Bossinkje - Renault Mégane Estate 1.5 dCi GT-Line - Klokje rond !

Bossinkje

Net ingestapt
Zo, de Seat is verkocht. Nu al? Ja, nu al. Net een jaartje in gestuurd, maar na drie (!) jaar zonder bollen te hebben gereden begon het weer te kriebelen, en verlangde ik langzaam weer naar het comfort van een Citroën, niet alleen qua weglegging maar ook de heerlijke stoelen.. Dus zo begon de zoektocht naar in eerste instantie een XM. Maar helaas zijn deze nogal zwaar, dus ben ik mij gaan richten op een Citroën Xantia. Twee weken terug al bij enkele wezen kijken hier in de buurt, maar dat bleek niet wat. Auto's die er slechter uitzagen dan de foto's, of bedrijven die niet in willen ruilen 'want dan heb ik hier weer een auto staan'. Tsja, en volgens mij is dat toch het idee van een autobedrijf?

Afijn, afgelopen vrijdag richting Strijen (bij Dordrecht) gereden. Hier stond een lichtblauwe 1.8 16v te koop. Op het eerste oog een nette auto, maar bij de proefrit kwamen enkele gebreken aan het licht. Het airbag lampje knipperde, hij klapperde in elke kuil, de kachel/airco deed het niet, en daarnaast was ook niks bekend over de distributieriem. Alles bij elkaar gaf dit dus geen goed gevoel.

Doorgereden naar Dordrecht zelf, waar deze Xantia stond. Al meteen een beter gevoel bij, en na de proefrit was ik verkocht. Seat achtergelaten, en een heerlijke rit richting het Oosten gehad. :cool: Er waren wel enkele gebreken aan de auto. De veerbollen waren niet al te best meer, en de stuurbekrachtiging haperde. Gisteravond de veerbollen opnieuw gevuld en de kruiskoppeling van de stuurstang ingespoten met WD-40 (Xantia-kwaaltje). Auto veert nu heerlijk en het sturen is ook stukken beter. (y)

29qikk2.jpg

Meer foto's houden jullie te goed, ik ben nog even aan het genieten van deze heerlijke wagen. :cool:

Heel goed dat je weer bij jouw eigen merk terecht bent gekomen, ik kan me de verhalen over jouw BX op het C5 forum nog goed herinneren. Hoe gaat het met de fotografie?

Veel succes met deze mooie Xantia. Ik persoonlijk zie ze liever in het rood maar neemt niet weg dat dit ook een hele fraaie kleur is.

Bedankt! Ik ben er ook erg blij mee. (y) Fotografie staat op dit moment op een erg laag pitje, tijdgebrek.

Hey wat een mooie Xantia zeg! Blijft in mijn ogen nog altijd een prachtige auto! Wat een mooie kleur ook zeg! Als ik het goed heb is dit een vrij late toch?
Hoewel ik je Ibiza ook erg kon waarderen, vind ik deze stiekem wel veel leuker!

Veel plezier, en veilige kilometers ermee!!

Bedankt! Ik vind de kleur ook geweldig, één van de mooiste kleuren op de Xantia. Het is inderdaad één van de laatste, bouwjaar 2000.

Een kleine 271.000 km... :LOL:

Maar wel met een jaar APK, distributieriem hoeft de komende jaren ook niet, vier nieuwe banden en de airco doet het pefect. (y)

Daar ben ik ook niet bang voor. Deze blokken zijn behoorlijk sterk naar mijn weten. (y) Lekt zelfs geen olie, hoe uniek is dat voor een Fransoos :LOL:

Een erg mooi exemplaar zo om te zien, dat komt ook vooral door de kleur en veel plezier ermee, maar dat gaat vast lukken! :)

Mooie kleur, ziet er goed uit man! Gefeliciteerd. En 271.000 is toch een mooie frisse stand? Heeft ie geen last van stilstandskwaaltjes en dat is ook best wel wat waard denk ik. ;)

Veel plezier ermee. Ben benieuwd of je hier nog wat leuks mee gaat doen. (y)

Mooie Xantia inderdaad! Ik ben iets minder enthousiast over de kleur dan de meesten hier, vind een Xantia mooier in een wat donkerdere kleur (donkerblauw of donkergroen). Maar tweedehands heb je dat niet voor het uitkiezen. Dingen als goede banden, verse distributie en een goed gevoel zijn dan veel belangrijker. Veel fijne kilometers!

