peugeot gek
Startmotor
Hallo allemaal.
Nadat ik bijna 4 jaar in een zwarte peugeot 207 RC uitvoering heb rondgereden naar volle tevredenheid zonder grote problemen.
1 keer relais van de ABS pomp kapot gehad na een bliksem inslag (of puur toeval dat het daarna kapot was).
Was al een tijdje aan een kijken voor wat nieuws. Het moest in ieder geval een B of C segment hot-hatch gaan worden.
Budget was in eerste instantie 25000 met de inruil van de huidige eraf gehaald, dus zeg maar ong 30000 zonder inruil.
Dus maar eens langs de dealers voor de 208 GTi, de Fiesta ST en de Clio 4 RS.
Alle 3 de auto hadden pluspunten en minpunten en eigenlijk geen enkele van de drie kon mij doen besluiten die wil ik hebben.
-De fiesta ST, reed als beste maar dat interieur vond ik een afknapper op de stoelen na, Wat een plastic.
Interieur kwam ook rommelig over met de vele knoppen en het kleine multimedia scherm.
-Peugeot 208 GTi, Mooiste van de drie, zowel van binnen als van buiten maar qua rijden eigenlijk net niet.
-Clio, alleen in jaune sirius (optie van 1500! euro) op de standaardprijs van 27000 en ik miste gelijk bij het rijden al de handbak.
Dus die viel gelijk af.
Verder heb ik nog naar een 2e hands focus RS in ultimate green gekeken, stond een erg mooi exemplaar te koop in Geilenkirchen (D).
Net over de grens waar ik woon.
Moest 28.990 kosten met alle opties, was een auto van toen 4 jaar oud en 53000 km op de teller.
Alles eens nagekeken en rest BPM berekend op internet, toen viel mij de mond open. Moest nog bijna 7000 euro aan rest BPM aftikken.
Dat was geen optie dus gaan nadenken over de Fiesta ST en peugeot 208 GTi.
Al snel kwamen geruchten dat Peugeot sport aan een verbeterde GTi werkte die dan R moest gaan heten.
Dus nog maar gewacht, tot vlak voor goodwood een teaser kwam van een extremere versie van de GTi ter ere van de 30ste verjaardag van de 205 GTi.
Daarna gemaild met peugeot NL of zij van plan waren om dat model ook hierheen te halen en er zou een beperkt aantal naar NL komen.
Meteen naar de dealer met deze info en mijn telefoonnr. achtergelaten.
Zodra er meer bekend werd zou ik gebeld worden. Dat was dus op 1 oktober.
Zodra peugeot nederland de info/prijs aan de dealer had doorgegeven ben ik gebeld door de verkoper waaraan ik eerder al had aangegeven zo'n auto wel te zien zitten.
Een uur na het telefoontje was ik bij de dealer en heb de GTi 30th besteld. Was de eerste in NL die er 1 had besteld.
Een proefrit maken was niet mogelijk maar met de gedachte in mijn hoofd van de gewone GTi en de aandrijflijn/onderstel uit de RCZ R waar de pers erg lovend over was, heb ik geen twijfel gehad, normaal zou ik nooit een auto kopen zonder proefrit.
Nog even twijfel over de kleur, uiteindelijk voor robijn rood gegaan omdat ik denk dat je op die two-tone uitgeken raakt na een tijdje.
Waarom de 30th ipv de gewone GTi. terwijl de 30th 3500 euro duurder is?
De 30th heeft een sperdiff uit de RCZ R, Mooie kuipstoelen, een andere uitlaat met gewone ronde pijpen, brembo remmen, 18 inch wielen ipv 17 inch,
en de nodige onderstel aanpassingen.
Ook de versnellingsbak komt rechtstreeks uit de RCZ R, de eerste 2 versnellingen zijn langer als bij de gewone GTi 3 t/m 6 zijn korter.
Dus in mijn ogen het geld dubbel en dwars waard.
Daarnaast toch een gelimiteerd model.
En na bijna 4 maanden wachten heb ik hem afgelopen vrijdag dan eindelijk kunnen ophalen.
NR. 159 heb
genoeg verteld, hier de eerste foto's.






Heb er wel een korte antenne opgedraaid.
En verder staat nog een Pilot xenon setje op het programma.
Als het beter weer word volgen er nog meer foto's.
