Kristian: er is altijd wel wat

Zeker mooi! Zilverkleur icm shadow line komt mooi uit zo. Eigenlijk samen met wit een van de weinige kleuren waarmee shadow line (icm M pakket) mooi staat vind ik persoonlijk. In alle andere kleuren of non-M pakket heb ik de voorkeur toch voor chrome
 
Dank jullie. Estorilblauw was ook wel mooi geweest en had ik destijds het liefst. Inmiddels juist weer blij met het Glaciersilver. Verder is elke kilometers genieten. Normaal gesproken heerlijk comfortabel en als het moet heel sportief. Maakt ongemerkt best wel fors tempo waardoor een asociale rijstijl snel op de loer ligt.
 
Mooi hoor, zwarte grille en de donkere ruiten en raamlijsten passen ook heel goed bij deze kleur. Ingetogen sjiek maar toch sportief! (y)
 
In werkelijkheid valt dat donkere minder op als op foto's vind ik. Tintje lichter was ook prima geweest.

Vandaag even bezig geweest met het lakken van de naven. Waren behoorlijk vies en wat roestig en door de open velgen valt dat goed op. Nu netjes zilvergrijs (aan een zijde).
Klauwen wil ik ook nog voorzien van lak. Ook maar gewoon grijs want blauw of rood wordt al snel 'sjonnie'.
20210425-151609.jpg
 
Die naven zien er strak uit zo!
Leuk als het 'achter' de velgen ook netjes is (y)

Klauwen wil ik ook een keer doen, maar ik twijfel over de kleur.
Grijs is prima, maar een kleurtje is toch ook wel leuk maar wordt inderdaad snel een beetje 'sjonnie'.
Bij een lichtgrijze auto vind ik het lastig een niet te opvallende kleur te kiezen.
Kom toch snel uit op grijs of zwart om het beschaafd te houden.
 
Ik zit te denken aan zilvergrijs of evt. zwart. Performance blauw staat wel leuk, maar alleen als je ook echt de M-Performance remmerij hebt. Ga ik dus maar niet doen.
Hou hem het liefste zo origineel mogelijk.
 
Inderdaad gewoon zwart zou ik de remklauwen doen. Past ook wel in het thema van shadow line.

silvergrijs word ook al snel smerig en de wielen zijn ook al zilver, en krijg je een beetje het zelfde wat je nu ook hebt. Met zwart valt het vuil ook niet meer op. (y)
 
Kristian zei:
Dank jullie. Estorilblauw was ook wel mooi geweest en had ik destijds het liefst. Inmiddels juist weer blij met het Glaciersilver. Verder is elke kilometers genieten. Normaal gesproken heerlijk comfortabel en als het moet heel sportief. Maakt ongemerkt best wel fors tempo waardoor een asociale rijstijl snel op de loer ligt.

Afgelopen week moest mijn 330i voor een beurt, staat inmiddels 85.000km op. Ik kreeg een 418i mee en moest nog aan jou denken en het feit dat je ook een 318i overwoog toen. Ik denk dat je zo blij moet zijn met deze 320i, dat verschil in bruikbaar vermogen en comfort is groot. Veel groter dan een 320 vs 330. Zodra het rustig aan gaat of op constante snelheid gaat het allemaal prima. Maar als je maar een beetje vlot wil invoegen zit je gelijk aan de limiet.

Goede keuze dus imo (y)
 
Hele fraaie F31 :cool:(y)
Als ik weer een dagelijkse auto nodig zou hebben, kwam er absoluut een F30/31.
Vind ze echt prachtig in de juiste samenstelling (zoals die van jou)
 
Proefritten met de 318i waren erg positief hoor. En het is ook wel een beetje afhankelijk van je rijstijl. Wil je regelmatig sportief rijden, dan merk je dat een 318i tekort zal schieten. Anderszijds vind ik de 320i ook wel gevaarlijk vlot soms. Zonder het te merken hou je er al snel een behoorlijks asociale rijstijl op na :D
Over het algemeen hou ik me aardig aan de snelheid en ik hoop dat mijn schijven en blokken zo makkelijk 80k mee gaan.

