Nissan Micra 0.9 IG-T

A

Anoniem

Guest
Hi allemaal,

Zoals de omschrijving al aangeeft, we zijn op zoek naar een andere auto. De Fiat 500 is te klein aan het worden met 2 jongens van 9 en 7 jaar.

We willen geen stadsauto zoals een Kia Picanto.
Mijn vrouw heeft een Nisaan Micra 0 9 IG-T gezien en die vind ze wel leuk. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden bij deze auto?

De Nissan Micra K14 vind ik een erg leuke, vrij sportieve auto.

De auto wordt gebouwd in Frankrijk, in de fabriek van Renault, in de auto zit veel Renault techniek.

De Micra staat bekend als goede en betrouwbare auto. De auto kent weinig problemen. Soms zijn ze niet helemaal vrij van rammels.

Volgens mij is een Micra van dit type erg krap qua ruimte op de achterbank. Daar zou ik kritisch naar kijken.

Verder is het een leuke en goed rijdende auto.

Aandachtspunt is de restwaarde, bij Nissan ligt de focus op de juke en de qq en elektrische modellen. De micra staat minder hoog in zoekopdrachten als bijvoorbeeld de yaris, Swift, polo, enz. De micra is niet meer zo populair als de jaren 90 tot 2005. Rond 2005 vervingen veel Japanse merken hun jaren 90 b-segmenter door een fris model (Swift, colt, later de Mazda 2)

Volgens mij zie ik dat nu nog niet terug in de prijzen van de micra dat ze steviger gaan afschrijven dan de concurrentie in het b-segment

Wil je een auto die een hogere restwaarde houdt, dan verwacht ik persoonlijk veel van de Mazda 2. De 75pk crisis uitvoering wel overslaan.

De Micra K14 is later geleverd met 1.0 3 cilinder van Renault, die zou mijn voorkeur hebben omdat die gelijkmatiger trekkracht levert. Niet dat de 0,9 slecht is, het is een prima motor maar de 1.0 levert maar kracht, over een groter toerenbereik. Uiteraard zijn die nieuwer dus vaak duurder. De Micra vind ik een hele leuke en orginele keus.

In het B segment zijn de verschillen in afschrijving klein, ik zou mij zeker niet druk maken over de restwaarde. De Nissan Micra K14 biedt gewoon veel auto voor het geld, en zier er ook erg goed uit. Het is een hele interessante occasion.

Zelf heb ik een Renault Clio 5 (vanaf 2019), dit is moderne, comfortabele, luxe en gewoon een erg fijne auto om te rijden.

Dank jullie wel voor de reacties.
De Fiat 500 is gisteren verkocht.
Woensdag heb ik vrij en dan gaan we naar 1 kijken. Ik zie wel veel 2019 modellen die volgens mij geïmporteerd lijken te zijn. Het kenteken begint dan namelijk met een J.

We hebben een 0.9 IG-T gezien met keyless start en entree, climate controle, 4 elektrische bedienbare ramen het is een model uitv2019 en een km stand van net over de 30.000km.

We gaan er eens een proefrit mee maken.

Kan chiptuning ervoor zorgen dat de trekkracht gelijkmatiger wordt? Mij gaat het niet om de snelheid, maar meer dat de auto relaxter rijdt.

Ik vind de Micra erg krap achterin, het is iets ruimer dan een 500, maar verwacht er niet teveel van. Je schrijft uitv2019, dat is dus bouwjaar 2018?

vertmaori zei:
Ik vind de Micra erg krap achterin, het is iets ruimer dan een 500, maar verwacht er niet teveel van. Je schrijft uitv2019, dat is dus bouwjaar 2018?

De auto die we gaan kijken is van februari 2019. Maar als je de kenteken natrekt zie je dat de kenteken in 2020 is uitgegeven, dus import.

Mijn jongens zijn nu 7 en 9 jaar oud. De instap is makkelijker voor ze en dat is voor de komende 2 jaar even belangrijk. We kopen om de 2 jaar een andere auto.

Import is wellicht nu goedkoper, maar over 2 jaar ook weer een puntje van kritiek. Ik weet ook niet of nissan actief blijft in het b-segment. Ze hadden van 2003 tot 2017 een heel ander design in het b-segment en lijken met de huidige wat zoekende. Concurrenten als de Swift of de Mazda 2 hebben al jaren hetzelfde design in het b-segment en houden daar aan vast

Auto encyclopedie zei:
Ik weet ook niet of nissan actief blijft in het b-segment. Ze hadden van 2003 tot 2017 een heel ander design in het b-segment en lijken met de huidige wat zoekende. Concurrenten als de Swift of de Mazda 2 hebben al jaren hetzelfde design in het b-segment en houden daar aan vast

Dat zijn echt ontzettend irrelevante argumenten. Meen je serieus dat iemand z'n keuze daar van moeten laten afhangen?o_O

De waarde vastheid weet je nooit. Daarbij hadden we een Fiat 500 die we verkocht hebben voor de prijs waarvoor we het 2 jaar geleden gekocht hadden. Van de Fiat 500 weet je gewoon dat die wel waardevast is. Maar daar let ik eigenlijk niet op. Belangrijkste is dat het een auto is met weinig mankementen ( ook dit is niet te voorspellen). Maar omdat we maar 5.000 km per jaar met die auto zullen rijden vind ik het wel een goede auto.

