Fotowedstrijd juni 2020 - De auto als figurant

smarter

Net ingestapt
[size=x-large]De auto als figurant[/size]​

1Hxqv6W.jpg

We kiezen er bij deze wedstrijden vaak voor om de auto de hoofdrol te geven en deze zo prominent mogelijk in beeld te brengen. Ik vind het zelf vaak ook leuk om de auto juist een ondersteunende bijrol te geven. De auto voegt wel iets toe aan het hele plaatje, maar is onderdeel van een groter geheel. De juiste auto op de juiste plaats kan heel bepalend zijn voor het gevoel dat we foto oproept. Denk aan een een kostbare auto naast een chique hotel of bijvoorbeeld een bijna vergaan autowrak naast een verlaten en overwoekerd huis.

Deze maand gaan we dus op zoek naar een situatie waarbij de auto een bijrol heeft. Zoek naar een leuke setting en compositie die het gevoel geeft dat de auto helemaal in het plaatje past zonder de hele foto te beheersen. Ik besef me dat het lastig is om hier harde lijnen in te trekken, de stemmers bepalen uiteindelijk wie de mooiste plaat geschoten heeft deze maand.

i8sBvLa.jpg

Belangrijk

Qua niveau wil ik graag benadrukken dat je écht geen professional hoeft te zijn en je hoeft ook geen dure camera te gebruiken. Soms komen de beste foto's gewoon uit je telefoon. Kortom: heb je een foto gemaakt die je leuk vindt en twijfel je of ‘ie wel goed genoeg is? Gewoon meedoen!

Regels

Maximale breedte: 1024 pixels
  • 1 inzending per deelnemer, maak je later een mooiere foto, pas dan je oorspronkelijke inzending aan.
  • De foto moet gemaakt zijn in de maand dat de wedstrijd actief is (tussen maandag 1 juni en vrijdag 26 mei 20:00 uur) én gemaakt zijn door de inzender.
  • Elke vorm van nabewerking is toegestaan.
  • Je kunt alleen winnen als je zelf ook gestemd hebt.
  • De winnaar opent een nieuwe wedstrijd.

Voorgaande wedstrijden:

1. Februari 2017: 'de auto' - Winnaar: Twix
2. Maart 2017: 'de auto in een ander perspectief' - Winnaar: j.ko
3. April 2017: 'In het zonnetje' - Winnaar: Brrrruno
4. Mei 2017: 'Vrouw en auto' - Winnaar: Pjötr
5. Juni 2017: 'Mijn mooiste autofoto' - Winnaar: Niels.
6. Juli 2017: 'De rijdende auto' - Winnaar: Wrangler!
7. Augustus 2017: 'De zon' - Winnaar: Gewoon Dirk
8. September 2017: 'Auto en industrie' - Winnaar: Zadelsnuiver
9. Oktober 2017: 'Auto en profil' - Winnaar: smarter
10. November 2017: 'Nattigheid' - Winnaar: superformer
11. December 2017: 'Vorst en auto' - Winnaar: rasa
12. Januari 2018: 'Zwart-wit' - Winnaar: Elco
13. Februari 2018: 'De auto vanbinnen' - Winnaar D' oh
14. Maart 2018: 'De auto en kunstlicht' - Winnaar Gewoon Dirk
15. April 2018: 'De Miniatuur' - Winnaar: D' oh
16. Mei 2018: 'De Nieuwe, Oude Foto' - Winnaar: smarter
17. Juni 2018: 'De detailfoto' - Winnaar: D' oh
18. Juli 2018: 'Het verkeer' - Winnaar: 929V6
19. Augustus 2018: 'Kunst in beeld' - Winnaar: rzasa
20. September 2018: 'De auto in zijn habitat'- Winnaar: Superformer
21. Oktober 2018: 'Dier en Auto' - Winnaars: D'oh en Gewoon Dirk
22. November 2018: 'In het bos!' - Winnaar: adinsx
23. December 2018: 'Oog voor techniek' - Winnaar: Gewoon Dirk
24. Januari 2019: 'Een schone lei' - Winnaar: Elco
25. Februari 2019: 'Kort door de bocht' - Winnaar: Gewoon Dirk
26. Maart 2019: ‘De eerste rit' – winnaar: afentoe
27. April 2019: 'Op zijn best' - winnaar: Engineer2
28. Mei 2019: '(On)waarschijnlijk duo' - winnaar: Irwin
29. Juni 2019: ‘Auto en stad’ - winnaar: Peter O.
30. Juli 2019 ‘Zomertijd/komkommertijd’ - winnaar: SVF
31. Augustus 2019 ‘Oud en nieuw’- winnaar: Quadrifoglio Verde
32. September 2019: ‘Weerfoto’ – winnaar: NielsdW
33. Oktober 2019: 'Auto's en woningen' - winnaar: Tydelyck
34. November 2019: 'Auto's en power' - winnaar Zadelsnuiver
35. December 2019: 'De auto indoor' - winnaar Adinsx
36. Januari 2020: ‘Zicht met licht’ – winnaar Elco
37. Februari 2020: 'De menselijke factor' - winnaar Adinsx
38. Maart 2020: 'Lente in zicht' - winnaar Escher
39. April 2020: 'Het zit 'm in de details' - winnaar Gewoon Dirk
40. Mei 2020: Frontaal! - winnaar smarter

