Inruilen of doorrijden - Advies welkom

A

Anoniem

Guest
Dag allemaal,

Ik rij inmiddels 12 jaar in een Toyota Aygo. Het is een automaat uit 2009 met 162000 km op de teller.
Vorig jaar had ik kosten van €1000,- voor het vervangen van de uitlaat, setje banden en volgens mij iets met de remschijven :confused:.

Nu helaas opnieuw pech... de koppeling moet waarschijnlijk vervangen worden en dat gaat tussen de 750-1000 euro zijn.
Achter zit een kleine deuk in de auto en het interieur is in redelijke staat...

De auto staat nu bij de garage voor een onderhoudsbeurt. Ze gaan kijken hoe de auto er verder uitziet..

Ik twijfel enorm of ik de auto moet inruilen of opnieuw een 750-1000 euro moet neerleggen.
Misschien kan ik dan nog 1-3 jaar met de auto??

Mocht ik een nieuw auto moeten dan wil ik dat bij een andere garage (ander merk auto). Hoe pak ik dit aan want de auto staat nu met een defecte koppeling in een andere autogarage dan weer ik een nieuwe auto wil kopen.

Heeft iemand advies? Ik weet niet wat ik moet doen. Alle tips zijn welkom.

Groet,

Marloes
 
Doorrijden.
Wat je aangeeft is grotendeels normaal onderhoud. Bij deze weet je wat je hebt. Wie zegt dat een andere auto die je koopt niet snel hetzelfde onderhoud nodig heeft?
 
Doorrijden. Alles wat je noemt is gewoon onderhoud en slijtage. Zo te zien heb je ook het meeste/duurste nu ook wel even gehad. En ook al moet je jaarlijks 1.000 Euro per jaar in de auto "pompen" het is nog altijd veel goedkoper dan de afschrijving op een nieuwere auto.
 
Als de Aygo niet rijdt vanwege de kapotte koppeling is die ook weinig waard.
Je kunt garages in de buurt vragen wat een koppeling vervangen kost voor een Aygo automaat.
Vertel dit dan wel tegen de garage waar de auto nu staat dat je dit van plan bent. Als je geluk hebt gaan zij hun offerte nog iets bijstellen.
 
Als de auto voor de rest bevalt en de kosten zijn de belangrijkste overweging zou ik hem laten maken. Het bedrag wat je nu aan reparaties betaalt ben je bij een nieuw(ere) auto zo maar kwijt aan afschrijving en je hebt belangrijke zaken al vernieuwd. Grote kans dat je zonder hele dure reparaties weer een aantal jaren door kan, maar die garantie is er natuurlijk nooit..
Aan de andere kant kan het ook leuk zijn om weer eens wat nieuws te rijden.
 
Bedankt allemaal voor jullie reacties :) (y)!

Het is nog niet zeker of de koppeling kapot is. Alleen verwachten ze dat bij de garage omdat de auto af en toe piepjes laat horen als ik snel wil optrekken.
De auto rijdt verder prima alleen vertrouwde ik die waarschuwingspiepjes niet. Toen begon ik te twijfelen vanwege de kosten van vorig jaar (1000 euro), ook al 162000 km gereden en de auto komt uit 2009..
 
Zo'n Aygo blijft wel gewild. En iets anders vergelijkbaars is ook wel prijzig. Ik zou m lekker laten repareren.
 
Gewoon doorrijden.

Een nieuwere auto (zeg €10000) verliest ook €2000 in waarde als de showroom uitrijdt en dan elk jaar datzelfde bedrag.

Piepjes en kraakjes moet je ook niet teveel onder een vergrootglas leggen.
 
162dkm, is dat de eerste keer dat de koppeling vervangen moet worden?
Dat is dan zeer netjes, want zolang gaan ze nooit mee in de Aygo 3 ling.

Wil je goedkoop rijden? Dan een nieuwe koppeling en door.
Wil je na 12 jaar wat anders? Dan een nieuwe kopen. :)
En wellicht wil de garage waar de Aygo nu staat ‘m wel inkopen? Dan kun je vrij shoppen bij een andere garage.
 