We hebben ook naar de Kia Picanto gekeken vanaf bouwjaar 2018, maar die is te klein. Ik zal er misschien ook soms in rijden en dat vind ik dan niet fijn. Misschien ben ik teveel verwend met grotere lease auto's.

Ipv de Micra of de Picanto zou je ook nog kunnen kijken naar de Kia Rio , die kwam net als de Micra in 2017 met een nieuwe generatie. https://www.autoweek.nl/carbase/?auto=kia--rio/nissan--micra&sortering=aflopend&sorterenop=bouwjaar

Ik heb een aantal keren een micra als leenauto mee gehad maar de 0.9 motor vond ik toch wel heel erg onder bemeten, leuk voor echt stadsverkeer tot 50km per uur, daar boven is de pit er echt wel uit.

CLA 2019 zei:
Dank jullie wel voor de reacties.
De Fiat 500 is gisteren verkocht.
Woensdag heb ik vrij en dan gaan we naar 1 kijken. Ik zie wel veel 2019 modellen die volgens mij geïmporteerd lijken te zijn. Het kenteken begint dan namelijk met een J.

We hebben een 0.9 IG-T gezien met keyless start en entree, climate controle, 4 elektrische bedienbare ramen het is een model uitv2019 en een km stand van net over de 30.000km.

We gaan er eens een proefrit mee maken.

Kan chiptuning ervoor zorgen dat de trekkracht gelijkmatiger wordt? Mij gaat het niet om de snelheid, maar meer dat de auto relaxter rijdt.

Verstandig om een proefrit te gaan maken, de 0,9 TCe is in mijn ogen ook een prima keus. In de gewone stand (dus niet in de ecostand) is de motor zeker sterk genoeg ook op de snelweg, en past goed bij de Micra.

Mieluh zei:
Ik heb een aantal keren een micra als leenauto mee gehad maar de 0.9 motor vond ik toch wel heel erg onder bemeten, leuk voor echt stadsverkeer tot 50km per uur, daar boven is de pit er echt wel uit.

Gisteren een proefrit gemaakt en moet wel zeggen dat de auto pittig is, zat op de snelweg best snel op de 140km/h.
Alleen heb de auto niet gekocht. In de showroom zag je wel wat lakschade en krasjes, maar buiten in de zon na de proefrit zag je veel meer krassen en lakschade.
Zaterdag ga ik weer eentje kijken.

Helaas zijn er niet veel mogelijkheden ( lees complete uitrustingen) van de Micra innons budget.
We gaan nu ook naar een Clio uit 2018 kijken, zelfde motor alleen een hele complete en luxe uitvoering. een Intens uitvoering met LED koplampen, automatische airco en stoelverwarming.
Is er iets waar ik op moet letten bij deze auto?

Ik zag alleen dat die geen android auto of carplay heeft, is dat mogelijk achteraf te activeren?

De Renault Clio 4 faceliftmodel staat bekend als een goede en betrouwbare auto.

Er zijn heel weinig problemen bekend. Kijk zoals bij elke tweedehands auto of de auto goed en regelmatig is onderhouden.

Op de Clio 5 vanaf 2019 zit standaard Apple Carplay en Android Auto. Op het Renault forum staat uitleg over Android Auto te gebruiken bij een Clio 4.

CLA 2019 zei:
Helaas zijn er niet veel mogelijkheden ( lees complete uitrustingen) van de Micra innons budget.
We gaan nu ook naar een Clio uit 2018 kijken, (..)

Ik zag alleen dat die geen android auto of carplay heeft, is dat mogelijk achteraf te activeren?

Ik verwacht dat niet. Renault heeft/had zijn eigen R-link systeem.

Ik zou ook eens naar de Hyundai i20 kijken. Wellicht een belegen naam, maar in de periode waarin jij zoekt was het al een stuk jonger qua design. Huidige, nieuwe, model vind ik juist net niks, vooral de achterzijde.

Afgelopen zaterdag gaan kijken naar een Suzuki Swift uit 2018. Het is die uiteindelijk geworden.
Jammer genoeg met de 1.2. Mijn vrouw vond die lekkerder rijden dan de 0,9 TCE motor. Rijdt voor haar rustiger.

De auto is parelmoer wit en komt uit Duitsland met alle boekjes erbij. Komende week krijgen we een telefoontje als de kenteken is binnengekomen. De auto was nog niet op kenteken geplaatst.

Zoektocht is geslaagd.

Auto encyclopedie zei:
Gefeliciteerd met de Swift, de 1.0 boosterjet sprak haar niet haar aan?

Daar hebben we niet mee gereden, de prijzen daarvan lag helaas boven ons budget.
Ze vond bij de 0.9 TCE motor dat die te oncornfortabel reed doordat de turbo er ineens bij kwam en niet geleidelijk mee werkte.

CLA 2019 zei:
Auto encyclopedie zei:
Gefeliciteerd met de Swift, de 1.0 boosterjet sprak haar niet haar aan?

Daar hebben we niet mee gereden, de prijzen daarvan lag helaas boven ons budget.
Ze vond bij de 0.9 TCE motor dat die te oncornfortabel reed doordat de turbo er ineens bij kwam en niet geleidelijk mee werkte.

Dat was precies ook mijn ervaring, alles of niks. Ik verkies tot nu toe een 4 cilinder nog altijd boven een 2-3 cilinder (ja, zelf ook 4 jaar een 3 cilinder gehad)

Los van dat alles, veel plezier met de Swift, leuke auto om te zien!

Terug
Bovenaan