Arosa & Meike - Krijgt onze Rugzak een MakeOver ??

A

Anoniem

Guest
Zo'n 2 jaar geleden kwamen we met de trieste mededeling dat de Nissan Figaro eruit zou gaan. Arosa kon tegen een erg scherpe prijs de Ford Fiesta van zijn vader overnemen en de Ypsilon was ons te praktisch om weg te doen. Al met al, dat verhaal kennen de meeste wel...

Al een jaar was Arosa al aan het kijken naar roadstertjes, maar totaal niet praktisch + te hoge kilometerstanden voor wat betreft het budget. Alhoewel wij de Figaro nooit ECHT gemist hebben (wel mooie herinneringen aan), mistten wij beide wel het open rijden. Dus dan ga je soms op internet kijken naar CC's zoals de 207cc, Copen is een comeback-kid in onze zoekcriteria en automatisch eigenlijk kwamen de grotere CC's in beeld.

Waarom dan ? De Fiesta was toch zo goed ? Ja, absoluut. Helemaal niets mis mee. Rijd lekker, betrouwbaar, geen gezeik aan je kop. Helemaal geen problemen mee. Maar het is nooit de keus geweest van Arosa om de auto te kopen vanwege het model, puur het financiële voordeel was hiervan de doorslag. Maar in ruim 2 jaar tijd is er heus wel eens een krasje of deukje bij gekomen. Vervelend, maar hij kon zich er niet echt druk om maken. Net zoals het wassen van de auto, het deed hem weinig. Het was gewoon niet zijn auto. Een erg goede A-naar-B auto, maar meer ook niet.

Zoals gezegd, kwamen de CC's in beeld. Als eerste de Focus CC, daarnaast ook de Megane, de Astra en de Peugeot 307CC. Die laatste eigenlijk weinig naar gekeken. De Megane leek op foto's wat te uitgerekt, bovendien stond het interieur ons beiden niet aan. Laat staan de Astra. Wat een ramp. Dikke min voor de Opel. Van deze 3 zag de Ford er 'standaard' al het netst uit van de 3. En van de Focus was er dus ook dat mooie zacht bruine interieur.

Nog een reden om voor de Focus CC te kiezen, was de bagage ruimte. Van de Astra weet ik het zelf niet zeker, maar door zijn 3 voudige dak heeft hij de kortste kont, dus waarschijnlijk ook de minste ruimte. We hebben een Focus CC zo'n 3 weken geleden bekeken bij Smeeing in Soest en mijn god wat een balzaal in die Ford. Helaas had die Ford een vieze paarse kleur en leek de auto ook niet goed onderhouden te zijn. Een no-go.

Na een Focus te hebben bekeken nabij Alkmaar, viel het oog van Arosa op een exemplaar in het noordelijkste puntje van Limburg. Ze hebben er ook nog een Fiesta staan bijna identiek als die van Arosa en dat leek een goede indicatie te kunnen zijn op een bijzonder goede inruilprijs op 'onze' Fiesta. 2e Paasdag een retourtje Limburg gemaakt en zoals zovaak, mocht ik deze lekkere rit maken. Na een korte introductie mochten we een proefritje maken. Alles even uitproberen en de auto reed echt heerlijk relaxed. Gelijk was de langere wielbasis te merken, als ook de fijne automaat en de rest van het comfort wat de auto te bieden heeft. Zijn er dan helemaal geen nadelen aan deze CC ?

Ja er zat een vervelend plekje op de motorkap door steenslag, daarnaast een vies plekje op de linkerkant, achter het portier van de bestuurder. Hier is waarschijnlijk iets misgegaan bij het poetsen. Hij kwam er gisteren toevallig achter dat er in zonlicht een lichte kras door die vlek gaat. De blanke lak is weggepoetst en moeilijk te herstellen. Een goede vriend van ons had er weinig op aan te merken dus zal het niet zo'n haast hebben om te repareren, maar feit is wel dat de auto voor de rest helemaal strak in de lak zit.