Bedankt beide!

@Nico: Geen extreme dingen. Er zat een openluchtfilter op, die heb ik er juist afgehaald (ja, serieus!) Was te klein, dus de motor werd naar mijn idee teveel geknepen. Leuke velgjes staan nog wel op de planning, en ik denk ook dat er nog een origineel spoilertje opkomt.

Zegt ie geen extreme dingen. :p

Ach ja.....veerbollen. ;) Spoilertje en kleine dingetjes doelde ik ook op. (y) Altijd leuk om te zoeken.

Hi Bossinkje!

Fijne auto's die Xantia, zou zelf ook voor deze kleur zijn gegaan, lekker fris!

Heb je met gesloten beurs gedaan of nog geld teruggekregen?

Bedankt allemaal!

Helaas niet met gesloten beurs, moest een klein bedrag bij. Had ook niet anders verwacht maargoed, de Seat zaten ook kosten aan te komen (o.a. distributieriem)

Bossinkje zei:
Heb 'm trouwens wel meteen verlaagd. :T :T

103e8ah.jpg

Gefeliciteerd met deze Xantia. Ik dacht eerst zou dit de "oude" Citroën zijn van WOF (Wings of Freedom)? Zijn Xantia is (door mij) helaas niet meer te vinden op AW. Maar elders bleek het toch om een andere Xantia te gaan.
P1040123.jpg

:D klopt. Zelfs voor een (iets) kleurenblinde uiteindelijk te zien.

:)

Welkom terug in Franse kringen, in deze kleur is een Xantia nog wel te pruimen! ;)

Blijf een Xantia een leuke auto vinden, een 3.0 v6 Activa lijkt mij gaaf om te rijden, 8,2 sec naar de 100 en een top van 230km/u(y)

Misschien komt die er ooit nog eens, alleen de v6-en worden rap schaarser op de tweedehandsmarkt...

Altai zei:
Bossinkje zei:
Ach ja, voor de rest is inderdaad alles hetzelfde... :T

Ja duh, geen sneeuw natuurlijk.
:D

Ja maar die hoef ik niet te noemen, ik ging er vanuit dat je dat nog wel kon zien.:LOL:

Monsieur Le Loure zei:
Blijf een Xantia een leuke auto vinden, een 3.0 v6 Activa lijkt mij gaaf om te rijden, 8,2 sec naar de 100 en een top van 230km/u(y)

Misschien komt die er ooit nog eens, alleen de v6-en worden rap schaarser op de tweedehandsmarkt...

Er stond op het forum van de Xantiaclub een 2.0 Turbo Activa voor weinig.. Maar helaas wegen die dingen net zoveel als een 2.0 16v XM , ivm de turbo en het activa veersysteem. Daarnaast zijn ze nou ook niet bepaald zuinig, dus maar besloten dat dat het niet ging worden, hoe mooi deze ook was..

Mooie Xantia! Door de kleur en meegespoten bumpers ziet 'ie er nog modern uit. Ik kijk uit naar de verdere foto's!

Dankjewel!

Gisteravond de auto gewassen helemaal uitgezogen. Zal eens zien of ik deze week tijd heb om wat plaatjes te schieten!

Kom maar door met die plaatjes!
Leuke Xantia, hoewel ik persoonlijk - wellicht gek genoeg - minder met het model zelf heb, ik vind de XM net wat aparter. Dus jammer dat het geen XM werd. ;)
Dit moet trouwens wel de 1.8 zijn die ook in de Berlingo uit '98 van mijn vader zat. Een prettig blok, herinner ik me uit 'De Zoete Jeugd'. En, maar daarin ga ik mee met de meesten hier, heerlijk kleurtje.
Kortom: welkom terug!

der Magistrat zei:
(..)
Dit moet trouwens wel de 1.8 zijn die ook in de Berlingo uit '98 van mijn vader zat.

