Zadelsnuiver - '21 Tesla M3 Dual Motor. Welkom '17 e-Golf! Op zoek naar wielen voor de Golf

Klote dat ik morgen pas tijd hem om een en ander te checken, zit nog een paar uur vast op het werk. Ondertussen wel al een beetje aan het kijken naar een vervanger maar het is echt moeilijk, geen idee nog wat ik wil, en wat ik wil uitgeven. Wil wel iets leuks met wat opties, stuk groter dan de Punto. Leder, airco, beetje vermogen.. Misschien een sympathieke Koreaan?

Jammer van de Punto. Stond er fraai bij met die verlaging.

Sympathieke Koreaan? Denk eens aan een Getz. Ik heb er eentje gehad van eind september 2012 tot eind mei 2016. Buiten gewoon onderhoud nooit problemen met de auto gehad. Altijd starten, geen of zeer weinig olie verbruik, door de achterbank constructie heel handig in gebruik. Qua comfort zal het denk ik vergelijkbaar zijn met de Punto. Ik zou gaan voor de 1,4 van na de facelift (begin 2006) of voor de 1,6. Dan heb je een zeer vlotte auto.

Klein puntje van kritiek: kijk bij de aankoop goed in de achterste wielkasten. Mijn Getz van maart 2004 begon daar wat bruine uitslag te krijgen. Nog niks ernstigs maar het was er wel. Lijkt een zwak punt te zijn van de Getz.

Zelfs nu ik in een i20 rij kijk ik nog steeds met plezier aan mijn Getzje terug. Het is een autootje dat je niet direct pakt maar door zijn spreekwoordelijke betrouwbaarheid pakt die je toch in. Van 81.000 naar 214.000 kilometer gestuurd.

Misschien zuur dat ik het vertel: vervangingstermijn van de distributie bij de Getz is éénmaal per 6 jaar of 90.000 kilometer.

Nico GTR zei:
Hoe zit het met de "populatie" Renaults?

Kun je wellicht denken aan een eerste generatie Laguna.

Ik heb al even zitten zoeken, R19 zijn er een paar van maar niet veel soeps, R21, R25 en Safrane staat niets van te koop, wel een paar Laguna's gezien inderdaad maar zat niet direct iets bij waar ik warm van werd. Maar voor de volledigheid; welke bouwjaren en motoren van de eerste generatie Laguna waren nu de betere?

verlichting2 zei:
Jammer van de Punto. Stond er fraai bij met die verlaging.

Sympathieke Koreaan? Denk eens aan een Getz. Ik heb er eentje gehad van eind september 2012 tot eind mei 2016. Buiten gewoon onderhoud nooit problemen met de auto gehad. Altijd starten, geen of zeer weinig olie verbruik, door de achterbank constructie heel handig in gebruik. Qua comfort zal het denk ik vergelijkbaar zijn met de Punto. Ik zou gaan voor de 1,4 van na de facelift (begin 2006) of voor de 1,6. Dan heb je een zeer vlotte auto.

Klein puntje van kritiek: kijk bij de aankoop goed in de achterste wielkasten. Mijn Getz van maart 2004 begon daar wat bruine uitslag te krijgen. Nog niks ernstigs maar het was er wel. Lijkt een zwak punt te zijn van de Getz.

Zelfs nu ik in een i20 rij kijk ik nog steeds met plezier aan mijn Getzje terug. Het is een autootje dat je niet direct pakt maar door zijn spreekwoordelijke betrouwbaarheid pakt die je toch in. Van 81.000 naar 214.000 kilometer gestuurd.

Misschien zuur dat ik het vertel: vervangingstermijn van de distributie bij de Getz is éénmaal per 6 jaar of 90.000 kilometer.

Hoi, Dank voor jouw uitgebreide reactie! De Getz is een prima wagen inderdaad, zie ze hier op het forum ook regelmatig voorbijkomen in het koop en lease advies gedeelte. Echter zoek ik wel iets groter, zo zat ik zelf te denken aan een Sonata of Magentis of misschien zelfs een Evanda of een vroege Elantra of Stellar ofzo. We hebben 3 kinderen en het zou wel fijn zijn als ze ook in de 2e auto alledrie op de achterbank zouden passen. Ik rij nog geen 10 dkm per jaar met de 2e auto dus het verbruik enzo is wat minder boeiend.

Neee, wat zuur..

Ik neem me vaak voor, "oh ja je moet morgen even reageren ofzo" en dan is het te laat :(
Balen zeg, is de Punto TL? Of is er nog hoop voor hem?

Koreanen, nee niet aan beginnen waardeloze auto's... En een Getz (n)

Maar serieus, ik geloof dat in Scandinavië Hyundai het heel goed doet, misschien anders een I30 station?

Mag ik leuke Koreanen noemen? Hoor ik ja?
Wat denk je van die grote Daewoo's Leganza
Of een Hundee XG, Grandeur?
Kia Opirus? Of Magentis die was er ook als (uhm) bijzondere station.
Is de Hyundai Santamo ook in Scandinavië verkocht? Je hebt ook allemaal rare (lees leuke) MPV's van de Koreanen.
En anders inderdaad een Sorento, of Sportage?
Keuze zat!

Maar heel stiekem, niet verder vertellen, koop geen Koreaan en hopelijk wordt de FIAT gemaakt! :D

De Elantra zou dan een goede optie zijn. Net zoals de concerngenoot Kia Cerato. Zeker de Elantra in de vijfdeurs uitvoering is heerlijk betrouwbaar maar een zwaar onderschatte auto.

Verlichting, even offtopic misschien, en plaats anders je antwoord in mijn topic, anders wordt het een beetje topic kapen misschien, maar is je probleem met de I20 opgelost?

Trouwens een Elantra is een goede tip, zo'n hatchback is best ruim, de buurman van mijn vader had er eentje als lease-auto, en die was zo fan dat hij alle lantra en Elantra-generaties heeft gehad, en hij reed veel, volgens mij minstens 50K per jaar, en er was nooit iets met die wagens.

Zadelsnuiver zei:
Nico GTR zei:
Hoe zit het met de "populatie" Renaults?

Kun je wellicht denken aan een eerste generatie Laguna.

Ik heb al even zitten zoeken, R19 zijn er een paar van maar niet veel soeps, R21, R25 en Safrane staat niets van te koop, wel een paar Laguna's gezien inderdaad maar zat niet direct iets bij waar ik warm van werd. Maar voor de volledigheid; welke bouwjaren en motoren van de eerste generatie Laguna waren nu de betere?

De eerste generatie Laguna maakt niet uit welke je koopt. 1.8 8V 1.6 16V 2.0 Ik heb de mooiste herrineringen aan de 1.8 8V maar ja. ;) Maakt niet uit.

0485789-Renault-Laguna-RXE-1.8-1998.jpg

Zolang die er maar ongeveer zo uit ziet.

Hoi Pjötr, Dank voor het meeleven ;) Hyundai en Kia doen het hier heel goed, maar dat is slechts sinds een jaar of 5 zo. De meeste modellen die jij noemt zijn hier niet te vinden, XG vond ik nergens, Opirus staat er eentje van te koop, Grandeur ook niets van gevonden. De Magentis zijn er wel een paar van.

Ach eerst maar even kijken wat er nu precies met de Punto aan de hand is, straks even de garage hier om de hoek bellen om te vragen of zij er even een blik op kunnen werpen.

Ik heb nog even de boekjes gecheckt, en in 2014 is er een nieuwe riem incl. waterpomp op gekomen. Sindsdien is er 40 dkm met de Punto gereden dus de riem zou nog zeker 3 jaar of 40 dkm mee kunnen. Ik denk dat het weinig nut heeft de garage te bellen die de riem heeft vervangen, ik denk niet dat er garantie op zo'n klus zit, zeker niet alstie het ruim 2 jaar goed heeft gedaan.

Punto naar de garage geduwd, binnen 5 minuten zagen ze al dat de distributieriem inderdaad gebroken was en de schade is al geleden; de Punto is overleden :cry:

Nu even kijken wat te doen met het wrak, vind het zonde om hem zomaar af te serveren met de gloednieuwe winterbanden en schroefset, dus eerst maar even kijken of ik iemand kan vinden die daarin geïnteresseerd is.

onderdelenlijn.nl en onderdelenzoeker.nl

Misschien dat een goede gebruikte motor niet de wereld kost?

Boppie zei:
onderdelenlijn.nl en onderdelenzoeker.nl

Misschien dat een goede gebruikte motor niet de wereld kost?

Ik woon in Finland, dus onderdelen heb ik helaas niet zo heel veel aan. Heb lokaal al even gezocht maar geen motortje kunnen vinden. Daarnaast moet ik eerlijk zeggen dat het idee vanaf het begin al was dat de Punto tot na de winter zou blijven en dat er daarna iets anders zou komen. Om er nu dan weer een hoop geld in te steken lijkt me niet wijs.

Hij gaat nu op het Finse Fiat forum te koop, hopelijk is er daar nog iemand te vinden die 'm wil hebben voor z'n onderdelen. Vraag er € 500,- voor, de banden en schroefset hebben al meer gekost en zitten er slechts 2000 km onder.

Balen Zadelsnuiver, jammer dat ie de lente niet heeft gehaald.
Aan de andere kant biedt dit wel mogelijkheden een fraaie young-timer binnen te hengelen. Een BMW 5-serie, een Jag, etc.... "Elk nadeel heb zijn voordeel".
Een grote Koreaan is ook een leuke optie, zo'n Hyundai Sonata is een qua ruimte, looks en prijs interessant.
Sterkte met de financiële pijn en succes de zoektocht (occasionwedstrijd #437?).

occasionwedstrijd #437: Zoek een auto voor Zadelvrind.

:p

- Moet in Finland te koop staan.
- Budget xxxx
- Geen Jaguar XF

:p

Lol!

Ja weet je, het kan echt alle kanten op. Zit wel een beetje op de schopstoel; in principe moet er zondag al een nieuwe auto zijn. Ben me suf aan het zoeken naar iets met wat karakter, enigszins betaalbaar in de maandelijkse lasten (dus geen dikke 6 cilinders ofzo) en wat ook niet ergens op de Noordpool staat. Mevrouw Zadelsnuiver vindt dat ik gewoon een Aygo moet kopen, maar dat zal 'm waarschijnlijk niet worden :D

Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Succes met de zoektocht Zadelsnuiver. Vervelend van de Punto! Was de D-riem zo over datum dan?

40.000 km geleden vervangen in 2014. Zou dus nog wel even mee kunnen. Garage had ook geen idee wat er exact gebeurd is. "Shit happens"..

Zadelsnuiver zei:
Eenvrijeusernaamiserbijnaniet zei:
Succes met de zoektocht Zadelsnuiver. Vervelend van de Punto! Was de D-riem zo over datum dan?

40.000 km geleden vervangen in 2014. Zou dus nog wel even mee kunnen. Garage had ook geen idee wat er exact gebeurd is. "Shit happens"..

Ah wat vervelend man! Succes met de zoektocht. Goede suggesties heb ik echter niet...

Of je koopt voor weinig weer eenzelfde Punto, dan kan je de velgen en schroefset overzetten...

Goede suggestie van Barri (y). Tenzij je geen Punto meer wilt.
Tijdelijk een Aygo huren tot je iets leuks voorbij ziet komen? Kost hier ongeveer 100 euro per week, misschien ook zoiets in Finland.

Ja idd repareren, zou ik ook denken!
Maar vreselijk zuur man!! zo'n dikke Koreaan is ook niet een gek idee, heerlijk comfortabel zoeven.

Allereerst,

Heel sneu voor van je Punto.
Zonde van al die spullen die je er op hebt gezet.
Zpu je niet een zelfde Punto kunnen kopen?
Ik hoorde Kia en Huyndai.
Heb zeer slechte Ervaringen met Kia.
Zou Fiat blijven rijden.
Waarom een ander merk?

Ik lees het wel.
Groetjes,

Ralph.

Dank voor de suggesties allen, maar toch denk ik dat ik liever voor iets anders kijk. Ik vroeg al voorzichtig wat de reparatie zou kosten en het antwoord was dat het in elk geval niet minder dan € 800 zou kosten en dat is de auto mij niet meer waard, het blijft toch een oude Fiat met veel kilometers en wat beginnende roest bij de dorpel en wie weet wat daar achter zit?

Ben vandaag al bij 2 auto's wezen kijken, bij de eerste was het direct rechtsomkeer want er zat een lelijke deuk onder de voordeur maar de tweede was eigenlijk heel netjes. Ik heb een bod gedaan en word Maandag teruggebeld.

Zadelsnuiver zei:
Dank voor de suggesties allen, maar toch denk ik dat ik liever voor iets anders kijk. Ik vroeg al voorzichtig wat de reparatie zou kosten en het antwoord was dat het in elk geval niet minder dan € 800 zou kosten en dat is de auto mij niet meer waard, .

Ja, dat is vrij pittig inderdaad. Dat zal meer zijn dan de dagwaarde gerepareerd, dan levert het ook geen voordeel meer op bij verkoop.

Zadelsnuiver zei:
Ben vandaag al bij 2 auto's wezen kijken, bij de eerste was het direct rechtsomkeer want er zat een lelijke deuk onder de voordeur maar de tweede was eigenlijk heel netjes. Ik heb een bod gedaan en word Maandag teruggebeld.

Suspense :)
In welke richting moeten we zoeken?

Mevrouw Zadelsnuiver heeft gewoon gelijk.
Later zal ze zeggen ;
'Met een Agyo was dat niet gebeurt "

Historische woorden Zadelsnuiver, historische woorden!

- Maar ja, mannen zijn zo eigenwijs..... -

Zonde man, deze tegenvaller waar je ook weinig tegen kan doen.

Ik heb je topic nog even terug gelezen. Volgens mij ben jij best wel gek met deze auto, ook al houdt ie er nu (voorlopig) midden in het seizoen waarvoor hij aangeschaft is mee op..

Die HGT skirt set is afgelopen kerst niet meegekomen?

Het is al duidelijk dat jullie na de winter in Finland kunnen blijven? (was ook een overweging om vorige zomer niet voor een Lexus te gaan, toch?)

s velthuis zei:
Zadelsnuiver zei:
Dank voor de suggesties allen, maar toch denk ik dat ik liever voor iets anders kijk. Ik vroeg al voorzichtig wat de reparatie zou kosten en het antwoord was dat het in elk geval niet minder dan € 800 zou kosten en dat is de auto mij niet meer waard, .

Ja, dat is vrij pittig inderdaad. Dat zal meer zijn dan de dagwaarde gerepareerd, dan levert het ook geen voordeel meer op bij verkoop.

Ik weet niet of uitgaan van de dagwaarde nu zo nuttig is.. Met alle respect, die waarde was ook niet hoog genoeg toen je de schroefset aan ging schaffen (+ de bijbehorende arbeidskosten om het te monteren).

Kort gezegd.. als ik jouw huidige verkoopprijs als uitgangspunt neem.. (500 euro in defecte motor staat, redelijke prijs). plus 1000 euro voor een gebruikte / revisie kop en nieuwe distributieset plus waterpomp.. dan zou ik dus in Finland (als ik in de markt ervoor ben) een frisse Punto kunnen kopen voor 1500 euro.. die ook vers winterrubber heeft én achterremmen recent vernieuwd. Stukje nieuw uitlaat zit er ook onder.
Als bonus stoelverwarming én een standkachel erbij.. ??

Los van de kilometerstand.. denk dat je dan spekkoper bent indien je het vergelijkt met het aanbod in NL.. een beetje nette Punto in verzorgde staat (16v) doet hier toch ook een vraagprijs van tegen de 2 mille..

Andere optie.. op pagina 3 schrijf je kort over het 'voor een paar honderd euro een Bravo 1.6 blok met 105 pk erin te lepelen..
Dat misschien, kostentechnisch, nog een oplossing? (misschien dat je collega nog een keer aan iets anders wilt sleutelen? ;)

Tot slot.. heb je niet het idee dat je, door de verlaging, juist nét een steentje hebt opgepikt die tussen de D-riem is gesprongen? Een steentje dat misschien er onderdoor was geschoten bij een standaard rij-hoogte?

Veel stof tot nadenken inderdaad Durashift, en zeer valide punten. Ik heb echter al een telefoontje gehad van iemand die morgen hoogstwaarschijnlijk de Punto komt halen.
Ik vind het echt een fijn wagentje, maar ik ben er niet emotioneel aan gehecht ofzo, ik denk ook omdat dit vanaf het begin mijn standpunt is geweest om er ongeveer een half jaar mee te rijden. En eerlijk is eerlijk, eerst de uitlaat, toen de remmen, de oude schokdempers waren ook niet veel soeps en nu de motor in puin... Hoe lang houdt de koppeling het nog uit? Wat doet de versnellingsbak na 200.000 km? Is die roest op de dorpel oppervlakkig of ga ik er gewoon dwars doorheen als ik wat begin te prikken?
Kijk, de Punto Mk2 zal altijd een plekje in mijn hart hebben, vandaar dat ik deze ook "ad hoc" had gekocht, de kleur en uitvoering waren voor mij gewoon pure nostalgie maar ik heb de afgelopen maanden wel gerealiseerd dat ik toch wel toe ben aan iets "meer" auto.

De skirts zijn trouwens nog in België. Het idee was dat wij met kerst naar NL zouden gaan maar mijn ouders zijn naar hier gevlogen. De schroefset heb ik eronder gelegd omdat zoals gezegd de originele schokdempers echt waardeloos waren, en als je dan toch gaat vervangen kun je voor die paar tientjes extra net zo goed een wat leuker setje kopen, vandaar. Je hebt gelijk dat het een wat scheve investering was ten opzichte van de dagwaarde maar ik denk dat het voor mij ook een beetje een zoethoudertje was omdat ik eigenlijk toen al wist dat ik gewoon meer wilde dan "maar" een Punto.

We hebben inderdaad besloten om gewoon hier in Finland te blijven. In principe nog minstens totdat de jongste klaar is met de basisschool dus dat is minstens nog 10 jaar als alles goed gaat. De oudste is deze zomer met school begonnen en We willen haar nu niet meer naar een compleet andere omgeving halen, vandaar toen die twijfel.

Jp053 zei:
Zadelsnuiver zei:

Suspense :)
In welke richting moeten we zoeken?

Mwa kan wel wat verklappen. Auto 1 was een Astra GTC, altijd een schitterend model gevonden en deze stond in de buurt voor een nette prijs maar echt zo'n louche handelaar en dus die deuk onder de deur.. echt zo'n deuk die je alleen ziet als je er een beetje van onderen op kijkt maar als je weet dat 'ie er zit wordt je er helemaal gek van. Auto 2 is toevallig ook een Opel, beetje sportief ding maar verder laat ik het nog in het midden welk model precies want morgen ga ik nog bij een andere auto kijken. Deze heeft een lekker fel kleurtje en een turbo maar is geen Opel :)

[Edit] dit model GTC was het:

Opel_Astra_GTC_H_Facelift_Heckansicht_28.jpg

Zadelsnuiver zei:
Auto 2 is toevallig ook een Opel, beetje sportief ding maar verder laat ik het nog in het midden welk model precies

Omega 3000 (y)(y)(y)

opel-omega-3000-car-wallpaper-24848.jpg

Ja, die Astra GTC is ook smakelijk. Ondergewaardeerde auto, heel fraai.

