BleuZ: Renault Mégane Coupé 1.4 TCe

BleuZ NL

Wegverkenner
Hey allemaal! Nils hier. In dit topic hou ik de ontwikkelingen rondom mijn eigen auto(s) bij.

2016 – 2016: Peugeot 306 1.4 XR (1999)
Het begon allemaal met een Peugeot 306, de eerste auto die ik de mijne mocht noemen, in april 2016 gekocht. Helaas was mijn eigenaarschap van korte duur. In juli 2016, op vakantie in Zuid-Frankrijk, reed er een Land Rover achter op de 306 waarna ‘ie total loss is verklaard. Uiteindelijk is de 306 ook daargebleven en gedemonteerd. In totaal heb ik zo’n 4.000 kilometer met de 306 gereden: de tellerstand bij aanschaf was 98.000 KM, en bij total loss 102.000 KM.​

Z893GPv.jpg



2016 – 2022: Peugeot 206 CC 2.0-16v (2002)
Eigen mobiliteit went snel, dus er moest op korte termijn een waardige opvolger komen voor de 306. Die kwam uit dezelfde Franse leeuwenstal in de vorm van een 206 CC. Een paar jaartjes nieuwer, lekker luxe uitgerust en met de krachtigste beschikbare motor.​

J2Yhqna.jpg

Na een tijdje vond ik dat de 206 wel een facelift had verdiend. Na wat sleutelwerk was de 206 voorzien van bumpers met sierstukken in carrosseriekleur, grote 17-inch velgen, LED achterlichten, en een bruin/crème Roland Garros-interieur, eveneens met accenten in carrosseriekleur.​

lPljg56.jpg
IGAVSTf.jpg

ErP2WXX.jpg

Een storing van het cabriodak bleek uiteindelijk zo hardnekkig dat zelfs meerdere Peugeot-specialisten het probleem niet opgelost kregen. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat ik de auto in juni 2022 heb verkocht. In totaal heb ik zo’n 116.000 kilometer met de 206 CC gereden; de tellerstand bij aanschaf was 173.000 KM, en bij verkoop 289.000 KM.​

Helaas is de 206 na mijn eigenaarschap geen lang leven beschoren; in juli 2023 is de auto gesloopt.



2022 - heden: Renault Mégane Coupé 1.4 TCe Privilège (2009)
Tijdens de zoektocht naar een andere auto wilde ik de nieuwere VTi- en THP-motoren van PSA vermijden maar van de baguettes en de croissants kwam ik toch maar moeilijk af. Vereiste was in elk geval dat de nieuwe auto minstens net zo goed uitgerust was als de 206, met liefst iets van een panoramadak om het cabriogevoel toch een beetje te houden. Zo kwam ik uit bij deze Mégane, waar je in dit topic nog steeds nieuwe ontwikkelingen van kunt lezen.​

IX4KbIG.jpg

Of3DtPT.jpg

Tot nog toe heb ik zo’n 43.000 KM met de Mégane gereden; de tellerstand bij aanschaf was 123.000 KM, en op het moment van schrijven 166.000 KM.
 
Laatst bewerkt:
Leuk man, geen verkeerd exemplaar zo te zien. Even een achterwisser scoren.
Zit er cruise control op, aan de stengel rechts te zien?

Veel rijplezier gewenst
 
Durashift zei:
Leuk man, geen verkeerd exemplaar zo te zien. Even een achterwisser scoren.
Zit er cruise control op, aan de stengel rechts te zien?

Veel rijplezier gewenst

Dank! Er zit inmiddels al een achterwisser op, daar heeft de verkoper gelukkig al voor gezorgd :)

Er zit helaas geen cruise control op! De stengel aan de rechterkant van het stuur is voor de bediening van de radio, die overigens ook niet werkt herinner ik me net. De radio zelf werkt wel, maar ik wil die toch snel vervangen door een moderner exemplaar met Bluetooth ingebouwd.
 
Veel succes met je auto! De 306 stond goed bekend en komt uit een goede periode van Peugeot (in tegenstelling tot bijv. 207), ik had zelf een 1.4 XS 3-deurs in 1994. De mooiste vind ik eerlijk gezegd de facelift van eind 1999 met ronde 'mistlichten'.
 
Een hele leuke (beginners)auto heb je daar! Vind het nog altijd een prachtige auto. Helemaal, zoals speedtouch, als 'phase III'. Ze rijden ook nog altijd heerlijk, al is schakelen niet het sterkste punt van de auto... Ik heb toentertijd als eerste auto de 'fout' gemaakt door voor een Golf III te gaan, want eigenlijk vond ik toen al de 306 een veel leukere auto. Veel plezier ermee!
 
Ziet er inderdaad uit als een zeer nette auto, veel plezier ermee. Hopelijk bevalt de auto over een paar weken nog goed of zelfs beter ;)
 
Dankjewel allemaal!

Frappant detail: vandaag is het precies 17 jaar geleden dat de 306 voor het eerst op naam is gezet :D

De monteur zou gisteren naar het probleem met het vasthouden van de toeren hebben gekeken, maar ik heb nog niks teruggehoord. Het zou fijn zijn als ik de auto vandaag na het werk zou kunnen komen ophalen, maar hopelijk wordt het op zijn laatst zaterdag!

Wel heb ik me gisteren ook alvast lid gemaakt van de ANWB – met 50% Koningsdagkorting i.c.m. Jongerenvoordeel betaalde ik in plaats van 85 euro slechts 27 euro per jaar voor Wegenwacht Nederland Standaard, met pechhulp in de woonplaats en een vervangende auto binnen Nederland. Dat leek me een erg mooie deal.
 
Erg nette wagen inderdaad. Weet je zeker dat het een XR is? Gezien alle opties lijkt het me eerder een XS.
 
Zevens zei:
Erg nette wagen inderdaad. Weet je zeker dat het een XR is? Gezien alle opties lijkt het me eerder een XS.

Als ik de badge mag geloven is 't toch écht een XR ;) Maar ik snap je punt, de oude XR van mijn moeder was ook relatief kaal.

