Peugeot gek: Peugeot 208 GTi 30th (15-12, op de rollenbank geweest)

peugeot gek

Startmotor
Hallo allemaal.

Nadat ik bijna 4 jaar in een zwarte peugeot 207 RC uitvoering heb rondgereden naar volle tevredenheid zonder grote problemen.
1 keer relais van de ABS pomp kapot gehad na een bliksem inslag (of puur toeval dat het daarna kapot was).

Was al een tijdje aan een kijken voor wat nieuws. Het moest in ieder geval een B of C segment hot-hatch gaan worden.
Budget was in eerste instantie 25000 met de inruil van de huidige eraf gehaald, dus zeg maar ong 30000 zonder inruil.
Dus maar eens langs de dealers voor de 208 GTi, de Fiesta ST en de Clio 4 RS.
Alle 3 de auto hadden pluspunten en minpunten en eigenlijk geen enkele van de drie kon mij doen besluiten die wil ik hebben.
-De fiesta ST, reed als beste maar dat interieur vond ik een afknapper op de stoelen na, Wat een plastic.
Interieur kwam ook rommelig over met de vele knoppen en het kleine multimedia scherm.
-Peugeot 208 GTi, Mooiste van de drie, zowel van binnen als van buiten maar qua rijden eigenlijk net niet.
-Clio, alleen in jaune sirius (optie van 1500! euro) op de standaardprijs van 27000 en ik miste gelijk bij het rijden al de handbak.
Dus die viel gelijk af.

Verder heb ik nog naar een 2e hands focus RS in ultimate green gekeken, stond een erg mooi exemplaar te koop in Geilenkirchen (D).
Net over de grens waar ik woon.
Moest 28.990 kosten met alle opties, was een auto van toen 4 jaar oud en 53000 km op de teller.
Alles eens nagekeken en rest BPM berekend op internet, toen viel mij de mond open. Moest nog bijna 7000 euro aan rest BPM aftikken.
Dat was geen optie dus gaan nadenken over de Fiesta ST en peugeot 208 GTi.

Al snel kwamen geruchten dat Peugeot sport aan een verbeterde GTi werkte die dan R moest gaan heten.
Dus nog maar gewacht, tot vlak voor goodwood een teaser kwam van een extremere versie van de GTi ter ere van de 30ste verjaardag van de 205 GTi.
Daarna gemaild met peugeot NL of zij van plan waren om dat model ook hierheen te halen en er zou een beperkt aantal naar NL komen.
Meteen naar de dealer met deze info en mijn telefoonnr. achtergelaten.
Zodra er meer bekend werd zou ik gebeld worden. Dat was dus op 1 oktober.

Zodra peugeot nederland de info/prijs aan de dealer had doorgegeven ben ik gebeld door de verkoper waaraan ik eerder al had aangegeven zo'n auto wel te zien zitten.
Een uur na het telefoontje was ik bij de dealer en heb de GTi 30th besteld. Was de eerste in NL die er 1 had besteld.
Een proefrit maken was niet mogelijk maar met de gedachte in mijn hoofd van de gewone GTi en de aandrijflijn/onderstel uit de RCZ R waar de pers erg lovend over was, heb ik geen twijfel gehad, normaal zou ik nooit een auto kopen zonder proefrit.
Nog even twijfel over de kleur, uiteindelijk voor robijn rood gegaan omdat ik denk dat je op die two-tone uitgeken raakt na een tijdje.

Waarom de 30th ipv de gewone GTi. terwijl de 30th 3500 euro duurder is?
De 30th heeft een sperdiff uit de RCZ R, Mooie kuipstoelen, een andere uitlaat met gewone ronde pijpen, brembo remmen, 18 inch wielen ipv 17 inch,
en de nodige onderstel aanpassingen.
Ook de versnellingsbak komt rechtstreeks uit de RCZ R, de eerste 2 versnellingen zijn langer als bij de gewone GTi 3 t/m 6 zijn korter.
Dus in mijn ogen het geld dubbel en dwars waard.
Daarnaast toch een gelimiteerd model.

En na bijna 4 maanden wachten heb ik hem afgelopen vrijdag dan eindelijk kunnen ophalen.
NR. 159 heb

genoeg verteld, hier de eerste foto's.













Heb er wel een korte antenne opgedraaid.
En verder staat nog een Pilot xenon setje op het programma.

Als het beter weer word volgen er nog meer foto's.

Groeten, wesley
 
Wat gaaf zeg! Gefeliciteerd met dit fantastische speeltje. Fraai ook dat rood in het interieur, doe echter wel voorzichtig met vieze schoenen.

Ik heb wel een vraag: als je meteen je interesse laat blijken, is er dan nog wel enige onderhandelruimte? Of is die sowieso beperkt bij gelimiteerde auto's?

