Rob GT --> Skoda Fabia (1.2TSI 2015) & Volvo (66 1.1 DL 1978)

Rob GT

Startmotor
Ooit had ik hier nog wel ergens een "mijn auto" maar die is dan waarschijnlijk allang in het archief belandt...

In elk geval heb ik sinds afgelopen zaterdag een heuse Suzuki Swift 1.3 GLS uit 2006!

Na een paar uitstapjes met een BMW 320 coupe (E36) en een Porsche 924 heb ik voornamelijk Citroën (AX/Saxo) gereden dus dit is voor mij een flinke trendbreuk :T

Tot zo ver bevalt het me nog prima. Maar veel heb ik er nog niet in gereden eerlijk gezegd.

Fotootje:

T'is wel ff wennen, echt snel is het niet. Maar het stuurt prima en het ziet er leuk uit :)

Rob

Leuke auto!

Wij hebben ook een Swift, maar dan een 5-deurs Exclusive 1.5 uit 2005, in dezelfde kleur. Ze rijden erg goed inderdaad.

Heel veel plezier ermee!

Bedankt! Het is inderdaad een leuk model. Ben er erg blij mee :cool:

Wel vraag ik me soms af waar fabrikanten aan denken als ze een auto ontwerpen. Zitten best een paar nutteloze gadgets op de Swift... ik bedoel: waarom twee dagtellers, de mogelijkheid om je boorcomputer (een beetje) te dempen en de elektrische ramen voor de passagier te blokkeren, maar als er iemand achterin moet dan alleen via de passagierszijde en dan mag je ook je stoel weer opnieuw instellen o_O

Verder kwam ik dit setje mistlichten tegen:
https://www.autoshop-totaal.nl/mist...cpc&utm_campaign=beslist&utm_content=default3

Heeft iemand daar ervaring mee toevallig?

Rob

Zijn die twee dagtellers ook apart te resetten? Dan heb je er eentje om bijvoorbeeld je verbruik mee te meten en de andere om te kijken hoeveel km dat ritje naar je vakantieadres nu precies is.

Je kunt ze inderdaad apart resetten. Bij mij vorige motor gebruikte ik de één om bij te houden wanneer hij een beurt moest. Zodra hij weer op 0 stond was het tijd.

Maar ik bedoel, hoe vaak zul je dat gebruiken? Ik heb dan veel liever dat de stoelen gewoon hun stand onthouden eerlijk gezegd...

Rob

Zucht, wil ik vandaag mijn radio overzetten, blijkt mijn front nergens vindbaar :(
Zit denk ik nog in de Saxo... net als de verloopstekkers voor de radio zelf.

Nieuwe eigenaar maar een mailtje gestuurd. Hij woont vlakbij mijn vriendin en ik hoop maar dat hij hem vind of al gevonden heeft :rolleyes:

Ik dacht dat alleen mijn vriendin haar spullen kwijt raakte...

Rob

Deze trouwe Suzuki staat hier nog altijd voor de deur. Is ingezet als "pekelfiets" voor als het weer te slecht was voor de motor, als (winter)vakantievervoersmiddel, als verbouw- en verhuiswagen, als trouwvervoer en zelfs als kraamkamer... hij bevalt prima maar is inmiddels wel aan de kleine kant. Volgend jaar gaan we eens kijken voor wat anders.

Anyway, sinds vorige maand heeft hij wel gezelschap van een heuse Volvo 66 DL:
118904494_2071803699627289_2976689268433376962_o.jpg

We hebben deze auto gebruikt voor de vakantie, maar aangezien die nu ten einde is ga ik hem wat verder opknappen (wat kleine dingen) en daarna zien we wel weer!
Maar mocht iemand een Daf/Volvo 66 op de sloop tegen komen in de buurt van Amersfoort, dan hoor ik dat graag!

Rob GT

Trouwvervoer en kraamkamer, gefeliciteerd Rob!

Amersfoort, woon je daar in de buurt? Je woonde eerst in Flevoland toch?
Leuke 66, ziet er goed uit! Zijn die spiegels origineel? Ze zien er, vergeleken met de bumpers, zo ouderwets uit.