Dat was de 8 klepper (90 pk). Zat wel in de Xantia, jaren daarvoor. Eerste modeljaren hadden nogal eens last van kantelende zuigers...

der Magistrat zei:
Een prettig blok, herinner ik me uit 'De Zoete Jeugd'.

Ja? Hm, vond het zelf nou niet geweldig, relatief onzuinig en niet heel soepel eigenlijk.
16 klepper is een stuk beter, vind ik.

Durashift zei:
der Magistrat zei:
(..)
Dit moet trouwens wel de 1.8 zijn die ook in de Berlingo uit '98 van mijn vader zat.

Dat was de 8 klepper (90 pk). Zat wel in de Xantia, jaren daarvoor. Eerste modeljaren hadden nogal eens last van kantelende zuigers...

der Magistrat zei:
Een prettig blok, herinner ik me uit 'De Zoete Jeugd'.

Ja? Hm, vond het zelf nou niet geweldig, relatief onzuinig en niet heel soepel eigenlijk.
16 klepper is een stuk beter, vind ik.

Ah, weer wat geleerd. Zuinig was het niet, inderdaad. Maar dat kon me op de achterbank niks schelen. :)
Ik heb er zelf amper 200 kilometer mee gereden, het is dus vooral als passagier dat ik er ervaring mee heb en dat was prima hoor. Maar nogmaals, achterin is dat vast anders dan als bestuurder.

Durashift zei:
Zeker. Heb je ook van het canvas (open) dak kunnen genieten?

Nee, het was een Multispace, maar zonder airco of canvasdak. Ik herinner me nu vooral het afzien in Zuid-Frankrijk met de Mistral en geen airco, pfoe, wat was dat warm!

der Magistrat zei:
Kom maar door met die plaatjes!
Leuke Xantia, hoewel ik persoonlijk - wellicht gek genoeg - minder met het model zelf heb, ik vind de XM net wat aparter. Dus jammer dat het geen XM werd. ;)
Dit moet trouwens wel de 1.8 zijn die ook in de Berlingo uit '98 van mijn vader zat. Een prettig blok, herinner ik me uit 'De Zoete Jeugd'. En, maar daarin ga ik mee met de meesten hier, heerlijk kleurtje.
Kortom: welkom terug!

Dankjewel! De XM is inderdaad net wat aparter, maar aangezien ik nog maar een student ben, leek dit mij een verstandigere keuze. Daarnaast vond vriendinlief een XM toch een tikje te groot. :T

Vanmorgen begon het motorstoringslampje te branden. Morgen maar eens uitlezen. Morgen wordt ook het draagarmrubber vervangen en als ik er aan toe kom wil ik ook de LHM vervangen, die is ook niet groen meer.:LOL:

Draagarmrubber is vervangen, LHM zijn we niet aan toegekomen. Eerst vanavond de voorpijp + katalysator vervangen, die zijn op hun einde.

Wel afgelopen zaterdag luxe kentekenplaten gemonteerd, foto's volgen (y)

Lekker hoor, zo'n Xantia! Lijkt me een fijne reisauto. In deze kleur en na de meest recente facelift ziet 'ie er nog steeds goed uit. Mijn favoriete kleur ook voor een Xantia, al staat 'gewoon' zilvergrijs met 'alles meegespoten' hem ook al prima.

Dankjewel! De facelift was voor mij een vereiste, die vind ik iets frisser ogen dan het oude type. Kleur is geweldig, zilvergrijs vind ik persoonlijk al snel saai worden.

Lekker man, vind een Xantia ook wel een leuke auto worden. Kan wel een wax laagje gebruiken, maar ziet er verder super uit (y).

Wat heb jij nu weer gekocht?
21 en nu al in een ouwe lullen auto.;)

Stiekem vind ik hem ook wel mooi, fijne motor ook in vergelijking met de Ibiza.

Terug
Bovenaan