O, ja. Ter info (wat jij overigens vast al wist): er worden volgens Top Gear Nederland 800 stuks gemaakt, behoorlijk exclusief dus.
 
Ik vind zwarte velgen ronduit verschrikkelijk, maar op deze auto staat het eigenlijk best goed! Prachtige auto overigens. In mijn ogen by far de mooiste B-segmenter van het moment en zou (in vergelijking met de Clio en Fiesta) ook mijn keuze zijn geweest. Veel veilige kilometers ermee gewenst! (y)
 
Veel succes met je auto! (ik zou het persoonlijk verschrikkelijk vinden met zulke weersomstandigheden een nieuwe auto in ontvangst te nemen!)
 
Ontzettend gaaf. Peugeot is de laatste tijd goed bezig met z'n (sportieve) modellen.
Goed bewaren, kan een collectors item worden. :cool:
 
Dank voor de reacties.

Ga ook een verbuiksmonitor bijhouden vanaf de volgende tank.

Hij is nu nog nieuw maar zonder echte stampen zit ik nu op 12.1l per 100km.o_O
Kijken of dat nog zuiniger gaat worden.

@autoweek.
In de Carbase staan nog fouten mbt tot de GTi 30th.
 
Gaaf! Vorige week kreeg ik een mail van Peugeot NL m.b.t. de demo-auto's die ze hebben voor PR waar deze 30th ook tussen stond. Toen dacht ik, een 30 th-edition? Wat is dat. Nu ik zo lees dat veel techniek uit de RCZ-R komt moet het haast wel prima voor elkaar zijn. De RCZ-R heb ik drie dagen uitgelaten in de Eifel, prachtige machine.

Veel plezier met deze 208. Hoewel ik het model ansich wat te druk vind, oogt het zo zeker wel als een compleet plaatje.
 
Echt tof dit. (y) De 30th details en Rouge Rubi staan hem goed.
Heel veel plezier een rijgenot met je mooie Leeuw!
 
Peugeot-gek moet je wel zijn om zoveel geld te spenderen aan zo'n klein karretje. Maar wat ben ik blij dat er mensen zijn die dat doen! Een fantastische keuze voor een, lijkt mij, heerlijke auto. Zowel de 208 GTi als RCZ R heb ik gereden en vooral van de laatste was ik behoorlijk onder de indruk. De normale GTi is wat aan de softe kant, maar met de juiste onderdelen van de RCZ zou het wel eens de ideale combinatie van beide kunnen zijn.

Qua looks is 'ie in ieder geval helemaal goed. Fraaie kleur, goeie wielen (pas op de stoeprandjes!) en ook het interieur is nog fraaier dan dat van de 'gewone' GTi. Die matjes, wauw :).

Update ons met foto's, foto's, foto's. En schrijf er af en toe een stukje bij ;)
 
Zo, da's een lekker karretje zeg, echt een hebbeding! Sinds mijn vriendin een 208 (allure 1.6 vti) rijdt ben ik ook overtuigd van de kwaliteiten van dit model. Veel plezier! Was trouwens het rijden in de sneeuw met die 18" walsen niet net iets te spannend? Of zitten er winterbanden onder?
 
Ik vind de 208 zelf helemaal niets. Komt vooral door de kleuren en uitvoeringen zoals je ze dagelijks ziet.

Maar dit staat toch wel heel erg dik, en die kleur maakt het hem gewoon. in 1 klap gewoon een heerlijke auto om te zien (y)
 
Hele dikke 208! Als normale uitvoering is het een aardige auto, maar deze is echt gaaf. De kleurstelling is ook fraai. Met zo'n auto moet je rijden, maar het is bijna zonde, zo mooi nieuw ziet hij eruit op de foto's.
 
Supergave wagen!! Echt heel dik in deze uitvoering.. De kleur is ook schitterend! Heel veel plezier ermee :)

Een minpuntje.. Die rode matten zijn echt een onwijze mismatch met de buitenkant. Gewoon lekker zwarte matten erin imo.
 
Mooie wagen. En inderdaad die matten verwisselen voor zwarte exemplaren. Want vrees dat je met dit weer binnen een paar dagen zodanige vlekken er in hebt die er niet makkelijk uit willen....
 
Wat een prachtig apparaat is dit toch, helemaal in die kleurstelling. Dit waren exact de aanpassingen die de 208 GTi nodig had!
Wel heb ik een aantal vraagjes;

1. I.t.t. de normale 208 GTi zit hier een start-stop systeem in, is die hinderlijk of valt dat wel mee?
2. Wat vindt je van het motor- en uitlaatgeluid van jouw auto i.v.m. de Fiesta ST?
3. Hoe hard is het onderstel in vergelijking met de Fiesta ST? Kun je hier wel gewoon zorgeloos hobbeltjes mee over?
4. Zit er naar jouw ervaring genoeg gevoel in het stuurwiel en bij het schakelen?
5. Is de ruimte achterin veel minder geworden door die heerlijke dikke kuipstoeltjes?