Genoeg geloelt (als DrOetker dr Utker heet), de eerste foto's :

P1050113.jpg

P1050116.jpg

P1050118.jpg

P1050124.jpg

P1050126.jpg

P1050131.jpg

P1050132.jpg

P1050110.jpg

P1050112.jpg

Het rijden is echt heerlijk. Ja, dat open rijden hebben we wel gemist. Ook de automaat is een feest. Traploos, geruisloos sleept hij ons door 4 trappen heen, zonder ons uit te nodigen om hard te rijden.

Je voelt wel dat je met 1400+ kilo op pad bent, maar zover wij hebben begrepen, heeft de Focus CC 2.0 Titanium een aangepast onderstel, vergelijkbaar met de ST.

De aanschaf van deze schitterende CC heeft ook op de Materia invloed. Want nog altijd in de ZW is het geen goedkoop doosje om in te rijden. In Mei gaan we een week naar Texel en daar is de Materia nog erg handig voor, maar daarna zal ik snel gaan kijken voor een simpel klein gebakje. Misschien ga ik de Materia nog wel meer missen dan de Ypsilon en de Figaro, maar ik heb van Arosa wel geleerd dat een auto aanhouden op basis van emoties ook niet altijd verstandig is. Het was leuk, het was weer wat anders, maar in ruim 7 jaar tijd ga ik op zoek naar weer eens een echt eigen wagentje :)

Mechanix zei:
Fijne, ondergewaardeerde auto. Als het nu nog iets warmer wordt...

Hoezo warmer?
Vandaag was het schitterend om open te rijden. Heb zelf de Mazda na 6 maand van stal gehaald en genoten van de open lucht.

In topic,
Mooie wagen,
Schitterend interieur,
Maar die veel te lange schuin aflopende kont zal, zowel bij open als gesloten dak, nooit mijn goedkeuring wegdragen.

Mooie wagen, gefeliciteerd en veel (zonnige) kilometers toegewenst!

British Racing Green zei:
Mechanix zei:
Fijne, ondergewaardeerde auto. Als het nu nog iets warmer wordt...

Hoezo warmer?
Vandaag was het schitterend om open te rijden. Heb zelf de Mazda na 6 maand van stal gehaald en genoten van de open lucht.

In topic,
Mooie wagen,
Schitterend interieur,
Maar die veel te lange schuin aflopende kont zal, zowel bij open als gesloten dak, nooit mijn goedkeuring wegdragen.

Met je eens dat het een lange aflopende kont is, vooral hoog ook. Maar als je de auto eenmaal een paar keer ziet, dan went het snel en zie je de coupé lijn er in zoals ook de Honda Legend coupe dat had bijvoorbeeld. En voor die lange kont krijgen we dus wel iets van 538 liter bagageruimte terug. Meer dan de fiesta (achterbank omhoog) en de rolstoel van mijn schoonvader kan mee ! Ook een argument om voor de Ford te gaan ipv de Megane of Astra. (y)

Ik vind de Focus cc een mooie en sierlijke auto. Ok, de kont is lang. Maar dat hoort nu eenmaal bij een cc.

Zeer mooie CC en werkelijk een giga mooie kleur combi.
Wens je mooi cabrio weer toe en hoe deze er bij staat zou deze mij ook best passen :)

Jullie hebben vast een voorschot genomen op de hete zomer die gaat komen?(y)

Feli met de nieuwe en succes met het zoeken naar een kleine rakker!
( In het kader van de Nissan; is een Daihatsu Trevis een leuke opvolger?)

Mooie auto zeg. Die kleur is bijzonder fraai zo. Sjonge, veel plezier ermee!

Gefeliciteerd met de nieuwe auto.

In snap dat smaken verschillen maar dat je de Astra TT blijkbaar ziet als rampzalig, terwijl dit de mooist gelijnde in zijn soort is ( samen met de C70 ), en vervolgens voor de meest lelijke CC gaat ( nou voorruit op de Micra CC na dan ) snap ik dan echt niet.

