Outlander phev 2015 of Sportage 2016

Welke auto kiezen?

• Totaal aantal stemmers
    12
  • Opiniepeiling gesloten .
A

Anoniem

Guest
Graag advies, ik heb afgelopen week mijn auto verkocht en we zijn dus nu op zoek naar een andere auto.

Autos die op het lijstje staan of stonden waren

1 Mitsubishi Outlander phev vanaf 2015
2 Kia Sportage vanaf 2016
3 Mazda cx-5
4 Toyota RAV4 hybrid
5 Nissan qashqai/xtrail
6 Mazda 6 station

4 is te duur, 5 qashqai te klein.
Gezin met tweeling van 14 en een van 9 jaar, binnenkort komt er een hond die groot wordt (Berner Sennen)
Dus kofferbak moet wel wat ruimte hebben.
Rijd plm 20.000km per jaar.
Woon werk 30km enkele reis, géén mogelijkheden om op het werk op te laden.

Heb met de Outlander en Sportage proefgereden.
Outlander vind ik iets mooier, is wat comfortabeler afgeveerd. Maar minder opties, en twijfel over verbruik nà het electrische kms.
Sportage interieur van hoger niveau, beter zittende stoelen, meer opties.
Geen hybride en tijdens testrit kwam ik aan gezamenlijk verbruik van 6.4/100km. Wat stugge vering.
Voordeel van nog fabrieksgarantie van minimaal 2 jaar.

Wat zouden jullie adviseren en waarom?

Wat zouden jullie adviseren en waarom?

Ik zou adviseren om indien het nog kan die grote hond te annuleren! (y)

Even serieus nu, geen idee maar zuinig gaat het allemaal nooit worden natuurlijk, stuk voor stuk grote en logge auto's.
Een flinke station zoals bijvoorbeeld een Mazda 6 is dan nog verreweg de meest logische optie wat dat betreft, SUV's zijn toch vaak onnodig zwaar en hoog en daardoor minder zuinig, vaak ook gewoon minder ruim en praktisch vergeleken met een station.

Een berner senner is een klonterdoos , die springt niet even zo de auto in. Dan zal ik eerder voor een lage auto gaan als een station ipv een hoge auto als een SUV of MPV. Wij hadden hier voor een atletische hond die nog tot op hoge leeftijd de auto in sprong, onze huidige hond is ook een klontendoos die vaak hulp nodig heeft.

Denk dat de Mazda 6 dan de beste keuze is.

Alternatief is Renault Talisman en of Ford Mondeo

Auto encyclopedie zei:
@bart was is het uiteindelijk de vorige keer geworden https://www.autoweek.nl/forum/read.php?10,5802026,5802026#msg-5802026

Oops was ik helemaal vergeten 🙈😚
Onze 2e auto is een Honda jazz geworden en heel erg tevreden over.
Zuinig en heel veel ruimte voor zo'n kleine auto.

Mijn keus uitjouw 2 delig lijstje zou zijn de kia.

voordeel in de looks, de kwaliteit, de restwaarde, de naam, de betrouwbaarheid enz..

Wel mis ik de Honda CR-V in je lijst, die al eens bekeken?

Auto encyclopedie zei:
Een berner senner is een klonterdoos , die springt niet even zo de auto in. Dan zal ik eerder voor een lage auto gaan als een station ipv een hoge auto als een SUV of MPV. Wij hadden hier voor een atletische hond die nog tot op hoge leeftijd de auto in sprong, onze huidige hond is ook een klontendoos die vaak hulp nodig heeft.

Denk dat de Mazda 6 dan de beste keuze is.

Alternatief is Renault Talisman en of Ford Mondeo

Ik weet niet wat een klonterdoos is, maar een Outladner is inderdaad te hoog voor een Berner Sennen om achterin te springen. En daar een reu tot wel 60 kg kan wegen, wil je die ook niet achterin tillen.

Met een grote zware hond zou ik ook veel eerder voor een station gaan dan een SUV.

Het is ook net wat je zelf vind. De outlander PHEV vind ik echt een verschrikkelijke auto. Zitpositie is alsof je op het toilet zit, materiaalgebruik maar zozo, stuurt raar, en volgens de bereider van het exemplaar waar ik in reed echt belachelijk onzuinig, zeker als je weinig laadmogelijkheden hebt. 1 op 10 ongeveer. Subjectief, maar ik vind hem ook foeilelijk

De sportage ken ik ook aardig, die is in vrijwel alle opzichten net wat mooier, zit beter, mooiere materialen moderner, rijd beter, overal zuiniger verwacht ik, meer fabrieksgarantie. Nobrainer voor mij, de KIA . Een outlander is wel iets groter dan een sportage gevoelsmatig

maar zoals gezegd; nog liever een mooie station als er een zware hond in moet. Wat is er mis met een mazda 6 als die op jou shortlist staat? Of andere alternatieven (budget? ) zoals een KIA Optima, Renault Talisman of Skoda Superb,

Wij vinden de Outlander wel mooi en iets mooier dan de Kia. Ook de wat harde vering spreekt me minder aan.

Waarom geen station? Omdat vooral mijn vriendin liever een hogere auto rijdt. Mazda 6 vind ik ook erg mooi, hoogte ivm de hond is wel iets om over na te denken.
Nog nooit zo lastig gevonden een auto aan te schaffen.

Optima net vorige week verkocht (sedan) maar past geen hond in natuurlijk dus moet een station of suv worden.
Kia heeft als voordeel de 7 jaar garantie maar ook een compleet boek aan kleine lettertjes!! Daar de afgelopen 3 jaren achter gekomen.

