Koopadvies voor aanschaf eerste auto.

Gepost door Luuk 6304520 
Barri
Een paar auto's horen hier in dit topic niet thuis:
- A segmenters (die zijn absoluut niet sportief)
- Volkswagens (die zijn ook niet sportief)
- diesels
Bestel een Sport badge op AliExpress en iedere auto is dan een sport uitvoering big smile smiley
Dilmurof
Barri
Swift Sport (nieuwe model is net haalbaar)

Ik ben benieuwd welke Swift Sport van het nieuwe model (2017-) je voor max. 9000 euro kunt vinden.
Wijsneus, als je zelf even zoekt zie je dat je twee generaties Swift kan vinden binnen budget.
Danku allen voor de reacties.

Om even wat helderheid te brengen en ook in mijn eerste bericht vermeld, ik ben vrij onbekend met auto specificaties en dergelijke. Wanneer er wordt verwezen naar je kunt beter X auto rijden met 75 pk dan auto Y, kan ik dat niet heel erg plaatsen nut smiley. Wat ik wel kan concluderen is dat de A-segment auto's het niet gaan worden, daarnaast moet ik dan de afweging maken tussen sportief OF goedkoop rijden. Daarbij kijk ik nu naar de volgende auto's:

Alfa Romeo Giulietta Deze vind ik echt heel mooi, ook het interieur. Toch een beetje twijfelachtig door de prijs met 170K op de teller...(?)

Kia Picanto

Toyota Aygo

Hyundai i10 of i20

De Ford Fiesta ST vind ik ook een mooie, alleen valt deze wat buiten mijn budget.

Gr,

Alfa Romeo Giulietta = C-segment

Kia Picanto = A-segment

Toyota Aygo = A-segment

Hyundai i10 of i20 = A-segment / B-segment

De Ford Fiesta ST = B-segment

Dus je kijkt vooral naar A-segment nu.
Total Loss

Kia Picanto = A-segment

Toyota Aygo = A-segment

Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, excuus
Luuk 6304520
Total Loss

Kia Picanto = A-segment

Toyota Aygo = A-segment

Dan heb ik het verkeerd geïnterpreteerd, excuus

Maakt niet uit, zo heb je wellicht iets meer een idee over klasses/formaten.
De Polo die je eerst had is B-segment.
Je moet je een paar dingen afvragen:
- nieuw of ruim
- sportief of comfortabel

Want ik ben er nog niet helemaal uit wat je zoekt.

Voorbeeld van een leuke Fiesta: [www.marktplaats.nl]
Best een levendig ding met de 1.0 Ecoboost. Sportief uiterlijk en lekker luxe.
Leuke Mini: [www.marktplaats.nl]
Suzuki Swift Sport: [www.marktplaats.nl]
Minder sportief, en de TSI is hier op het forum niet zo gewild, een leuke Ibiza. Mijn zusje rijdt er zo eentje, leuke en fijne auto. [www.marktplaats.nl]
Maar met jouw eisenlijstje zou ik deze auto's in deze volgorde willen smiling smiley
@Barri Volgens mij heb je echt 1 van TS zijn eerste aanvullende berichten gemist duidelijk NIET op zoek te zijn naar een sportief rijdende auto maar 1 die er sportief uitziet! Verklaart nog steeds niet die UP en Polo en andere onsportief uitziende modellen in zijn opsommingen maar goed, sportief rijden was in ieder geval zeker geen wens. winking smiley
Maar ik zie ook nergens auto's die er sportief uit zien? De auto's die ik laat zien die zien er wel sportief uit, en sommige zijn zelfs sportief smiling smiley Wil TS dan niet, dan kan ie op z'n minst de titel van dit topic aanpassen...
Het is nu wat lastig, maar een dealer bezoek en proefritten maken gaat je denk ik het meeste helpen bij het maken van de keuzes. Je gaat nu alle kanten op. Een Giulietta is niet te vergelijken met een Aygo. Zowel niet wat betreft grote, vermogen, “sportiviteit” of afwerking en uitrusting. Een Aygo is prettig in de stad, op de snelweg is een Giulietta een stuk comfortabeler. Wil je er ook mee op vakantie naar het buitenland, een lange reis dan is een grotere auto comfortabeler. Heb je nieuwe banden nodig, dan zij die voor een Aygo een stuk voordeliger, zijn immers een stuk kleiner van formaat. De stoelen in Giulietta zijn anders, groter en meer verstelbaar dan de stoelen in een Aygo, en zo kan je doorgaan.

Met proefritten kan je er beter achterkomend wat je zoekt. Wil je sportieve auto proberen, rijd dan is in de Mini, Giulietta of Fiesta ST. Aan de comfortabeler kan probeer is een C4 Cactus of een Fabia. Om de ervaring in grote te hebben ook eens in een Aygo. Vergelijk dit dan met de Polo.

