Op zoek naar een betrouwbare benzine station onder de 5K

A

Anoniem

Guest
Hallo iedereen,

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met de zoektocht naar een andere auto. Op dit moment rijd ik een VW Golf VI (5D Hatchbank, 2.0TDI uit 2009) echter staat deze auto (wegens ziekte) al veel te lang stil en betaal ik dus maandelijks erg veel wegenbelasting voor een stilstaande auto. Het vooruitzicht is ook niet dat ik in de toekomst lange afstanden ga/kan rijden dus het is slimmer om de Golf weg te doen.

Waar ik naar op zoek ben is een station (we hebben baby en een hond en in de Golf is het af en toe proppen), benzine auto (goedkoper in belasting) en dat hij het liefst wat zuiniger rijdt (ik heb geen harde grens, maar hoe zuiniger, hoe voordeliger). Cruise control en een ISO FIX voor de kinderstoel is eigenlijk wel een must.

Mijn budget ligt rond de 5.000,- en kan/wil daar eigenlijk niet echt overheen. Als het me écht iets heel moois op kan leveren zou ik wellicht naar de 6.000,- kunnen.

Door het vele zoeken en rond lezen op dit forum heb ik nu deze auto’s in mijn vizier:
Renault laguna 3 (dit is vanaf 2006?) (de auto spreekt me niet echt aan, maar ik lees dat een enorm goede/betrouwbare auto is)
Renault Megane 3 (vanaf 2008)
Ford Focus (vanaf 2008) (bv: https://www.autowereld.nl/ford/focus-wagon/1-8-limited-35894267/details.html)
Ford Mondeo (bv: https://www.autowereld.nl/ford/mondeo-wagon/1-6-16v-trend-125-pk-35799100/details.html?_ga=GA1.2.1756266765.1637769712)
Toyota Avensis (niet echt te vinden onder de 5k, ik zoek tot 200.000km, wellicht is dat niet nodig?)

De look en feel van het interieur (met name dashboard) is voor mij persoonlijk belangrijk, en noem het smakeloos maar mij trekken de Volkswagens, Audi’s, Seat’s, Skoda’s het meest (en dan met elektronische knopjes ipv draaiknoppen) maar ik zie deze eigenlijk nooit aanbevolen worden en vraag me eigenlijk af waarom. Heb ook verschillende Audi A4’s en VW golf’s gereden voordat ik deze Golf kocht.
Van bovenstaand rijtje vind ik dan het interieur van de Focus/Mondeo het mooist.

Ik vraag me af of dit goede keuzes zijn, of dit betrouwbare en goede auto’s zijn en of ik wellicht nog pareltjes over het hoofd zie in deze prijsklasse. Veel van deze autos zitten al wel rond de 150k-200k die onder de 5k worden aangeboden, maar ik lees dat wanneer het onderhoud aantoonbaar is dat niet perse een probleem hoeft te zijn. Tips waar ik wellicht echt op moet letten?

Bij voorbaat dank voor het lezen en het meedenken, ik ben erg benieuwd naar jullie reacties.

Hij wordt hier vaker genoemd dan dat ie verkocht is, maar ik denk dat de Seat Exeo wel een auto is die jou aanspreekt: <https://www.autowereld.nl/seat/exeo-st/1-8-businessline-high-leder-navi-35886100/details.html>

In het kader van goedbedoelde borrelpraat: een familielid rijdt al meer dan 10 jaar in een C5 Ph. II station. Inmiddels staat de teller op 240.000km en nog steeds vrij van problemen. Een interieur met draaiknoppen, maar goed, geen VAG-design. :) En wellicht wat te groot voor wat je zoekt?
Wel écht een comfortabele slee in elk geval.

De Laguna 3 is er vanaf 2007, in de loop van 2009 kregen alle Laguna 3's die voor de Nederlandse markt waren, de GT look met o.a. de bumpers, gril en rookglazen achterlichten van de GT, in 2010 kwam de facelift. Die van mij was van september 2009. En een met de GT look.

Eigenlijk zijn alle auto's op het lijstje echt prima keuzes.