Ga voor het onderhoud maar een 'service inclusive' contract afsluiten voor de komende 5 jaar. Veel goedkoper dan de beurten los betalen. Een keer aftikken en je bent klaar plus overdraagbaar naar een nieuwe eigenaar.

Dank je Bofkont. Ben er ook nog steeds erg blij mee. Het is een behoorlijk ruime en comfortabele gezinsauto, maar als het moet ook een sportieve rijdersauto. Dat doet BMW toch wel erg goed hoor.
 
Als je relatief rustig rijdt moeten je schijven toch sowieso wel veel langer dan 80k km mee gaan. Al is het natuurlijk ook wel enigszins afhankelijk van de ritten, op de snelweg rem je niet veel. Ik rij best hard, inclusief fading van remmen, en die van mij zijn zelfs 85k km meegegaan (lang leve de dijkjes hier..).

Dat service inclusief kan aantrekkelijk zijn als je de auto lang rijdt en toch dealer onderhoud van plan bent. Ook dat hangt wel af van je kilometers want zo vaak hoeft hij natuurlijk niet.
 
Vanochtend remvloeistof bij dealer laten vervangen. Prima geregeld bij Dusseldorp. Stond ook een hele dikke full options M4 Competition. Wat een machtig apparaat.
Onze BMW kan er weer een jaartje tegen al denk ik er wel sterk aan om in afwijking van het tweejaarlijkse olieinterval de olie binnenkort nog een keer zelf te verversen.
Volgens de dealer absoluut niet nodig.
 
Het is vooral gevoelsmatig. Op BMW fora zijn er overigens meer die het ook doen. In mijn geval is het ook een particulier aangeschafte auto waar ik zuinig op ben en die ik met het oog op de elektrificatie wellicht langer wil blijven rijden. Meningen zijn natuurlijk wel verdeeld of het echt zinvol is, maar baat het niet, het schaadt ook zeker niet.
Ga er bij de dealer alleen ook geen 300 euro voor neertellen dus of even bij een BMW specialist laten doen of zelf. Simpel klusje al is het jammer dat de motor niet meer beschikt over een peilstok. Als ik het doe of laat doen, dan wel met originele BMW olie en filter.
 
Helder. 300 euro voor een oliewissel is inderdaad lekker prijzig. maar goed, dat sap is ook niet voordelig meer.
 
Nee die illusie heb ik niet hoor. Volgens mij gewoon Shell met een BMW etiketje. Het oliefilter zal waarschijnlijk ook gewoon van Mann of Mahle zijn in een ander doosje.
 
funf zei:
Helder. 300 euro voor een oliewissel is inderdaad lekker prijzig. maar goed, dat sap is ook niet voordelig meer.

Tja, eigenlijk kan het best voordelig hoor. Voor €50/60 kun je wel klaar zijn incl. filter qua inkoop.
 
Goed om te lezen dat je daar positieve ervaringen mee hebt. Op 10 minuten rijden van huis ook. Zal er weleens even langs rijden van de week. Zelf doen betekent ook investeren in wat spulletjes dus zo'n specialist is ook een prima optie. Had al eens hun website bekeken en wat reviews.
Ook na de garantietermijn wil ik het onderhoud bij zo'n specialist laten doen. Heb verder ook wel iemand die bij dealer werkt en onderhoud wil uitvoeren, maar wil daar ook niet altijd van afhankelijk moeten zijn.
 
Met name het uurloon maakt het grote verschil natuurlijk. Bij voorgenoemde specialist zitten ze op 65,- ex per uur, bij de dealer zo rond de 110 excl.
Wat voor mij persoonlijk de doorslag gaf was echter het algemene gevoel dat er met aandacht en zorg voor detail aan de auto werd/wordt gewerkt.
 