Ik heb 'm vanmiddag toch kunnen ophalen en laten overschrijven, dus precies 17 jaar na dato mag ik mezelf de derde particuliere eigenaar van deze rode leeuw noemen :D Hij matcht in ieder geval heel mooi met onze gezinswagen op de oprit.

fwhOHMQ.jpg
 
Vandaag heb ik de Peugeot zelf al wat uitgebreider kunnen wassen! Natuurlijk is er nog veel werk aan de winkel maar het is al een begin. Tijdens het wassen heb ik gemerkt dat de lak niet meer al te best is; er zitten hier en daar wat zwarte puntjes in de lak die er denk ik niet meer uit te halen zijn, maar dat stoort me eigenlijk ook niet zo. Gelukkig is het over het algemeen nog steeds een mooie auto om te zien :)

Ondertussen heb ik al meer het gevoel dat dit echt mijn auto is, en dat is toch wel een heel leuk gevoel!

Voor wat betreft nieuwe aandachtspuntjes laat de bekleding van de deuren los (net als bij zoveel andere 306'jes) – hopelijk is dat met de juiste lijm op te lossen. Om te kijken voor een nieuw klokje ga ik binnenkort naar een autosloop, maar het is nog afwachten of er überhaupt nog klokjes in sloop-306'jes te vinden zijn aangezien ook dit een veelvoorkomend probleem is.

Hebben er trouwens mensen hier ervaringen met het opnieuw programmeren van een sleutel met afstandsbediening voor centrale vergrendeling? Ik heb er alleen een 'gewone' sleutel bij gekregen, en ik heb begrepen dat het aanschaffen van zo'n sleutel bij een dealer erg duur is, en dat het opnieuw programmeren van een andere sleutel goedkoper zou zijn. Echter zijn er ook berichten dat dit helemaal niet zou kunnen werken, dus ik ben een beetje in de war!
 
Even je hele topic doorgelezen :D. Gefeliciteerd met je eerste auto, veel plezier ermee. Ik snap nog steeds niet waarom Peugeot gestopt is met het maken van mooie auto's. Vanaf de #07-serie ging het mis. Kijk nou naar zo'n 306... echt nog een mooie auto. Goede proporties, geen overbodige lijnen, echt een mooi model.
 
Blokje klei kopen bij carclean.nl en je hebt die zwarte puntjes zo uit je lak verwijderd. ;)

Wel ff een paar filmpjes opzoeken hoe het spul werkt. Supersimpel maar je moet het wel goed weten anders haal je schuurpapier over je auto.
 
Je hebt 'm, mooi! :) Lekker gevoel hè, een eigen auto. En dan zeker zo'n 306. Bij je to do-lijstje zou ik nog één puntje toevoegen: het goed afhangen van het front. De motorkap sluit niet helemaal goed aan op de grille. Het logo steekt nu naar voren, dat zou niet zo moeten zijn (maar ongeveer zo: https://i2.photobucket.com/albums/y30/I-Racer/WP_000593_zps32ef9a9f.jpg). Denk dat wanneer 't eenmaal goed hangt, het kleurverschil ook een stuk minder opvalt!
 
Nissan GT-R zei:
Blokje klei kopen bij carclean.nl en je hebt die zwarte puntjes zo uit je lak verwijderd. ;)

Wel ff een paar filmpjes opzoeken hoe het spul werkt. Supersimpel maar je moet het wel goed weten anders haal je schuurpapier over je auto.

Bedankt voor de suggestie! Dat gaan we zeker eens proberen :)

Elco zei:
Je hebt 'm, mooi! :) Lekker gevoel hè, een eigen auto. En dan zeker zo'n 306. Bij je to do-lijstje zou ik nog één puntje toevoegen: het goed afhangen van het front. De motorkap sluit niet helemaal goed aan op de grille. Het logo steekt nu naar voren, dat zou niet zo moeten zijn (maar ongeveer zo: https://i2.photobucket.com/albums/y30/I-Racer/WP_000593_zps32ef9a9f.jpg). Denk dat wanneer 't eenmaal goed hangt, het kleurverschil ook een stuk minder opvalt!

Goed dat je 't zegt! Ik had al zo'n gevoel dat die verhoudingen niet klopten. Ik zal eens moeten kijken wat er dan precies niet goed hangt, en hoe dat het beste verholpen kan worden. Aangezien de motorkap goed op de zijschermen aansluiten gok ik dat het de bumper is? De koplampen lijken ook niet helemaal netjes aan te sluiten.




Alle kwaaltjes terzijde, ik heb vandaag een leuk bezoek aan de Nürburgring gebracht en ondanks dat ik niet met de 306 ben gegaan (dat durfde ik nog niet aan omdat ik nog niet weet hoe 'ie zich motorisch houdt) ben ik wel met de 306 naar Maastricht gereden. Ondanks de koude ochtend was het op de terugweg flink zonnig, en wat ik wél waardeer is dat de airco me dan toch lekker koel heeft gehouden! Die werkt dus, hoewel ik 'm wel nog een beurt ga geven :)

Ook heb ik een paar leuke foto's kunnen maken, die zal ik hier toch even neerzetten voor de geïnteresseerden.
Het is heel leuk om met zulke snelheden over een circuit te racen dat ik persoonlijk alleen van spellen als Gran Turismo en Forza kende, en ook het bekijken van alle exotische auto's die daar rondrijden is een mooi tijdverdrijf maar het leukste vond ik toch het gevoel van de G-krachten die op je inwerken. Wàt een ervaring!