Bedankt Berry, we zijn in 2015 getrouwd in een 2CV. Maar naar de locatie ging per Swift. Daar hebben we nog een mooie foto van toegestuurd gekregen vanuit Leeuwarden...
En in 2018 moesten we op het laatste moment van de bevallig toch nog naar het ziekenhuis. Ambulance zou langer (kunnen) duren dan zelf rijden. Dus dan maar dat laatste.

Ik heb overigens behoudens regulier onderhoud (grotendeels zelf gedaan) helemaal niets aan de Swift gedaan. Dus geen mistlichten of sportuitlaat (die uitlaat ligt al ruim 5,5 jaar in de schuur :confused:)

De Volvo heeft de laatste jaren vooral stil gestaan, dus al wel wat dingen moeten doen sinds aankoop:
- Accu vervangen
- Toeter repareren (slecht contact)
- Gordels achter vastzetten (zitten er origineel niet in)
- Grille vast zetten
- Kofferbak slot vervangen
- Elektra trekhaak opnieuw aansluiten (massa was niet aangesloten, en links-rechts was andersom :confused:)
- Stuur recht gezet
- Knipperlicht relais vervangen

To do:
- Stoelmechanisme repareren (is een touwtje los om naar voren te klappen)
- Benzinemeter repareren (denk ook ergens een contact, de vlotter is vervangen)
- Beurtje + andere banden (ivm ouderdom)
- Uitlaat repareren (is afgelopen week gebroken)
118993710_2072733326200993_2120646926638801247_o.jpg

118949552_2072733806200945_3877636446558053941_o.jpg

- Kachel repareren (wordt bij vol open niet warm en bij vol dicht juist wel)
- Roestplek onder het zijruitje repareren

Verder heeft een vorige eigenaar de auto om willen bouwen naar een GL. Met extra meters en lampen. Deze zijn echter niet aangesloten, maar de bedrading is al wel deels aanwezig. Dus daar ook maar eens naar kijken. Verder is de auto origineel voor zover ik heb kunnen zien.

118950803_2072733876200938_2406331746043933033_o.jpg

Rob GT

Bedankt, ik denk dat 'ie origineel overigens beige was.
Van de week overigens eindelijk de (nieuwe) uitlaat eronder gehangen. Nu kan ik in elk geval weer rijden. Gisteren in de omgeving nog een stukje gereden samen met mijn dochtertje :)

Wel een ander probleem tegen gekomen. Bij lang stilstaan loopt de brandstof terug. Dit is zeer waarschijnlijk een poreuze brandstofslang op de tank... klusje van niks maar daarvoor moet wel de tank los (4 boutjes) o_O
@Barri, ik woonde inderdaad tot 2016 in Lelystad, maar ben naar Amersfoort vertrokken omdat mijn vrouw anders te veel reistijd had naar haar werk.

Op de sloop nog een nieuwe binnenspiegel gescoord en een kabeltje voor het stoelmechanisme. Nu nog uitvogelen hoe ik dat in de stoel zelf krijg...

Rob GT

Uitlaat is inmiddels gerepareerd. Was een leuke klus.
Van de week ook de olie ververst, daarbij meteen een brandstofslang vervangen want die was poreus.
120826480_2123761234431535_1113932229590927986_o.jpg

Op de terugweg nog stil komen te staan, was het brandstofslangetje doorgesleten... die thuis alsnog weer gefixt.
Helaas doen nu de knipperlichten het niet meer, denk het relais. Je blijft wel bezig zo :)

Rob GT

Oh Ja, ook nog de binnenspiegel vervangen, de oude was broos geworden en brokkelde af...

Rob GT

Echt een leuke Volvo, waar komt hij oorspronkelijk vandaan? De motor is ook gaaf zeker omdat ik het merk niet kende. (y)

Irritant dat mijn foto's het niet (meer) doen!

Brent zei:
Echt een leuke Volvo, waar komt hij oorspronkelijk vandaan? De motor is ook gaaf zeker omdat ik het merk niet kende. (y)

De Volvo komt uit Duitsland. Hij is daar een keer overgespoten. Ooit was hij beige.
Beide auto's zijn trouwens goed gekeurd. De Swift voor één jaar, de Volvo voor twee. Beiden met nauwelijks iets. Behalve dan dat de Swift wel slecht begint te worden (roest aan de bodem) en de Volvo keihard is. Ik werd nog wel gebeld of ik wist waarom het knipperlicht het niet deed (had ik niet gemerkt). Dit bleek het relais te zijn dat slecht contact maakte.