Je noemt de Megane CC uitgerekt en gaat vervolgens voor de Focus CC waar je nota bene bijna een vliegtuig kan laten landen op de achterklep.

Zal vast leuk rijden en wens je er veel plezier mee maar schoonheidsprijzen gaat deze auto nooit winnen met zo'n kont.

Dat is een hele nette zeg! Prachtige kleurencombi!! (y)
En die 2-liter motor heeft ie wel nodig. Heb eens een 1.6 mee gehad, maar daar had ik qua prestaties iets meer van verwacht in de cabrio. Toch een zwaar ding inderdaad! :)

Bekende fotolocatie trouwens! :cool:

Net interieur maar het uiterlijk blijft imo een vreselijke miskleun. Laten we het er maar op houden dat smaken verschillen.

zonder Matra zei:
Jullie hebben vast een voorschot genomen op de hete zomer die gaat komen?(y)

Feli met de nieuwe en succes met het zoeken naar een kleine rakker!
( In het kader van de Nissan; is een Daihatsu Trevis een leuke opvolger?)

Trevis zou inderdaad wat kunnen zijn.

Total Loss zei:
Gefeliciteerd met de nieuwe auto.

In snap dat smaken verschillen maar dat je de Astra TT blijkbaar ziet als rampzalig, terwijl dit de mooist gelijnde in zijn soort is ( samen met de C70 ), en vervolgens voor de meest lelijke CC gaat ( nou voorruit op de Micra CC na dan ) snap ik dan echt niet.

Je noemt de Megane CC uitgerekt en gaat vervolgens voor de Focus CC waar je nota bene bijna een vliegtuig kan laten landen op de achterklep.

Zal vast leuk rijden en wens je er veel plezier mee maar schoonheidsprijzen gaat deze auto nooit winnen met zo'n kont.

Een schoonheidsprijs zal de auto inderdaad nooit winnen. Echt lelijk vind ik hem ook niet. De binnenkant zie ik het meest en dat is naar mijn mening goed voor elkaar en knapte ik bij de opel een beetje op af.

Mooi hoor! Zeer fraaie kleurencombinatie ook! De voorkant vind ik echt schitterend en heeft net dat beetje meer wat een normale Focus II niet heeft. De achterkant is... heel mooi als het dak gesloten is. (y)

Het is een superfraaie uitvoering en 't feit dat er geen dak op zit maakt het alleen maar beter (y)

Qua design vind ik het nog geen fraaie auto. Nu hebben we niet de kans gehad om aan het model te wennen omdat er maar zo weinig van rondrijden, maar zelfs een Volkswagen Eos vind ik eigenlijk fraaier. Pininfarina heeft wel eens iets fraaiers geschetst, als je mij vraagt :).

Ik snap jullie overwegingen om deze auto te kopen echter helemaal, en die aparte kont zou me ook gestolen kunnen worden. Vanaf 't moment dat het dak eraf gaat, is je auto leuker dan alles wat er verder te koop is. Dat geldt voor bijna elke cabrio. Veel plezier ermee!

Mooie Focus, zeg! (y) Prachtige kleur ook!
Hij kwam me al bekend voor en volgens mij heb ik deze bij Van H. zien staan.:)

Leuk! Ik zie de laatste tijd opvallend veel cabrio's op het forum verschijnen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik ook niet zo'n fan ben van de kont, maar dat heb ik bij de meeste cc's. De kleur staat wat dat betreft goed, de achterkant is zo een stuk sierlijker dan bij het bordeaux rode exemplaar hier in de buurt. Veel plezier ermee! (y)

Mooi net origineel exemplaar, ben persoonlijk geen fan van het design smaken verschillen gelukkig zullen we maar zeggen.
Maar het lijkt me een fijne comfortabele wagen.
Open rijden is echt heerlijk, ben afgelopen zaterdag ook heerlijk aan het cruisen geweest weer (y)

Ben normaal geen Ford Focus fan, maar als cabrio is de fun-factor zo groot dat het gewoon een fantastische auto is (y).