Ik heb zelf niet gereden, daar ging het me toch écht te snel voor en ik ben bij lange na niet ervaren genoeg. Misschien maar eens voorzichtig beginnen met een behendigheids/slipcursus ;)

Een Porsche 911 GT3 aan het tankstation.
EuHqXsx.jpg


Het eerste rondje met de BMW 5-serie in de mist.
Ihxdcmx.jpg


Een paar rondjes later hebben we een Renault Clio RS gehuurd.
GvyTvmD.jpg


Dat wilde wel gaan! Wat een zijwaartse krachten in die bochten.
cadP2LM.jpg


Het resultaat van een korte ontmoeting met het (natte) gras.
DkMnPyv.jpg


Het weer werd almaar beter – zonnig zelfs! Toen zijn we langs de kant gaan kijken.
2VaV5nq.jpg


En nog één om het af te leren, met een leuke Mazda Miata.
FHwYgTn.jpg
 
Hoe heerlijk moet 't zijn om met zo'n Clio R.S. over de Ring te gaan! De auto ken ik wel, maar circuitrijden geeft toch een heel andere beleving. En natuurlijk moet de rode 306 ook over de Ring! :)
 
Nissan GT-R zei:
Leuk man! Gaat de peug ooit nog eens over de ring? Of verdient ie nooit een sticker :)

Dat is het plan wel! :) Maar ik durfde de reis nu nog niet aan – mijn ANWB-dekking geldt alleen in Nederland dus ik wil 'm eerst nog een goede beurt geven voordat ik 'm zo ver Duitsland in stuur, hahaha!

Elco zei:
Hoe heerlijk moet 't zijn om met zo'n Clio R.S. over de Ring te gaan! De auto ken ik wel, maar circuitrijden geeft toch een heel andere beleving. En natuurlijk moet de rode 306 ook over de Ring! :)

Het was een ontzettend leuke ervaring! Een pittig wagentje, zo'n RS – en een onwijs verslavend motorgeluid! Ik heb mijn rijlessen gevolgd in een Clio uit 2013, dat was een diesel met de dCi-motor van 90 pk. Ook een hele fijne wagen om te rijden, overigens, maar een RS is natuurlijk een heel ander beestje o_O

En jawel, het plan is ook om de 306 eens een keer de Ring te laten ervaren! Voor 29 euro is dat eigenlijk geen geld.
 
Mooi man! Ik ben 2 jaar terug ook naar de Nürburgring gereden met mijn Clio vanaf Groningen. Eenmaal daar viel het weer helaas erg tegen, heel veel buien.
Wat is dat eigenlijk altijd voor evenement bij dat tankstation? Toen ik daar langs reed, werd er een sport van gemaakt zo snel mogelijk er weg te rijden of zo? :p
Ik ben zelf ook niet de ring op geweest met de Clio, durfde het niet aan met die 58pk waarbij ik amper de heuvels rondom de ring opkwam en nog nooit in mijn leven op een circuit heb gereden. Eerst maar eens beginnen op Zandvoort o.i.d.
 
Zevens zei:
Wat is dat eigenlijk altijd voor evenement bij dat tankstation? Toen ik daar langs reed, werd er een sport van gemaakt zo snel mogelijk er weg te rijden of zo? :p

Tja, dat is natuurlijk dé plek om nog even snel je olie, banden of tank bij te vullen... en als je daar wegrijdt wil je natuurlijk wel even indruk maken, gok ik :)
 
Heerlijke wagen zo'n 306, goede kameraad van mij heeft er ook jaren eentje gehad (y)
heb er geregeld in gestuurd, is me altijd positief bij gebleven.

Leuk bezoekje aan de ring ook, tja bij dat tankstation is het komen en gaan van exoten, en die geven idd vaak een showtje daar.
Niets mis mee :cool:(y)
 
Bofkont zei:
Heerlijke wagen zo'n 306, goede kameraad van mij heeft er ook jaren eentje gehad (y)
heb er geregeld in gestuurd, is me altijd positief bij gebleven.

Leuk bezoekje aan de ring ook, tja bij dat tankstation is het komen en gaan van exoten, en die geven idd vaak een showtje daar.
Niets mis mee :cool:(y)

Dankjewel voor de complimenten! Smetteloos als jouw SLK zal 'ie nooit worden helaas, maar ik probeer 'm wel stukje bij beetje netter te maken :)




Vandaag staat 'ie er weer wat beter op door een bezoek aan de lokale sloperij; daar hadden ze nog één 306'je staan, een vroege phase 3 uit de tweede helft van 1999 (de mijne is een late phase 2 uit de eerste helft van 1999). Ik heb daar nog een krik uit kunnen halen (de mijne ontbrak in de kofferbak), twee raamslingers voor achterin (de mijne zijn ietwat verkleurd) en wonder boven wonder ook een werkend klokje! Gelukkig betrof het hier eveneens een klokje met ondersteuning voor de temperatuursensor in de rechterspiegel, dat werkt dus ook weer zoals het hoort (hoewel het niet heel erg betrouwbaar is zoals je kunt zien – het is hier zo'n 12 C – maar dat zal ook te maken hebben met het feit dat 'ie in de zon heeft gestaan).

Ik merkte ook op dat de verf op de knop voor de airco is afgebladderd – dat was ook het geval in de sloop 306 dus dat zal wel een bekend probleem zijn. Ik ga wel proberen om het stukje verf er weer terug op te plakken, dat ziet toch niet heel netjes uit zo.

Wat een triest gezicht, al die auto's zo bij elkaar.
i9uiuBU.jpg


Een stuk beter zo, met werkende klok!
Cv4zNmK.jpg
 
Vandaag heb ik weer een bezoek gebracht aan de verkoper/monteur in verband met het probleem dat de auto stationair soms erg hoge toeren maakt. Dit zou te maken hebben met de stappenmotor of nullastregelklep. Ik ben absoluut niet technisch onderlegd wat auto's aangaat, maar ik vind het erg interessant en probeer het ook zo goed mogelijk te begrijpen. Zoals ik het heb begrepen zit het zo:

Vanzelfsprekend krijgt het motorblok tijdens het intrappen van het gaspedaal/openen van de gasklep zuurstof toegevoerd om verbranding van de brandstof mogelijk te maken. Dit zorgt ervoor dat de auto in beweging wordt gezet. Wanneer het blok géén input van het gaspedaal krijgt en de gaskleppen dus gesloten blijven, moet de motor toch blijven lopen (d.w.z. stationair of tijdens het wisselen van versnelling). De stappenmotor voorziet het motorblok in dit geval van voldoende zuurstof om te blijven draaien.

Hier gaat er bij mijn auto dus iets mis. Ik merkte tijdens het proefrijden al op dat wanneer ik schakelde naar een hogere versnelling (bijvoorbeeld rond de 3.000 toeren), het toerental niet direct terugvalt naar, zeg, 1.800 toeren. De motor bleef dus nog even rond 3.000 toeren hangen voordat 'ie daalde.

