Mazda 6 vs Mazda CX5

gast 1665268

Net ingestapt
Hallo,

Ik zoek een occasion van rond de €15k met voldoende ruimte voor de kids, een grote kofferbak en liefst niet al te hoge onderhouds en brandstofkosten (we rijden circa 15.00 km per jaar). Mijn oog was in eerste instantie gevallen op een Toyota Auris hybrid,. Mazda heeft echter ook 2 auto's die hier goed aan voldoen, die wel wat duurder zijn in aanschaf en gebruik maar die wat mooier ogen. Het gaat om de Mazda 6 en CX-5.

De keuze tussen deze 2 is lastig. De brandstofkosten zullen wel wat lager uitvallen bij de Mazda 6 dan bij de wat hogere CX-5. De Mazda 6 is een wat kleiner aanbod van, betekent dit ook dat nieuwe onderdelen bij onderhoud duurder zullen zijn?

Verder is er in 2015 een facelift gekomen, deze modellen zijn wat duurder dan het model ervoor. Zouden jullie voor hetzelfde geld voor het oude model gaan met wat minder kilometers op de teller of het nieuwe model met wat meer kilometers?

Hoewel het niet aan de 2e facelift kan tippen is het interieur van de 1e facelift al een enorme stap vooruit ivm het eerste model. Stuk fraaier en hoogwaardiger maar het is maar de vraag of jij dat belangrijk vind.

met voldoende ruimte voor de kidskinderen

De Mazda6 is niet superruim achterin, ik denk zelfs dat de CX-5 ruimer is. Wel is de kofferbak van een station doorgaans dieper dan in een SUV. Met jonge kinderen lijkt mij de CX-5 eerlijk gezegd fijner; makkelijker in en uithalen.

Mijn oog was in eerste instantie gevallen op een Toyota Auris hybrid

Lekker zuinig en betrouwbaar maar vind dat echt een klasse lager aanvoelen. Afgezien dat ie niet erg fraai is vond ik het rijden echt vlees noch vis.

De Mazda 6 is een wat kleiner aanbod van, betekent dit ook dat nieuwe onderdelen bij onderhoud duurder zullen zijn?

Vind ik lastig om te zeggen maar het lijkt me niet dat er in de Mazda6 nou zoveel andere onderdelen zitten dan in andere Mazda's. Aandrijflijnen komen grotendeels overeen.

Verbruik van de Mazda is sterk afhankelijk van automaat en 4WD (CX5).
Mazda 6 zijn meestal automaat.

De CX5 is vrij duur in aanschaf, omdat het een waardevaste auto betreft. Dat is ook weer een voordeel: minder % afschrijving.
In de CX5 zit je meer op de bok. Mazda 6 lig je meer.
CX5 iets makkelijker parkeren, de 6 is toch wel een stukkie langer.

Beide Mazda's bieden meer ruimte voor de kids, de Auris valt tegen.

De 2015 facelift heeft een beetje meerwaarde: iets scherper design, iets minder gewicht, DAB+ radio etc.
Wat is het je waard?

De onderdelen zijn 90% hetzelfde.
De Mazda 6 heb je in verschillende 145 en 165PK uitvoeringen. Technisch zijn ze identiek, verschil is puur de software en de 145pk is te chiptunen.

Persoonlijk vind ik de 6 vlotter overkomen dan de CX5 (tot modeljaar 2017).

spoiler alert zei:
De CX5 is vrij duur in aanschaf, omdat het een waardevaste auto betreft. Dat is ook weer een voordeel: minder % afschrijving.
.

De vraag is of dat zo blijft, nadeel is dat ik nu dus relatief veel betaal.
Wellicht is importeren een optie maar daar heb ik nog geen ervaring mee

spoiler alert zei:
De onderdelen zijn 90% hetzelfde.
De Mazda 6 heb je in verschillende 145 en 165PK uitvoeringen. Technisch zijn ze identiek, verschil is puur de software en de 145pk is te chiptunen.
.

Dan zijn ze dus even duur in onderhoud?

Bij de cx5 had je voorganger idd minder afschrijving dan de voorganger van de Mazda 6. Kan best zijn dan suv modellen uit de mode raken en dan schrijft die als nog af in de tijd dat jij hem in bezit hebt. Misschien ook werl niiet, je weet niet hoe het loopt. Ik koop liever een auto, waarbij de afschrijving voor de rekening is waarvan ik de auto koop. Tenzij je nieuw koopt.

Maar handbak of automaat?

De Mazda 6 is goedkoper om te rijden, de auto heeft een betere stroomlijn en is lichter dan de CX 5, hierdoor gebruikt de Mazda 6 minder brandstof. De onderhoudskosten zullen niet heel veel verschillen.

De CX5 is op dit moment erg populair dus een erg dure auto om gebruikt te kopen, bij de Mazda 6 koop je dus meer auto voor het geld.

Inderdaad, ik ben ook (2 keer) voor de Mazda 6 gegaan i.p.v. de CX-5. Meer auto voor minder geld. 6 is op details ook net wat mooier afgewerkt bijv. in kofferbak, dashboard en led-dagrijverlichting i.p.v. halogeen. Verder grotendeels zelfde auto's qua onderstel en techniek. Ik vind de 6 net wat strakker rijden, minder zijwindgevoelig ook. Als gezinsauto echt ruim zat hoor.

gast 1665268 zei:
Dan zijn ze dus even duur in onderhoud?
Onderhoud even duur, maar dat zijn de kosten ook niet.