Alles bij elkaar is een Renault Clio niet wat? Sportief/ vrolijk design. Even groot als de Polo. Met 90pk voldoende en ook de onderhoudskosten zijn normaal. Daarbij zijn er er ook genoeg van op de markt en dus genoeg keuze.
JM GP
Het is nu wat lastig, maar een dealer bezoek en proefritten maken gaat je denk ik het meeste helpen bij het maken van de keuzes. Je gaat nu alle kanten op. Een Giulietta is niet te vergelijken met een Aygo. Zowel niet wat betreft grote, vermogen, “sportiviteit” of afwerking en uitrusting. Een Aygo is prettig in de stad, op de snelweg is een Giulietta een stuk comfortabeler. Wil je er ook mee op vakantie naar het buitenland, een lange reis dan is een grotere auto comfortabeler. Heb je nieuwe banden nodig, dan zij die voor een Aygo een stuk voordeliger, zijn immers een stuk kleiner van formaat. De stoelen in Giulietta zijn anders, groter en meer verstelbaar dan de stoelen in een Aygo, en zo kan je doorgaan.

Met proefritten kan je er beter achterkomend wat je zoekt. Wil je sportieve auto proberen, rijd dan is in de Mini, Giulietta of Fiesta ST. Aan de comfortabeler kan probeer is een C4 Cactus of een Fabia. Om de ervaring in grote te hebben ook eens in een Aygo. Vergelijk dit dan met de Polo.

Alles bij elkaar is een Renault Clio niet wat? Sportief/ vrolijk design. Even groot als de Polo. Met 90pk voldoende en ook de onderhoudskosten zijn normaal. Daarbij zijn er er ook genoeg van op de markt en dus genoeg keuze.

Hoi JM GP,

Bedankt voor je toelichting. Ik ben vandaag of morgen van plan om enkele lokale auto dealers te bezoeken voor het proberen van wat auto's. Ik denk ook wat je zegt dat ik dan snel erachter kom is het wat voor mij of niet.

Ik zal te titel van dit topic veranderen om verwarring te voorkomen welke er nu heerst onder enkele lezers.

*Helaas is het niet mogelijjk om de titel te veranderen....

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 09:34 door Luuk 6304520.
Mocht je een Giulietta gaan proefrijden, vergeet dat niet om de DNA schakelaar uit te proberen. De Alfa kent drie standen. Waar het in de N stand een normale comfortabel auto is, is in D de auto dynamischer. Meer turbo druk, blokken staan dichter bij de schijven en stuurt zwaarder.
JM GP

Dat geldt dus voor het gehele onderhoud: kleine auto's hebben minder hoeveelheid olie nodig, vaak ook niet de duurste olie etc. Minder wegenbelasting, lagere verzekering etc.

Eerlijk gezegd is dat een van de grootste redenen om voor een kleine auto te kiezen, want als de benzine hier net zo goedkoop was in Amerika en wij net zo weinig wegenbelasting betalende als onze Duitse buren: dan zou een particulier veel minder snel, voor een kleine auto kiezen.

In Duitsland rijdt men geloof ik voor dezelfde wegenbelasting een dikke zware SUV, als wat men hier voor een A-segmenter betaald. De wegenbelasting is 1/12 deel bij kleine auto's in Duitsland i.v.m. Nederland nut smiley
JM GP
Mocht je een Giulietta gaan proefrijden, vergeet dat niet om de DNA schakelaar uit te proberen. De Alfa kent drie standen. Waar het in de N stand een normale comfortabel auto is, is in D de auto dynamischer. Meer turbo druk, blokken staan dichter bij de schijven en stuurt zwaarder.

Dankuthumbs up
Luuk 6304520

Hoi JM GP,

Bedankt voor je toelichting. Ik ben vandaag of morgen van plan om enkele lokale auto dealers te bezoeken voor het proberen van wat auto's.
Je weet dat alle dealers en showrooms momenteel gesloten zijn?

Titel van het topic kan je aanpassen door de eerste post te bewerken.
Barri
Luuk 6304520

Hoi JM GP,

Bedankt voor je toelichting. Ik ben vandaag of morgen van plan om enkele lokale auto dealers te bezoeken voor het proberen van wat auto's.

Volgens mij zijn die gewoon open?
Zunigrijje
Barri
Luuk 6304520

Hoi JM GP,

Volgens mij zijn die gewoon open?