Je kunt beter iets meer uitgeven aan een hele mooie en goed onderhouden auto met volledige onderhoudshistorie. Misschien vind je ook nog een Focus 3 die in 2010 op de markt kwam. Zelf vond ik de 1.8 in de Focus 2 niet echt een fijne motor, maar probeer het anders gewoon uit.

VW en dus ook Skoda, Audi en Seat hebben in de periode waarin je zoekt veel motorproblemen met de T(F)SI motoren gehad vanaf 2008. Zoals o.a. hoog olie verbruik door te korte olieschraapveren, matige kwaliteit distributieketting, matige kwaliteit coating van de zuigerwanden, vervuiling. De kans op dure reparaties is gewoon relatief groot. Dat is de reden dat ze meestal niet worden aanbevolen, de Passat van de vorige generatie was de minst betrouwbare auto op de markt volgens de Consumentenbond in 2020. En ook bij de Reliability Index scoorde de auto slecht, en stond heel veel lager dan de Avensis, Laguna, Mondeo, Megane en Focus, die allemaal een stuk beter dan gemiddeld waren. Bij de Megane 3 kun je het beste een 1.4 TCe, 2.0 16V, 2.0 TCe, of 1.6 16V motor kiezen.

Veel succes.

Ik zit met dezelfde vraag, echter met een budget tot 8.000 euro. Een Mazda 6 staat bij mij ook op de lijst. met goed zoeken kom je er ook een paar voor rond de 6k tegen (dan wel van het iets frissere model)

als je iets zuinigs zoekt , dan is de 1.4 tce megane een goede deal. De Exeo is een parel ,maar de 1.8 turbo (niet tsi) is niet zuinig.

Bedankt voor jullie reacties en het meedenken!

Een Exeo had ik nog nooit van gehoord. Deze heeft bijna exact hetzelfde dashboard als mijn voorgaande A4’s, wat grappig om te zien. Het is wel een auto die me aanspreekt maar niet veel te vinden is. Als de VAG autos niet bekend staan om betrouwbaarheid, hoe zou dat met deze station zijn dan? Is daar iets over bekend? Hij lijkt me ook wat zwaar en inderdaad niet te zuinig. Qua looks een mooie optie maar wellicht heb ik wat voordeligers nodig.

Aan een C5 had ik nog niet gedacht, die lijkt me erg groot en is best zwaar (hogere belasting). Op t eerste gezicht spreekt die me minder aan, maar ik zal er nog even goed naar kijken!

Goed om te weten dat de Laguna 3 vanaf 2009 een GT look kan hebben en vanaf 2010 met facelift, dan kan ik daar op zoeken. Dat ziet er net wat beter uit in mijn ogen.
Ik heb even naar de 2010 focus gekeken, die spreekt mij meer aan, ik ga er vanuit dat deze is? Dus met deze looks aan de buitenkant en dit dashboard?
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2011-51835292

Die zit met 1258kg al wat lager in belasting en wordt aangegeven dat die een stuk zuiniger is. Zijn er met deze focussen nog specifieke dingen om op te letten of motoren om te vermijden? Als de onderhoudshistorie bekend is zal tegen de 2ton wel kunnen?

Een mazda 6 was ik ook nog niet tegengekomen maar die valt ook wat buiten de prijsklasse. Exterieur vind ik wel mooi, het interieur doet me dan weer niet veel. Maar bedankt voor de tip!

De astra H had ik ook nog niet aan gedacht, meer ook omdat mijn zwager een astra station met enorm veel problemen heeft gereden. Hoe staat dit model bekend?
Hij is wel wat minder zwaar, alleen het verbruik is dan weer niet richting de zuinige kant als ik het zo bekijk.

Het lijkt er op dat de focus nu mijn voorkeur heeft. Ik zal later vandaag nog eens goed langs alle voorgestelde modellen lopen.

Wordt het nu toch maar eens tijd om mijn trouwe golf online te gaan aanbieden en concreet naar een vervanger te zoeken!