Mocht je ooit overwegen om dit ding van de hand te doen, laat het mij maar weten.
Tot die tijd blijf ik dit topic volgen en verder dromen... ;)
 
Nogmaals bedankt voor de reacties.

vandaag ga voor het eerst een flink stuk rijden, de sneeuw is helemaal weg.
Dan kan ik op de meeste punten wel al een antwoord geven.

De rode maken het interieur in mijn ogen, de rest van het interieur is allemaal intraciet, heb wel een set rubberen matten erbij voor in de winter.
Niet dat ik veel sneeuw ga zien met deze auto maar toch.

Over punt 1.
Over het start/stop, je merkt er bijna niets van.
Al ben ik van mening dat het niet goed is voor de motor dat hij 5 keer binnen 10 min uitspringt en weer aanspringt.
Er zit ook een knopje op het dash om de start/stop uit te schakelen.
Moet je wel elke keer doen nadat je de contactsleutel hebt omgedraaid.
 
Hallo allemaal,

De afgelopen dagen ongeveer 500 km gereden met de auto.
En het is mij zeker niet tegengevallen.(y)

Auto ligt als een blok op de weg, alleen bij gas loslaten in een snellere bocht voel je dat de achterkant zich iets zet. Met de ESP aan.
De ophanging is aan de harde kant maar dat weet je van te voren.
Je merkt alle oneffenheden in de weg al zal dat ook komen door de 18 inch velgen.
De besturing is vrij direct en in mijn ogen voldoende zwaar. en het sper merk je ook, bij accelereren in een bocht gaat de auto als op rails door de bocht. Hij helt ook niet over in de bochten.
Waarbij de gewone GTi al onderstuurt.
De verschillen met de gewone GTi zijn duidelijk te merken.
En tov van de Fiesta rijdt deze minstens zo goed.

Ook de versnellingbak laat zich strak bedienen al haakt die wel een beetje. (misschien het nieuwe)
De uitlaat hoor je wel maar is niet storend bij 120 km/h, daarna wordt de brom wat beter hoorbaar en dat icm met de banden op een slechter wegdek maakt de auto wat rumoeriger.

Heb gisteren een lange tocht gemaakt vanuit landgraaf over de A76 en A2 naar ittervoort en via Roermond richting düsseldorf en via de selfkant weer terug. Dus heb binnen, buiten en snelwegen gehad.
De motor hangt lekker aan het gas en trekt goed door. Heb hem wel niet boven de 3500 toeren laten uitkomen. Je merkt een heel kleine turbo vertaging maar dat mag eigenlijk geen naam hebben.
Bij 130 km/h maakt hij 3100 toeren, dat is ongeveer 400 meer als bij de gewone GTi.

Ik heb de stoel op de laagste stand staan en het stuur zo gezet dat het voor mij ideaal is.
en kan nog steeds het instumentenpaneel helemaal zien. Moet hierbij wel zeggen dat ik de stoel vrij recht heb staan en anders heb je niet veel aan die kuipstoelen.
Over de navigatie ben ik tot nu toe zeer tevreden, bereik is altijd goed.
Alle wegen/rotondes bij mij in de buurt staan erop en het werkt snel, hierover had ik mijn bedenkingen na het lezen van de reviews van andere peugeot's maar ben blij verrast.
Sowieso werkt het scherm erg snel, een stuk sneller als in de nieuwe 308 voor mijn gevoel.
De ruimte op de achterbank is wel beperkt, achter mijzelf (ben 1.83) kan ikzelf niet meer fatsoenlijk zitten.
De kuipstoelen zijn toch wat groter als de exemplaren in de gewone GTi.
Over de geluidsinstallatie ben ik ook tevreden, het is niet de JBL wat ik in de 207 had maar volgens sommige is de standaard installatie ronduit slecht.
Al stel ikzelf hier niet zo'n hoge eisen aan, Heb meestal toch 3fm aanstaan in de auto.

Nu wordt het wachten op beter weer om eens richting de eifel te gaan en hem daar eens uit te laten.
 
Wat een prachtkar, denk alleen dat de matjes niet zo mooi rood zullen blijven.
Veel plezier met dit speeltje.
 
