Shopbattle: SVF vs lybra // Hyundai Sonata // lybra heeft gewonnen

lybra

Kilometervreter
SVF en ik hebben nog maar een keer een battle gedaan. Dit keer hebben we een Hyundai Sonata als gewillig slachtoffer uitgekozen. Naar aanleiding van de feedback uit de vorige battle hebben we besloten om het niet meer anoniem te doen en een kort begeleidend tekstje bij de shops te plaatsen.

Iedereen kan stemmen door simpelweg aan te geven welke shop hij / zij het beste vindt. Stemmen kan t/m zondag 23-5, 20:00.
Behalve een stem op een van de shops wordt feedback en commentaar op de shops zeer op prijs gesteld. Wij zijn erg benieuwd wat jullie er van vinden!

Origineel
MrINi5l.jpeg

Shop A - SVF

Een betaalbare cabrio zou een mooie toevoeging zijn aan het toch al zeer uitgebreide modellen programma van Hyundai en submerk Genesis. Deze Sonata leek me daarvoor een mooie basis, al vind ik de voorkant ietwat rommelig en onsamenhangend. Die heb ik geprobeerd wat strakker en hoogwaardiger te maken door o.a. een groter logo en chromen spijlen in de grille. De koplampen zijn in stijl van de nieuwe i20 en vormen wat meer een optisch geheel met de grille. Hetzelfde heb ik gedaan met de ondergrille en de gaten voor de dagrijverlichting die wat mooier op elkaar aansluiten. Verder subtiel verlaagd en iets kortere wielbasis. Gebruikte donoren: interieur van een Mercedes Benz C klasse cabrio Velgen van een Mercedes Benz C klasse Kentekenplaat van een Hyundai i20

Shop B - lybra
6AU3iVY.jpeg

Mijn shop is een opvolger van de Hyundai Coupe. Die werd in 2008 opgevolgd door de Veloster, maar dat was -in Nederland in ieder geval- niet zo'n succesnummer. De eerste en tweede generatie van de Coupe zitten in mijn gedachten als lekker betaalbare no-nonsens coupés, uit een tijd dat er uberhaupt nog dat soort modellen gemaakt werden. ik heb de Sonata aan alle kanten ingekort en verlaagd en er een driedeurs coupé van gemaakt. De neus is hertekend met de neus van de nieuwe i20 in gedachten voor het familiegezicht. Op de zijkant heb ik met het nep-luchtrooster op de voorste wielkast en de daarvandaan oplopende lijn over de deur en het achterspatscherm naar het achterlicht een verwijzing naar de tweede generatie Coupe willen geven. Het achterlicht komt van de nieuwe Tucson en is wat vervormd om 'm beter te laten passen. Tot slot het interieur aangepast), dan is 'ie wel weer klaar. Velgen staan 'm prima, daar hoefde ik geen andere voor te zoeken.

Nou, moge de beste winnen!:D

Wat betreft de shop van mijn tegenstander: ik vind het op het eerste oog een geweldig leuk ding en heel mooi geshopt!(y) Als ik er wat langer en iets kritischer naar kijk zijn er wel wat kleine dingetjes die me opvallen. Ten eerste lijkt hij iets compacter dan de oude coupé die wat langer en gestrekter overkomt. De neus lijkt na de A-stijl iets op te lopen wat waarschijnlijk mede komt doordat de raamlijn naar achter toe wat meer oploopt (wigvorm) De ondegrille ziet er wat getekend en gebrusht uit. maar wel knap gemaakt! Ik heb zoiets vaak geprobeerd maar krijg het niet mooi en realistisch. En net als bij je vorige shop zou het portier wel ietsje langer mogen. Maar al met al een erg leuke en knappe shop!

