Elco: Peugeot 306 Cabriolet & 407 Coupé

Lekt de koppakking aan de bijrijderskant vooraan? Dat is een bekende plaats en niet direct iets om je zorgen om te maken... Vervangen schijnt simpel klusje te zijn bij een 1.6
 
Niet zo schokkend bij deze vrij simpele motoren, maar zuur is het zeker.
Mooi dat de wagen wel blijft (y)
Mooie foto's ook weer.
 
Joep83 zei:
Lekt de koppakking aan de bijrijderskant vooraan? Dat is een bekende plaats en niet direct iets om je zorgen om te maken... Vervangen schijnt simpel klusje te zijn bij een 1.6

Daar is het nog perfect droog. Geen idee waar het 'm dan wel zit, ik had in ieder geval last van druk op het koelsysteem en 'n penetrante koelvloeistofgeur door een steeds overlopend reservoir.
 
Elco zei:
Joep83 zei:
Lekt de koppakking aan de bijrijderskant vooraan? Dat is een bekende plaats en niet direct iets om je zorgen om te maken... Vervangen schijnt simpel klusje te zijn bij een 1.6

Daar is het nog perfect droog. Geen idee waar het 'm dan wel zit, ik had in ieder geval last van druk op het koelsysteem en 'n penetrante koelvloeistofgeur door een steeds overlopend reservoir.

Je zult het wel zien als je de kop er af hebt. Ik had het zelfde en toen ik de kop er af had was duidelijk te zien dat er tussen de cilinder en een koelpoort wat lekte. Plus mijn hele kop was wat verschoven.
Vervelend maar niet onoverkomelijk toch?
 
Na bijna 275k km mag de koppakking wel een keer de geest geven. Heel erg vervelend is het natuurlijk wel, maar wat zal zo'n reparatie kosten?
 
Na bijna 275k km mag de koppakking wel een keer de geest geven. Heel erg vervelend is het natuurlijk wel, maar wat zal zo'n reparatie kosten?

Er zijn ook genoeg van deze koppakkingen die reeds voor de ton sneuvelden, dat de eerste er dan bij 260.000 pas mee ophoudt vind ik eigenlijk een wonder. Wat het gaat kosten weet ik nog niet, maar bij deze eenvoudige blokjes zal het niet... de kop zijn.

Sketcher zei:
Je zult het wel zien als je de kop er af hebt. Ik had het zelfde en toen ik de kop er af had was duidelijk te zien dat er tussen de cilinder en een koelpoort wat lekte. Plus mijn hele kop was wat verschoven.
Vervelend maar niet onoverkomelijk toch?

Het blijft toch de zwakste schakel, wel bijzonder dat de kop wat verschoven is!

Eenvrijeusername... zei:
Tjonge wat blijft dit toch een leuke wagen! Die koppakking, tja, mag het een keer?
Vooral in blijven rondrijden en niet weg doen!

Absoluut!
 
Zo, er zit schot in de zaak! De auto staat nu al bijna een maand stil omdat ik iets wilde uitzoeken, en dat is nu gelukt.

Het volgende proces heeft één minder leuke kant, naast de financiële, maar het zorgt er wel voor dat ik begin juni met een leukere auto kan deelnemen aan een Alpentour met vrienden. Terwijl het toch dezelfde is.
 
Je hebt me snel door! Ik rijd nu in een 2.0-16v die binnenkort als donor zal fungeren. Dat blok is vlot zat voor deze auto en maakt hem zowel relaxter als aanzienlijk vlotter te rijden.

Hoewel die donorauto optisch zeker niet erg netjes is, er vreemde geluiden uit de voortrein komen en het dak niet open wil is het wel een prettige auto. Vooralsnog lijkt het olieverbruik nihil en loopt de motor wonderbaarlijk rustig. Dat het op zich een fijne auto is en ik 'm van hele aardige mensen heb gekocht, die hem al 13 jaar hadden, maakt dat ik 't donor-gedeelte iets minder leuk vind. Maar uiteindelijk zal ik wel héél content zijn met mijn snaarstrakke, gele 306 Cabriolet 2.0-16v.
 
Gaaf. (y) Ga je verder nog dingen veranderen qua onderstel of remmen?

Ik zit er ook aan te denken om mijn 155 te voorzien van een 2.0 blok. Ik mis toch wat vermogen soms. Maar weg doen wil ik eigenlijk ook niet.
 
Een 2.0 16v in een 1.6 8v auto wordt een uitdaging: motorsteunen komen sowieso niet overeen. Kabelboom zal ook aangepast moeten worden.

Er zitten meer verschillen tussen een TU blok (1.6 8v) en een XU blok (2.0 16v).

Wel een lekker blok die 2.0 16v. De 1.8 16v is al een super soepel blok, al moet ik daarvan niet verwachten dat die boven 130km/h nog zo hard optrekt.
 