Inzenden kan tot en met vrijdag 26 juni 20.00 uur, stemmen tot dinsdag 30 juni, 20.00 uur.

1970 Imperial LeBaron, 1971 Ford Mustang & 1964 Mercedes-Benz 220SE (?)

Normaal gezien zou eender welk van deze drie Amerikaanse imports onbetwistbaar de held van het garagebedrijf zijn. In dit geval is het echter de garage zélf die de show steelt, wat straalt dit een topsfeer uit, de auto's spelen de bijrol die het plaatje helemaal compleet maken.
[size=x-small]Er was helaas geen garagist te zien, dus ik ben niet gaan kijken wat er allemaal nog achter de Mercedes staat.[/size]

Deze maand ga ik voor een plaatje uit een typische Nederlandse wijk gebouwd in de jaren '30 en '40. In die tijd speelde de auto sowieso slechts een bijrol in de Nederlandse samenleving. Tegenwoordig staat het blik in dit soort wijken daarom overal en nergens geparkeerd. Het toeval wilde dat het vanochtend erg rustig was en dat leverde een foto op die ook 40 jaar geleden kan zijn genomen. Ik vind hem leuk genoeg om het tot mijn (voorlopige?) inzending te bombarderen.

[size=x-small]Voor wie het zich afvraagt, ja dit is mijn wijk.[/size]

Deze foto heb ik vanochtend gemaakt bij vliegbasis Twente:

Ik heb echter nog een leuke setting in gedachten maar moet daar even de goede omstandigheden kwa weer (mooie lucht) en omgeving voor vinden. Hopelijk lukt dat nog voor de deadline.

SVF zei:
Ik heb echter nog een leuke setting in gedachten maar moet daar even de goede omstandigheden kwa weer (mooie lucht) en omgeving voor vinden. Hopelijk lukt dat nog voor de deadline.

Het zal nog wel even duren tot het weer vrijdag 26 mei is dus je hebt nog wel even.