Groeten, wesley
Nadat ik bijna 4 jaar in een zwarte peugeot 207 RC uitvoering heb rondgereden naar volle tevredenheid zonder grote problemen.
1 keer relais van de ABS pomp kapot gehad na een bliksem inslag (of puur toeval dat het daarna kapot was).
Was al een tijdje aan een kijken voor wat nieuws. Het moest in ieder geval een B of C segment hot-hatch gaan worden.
Budget was in eerste instantie 25000 met de inruil van de huidige eraf gehaald, dus zeg maar ong 30000 zonder inruil.
Dus maar eens langs de dealers voor de 208 GTi, de Fiesta ST en de Clio 4 RS.
Alle 3 de auto hadden pluspunten en minpunten en eigenlijk geen enkele van de drie kon mij doen besluiten die wil ik hebben.
-De fiesta ST, reed als beste maar dat interieur vond ik een afknapper op de stoelen na, Wat een plastic.
Interieur kwam ook rommelig over met de vele knoppen en het kleine multimedia scherm.
-Peugeot 208 GTi, Mooiste van de drie, zowel van binnen als van buiten maar qua rijden eigenlijk net niet.
-Clio, alleen in jaune sirius (optie van 1500! euro) op de standaardprijs van 27000 en ik miste gelijk bij het rijden al de handbak.
Dus die viel gelijk af.
Verder heb ik nog naar een 2e hands focus RS in ultimate green gekeken, stond een erg mooi exemplaar te koop in Geilenkirchen (D).
Net over de grens waar ik woon.
Moest 28.990 kosten met alle opties, was een auto van toen 4 jaar oud en 53000 km op de teller.
Alles eens nagekeken en rest BPM berekend op internet, toen viel mij de mond open. Moest nog bijna 7000 euro aan rest BPM aftikken.
Dat was geen optie dus gaan nadenken over de Fiesta ST en peugeot 208 GTi.
Al snel kwamen geruchten dat Peugeot sport aan een verbeterde GTi werkte die dan R moest gaan heten.
Dus nog maar gewacht, tot vlak voor goodwood een teaser kwam van een extremere versie van de GTi ter ere van de 30ste verjaardag van de 205 GTi.
Daarna gemaild met peugeot NL of zij van plan waren om dat model ook hierheen te halen en er zou een beperkt aantal naar NL komen.
Meteen naar de dealer met deze info en mijn telefoonnr. achtergelaten.
Zodra er meer bekend werd zou ik gebeld worden. Dat was dus op 1 oktober.
Zodra peugeot nederland de info/prijs aan de dealer had doorgegeven ben ik gebeld door de verkoper waaraan ik eerder al had aangegeven zo'n auto wel te zien zitten.
Een uur na het telefoontje was ik bij de dealer en heb de GTi 30th besteld. Was de eerste in NL die er 1 had besteld.
Een proefrit maken was niet mogelijk maar met de gedachte in mijn hoofd van de gewone GTi en de aandrijflijn/onderstel uit de RCZ R waar de pers erg lovend over was, heb ik geen twijfel gehad, normaal zou ik nooit een auto kopen zonder proefrit.
Nog even twijfel over de kleur, uiteindelijk voor robijn rood gegaan omdat ik denk dat je op die two-tone uitgeken raakt na een tijdje.
Waarom de 30th ipv de gewone GTi. terwijl de 30th 3500 euro duurder is?
De 30th heeft een sperdiff uit de RCZ R, Mooie kuipstoelen, een andere uitlaat met gewone ronde pijpen, brembo remmen, 18 inch wielen ipv 17 inch,
en de nodige onderstel aanpassingen.
Ook de versnellingsbak komt rechtstreeks uit de RCZ R, de eerste 2 versnellingen zijn langer als bij de gewone GTi 3 t/m 6 zijn korter.
Dus in mijn ogen het geld dubbel en dwars waard.
Daarnaast toch een gelimiteerd model.
En na bijna 4 maanden wachten heb ik hem afgelopen vrijdag dan eindelijk kunnen ophalen.
NR. 159 heb
genoeg verteld, hier de eerste foto's.






Heb er wel een korte antenne opgedraaid.
En verder staat nog een Pilot xenon setje op het programma.
Als het beter weer word volgen er nog meer foto's.
Groeten, wesley