D. Elzinga: '84 Opel Kadett 1.2 S, '83 Opel Kadett 1.3 S Automaat, '95 Volvo 480 S 2.0i, '89 Peugeot 205 1.4 GR - Hoe moeilijk kan het zijn?!

D Elzinga

Wegverkenner
Hierbij een topic over mijn enkele dagen geleden aangeschafte Kadett D. Ik kocht hem in Amersfoort compleet met de orginele gereedschapset, een kofferbak vol met extra onderdelen, waaronder lampen, ruiten, verschillende grilles, een complete spiegel, rubbers en nog wat klein grut, schroefjes en dergelijke. Behalve deze auto had ik ook nog een Toyota uit 1978 die bij een ander bedrijf stond in overweging genomen, maar die was echter behoorlijk verrot en de verkoper maakte een redelijk dubieuze indruk. Vervolgens een proefrit met de Opel gemaakt. Ondanks dat ik geen hardcore Opelfan ben, vond ik het toch een leuke wagen, en hij verkeerde in goede staat, met een aantoonbaar verleden van 2 vorige eigenaars. Ik kon de auto nadat alles geregeld was gelijk 's middags meenemen. Inmiddels heb ik de auto schoongemaakt (waarna vogels mijn werk gelijk weer teniet deden:(), en binnenkort ga ik wat kleine puntjes aanpakken:
- olie is aan verversing toe
- luchtfiler is vuil
- reservewiel is wat roestig
- proberen de rookgeur uit de auto te krijgen
Ik wilde eigenlijk vandaag wat meer foto's maken, maar dat ging niet helemaal oke, dus die komen nog;)
Om alvast een indruk te geven:
2du9yk8.jpg

Ik heb dezelfde, ook een 12S uit 1984, maar zonder die indrukwekkende gril !

PB210004.jpg

Gefeliciteerd! :) Leuke auto zo'n Kadett, uit de tijd dat autodesign vaak nog louter functioneel was maar toch auto's met meer karakter opleverde. Met een paar lijnen heb je een D-Kadett op papier staan, probeer dat maar eens met een Insignia!

Zeker weten dat er nog origineel plaatwerk zit onder die wielkastverbreders? ;)

@MusketieR: Nee, de hond ligt er al uit. Ik werd al na een paar kilometer helemaal gestoord van dat knikkende beest vlak voor m'n neuso_O
@isla: Dat heb ik nu al van veschillende mensen gehoord, 'ik heb/had er een'.:) Natuurlijk niet zo gek, er zijn er aardig wat van gebouwd:D
@929V6: Lijkt mij wel dat er nog plaatwerk zit, de auto is veelvuldig getectyleerd. Ook de bodem en overige 'rot spots' zijn nog roestvrij.

Durashift zei:
Je zou hem kunnen un-pimpem, D. Elzinga. Richting het origineel zoals Isla heeft..(y)

Ik zal wel zien, ik heb in ieder geval een paar originele grilles liggen:D Maar ik vind hem zo ook wel leuk, en het technische gedeelte komt eerst.

Nog geen foto's ;)

Ziet er goed uit man.! Als je iets wilt weten pm je maar, de mijne heeft van top tot teen uit elkaar gelgen en zit nu weer incl een 2 liter in elkaar, dus ik ken ze inmiddels wel :D

Leuk wagentje hoor(y)

Ook een kanshebber om mijn eerste auto te worden, zo'n Kadettje D. Wat ben je kwijt aan verzekering?;)

929V6 zei:
Gefeliciteerd! :) Leuke auto zo'n Kadett, uit de tijd dat autodesign vaak nog louter functioneel was maar toch auto's met meer karakter opleverde.

Helemaal mee eens, hou het oude beestje in ere en veel plezier ervan!
Zeldzame verschijning geworden, 15 jaar terug lagen de sloperijen er nog vol mee.

