Kleine Diesel

A

Anoniem

Guest
Hallo,

Voor mijn nieuwe baan moet ik 2x per week een lang stuk rijden, wat uitkomt op 25000km per jaar aan woon-werk. Aan het begin van de crisis onze VW Jetta TDI verkocht als gevolg van het thuiswerken. Nu toch opzoek naar een kleine diesel bijvoorbeeld een Twingo 2012 of een Polo vanaf 2010. Het budget is ongeveer 4200,- en cruise control is een must. Zijn er mensen met andere suggesties?

De Twingo 1.5 DCI is inderdaad een hele goede keus als je goedkoop wil rijden, de auto rijdt volwassen voor het A segment. De Citroen C3 (2) 1.6 HDI vanaf 2010 is ook een fijne auto ( hebben we zelf) , of kijk naar de Renault Clio 3 1.5 DCI. In deze klasse vind ik de diesels van PSA en Renault het fijnste rijden.

In de VW Polo heb ik ook gereden maar vond de motor niet fijn, erg rauw en lawaaiig, en heeft een korte powerband.
Na de diesel update gaat de bij VAG dure EGR klep relatief vaak kapot. De Polo 1.2 en en in mindere mate 1.4 TDI motor zijn minder betrouwbaar dan de motoren van de concurentie. De auto zelf is wel fijn, maar naar mijn mening hadden ze gewoon een motor moeten inkopen bij PSA of Renault.

Met ongeveer 120km enkele reis zou ik een klasse hoger zoeken. Kwa verbruik op jaarbasis maakt het weinig uit, maar je stapt toch wel een stukje uitgeruste uit lijkt mij. Misschien zelfs iets als een Volvo S60 met geweldige D5...

Dat zijn een hoop klasses EVV, zo'n S60. Maar een Fiesta, Clio, 207, of Punto, i20 lijken me een goede optie, die wat comfortabeler zijn dan een stuiterbakje Twingo

Zoals hierboven al gezegd: die VW diesel ver vanaf blijven: onbetrouwbaar, duur, ongeciviliseerd en ook niet bijster zuinig.
Inderdaad gaan voor de PSA 1.6 e-Hdi (vanaf medio 2009, de 2e generatie dus) of de Renault 1.5 Dci.
Soms wordt ook wel de Fiat 1.3 Jtd aangeraden (oa in Alfa Romeo Mito, Fiat Punto, Opel Corsa, Chevrolet Aveo) maar die heeft de onhebbelijke gewoonte dat soms spontaan de distributieketting breekt, ook ruim voor de vervangsdatum.....
Dat betekent dus: Citroën C3, DS3, Peugeot 208, Renault Clio, Twingo, Dacia Sandero, Logan.
Heb zelf de C3 II gehad en zoals hiervoven al gezegd: een heerlijke auto, zuinig, luxe, betrouwbaar.
Overigens: je kan ook voor LPG gaan, dat rijdt nog goedkoper. Denk dan bv aan de af-fabriek LPG van bv een Opel Corsa, Dacia Sandero.

Als je toch voor lpg kiest, dan kun je ook voor de spark gaan, leuk gaat het worden, alleen de zwakste motor is af fabriek met LPG. Goedkoper ga je niet rijden, maar leuk gaat het echt niet worden.

Als je een Polo , Fabia en of Ibiza wil, ga dan voor de 1.6tdi ipv 1.2 tdi. Maar beide motoren kennen EGR problemen.

De Opel Corsa is er nog met een 1.7 diesel , dat is lang loper en de punto is er ook met een 1.6 jtd (maar vind er maar 1)

Vervangen van de distributieketting bij een 1.3 Multijet (Fiat/Opel) kost zo'n €800. Dus nog te overwegen als je zo eentje koopt. Is verder namelijk een prima ding.

Waarom diesel? Bij 25000 per jaar denk ik niet dat je dat er uit haalt. Het omslagpunt is de laatste jaren veel hoger geworden.
En over een paar jaar raak je een diesel niet meer aan de straatstenen kwijt.

Al zou het in verbruik iets meer kosten, zou ik het wel weten. Aan het einde van de rit is een benzine (of gas inderdaad) tenminste nog iets waard.

Barri zei:
Vervangen van de distributieketting bij een 1.3 Multijet (Fiat/Opel) kost zo'n €800. Dus nog te overwegen als je zo eentje koopt. Is verder namelijk een prima ding.

Of voor een punto 1.9 jtd gaan, met een beetje massel haal je de 1 miljoen

daar weet je sowieso dat je om de zoveel km een relatief dure distributieriem moet vervangen ;) wel fijne blokjes inderdaad. Veel mee gereden in mijn opel tijd. Maar gezien het enorme aanbod 1.3's en weinig aanbod 1.9 zou ik dan gewoon lekker voor zo'n 1.3 gaan. Verder zijn het prima blokjes eignelijk

Polo zou ik ook laten staan van die bouwjaren . De auto zelf is wel fijn maar die motor is niet alleen matig, het rijd ook erg onprettig

De Twingo is eigenlijk ook wel fijn. gewoon een fatsoenlijke 4 cilinder, geen turbo maar oerbetrouwbaar. Lage wegenbelasting door het gewicht. zaken als cruisecontrol en zo zit er vaak wel op en je koopt ze voor weinig. Als je met een 'comfort' kunt leven is het zeker een aanrader.