Ook meteen maar even wat feedback op de shop van SVF: technisch is 't -zoals altijd- weer top! Ik kan geen fout ontdekken. Ook de donoronderdelen blenden naadloos in. Het model vind ik ook een hele verbetering t.o.v. de Sonata (maar dat is niet zo moeilijk, want ik vind ik die Sonata niet echt mooi te noemen). De neus is prima strakgetrokken en oogt inderdaad een stuk strakker en minder rommelig. Alleen heb je de kenmerkende Hyundai-grille vervangen door een veel anoniemer exemplaar; het geheel doet me wat aan een Ford Mondeo denken. De afgeronde achterkant heeft wat gewenning nodig, maar staat 'm eigenlijk best goed. Al met al een hele sjieke, zei het wat non-descripte cabrio.

Wel grappig trouwens dat we allebei naar het front van de i20 hebben gekeken, maar er toch 2 totaal andere voorkanten uit gekomen zijn :)

Voor wat betreft mijn shop: ik had er nog wel bewust op gelet om dit keer wél de deur te verlengen, maar blijkbaar niet genoeg.

Mooie shops weer. Ik stem voor Shop B - lybra. Wat een leuk modelletje.

De shop van SVF is ook mooi, maar het model spreekt me niet zo aan. Shoptechnisch klopt mijns inziens het achterwiel niet zo. Het lijkt me iets te klein.

Ik kies shop B lybra.

Shop A
Om een of andere reden kan de cabrio mij niet echt bekoren.
De neus doet me onwillekeurig aan een Mondeo denken.
En ik vind de achterzijde iets te lang, of de deur had nog iets langer gemoeten, of is het omdat het achterwiel naar mijn aanvoelen te klein is (wat de wagen langer doet ogen)..

Shop B
Er zitten - als ik bovenstaande commentaren lees - wellicht nog wel enkele foutjes in, maar ik vind hem "af" en gelikt.
De neus, de vouw op de flank, de spoiler achterop, het klopt allemaal.
En het behoud van de velgen van het origineel is een juiste keuze, want die zijn echt dik en passen beter bij de coupé dan bij de sedan!

Twix zei:
Shoptechnisch klopt mijns inziens het achterwiel niet zo. Het lijkt me iets te klein.

brg zei:
het achterwiel naar mijn aanvoelen te klein is

Dat komt omdat ik het model (wielbasis) iets heb ingekort waardoor het achterwiel dus dichterbij staat en eigenlijk dus iets groter zou moeten zijn. Meestal denk ik daar wel aan maar nu dus niet helaas... Ik werk om die reden ook vaak in een wat lagere resolutie dan het origineel, ook met het oog op donoren die soms wat kleiner zijn.. Als je onderdelen gaat uitrekken om te vergroten wordt het altijd onscherp.

De voorkant heb ik veel mee zitten klooien voordat ik een resultaat had waarmee ik een beetje tevreden was. Vergelijking met de Ford Mondeo snap ik wel maar dat hoeft niet persé slecht te zijn.;)

Ik heb inderdaad mijn achterwielen iets vergroot. Voor mij is dat zeker niet standaard om te doen, maar ik vond ze -ook al in het origineel- wat klein vergeleken met de voorwielen.

Twix zei:
Ik stem voor Shop B - lybra. Wat een leuk modelletje.

brg zei:
Er zitten - als ik bovenstaande commentaren lees - wellicht nog wel enkele foutjes in, maar ik vind hem "af" en gelikt.
De neus, de vouw op de flank, de spoiler achterop, het klopt allemaal.
En het behoud van de velgen van het origineel is een juiste keuze, want die zijn echt dik en passen beter bij de coupé dan bij de sedan!

Dank jullie wel!
Die originele velgen zijn inderdaad erg mooi. Op de Ioniq 5 zaten ook al mooie velgen, wat dat betreft is Hyundai goed bezig de laatste tijd.

Het is wel een hele moeilijke dit keer. Beide zijn mooi geshopt en bij beide vind ik sommige delen mooi en andere iets minder mooi.