Veel plezier met de auto en een mooie zomer gewenst :cool:.

Nette Ford waarmee je lekker kan toeren. Ben geen Ford-fan, maar deze kan prima.

Veel plezier en zon gewenst!

Cabrio is leuk rijden. Dit model vind ik niet echt mooi. Weinig klapdakcabrio's overigens. De Astra als uitzondering.

Qua comfort: zit hier een 4 traps-automaat in?

P. Klieder zei:
Cabrio is leuk rijden. Dit model vind ik niet echt mooi. Weinig klapdakcabrio's overigens. De Astra als uitzondering.

De Astra is van de buitenkant zeker 1 van de mooiste, samen met de Peugeot 307CC. Maar je kijkt voornamelijk naar het interieur en als je in een Astra (CC) gaat zitten, krijg je toch wel een golf van teleurstellingen. Een sober interieur, afwerking zozo (te accepteren), maar sommige details zijn dus echt schandalig slecht. Al genoemd, de kleine gaatjes in het dashboard/middenconsole, echt een punt waarop ik (en Arosa ook) afknappen. Het display in het dashboard ziet er op het eerste gezicht netjes uit, zoals BMW het ook doet (y) Maar van een ruimte waar een 7" display in past, verzinkt het dashboard tot een klein zielig vlakje waar een 1-kleurig jaren 90 achtig display zit. De gele lcd-kleur werkt niet mee in de look&feel van een moderne auto.

Toegegeven, dat display van de Ford is ook niet zaligmakend, maar zit tenminste wel beter weggewerkt in de klokkenwinkel en het dashboard _ middenconsole hebben we die look & feel van een moderne auto.

Ik heb het ook over het uiterlijk. Ik heb nooit in de Peugeot of Astra gereden.

Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst, zo vlak voor de (hopelijk warme zomer)! Cabrio-rijden is inderdaad verslavend ;) Stijlvolle kleurencombinatie trouwens. Je ziet ze haast nooit rijden, wat te maken kan hebben met het net-niet gelukte uiterlijk (maar dat heb je bij de meeste CCs).

Mijn oom heeft tot december een Opel Astra CC Cosmo gereden als leasewagen en ik moet toegeven dat ik deze qua looks ook beter geslaagd vond. Het interieur was erg netjes uitgevoerd, met o.a. nappa-leder (in koffie-roest-bruin), piano-lak en houtinleg, maar ik herinner me de eerste keer dat ik meereed en me ook enorm stoorde aan het verouderde infotainment-systeem. De gaatjes in de console zouden me minder deren, die ben ik gewoon op beide auto's hier thuis.

Ik wens je veel zonnige dagen en veilige km's! :cool:

P. Klieder zei:

Er zit inderdaad een viertraps automaat, hij schakelt vrijwel onmerkbaar. Ook kan je hem nog manueel schakelen mocht je dat willen.

Wel weer enorm wenen na weer een tijd alleen maar schakel te hebben gereden. Je grijpt toch voor bochten naar de pook om terug te schakelen, of bij het starten wil je je koppeling intrappen.

Leuke wagen! Let wel even goed op de naden bij de Astijl, daar willen ze nog wel eens lekken. Daar heeft Ford een gemodificeerd profielrubber voor uitgebracht. Geen idee of deze dat al heeft, maar er zit vast garantie op?

Verder heerlijk rijden! Een cabrio is gewoonweg heerlijk. Over je focus: Veel info te vinden op www.focusclub.nl

uwbuurman zei:
Leuke wagen! Let wel even goed op de naden bij de Astijl, daar willen ze nog wel eens lekken. Daar heeft Ford een gemodificeerd profielrubber voor uitgebracht. Geen idee of deze dat al heeft, maar er zit vast garantie op?