HAH! Deze stond op bedrijventerrein Calveen, naast de A1? Dan ben ik volgens mij dagelijks langs deze auto gereden! Voorzien van 4 spatlappen? Leuke Opel hoor! :cool:

binnenkort ga ik wat kleine puntjes aanpakken:
- olie is aan verversing toe
- luchtfiler is vuil
- reservewiel is wat roestig
- proberen de rookgeur uit de auto te krijgen
- Duitse stijl make-over

(y) :p

Leuk bakkie!

Haha, LEUK!!! (y)

Een 1.2N met kleine achterklep heb ik in 1980 als voorloper gehad voor mijn eerste leaseauto (Civic II)!
Ik vond het toen een vreselijk hok, er zat echt niets op of aan. Maar ja, was ook de absolute basis-uitvoering.

Wat ik me nog kan herinneren is dat het stuur niet recht voor je staat en bovendien ook niet recht op de wagenrichting.
Dus uit het lood en je ene arm moet je iets meer strekken dan de ander.
Benieuwd of dat bij een 84-er ook nog zo is! ;)

leuk hoor! (y)

vroeger, op voetbal, had 1 van de vaders die ons regelmatig naar uit-wedstrijden reedt ook zo'n kadettD. Daarin heb ik mijn eerste 160+ ervaring gehad. Volgens mij was dat een 1.6

maar leuk hok Elzinga!

ZEN zei:
Wat ik me nog kan herinneren is dat het stuur niet recht voor je staat en bovendien ook niet recht op de wagenrichting.

Ja, datis een typische Kadett item, de E Kadett heeft dat ook.;)

@Timo1990:Klopt, hij stond om precies te zijn bij Waardenburg Auto's.
@ZEN: Het stuur staat inderdaad niet helemaal recht.:)
@Hotdog: Ik ga sowieso geen 160+ ervaring halen, want hij gaat volgens de gegevens maar 146;)
@all: ik ga morgen proberen een herkansing te doen wat betreft de foto's. Is wel vreemd, de foto's staan op mijn toestel, maar ze willen maar niet op mijn laptop verschijnen.:confused:

Nog wel een leuk toeval, zie hier bijna nooit een D Kadett, maar sinds de paar dagen dat ik deze auto bezit heb ik er al 3 andere gezieno_O

Hier in de straat stond er tot enkele jaren geleden een goudkleurige Caravan, door de eigenaar 'Bessie' gedoopt. Helaas is Bessie alang naar de sloop verdwenen. Ik heb het idee dat er erg weinig Caravans zijn overgebleven, maar dat is bij meer automodellen het geval.:(

zijn er nog wel wat van hoor..

zoek op google maar eens op: kadett d forum.. is een forum van d kadett bezitter, zijn er ook een paar met een station.

Durashift zei:
ZEN zei:

Ja, datis een typische Kadett item, de E Kadett heeft dat ook.;)

rare2.jpg

OK, in dit geval dus de Teutonen... :p

Ik ken iemand uit Nigtevecht die een D Kadett heeft, maar verder zou ik er geen weten hier. Ze zijn best zeldzaam aan het worden.

Hallo,, ik had vroeger één met net net dezelfde kleur en motortype ( zo te zien had hij dezelfde GLS-velgen; alleen horen die vijfhoekige dekseltjes antracietgrijs te zijn.) Dit was één van de betere kadetts dat Opel ooit heeft gemaakt.
De 1200-motoren waren erg ouderwets maar quasi onverwoestbaar ( veel beter dan de 1300's)
Koester hem en laat hem aub origineel. Ze worden inmiddels uniek.
Ik heb hem indertijd verkocht toen ik een nieuwe Frontera kocht. Die Frontera was nooit zo betrouwbaar als die kadett.

Veel plezier ermee!

groetjes, Wim (y)

Goed bezig Dennis(y)

Toch geen Fordje?;);)

Die kadettjes zijn ook prima wagentjes:cool:

Hier in de buurt rijden er ook een paar rond, 1 is matzwart, en de andere is donkerrood..

