijn favorieten) kijkt en ze het over occassions en prijzen daarvan hebben o_O

Overigens, volgens mij zijn de insurance prijzen in de UK dan wel weer torenhoog van wat ik begrepen heb, dus in dat opzicht betaal je dan later alsnog - zeker met een wat snellere/grotere auto - de hoofdprijs.
Oh en betreft je UP! Heel fijn om te lezen dat je eruit bent gekomen met de verzekering en vergoeding (y)

1000 euro of pond heb je gewoon een RS voor ja...

Maar

1

2

3

Als IVA student moet jij iets naderhand wel weer kunnen doorschuiven toch? :T

Afgelopen donderdag kreeg ik plotseling een telefoontje dat de auto klaar was en opgehaald kon worden, alleen die dag net vertrokken voor een vriendenweekend. Gisteren vlak voor sluitingstijd de auto nog net opgepikt. Bizar om het formulier te ondertekenen dat er voor meer dan 4300 euro is verspijkerd en er geen cent afgerekend hoeft te worden. Als je erover nadenkt is dat bedrag 1/3e deel van de huidige waarde van de auto, en dat alles voor een panoramadak reparatie :eek:

Maar goed de up is dus weer terug en na 4 weken met de lompe A3 etron gereden te hebben is het echt weer een verademing om met de up te kunnen rijden. Een leuke snelle en vooral lichte auto rijden blijft heerlijk, ondanks dat hij ongeveer 1/3e van de prijs van de A3 is zou ik voor geen goud willen omruilen. Of nou ja A3 verkopen en een fiesta ST ervoor terug, dat zou dan wel mooi zijn :T

Terug
Bovenaan