Verder heerlijk rijden! Een cabrio is gewoonweg heerlijk. Over je focus: Veel info te vinden op www.focusclub.nl
Er zit inderdaad een jaar ford a1 garantie op. Ik had al wat opgevangen over dat gemodificeerde rubber.

Zie ik nou gewoon dat ik je nog niet hebt gefeliciteerd? Meike en Arosa: van harte! Ford heeft bij mij altijd een zwak, hoewel die kont discutabel is ;) Mag ik jullie veel fijne en vooral veilige kilometers toewensen (y)

Toch een klein designfoutje volgens mij ontdekt aan de focus. Ik rijd veel in het donker en op de cruisecontrol. Nu wil het geval dat de knoppen van de cruisecontrol netjes onder handbereik op het stuur zitten. Nu zijn ze alleen in het donker totaal niet te zien en is het maar gokken welke knop je in moet drukken. Nu zal dat wel wennen zijn, maar een beetje verlichting erachter was geen overbodige luxe naar mijn mening.

Iedereen bedankt voor de felicitaties van de Focus en mijn aanschaf van de Suzuki Alto :)

Vanochtend als eerst de auto laten verzekeren en bij PostNL punt op naam geschreven (de papieren kreeg ik zaterdag al mee). Rond de klok van half 11 vanochtend naar Streefkerk gereden en samen met de afgesproken prijs ook het vrijwaringsbewijs overhandigd. Gelijk bij hun ook even de Alto volgetankt en terug richting Utrecht.

Ook nu weer een vertrouwd gevoel met het wagentje. Je merkt gelijk dat je met een lichtgewicht wagentje op pad bent, het 1 liter motortje spint er aardig op los en nog geen moment het idee gehad dat het traag op gang komt, in tegendeel zelfs. De vorige eigenaar heeft zich een beetje verraden onderweg, naast de tweeter-speakertjes op het dashboard blijkt de Alto ook over extreem felle hallogeen lampjes te beschikken, categorie nep xenon. Het is dus waarschijnlijk wel een jongeren mobiel-geweest of in iedergeval iemand die het wagentje ook een warm hart gaf. Maar van aftrappen is geen sprake, daar voelt het koppelingspedaal te goed voor. Daarom heb ik ook wel voor deze gekozen en niet de zwarte Alto in Hilversum, die technisch bijna zeker in betere staat was, maar het rijden niet echt zeker voelde.

Ik heb de Alto gekocht zonder kosten rijklaar te maken. De handelaar rekende daar sowieso weinig voor, maar zoals Arosa al zei, is het waarschijnlijk beter om de auto gelijk een grote beurt te geven en kijken wat er aan het licht komt. Dus vanuit Streefkerk gelijk de Alto geparkeerd bij onze over buurman (zijn garage dan) en eind van de middag een belletje gekregen met wat verbeter puntjes:

- uitlaat, einddemper rot
- Voorbanden vervangen
- Remmen schoonmaken
- Hoes aandrijfstang links vervangen
- Olie verversen

Over de distributieriem zijn wat twijfels. Op de riem staat 103.000km, dus nog onbekend of de riem bij die afstand vervangen is, of vervangen had moeten worden. Gezien de vele stempels in het boekje en de nette nieuwe staat van de riem denk ik dus dat er een nieuwe riem op ligt.

Vandaag ook de eerste tankbeurt gehad met de focus. Niet echt reprenstatief voor het normale gebruik aangezien er relatief veel snelwegwerk bij zat. Het verbruik was 1 :11,4. Dat valt me alleszins mee. De volgende zal wel een stuk slechter zijn, maar hopelijk ook een stuk langer op zich laten wachten.

Vanmiddag is de Alto als het goed is klaar van de grote beurt :)

Vanavond er mee naar Hilversum voor een etentje. Eigen foto´s volgen dus dit weekeinde.