Geweldig die 2.0 16V , gaat op zich vrij makkelijk passen met die simpele oude techniek lijkt me.
Kabelboom alles zet je 1 op 1 over?
Zeer benieuwd wanneer hij klaar is en naar je nieuwe ervaringen.
 
Nou, velen doen dat niet hoor! Zeker niet als het een voor de hand liggende motorwissel is. Dus niet een V8 Hemi in een Ford Escort.

Ik wilde bij een goed bekendstaand autobedrijf en E36 cabrio kopen. Was een 320i op kenteken maar er lag het blok in van een 328i. Bedrijf zei dat in geval van een ongeluk ze echt niet het motorblok helemaal gaan bekijken (en dat je dan dus gewoon verzekerd bent).

Ik durfde het niet aan.
 
Ik heb wel eens van horen zeggen dat als het aantal cilinders gelijk blijft, je niet hoeft te herkeuren. De site van de RDW zegt echter iets anders, en dat je zelfs voor een herkeuring moet komen als je een motorblok wisselt met een andere motorcode..
 
Precies, en zo gingen wel 8 verschillende versies van het verhaal over tafel. Aantal cilinders dat gelijk blijft, is een dergelijk blok ook geleverd in het model, als het minder dan X zoveel kW levert dan het oude blok dan zou het ook niet hoeven etc.

Idd andere motorcode betekent gewoon herkeuring. En geen herkeuring kan bij een ongeval evt verzekeringsproblemen opleveren
 
Vermogen stijgt ook behoorlijk....maar dit is een vrij makkelijke swap. Dus moet wel te doen zijn om dit zonder teveel moeite op kenteken te krijgen.
 
Mooi project inderdaad! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Krijgen we ook nog een foto van de donor (nu nog in levende lijve) te zien?
 
Ik ga het wel volgens de boekjes (laten) doen, mede daarom heb ik gekozen voor een donorauto in plaats van slechts een ander motorblok. Zo heb ik alle benodigde onderdelen zoals de motorsteunen en beperken we het aantal verrassingen. Ook al zal het geen goedkope aangelegenheid zijn, ik wil niet dat dit het spreekwoordelijke project zonder einde wordt.

Qua remmerij wil ik het spul van de donor laten overzetten. Voor betekent dat net iets grotere schijven, maar de achteras wordt in zijn geheel overgezet. Van trommels naar schijven dus - de 2.0 remt echt merkbaar beter dan de 1.6.

De kabelboom zal voor de nodige uitdagingen gaan zorgen, maar ik heb alle vertrouwen in de monteur die dit gaat uitvoeren. Deze heeft vele jaren bij Peugeot gewerkt in de tijd dat deze auto's geleverd werden en is nu onder meer hybride-specialist. Als die niet met deze relatief eenvoudige spaghetti overweg kan, dan weet ik het ook niet meer.

Tot slot volgt uiteraard een RDW-keuring, al was het maar voor mijn gevoel.

Enzo Ferrari zei:
Mooi project inderdaad! Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Krijgen we ook nog een foto van de donor (nu nog in levende lijve) te zien?

Die zal ik zeker maken, maar deze auto zal er op foto's nog te goed uitzien om te slopen. Daarbij blijft het voor mij een dingetje om een verder prima exemplaar van een geliefd model te ontmantelen, dus vol trots zal ik 'm zeker niet gaan tonen.
 
Niet helemaal, want als je een sloopauto koopt weet je nooit hoe de motor zich rijdend gedraagt. Met de donor heb ik inmiddels al zo'n 1.000 probleemloze kilometers afgelegd en komend weekend voeg ik daar nog zeker 500 aan toe. Dan heb ik een redelijk beeld van de kwaliteit.
 
Heel erg leuk deze swap, hou ons alsjeblieft op de hoogte van alle werkzaamheden van je monteur.

Nu heb ik de donor in het echt gezien en ondanks dat hij er van buiten redelijk fris uit ziet is het interieur en dan met name de stoelen toch een pak verder op. Hoewel ik snap dat het pijn doet dat je een auto bewust gaat afschrijven moet je het ook van de andere kant bekijken. Met de onderdelen die van deze auto af komen kan je weer heel wat andere 306 eigenaren helpen om hun cabrio op de weg te houden. (y)
 
Tof project!

Idd even de motorwissel bij RDW registreren. Aangezien het een blok is wat al in de cabrio geleverd wordt, gaat het geen probleem zijn.

Zelf heb ik met hulp van vrienden een GTI blok in een XSI gelegd. Die auto gaat binnenkort voor APK en daarna na RDW. Dan kunnen ze mij iig niet zeggen dat er APK technisch iets mis is bij de aanpassingen op kenteken.