Trouwens shoppen loont ook voor het laten vervangen van de koppeling.

https://www.boschcarserviceautoborg.nl/versnellingsbak-koppeling/koppeling-toyota-aygo/

489 euro en klaar! Moet je wel in het noorden zitten, maar elders zijn vast ook vergelijkbare prijzen te vinden.

En daarna doorrijden kan makkelijk. Met 162dkm is ie nog lang niet op.
https://www.youtube.com/watch?v=qQM5XyIp2sc
 
SSander zei:
Trouwens shoppen loont ook voor het laten vervangen van de koppeling.

https://www.boschcarserviceautoborg.nl/versnellingsbak-koppeling/koppeling-toyota-aygo/

489 euro en klaar! Moet je wel in het noorden zitten, maar elders zijn vast ook vergelijkbare prijzen te vinden.

En daarna doorrijden kan makkelijk. Met 162dkm is ie nog lang niet op.
https://www.youtube.com/watch?v=qQM5XyIp2sc
Even een middagje kopiëren en plakken naar de diverse autogarages, dat heb ik van de week ook gedaan toen ik op zoek was naar een garage die R1234YF airco kan bijvullen. Prijzen voor onderhoud verschillen namelijk nogal veel.

Vergelijken kan zich lonen, maar dan moet je wel al die garages e-mailen of bellen. Dat laatste is echter omslachtig, wanneer je veel garages wat betreft prijs wilt vergelijken.
 
SSander zei:
162dkm, is dat de eerste keer dat de koppeling vervangen moet worden?
Dat is dan zeer netjes, want zolang gaan ze nooit mee in de Aygo 3 ling.

Wil je goedkoop rijden? Dan een nieuwe koppeling en door.
Wil je na 12 jaar wat anders? Dan een nieuwe kopen. :)
En wellicht wil de garage waar de Aygo nu staat ‘m wel inkopen? Dan kun je vrij shoppen bij een andere garage.

Kan dat ook te maken hebben dat de koppeling van een half automaat een andere koppeling is dan van een handbak?
 
Marloes 1975800 zei:
Bedankt allemaal voor jullie reacties :) (y)!

Het is nog niet zeker of de koppeling kapot is. Alleen verwachten ze dat bij de garage omdat de auto af en toe piepjes laat horen als ik snel wil optrekken.
De auto rijdt verder prima alleen vertrouwde ik die waarschuwingspiepjes niet. Toen begon ik te twijfelen vanwege de kosten van vorig jaar (1000 euro), ook al 162000 km gereden en de auto komt uit 2009..

als die nog rijdt , dan misschien tijd om iets anders te kopen, maar dat hangt helemaal af van je budget. Moet je volgende auto ook perse weer een automaat zijn? want dan loont het zeker om rond de 10.000 euro te kijken.
 
SSander zei:
Trouwens shoppen loont ook voor het laten vervangen van de koppeling.

https://www.boschcarserviceautoborg.nl/versnellingsbak-koppeling/koppeling-toyota-aygo/

489 euro en klaar! Moet je wel in het noorden zitten, maar elders zijn vast ook vergelijkbare prijzen te vinden.

(..)

€ 639,- voor de half automaat.

SSander zei:
(..)
Wil je goedkoop rijden? Dan een nieuwe koppeling en door.
Wil je na 12 jaar wat anders? Dan een nieuwe kopen. (..)

Dit is het. Al denk ik dat je met de koppeling nog wel ff door kan rijden. Hij functioneert kennelijk nog.. maar niet meer optimaal.
Koop wat tijd.
 
Eigen moet je zelf bepalen of je nog door wil rijden.

Bevalt de auto nog goed, en de auto is nog in goede staat dan repareren.

Kijk wel goed waar je de auto laat repareren, dan kan heel veel schelen. We hebben zelf een nieuw gekochte Aygo gehad, helaas veel reparaties aan gehad. Onze ervaring was dat de Toyota dealer de absolute hoofdprijs vroeg voor verschillende onderdelen, voor een uitlaat met katalysator vervangen vroeg hij maar liefst € 1.200, elders koste dit 1/3 van de prijs.

