Design Driven
Wegverkenner
De meeste weten dat ik naast mijn Discovery II op zoek was naar een project auto met handbak. Na een brede zoektocht die van Discovery II V8, naar Jaguar X type, Volvo V70, Alfa Romeo 156 en uiteindelijk naar deze 159.
Ik ben vrij handig en onderhoud mijn auto's zelf dus een auto met een technisch probleem is interessant zeker gezien ik de auto niet dringend nodig heb. Ook hou ik wel van een gokje.
Na veel auto's op internet en een aantal in persoon bekeken te hebben kwam ik plots een advertentie tegen die net 10 minuten op een bekende auto verkoop site gezet was. Zonder foto's maar met goede beschrijving. Er stond ook duidelijk dat de auto een probleem had. De startblokering komt er net meer af.
Verhaal was als volgt. Amateur handelaar zonder grote auto kennis had auto gekocht met kapotte remklauw. Die is gerepareerd bij een garage (bon en zichtbaar nieuwe remklauw) maar daarna wilde de auto niet meer starten. Er komt een berichtje: "Projection System Unavailable" en "Key not recognized "
Kon auto dus ook niet starten maar naar lange gesprekken met verkoper en hele familie denk ik dat die het wel doet. Maar dat was wel een aanleiding om flink te onderhandelen.
Echt goed onderhouden is de auto de laatste 3 jaar niet volgens mij maar gelukkig is er niet veel mee gereden. Olie is erg zwart en er zijn ook veel kleine dingetjes die gedaan moet worden bovendien staat hij op goedkope banden die op zich nog voldoende profiel hebben maar dat zegt genoeg. Wel heeft hij recent nog een nieuwe alternator gekregen en dus de remklauw + blokjes. Maar goed: ik heb de auto kunnen kopen voor onder de prijs de alleen het interieur al waard is volgens sommige op ebay (niet dat ze dat er voor krijgen maar als ik hem in onderdelen verkoop krijg ik het geld zeker ruim terug). Kortom het is een gok maar er is veel financiële ruimte om er iets moois van te maken voor ik in de min sta bij eventuele verkoop.
De bedoeling is om hem op te knappen, tijdje te rijden en weer te verkopen, gewoon als hobby, liefhebber van auto's en zodat ik er even in kan rijden. Al ben ik meer een verzamelaar dan een verkoper maar dat is een zorg voor later.
Goed genoeg gel*ld:
Gisteren dus de auto gekocht en (laten) ophalen:
Op de vrachtwagen onder begeleiding van mijn grote hulp:
Eenmaal op de oprit:
Dat interieur is zo lekker:
Het eerste is natuurlijk de immobiliser repareren.
Stap 1: Accu goed laden en testen. Batterij van afstandsbediening vervangen.
Stap 2: Omzeil code verkrijgen van dealer. (Die krijg je in elk land bij je auto er bij behalve in het VK waar de verzekering dat niet schijnt toe te laten)
Stap 3: Geheugen wissen door auto even los te koppelen en polen tegen elkaar te houden (zonder accu er aan natuurlijk
)
Stap 4: Alle relais, zekeringen etc testen.
Stap 5: Nieuwe accu wellicht
stap 6: Uitlezen (koop uitlees software en stekkers)
Mocht dat allemaal niet werken en afhankelijk van meer onderzoek en uitkomsten wellicht:
Stap 7: ECU vervangen en klonen of gelijk ECU+startblokkering+sleutesl+sloten+contact slot vervangen (£150 van een auto met dezelfde motor en jaar)
Stap 7: Wellicht its anders en ik heb een specialist achter de hand.
De motor nog niet gestart dus het is even afwachten hoe die er bij staat.
Dan moeten er nog andere dingetjes gebeuren.
- Service beurt + waterpomp + distributieriem (dank Nissan GT-R, awesome voor het Nederlandse woord)
- Achterlicht vervangen (scheurtje in linker achterlicht)
- Interieur schoonmaken. Lichte beginnende schimmel van het stilstaan. Tot mijn verbazing hadden heel veel auto's die ik gezien heb dat hier. Kan me niet herinneren dat in NL ooit zo vaak gezien te hebben)
- Buitenkant goed poetsen, krasjes wegwerken en auto verder overlopen.
- Schijven zijn aan vervanging to dus doe dat wellicht ook.
- EGR schoonmaken en wellicht dicht maken.
- Inlaat spruitstuk schoonmaken en zwak onderdeel preventief vervangen.
Ik ben vrij handig en onderhoud mijn auto's zelf dus een auto met een technisch probleem is interessant zeker gezien ik de auto niet dringend nodig heb. Ook hou ik wel van een gokje.
Na veel auto's op internet en een aantal in persoon bekeken te hebben kwam ik plots een advertentie tegen die net 10 minuten op een bekende auto verkoop site gezet was. Zonder foto's maar met goede beschrijving. Er stond ook duidelijk dat de auto een probleem had. De startblokering komt er net meer af.
Verhaal was als volgt. Amateur handelaar zonder grote auto kennis had auto gekocht met kapotte remklauw. Die is gerepareerd bij een garage (bon en zichtbaar nieuwe remklauw) maar daarna wilde de auto niet meer starten. Er komt een berichtje: "Projection System Unavailable" en "Key not recognized "
Kon auto dus ook niet starten maar naar lange gesprekken met verkoper en hele familie denk ik dat die het wel doet. Maar dat was wel een aanleiding om flink te onderhandelen.
Echt goed onderhouden is de auto de laatste 3 jaar niet volgens mij maar gelukkig is er niet veel mee gereden. Olie is erg zwart en er zijn ook veel kleine dingetjes die gedaan moet worden bovendien staat hij op goedkope banden die op zich nog voldoende profiel hebben maar dat zegt genoeg. Wel heeft hij recent nog een nieuwe alternator gekregen en dus de remklauw + blokjes. Maar goed: ik heb de auto kunnen kopen voor onder de prijs de alleen het interieur al waard is volgens sommige op ebay (niet dat ze dat er voor krijgen maar als ik hem in onderdelen verkoop krijg ik het geld zeker ruim terug). Kortom het is een gok maar er is veel financiële ruimte om er iets moois van te maken voor ik in de min sta bij eventuele verkoop.
De bedoeling is om hem op te knappen, tijdje te rijden en weer te verkopen, gewoon als hobby, liefhebber van auto's en zodat ik er even in kan rijden. Al ben ik meer een verzamelaar dan een verkoper maar dat is een zorg voor later.
Goed genoeg gel*ld:
Gisteren dus de auto gekocht en (laten) ophalen:

Op de vrachtwagen onder begeleiding van mijn grote hulp:

Eenmaal op de oprit:


Dat interieur is zo lekker:

Het eerste is natuurlijk de immobiliser repareren.
Stap 1: Accu goed laden en testen. Batterij van afstandsbediening vervangen.
Stap 2: Omzeil code verkrijgen van dealer. (Die krijg je in elk land bij je auto er bij behalve in het VK waar de verzekering dat niet schijnt toe te laten)
Stap 3: Geheugen wissen door auto even los te koppelen en polen tegen elkaar te houden (zonder accu er aan natuurlijk
Stap 4: Alle relais, zekeringen etc testen.
Stap 5: Nieuwe accu wellicht
stap 6: Uitlezen (koop uitlees software en stekkers)
Mocht dat allemaal niet werken en afhankelijk van meer onderzoek en uitkomsten wellicht:
Stap 7: ECU vervangen en klonen of gelijk ECU+startblokkering+sleutesl+sloten+contact slot vervangen (£150 van een auto met dezelfde motor en jaar)
Stap 7: Wellicht its anders en ik heb een specialist achter de hand.
De motor nog niet gestart dus het is even afwachten hoe die er bij staat.
Dan moeten er nog andere dingetjes gebeuren.
- Service beurt + waterpomp + distributieriem (dank Nissan GT-R, awesome voor het Nederlandse woord)
- Achterlicht vervangen (scheurtje in linker achterlicht)
- Interieur schoonmaken. Lichte beginnende schimmel van het stilstaan. Tot mijn verbazing hadden heel veel auto's die ik gezien heb dat hier. Kan me niet herinneren dat in NL ooit zo vaak gezien te hebben)
- Buitenkant goed poetsen, krasjes wegwerken en auto verder overlopen.
- Schijven zijn aan vervanging to dus doe dat wellicht ook.
- EGR schoonmaken en wellicht dicht maken.
- Inlaat spruitstuk schoonmaken en zwak onderdeel preventief vervangen.
Laatst bewerkt: