Eenvrijeusernaamiserbijnaniet - Alfa Romeo 4C & Stelvio Quadrifoglio & Fiat 500X Sport DolceVita & Jaguar XKR Convertible

Beste mensen,


Update: autobezit tot 26-10-2016. Dikgedrukt is in huidig bezit.

2006: Nissan Sunny 1.6
2007: Fiat Punto 1.2 16v sporting
2008: Fiat Bravo 1.4 SX
2010: Fiat Stilo 1.6 16v Abarth look
2012: Fiat Bravo 1.4 T-jet sport plus
2014: Abarth 500
2015: Alfa Romeo Giulietta multiair
2016: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde Rosso Competizione Limited Edition 500
2017: Alfa Romeo Giulietta Quadrifoglio Verde TCT Launch Edition
2018: Alfa Romeo 4C
2018: Lancia Ypsilon TwinAir platinum
2018: Mercedes Benz w204 C Coupe amg trim
2021: Alfa Romeo Stelvio 2.0T
2022: Fiat 500S Cabrio
2022: Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio
2023: Fiat 500X Hybrid Cabrio DolceVita
2025: Jaguar XKR Convertible


Hierbij presenteer ik jullie mijn Fiat Bravo Sport. Na een aantal andere Fiat's (Bravo '98, Punto Sporting 2001, Stilo sporting 2003) sinds november eigenaar van een Bravo Sport.

Ik heb de auto begin november geïmporteerd en staat sinds 8 november op kenteken. Importeren was appeltje eitje.

De auto heeft zeer veel opties, maar de meest in het oog springende even uitgelicht:

- Gescheiden klimaatcontrole
- Cruise control
- Xenon koplampen met sproeiers
- Stoelverwarming
- Hifi-audiosysteem(beste in zijn klasse!)
- Blue & Me entertainment
- Knie-airbag
- Navigatie (pijltjes)
- Parkeersensoren
- Sportonderstel/Sportknop (meer vermogen, zwaarder sturend, gasreactie etc.), sportinterieur, etc.

De auto heeft standaard 150PK, maar is sinds gisteren gechipt naar 175 PK. Het koppel moet dicht tegen de 300NM aanzitten. Een waar koppelbeest. In de tussensprint belachelijk snel. Wonende op de grens is het dus erg leuk om af en toe even de A31 op te rijden.

Paar foto's:

15qrewh.jpg


2ekum4p.jpg


Vragen en/ opmerkingen hoor ik graag. Tevens zal ik hier een beetje de vorderingen rondom de auto bespreken. Veel zal er niet veranderen hoor!
 
Laatst bewerkt:
Zoals ik je tijdens je zoektocht al meldde: fraaie auto, ik blijf het jammer vinden dat je ze zo weinig ziet. Veel plezier ermee, maar dat zal wel lukken met de Autobahn naast je deur.
 
Bofkont zei:
Ah geweldig man, prachtige wagen (y)
Heb je ook interieur foto's.

Bedankt voor alle reacties!
Ik zal morgen eens foto's van het interieur maken en die uploaden.

R-W zei:
Lekkere auto! Zie je onbegrijpelijk weinig imho.

Dat vind ik helemaal niet erg :p

JW01 (vanaf een Appel) zei:
Logo_Bravo.jpg
[size=x-large]![/size] (y)

Erg mooie auto. Zijn ze qua uitrusting ook vegelijkbaar?
Hij heeft dan geblindeerde ramen achter, ik heb stoelverwarming. Verder heeft hij een armsteun, ik niet. Overigens komt die er nog wel in. De armsteun is bij een Bravo wel vrijwel onbruikbaar (te ver naar achteren), maar staat toch wel mooi.
Verder zijn de auto's identiek. Allebei gechipt naar 175PK, en op de autobahn daarmee ook exact even snel.
 
Fantastische mooie auto!

Heb toevallig vandaag net een review van mijn Bravo sport geplaatst. Ook geimporteerd. Ben eigenaar sinds een maandje.
Hiervoor ook een Bravo gehad. Het blijft een plaatje om te zien deze auto.

Erg goede keus!
 
150sport zei:
Fantastische mooie auto!

Heb toevallig vandaag net een review van mijn Bravo sport geplaatst. Ook geimporteerd. Ben eigenaar sinds een maandje.
Hiervoor ook een Bravo gehad. Het blijft een plaatje om te zien deze auto.

Erg goede keus!
Ah, dat is wel heel toevallig! Leuke review ook. De gehele auto, maar zeker de 1.4 t-jet is inderdaad een snoepje! Zit je ook al op het Fiat Bravo forum?
 
Ah idd lees nu dat hij ook gechipt is, mooi vermogen.
Wie heeft het gedaan?

Heb zelf een JD gechipte audi S3 quattro gehad, 260pk en 350nm, je kunt je vast voorstellen hoe dat was :)
Ook een bommetje :cool:

Maar belachelijk snel?

Moet je voor de lol eens een ritje meemaken met mijn broer zijn gechipte bmw E90 330d.
260pk 600nm o_O :eek:

Ontaard snel:cool:
 
Ik denk Squadra tuning Bofkont.

Erg fraaie auto. (y) Vooral met een chip ook lekker snel.
 
Ja squadra is het beste adres voor fiat/alfa/lancia.
Dus ik hoop voor de eigenaar dat hij daar is geweest, ziptuning moet je echt weg blijven als je je wagen heel wilt houden.
 
ik begrijp ook eigenlijk niet waarom je hem zo weinig ziet. Heb er een gehad met 1.9 diesel als leenauto voor een week. Model was destijds echt net op de markt, zal wel iets van 6 jaar gelden al weer zijn. Heerlijke auto, die zelfs na zn leeftijd nu nog steeds fris uit ziet.
 
Beter laat dan nooit, maar hier nog wat foto's van het interieur:

Subwoofer kofferbak:
348hyxz.jpg


2je1z7s.jpg


dq25g1.jpg


28a72gp.jpg


sqnyhl.jpg


2nqck6c.jpg


jpzxbl.jpg


a3d27o.jpg


Tuning is overigens door Tunex gedaan. Ik heb contact gehad met Squadra, maar vond hun resultaten tegenvallend voor zeer veel geld. Ik ben erg content met het resultaat overigens. De vraag wat beter is: of voorgeprogrammeerde software of tuning op maat laat ik graag in het midden. Feit was wel dat Tunex geen grenzen opzocht (ze hebben 10PK verminderd ten opzichte van hun eerste softwareversie) om het spul heel te laten en tevens hele goede garantievoorwaarden heeft.
@Bofkont: ik heb voor mijn werk in het verleden met zeer veel (snelle) auto's gereden, maar weet dat je voor de tussensprint nu iets serieus moet aankomen om bijvoorbeeld de 80-120 tussenacceleratie bij te houden. Een s3 met 260 PK is natuurlijk een bommetje waarmee je tussen de 100 en 180 sneller bent dan 98% van al het andere spul op de weg. De Bravo zou nu overigens ook niet meer vermogen moeten hebben, want hij heeft nu geregeld tot de 70 moeite met het op de weg te krijgen.
 
Prachtig interieur man (y)

OM even de discussie squadra voort te zetten, bij dit adres weet je wel zeker dat het vermogen wat ze opgeven gehaald wordt.
Bij andere adressen is dat nogal twijfelachtig, ik blijf het herhalen squadra is en blijft echt de beste voor Fiat/Alfa/lancia.
Maar het gaat erom dat jij tevreden bent, en dat is het geval zo te horen (y)
 
Bofkont zei:
Prachtig interieur man (y)

OM even de discussie squadra voort te zetten, bij dit adres weet je wel zeker dat het vermogen wat ze opgeven gehaald wordt.
Bij andere adressen is dat nogal twijfelachtig, ik blijf het herhalen squadra is en blijft echt de beste voor Fiat/Alfa/lancia.
Maar het gaat erom dat jij tevreden bent, en dat is het geval zo te horen (y)

Dank! Vooral over de afwerking ben ik te spreken. Ook de materialen zijn mooi, maar verschrikkelijk lastig schoon te houden.
Als alleen kennis een rol speelde, was ik ook blind voor Squadra gegaan. Helaas vallen mij toch een aantal zaken tegen. Een andere optie die ik nog boven Squadra verkoos was Unlimited Tuning te Amersfoort wegens hun samenwerking met het Bravo forum en testbank. Zij hadden bij een forumlid van het Bravo forum zijn auto naar 1 testrun van 155 PK, naar 196 PK gebracht. Ongelooflijk!
Hij rijdt nu met 180PK en 300NM rond om het geheel heel te houden.

Mijn exacte vermogen weet ik niet, maar mijn gevoel zegt genoeg. Tunex basseert hun waarde op veel testen met verschillende Bravo's op hun testbank.

PS. Ik heb ooit in een gechipte nieuwste model 535D gereden. Totaal belachelijk, gezien het chassis duidelijk geen raad weet met het vermogen. Bij maximaal koppel deed het de gehele koets trillen. Snel is leuk, maar je hebt ook overdaad.
 
Oke dus andere tuners zijn er ook serieus mee bezig begrijp ik (y)
Tja een 535D nog chippen is gekkenwerk, net als de 330D van broer, die is origineel eigenlijk al bloedsnel.

Persoonlijk vind ik vind ik bloedsnel weinig aan, vooral de souplesse hoe makkelijk het een motor kan doen vind ik veel interessanter.
Echt hard rijden doe ik niet meer, die tijd heb ik wel gehad.
 
Bofkont zei:
Oke dus andere tuners zijn er ook serieus mee bezig begrijp ik (y)
Tja een 535D nog chippen is gekkenwerk, net als de 330D van broer, die is origineel eigenlijk al bloedsnel.

Persoonlijk vind ik vind ik bloedsnel weinig aan, vooral de souplesse hoe makkelijk het een motor kan doen vind ik veel interessanter.
Echt hard rijden doe ik niet meer, die tijd heb ik wel gehad.

Veel hard rijden doe ik ook niet. Ik ben meer van het comfortabel cruisen en zelfs het hypermilen. Kan ook prima in deze auto. Had met enkel stadsverkeer dit weekend 1 op 14.2. Niet slechts met 3,5 graden buiten.
Het verschil in karakter met sportmodus aan en uit is erg groot. In een tussensprint in de 6 van 80 naar 120 scheelt het 2,1 seconden! Ook gaspedaalresponse en sturen zijn in de normale modus veel rustiger. In de normale modus nodigt het dan ook veel meer uit tot lekker cruisen en te genieten van de heerlijke stereo.
Maar ik merk dat ik me nu in deze Bravo wel telkens erg moet inhouden. Die turbo komt er zo mooi in, spoelt zo heerlijk op (geluid), dat je toch in iedere versnelling even wilt meepakken... ;-) Zal na verloop van tijd wel minder worden.

Maar kom ik op plattelandweggetjes, tsja, dan is het wel standaard feest.
 
Ja een turbo motor hitst toch altijd wat meer op, die heerlijke druk in de rug bij vol koppel is altijd geweldig :cool:
Ja het verschil met de sportmodus en aan/uit is erg groot weet ik ook.
Heb een tijdje geleden eens proefgereden in een alfa romeo giulietta 1.4 multiair 170pk, daar viel erg op.
Trouwens ook een erg leuke wagen was dat.
 
Bofkont zei:
Ja een turbo motor hitst toch altijd wat meer op, die heerlijke druk in de rug bij vol koppel is altijd geweldig :cool:
Ja het verschil met de sportmodus en aan/uit is erg groot weet ik ook.
Heb een tijdje geleden eens proefgereden in een alfa romeo giulietta 1.4 multiair 170pk, daar viel erg op.
Trouwens ook een erg leuke wagen was dat.
Guilietta's zijn inderdaad mooie auto's alhoewel ik zowel bij de MiTo als de Guilietta niet kan wennen aan het front. Waardevast is laatstgenoemde overigens wel!
 
Zo, de Stilo is verkocht. Door de Bravo als opvolger is de Stilo overbodig geworden. Afscheid wordt genomen van:

6r4x95.jpg


Nu waren wij vandaag voor vrouwlief naar het hoge noorden gereden voor een leuke Barchetta. Helaas was de auto niet wat we hadden gehoopt. Maar dat biedt natuurlijk ook weer mogelijkheden. Gelijk even op marktplaats gekeken wat er nog meer beschikbaar was en via Zwolle terug naar huis gereden. In Zwolle wel een leuke deal beklonken. Dinsdag haal ik haar op.

qyg76p.jpg


In bijna nieuwstaat verkerend interieur met airco en leder. Paar kleine gebruikerspoortjes aan de buitenkant, maar dat valt makkelijk te overzien. Hopelijk wederom een probleemloze Fiat!
 
mooie auto.....veel plezier ermee!!

geen luxe kentekenplaten gekozen?
 
Ah geweldig een Barchetta !!
Vroeger thuis had mijn broer ook eentje, een zwarte.
Geweldig leuk sturend en vlotte cabrio!
En ook zeer robuust ook nog eens deze 1.8 16v blokken.
Nokkenasversteller is een kwaaltje, duidelijk te horen bij het starten, als je een ratelend geluid hoort weet je hoe laat het is.
Meestal worden ze preventief gelijk vervangen met de distributieriem.
 
Fantastische wagen! En de 1.4 T-Jet is een ontzettend fijne, mega betrouwbare motor! Een van mijn beste vrienden bezit een 1.9 16V mJTD Sport (zelfde uitvoering dus) in de kleur Maranello Rosso, ook zo'n prachtige wagen! Ontzettend jammer dat je ze niet meer ziet, die Bravo's.
 
gisteren is er op me werk ook een Barchetta ingeruild....de klant ging weg met een nieuwe Aygo.....

mooie auto met naar 130.ooo op de klok....(y)
 
Nou... Dat was een deceptie. Een heel lang verhaal, kort omschreven: de koop is niet doorgegaan. Te veel verborgen roest en dingetjes waardoor ik het simpelweg niet meer aandurfde.
Er is wel wat anders gekomen. Er staat hier nu een compleet dealer onderhouden, antraciet grijze MG MGF voor de deur met leer, stoelverwarming, hardtop en nog wat opties. Motor: de 1.8 multipoint injectie, met 120 PK. Wat een geweldig scheurapparaat en in praktisch nieuwstaat. Gisteren vanaf Heiloo er mee naar Twente gereden en zelfs op de A1 met een grijns in de auto gezeten. Vrouwlief is er helemaal mee in haar nopjes. Zij moet er tenslotte dagelijks mee naar werk rijden.
Ja, zeer rationele keus.... o_O

Foto's volgen.

De Bravo haal ik vandaag op met een nieuwe distributieriem, multiriem en spanrolletjes.
 
Ah jammer man, roesten kan de barchetta idd.
Modellen na 1998 zijn stukken beter, ik had nog even doorgezocht.
Zo'n MG is zeker wel een leuke wagen, maar kwa sturen en snelheid haalt hij het niet bij de Barchetta.
Ook technisch is de fiat echt beter.
 
Bofkont zei:
Ah jammer man, roesten kan de barchetta idd.
Modellen na 1998 zijn stukken beter, ik had nog even doorgezocht.
Zo'n MG is zeker wel een leuke wagen, maar kwa sturen en snelheid haalt hij het niet bij de Barchetta.
Ook technisch is de fiat echt beter.

Ik durfde het echt niet meer aan Bofkont. Het Barchetta forum was voor mij doorslaggevend. Typ op google eens Barchetta en roest en MGF en roest. Dat lijkt me duidelijk.
Technisch zal de Fiat inderdaad iets beter zijn, maar deze MG is zo secuur onderhouden en heeft zoveel aandacht gehad dat ik het wel aandurfde. En zeg eens eerlijk, achterwiel aandrijving en middenmotor: (y):p:D
 
Mooie Bravo :) heb m zelf als 1.9 JTD, zal als 3e Bravo rijder wel een ''mijn auto'' topic plaatsen
 
De MG is zeker wel een leuke wagen, maar de koets is niet heel erg stijf, dus heel erg goed rijden ze nu ook weer niet desondanks de RWD en middenmotor, en kwa sturen kunnen ze best listig zijn als je niet goed op past. Persoonlijk had ik nog even doorgezocht naar een goede barchetta. Vanwaar die grote haast voor een ander auto voor de vrouw?
 
Bofkont zei:
De MG is zeker wel een leuke wagen, maar de koets is niet heel erg stijf, dus heel erg goed rijden ze nu ook weer niet desondanks de RWD en middenmotor, en kwa sturen kunnen ze best listig zijn als je niet goed op past. Persoonlijk had ik nog even doorgezocht naar een goede barchetta. Vanwaar die grote haast voor een ander auto voor de vrouw?

De dag dat ik de Bravo kocht, werd haar scooter gestolen. Daar reed ze elke dag de 15km naar werk mee. Ze heeft daarna tijdelijk de Stilo gereden. Maar omdat deze afgelopen zaterdag verkocht werd moest er echt snel iets anders komen, want we zaten enorm met vervoer omhoog, gezien er maar 1 auto beschikbaar was.
 
oh ik lees verkeerd geloof ik en ben door de foto op het verkeerde been gezet. De barchetta is een MG f geworden?
 
vectrafan zei:
oh ik lees verkeerd geloof ik en ben door de foto op het verkeerde been gezet. De barchetta is een MG f geworden?

Yes. Van het weekend zal ik even foto's maken. Prachtige antraciete, dealer onderhouden, redelijk vol uitgerust, MGF. Ik heb gisteren even paar binnenweggetjes gepakt en dat is echt heerlijk met dit ding. Klinkt overigens ook (y)!
 
Ik zag je berichtje op het barchetta-forum, had je nog de tip gegeven de dorpel eraf te schroeven en onder de mat te kijken.

Helaas, ook barchetta's zijn niet meer de jongste, en zeker bij een cabrio, wordt roest bij lekkage een issue.

Veel plezier met je MGF. Overigens, dat barchetta's van na 1998 minder roesten is een misverstand, die gaan net zo hard. Relevant is dat de auto goed tegen roest is behandeld en geen lekkage heeft gehad. Het bouwjaar is bij een auto van 18 jaar minder relevant dan het onderhoud.
 
Oke dat heb ik dan mis begrijp ik, vanaf welk jaartal zijn ze dan wel betrouwbaarder kwa roest?
De facelift modellen? meen het ooit eens te gelezen hebben dat ze vanaf bepaalde bouwjaren minder roest gevoelig waren.
 
MGF is ook niet verkeerd. Is de koppakking al vervangen? Anders ben je sowieso aan de beurt. De vraag is bij deze motor niet of maar wanneer hij vervangen moet worden.
 
Eigenlijk zijn ze vrijwel allemaal even gevoelig. En dan eigenlijk relatief ongevoelig. Gevoelige plekken zijn de bodemplaten en de wielkuipen. Voordat je er een koopt, m op de brug zetten en goed bekijken, maar dat geldt voor elke 10 tot 18 jaar oude auto.

Bij de barchetta kom je er nog relatief vaak goed vanaf, omdat veel autos als mooi-weer auto zijn gebruikt. Laten we eerlijk zijn, al het andere spul van 95-2000 rijdt allemaal al niet meer.
 
Joël D. zei:
MGF is ook niet verkeerd. Is de koppakking al vervangen? Anders ben je sowieso aan de beurt. De vraag is bij deze motor niet of maar wanneer hij vervangen moet worden.
Ja deze is niet al te lang geleden nog vervangen. De auto heeft de afgelopen 7 jaar maar 9000 kilometer gelopen en heeft altijd binnen gestaan! Echt, in nieuwstaat verkerend.
Helaas heb ik wegens drukte nog maar 1 foto kunnen maken, maar die wil ik jullie niet onthouden:

nn9ncp.jpg
 
Leuke auto die MG! Die Bravo is ook erg gaaf. En als ik het goed zie op de foto's woon je ook in het Oosten des lands?
 
Mooi wagenpark! De Bravo is echt een ondergewaardeerde auto, en voor een MGF heb ik altijd een zwak gehad. Erg jammer van de Barchetta, maar dit is minstens zo leuk toch :D
 
Leuke mgf! Die doet qua uiterlijk zeker niet onder voor een barchetta!

Bravo's zijn ook leuk. Zeker met zoveel pk's. Voor wat betreft het chippen: Ik zie hier vaak sqaudra langs komen, en tunex. Wat dacht je van Savali? Gespecialiseerd in fiat en daar hou je echt de fabrieksgarantie als je die nog mocht hebben. En voor een nette prijs.
 
Di€sel zei:
Leuke mgf! Die doet qua uiterlijk zeker niet onder voor een barchetta!

Bravo's zijn ook leuk. Zeker met zoveel pk's. Voor wat betreft het chippen: Ik zie hier vaak sqaudra langs komen, en tunex. Wat dacht je van Savali? Gespecialiseerd in fiat en daar hou je echt de fabrieksgarantie als je die nog mocht hebben. En voor een nette prijs.

Helaas zit er geen motorgarantie meer op. Ik heb het chippen reeds al gedaan en ben er erg blij mee. Wel, om het volledige vermogen onder de 80 te benutten, moet het droog zijn en niet kouder dan 5 graden. Anders: wheelspin. Over de kwaliteit van Tunex ben ik te spreken. Ze hebben ook het sturen op de sportstand nog wat zwaarder gezet en het blok hangt nog mooier aan het gas. In de normale stand juist iets zuiniger en heerlijk relax.

Oftewel: geen spijt van!

Wat betreft de MGF, dank! Als mijn vriendin belt ben ik elke keer bang dat ze met pech staat (o_O), maar hij doet het nog steeds vlekkeloos! Geen idee, maar ik denk dat die auto me eerst echt zal moeten overtuigen.
 
Di€sel zei:
Leuke mgf! Die doet qua uiterlijk zeker niet onder voor een barchetta!

Bravo's zijn ook leuk. Zeker met zoveel pk's. Voor wat betreft het chippen: Ik zie hier vaak sqaudra langs komen, en tunex. Wat dacht je van Savali? Gespecialiseerd in fiat en daar hou je echt de fabrieksgarantie als je die nog mocht hebben. En voor een nette prijs.

Savali is een schim van vroeger helaas, en koopt de software volgens mij bij squadra.
Het is overgenomen na Sam van Lingen failliet is gegaan, vroeger deden ze nog blokken opboren/nokkenassen etc etc etc
Nu is het enkel een sticker en een chip.
Tja die goede oude tijd is helaas niet meer :cry:
 
Terug
Bovenaan