Bron: Rijksoverheid.NL

Autodealers

De werkplaats is open voor reparatie en onderhoud. Het tankstation en de wasstraat zijn open. De showroom is gesloten voor publiek.
Lease en verkoop aan zakelijke rijders is mogelijk.
Auto’s kunnen niet afgehaald worden, maar wel thuis bezorgd worden.
Het is mogelijk bestelde voertuigen af te leveren op een openbare plek. Ook hier gelden de algemene voorschriften zoals maximaal 2 personen, het houden van 1,5 meter afstand en passende hygiënemaatregelen. Dit kan bij de klant thuis zijn, maar ook op iedere andere openbare plek.
De tenaamstelling is mogelijk op verschillende manieren. Deze manieren worden beschreven op de website van het RDW. De klant hoeft hiervoor dus niet naar het bedrijf te komen. Zo lang het voertuig in het bezit is van uw bedrijf dient een groene kentekenplaat te worden gevoerd.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 14-01-2021 13:56 door Skeep.
Dus wel open, alleen de verkoop medewerkers moeten dan de auto naar TS rijden en daarna in de kou wachten tot TS terug is van zijn proefrit smiling bouncing smiley
Zunigrijje
Dus wel open, alleen de verkoop medewerkers moeten dan de auto naar TS rijden en daarna in de kou wachten tot TS terug is van zijn proefrit smiling bouncing smiley

Een afspraak maken voor huisbezoek is inderdaad mogelijk. Even 'hoppen' van showroom naar showroom op een autoboulevard om verschillende auto's/modellen te beoordelen kan niet. De huisbezoeken worden natuurlijk alleen gedaan nadat je als klant een koopintentie hebt uitgesproken (onderhandeling is op afstand ook al gestart en/of afgerond).
Nog niet aan gedacht inderdaad. Dan maar even testrit op locatie oid.

Even een andere wending, wat zouden jullie kopen voor €10000,- waarbij comfort belangrijk is? Omdat ik ivm met werk straks waarschijnlijk één uur per dag in de auto zit en in het weekend waarschijnlijk af en toe ook nog wel wat uurtjes.
Klopt betreft de Giulietta Skeepthumbs up.

Voor mij gaat het nu om de volgende auto's:

Kia Picanto 1.0 CVVT EconomyPlusLine Geen dure auto en ook niet om te rijden. Tevens ook hele goede recensies van de dealer.

Kia Picanto CVVT ComfortPlusLine Nog een Picanto, erg mooie auto. Laag in de kilometers en is betaalbaar. Niet echt betrouwbare dealer volgens de recensies.

Alfa Romeo Giulietta 1.4T 185 pk Executive Mooie auto en interieur. Ook qua aanschaf in mijn budget. Alleen hink ik tegen die KM stand op... Tevens betrouwbare dealer volgens Google.

Mini one Hele strakke auto. Wel een import. Deze gaat iets over budget maar zou ik zeker overwegen. Dealer lijkt ook betrouwbaar.

Mini Clubman Ook hele mooie auto, lederen bekleding. Gaat wel echt ver buiten budget en weet niet of dat verstandig is voor deze auto. Tevens ook hele goede dealer volgens Google.

Mini 1.6 Cooper S Beetje een 'gepimpte' auto en ziet er dus leuk uit. Ik kon weinig vinden over het bedrijf wat deze auto aanbiedt. Ook staat het kentekennummer niet vermeld in de advertentie....

Welke van dit rijtje zouden jullie adviseren? Hoor graag

En ja ik kijk ook wel naar de dealer die de auto verkoopt. Ik vind het gewoon belangrijk dat ik me er vertrouwd bij voel.

PS. meeste dealers leveren de auto af ivm maatregelen. Ik gok wel dat de auto dan zo goed als zeker overgenomen moet gaan worden hahabig smile smiley
Titel van topic is trouwens gewijzigdsmiling bouncing smiley
Beide Picanto's en de Giuletta lijken mij het meest verstandig.

Aan de Mini Cooper S zou ik zelf niet beginnen, de auto heeft een zeer beruchte motor, is in 2019 geimporteerd, dus de historie is onzeker, en heeft inmiddels 2 particuliere eigenaren gehad.

De andere 2 mini's hebben hebben minder vermogen, hierdoor heb je minder problemen. Van een hoog olie verbruik en vervuiling kunnen deze motoren wel last hebben.
ak2
Beide Picanto's en de Giuletta lijken mij het meest verstandig.

Aan de Mini Cooper S zou ik zelf niet beginnen, de auto heeft een zeer beruchte motor, is in 2019 geimporteerd, dus de historie is onzeker, en heeft inmiddels 2 particuliere eigenaren gehad.

De andere 2 mini's hebben hebben minder vermogen, hierdoor heb je minder problemen. Van een hoog olie verbruik en vervuiling kunnen deze motoren wel last hebben.