Optima net vorige week verkocht (sedan) maar past geen hond in natuurlijk dus moet een station of suv worden.

maar ze hebben daar ook een station van

Maar als je per se een SUV wil, dan zo'n trapje kopen voor een hond.

Maar nog steeds;

KIA heeft kleine lettertjes voor 7 jaar garantie. maar de outlander heeft dat helemaal niet
nu betaal je nog halftarief voor de outlander, maar over enkele jaren betaal je de volle mep aan wegenbelasting. Dat kolos weegt vast meer dan 1800kg
De KIA stuurt een heel stuk beter (ben daar zeker niet de enige in, sla de rijtesten er ook maar eens op na. Wat ook komt omdat die een paar honderd kg lichter is
Ik verwacht dat de afschrijving van de outlander ook hoger is dan de KIA (niemand zit over een paar jaar te wagen op een dorstige zware suv met volle bak MRB )
Als je geen of weinig laadmogelijkheden hebt is zo'n outlander enorm dorstig. Geen idee of het representatief is, maar kennis van mij reed toen 1 op 10, zonder stekkeren
Als gevolg van het hoge verbruik en een heel klein tankje ook vaak aan de pomp
Afwerking interieur is ook erg matig vergeleken met andere auto's in die tijd. Veel hard plastic.
Stoelen matig en echt 'op de bok' , beetje gekke zitpositie.
Gevoellig voor zij-wind
Overall is de sportage ook een wat modernere auto. vergelijk bijvoorbeeld maar eens de infotainment met elkaar
De outlander is ook nog eens een jaartje ouder dan de spotage die je op het oog hebt
De sportage die je op het oog hebt is blijkbaar luxer dan de outlander

Nog nooit zo lastig gevonden een auto aan te schaffen.

echt? Noem eens de rationele voordelen van de outlander in het exemplaar die jij op het oog hebt in jou omstandigheden?

- hij is wat groter dan de sportage. Maar blijkbaar voldoet een sporage ook anders had je die niet op de shortlist gezet
- kwalitatief is het volgens mij een prima ding, maar dat is de KIA ook

Rij je veel korte stukken en kun je thuis en op het werk laden kun je het argument milieu, uitstoot of vebruik nog als argument aandragen. Maar ik krijg uit jou verhaalt niet het idee dat dit het verhaal is. Voor 5 jaar geleden waren al die minpunten wel te verklaren dat men er toch (blind) voor koos en tevreden was met de belachelijk lage bijtelling waar de outlander enorm van heeft geprofiteerd. Maar als particulier , zonder dat voordeel, zonder veel laadmogelijkeden?... Nee ik zie hem niet.

Rijtest autoweek

de conclusie (die nu jaren later blijkt de kloppen), zolang er veel bijtellingsvoordeel is blijft de auto wel verkopen. maar als dat voorbij is dan zijn er veel beter rijdende auto's te koop die ook een stuk moderner zijn en zal de outlander terug gaan naar een rol in de marge. ;)

Maar als jullie de outlander wel mooi vinden, en prima kunnen leven met de stoelen, interieur, rij-eigenschappen en verbruik. Dan is de keuze ook makelijk; dan ga daar voor (y)

Hier 3 jaar in een PHEV gereden. Lees weer een hoop zin en onzin. Zit is persoonlijk. Ik hield het prima vol in de stoelen van de PHEV. Qua verbruik is het maar net hoe zwaar je rechtervoet is. Boven de 120 gaat die inderdaad zuipen als een tempelier. Maar opgeladen en een beetje pro actief rijden hoeft zich niet in een heel hoog verbruik te vertalen. Maar zuinig zal die nooit zijn. Dat heeft puur met zijn gewicht te maken. Qua ruimte is die echt perfect. Bij onze zoektocht naar een nieuwe SUV/station stad en land afgezocht. Onze hond is ook groter dan gemiddeld. Dus ruimte was een vereiste. Hier is de 6 afgevallen omdat de achterbak echt te laag was voor onze Ridgeback. Ook vallen de meeste SUV's vanwege de schuine aflopende achterstevens. Overigens lees ik overal dat de Berner Sennen de instap niet red. Vrienden van ons hebben een Q7 met 2 Berner Sennen's en die is zeker niet lager dan de de PHEV. Maar beiden springen met gemak in de achterbak. Over de Sportage kan ik niet zoveel zeggen daar heb ik geen ervaring mee. Als werkpaard voldeed de PHEV prima.

Maar als die zelfde berner sennen een middagje op het strand of bos heeft gespeelt komen ze niet meer zo makkelijk in welke auto dan ook.

Auto encyclopedie zei:
Maar als die zelfde berner sennen een middagje op het strand of bos heeft gespeelt komen ze niet meer zo makkelijk in welke auto dan ook.
Honden-badjas aan.

Ik zou - voor de hond dan toch - eerder naar een grote break kijken dan naar een hoogpotige SUV.
Ford Mondeo of zelfs de kleinere Focus lijken me dan prijs/kwaliteit aanraders.

Als een station kan, dan zeker de Superb bekijken. Die heeft ruimte! Of een Mercedes E van de vorige generatie. Tenminste als het budget het toelaat.

Bij de superb loopt de achterruit wel heel schuin weg. Een E-klasse is voor de hond inderdaad wel de ultieme auto. Lage instap, ruimte (niet alleen hoogte maar ook voldoende diepte) en veel comfort (y) :cool:

Laderaum_Hunde.jpg

Terug
Bovenaan