As good as it Getz; Pjötr's Streetwise, Poloneza & een 45

@Peter: Balen natuurlijk van de kosten maar jij hebt geen afschrijving meet. Alles wat je noemt zijn slijtage delen. Het is wel een auto van 16 haar oud!

Korte update van mijn kant:
Mazda 2: nu al weer een kilometerstand van bijna 24.000. Gaat vlot. Zalige auto. Soms verlang ik naar een schakelbak. Maar tijdens files blijft een automaat ideaal.
Suzuki Splash: fijn autootje. De hoe zitpositie is erg fijn. Rijdt sportiever dan je op het hoge uiterlijk zou inschatten. Staat nu op ongeveer 51.500 kilometer.

De Mazda heeft zijn eerste beurt gehad en een navigatie update.
De Suzuki heeft alleen vier nieuwe all seasons gekregen. Daar Legend nog de originele banden uit 2008 om. Daar wilde ik mijn vrouw niet meer mee laten rijden met het winterseizoen in het vooruitzicht.

Die motorsteun is wel jammer, weet niet of die bij de hundee veel kosten.
Maar de rest is onderhoud en logisch gevolg bij een wat oudere auto.

Ooit moest het helaas gebeuren. Wellicht te overwegen de voorste dempers ook te doen want dan rijd die echt weer helemaal heerlijk. Maar pas dan wel op dat die veren onder voorspanning zitten en je dus wel met veerspanners moet werken.

Hoi Verlichting!

Mooi om weer wat van je te lezen, fijn dat het wagenpark bevalt! Oei 12 jaar oude banden, dat klinkt heftig... Ik moet wel zeggen ik heb eigenlijk geen idee hoe lang banden meegaan.

Ik heb zelf niets tegen schakelen, ik merk het niet echt (gaat automatisch, mooi woordkeuze) maar echt met file en alles dan is een automaat denk ik idd wel fijner. De Lancia is wel automaat, dat vind ik wel lekker, maar niet perse lekkerder..

Wel een lage Kilometerstand op beide wagen zeg!

@ Nico ook

ik vind slijtage niet erg, dus de uitlaat daar hoor je me niet over, net als de remmen die vast zitten. De auto staat op dit moment meer stil dan dat ie rijdt. Dus ook daar snap ik dat er wat meer dingen door komen.

Wat ik vooral kwalijk vind, ik heb de benoemd dat drempels een drama zijn, volgens mij doen de schokbrekers die dingen verzachten. Ik vertrouw op degene die mijn auto in onderhoud heeft, als dit een garage is en ik geef dingen aan. Als dat wordt weggewuifd, "nee er is niets" dan vind ik dat achteraf erg vervelend.

Nu is vorig jaar de boel door een garage gedaan, nu door mijn vriend die monteur is. Ik melde hem ook, "ja de uitlaat maakt lawaai, volgens mij moet dit mee vallen want zo oud is dit niet" nou dat laatste was een beetje een misrekening, ik was in de war met de Lancia..

Ik lig niet 24/7 onder mijn auto, ik ben semi-handig, dus als een garage iets doet geloof ik dat, maar blijkbaar is een dorpsgarage ook niet altijd je van het, en moet ik nu toch maar vertrouwen mijn vriend Erin. En dat doe ik graag, maar het is soms lastig als een bedrijf of iemand dingen niet helemaal doet, of helemaal niet.

Maar goed, het is niet anders... Gelukkig hebben we onderdelen besteld, via mijn beste vriend winparts EN vooral heel verrassend, BOL.com op zoek naar info over de uitlaat kwamen zij voorbij, voor nog geen 100 euro heb ik een hele uitlaat... dus dat is wel weer mooi!

@Peter: Banden tot 10 jaar kan. Verder wordt rubber harder naarmate het ouder wordt. Dus ook minder grip. Met mijn rijstijl, vlot maar niet agressief gaan banden aan de aangedreven as ongeveer 60.000 kilometer mee. Achter meestal 100.000 tot 120.000 kilometer.

Veel klusplezier aan de Getz. Mijn exemplaar rijdt niet meer in Nederland rond. Geexporteerd net zoals de i20 diesel. Wat vind jij van de nieuwe i20?

Sterkte met je gezondheid overigens.

Even een tegenvaller maar het klinkt wel allemaal als redelijk eenvoudig te doen. Een uitlaat zit meestal nog het meeste tegen omdat je dan zit met bouten die stevig verroest zijn vaak. IJzerzaag in de buurt houden. Schokbrekers achter zijn bij de Getz eenvoudig. Zet even een krikje onder de achteras zodat je een klein beetje de veer kan indrukken; dat scheelt een hoop kracht in het losdraaien van de bouten. Schokdempers voor is wat meer werk met veerspanners enzo maar dat hoeft gelukkig niet.
Motorsteun is ook een kwestie van even een krik onder het motorblok en dan haal je die er zo tussenuit.

Qua garage's... tja.. soms zijn ze te makkelijk maar ze krijgen ook weleens op hun kop onder de noemer "gewoon is goed genoeg" wat ze zeker bij oudere auto's veel horen. Dus lastig te zeggen zo. Dus op zoek naar een garage waar jeeen beter gevoel bij hebt of waarbij je misschien meer maatwerk krijgt.

Peter, ik reed zondag langs garage Ouwejans in Emmen en die heeft een Bordeaux rode Lada staan, echt iets voor jou.

Ik weet niet wat leuker is, aan de auto klussen of 600 m2 in en km het huis......wat kan onkruid groeien.

Er staat ook nog een (leuke?) 1117 bij Autobedrijf Meijer (2.980) in Veendam en een 1118 bij AS Occassies (1.250) in Joure.
Geen idee of dit "gerenommeerde" bedrijven zijn en of dit de modellen zijn waar je naar op zoek bent.
Die 1117 ziet er op het 1e gezicht niet zo gek uit en is ook nog een stationcar, lekker ruim (y), maar vind hem voor een 10 jaar oude "Lada" best aan de prijs... :D

Hoi Verlichting,
Zonde dat Getz er ook niet meer is! Ik heb soms het idee dat ze juist werden geïmporteerd, maar goed van de export.. Je ziet ze ook amper in ons land op sloop, goed teken!
Ik vind de nieuwe i20 niet helemaal mooi, de oude wel. Deze vind ik wel herkenbaar als Hyundai maar toch ook wel een beetje druk, met vooral de achterkant en de achterlichten als domper. Maar misschien valt het in het echt nog mee!
Bedankt verder :D

@ Marc
Ja beetje jammer inderdaad, maar ja…

@ Engineer2
Ja het is allemaal niet spannend en zelf te doen ja. Het is meer lastig dan moeilijk.

@ Adrie & ComosBlueKadjar

Klinkt goed die Kalina’s. Die in Veendam staat er al een tijd. Die ken ik vanuit Internet. Ik vind hem voor een import inderdaad ook best aan de prijs.

Anyhow, er is wel wat gebeurd nu.. Afgelopen weekend zouden pap en ik naar Rosmalen. Daar was dus de ‘British Cars & Lifestyle”. Met de Corona-crisis in het achterhoofd zou het wel eens spannend kunnen worden. Omdat we zouden gaan, mijn vader liever niet ’s avonds wil klussen, had ik donderdags extra vrij genomen, om te gaan klussen aan de Hundee!

Dinsdag ging mijn vader eerst de Rover poetsen, samen met Leon maakten zij de Rover tot een fraaie glimmende auto.
90IiLtRl.jpg

Op woensdagmiddag was mijn laatste werkdag van afgelopen week, wat voor invloed gaan naar Brabant zou zijn voor mijn werk, was toen nog niet duidelijk. In de loop van de avond werd duidelijk dat de beurs doorging, maar dat de een na de andere club/deelnemer af ging zeggen. Uiteindelijk ging de beurs niet door. Kortom meer klustijd voor pap en mij. Ik zou donderdag ’n nachtje logeren en dan Ayo achterlaten, nu zaten Ayo en ik woensdag al in de auto.
c7akVq2l.jpg

Zodat we donderdag morgen vroeg kunnen beginnen aan het lijstje, die we hopelijk niet langer moeten maken :
gGh29gNl.jpg

De nieuwe uitlaat was op woensdag al binnen gekomen.

GBC8dLNl.jpg

Het pakket van Winparts kwam donderdag……

Weet niet meer of ik al gecomment had op de 45 van je vader, maar in ieder geval: wat een leuk ding! 15 jaar na ondergang van Rover helemaal een zeldzaamheid, hoewel ik niet geloof dat de post-facelift 45 5-deurs sowieso veel nieuw is verkocht...

Wat jammer hè van Rosmalen. Zeker omdat jullie de Rover zo mooi hadden opgepoetst.

Mooi dat je de tijd nog kon gebruiken voor klussen! (y)

Hoi Joram, merci!! hier in Nederland is de 45 iets meer verkocht dan dat de 25 deed. Dat had ik niet verwacht om eerlijk te zijn.
De facelift is ook maar even geleverd, voorjaar 2004 tot april 2005. In 2004 zijn er in 313 en in 2005 170 verkocht, naar verhouding best wel wat in 2005. In 2006 en 2008 ook 2 per jaar….

@ Marc

Ja jammer inderdaad, we hebben de tijd wel goed besteed :)

Op donderdagmorgen reed ik voorzichtig de auto de garage in.

UeygO4hl.jpg

De eerste klus was het makkelijkste, het linker remlicht vervangen.

Daarna operatie uitlaat… die kregen we niet helemaal los, dus maar met flex erop!
zvs8jNUl.jpg

Dat besteedde ik lekker uit aan mijn vader, ik vind een flex niet zo’n fijn ding.
kzpNgqZl.jpg

Pijp en een bevestigingsding later en de uitlaat lag op de grond!

2G7kQktl.jpg

Half uurtje later was de uitlaat bevestigd! BAM! Ik draaide de sleutel op, de auto maakte nog steeds kabaal…. Wat bleek het flexibele deel was ook lek, ik had Erin verkeerd begrepen… HMM toevoeging op het lijstje..
Xh3dfaml.jpg

Nou het wiel was er snel af, toen maar snel met de remmen bezig, de cilinder zat goed vast, met warm maken, konden we de achterkant los maken beetje wrikken en los!
RAL4883l.jpg

keeCPdQl.jpg

En dan een mooie nieuwe.

HDKCU7Hl.jpg

De schokbreker was meer weer, die moesten we wederom warm maken… en toen leek het al een beetje dat dit een andere is dan die van Winparts..

59Id5fel.jpg

De halve kofferbak los gemaakt, en ja hoor… GVD, we hebben de verkeerde. Het zure was dus, we hadden wel een schijnbaar goede besteld…

Het was toen al een uur of 17, dus we vonden dat we wel een biertje hadden verdiend.

Op vrijdag gingen we eerst even wat andere dingen doen, en dan nog even richting Erin, om wat gereedschap te halen.

Ook hebben we toen een flexibel deel voor de uitlaat besteld, en de ruil qua schokbrekers aangemaakt.

Op zaterdag gingen we vrolijk verder, in het volgende bericht!

@ Adrie, ja klopt dat is inderdaad het derde remlicht ja!

5igaoZvl.jpg

Het uitgangspunt voor het klussen!

Goed, op zaterdag gingen we verder, eerst de remleiding losmaken, die moesten we ook vervangen, dat was een extraatje op het lijstje geworden.

AduN1FFl.jpg

Helder moment van Erin, remvloeistof halen! Dat deden we maar snel als eerste, en toen gingen we echt klussen!

9f1DhX4l.jpg

De eerste stap was het verwijderen van de remleidingen, midden zat ie natuurlijk dik vast, gelukkig ging pap met de brander aan de slag…. En wonnen wij!

1BOS35xl.jpg

De nieuwe leiding, uit het magazijn van Erin. Deze is trouwens van de linkerkant, maar goed rechts zag er net zo uit ;)

Alleen de schokbreker moest nog daar. Toen gingen we kijken hoe nu verder, we willen de auto voor op de oprijbokken zetten, zodat ik er onder kan om de motorsteun te vervangen, maar ook willen we het linkerdeel van de remcilinder en schokbreker vervangen.

llgiQHGl.jpg

Met hondjes de auto, nadat die op de bokken stond en opgekrikt was, maar rechts getrokken, zodat we ook bij het linker achterwiel konden.

Terwijl pap de remleidingen deed, stortte ik me op de motorsteun:
yKi54S4l.jpg

Dit was hem, die mooi vast zat.. Ik ging maar niet met de brander aan de slag, maar met een föhn.. Wou ook prima!

EE5VPV3l.jpg

En de mooie nieuwe!

Toen de boel (remmen) spoelen/afstellen en weer iets wat kunnen afvinken!

Op maandag zou mijn vader richting winparts, om daar de schokbrekers om te ruilen en dan ook het flexibele deel van de uitlaat op te halen.
Je voelt hem al aankomen, maar die schokbreker paste ook niet… Echt mega suf… De medewerker gaf zelf toe dat het wel suf was, gezien het feit dat er dus verkeerde afbeeldingen waren gebruikt op de site..
Anyhow, met die man heeft mijn vader een andere set besteld, die dus wel passen.. Die lieten we maar mooi thuis bezorgen! Dat was wel een streek door de rekening, want we zouden nadat ik gewerkt had, die samen vervangen.. Dat werd hem dus niet.

En dus ging ik ’s avonds weer naar huis, in de RoverTaxi zonder eigen auto, en zo kwam er eind aan de logeerpartij van mij & Ayo.
LTqIIRll.jpg

Die kan ook wel genieten van rijden in een Rover!

We moesten wel naar huis, want met ingang van dinsdag werd het namelijk thuiswerken!
RXVmWgdl.jpg

Heel erg wennen, mijn huisgenoot kwam het eerste uur nog kijken of de koffie op was, maar daarna was ze er snel mee gestopt…

Goed, op donderdag heeft pa het flexibele uitlaatdeel vervangen, en de Hyundai klinkt weer als een beschaafde Koreaanse auto, fijn! En vrijdags kwamen de schokbrekers!

AD6mo5El.jpg

Kekke gele rubbers!

25JDorEl.jpg

Binnen 10 minuten hadden we hem bevestigd, het anderhalve meter klussen was een beetje lastig, maar dat is ons zelfs gelukt! Daarna nog even met de roestborstel erover..

35DGDXol.jpg

Mooi zwart gespoten, en toen was het tijd om het wiel te monteren!

p0mfhp1l.jpg

Als bonus nog even de soort spatlap weer gemonteerd, dat waren Erin en ik vergeten..

De linkerkant deden we ook en toen konden we de kofferbak weer in elkaar zetten:
mm7wiuOl.jpg

3SWSmm8l.jpg

Het hele lijstje is afgevinkt!

ZxhZ69Pl.jpg

Tot slot de auto nog snel wat gewassen.

Morgen gaat ie weer naar Erin die dan koplampen nog gaat afstellen. En dan is ie weer goedgekeurd voor een jaar.

Uiteindelijk zijn we een donderdag, een halve vrijdag, een zaterdag, pap donderdag 3 uur en gisteren een dag bezig geweest.

Al met al denk ik dat we aan materiaal misschien (maximaal) 300 euro kwijt zijn geweest, ik moet dit nog even in kaart brengen, maar stiekem was het ook wel een leuke klus!

Mooi werk geleverd! Technisch weer helemaal fris. En een beetje tegenslag hier of daar hoort er helaas altijd wel bij.

Netjes, geeft toch een hoop voldoening denk ik als je het onderhoud zelf uitvoert, buiten dat je er een hoop kosten mee bespaart. De Rover 45 staat er knap netjes bij, trouwens. Jammer dat de auto nu niet kon stralen, maar goed, het is niet anders. Eerst komt het zuur, dan komt het zoet, zo sprak J.P.

Bedankt Engineer, Rutger & Adrie, ja het voelde heel erg voldaan! Ik ben heel leergierig, dus dit was mooi. Hoewel, ook weer frustrerend dat mijn krachten echt bijna 0 zijn. Dat dan mijn vader bijvoorbeeld een eerste zet moet geven, dat voelt dan wel een beetje verkeerd, maar ja dat moet ik maar accepteren.

Dat hebben we mooi gedaan, maar toen bleek dat we (en Erin) een remleiding over het hoofd hebben gezien... Die gaat Erin doen, dus nog geen verse APK. De rest was allemaal perfect volgens de strenge keurmeester. De volgende keer ga ik hem maar omkopen, gezien we nu niet naar Events kunnen. (ik heb al wat speelgoed auto's/modelletjes klaar liggen)

Wel knaak, maar ja ik heb de auto nog niet nodig.. Ik werk nu thuis, en mijn ouders hebben nog geen grote boodschappen nodig, dus ik breng het lopend met mijn rugtas.

@Rutger, ja heit en de Fryske boy hadden echt hun best gedaan, ik voelde me nog al schuldig, heit wou al afzeggen, maar ik zei "nee het kan nog wel"... Maar ja, als eigenaar van de mooiste Rover 45 van NL, moet je ook wel wat moeite doen, zeggen we dan maar ;) En de Fryske boy houdt van poetsen, dus ja oefenen noemen we dit maar toch? ;) Beter op een Rover, dan op een auto waar de deurgrepen vanaf vallen, toch?

Gister belde Erin, de remleiding was vervangen, dit ging vooraf met ene paar vloekende SMS-jes.. Ik mocht blij zijn dat het een Hundee was, want remleidingen vervangen was verdorven, net als werken aan een Ford Ka mk1 en een Daewoo. Die 3 dingen waren not done.

Anyhow, de auto was klaar dus:
p9dFwetl.png

Toch even een schuurfoto, leuk voor de liefhebbers:
laidTc3l.jpg

Vanmiddag heen gelopen en daar stond mijn schicht te schitteren..
RLcw2FTl.jpg

Yd1pEB9l.jpg

En daar was ze weer thuis, morgen maar een klein rondje rijden. Niet omdat het moet, maar omdat het kan!

Mooi dat de Hundee weer veilig de weg op kan. Misschien wel de meest vertroetelde Getz van Nederland... Het valt me op dat die dingen nu toch wel redelijk snel het straatbeeld beginnen uit te roesten. Bij mij op het werk werd een tijdje terug nog een rijdende en roestige Getz afgeleverd. Als er dan wat dingen stuk gaan als een koppeling, uitlaat, katalysator, of remleidingen dan is íe meteen economisch total loss.

Ha SVF, nou hij moet inderdaad nog wel even goed gewassen en gepoetst worden. Maar dat was me te koud.

Klopt qua sloop, toen ik een paar jaar geleden deuren nodig was, was het echt een drama om ze te vinden. Helaas, is dat nu anders ja. Misschien kan ik dan nu ook wat makkelijker een raam-mechanisme vinden.

Stif,

P74b6Uml.jpg

dit is het to do stuk(je) De Audi is een botsing geweest, er is iemand achterop gebotst. Maar hij staat op de lijst om (ooit) weer gemaakt te worden. Ik begreep dat broerlief (de eigenaar van de Audi) tegenwoordig weer een Audi van dit type heeft. Ik meen dat de auto "rechtgetrokken" moet worden, maar ja er zijn nog wat meer projecten, want dit is slechts een deel van het wagenpark.

Tegenwoordig werk ik zoals heel Nederland bijna thuis. Vanuit werk is dit heel erg goed geregeld.
e1PbG1Xm.jpg

Bij moeilijke vraagstukken helpt Ayo een pootje.

Op autogebied is er niet veel loos. De Getz maakt tegenwoordig weer één keer in de week een ritje. Nouja naar de supermarkt op 2 minuten rijden om daarna de boodschappen naar mijn ouders te brengen.

Pap zijn Rover doet ook niet veel, ja glimmen. De Lancia doet het meeste, die is nu pak-Ezel. Misschien was dit het moment om er mee bezig te gaan, maar zoals bij heel Nederland zijn zowel mijn ouders als ik druk in onze tuinen bezig geweest.

49645.JPG

Ik heb ook nog een heel erg gaaf boek gekocht, de achterste. Inderdaad over de autoindustrie van de Sovjet-Unie.
00000586.jpg

En een modelletje van de Moskvitch Aleko. Voor niet zoveel, maar ik merk dat ik op een beurs of rommelmarkt toch leuker vind om te kopen. Gelukkig maar.

Afgelopen weekend zijn mijn vader en ik flink bezig geweest.

In 2009 denk ik heb ik voor 75 euro een Combicamp vouwwagen gekocht. Die tipte mijn vader destijds. Tijdens de vakantie in Riga een paar jaar terug raakte de wind onder de voorkant en scheurde de boel uit. We, nouja pap, heeft dit toen genaaid. Vorig jaar tijdens de meeting in Bockhorn lekte de wagen ineens aan alle kanten, en moest ik toch eens gaan denken naar de volgende stap.

Het liefste zou ik een camper willen, maar ja bij de uitkeringsinstantie verdien ik veel, krijg ik veel waardering maar helaas geen loon waar ik een beetje een knappe van kan betalen, en een 2e project is ook niet echt iets waar ik op zit te wachten.

Een caravan dan... Ik vind een Eriba heel tof, maar die is belachelijk duur. Een Predom vind ik ook leuk. Maar ja waarom zou ik een caravan kopen.. Mijn ouders hebben er eentje, een 4 persoons die licht is. Wellicht als ik alleen zou gaan, zou ik een andere auto moeten kopen, maar dat is nu niet aan de orde.

De vouwwagen is leuk voor als ik alleen met mijn vader ga, of voor naar (buitenlandse) meetings. Een klapcaravan zou misschien het mooiste zijn. En toen stond er op Facebook bijna dezelfde vouwwagen, iets duurder als de 75 euro, maar in de buurt. En bij een bekende van een bekende.

En toen had ik 2 van die krengen, een in de stalling en eentje op het terras van mijn ouders. We hadden besloten om van 2 eentje te maken.. Mijn tent is slecht, maar op mijne zit een keuken, en de bak is geisoleerd . De nieuwe is geremd en de tent is afritsbaar, maar aan de buitenkant op de bak zit een scheur. De oude heeft een beter rek en een stevige bodem. Plus vinyl op vloer EN kussens. Dus zaterdag ochtend 8uur gingen Ayo en ik naar mijn ouders om te klussen.
0cKPgUGl.jpg

XI4R2Rhl.jpg

Na een uur popnagels uitboren konden we losmaken en verwijderen.
DXjrPUzl.jpg

Aan het einde was dit het resultaat.

DHeK5Uvl.jpg

Toen konden we de nieuwe openen om daar langzaam mee bezig te gaan. We willen in de bak het bed wat verhogen, zodat alle spullen in komen en je die niet steeds in de handen hebt. Dus bij de kringloop een lattenbodem, oh nee 2 gekocht. Dat scheelde toch wel heel wat werk, hoewel die ook wat moeten worden ingekort.
koSiDFZl.jpg

Als eerste heb ik de nummerplaat hanger gemonteerd, een hels karwei. Daarna gingen we het rek vervangen. De oude was makkelijker te hanteren en leek ook lichter te zijn, nou dat was me een pokkewerk... maar het is gelukt.

Misschien niet zo tof als het klussen aan de Lancia, maar ik vond het wel leuk om dit klusje, ehm klus, te delen. :)

Toch een berg werk verzet met die vouwwagen, netjes hoor! Ik heb toevallig vandaag een camper geboekt voor twee weken, 1 juni ophalen en dan gaan we 2 weken lang door het land toeren met als hoogtepunt Halti wat letterlijk het hoogste punt van Finland is. Wel een hele sjieke; een Aldria Matrix 670 SL dus een echt bakbeest ook.

Nog goede tips?

Kijk leuk project Peter. Ik merk gewoon dat ik het spannend vind om door te lezen! Meer meer meer!

Lekker nu de tijd voor nemen denk ik maar, dan heb je er komende jaren heerlijk veel plezier van! ;)

@ Nico,

Mooi! Vrijdag ga ik weer verder! :) Nog even geduld!
QFVs4jtl.jpg

Inmiddels heeft pa hem zo, we zouden hem naar t oud ijzer brengen, maar nu lijkt het chassis verkocht te zijn.

@ Zadelsnuiver,

bedankt! Dat klinkt goed, jouw trip! Mooie camper is dat!
48745022813_29266635ca_4k.jpg

Ik zelf ben niet zoveel in Finland geweest, ik ben ergens bij na de Noordkaap de grens over gegaan. Ik heb ergens op een eilandje overnacht. Dat mag in Finland, en dat was wel heel tof. Zeker als je een camper hebt. Ik weet ook nog dat veel parkeerplaatsen allerlei voorzieningen hadden, douches, wc's. Als jij een beetje speel kinderen hebt is dat vast tof!

Ik zal eens kijken of ik nog wat foto's kan vinden.

In Noorwegen had je bij de plek waar je de poolcirkel overging ook een museum/bezienswaardigheid. Wellicht is dat ook in Finland... Ohhh en natuurlijk het dorp van de kerstman!

Ik heb een Russische vriend die ook vaak naar Finland gaat, ik kan wel eens peilen waar of hij nog tips heeft! :D

Jaa dat klopt! Hier in Finland mag je waar je maar wilt je tent/vouwwagen/caravan/camper opzetten zolang het maar niet op privéterrein is. We wilden eigenlijk ook naar de Noordkaap maar de grens is waarschijnlijk tegen die tijd nog steeds dicht. Ik moet nog wel even uitzoeken wat ik met het grijswater etc moet doen want ik heb geen zin om veel op campings te gaan staan en daarnaast hebben veel campings aangegeven alleen mensen met een lidmaatschap toe te laten. Gelukkig kun je dacht ik ook bij de grotere tankstations je water kwijt dus dat moet ik nog even uitzoeken.

Laat maar horen of er nog wat tips jouw kant op komen (y)

Ik weet niet hoe het nu is "met Corona" natuurlijk. Ik had toen gewoon een campingcard van de ANWB, en in Polen hadden we de internationale ASCII-kaart. Dat is een soort pasje die kan kopen, die geeft korting (soms) en je hoeft dan niet je paspoort op de camping af te geven. Het was 2009 dat ik er was, maar ik meen, dat parkings of tanks-stations ook vuilwaterplekken hebben. En kijk ook eens naar Camper-plekken. Dat is een soort kruising tussen een campingplek en een parkeerplaats

Mocht het lukken, dan is de Noordkaap een aanrader! Toen ik er was, kon je met je entree kaart 2 dagen heen EN mocht je kamperen op de parking. Sowieso leuk is dat je boven de poolgrens over rendieren ziet lopen. Ook echt in het wild. Ik reed een dorp in

@ Barri,

leuk om te horen! Ik had eigenlijk een paar plaatjes geplaatst om even wat stof af te blazen, omdat ik af en toe de vouwwagen eens benoemd had. Ik hoor mijn vader nu al weer zuchten als we weer bezig zijn.. "even vasthouden, niet bewegen.... stukje naar achteren..." :T

Bedankt Ivo, hoe bevalt de vakantie? :D

Peter O zei:
Bedankt Ivo, hoe bevalt de vakantie? :D

Goed hoor, lekker thuis aan de klus. Zouden op reis gaan, maar logischerwijs is dat niet doorgegaan. Heb in de garage een mooie werkbank gemaakt, dus de tijd wordt goed besteed. :D We komen zeker nog een keer jouw kant op om die ordner met oude Autoweeks af te geven, ligt nog steeds voor je klaar!

Weer een hoop gedaan aan de Hundee!

Fijn dat Ayo je een beetje gezelschap houdt in deze tijden. Ook al kijkt ze alleen maar of er koffie in je beker zit. :p

@ Ivo

dat is ook zo! Ik kwam pas nog die krabber en de oude VW-magazines tegen. Dat moeten we inderdaad maar eens uitwerken. Woensdagmiddag 14.30 begint mijn weekend al, lekker met het mooie weer!

@ Adrie

Nee sorry, 1op18 kan ik niet kwijt. Ik leg me vooral toe op 1:43 en af en toe op het Matchbox formaat. Toch bedankt! (y)

@ Marc

thanks! Nu is ze ook mijn bureaustoel aan het warm houden. Ook zwaar werk hoor!

Goed phase deux…

Vrijdagmiddag 14.15 eindigde mijn werkweek. Thuiswerken biedt soms ook voordelen. Daarna snel boodschappen doen en dan Ayo vangen en richting mijn ouders.

0Fp7WE7l.jpg

Pap had al de beugel voor de keuken gemonteerd… We willen nog even kijken/denken of dit voldoende is qua steun.

Pap en ik dachten dat het rek waarmee je de tent zeg maar opzet vrij makkelijk over konden zetten. Uiteraard viel het in de praktijk tegen. De bevestiging was zo los en het rek eraf ook. Maar uiteraard paste het niet…
mUkvkl1l.jpg

Dus ook maar de “oude bevestiging” erop.
fqZbcryl.jpg

Grappig is dat beide vouwwagen in principe hetzelfde zijn (op een rem na) maar de “nieuwe” (uit 1989) was toen het goedkope model, dus op veel dingen is bezuinigd of veranderd. Heeft mijn oude 2 punten om de klep te sluiten, de nieuwe 1. Maar ook bijvoorbeeld de vloer van de tent en de bak is veel dunner.

Je voelt het al aankomen, de bevestiging moesten we ook zelf puzzelen…
Kuarj0Hl.jpg

IYs8MVJl.jpg

Maar wij wonnen natuurlijk…

86oaXrhl.jpg

Snel het pootje vervangen door een betere.

dkGV6hFl.jpg

Daarna was het tijd voor de isolatie weer aan te brengen, die hebben we zelf gemaakt. Doordat we de oude vloer in hebben gelegd, moesten we het hout iets korter maken.
ZQhZBuMl.jpg

De hoeken gaan we nu wel doen, maar daar moeten we eerst hout voor kopen...

Goed, het nadeel van de vouwwagen is de opbergruimte. Die is er niet... Je hebt dus je spullen soms meerdere malen per dag in de hand. Nieuwere modellen hebben een ruimte onder het bed. Dat wil ik ook maken. Maar dan wel low budget. Als het namelijk niet werkt, mag het hout de vuurkorf van pap. Ik wou een soort uitneembare latten gebruiken, maar mijn vader kwam met een lattenbodem. Bij de kringloop 2 gekocht. Eerst beide smaller gemaakt. Anders pas het niet in de bak.

OKeaZ71l.jpg

En daarna gingen we meten hoe hoog de boel mag zijn en op proefpootjes kijken als het allemaal past

78u8ykOl.jpg

Pootje gemaakt.

opeSVael.jpg

Hardboard aan de zijkanten, zodat de bagage niet kan schuiven.

fYLp7zll.jpg

De zijkant moet vrij blijven omdat daar de tentbuizen langs vouwen.

UfPygOEl.jpg

En zo ziet het bed er nu uit..

We gaan morgen verder. Want dan is het weekend!
Dan gaan we de boel dicht maken en ook eens goed kijken hoe we de bagage ruimte willen indelen en dan misschien ook zagen zodat we de lattenbodem als deksel uit kunnen nemen. Ik hoop dat we zondag de boel af hebben. Samen met nog wat kleine klusjes. Dan heb ik wel weer genoeg gelogeerd.

t2JShQVl.jpg

Ayo is een goede opzichter, die houdt bij wat pap en ik doen en hoelang onze pauzes zijn....

Mooi werk! Ik zie handige aanpassingen inderdaad.

Qua keuken beugel; is dit bedoeld voor tijdens stilstand of ook tijdens rijden? Er komt vooral tijdens rijden best wel wat torsie trillingen op de lasnaad te staan (door het bewegen van de keuken) en lasnaden zijn gevoelig voor vermoeingsbreuken. Voor tijdens stilstand kon het weleens genoeg zijn.

Bedankt Adrie!

@ Engineer2,

bedankt. De bevestiging is inderdaad voor rijdend; je zet de keuken erop, draait 2 knoppen vast en klaar. De keuken is trouwens van Rapido/Holtcamper. Het frame monteer je op de dissel en klaar. Hoewel het dus nergens extra op hoeft te leunen of bevestigd worden, vraag ik me wel af of ik dat niet voor de zekerheid wel wil doen. De oude dissel had wel 2 zij stukken, daardoor was er wat meer "schijnveiligheid" .
hIErvKDl.jpg

Het weekend begon vroeg, op woensdagmiddag reden Ayo en ik mijn ouders hun kant op.

Als eerste gingen we verder met de bedden.
mX9KhhKl.jpg

Terwijl mijn vader bezig was om de stopcontacten te monteren, ging ik bezig met de isolatie op maat maken, voor de bochten/hoeken
T6JgibLl.jpg

Hoe groot, de vlakken moesten worden. Dus alle meuk opzoeken proef neer leggen en dan veranderen...

Uiteindelijk hadden we de juiste indeling gevonden, we besloten om vrijdag eerst nog even goed te kijken en dan gingen we de bedden zagen/indelen.

S0T515Al.jpg

Met een restje van de oude konden het hardboard mooi buigen, nat maken en vast zetten, die zouden vrijdag mooi in de juiste vorm zijn.

Op vrijdag gingen we als eerste het oud ijzer wegbrengen..
9kq0SAhl.jpg

Het onderstel hebben we voor 50 euro verkocht.
Samen met de oude deuren van de Lancia, de spatborden van de hyundai, de rest van de vouwwagen en nog wat meuk hebben we nog 140 kilo aan oud ijzer. Nog eens 14 euro verdiend.
cW4wHUjl.jpg

Extra pootjes eronder voor de vlak indeling.
WHcStnyl.jpg

De eerste opening is een feit... Voor de stevigheid komen er nog latjes op om de lattenbodem niet uit elkaar te laten gaan. Daarnaast blokjes zodat de de deksel niet eraf gaat.
poGTKTbl.jpg

gTTPqpPl.jpg

De hoekjes kunnen we nu ook afvinken, hardboard erop en de isolatie. Mooie afwerking in het midden van het schot..
NxkPOc9l.jpg

Terwijl pa de mistlamp monteerde, ging ik niet alleen plamuren maar ook een hoekje maken die helaas was afgebroken.
MJZplXvl.jpg

FDwENASl.jpg

De vloer kreeg ook een frisse nieuwe laklaag.

aBBtg8wl.jpg

Alles ligt er in nu, voorin ligt de kleding, gevolgd door tent/luifel en tafel. De WC en oven zijn iets te hoog, die kunnen dus alleen tijdens het reizen er staan. Rechts weer kleren, gevolgd door een vak met spullen en dan de stoelen.
Dit is zeg maar de "stalling opstelling"

isr6WNal.jpg

Gelukkig, denk ik, zaten er geen kussens bij de nieuwe, dus ik kon mijn eigen weer gebruiken. Pap en ik gingen toen als 2 echter Martiens de boel stylen....

7UiidTDl.jpg

Gordijnen ophangen...
ofhhUTnl.jpg

De binnentent monteren...

We moeten nu nog 2 dingen doen, het lampglas van de mistlamp monteren EN de buis voor de tentstokken monteren. Dat doen we deze week. Dan ga ik weer klussen in de tuin denk ik :T

Peter O zei:
@ Engineer2,

bedankt. De bevestiging is inderdaad voor rijdend; je zet de keuken erop, draait 2 knoppen vast en klaar. De keuken is trouwens van Rapido/Holtcamper. Het frame monteer je op de dissel en klaar. Hoewel het dus nergens extra op hoeft te leunen of bevestigd worden, vraag ik me wel af of ik dat niet voor de zekerheid wel wil doen. De oude dissel had wel 2 zij stukken, daardoor was er wat meer "schijnveiligheid" .
Ik zou het eerder andersom benoemen: deze huidige constructie geeft wat meer 'schijnstevigheid'. Het lijkt heel wat als je er nu even aan gaat hangen, maar met de juiste trillingen tijdens het rijden is het zo gebroken!

Overigens leuk om te volgen dit knutselwerk. Hoe je voor heel weinig toch behoorlijk op stand kan kamperen. :)

@ MWH

hmm, ja misschien komt het niet helemaal over wat ik bedoelde.. Die beugel is origineel ook zo gemonteerd, zonder steunen. Zowel op mijn oude vouwwagen, als op het ding waar ik hem van heb gehaald. Mijn oude dissel had zijsteunen, maar de keuken leunde daar niet op. Sterker nog, hij raakte het niet eens aan. Maar toch gaf dat gevoelsmatig inderdaad meer "veiligheid" dan dat het zo is.

Ik zag ook een versie met 1 balk, waar je je keuken op monteert, dat lijkt me wel "eng".

Maar goed ik had het misschien wat beter moeten verwoorden. Dat is soms het nadeel van online iets delen. Ik kan me voorstellen dat het meer gammel lijkt dan dat het is. Maar in praktijk is het wel een stevige constructie, het komt op de foto ook niet helemaal uit.

De oude was echt de grap van de eeuw, die heb ik letterlijk gekocht om een keer op vakantie te gaan (en om het gedram van mijn vader te laten stoppen) en als het wat was, misschien eens een nieuwere of mooiere te te kopen. Die heb ik voor 75 euro gekocht, ik ging zonder verwachting heen, vooral ook om mijn vader te pleasen.
Toen de eigenaar de boel open deed dacht "oh ja das wel mooi" , toen de mevrouw zei "ik heb de tuinslang al klaar zodat je kan zien dat ie niet lekt" wist ik dat ik een goede koop zou doen. De nieuwe was wel wat duurder en eerlijk is eerlijk, hoewel er vele pluspunten zijn, was de oude toch meer waar voor zijn geld.

@Ivo,

bedankt! Ja, ik vind dit ook leuk werk, ontwerpen, maken, proberen, beter maken.

Ik dacht eerst daar staat een grote printer, maar blijkt de WC te zijn, nou ja het is beide om iets te drukken.

Mooi werk, nu naar een camping en testen.

A3 White zei:
Ik dacht eerst daar staat een grote printer, maar blijkt de WC te zijn, nou ja het is beide om iets te drukken.

Hahaha!

Goed werk verricht Peter, ziet er heel netjes uit!

@ Adrie

Nee das de wc... Dat was een grappig verhaal.. De caravan van mijn ouders heeft ook een wc, die was voor 's nachts en bij hoge nood. Tijdens de test vakantie de eerste keer, was de eerste overnachting op lange minuten lopen van het toilet gebouw. Bij thuiskomst bijna rechtstreeks naar de vrijbuiter om de goedkoopste te kopen.

Nu ben ik niet per se een luxe paard, maar sommige dingen vind ik wel fijn. Nou de volgende vakantie ging ik met een vriendin naar (Zuid)Frankrijk. Toen we onze spullen in de wagen deden, zei ze als eerste ... "wc, nouja is misschien handig maar niet nodig... Kachel, ehm ja we gaan naar Frankrijk, laat maar thuis." Beide toch maar wel meegenomen. We waren nog geen 10 minuten op de camping, "fijn dat je de wc hebt meegenomen, toiletgebouw is wel een eind." Uur later, "zullen we de kachel aandoen?"

@ Brent, dankje!

Gisteren zou ik de laatste dingetjes doen, om daarna de vouwwagen weer op het terras van mijn ouders zetten, waarna de volksverhuizing zou plaats vinden (Lancia uit de carport/garage, vouwwagen op de inrit etc... Nou dat liep even anders...

uPUYVq6l.jpg

Als eerste gingen we deurtjes maken... Hoewel het kussen erover hangt, is dit wel wat netter. Dit was wel een leuk momentje, pap vond het onzin, maar toen ik mijn idee uitlegde, gaf hij me gelijk...
TQxO2hRl.jpg

Daarna gingen we de safe monteren, vooral voor het paspoort, misschien voor een mobieltje.. Groter is ie niet.
xn5uWdol.jpg

Met tot slot het laptopslot.

Toen we hem dicht wouden klappen, wou dit niet... Nouja de klep wou niet helemaal dicht.. Raar want we hadden het getest. Eerst de kussen van het bed, geen extra resultaat, toen wat meer onder zoeken, een buis komt op het bed... bed wat verschuiven, geen resultaat. Toen gingen we meten (weer), het zou moeten passen, ah het matras houdt wat tegen, die gedraaid (fijn dat ie uit 2 delen bestaat), geen resultaat.. Tent los maken om te zien waar het vast loopt, en wat blijkt de achterste buis is krom... Die loopt taps, en dan ook maar alleen aan de rechterkant.

We hebben nu de vraag bij combi-camp lopen of dit hoort of niet..Hoort het, dan gaan we misschien het bed maar wat "bewerken" , hoort het niet, misschien kunnen we dan de buis wat buigen (ofzo).

MAAR er is nog een optie, in onze geïrriteerdheid zeiden we "dan verpatsen we hem toch" . Dat is natuurlijk praat die niet echt serieus is, dus na de rits weer vast gezet te hebben, en onder het genot van een biertje in de zon maar gingen kijken hoe en wat de vervolgstappen zouden zijn, zat ik even op Marktplaats te kijken, tot mijn verbazing zag ik 2 wagens staan die identiek zijn, de ene heeft een vraagprijs van 2000 euro, de andere van 1500. Met veel views (en opslaan) , dus ik wil dat even een beetje in de gaten houden, want dat zou gouden handel zijn.

Ik heb met deze geen band, alleen met de stickers op het frame (van campings waar ik ben geweest) en de kussen,vloer en gordijnen. Die zijn van mijn oude. Dus ik kan er wel afscheid van nemen.

Maar dat ga ik alleen doen als ik echt (dikke) winst kan maken, voorlopig is het plan om dit weekend samen met Ayo maar weer te gaan logeren en dan kijken naar het vervolg. (stiekem zag ik al wel een fraaie klap-caravan staan, maar dan moet ik hem wel goed verkopen ;) )

Dat zou wel een hele leuk winst zijn Peter! Zeker de moeite waard om te overwegen, al ligt het er ook aan wat je van de winst weer terug kunt kopen zeg maar. Ik denk dat prijzen van caravans en vouwwagens en zulks wel flink zullen stijgen aangezien veel mensen er dit jaar voor zullen kiezen om in eigen land te blijven. Wat dat betreft dus wel een perfecte tijd om een handel in opgeknapte vouwwagens op te starten (y)

En wat jij hebt gedaan met het staal naar de schroothandelaar zo had ik een buurman die oude caravans sloopte voor het aluminium. Werkte bij rijkswaterstaat en deed het op die locatie in de “stand by” uurtjes.

Beetje uitpluizen, huisvlijt, pa te vriend houden, en dan komt die oost Duitse klassieker net een paar goede deals in het zicht.

Nou grappig dat jullie dit zo zeggen he? (ik had je bericht gemist Zadelsnuiver)

Pas deelde mijn collega op FB een bericht. Zij is erg gelovig en deelt vaak dingen van mensen uit haar kerk, dus ook dingen die mensen willen verkopen. Ditmaal was het een Caravan. Die was 7 jaar nieuwer dan die van mijn ouders, verder identiek (1994 versus 2001) ik zei toen gekscherend, wat denk je wat dat moet kosten tegen mijn ouders..

Dat ding kostte 4000 euro. Mijn vader zei toen, nou verpatsen! Dus ik keek op Marktplaats, en voor eentje uit 1993 die minder mooi was, werd doodleuk 2500 gevraagd.

Mijn ouders doen hem natuurlijk niet weg, krijgen ze ruzie met Ayo en mij. Maar toen we wat verder keken zag je inderdaad al wel dat prijzen wat lijken te stijgen.

Maar ik zag ook toen ik even keek bij de vouwcaravans dat die ook wat duurder waren geworden, dat aanbod is sowieso kleiner natuurlijk, maar toch.

Ik ben persoonlijk niet zo'n switcher, vroeger wel. Mijn Polo's hebben het elk 2 jaar uitgehouden, maar de Lancia 7 jaar, de Hyundai ook al weer een hele tijd (6 jaar) . Mijn vouwwagen 10 jaar. Ik hecht me ook wel wat aan dingen denk ik, of ben tevreden. Ik kijk wel eens op marktplaats, maar nooit echt met de intentie om iets te kopen.
Maar toen ik die prijs zag, dacht ik "vinger in de keel, bier eruit, snel dat ding op het terras zetten en morgen foto's maken. Ik zet de Lancia op straat, scheelt weer. Duurt lang"

Adrie, qua ijzer heb je een punt ja. Er was een tijd dat ik zelfs blikjes wou bewaren, voor oud ijzer :T Daar zijn we uiteindelijk maar mee gestopt, dat meurde iets te.

Ik had graag de vouwwagen af willen hebben inderdaad, dan konden we eens kijken naar de Lancia. Maar ja dat is niet anders nu, ik moet ook eerlijk bekennen, ik heb ook niet echt een drang om een rondje te rijden erin.. Ik heb wel 2 bandjes gekocht bij de kringloop, voor 5 cent per stuk. De ene is van Barbara Streisand, de andere van een Chinese artiest. Dat is eigenlijk ook een update waard.. (Ayo ga van mijn telefoon)

Terug
Bovenaan