Kristian zei:
Nee die illusie heb ik niet hoor. Volgens mij gewoon Shell met een BMW etiketje. (...).

Ja en nee. Dat zijn wel degelijk OEM-smeeroliën met bepaalde merkspecifieke formulaties + kwaliteitsvereisten. Dat zijn doorgaans niet 1-op-1 dezelfde producten als de reguliere 5W30.
Of je die verschillen echt merkt is natuurlijk wel een tweede.
 
Procar doet ook vrij ingewikkelde revisies van M modellen dus heb daar wel vertrouwen in. Zijn wel mensen met een passie zo lijkt het. En in tegenstelling tot de dealer kunnen/willen zij wel wat coderingswerkzaamheden doen. Kan ik ook het start-stop gedrag aan laten passen.
 
Codering kan je zelf ook makkelijk doen met Bluetooth adapter en bimmercode app.

Trouwens niet bang dat het zelf vervangen van olie alsnog garantie gezeur gaar opleveren mocht er iets met het blok gebeuren? Als ze daar om wat voor reden dan ook achter zouden komen..
 
Is dat zonder veel risico zelf te doen, dat coderen?
Als ik zelf olie zou verversen dan met originele olie en filter. Enige dat ik dan wel moet hebben is een goede momentsleutel om filter en aftapplug met 25nm aan te kunnen draaien. Laten doen is natuurlijk het minste gedoe.
 
Zit je ook niet met een paar liter afgewerkte olie in een bak, die weer naar de milieu straat moet.... Geen vlekken op de oprit, soms moet je eerst een beschermplaat onder de auto verwijderen, breekt er natuurlijk een clipje...
 
De sleurhut gisteren uit de stalling gehaald. Hopelijk kunnen we er deze zomer weer het nodige plezier van hebben.
Was weer onder de indruk van de trekcapaciteiten van de BMW. Ding weeg maar zo’n 1100 kilo, maar ik moest echt in de spiegels kijken om te zien of er wel wat achter hangt. Echt een geweldige trekauto en wat een verschil met de Mazda. Automaat en een krachtige turbomotor is wel ideaal hoor.
 
Een 5,7 V8 met automaat is nog idealer :p

Gister een vracht douglashout opgehaald voor iemand die zei dat het in twee ritjes moest, één ritje was voldoende. Maar goed ook, een retourtje was 60 km want van het verbruik word je niet echt vrolijk:LOL:
 
Met zo'n dikke V8 kom je nooit kracht tekort. Zal ook wel een mooi trekgewicht hebben. Ik denk dat mijn verbruik met caravan, zo'n 1:9 gelijk is aan jouw verbruik zonder iets aan de haak. Met een vracht hout zal er elke 5 km wel een liter verstookt worden.
Liefst had ik ook gewoon een 340i Touring met 6 in lijn.
 
Goed gevoel bij Procar. Geven aan dat jaarlijks olieverversen wel aan te raden is. 30k met olie lijkt qua onderhoud voordelig, maar uiteindelijk grote kans op een motor die vervuild raakt. Sluit ook wel aan op wat ik veel lees hierover. Voordat we richting Frankrijk vertrekken dus even een oliewissel laten uitvoeren daar.
 
Wellicht dat de 98 benzine wat extra pk’s geeft, maar veel meer als de 184pk die BMW opgeeft zullen het niet zijn. Tuning waag ik me ook niet aan hoor.
 
Kristian zei:
Wellicht dat de 98 benzine wat extra pk’s geeft, maar veel meer als de 184pk die BMW opgeeft zullen het niet zijn. Tuning waag ik me ook niet aan hoor.

https://www.br-performance.nl/nl-nl/chiptuning/1-wagens/5-bmw/525-serie-3/7522-f3x-lci-06-2015-2019/7525-320i/

Het is nu maar een 320itje. Met wat meer power wordt het een fijne auto.
 
