Citroën C3 (BR/IN) | nieuw: Basalt coupé SUV

Rutger DC

Asfaltkampioen
[size=medium]First made-in-India Citroen SUV begins road-tests[/size]
[size=x-small]Akbar Merchant | 9th Oct 2020 6:00 am[/size]

Following the launch of the C5 Aircross, scheduled for Q1 2021, Citroën will introduce its first made-in-India product, a compact SUV.

Codenamed C21, the new vehicle is underpinned by the firm’s new Common Modular Platform (CMP), which is designed for developing markets. The compact SUV will also be offered in other markets like South America.

The SUV will have Citroën’s family design cues seen on the larger and more expensive models. One can expect the familiar Citroën grille with two-tier headlamps, chunky alloy wheels and contrast black cladding on the sides.

Under the hood, a 1.2-litre turbo-petrol engine is the sole powerplant expected on the C21. The company has already begun testing this engine in India on a Berlingo MPV that is sold with the same engine overseas. Sources tell us that this engine is being benchmarked to rival Maruti Suzuki’s engines for refinement and fuel efficiency.

Citroën is currently undergoing trial production of the C5 Aircross and the new C21 crossover will also be built at the same CK Birla facility in Thiruvallur, Tamil Nadu. We expect the Citroën C21 to hit the brand’s showrooms by the festive season of 2021.

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

Bron: https://www.autocarindia.com/car-news/first-made-in-india-citroen-suv-begins-road-tests-418665

Laatst bewerkt:
In India:

0.0198.jpg

0.0200.jpg

0.0199.jpg

In Brazilië:

flagra-novo-citroen-c3-projeto-cc21.jpg

flagra-novo-citroen-c3-projeto-cc21-1.jpg

flagra-novo-citroen-c3-projeto-cc21-3.jpg

Bron: https://www.autossegredos.com.br/marcas/citroen-marcas/novo-citroen-c3-projeto-cc21-e-flagrado-em-juiz-de-fora-por-leitor/

Uitgelekt schaalmodel.

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

ImageResizer.ashx

Bron: https://www.autocarindia.com/car-news/citroen-c3-final-design-leaked-online-via-scale-model-images-420859

Alle details nagenoeg hetzelfde als de Europese C3 en die is ook net geen 4 meter. Dan vraag ik mij af of het niet goedkoper was om gewoon die auto ook daar te bouwen, eventueel met minder opties.

De verhoudingen zijn wel anders, het doet me eerder aan een ingekorte C3 Aircross denken.

Een C3 die naar de plaatslager geweest is om de rondingen wat af te vlakken ;)

Wat hoger op de wielen en meer plastic bescherming onderaan voor slechtere wegen.
Misschien nog op het onderstel van de vorige C3 om kosten te drukken?

Nee, de auto staat op het CMP van de C4 en Peugeot 208/2008 (volgens mij een eenvoudiger variant), dus er is geen sprake van oude wijn in nieuwe zakken. In Europa krijgen we dat platform geloof ik ook voor kleine, elektrische crossovers, wellicht dan gewoon een elektrische variant van deze C3, de Peugeot e-1008 en Fiat- en Opel-versies.

929V6 zei:
De verhoudingen zijn wel anders, het doet me eerder aan een ingekorte C3 Aircross denken.
Daarom juist, het is een compleet andere auto maar wel met hetzelfde design. Dus had dan gewoon de EU-versie daar in versimpelde vorm gebouwd. Maar dat is mijn lekenmening :)

Het lijkt erop dat dit gewoon de nieuwe C3 is: ook voor Europa. Dat is althans wat ik interpreteer uit een discussie op Worldscoops. Dit jaar komt project CC21 (nieuwe C3), volgend jaar komt de nieuwe C3 Aircross (CC24) en niet veel later een nieuwe sedan (CC26). Die laatste is ongetwijfeld voorbehouden aan markten als Latijns-Amerika, China, India en Afrika.

Huidige model is er alweer vijf jaar. Generaties 1 en 2 gingen ieder zeven jaar mee, dus de planning klopt vooralsnog redelijk :)

Nou, waar de C3 dus nog de enige leuke en enigszins onderscheidende auto was, wordt dat met de nieuwe generatie dus een low-budget modelletje waar zelfs Dacia om kan lachen...

Op de man spelen met een beledigende offtopic opmerking is dan inderdaad de beste manier om je punt te maken(y)

Joop 5528328 zei:
Op de man spelen met een beledigende offtopic opmerking is dan inderdaad de beste manier om je punt te maken(y)
Dat is inderdaad jouw gebruikelijke aanpak. Maar dat was al duidelijk. Wat is verder je punt?

Dit is een auto voor India en denk ik niet voor Europa, maar blijft afwachten uiteraard.