Als je naar de RDW gaat, wel even voldoende brandstof in de tank gooien. Als dat te weinig is, krijg je geen 100kg "korting" op het autogewicht.
 
Joep83 zei:
Zelf heb ik met hulp van vrienden een GTI blok in een XSI gelegd. Die auto gaat binnenkort voor APK en daarna na RDW. Dan kunnen ze mij iig niet zeggen dat er APK technisch iets mis is bij de aanpassingen op kenteken.

Als je naar de RDW gaat, wel even voldoende brandstof in de tank gooien. Als dat te weinig is, krijg je geen 100kg "korting" op het autogewicht.

Klinkt ook goed! Was de hoeveelheid werk te behappen of kwamen jullie een hoop onvermoede problemen tegen? Interessant trouwens, van die brandstoftank. Daar zal ik zeker rekening mee houden als het zover is.

Hierbij dan een tweetal foto's van de donor, een antraciete met cognac interieur. Zoals verwacht ziet de auto er op de foto's goed uit.

y4m3x0w4vn5pDk_pEBbD1y-oiHED7v9CBQTY4DhRHfdIpP3tVqS2yLdNiNu7MXG2A_82mTg1zzyproBIUiTyxHH1hrMI723_kq4Ybk2Ugv538QR-jALRjgTAWzHsVSIA-edn4agpHR4dIH1VAyn-cH7N5gdCE-eYs96CNM5vJTQl66wG7ixE-TLtoKoHmQTGArXtSJoKiBKf9hmFPxKY-LcxQ


y4m_oTE3vpkMLWmhvsp2MyuCu3D-pYNoEvqHi30b8CNapaJipeMHHrq2YfOj81QLftGs64liXp0T6bH5qu395yUFoM0aFWTsyug-i4IQqWk8QcwxITjyiGWt0JEvkmeD486rRceIwHqO-eL4cUavsq2Oyd9Vf_yY1o_VcGjSWFUHa8Iuzl8-I-OeFo6v50F6Glar7bnwSy14p1tv2P1de031g

Vind je de wielen ook zo netjes? Dat komt omdat het de Cyclones van de gele zijn! Van de sets die ik bij de auto kreeg (1x staal met winterbanden en 1x Cyclone met zomerbanden) waren er steeds twee banden oud en kaal. Dat rijdt niet leuk en is al helemaal niet veilig.

Opvallend: de gele trilt zo nu en dan behoorlijk met deze wielen, vooral bij het remmen, terwijl de antraciete daar nagenoeg geen last van heeft. Mijn vermoeden dat er iets met de trommelremmen van de gele aan de hand is wordt daarmee een stuk sterker. Gelukkig gaan die er ook af!

Bijkomend voordeel: als de 'oude' en door mij gerestaureerde set wél goed blijkt te zijn na de swap, dan kan ik de 'nieuwe', wat gehavende maar wel rechte Cyclones verkopen. Het zijn behoorlijk gewilde wielen, dus op die manier zou ik de kosten van het project wat kunnen drukken.
 
Chique verschijning hoor! In deze samenstelling is het wel een hele andere auto dan jouw sportief gele met een zwart interieur. Lijkt mij inderdaad best lastig om zo'n auto als donor te gebruiken. Aan de andere kant heb je nu wel de gelegenheid om alles goed uit te testen.
 
Elco zei:
Bijkomend voordeel: als de 'oude' en door mij gerestaureerde set wél goed blijkt te zijn na de swap, dan kan ik de 'nieuwe', wat gehavende maar wel rechte Cyclones verkopen. Het zijn behoorlijk gewilde wielen, dus op die manier zou ik de kosten van het project wat kunnen drukken.
Als je de reserveset Cyclones verkoopt, wil je dan aan me denken? :D

Edit: En ik reserveer de rechterbuitenspiegel! :p
 
Donor is zelfde kleur als mijn donor.

Spiegels heb ik ook nog in aanbieding in die kleur. Eigenlijk zo goed als alles. Alleen dak sowieso niet, dat was rot.

W.b.t. GTI blok inbouwen:
Een GTI blok heeft zelfde kabelboom als een 2.0 8v, dus dat was letterlijk ene blok eruit halen en en ander er in hangen.

Alleen was het een gok of het stuurhuis aangepast moest worden of niet... Uiteindelijk moest er toch een GTI stuurhuis in I.v.m. de stuuruitslag die beperkt moest worden.

Bij mij is er mega veel tussendoor gekomen waardoor na 5 jaar de ombouw nu bijna echt af is...

Let wel, ik doe alles op de oprit.
 
Zo op de foto een bijzonder mooie verschijning (y)
Trouwens vergeet niet de wagen te laten keuren, verzekeringstechnisch niet bepaald onbelangrijk ook.
https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/restauratie-van-of-ingrijpende-reparaties-aan-een-voertuig

Zeer benieuwd naar je vorderingen van dit project, echt leuk!
 