En als je zin hebt in wat anders koop dan gewoon wat anders. Een Aygo is best wel erg basic vervoer, je zult merken dat huidige auto's vaak veel stiller en comfortabeler zijn, zeker als je kijkt in het B segment.
 
Opnieuw bedankt allemaal voor de reacties. Ik ga mee in het advies van velen en besluit de auto te laten repareren.
Hopen dat ik er nog 2-3 jaar in kan rijden :)

Ik laat de auto meestal repareren bij een Toyota dealer. Hoe kan ik dan het beste een 'goedkopere' garage vinden.
Zomaar overal binnenlopen vind ik toch onprettig. Het moet wel vertrouwd overkomen.
Ik woon in Hilversum, mocht iemand daar een goede garage weten hoor ik het graag :)!
 
In Hilversum, ik woon er zelf vlakbij, zitten genoeg prima garages. Een keten als Vakgarage of Bosch Car Service lijkt mij sowieso prima, maar daarvan weet ik zo even geen Hilversumse franchisers.
Aangezien de Citroen C1 nagenoeg dezelfde auto is, heeft Citroen Specialist Van Beers wellicht ook iets affiniteit met dit model.
 
^^^ De lokale Ford dealer (Poll) heeft de Profile formule nu ook in H'sum.

Forummer ZEN (als die hier nog meeleest..?) kan wel wat over dit bedrijf vertellen / is na te lezen in zijn Focus periode op dit forum, volgens mij.

Automotive-Online zei:
Autobedrijf Poll heeft zijn vestigingen in Hilversum en Naarden verbouwd tot Profile-locatie. Dat meldt Profile in een persbericht. “Wij zijn al 5 jaar actief met de formule van Profile in Huizen. Dankzij de uitbreiding kunnen onze relaties nu terecht bij 3 Profile-vestigingen, wat onze positie in de regio versterkt", zegt dga Koos Poll.

Met de verbouwing van de vestiging Hilversum is tevens de bereikbaarheid aangepakt. “De locatie ligt tussen twee wegen in, dus zowel Profile als Ford-rijders hebben een eigen ingang gekregen met bijbehorende herkenning”, zegt Poll. “Er is een flinke verbouwing van drie maanden aan vooraf gegaan, waarbij een deel van de showroom bij de werkplaats is gekomen. Alles is nu omgebouwd en klaar voor gebruik. De vestiging in Hilversum is ruim 1,5 keer groter geworden en alles is van glas, dus een stuk lichter.” (..)

https://automotive-online.nl/management/laatste-nieuws/universelen/27914-ford-dealer-poll-bouwt-twee-vestigingen-om-naar-profile-locatie


Maar, Toonen in Hilversum, als Toyota vertegenwoordiger, lijkt mij geen slecht bedrijf. Originele onderdelen van Japanse auto's zijn altijd wel iets duurder.
TS'ster kan best vragen om een prijsvoordeliger alternatief, lijkt mij. De lokale dealer kan ook bij een LKQ of een Alliance Automotovie groep grossier inkopen natuurlijk. ;)
 
SSander zei:
Trouwens shoppen loont ook voor het laten vervangen van de koppeling.

https://www.boschcarserviceautoborg.nl/versnellingsbak-koppeling/koppeling-toyota-aygo/

489 euro en klaar! Moet je wel in het noorden zitten, maar elders zijn vast ook vergelijkbare prijzen te vinden.

Kan op zich met een beetje zoeken nog wel goedkoper. CityBugStore in Hoofddorp rekent 469. Ik denk in dit geval dat doorrijden goedkoper is.
 
Jay DoubleYou zei:
SSander zei:
Trouwens shoppen loont ook voor het laten vervangen van de koppeling.

https://www.boschcarserviceautoborg.nl/versnellingsbak-koppeling/koppeling-toyota-aygo/

489 euro en klaar! Moet je wel in het noorden zitten, maar elders zijn vast ook vergelijkbare prijzen te vinden.

Kan op zich met een beetje zoeken nog wel goedkoper. CityBugStore in Hoofddorp rekent 469. Ik denk in dit geval dat doorrijden goedkoper is.

Voor de halfautomaat?
 
Terug
Bovenaan