(tussen maandag 1 juni en vrijdag 26 mei 20:00 uur)

Ik had zaterdag bij de Efteling, het moment om de auto als figurant met blije kinderen neer te zetten, een gave foto willen maken, maar de parkeerwachters dirigeerden me naar een rotplek :)

Ga zo nog even op pad of ik ergens iets spot / kan maken. De 20.00 uur deadline ga ik alleen niet halen :)

Vooruit, slechts 2,5 uur na de deadline, en dan vond ik het nog lastig om te kiezen ook. Het is deze geworden, op het nieuwbouwproject waar straks (september 2021) eindelijk de oprit en garage voor de auto's komt. Het zonnetje scheen zijn laatste stralen over het bouwrijp gemaakte weiland:

50041916247_2bb81bae71_b.jpg

Deze viel af: https://live.staticflickr.com/65535/50041637066_e725d8263b_c.jpg

Om de kans op stemmen niet te veel te laten verlopen, zet ik hierbij het Op Een Rijtje even neer...
Ik ben zo vrij geweest uit de eventuele beschrijving een titel te destilleren.

49977176937_005a729e70_b.jpg

afentoe - Garage steelt de show

49983833117_28f9c69677_b.jpg

Gewoon Dirk - Jaren '40 wijk, anno jaren '80

download-3.png

Escher - Heel veel auto

DSCN1198.jpg

SVF - Vliegbasis Twente

50035071447_a3bc96a5d1_b.jpg

Elco - Gelders schouwspel

ds3-banlieue.jpg

Tydelyck - DS3 et banlieue

50041916247_2bb81bae71_b.jpg

adinsx - Nieuwbouwproject

20200624-235340.jpg

Zadelsnuiver - Ilman otsikkoa

Stemmen kan tot dinsdag 30 juni, 20.00 uur.

1e plaats: Escher: bijna het hele plaatje wordt met auto gevuld, maar door scherpte en het kleurcontrast is het lieveheersbeestje echt de held. Geweldige plaat.
2e plaats: adinsx: heel mooi gemaakt, je ziet de auto nog net goed genoeg, maar eerste aandacht gaat naar datgeen wat zich ervoor en erboven afspeelt.
3e plaats: Elco: wat een prachtige omgeving, en heel mooi dat je de auto naar de zon toe parkeert, maakt het plaatje helemaal af.

Allereerst moet ik zeggen dat het niveau deze keer echt ontzettend hoog ligt, stuk voor stuk verschrikkelijk mooie platen (y) het liefst zou ik iedereen punten geven maar helaas gaat dat niet. Toch wel tot een top 3 kunnen komen waarbij ik puur op gevoel mijn punten toe ken.

1. Escher
2. Gewoon Dirk
3. Afentoe

En mijn Top 3:

1) afentoe. Heerlijk om dat soort nostalgische garages te zien. De troep langs de zijkant maakt het eigenlijk compleet

2) Elco. Tja, een geweldig kleurenpalet zoals ik ze nog niet gevonden heb op de Posbank (y)

3) Tydelyck. De auto als figurant prima uitgevoerd. 'Jesus returns' trekt eigenlijk de meeste aandacht. Zou dat op de auto slaan? Of... Nou laat ook maar, een mooie plaat!

Ontzettend bedankt voor het rijtje en schandalig dat ik zelf niets ingezonden heb.... We zijn al een jaar of 4 bezig om een ruimer huis te vinden binnen onze eigen gemeente, nu eindelijk kans op succes en dus enorm veel tijd en energie in gestoken de afgelopen weken. Vandaag het verlossende antwoord dat we een ander huis gekocht hebben! Zo blij! Als jullie het goed vinden laat ik het nu even hierbij en ga ik met vrouwlief lekker een wijntje drinken.

..En de winnaar van deze maand, met maarliefst 14 punten is:

[size=x-large]Escher![/size]

En het overzicht:

Escher 14
Elco 12
Gewoon Dirk 7
Afentoe 5
Adinsx 3
SVF 3
Zadelsnuiver 3
Tydelyck 1

Escher gefeliciteerd, Smarter bedankt voor het organiseren en op naar de volgende wedstrijd (y)

Bedankt iedereen voor de stemmen! Ik ben net aangekomen op mijn vakantiebestemming in de Provence, zorg morgen voor een nieuwe opgave!

Terug
Bovenaan