@CD8LOP:
Lees anders even alvorens je reageert;)

Rutger DC zei:
Het lijkt erop dat dit gewoon de nieuwe C3 is: ook voor Europa. Dat is althans wat ik interpreteer uit een discussie op Worldscoops. Dit jaar komt project CC21 (nieuwe C3), volgend jaar komt de nieuwe C3 Aircross (CC24) en niet veel later een nieuwe sedan (CC26). Die laatste is ongetwijfeld voorbehouden aan markten als Latijns-Amerika, China, India en Afrika.

Het enige wat ik lees in de discussie op Worldscoops is enerzijds veel veronderstellingen van de gebruikers en anderzijds een verwijzing naar de website van L' Argus die wel fundamentele verschillen tussen de Indische en Europese C3 verwacht:
L'Argus
Kort gezegd: het aanbod C3 gaat zich ontdubbelen in een mini-SUV voor de Mescosur-landen en Indië en in 2023 een totaal afwijkende versie voor Europa.

Inmiddels wordt er in Brazilië en India druk getest met een nieuwe, verlengde C3 met zeven zitplaatsen. Die moet het dan opnemen tegen bijvoorbeeld de Suzuki Ertiga, Renault Triber (India) en Chevrolet Spin (Brazilië). Wellicht dient de auto in Europa in aangepaste vorm als opvolger van de C3 Aircross - uit de reacties van enkele geïnformeerde forummers op Worldscoops maak ik op dat Europa een aangepaste versie van de 'wereld-C3' krijgt als nieuwe C3.

new-citroen-c3-plus-7-seater-spied-suv-launch-price-13.jpg

new-citroen-c3-plus-7-seater-spied-suv-launch-price-10.jpg

new-citroen-c3-plus-7-seater-spied-suv-launch-price-2.jpg

new-citroen-c3-plus-7-seater-spied-suv-launch-price-9.jpg

Bron: https://www.rushlane.com/2023-citroen-c3-plus-7-seater-suv-spied-testing-12448912.html

C3 EV

2361986d1664194016-rumour-citroen-c3-electric-could-debut-december-a94ac28c6f41401ab30aad6d9366adb7.jpg

Bron: https://www.team-bhp.com/forum/electric-cars/255114-rumour-citroen-c3-electric-could-debut-december-2.html#post5409587

Het automerk Citroën staat er niet best voor, de verkopen staan wereldwijd onder druk en de nieuwe C3 voor ontwikkelingsmarkten is niet al te best ontvangen: de verkoopgroei van het merk is minimaal door een combinatie van een tegenvallende vraag naar de C3 en ingestorte verkopen van de duurdere C4 Cactus. In India is de auto geflopt: een marktaandeel van 0,31% voor het merk Citroën in juni 2023 is voor een lokaal ontwikkeld en gebouwd, betaalbaar model gewoon beroerd. De 0-sterren score in de Latin NCAP-botsproeven is ook al geen fraai visitekaartje.

De nieuwe C3 Aircross moet de eer redden, maar Citroën heeft nog een troef in handen: de C3 FastLounge. Dat wordt een vijfdeurs (of vierdeurs?) fastback. De combinatie van de hoge bouw van de C3 (een tall boy hatchback noemen de Indiërs dat) met een dynamisch bedoelde afgelopende daklijn lijkt me geen gelukkige combinatie.

Citroen-C3X-Prototype.jpg

F1dGOiRaMAETWcR

F1dGOiNaYAEgPpZ

Teaser van de Europese C3 met afwijkend front, kennelijk gepubliceerd in het halfjaarverslag:

captur62.png
Deze Ë-C3 bestemd voor de EU zou in oktober gepresenteerd worden en begin 2024 leverbaar zijn voor een prijs < € 25, met winstmarge voor Stellantis! Ben erg benieuwd hoe het uitpakt, samen met de nieuwe e3008 zijn dit heel bepalende BEV's voor Stellantis.

Zo'n goedkope auto zou eerst veel verkocht moeten worden om winst mee te kunnen halen. En dat is bij Citroën altijd maar afwachten.

De tijd zal het leren, maar je vroeg voor onderbouwing en die heb ik gegeven, weet niet welke onderbouwing jij verwacht had c.q. van welke bron?

Meer foto's van de C3 FastLounge (of C3 X), wat een liftback-achtige versie van de Indiase C3 is:

citroen-c3-x-fotos-espia-202397205-1694001876_4.jpg

citroen-c3-x-fotos-espia-202397205-1694001881_7.jpg

citroen-c3-x-fotos-espia-202397205-1694001893_15.jpg

citroen-c3-x-fotos-espia-202397205-1694001897_18.jpg

citroen-c3-x-fotos-espia-202397205-1694001901_21.jpg

Ben erg benieuwd naar het eindresultaat, dit zou weleens een designicoon à la Suzuki Liana sedan of SX4 sedan kunnen worden.

Terug
Bovenaan