Je geeft een hoop geld uit, dus koop de auto waar je blij van wordt ipv de auto die in je Excel sheet 20€ goedkoper lijkt te zijn.
De CX5 en de 6 zijn prima keuzes, maar echt andere zit, looks en rijeigenschappen.

Met 15000 per jaar zou ik zo jong mogelijk kopen. Dat er al 2 ton op staat is dan niet zo'n punt.

SUV is populairder en bijna de norm geworden, dus waardevaster, maar duurder inkopen. Op alle autokosten bij elkaar denk ik niet dat je het over ernstige verschillen hebt, zeker niet voor het onderhoud.

Ik begrijp je keuze dilemma; heb exact hetzelfde meegemaakt.
Qua onderhoudskosten zal het niet veel uitmaken, zowel de Mazda-dealer gaf dit tegen mij aan, alsmede mij eigen garage.
De CX-5 is duurder in aanschaf ivm populariteit; dus niet omdat de CX-5 betrouwbaarder is of grotere voordelen heeft tov Mazda 6.

De 6 is wel ietsje zuiniger, maar als je niet enorm veel rijdt, is dit natuurlijk financieel te verwaarlozen.

Ik rij zelf tot grote tevredenheid in een 6 (2016-165pk handbak Skylease GT) en ik heb dus de keuze gemaakt voor een station ipv SUV.
Waarom heb ik die keuze gemaakt? (Let op; het is mijn persoonlijke voorkeur natuurlijk.)
- laadruimte is nagenoeg identiek, maar in de 6 bovenal wat dieper en dat vind ik zelf prettiger.
- De passagiers ruimte is bij de CX-5 ietsje ruimer, maar vond ik (en mijn kinderen) te verwaarlozen. Mijn kinderen zitten heerlijk achterin en klagen niet over beperkte ruimte. (Zij waren met een Opel Vectra trouwens behoorlijk verwend.)
- Ik vind het lijnenspel van een station/Mazda 6 simpelweg mooier dan een SUV. Met name de neus vind ik prachtig uitgevoerd en ik krijg daar nog steeds veel complimenten over.
- Beide auto’s zijn redelijk bekend, maar een CX-5 zie ik echt “bij elk stoplicht”. De Mazda 6 is in die zin iets exclusiever en dat vind ik wel leuk.
- Ik vind de SUV toch ook wel een beetje suffig...(sorry, is mijn persoonlijke mening) Hoewel ik het nieuwste model CX-5 al beter geslaagd vind, blijft het voor mij een beetje een bak voor mensen die wat hoger willen zitten/wat meer overzicht in het verkeer willen
- Ik vind de rij-eigenschappen van de Mazda 6 echt stukken beter dan de rij-ervaring van een CX-5. (Ik heb in beide modellen gereden).
- En tot slot, maar zeker voor mij belangrijk: ik moest tussen de 1500-4000 euro meer betalen voor een CX-5 naar mijn wens tov een Mazda 6 naar mijn wens. Dat vind ik serieus geld, aangezien de opties/onderhoud/wegenbelasting/ruimte etc nagenoeg identiek zijn.

Voor mij was de keuze dus uiteindelijk simpel: ik vind een Mazda 6 echt mooier dan een CX-5, echt beter rijden dan een CX-5 en goedkoper in aanschaf.

Nog een kleine toevoeging: ik zou voor het model vanaf 2015 gaan, omdat ik die wat mooier afgewerkt vind.
Daarnaast zie ik dat je aankoopbedrag dat je ervoor wilt uitgeven dan wel aan de iets krappe kant is., tenminste als je ook een bepaalde km-stand in acht neemt. Ik weet niet of je iets in te ruilen hebt of iets marge hebt?

Een hoge km-stand zegt in principe niet altijd iets. Als de auto goed onderhouden is en veel snelweg kilometers heeft gemaakt, is een hogere stand echt niet een reden om de auto te laten staan. Wel is het zo dat bij een hogere km-stand bepaalde onderdelen preventief of door slijtage vervangen dienen te worden. (Multi-riem/distributie, rem schijven etc) Aan de andere kant kan de vorige eigenaar dit dus ook allemaal recentelijk hebben gedaan en zou jij in principe probleemloos de eerste jaren rijden

Ga beide auto's eens goed bekijken, maak een proefrit, ga eens 'achter jezelf zitten' en dan heb je al een heel redelijk beeld van een auto.
het zijn beide Mazda's, maar ze zullen toch best wel verschillend rijden.

Ik zou een pre-facelift proberen om in proef te rijden.
Als je weet of het een Mazda 6 of Mazda CX-5 moet worden kun je de facelift daarvan nog even goed bekijken en beslissen of je daar extra geld voor over hebt.

Moeilijke keuze. Ik zou bijna zeggen: neem de auto waarvan je de kleur het mooiste vindt. Ik vind het allebei fraaie en goed rijdende auto's.

Terug
Bovenaan