Een 340i zal het nooit worden inderdaad. Met mijn rijstijl was de 318i ook prima geweest. Vind de 320i in sportmodus erg rap ook. Vooral inhaalacties gaan heel vlot en even invoegen op de snelweg gaat ook razendsnel. Geen vergelijk met de Mazda’s hiervoor.
 
Olie verversen jaarlijks is idd zeer aan te bevelen!
Pro Car heel goed adres, ben er ook al een paar keer geweest.
Vriendelijke mensen met veel kennis.
 
De automaatbak iedere 50k km laten spoelen (of olie verversen) zal ongetwijfeld ook wel iets van in je onderhoudsboekje staan. Mercedes geeft voor de 7G-Tronic aan dat iedere 50.000km de olie vervangen moet worden. Dat kost je bij de dealer zo'n €389,-. maar een nieuwe bak is veel duurder. En je merkt het zeker in het schakelgedrag. Dat is veel beter met verse olie.
 
Ik denk juist niet dat dat een fabrieksvoorschrift is. Dan prijs je jezelf uit de markt obv de voorcalculatie voor onderhoud.
En een specialist kan het zeggen vanwege zijn eigen portemonnee maar ook wel een stukje productkennis.
Sowieso hoor je steeds vaker dat een olie interval van meer dan een jaar ongewenst kunst en vliegwerk is.
 
Die ZF bakken vinden nieuwe olie erg lekker, hoor. De mijne mag na de zomer ook weer. Kan me niet schelen wat BMW ervan zegt. Zou het minder worden van nieuwe olie??

Ik heb onlangs de tussenbak van de xDrive ook van verse olie laten voorzien. Hebben die stakkers daar alleen een vulplug, geen aftapplug in gemaakt. Ook geen punt, de tussenbak eraf en op de kop houden werkte prima, maar wat een stommigheid.
 
BMW dealer lachte me nog net niet in het gezicht uit toen ik het had over jaarlijks olie verversen. Zou echt de grootste onzin zijn. Dealers repareren ook nauwelijks meer, het is gelijk vervangen als er iets kapot is. Vraag me ook wel af hoe veel technische kennis er bij een dealer nog is. Zouden ze nog weleens een blok van binnen zien? Ik denk dat je bij een goede specialist uiteindelijk beter uit bent.
Automaatbakolie laat ik bij een ton wel vervangen, lijkt me vroeg genoeg. Heeft nu 48k gelopen dus kan nog wel even.

Geen vulplug want olie gaat volgens BMW natuurlijk levenslang mee. Had overigens ook liefst gewoon een peilstok gehad i.p.v. alleen een sensor voor het oliepeil. Toch net even makkelijker als je moet bijvullen of verversen. Volgens de sensor heeft ie nog geen druppel verbruikt overigens.
 
uwbuurman zei:
Die ZF bakken vinden nieuwe olie erg lekker, hoor. De mijne mag na de zomer ook weer. Kan me niet schelen wat BMW ervan zegt. Zou het minder worden van nieuwe olie??

Ik heb onlangs de tussenbak van de xDrive ook van verse olie laten voorzien. Hebben die stakkers daar alleen een vulplug, geen aftapplug in gemaakt. Ook geen punt, de tussenbak eraf en op de kop houden werkte prima, maar wat een stommigheid.

Het kan bijna niet dat het minder wordt van nieuwe olie. Je ziet ook langzamerhand een kentering ontstaan. VW wil bijv. voor de Golf VII met 4Motion en DSG ook dat alle olie (dus inclusief van de DSG-bak en de tussenbak) regelmatig wordt vernieuwd. Mijn pa laat dat gewoon nog bij de dealer doen. Van die rekeningen wordt denk ik niemand vrolijk.
 
Terug
Bovenaan