1. Lybra: Een heel leuk model om te zien. De neus had van mij nog wel iets extremer gemogen gezien de nieuwe styling van Hyundai. De zijkant vind ik wel een hele verbetering met de Sonata
2. SVF: Een zeer nette shop! De donor is mooi geplaatst al maakt de belijning en de hoge kont ervoor dat ik 308 CC/Focus CC herinneringen krijg. De neus is wel een hele verbetering.

Helaas erg weinig stemmen voor onze shopbattle dit keer. Jammer. :(

Met de stemmen die er zijn gegeven, kan ik mezelf als winnaar uitroepen. Daar ben ik natuurlijk heel blij mee en ik bedank degenen die gestemd hebben hartelijk, maar toch overheerst het jammere gevoel dat er helaas niet meer animo is voor dit soort knutselwerken.

Ondanks dat er maar 3 keer gestemd is feliciteer ik lybra met een terechte overwinning!:D

Waarom deze battle geen succes is en de vorige wel is speculeren. Misschien dat een Audi wat meer aandacht trekt dan een Hyundai of misschien zijn de shops dit keer wat minder aantrekkelijk? Jammer is het wel. In elk geval bedankt voor het commentaar op de shops! Dat vind ik persoonlijk eigenlijk belangrijker dan het wel of niet winnen van een wedstrijd.

Met een poll zou er waarschijnlijk meer gestemd worden maar dat leidt denk ik zeker niet tot meer reacties en commentaar in het topic. .

Ik denk dat in vergelijking tot de wedstrijden te weinig mensen weten van deze battle.
Een wedstrijd staat de gehele week in de actieflijst door de updates en tussentijdse reacties.
Zo'n battle wordt in 1 keer gepost, en verdwijnt al gauw van de eerste pagina van de actieflijst; eerlijk gezegd, ik heb de 2e battle ook maar heel toevallig ontdekt.
En wie de battle niet kent, kan niet reageren en geen punten geven.

Ik had m gemist. Ik zou ook voor de coupé gaan, mooi ding!
Cabrio ook, maar shoptechnisch heb ik daar meestal wat minder mee.

Als MCW en Barri - die zich zelf ook wel eens aan een shopje waagt - de battle al niet gezien hebben, dan scheelt er echt wel iets aan de zichtbaarheid van dit soort wedstrijd.
Ik denk niet dat er slechts 3 stemmers waren door desinteresse.

Misschien het topic starten met het origineel zodra jullie beginnen shoppen, en het topic af en toen eens van enige commentaar voorzien.
Of wie weet : na 3 dagen één keer een WIP plaatsen.
Dan krijg je feedback op de WIP.
Dit leidt misschien tot nog sterkere shops.
En is veel beter bekend dat er een battle loopt.

Dan beter gewoon de oude wedstrijd voortzetten. Als ik en lybra dan de enige deelnemers zijn hebben we alsnog een battle.

Oh ik heb deze helaas ook even gemist. terwijl ik al die shops wel echt leuk vind. ik weet dat het niet meer telt maar toch. Mijn voorkeur zou uit gaan naar de shop van SVF, buiten dat ik gewoon echt wel fan ben van cabrio's en ik het erg jammer vind dat de tijd van 'betaalbare' cabrios voorbij is. Wie weet weer een opleving als de ID3 cabrio er echt komt. Maar ook omdat ik deze beter in balans vind.

De coupé van Lybra is ook erg leuk alleen vind ik deze net wat minder in balans, naar mijn gevoel is de motorkap iets te lang.

Maar van beiden weer echt een pracht shop!

De opzet van de battle is op zich leuk. Misschien is het echt zaak op het topic op de eerste pagina van de actieve topics te houden door het af en toe - subtiel - omhoog te schoppen.