De afspraak om naar het knalgele turbomonster te gaan kijken is verplaatst naar morgen, de verkoper heeft een te zware kater. Welcome to Finland :D

Net bij de auto wezen kijken, zag er goed uit, moet een keer goed gecleaned worden maar rondom geen schade of roest te bekennen. Moet alleen wel een keertje terugkomen volgende week want de auto stond al 3 maanden stil dus de accu moet even opgeladen worden voordat ik een proefrit kan maken. Verder was het onderhoudsboekje kwijt dus kon niet checken wanneer het laatste onderhoud is uitgevoerd en wanneer de distributieriem gewisseld is. Mocht het boekje niet meer gevonden worden zal ik ze, als de auto verder gewoon naar behoren werkt, een bod doen ruim onder de vraagprijs zodat ik er direct mee naar de garage kan voor een nieuwe riem, waterpomp en beurt.

Goed bericht (y).
Blijven over auto 2 een beetje sportieve Opel en auto 3 een knalgeel turbomonster. Heb je zelf een voorkeur?
Een dikke Saab of Volvo is ook nog een optie. Beide met Turbo te krijgen. Of geel ook gaat lukken weet ik niet :)

Ik kan het wel verklappen nu, ik vind het altijd alleen zo jammer als ik hier eerst van alles ga verkondigen en dat er dan weer niets van komt.. maar auto 2 is een Corsa C "Cosmo" 1.4 Twinport, zwart, verlaagd, leuke velgjes enzo gewoon een leuk ding om te zien. Auto 2 is een New Beetle 1.8 Turbo in het vlaflip geel. Ik ben al jaren gecharmeerd van de New Beetle en met de Turbo motor onder de kap is het eigenlijk bijna gewoon een GTI in een ander jasje. Deze heeft ook leuke velgen en is denk ik ook verlaagd.

Nico GTR zei:

Yes sir! Echt een heel leuk ding om te zien, een gele Beetle klinkt natuurlijk wel een beetje.. verwijfd? Maar met de wielen en verlaging gewoon een stoer ding om te zien.

Wel riskant om dat ding eventueel zonder boekjes te kopen, maar de auto ziet er erg verzorgd uit en ik denk dat de vorige eigenaar er gewoon heel erg goed voor gezorgd heeft. De huidige eigenaar heeft de auto slechts een paar maanden in bezit, hij had 'm voor z'n dochter gekocht maar er is nu iets met die dochter gebeurd (echt geen idee wat) waardoor die auto nu niet meer gebruikt wordt. Die dochter heeft er in die paar maanden geen onderhoud aan gepleegd, alleen een APK laten doen maar wel de boekjes kwijtgeraakt.

Ik hoop vandaag nog een bericht te krijgen wanneer ik terug kan komen voor een proefrit.

Ah das wel een goede motor! Even letten op sludge onder de oliedop en de turbo. Meer zwakke punten zitten er niet echt in.

En even tussen jou en mij gezegd, mijn auto heeft ook geen boekjes. ;)

Nico GTR zei:
Ah das wel een goede motor! Even letten op sludge onder de oliedop en de turbo. Meer zwakke punten zitten er niet echt in.

En even tussen jou en mij gezegd, mijn auto heeft ook geen boekjes. ;)

Ja de boekjes ansich zijn niet eens zo'n punt, als ik ergens een sticker kon vinden dat de distributieriem gedaan Was en wanneer zou ik er vast mee kunnen leven maar niks geen sticker of enige markering op de motor of onder de motorkap.

Dit is de Corsa trouwens:

20170113_154623.jpg

Dan inderdaad afdingen dat je direct 1000 euro aan onderhoud kunt laten doen, maar dat is best wel een sprong.

Zonde van de Punto zeg, gelukkig kan je er makkelijk emotioneel afscheid van nemen, dat maakt het wat beter draaglijk lijkt me. Overigens snap ik de Corsa als eventuele opvolger niet helemaal aangezien je aangeeft toch meer auto dan de Punto te willen, waarom dan weer een B segmenter?
De Beetle vind ik wel gaaf. Eigenlijk een heel onzinnige auto, een te dure onpraktische Golf zou je kunnen zeggen. Maar in zo'n fel kleurtje is het best een smakelijke vertoning. (y)

Terug
Bovenaan