In eerste instantie had de monteur wel een stappenmotor, maar deze was niet van het juiste type (ik weet niet waarom niet). De motor loopt wel aanzienlijk beter met deze stappenmotor, want stationair loopt 'ie helemaal prima en ook schakelen gaat nu in 99% van de gevallen weer goed zonder dat de motor hoog in de toeren blijft hangen, maar héél af en toe wil 'ie de toeren toch nog even vasthouden na het schakelen.

We hebben daarna nog geprobeerd om de stappenmotor te vervangen voor een andere van het juiste type, maar dat bleek het probleem alleen maar te verergeren. Na de stappenmotor geïnstalleerd en gereset te hebben schoot het toerental al omhoog wanneer de auto stationair draaide; de motor bleef maar meer toeren maken, en om schade aan de motor te voorkomen heb ik 'm bij 4.000 toeren direct uitgezet om te voorkomen dat ik de motor op zou blazen of zo. Heel vreemd, des te meer omdat dit volgens de monteur wel de 'goede' stappenmotor zou zijn.

Voor nu hebben we in ieder geval de tweede 'verkeerde' stappenmotor laten zitten omdat deze simpelweg het beste loopt. Ik vind het ook niet erg om zo te rijden, maar aangezien de verkoper en ik tijdens de koop overeen zijn gekomen dat het probleem door hem wordt opgelost gaat dit mij ook geen geld kosten.

De monteur denkt nu dat het probleem bij de gaskleppotentiometer ligt. Wat een ideaal Scrabble woord is dat trouwens. Dat onderdeel wordt dus besteld en ergens volgende week geïnstalleerd. Ik ben benieuwd of dat het probleem gaat oplossen.




Nog een frappante gedraging die ik heb opgemerkt bij de rode leeuw is dat de elektrisch verstelbare spiegels het wél doen, in tegenstelling tot mijn eerder bevindingen – alleen moet ik daarvoor de bestuurdersdeur open hebben staan :confused:

Nu is dat natuurlijk geen normaal gedrag, en absoluut niet handig als ik de linkerspiegel wil verstellen dus het lijkt erop dat er iets aan de hand is met de kabel waardoor die alleen contact maakt als de deur geopend is. In ieder geval heb ik nu wel een beter idee van wàt het probleem nu precies is, en zal me dat hopelijk helpen om een oplossing te vinden! Al doende leert men...




On another note, ik heb samen met mijn vader geprobeerd om een andere radio te installeren. Met de huidige radio kan ik eigenlijk geen radio luisteren omdat het dan lijkt alsof ik steeds in en uit een tunnel rij: het geluid valt steeds weg, om daarna weer (even) terug te komen. Gelukkig kan ik wel naar mijn eigen muziek luisteren met een Bluetooth-ontvanger in de vorm van een casettebandje, daarmee krijg ik wel een gelijkmatige geluiduitvoer.

We wilden zien of de geluidsproblemen zich ook voordeden met de andere radio, of dat het probleem misschien bij de antenne ligt. Dat hebben we niet kunnen testen want de coax-aansluiting die in de auto zat om het radiosignaal door te geven paste niet op de andere radio met een verzonken aansluiting. To be continued...




Oh, en als afsluiter heb ik van een aantal mensen de opmerking gekregen dat mijn trekhaak de kentekenplaat bedekt – ik ben een deel van mijn theorie onderhand al vergeten maar dat mag blijkbaar niet. Gelukkig is de trekhaak afneembaar dus was dat klusje zo geklaard! Ik vind het alleen jammer dat ik nu een deel bescherming aan de achterkant kwijt ben... :p
 
Leuk zo'n 306! Ik had er een paar jaar geleden ook een.
Er liep hier toen een 306 topic wat behoorlijk actief was. We hebben toen zelfs nog een 306 rijders meeting gehouden, was erg leuk.
Het tweede deel van dat topic vindt je hier (het eerste deel opent helaas niet...)
Misschien had je het al ontdekt inmiddels.

De verf van mijn airco knopje was er ook af en heb ik toen gewoon terug geplakt met lijm.
Er is wel aardig geknipt en met kroonsteentjes gewerkt in de bekabeling voor je radio hopelijk komt het nog goed.

Ooit, lang geleden, heeft mijn oma een bekeuring gehad omdat de trekhaak op haar 205 het zicht op de kentekenplaat belemmerde.
Je moet wel een zuurpruim agent treffen maar je kunt er dus een bekeuring voor krijgen. Mijn 306 had ook een trekhaak die met een paar bouten vast zat, ik had hem er meestal af. Is ook mooier ;)
 
BleuZ zei:
Nog een frappante gedraging die ik heb opgemerkt bij de rode leeuw is dat de elektrisch verstelbare spiegels het wél doen, in tegenstelling tot mijn eerder bevindingen – alleen moet ik daarvoor de bestuurdersdeur open hebben staan confused smiley

Nu is dat natuurlijk geen normaal gedrag, en absoluut niet handig als ik de linkerspiegel wil verstellen dus het lijkt erop dat er iets aan de hand is met de kabel waardoor die alleen contact maakt als de deur geopend is. In ieder geval heb ik nu wel een beter idee van wàt het probleem nu precies is, en zal me dat hopelijk helpen om een oplossing te vinden! Al doende leert men...

Sterkte, dat is je deurstekker. Een vrij prijzig onderdeel en behoorlijk lastig om te monteren. Moet doorgemeten en gesoldeerd worden, hoe ongeveer staat ook ergens in mijn topic. Had ik geluk met 'n handige vader :)
 
cvdl zei:
Leuk zo'n 306! Ik had er een paar jaar geleden ook een.
Er liep hier toen een 306 topic wat behoorlijk actief was. We hebben toen zelfs nog een 306 rijders meeting gehouden, was erg leuk.
Het tweede deel van dat topic vindt je hier (het eerste deel opent helaas niet...)
Misschien had je het al ontdekt inmiddels.

De verf van mijn airco knopje was er ook af en heb ik toen gewoon terug geplakt met lijm.
Er is wel aardig geknipt en met kroonsteentjes gewerkt in de bekabeling voor je radio hopelijk komt het nog goed.

Ooit, lang geleden, heeft mijn oma een bekeuring gehad omdat de trekhaak op haar 205 het zicht op de kentekenplaat belemmerde.
Je moet wel een zuurpruim agent treffen maar je kunt er dus een bekeuring voor krijgen. Mijn 306 had ook een trekhaak die met een paar bouten vast zat, ik had hem er meestal af. Is ook mooier ;)

Dankjewel! :)

Ik had het 306 topic inderdaad al gevonden, jammer dat het topic inmiddels al een aantal jaar niet meer actief is :cry:
Als ik het zo heb begrepen zijn Elco en ik de enige 306-rijders op het forum, haha!

Het airco-knopje heb ik intussen inderdaad gelijmd! En ook mijn vader gaf al aan dat er e.e.a. was "aangepast" in de kabels van de radio. Ik ga binnenkort eens op zoek naar een nieuwe radio. Blijkbaar heb je nu DAB+ radio's die een betere geluidskwaliteit (kunnen) hebben dan radio's die alleen FM-frequenties gebruiken. Of dat te merken is in mijn auto is nog maar de vraag, maar het is wel interessant om naar te kijken! Verder ben ik nog aan het twijfelen of ik voor een Bluetooth-radio ga of dat een USB-verbinding met mijn iPhone voldoende is (omdat ik hem zo ook op kan laden heb ik dan geen autolader nodig).

De afneembare trekhaak is er inmiddels ook af, je weet maar nooit... mocht ik daar een bon voor krijgen is het zonde geld natuurlijk. En je hebt absoluut gelijk, het staat ook mooier!




Elco zei:
Sterkte, dat is je deurstekker. Een vrij prijzig onderdeel en behoorlijk lastig om te monteren. Moet doorgemeten en gesoldeerd worden, hoe ongeveer staat ook ergens in mijn topic. Had ik geluk met 'n handige vader :)

Oei, dat klinkt niet best! Misschien dat ik van de week nog eens langsga bij de sloop om te kijken of ik de deurstekker van de sloop-306 kan meenemen. Ik heb anders via 306forum begrepen dat je (anno 2007) zo'n 100 euro kwijt bent voor een deurstekker. Denk je dat zo'n prijskaartje realistisch is?

Het is natuurlijk aardig wat geld, maar gezien het nut van elektrisch verstelbare spiegels tijdens het achteruitrijden en draaien is het me dat eventueel wel waard.
 
Ik weet niet hoezeer je al aan het poetsen was geslagen Bleuz, maar ik heb de zwarte puntjes op mijn lak even voor je gefotografeerd. En een fotootje van het resultaat.

v2wfgj.jpg

116jts4.jpg


Klei

Filmpje als inspiratie.

Claylube heb ik dus niet gebruikt, met name omdat je dan waarschijnlijk een hele fles van het spul gebruikt terwijl je ook los een microvezeldoek kunt bestellen en gewoon met schone autoshampoo ook prima een goede natte omgeving kan krijgen.
Houd het wel nat anders krijg je krassen. ;) Maar het werkt zeker (y)
 
Nissan GT-R zei:
Ik weet niet hoezeer je al aan het poetsen was geslagen Bleuz, maar ik heb de zwarte puntjes op mijn lak even voor je gefotografeerd. En een fotootje van het resultaat.

Klei

Filmpje als inspiratie.

Claylube heb ik dus niet gebruikt, met name omdat je dan waarschijnlijk een hele fles van het spul gebruikt terwijl je ook los een microvezeldoek kunt bestellen en gewoon met schone autoshampoo ook prima een goede natte omgeving kan krijgen.
Houd het wel nat anders krijg je krassen. ;) Maar het werkt zeker (y)

Onwijs bedankt voor de tip Nissan GT-R, awesome! :D Dat ga ik zéker proberen binnenkort.

Zo zien de zwarte puntjes er bij mij ook uit inderdaad. Wat een verschil maakt die klei zeg! En die CLK 63 AMG ziet er verdomd goed uit – zeker na die behandeling :)

Maar zoals ik het begrijp gebruikt die man uit het filmpje ook gewoon autoshampoo, niet? Dat is dan inderdaad voldoende als ondergrond voor het kleien gok ik.
 
Ja, inderdaad. Je hebt zoals hij het zegt lubrication nodig, die kun je krijgen door een oplossing in een spuitfles te kopen voor 10 euro die je leegspuit op je auto. Of je neemt een lekker schuimend sopje ervoor met goede shampoo voor een fractie van de prijs.
Bij mij heeft het prima gewerkt, je legt alle krassen wel bloot die op de auto zitten, maar nadat je goed hebt gewaxt is het resultaat magnifiek!

Bedenk wel dat je de auto 3x wast. Van tevoren, dan een volle emmer sop die je gebruikt tijdens het kleien. En daarna nog een keer om al het residu eraf te spoelen.

Wax opbrengen heb ik voor de eerste keer met deze gedaan.

Was heel snel en heel makkelijk. Deze was in de categorie "had ik dat eerder geweten...."
En deze besteld. 3 doeken microvezel, maar kijk maar even wat je leuk lijkt om te doen.

Wax was deze keer bij mij gewoon Turtle, het was wel het beste resultaat met Turtle ooit voor mij. Maar ik kijk nog even verder in overleg met wat mensen naar iets anders. ;) Wax na afloop is cruciaal dus trek er wel even een dagje voor uit om te doen.
 
BleuZ zei:
Oei, dat klinkt niet best! Misschien dat ik van de week nog eens langsga bij de sloop om te kijken of ik de deurstekker van de sloop-306 kan meenemen. Ik heb anders via 306forum begrepen dat je (anno 2007) zo'n 100 euro kwijt bent voor een deurstekker. Denk je dat zo'n prijskaartje realistisch is?