Het grote gros van de exeo hebben beruchte tsi blokken, de 1.8 turbo twintig klepper is er heel kort geweest, die moet je hebben en met een lampje zoeken. Het dashboard komt uit de A4 cabrio die hier en daar verschild met de sedan en de station

Is er ook nog geweest met een 1.6, maar dan moet je geen haast hebben

https://youtu.be/XeiPFPuUG30

Maar nogmaals wil je een goede deal en redelijk opschieten met gunstig verbruik ga dan voor de Mégane 1.4 tce

De Focus uit 2011 is inderdaad een Focus 3.

De Astra H is een auto die goed tegen roest behandeld, kwalitatief is de auto verder gemiddeld, het is inmiddels al wel een vrij oud model. De modellen in je lijstje scoren allemaal duidelijk hoger op betrouwbaarheid.

Een goede auto Mazda 6!
Geen VW, BMW, Renault, Peugeot, citroen, Seat
Vooral de versies met THP motor of injectie.
Ziet er leuk uit. Maar de portemonnee wordt hier niet gelukkig van.
Zoveel problemen hoor ik van diverse dealers

Rene 2508515 zei:
Een goede auto Mazda 6!

Een mazda 6 wil wel roesten, dat kun je van een exeo niet zeggen.

Rene 2508515 zei:
Een goede auto Mazda 6!

Al deze auto's hebben injectie dus ook Mazda. De Mazda 6 is een goede auto maar gevoelig voor roest.

In die jaren kwamen verschillende fabrikanten met directe inspuiting, wat tegenwoordig door vrijwel iedere fabrikant wordt toegepast.

Ik heb 9 jaar een Renault Laguna 3 gehad en kan niet anders zeggen dat de auto zeer voordelig in onderhoud en reparaties was, en heel erg betrouwbaar was. Renault heeft weinig motorproblemen gekend vergeleken met andere merken (alleen de latere 1.2 TCe 1197 CC was wat minder), maar gebruikte vaak ook relatief eenvoudige motoren. In mijn Renault Laguna zat gewoon een Japanse 2.0 Nissan motor, zonder turbo en met indirecte inspuiting.

Veel autofabrikanten ontwikkelen samen motoren, of kopen gewoon motoren in bij een ander. En bouwen zelfs samen auto's in de zelfde fabriek.

Ik zou de volgende auto's overwegen:

Als het een station MOET

- Kia Ceed Sporty Wagon
Formaat Golf station. Rijdt best lekker, is verrassend ruim en good value for money.
https://www.autowereld.nl/kia/ceed-sporty-wagon/1-4-cvvt-x-tra-airco-boekjes-35372741/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

Maar als ik jou was, zou ik eerder een MPV overwegen. In het budget dat jij zoekt zijn die ruim beschikbaar, wat minder gewild en daardoor ook minder duur. En vaak hartstikke ruim. Bijvoorbeeld:

- Ford C-Max
https://www.autowereld.nl/ford/c-max/1-8-16v-titanium-flexifuel-climate-cruise-trekhaak-n-a-p-35880092/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

- Mazda 5
https://www.autowereld.nl/mazda/5/5-1-8-touring-116-pk-7-persoons-airco-pdc-153-dkm-nap-2e-eig-35893973/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

- Toyota Verso
https://www.autowereld.nl/toyota/verso/1-6-vvt-i-terra-dealer-onderhouden-airco-cruise-control-trekhaak-35009576/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

- Nissan Note
https://www.autowereld.nl/nissan/note/1-4-acenta-navi-cruise-clima-33655121/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

- Kia Soul
https://www.autowereld.nl/kia/soul/1-6-cvvt-126pk-airco-trekhaak-hoge-instap-35622754/details.html?_ga=GA1.2.2016875651.1549230176

Nogmaals dank voor het meedenken. Een beetje late reactie van mijn kant, druk met andere zaken geweest.

Een MVP heb ik ook over gedacht, echter vind ik een ruime kofferbak wel fijn aangezien dan de hond (hopelijk) achterin kan en hoef ik niet meer een hondenkleed half te improviseren op de achterbank naast de kinderstoel.