Edit: Zojuist eerste accessoire gekocht voor de Alto. Geen onbelangrijke :)

pioneer-mvh-350bt.jpg

Samenvatting specificaties zei:
- Handsfree bellen via de geïntegreerde Bluetooth-module.
- USB-ingang voor je iPod, Android-toestel of USB-stick.
- AUX-ingang om een 3,5 mini-jack aan te sluiten.
- 2 RCA pre-uitgangen voor extra versterkers of een subwoofer.
- Speelt mp3 en wma af.
- AM en FM ontvangst met RDS.

Voor een normale radio betaal je ook al 6 a 7 tientjes. Nu iets duurder + 'parrot' blue tooth kit erbij. Bespaart mij hopelijk straks weer een boete van € 170,- :rolleyes:

Het Altootje is thuis. Vanavond er even mee op pad gaan en eventueel in de parkeer garage de eerste fotoshoot houden. *Als ik niet raar word aangekeken*

Er is een hoop op vervangen aan het wagentje.
- Distributieriem + spanrol
- Multiriem was gortdroog>vervangen
- Uitlaat zat vastgerot> vervangen + nieuwe einddemper
- 4 nieuwe bandjes. 4 maal Viking onder de Alto :)
- Remvloeistof
- Remlicht r.achter vervangen
- Lampje links voor vervangen
- Xenon verlichting bijgesteld

[size=x-small]Ja, jullie lezen het goed, xenon verlichting op een Alto[/size] o_O:eek:

Heb je nog gewaarschuwd voor die distributieriem:p
Maarja hij is iig wel vervangen nu!

Succes met je autotje!

Bmwlover1 zei:
Heb je nog gewaarschuwd voor die distributieriem:p
Maarja hij is iig wel vervangen nu!

Succes met je autotje!

Nergens voor nodig geweest. Die distributieriem is puur preventief vervangen. Het was nu de vraag of hij wel/niet vervangen was bij de 103.000km. Je zou zeggen van wel, want wie schrijft er vooraf op een nieuwe riem dat hij 103.000km's mee gaat en niet gewoon 100.000km's. Om zeker te weten dat riempje gewoon laten vervangen. De multiriem was wel in bedenkelijk slechte staat.

Heb vanochtend foto's proberen te uploaden, maar Photobucket doet vreemd. Binnenkort maar weer eens wat foto's te verwijderen. De radio-papegaai is binnen en eens kijken of we die in record tijd kunnen aansluiten. Gelijk de spuitbus met bumperzwart meenemen (Bij de Action voor nog geen 3 euro) en nadat ik bij mijn schoonvader geweest ben, ga ik aan de slag. :LOL:

Eerst nog even de foto's van gister avond, duidelijk is te zien dat de Alto niet meer over zijn originele verlichting beschikt..

P1050217.jpg

P1050215.jpg

P1050219.jpg

Dat grilletje moet tzt eens een nieuw laagje titanium lak krijgen denk ik :)
P1050223.jpg

Vanochtend de radio in ontvangst genomen en bij de supermarkt even vezeldoekjes gehaald om met de Bumper Zwart aan de gang te gaan.

Zo stond hij er eerst bij:

P1050246.jpg

P1050239.jpg

P1050245.jpg

Het linker stukje van de bumper, voor de kijker rechts, had ik al even gedaan toen ik er achter kwam: Hé ik wil wel voor en na foto's maken natuurlijk.

Het resultaat van 15 minuten boenen:

P1050247.jpg

P1050248.jpg

P1050250.jpg

P1050251.jpg

Helaas nog geen foto's van de radio + parrot microfoon. Dat was ook makkelijk te installeren + erg mooi plekje voor het microfoontje gevonden :)

Succes met dit mooie stukje basic-vervoer.

Het roldakje is een mooie optie. Het is op deze manier bijna een cabriolet. En nu een paar maand lekker weer! Flinke investering heb je gedaan met die grote beurt maar het geeft wel aan dat je langere tijd met het wagentje wil gaan doen. Die liefdevolle behandeling zal het wagentje vast terugbetalen met een onberispelijke staat van dienst!

Terug
Bovenaan