Ik heb in de btw 125 euro betaald. Dat was eigenlijk zo'n 150 euro geweest, als er niet een dealer was die 'm voordeliger aanbood. Daarop heeft Nefkens Noord dat exemplaar laten overkomen, scheelde weer. Het laten doen zal duurder zijn, dus 't beste kun je een handig iemand vinden of worden! :)
 
Nissan GT-R zei:
Ja, inderdaad. Je hebt zoals hij het zegt lubrication nodig, die kun je krijgen door een oplossing in een spuitfles te kopen voor 10 euro die je leegspuit op je auto. Of je neemt een lekker schuimend sopje ervoor met goede shampoo voor een fractie van de prijs.
Bij mij heeft het prima gewerkt, je legt alle krassen wel bloot die op de auto zitten, maar nadat je goed hebt gewaxt is het resultaat magnifiek!

Bedenk wel dat je de auto 3x wast. Van tevoren, dan een volle emmer sop die je gebruikt tijdens het kleien. En daarna nog een keer om al het residu eraf te spoelen.

Wax opbrengen heb ik voor de eerste keer met deze gedaan.

Was heel snel en heel makkelijk. Deze was in de categorie "had ik dat eerder geweten...."
En deze besteld. 3 doeken microvezel, maar kijk maar even wat je leuk lijkt om te doen.

Wax was deze keer bij mij gewoon Turtle, het was wel het beste resultaat met Turtle ooit voor mij. Maar ik kijk nog even verder in overleg met wat mensen naar iets anders. ;) Wax na afloop is cruciaal dus trek er wel even een dagje voor uit om te doen.

Dat gaan we zeker doen! I'll keep you posted.

Ik ben vandaag trouwens nog spontaan aan het poetsen geslagen, ondanks dat het waarschijnlijk niet echt zin heeft gehad :rolleyes:
In eerste instantie was ik van plan om alleen de ramen te wassen – het zand en/of de pollen op de ramen vond ik toch wel vervelend tijdens het rijden, en na het gebruik van ruitenwisservloeistof maakte het opgedroogde residu het er niet beter op.

Aan de voorkant...
TQwfe7H.jpg


En aan de achterkant :(
GOMvXpU.jpg

Zoals je ziet heb ik de "Je voelt je lekkerder in een Peugeot" sticker er ook afgehaald. Die was erg verweerd – het lijkt me wel leuk om daar een nieuwe van te bestellen en die alsnog op de achterraam te plakken. Die sticker hoort er toch wel een beetje bij :D

Nadat ik de ramen had schoongemaakt kwam ik tot de conclusie dat de rest van de auto eigenlijk ook écht vies was... dus ik heb me nog even kunnen amuseren, met dit als resultaat:

Ik ben benieuwd hoe lang 'ie er zo bij blijft staan...
rvqvAR7.jpg




Elco zei:
Ik heb in de btw 125 euro betaald. Dat was eigenlijk zo'n 150 euro geweest, als er niet een dealer was die 'm voordeliger aanbood. Daarop heeft Nefkens Noord dat exemplaar laten overkomen, scheelde weer. Het laten doen zal duurder zijn, dus 't beste kun je een handig iemand vinden of worden! :)

Ik weet dat mijn vader een heel stuk handiger is dan ik, dus we zullen eens kijken of het realistisch is om het zelf te doen. Ik ben sowieso van plan om zelf ook een stuk handiger te worden wat dit soort technische dingen aangaat, dus wie weet wordt 't nog wat met me! :p
 
Nou, ondertussen ben ik weer een stukje handiger geworden met m'n twee linkerhanden :)

Afgelopen vrijdag was ik door het Limburgse heuvelland (voor zover je dat zo kunt noemen) aan het rijden en ik dacht dat het een goed idee zou zijn om m'n voor- en achterruit eens goed schoon te maken met de sproeier. De achterruit ging prima, maar toen de voorruit. De sproeivloeistof kwam er wel uit, maar de wissers deden niks :cry:

Da's natuurlijk niet zo handig, en na een paar keer gehoopt te hebben dat de wissers het magischerwijs weer zouden doen toen ik de auto opnieuw startte kwam ik langzaam tot het besef dat dat 'm niet ging worden :rolleyes:

Dus vandaag ben ik weer naar de lokale sloop gegaan om te kijken of de sloop-306, waar ik vorige keer het klokje uit heb weten te redden, ook nog een ruitenwissermotor had liggen. Dat bleek het geval, en een paar tientjes lichter maar een ruitenwissermotor én wat leuke andere dingetjes rijker ben ik weer naar huis gegaan. De nieuwe motor is geïnstalleerd en werkt weer goed, en zó moeilijk was het nou ook weer niet :T

Verder heb ik dus nog een 'luxer' achterkleplogo mee kunnen nemen (met een opgelegde Leeuw in plaats van de sticker die ik er nu op heb), alleen moet die nog een stuk netter gemaakt worden voordat ik 'm ga plaatsen. Ik heb ook een sleutel(behuizing) meegenomen omdat er maar één sleutel bij mijn auto zat, en ik die ga laten namaken zodat ik een reservesleutel heb), en ten slotte ook nog de 306-typeaanduiding. Puur voor de lol, als leuk aandenken.

Deze post is mede mogelijk gemaakt door deze arme donor-306. One man's trash...
6MmDj6y.jpg


En wat leuke goodies voor erbij.
ZdQTIEO.jpg
 
En weer een nieuwe update!

De cassetteradio die er in zat toen ik hem kocht was al niet meer origineel, maar waarschijnlijk wel in z'n eerste jaren ingebouwd. Ik kon er prima mijn eigen muziek op luisteren met een Bluetooth-adapter die in de vorm van een cassettebandje was gegoten, maar de radio zelf was onbruikbaar doordat het geluid of signaal steeds wegviel.

Daar is vandaag verandering in gekomen! Na een bezoek aan de Media Markt ben ik naar buiten gelopen met een Pioneer MVH-X380BT. Ik heb nog getwijfeld om voor een DAB(+) radio te gaan, maar ik vind het geluid over FM wel prima en met Bluetooth- en USB-connectiviteit heb ik niks te klagen.
Het radiosignaal komt nu weer goed door en ook muziek via mijn telefoon klinkt meteen een héél stuk beter!