Ik ga maar eens opzoek naar een van deze auto's
- Renault laguna 3 (vanaf 2007)
- Renault Megane (vanaf 2007 - 1.4 TCe // 2.0 16V // 2.0 TCe // 1.6 16V )
- Ford Focus 3 (vanaf 2011)

Met een max van 5k zou dit te doen moeten zijn, echter wel waarschijnlijk met een km stand richting de 2ton.
Weet iemand de standen waarop de distributieriemen van deze autos vervangen moeten worden? of ander bekend onderhoud bij bepaalde km stand?

Ik zou persoonlijk altijd eerder voor een Ford gaan dan een Renault. Puur gebaseerd op eigen ervaringen. Qua wegligging en betrouwbaarheid beter gevoel bij.
In dit overzicht kun je zien wanneer een distibutieriem ongeveer vervangen moet worden: https://autobaak.nl/ford-focus/

Qua betrouwbaarheid is over het algemeen een japanner een nog beter idee, maar een ford is in mijn ogen ook een redelijk veilige keuze, al moet je altijd geluk hebben met een relatief oude auto met 2 ton aan kilometers.

Handige site! Al weet ik dat bij de 1.0 Ecoboost de vervangingstermijn voor 10 jaar staat ipv de vermelde 8 jaar.

Ik weet dat je een station zoekt, maar verkijk je niet op de binnenruimte van een Honda Civic!
Erg grote kofferbak en dan ook nog die handige magic seats achterin
Oerbetrouwbaar, best sportief en goed uitgerust,
Persoonlijk zou ik voor de 1.8 met 140pk gaan, maar als je geen haast hebt is de 1.4 ook prima natuurlijk

Voorbeeld:
2008 Honda Civic 1.8 Sport

Succes met je zoektocht !

robin 1679058 zei:
Nogmaals dank voor het meedenken. Een beetje late reactie van mijn kant, druk met andere zaken geweest.

Een MVP heb ik ook over gedacht, echter vind ik een ruime kofferbak wel fijn aangezien dan de hond (hopelijk) achterin kan en hoef ik niet meer een hondenkleed half te improviseren op de achterbank naast de kinderstoel.

Ik ga maar eens opzoek naar een van deze auto's
- Renault laguna 3 (vanaf 2007)
- Renault Megane (vanaf 2007 - 1.4 TCe // 2.0 16V // 2.0 TCe // 1.6 16V )
- Ford Focus 3 (vanaf 2011)

Met een max van 5k zou dit te doen moeten zijn, echter wel waarschijnlijk met een km stand richting de 2ton.
Weet iemand de standen waarop de distributieriemen van deze autos vervangen moeten worden? of ander bekend onderhoud bij bepaalde km stand?

Prima lijst Renault gebruikt motoren met distributieketting zoals de 2.0 16V zonder turbo in de Laguna 3 en Megane 3 met CVT, en 1.4 TCe. Deze hebben een zeer lange levensduur en kunnen bij goed onderhoud een autoleven mee of heel veel kilometers mee. En gebruikt ook motoren met distributieriem.

Bij de Laguna is de 120.000 km of 6 jaar beurt duurder door o.a. nieuwe bougies etc.

Kijk bij een auto met distributieriem wanneer die vervangen is, en welke termijn er voor staat. Bespaar hier niet op.

Het is waardevol als de volledige onderhoudshistorie bekend is. Kijk naar de historie en onderhandel aankomend onderhoud er bij.

Zowel de Renault's als de Fords zijn goede auto's, de betrouwbaarheid hangt sterk af van hoe er mee is om gegaan. Je kijkt al naar wat oudere auto's, geef liever wat meer uit aan een hele goede auto bij een betrouwbaar adres.

Mijn eigen ervaring met de Laguna 3 en een familielid zijn dat het een erg goede en betrouwbare auto is, die heel voordelig op de weg te houden is. De Laguna 3 is ook heel erg goed tegen roest behandeld. Het is een hele comfortabele auto die erg goed op de weg ligt.

Als je twijfelde aan de bagage ruimte van een mpv dan kun je vaak ook kiezen voor een verlengde uitvoering. De scenic is er ook met een 1.4 tce,

Ik denk dat je met de Renault 1.4 tce meer waar voor je geld krijgt dan een Focus 3 met een 1.0

Terug
Bovenaan