Net als SVF vind ik de commentaren ook veel interessanter dan wie uiteindelijk de stem krijgt. Natuurlijk is het leuk om te winnen, maar van de feedback leer je en daar kun je bij een volgende shop rekening mee houden, zodat je vanzelf beter wordt. Wat dat betreft vind ik het in ieder geval erg leuk om nu alsnog wat reacties te lezen! (y)

Ik vind het interessant om te zien wat een mogelijke versie is die werkt voor een wedstrijd-achtige opzet. Ik denk dat, no offense maar eerder een compliment, de meeste afgeschrikt worden van de photoshops van SVF en Lybra, want deze zijn gewoon heel goed. En dat soms in combinatie met een moeilijke shop foto (moeilijke hoek, veel reflecties) dat ze denken dat het toch niet waard is om dan iets te maken. En dat heeft dan impact op de aantal deelnemers, waardoor SVF ook gestopt is met de wedstrijd. In mijn ogen ook wel logisch want het kost veel tijd en er lijkt weinig animo te zijn.

Misschien is het een idee om wat te doen met een andere manier van puntentelling waarbij je punten kunt krijgen voor het idee/originaliteit en aparte punten voor de kwaliteit? Dan kun je nog steeds hoog eindigen, ook zonder dat je de kwaliteit die Lybra en SVF leveren kunt matchen.
Het is maar een idee, want ik zie graag deze battles of wedstrijden doorgaan want je ziet toch dat er hele leuke photoshops uit komen. En nogmaals dank aan SVF voor het werk dat je erin stopt (y)

de photoshops van SVF en Lybra, want deze zijn gewoon heel goed.

Daar hield ik in de wedstrijden hoedanook al rekening mee bij het geven van punten.
van beiden verwachtte ik een echte "topshop"; als die mij dan een beetje ontgoochelde, dan gaf ik de punten aan de -objectief mindere - shops van andere deelnemers.

Misschien kunnen de wedstrijden voortaan in 2 leagues worden georganiseerd:
- de Champions League met SVF & Lybra
- de Conference League voor de rest
met misschien een beginnerscategorie voor mensen die hun 5 eerste wedstrijdinzendingen maken.

Remco zei:
Ik vind het interessant om te zien wat een mogelijke versie is die werkt voor een wedstrijd-achtige opzet. Ik denk dat, no offense maar eerder een compliment, de meeste afgeschrikt worden van de photoshops van SVF en Lybra, want deze zijn gewoon heel goed. En dat soms in combinatie met een moeilijke shop foto (moeilijke hoek, veel reflecties) dat ze denken dat het toch niet waard is om dan iets te maken.
Dat is uiteraard niet de bedoeling. Ik merk dat ik het best wel weer leuk vind om zo af en toe weer eens een shop te maken, maar vind het vooral ook leuk om de resultaten van anderen te zien, ook al zijn ze misschien niet perfect, en om de feedback te lezen van niet-shoppers.

Remco zei:
En nogmaals dank aan SVF voor het werk dat je erin stopt (y)
Hier sluit ik me volledig bij aan. (y)

Heb even kort contact gehad met SVF, we gaan weer een wedstrijd proberen.

brg zei:
Misschien kunnen de wedstrijden voortaan in 2 leagues worden georganiseerd:
- de Champions League met SVF & Lybra
- de Conference League voor de rest
met misschien een beginnerscategorie voor mensen die hun 5 eerste wedstrijdinzendingen maken.
Ik moet zeggen dat ik hier persoonlijk niet zo'n fan van ben, maar misschien moeten we het gewoon eens op die manier proberen.

Ik denk dat we het vooral laagdrempelig moeten houden zonder veel rompslomp ook voor de organisator, maar ik sta open voor nieuwe ideeën en wil best eens wat experimenteren. Ik heb ovigens al de nieuwe wedstrijd geopend voordat ik bovenstaande posts las. Afhankelijk van het succes daarvan kunnen we voor de volgende editie misschien wat dingen anders doen.

Terug
Bovenaan