Doordat deze radio rode verlichting heeft past het ook al een heel stuk beter in het interieur dan de oude radio met groene verlichting. Op alle vlakken een verbetering dus :cool:




Oh, en morgen krijgt de rode leeuw ook eindelijk een grote beurt. Doordat er absoluut niks van onderhoudshistorie bij de auto zat ga ik er niet van uit dat de distributieriem ooit is vervangen, er mag wel eens naar de vering/schokdempers gekeken worden en ook ben ik wel benieuwd hoe het onderstel van de auto er uit ziet.

Maar nu eerst, een foto van het interieur dat weer een beetje moderner oogt!
NFrhZhM.jpg
 
Lekker bezig hoor. Ik vind die bumper met mistlampen en de koplampen van die sloper overigens wel een stuk mooier dan die jij nu op je auto hebt zitten. Hij oogt daarmee een stuk moderner vind ik.

Edit: die vielen mij ook gelijk op NGT :T
 
Nissan GT-R zei:
Bleuz, welke sloop ben jij geweest? Ik zie Clio's staan. ;)

Dat is bij Autobedrijf Pepels in Elsloo. Ze verkopen occassions maar hebben ook een heel terrein met demontage-auto's staan. Veel Fransozen ook ;)




Zevens zei:
Lekker bezig hoor. Ik vind die bumper met mistlampen en de koplampen van die sloper overigens wel een stuk mooier dan die jij nu op je auto hebt zitten. Hij oogt daarmee een stuk moderner vind ik.

Dat klopt! Da's een phase 3 bumper. Sowieso was dat van buiten een hele mooie auto, met de meegespoten bumpers en heldere koplampen. Die koplampen lijken me ook wel wat voor op deze. En de zilveren omlijsting rond het tellerhuis, zoals dit:
GNO0MoO.jpg


Misschien dat ik die één dezer dagen ook even er af pluk. Van binnen was 'ie trouwens he-le-maal uitgeleefd, jammer genoeg...

Mijn 306 is een late phase 2, en heeft daarom wel wat phase 3 onderdelen (de achterklep met ruitensproeier boven de ruit in plaats van bij de ruitenwisser, bijvoorbeeld). Wat onderdelen betreft is 't echt een rommeltje met de verschillende phases van de 306 o_O
 
Zevens zei:
Lekker bezig hoor. Ik vind die bumper met mistlampen en de koplampen van die sloper overigens wel een stuk mooier dan die jij nu op je auto hebt zitten. Hij oogt daarmee een stuk moderner vind ik.

Edit: die vielen mij ook gelijk op NGT :T

Vind ik ook.

BleuZ NL zei:
Nissan GT-R zei:
Bleuz, welke sloop ben jij geweest? Ik zie Clio's staan. ;)

Dat is bij Autobedrijf Pepels in Elsloo. Ze verkopen occassions maar hebben ook een heel terrein met demontage-auto's staan. Veel Fransozen ook ;)

Das 70 km enkele reis......wellicht te overwegen. Dank je! :D
 
Nissan GT-R zei:
Das 70 km enkele reis......wellicht te overwegen. Dank je! :D

De rien!




Oh, ja. Ik heb 'm trouwens ook vandaag helemaal volgegooid, na 665,9 KM had 'ie 51,75 L verbruikt en dat komt dus neer op 1:13. Best wel netjes aangezien de fabrieksspecificatie 1:14,5 is bij gemengd gebruik.

Ik merk wel dat ik in de 306 wat sportiever rij dan in de Scénic van mijn ouders (voor zover dat mogelijk is), maar voor ik 't doorheb zit 't dingetje ook al op de 3.000 toeren :) Ik ben wel steeds meer er op aan het letten, ik wil namelijk wel zo zuinig mogelijk rijden!




Bonusplaatje trouwens, ik kwam bij de Media Markt ook een oudere 306 tegen in dezelfde kleur (hoewel 't arme ding er wel duidelijk slechter aan toe was dan de mijne).

Wel een fotootje waard!
WTmjxfn.jpg
 
Nadat ik de typeaanduiding van de sloop-306 had meegenomen leek het me een leuk idee om op een andere manier nog een aandenken te hebben aan mijn eerste auto. "Vroegâh" (zeg maar iets van 6 jaar geleden) heb ik een tijd lang modelauto's gespaard, en omdat mijn moeder toen ook in een 306 reed heb ik toentertijd ook een schaalmodel van de 306 gehad. Stom genoeg heb ik die samen met het meerendeel van mijn verzameling weggedaan, en omdat dat een gelimiteerde oplage is geweest is 'ie natuurlijk ook nergens meer te krijgen.

Toevallig maakt datzelfde bedrijf nu wel nog een andere 306 variant, dus die heb ik dan maar besteld. Wie weet bouw ik 'm nog eens om zodat 'ie overeenkomt met mijn eigen auto, maar dat zien we dan wel weer :p

Peugeot 306 S16 "Gendarmerie" – Otto Mobile 1:18
A0AXSjZ.jpg
 
Leuk is dat he, om je eigen auto netter te maken met simpele onderdeeltjes van de sloop. Heb dat met mijn eerste auto, een Golf, toentertijd ook gedaan (pookhoes, logo's, etc.). Geeft toch altijd een voldaan gevoel als je dat onderdeel verwisseld hebt. :)
 
Leuke auto BleuZ en heerlijk om te zien hoe je er lekker mee aan het hobby'en bent. Het geeft een heerlijk gevoel als je weer eens iets hebt veranderd waar je al een tijd over zat te denken(y)

Leuk om te zien/lezen dat je het zo uitgebreid documenteert ;)
 
Lancia Lover zei:
Leuk is dat he, om je eigen auto netter te maken met simpele onderdeeltjes van de sloop. Heb dat met mijn eerste auto, een Golf, toentertijd ook gedaan (pookhoes, logo's, etc.). Geeft toch altijd een voldaan gevoel als je dat onderdeel verwisseld hebt. :)

Absoluut! Dat is een heel stuk leuker (en goedkoper!) dan wanneer je dat allemaal bij een garage laat doen. Zo leer je je eigen auto en de onderliggende techniek ook steeds beter kennen dus je steekt er ook nog eens wat van op :)