Veel veilige km's ermee toegewenst kerel(y)

@j@sper: ik betaal zo'n 10 euro per maand, dat is inclusief in-en opzittendenverzekering en pechhulp in Nederland. Maar de prijzen varieren heel erg, de verzekering van AutoWeek vroeg 77 euro per maando_O
@corsawim: wees gerust, hij blijft origineel, tenminste zoals ie nu is;)
@D.E.N.N.i.S: Waar heb je die vandaan?o_O Ik heb de stickertjes achterop gelukkig weten te verwijderen, hetzelfde geldt voor de stoelhoezen, die waren helemaal verkleurd en gescheurd, gelukkig was de orginele bekleding nog prima.:)
@Taunusdriver: kon momenteel geen Ford vinden die redelijk dichtbij was en er nog goed uitzag.:) Ik kan er over een tijdje misschien nog een auto bijkopen, maar dat zie ik dan wel weer. Sowieso moet ik dan stallingsruimte hebben.

Zoals te zien op de foto's die D.E.N.N.I.S heeft gevonden, mis ik het pedaalrubber voor het gaspedaal. Het is geen halszaak, maar als iemand zo'n rubber weet te liggen (het liefst in een sloper, ik wil nog wel wat meer onderdelen;)) hoor ik het graag.

Tien euro in de maand, da's niet veel. Als ik een 83'er Golf 1.6 wil verzekeren ben ik €90,- in de maand kwijt (bij FBTO).
Waar heb jij je nu bij verzekerd dan? Ben ik wel benieuwd naar:D

Kun je veel zelf qua techniek of ben je (net als ik) ook niet zo technisch?

D. Elzinga zei:
@D.E.N.N.i.S: Waar heb je die vandaan?o_O Ik heb de stickertjes achterop gelukkig weten te verwijderen, hetzelfde geldt voor de stoelhoezen, die waren helemaal verkleurd en gescheurd, gelukkig was de orginele bekleding nog prima.:)
Die vond ik op Autotrader.nl

J@sper zei:
Tien euro in de maand, da's niet veel. Als ik een 83'er Golf 1.6 wil verzekeren ben ik €90,- in de maand kwijt (bij FBTO).
Waar heb jij je nu bij verzekerd dan? Ben ik wel benieuwd naar:D

Kun je veel zelf qua techniek of ben je (net als ik) ook niet zo technisch?

Ik heb hem verzekerd bij de Europeesche. Let wel, het is slechts een 1.2.;) Als ik een Gsi had willen verzekeren was ik waarschijnlijk wat duurder uit geweest. En ik ben enigszins technisch, ik kan de meeste dingen wel vervangen, maar ik kan (nog) geen complete auto restaureren;)

Mijn d kadett, met 2 liter motor is maar 7.56 per maand all risk :D Heb ik al opgevraagd omdat ie waarschijnlijk volgende maand weer de weg op gaat :D.. mijn motor is zelfs maar 6,- in de maand.

Heb je evt nog onderdelen waar je vanaf wilt..?

Ik moet nog even kijken wat ik allemaal kan gebruiken, ik heb ook nog een hele koffer met klein spul (zonnekleppen ed) en een complete carburateur.:D Heb je specifiek iets nodig?

Nog wel een leuk toeval, zie hier bijna nooit een D Kadett, maar sinds de paar dagen dat ik deze auto bezit heb ik er al 3 andere gezien

Hier bij mij om de hoek woont er ook een. 2 plekjes verderop staat altijd een Talbot Horizon ofzo, en dan valt op dat die toch wel erg op elkaar lijken. Maar misschien lijken alle jaren 80-auto's wel op elkaar:)

Even een snelle test of mij fototoestel zich weer naar behoren gedraagt, en ja hoor:
5x1l05.jpg

2reslye.jpg

Sorry voor de kwaliteit, foto's zijn even vlug vanuit mijn raam geschoten:)

Terug
Bovenaan