Kijk eens aan, wat een prachtige 208! In deze uitvoering mag met recht worden gesproken van een sterk nummer :) Schitterende kleur, geweldige specificaties. Veel spannende doch veilige kilometers gewenst :)
 
Een kleine update,

Vandaag de auto voor de eerste keer gewassen en afgelopen weekend heb ik de Xenon ingebouwd.
Het was meer werk om goed uit te zoeken waar ik de ballasten kon plaatsen dan het daadwerkelijk inbouwen.
Het betreft een pilot digital line met 6500k lampen. Het is vrij wit licht met een lichte blauwe gloed.
In de 207 die ik hiervoor had zat 8000K.
Het verschil is tussen dag en nacht met de halogeen lampjes die erin zaten.

De auto heeft nu 850 km gelopen dus echt doortrekken zit er nog niet in, maar als de olie op temperatuur is heb ik wel al eens wat meer gas gegeven.
1 keer doorgetrokken tot 160 km/h op de duitse autobahn. Je zit binnen no-time van 120 naar 160.
Ben benieuwd hoe de auto daarna doortrekt tot de top van 230.

hierbij nog 2 foto's



Genomen in het prachtige limburgse heuvelland.


Groeten, wesley
 
Likkebaardende unit.
De wegen in Nederland zijn weer een fors stuk mooier geworden. Bedankt daarvoor.
Ik bevind me redelijk vaak op die wegen en in 90% van de tijd is het uitzicht echt geen reet aan.

Jij doet daar iets aan. Waarvoor hulde.
 
Forumregels zei:
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, hebben we een aantal regels opgesteld:
1. Grof taalgebruik, discriminerende opmerkingen of uitingen van erotische/pornografische aard zijn niet toegestaan.

Pas maar op, prachtmachien! (y)
 
Elco zei:
Forumregels zei:
Om het gebruik van het forum in goede banen te leiden, hebben we een aantal regels opgesteld:
1. Grof taalgebruik, discriminerende opmerkingen of uitingen van erotische/pornografische aard zijn niet toegestaan.

Pas maar op, prachtmachien! (y)

LOL. En zo eens.
Gevaarlijk geval.
 
Veel plezier ermee, ziet er tof uit, persoonlijke voorkeur gaat uit naar een Clio 3 RS, maar uit de huidige line-up denk ik inderdaad de juiste keuze.
 
Net als elke kleine Peugeot schreeuwt ook deze prachtige GTi om een kleine verlaging. Of lijkt het zo'n groot gat op die laatste foto?

De motor is werkelijk een genot. Een van de beste dingen in de RZC-R waarmee ik heb gereden. Het beste waren de remmen overigens.
 
Ik denk dat het licht van de erg laag staande zon (zie de schaduwen) de auto hoger doet lijken omdat de banden in de wielkasten ook helemaal verlicht worden. Dat is normaalgesproken bijna nooit het geval :)
 
De eerste 1000 km zitten erop, nog geen moment spijt van de auto.

Hij kan idd een beetje lager, een cm of 2 max. anders worden drempels een probleem.
Verder lijkt het ook meer door die zwarte wielkast randen.

De 207 die ik had kon ik mijn vuist hoogkant tussen band en wielkast zetten, daar zijn toen wel H&R verlagingsveren onder gezet.

Het zou zomaar kunnen dat het in de toekomst wel nog gaat gebeuren.
Heb voorlopig nog niets op de planning staan om te veranderen, wel heeft m-tech een shortshifter die de schakelweg met 45 % verkleind.
De beheerder van het 208GTidrivers forum gaat dat ding uitproberen en als dat goed bevalt wil zo'n ding ook wel.
Forge heeft heel leuke performance upgrades, oa front mount intercooler, maar daar ga ik niet aan beginnen zolang ik garantie heb.
De THP motor is een hele goede motor qua prestaties maar over de betrouwbaarheid is al veel geschreven en ook bij de gewone GTi's zijn problemen met de distributie.
 
Wat een prachtige auto (y)
Veel veilige kilometers toegewenst, maar dat zal wel goed komen met zo'n auto.
De THP motor is idd een goede motor, over het algemeen maakt peugeot behoorlijk sterke motoren als ik zie dat er bv zonder extreme aanpassingen uit een 1,6 uit een 106 422 pk geperst kan worden en heel blijft.
 
Wat een mooie auto, die 208 GTI. Peugeot had met de 205 GTI al de betere GTI in handen volgens mij. Goed om te zien dat ze nu weer meer kunnen dan ouwelullenbakken maken.

Dit is een auto voor het leven!
 
Wat een bom op wielen zeg! Heb in de normale 208 GTI wel is gereden en dat was al een feest moet ik zeggen, dit moet helemaal heerlijk zijn! Prachtige kleuren combinatie ook trouwens.

Veel plezier ermee, maar dat moet wel lukken :)
 
Terug
Bovenaan