Interessant project, tof dat je na 5 jaar nog steeds zo blij met de 306 bent om er weer flink in te investeren om ervan te blijven genieten! (y) #duurzamerdaneentesla
 
Hij gaat zeker naar de RDW, Bofkont! Dit moet gewoon goed geregeld worden.

Begin volgende week zet ik ook de donor bij de garage, dan gaat het project officieel van start. Met het lekkere weer wilde ik toch cabriorijden, en na enig gehannes dankzij de kapotte kapbediening was het toch mogelijk. Heel fijn!

y4mSDKRJCXrnsFui16YrEcKtzXLsaF84lMhoKcjHxpi-RvwN3IE4K_ds7Hr_ljEqPM5tDX81BlSMh3Ek9z2RqbKoVApdtiG0PRjwQC3ASbceJpLOfU0tB23fu4guAk-kBXGdnyMP--ifJJe6bumVArsz6BSLAd3JI6sq2yAh4GYu6LQPgWQvdttAySzVvkHF6D1MEcyhXy_prvFOHds25IxAA

Nog een plaatje van beide auto's samen:

y4mrYpJMslRehf2iYau0u27HLm6XyVTmEOfdEYZFRxdior9Zap9YWeHMPtPgmKRef4sCqN7mmzakUmjL9zWrHhGaL0BUAPkrDvqS7dtBmEO_CrvFrFUwxMmHEwLdg7-9k5SiOZ3ANMIskY4pK5d9o2JHkrqNA1Yfh8eLEUor7ksCgAu0u7u975XXeR2WktUhmopZ2G8ZkaAQoUarHZMjZjXcQ

@ Timo,

Heb je een PB gestuurd over de Cyclones :)
 
Klopt! Maar ook de achteras (met remschijven) en nog wat onderdelen die bij de zwarte mooier zijn dan bij de gele.
 
y4mOuNkRQfyivofb6Dvt2Dm6WDff9CaKcSMnuNk1brE6Tyodfieu5hSLgEVybNHErmtaMTaGjR1UtCx0jlu86Dz-ggeZWGucf-zygSCcB0moruWMSwknhfAENWq6SmQonZBsbUhqPntG7Hjr5vZjiV7SWxIXebI5cj5Gj40MMPictPq5OzKIAOlPctnjsixMAqDBgn8u_hmg6tycPAB_LkMcA

Ze is er weer! Een goede week al, maar voor ik 't hier deel wilde ik graag eerst uitgebreid testen. Daarbij is op een paar kleine details na niets vreemds aan het licht gekomen. Integendeel!

Mijn 306 rijdt zóveel beter dan voorheen dat ik het amper kan geloven. De gehele voortrein is overgezet en van nieuwe rubbers voorzien. De sporing is beter dan 'ie ooit geweest is en de auto voelt zeker twee keer zo degelijk aan. Ik weet niet hoe een nieuwe 306 Cabriolet ooit voelde, maar het zal niet veel beter zijn dan de mijne nu. Ook doordat het strakke schakelmechanisme is overgezet. Waar de pook beroeren bij de 1.6 aanvoelde als roeren in de soep schakelt de auto nu ongekend strak. Voor een Franse auto van 20 jaar oud, welteverstaan.

En dan die motor, die ervoor zorgt dat ik comfortabel 130 km/u en sneller kan volhouden waar ik dat eerder bijna nooit reed. Hij is ook nog eens een stuk stiller dan de 1.6, waardoor het rijcomfort enorm toeneemt. Ook al draait hij over de gehele linie net iets meer toeren dan de 1.6, hij laat zich bij constante toerentallen amper horen. Even intrappen resulteert al snel in 180 km/u, en dat is sneller dan de gele koets ooit heeft meegemaakt.

Wat nog resteert zijn relatief kleine zaken. De achteras met schijven moet eronder en de garage mag nog even kijken naar de dashboardverlichting die na de operatie bijna volledig is uitgevallen. Daarna ga ik er een week (3.500+ km) mee op vakantie door onder meer de Alpen en als 'ie dat heeft overleefd mag de RDW zich erover ontfermen.

Samengevat: ik ben een arm, maar tevreden man.
 
Absoluut, ik heb helemaal gekregen wat ik wilde. Mijn eigen auto qua looks en comfort, maar dan een stuk beter. Als het hele project is afgerond volgt een uitgebreid (foto)verslag.
 
Heel tof hoor, en de donor zag er qua kleurstelling en opties ook helemaal niet slecht uit! Ik kijk uit naar het verslag (y)
 
Wauw! Even een tijdje niet meegelezen, geweldige updates waar je echt van zult gaan genieten (en dat al doet zo te lezen;) )
 
Terug
Bovenaan