Bedankt, wat bedoeld u met de historie is onzeker met betrekking tot de import status uit 2019?
Zo'n Mini lijkt me echt leuk maar ik zou dan voor een iets meer standaard uitvoering gaan en binnen budget.
Een Picanto is echt iets totaal anders, lees anders het topic van JFR eens. Die heeft net zijn Rio ingeruild op een Mini.
Giulietta is mooi maar in basis ook al wat ouder.
Barri
Zo'n Mini lijkt me echt leuk maar ik zou dan voor een iets meer standaard uitvoering gaan en binnen budget.
Een Picanto is echt iets totaal anders, lees anders het topic van JFR eens. Die heeft net zijn Rio ingeruild op een Mini.
Giulietta is mooi maar in basis ook al wat ouder.

Hoi Barri,

Waar kan ik deze topic van JFR vinden? Ik kon het zo snel even niet vinden.
Barri
Hier is ie:
<[www.autoweek.nl];

Haha heel vet. Mooi geluid uit de pijp ookthumbs up
Je gaf eerder aan niet voor een A segment auto te gaan, maar dan staat er wel een picanto tussen (wat in mijn ogen een van de betere A segment auto's is, dat zeker)

Om het een beetje in hokjes te plaatsen;

A segment is klein, dus Up!, Karl, Citigo, Picanto, Hyundai i10, Citroen C1, Fiat Panda, Twingo, Ford Ka, etc.
B segment is iets groter dus Polo, Corsa, Audi A1, KIA Rio, Hyundai i 10, Citroen C3, Mini, Fiat Punto, Clio, Alfa MiTo, Ford Fiesta, etc.
C segment is nog iets groter, dus Golf, A3, Astra, KIA C'eed, Hyundai i30, Renault Megane Alfa Giulietta , Ford Focus, etc.

Je kunt in de basis wel zeggen hoe groter de auto (hoe hoger segment) hoe duurder in belasting, verzekering, onderhoud en verbruik. maar je hebt dan wel mee ruimte, en rijd doorgaans wat volwassener

Mijn vrouw rijd meer dan 20.000 per jaar in een Up en ze vind het heerlijk, hiervoor 30.000 per jaar in een Twingo wat ze ook prima vond. Terwijl ik met zulke kilometerstanden persoonlijk liever minimaal 1 segment hoger zou zitten. Het is gewoon heel persoonlijk.
AsconaGT
Om het een beetje in hokjes te plaatsen;

A segment is klein, dus Up!, Karl, Citigo, Picanto, Hyundai i10, Citroen C1, Fiat Panda, Twingo, Ford Ka, etc.
Het A-segment zou jezelf nog in tweeën kunnen delen: je hebt echt kleine auto's zoals de Toyota Aygo, Citroen C1 en Peugeot 107/108 die vooral hip proberen te zijn. Maar die zijn niet erg ruim en bieden weinig plaats voor medepassagiers en bagage.

Dan heb je de Hyundai i10, Kia Picanto, Suzuki Celerio etc die wat praktischer en ruimer zijn. Bij mij in de auto passen bijvoorbeeld met gemak vier volwassenen en de kofferbak, is groot genoeg voor drie boodschappen kratjes ( Autoweek die meet kofferbak ruimte met boodschappen kratjes ).

video: [youtu.be]

En bij de Aygo, C1 en 107/108 past met hoop moeite slechts een boodschappen kratje in de auto. Maja natuurlijk kiest Autoweek wel de minst praktische auto als winner uit, terwijl je bij die Aygo, C1 en 107/108 als volwassenen zeer krap op de achterbank zit en je bagageruimte nutteloos is.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 15-01-2021 11:07 door Zunigrijje.

Het A-segment zou jezelf nog in tweeën kunnen delen:

het is ook om grofweg aan te geven hoe of wat. In het B segment heb je ook wel grote verschillen. Zet een mini eens naast een Daica sandero. Het ging mij puur even om het e.e.a. in perspectief te plaatsen omdat de topicstarter eerder al aan gaf niet te weten hoe de auto's zicht tot elkaar verhouden. Dit geeft een aardig indicatie.
Beste allen,

Onderstaand is hem uiteindelijk geworden smiling smiley.

In een nieuw venster zie ik de foto wel, een witte Picanto. Net dingetje hoor! thumbs up

Fotootje via Google big smile smiley

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 17-01-2021 17:57 door Barri.
Barri
In een nieuw venster zie ik de foto wel, een witte Picanto. Net dingetje hoor! thumbs up

Fotootje via Google big smile smiley

Oh sorry ik weet niet goed hoe de functie van Foto's gebruikt moet worden maar inderdaad de foto's van Google kloppen! thumbs up
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.