Helemaal zonder slag of stoot is de aanloop naar de APK niet gegaan. Ik heb de Volvo in November in de stalling gezet. Was begin maart niet meer te starten.
Bleek dat de startmotor overleden was... Lekker als je volgende week voor de APK moet. :confused:
Bij de keuring ook meteen aangegeven dat de remvloeistof eens vervangen diende te worden, aangezien niemand me kon vertellen wanneer dat voor de laatste keer gebeurd was. Hij remt ook meteen een stuk beter!

Overigens, vanwege gezinsuitbreiding (2 stuks), besloten om beide auto's te verkopen. De Swift is te klein en met twee baby's en een peuter zal ik denk ik ook niet echt tijd meer hebben om met de Volvo bezig te zijn, er met z'n allen in rijden is ook geen optie.

Motor ligt nog uit elkaar, maar nu wel in de opbouwfase, MZ was trouwens ooit een van de grootste motormerken ter wereld :)

Rob

Ja, was eigenlijk sowieso al het idee. Ik keek naar Suzuki Baleno's. Maar met twee baby's ook niet voldoende ruimte. Ik zit nu te denken aan een Skoda Fabia Combi uit 2015/2016.
Niet de meest spannende auto, maar in elk geval niet te groot en wel lekker veel ruimte.

Rob

De Volvo is nog steeds in mijn bezit!
(inmiddels wel gestald bij mijn schoonouders)

Eigenlijk nog redelijk wat ritjes mee gereden dit jaar zonder heel veel problemen :)
Ook nog wat plannen om van de winter aan te pakken en daarna zien we wel weer.

Helaas aan de MZ niets meer gedaan. Twee baby's is gewoon te druk, eigenlijk hoeft 'ie alleen nog maar een andere carburateur en dan nog goed afgesteld worden.
Afgelopen mei is mijn Swiftje verkocht. En iets later is daarvoor in de plaats een Skoda Fabia combi gekomen uit 2015. Een zwarte 1.2 90PK edition. Helaas niet met auto android maar een of ander ander systeem dat alleen in het begin is verkocht en maar een paar telefoons ondersteund.

Fototje van de Skoda:
https://www.motor-forum.nl/attachments/_85-jpg.1701686/

Rob

De foto van de Fabia kan ik niet openen. 2015, welke generatie is dat? Al de nieuwe denk ik? Best een mooi model dan.
Radio zijn inderdaad wel goede aftermarket oplossing voor te vinden denk ik.

Barri zei:
De foto van de Fabia kan ik niet openen. 2015, welke generatie is dat? Al de nieuwe denk ik? Best een mooi model dan.
Radio zijn inderdaad wel goede aftermarket oplossing voor te vinden denk ik.

Deze (van internet geplukt) is het:

SKODA-FABIA-00.jpg

SKODA-FABIA-01.jpg

SKODA-FABIA-03.jpg

Zal ff een betere host gaan zoeken voor foto's...
Dit is niet het nieuwste model, die heeft een wat spitsere neus (ik vind dit mooier eerlijk gezegd).

@Jay, dan heb je het over zoiets als dit?
https://autoradioplaza.com/nl/produ...MIgMu_2b_S9AIVOIKDBx13BQ6zEAQYASABEgIAFvD_BwE

Rob

Chique ding! Joy uitvoering? Met climate control, fijn!
Jammer dat zo'n Fabia wat gek hoog op z'n pootjes staat.

Ja dat is een Fabia dingetje. Sommigen gooien er andere veren onder (Eibach?) maar ik lees ook dat ie daar net wat te oncomfortabel van wordt.
Hier een topic over verlagen van Fabia's: <https://www.skodaforum.nl/forum/i/f3-met-eibach-veren.27070/>

En ga niet naar Kopacek.com (het oude SuperSkoda) want daar staan veel leuke dingen te koop voor Skoda's.

Rob, ik lees op het Skodaforum dat je mogelijk mirrorlink/android auto wel kan activeren. Er zijn wel wat mensen die dat voor je kunnen doen.

Terug
Bovenaan