S-RS zei:
Leuke auto BleuZ en heerlijk om te zien hoe je er lekker mee aan het hobby'en bent. Het geeft een heerlijk gevoel als je weer eens iets hebt veranderd waar je al een tijd over zat te denken(y)

Leuk om te zien/lezen dat je het zo uitgebreid documenteert ;)

Dankjewel! Dat gevoel is inderdaad ontzettend leuk, en ondanks dat autorijden geen goedkope hobby is maakt dat het wel weer goed vind ik :)




Zoals ik eerder aangaf is de 306 vandaag op bezoek geweest bij de lokale garage voor een grote beurt. Daarbij is het volgende gedaan:
- Luchtfilter vervangen;
- Oliefilter vervangen;
- Bougies vervangen;
- Motorolie ververst;
- Vloeistoffen ververst;
- Multiriem (lang) vervangen;
- Multiriem (kort) vervangen;
- Mistlamp vervangen en bekabeling vernieuwd;
- Kentekenlamp vervangen;
- Airconditioning (koudemiddel en olie) ververst.

Voor zo'n 300 euro was ik uiteindelijk klaar. Dat viel me nog enigszins mee; de distributieriem is nog niet aan vervanging toe, aangezien die nog niet glad/glimmend of aan het afbrokkelen was. Verder was alleen de linkerachterband op spanning, dus de rest van de banden is ook mooi gevuld.

De mistlampen doen het dus nu ook weer (ondanks dat 'ie pas in oktober weer voor de APK moet is dat fijn om gedaan te hebben, dat stond namelijk toch nog op mijn to do-lijstje). Ook heeft de monteur even meegedacht over wat het probleem met de rechterspiegel kan zijn (die gaat wel omhoog en omlaag, maar kan niet naar opzij worden bijgesteld). Mogelijk heeft dat te maken met de spiegelmotor – ik zou dus eens kunnen proberen om de rechterspiegel van de sloop-306 te demonteren. Maar echt prioriteit heeft dat niet, want voorlopig vind ik het omhoog/omlaag bijstellen ruim voldoende).

Ook hoef ik me geen zorgen te maken over roest, de onderkant ziet er nog prima uit en ook aan de carrosserie is er niets van roest te zien. Wel lekt de uitlaat op twee plaatsen, maar dat heeft vooral te maken met het feit dat er eerder is gekozen voor een goedkoper alternatief. Een echte ramp is het denk ik niet, dus voorlopig laat ik dat ook maar even voor wat het is.

Al met al vind ik het fijn dat ik nu wat meer inzicht heb in de technische staat van de auto. Ik ben van plan om van de zomer met een vriend van me door Frankrijk rond te rijden in de 306, en ik heb daar nu ook wel een goed gevoel bij!

Toch ga ik mijn ANWB abonnement nog even omzetten van Nederland naar Europa, just in case... :rolleyes:
 
De rode leeuw loopt na zijn grote beurt weer helemaal lekker, ik heb gemerkt dat vooral schakelen wat gemakkelijker gaat nu. Er is dus eigenlijk niet veel spannends meer gebeurd... ik moet 'm wel weer eens goed schoonmaken en de kunststoffen accenten wat zwarter maken.

Vandaag moest vaderlief wat tuinafval en oude elektronica naar het milieupark brengen – en omdat de 306 ook een trekhaak heeft een mooie gelegenheid om mij meteen te laten kennismaken met het rijden met een aanhangwagen. Vooral het achteruitrijden is fijn om geoefend te hebben :)

Here we go!
Kz7ttOJ.jpg


En een bonusplaatje, onze kat vindt het blijkbaar erg leuk vertoeven op de Scénic van mijn ouders.
9hnNt1X.jpg
 
Zo hey lekker bezig met die heerlijke 306 (y)
Die garage van je moet je in ere houden met zulke lage bedragen kwa onderhoud, zeer netjes gezien de werkzaamheden/materiaal.
 
Nette 306! Mijn ouders hebben er twee gehad van het model van voor de facelift. Goede auto's!
 
Oef! Gisteren had ik de 306 in een nauwe parkeergarage meteen naast een muur geparkeerd, en toen ik wilde uitrijden stuurde ik iets te vroeg in met als gevolg een kort geschraap. Dat was niet zo heel erg slim van me – in het vervolg zoek ik ook gewoon wat langer door voor een goede/ruime parkeerplek :rolleyes:

De schade valt gelukkig mee, de kunststof bumper is wat geschaafd en heeft een streepje verf meegekregen, alsook de onderkant van het zijscherm waar dat aansluit op de bumper. Ik denk dat dat nog wel goed weg te werken valt. En laten we wel wezen, het is niet alsof er de vorige eigenaar geen parkeerdeukjes heeft achtergelaten (hoewel die eigenlijk in de achterportieren zitten). Te zijner tijd ga ik dat allemaal wat netter maken, eerst nog maar een beetje doorsparen!

Oeps...
WvdaoGX.jpg




Dan het leuke nieuws: gisteravond heb ik 99.333 KM op de teller aangetikt, dat wil dus zeggen dat ik in iets meer dan een maand ook iets meer dan 1.000 KM heb gereden. Een goed begin! Op naar de 100.000 KM, die gaat 'ie gegarandeerd van de zomer halen wanneer ik met een vriend door Frankrijk ga rijden :)

De 100.000 KM komen steeds dichterbij!
rkknWcj.jpg
 
En jawel! Afgelopen week hebben we de 100.000 KM bereikt. Na de laatste tankbeurt zat al heel erg dicht in de buurt, maar de dag erna heeft mijn moeder de auto gebruikt en nét tijdens dat ritje heeft 'ie de mijlpaal bereikt. Jammer dat ik hem zelf niet heb behaald, maar ze heeft in ieder geval een foto gemaakt!

En nu op naar de 200.000!
4i9x3Zo.jpg

Verder is er eigenlijk niets interessants te vermelden, hij rijdt goed en relatief zuinig dus ik ben er nog steeds erg over te spreken!
 
Terug
Bovenaan