Nissan GTR R34 zei:
Waarom diesel? Bij 25000 per jaar denk ik niet dat je dat er uit haalt. Het omslagpunt is de laatste jaren veel hoger geworden.
Heb je dat van horen zeggen? Of heb je dat nagerekend? Want zéker bij jong gebuikt is het omslagpunt (veel) lager komen liggen.

Dat is waar, maar daarom moet je nu niet te duur gaan shoppen in dieselland. Koop een mooie auto met 150,000km erop, rijd hem in korte tijd ruim over de 200k en die restwaarde is al weinig interessant meer.

Al zou het in verbruik iets meer kosten, zou ik het wel weten. Aan het einde van de rit is een benzine (of gas inderdaad) tenminste nog iets waard.
ook met veel kilometers op de klok?

De Astronaut zei:
Hallo,

Voor mijn nieuwe baan moet ik 2x per week een lang stuk rijden, wat uitkomt op 25000km per jaar aan woon-werk. Aan het begin van de crisis onze VW Jetta TDI verkocht als gevolg van het thuiswerken. Nu toch opzoek naar een kleine diesel bijvoorbeeld een Twingo 2012 of een Polo vanaf 2010. Het budget is ongeveer 4200,- en cruise control is een must. Zijn er mensen met andere suggesties?

Ik heb ruim 100k km ervaring met een Corsa 1.3 EcoFlex van '12 Eind 2016 gekocht met 180k op de klok. Halverwege 2020 geëxporteerd met ruim 280k op de klok. Misschien €500,- onderhoud aan gehad (Niks slijt met zon flauw 1,3tje met 95pk).

Aangeschaft voor 5k, verkocht voor 2k. Ik weet niet of dat dat een extreme afschrijving is, maar ik kon er goed mee leven.

AsconaGT zei:

daar weet je sowieso dat je om de zoveel km een relatief dure distributieriem moet vervangen ;) wel fijne blokjes inderdaad. Veel mee gereden in mijn opel tijd. Maar gezien het enorme aanbod 1.3's en weinig aanbod 1.9 zou ik dan gewoon lekker voor zo'n 1.3 gaan. Verder zijn het prima blokjes eignelijk

Polo zou ik ook laten staan van die bouwjaren . De auto zelf is wel fijn maar die motor is niet alleen matig, het rijd ook erg onprettig

De Twingo is eigenlijk ook wel fijn. gewoon een fatsoenlijke 4 cilinder, geen turbo maar oerbetrouwbaar. Lage wegenbelasting door het gewicht. zaken als cruisecontrol en zo zit er vaak wel op en je koopt ze voor weinig. Als je met een 'comfort' kunt leven is het zeker een aanrader.
Ik ben juist op zoek gegaan naar een auto met een riem. Dan is er in ieder geval rekening mee gehouden dat die vervangen moet worden, in tegen stelling tot veel ketting modellen. Dan maar zeker weten dat die "regelmatig" vervangen moet worden (elke 180.000 km) in plaats van de onzekerheid of het inderdaad een autoleven mee zou gaan, en in geval dat dat niet zo is, de halve motor uit elkaar moet...

Nissan GTR R34 zei:

Die 25.000 is het minimale woon-werk verkeer bij 2x in de week naar kantoor. Als het vaker wordt dan komt er jaarlijks ongeveer nog 5000 bij. En prive rij ik ook 12.000 per jaar dus minimaal 37.000 per jaar.

AsconaGT zei:

Is de 1,5 DCI in de Twingo als ook in de Clio dezelfde blokken, ik dacht dat deze een turbo hadden:p

Ik ben juist op zoek gegaan naar een auto met een riem. Dan is er in ieder geval rekening mee gehouden dat die vervangen moet worden, in tegen stelling tot veel ketting modellen. Dan maar zeker weten dat die "regelmatig" vervangen moet worden (elke 180.000 km) in plaats van de onzekerheid of het inderdaad een autoleven mee zou gaan, en in geval dat dat niet zo is, de halve motor uit elkaar moet...

voor de ketting hoeft de halve motor niet uit elkaar hoor. zeker niet het om de ketting gaat van de nokkenassen. Voor een ketting in zo'n punto kost zo'n 800 euro. MIjn collega was 1250 euro kwijt voor een ketting in zijn golfje 6. Veel geld natuurlijk als je het hebt. maar voor een distributieriem ben je ook zo tussen de 600 en 800 euro kwijt als je niet al te complex blokje hebt. Voor beide is wel wat te zeggen. Ik had in zowel mijn oude twingo een ketting, in mijn BMW 3 serie ook en nu in de mercedes ook. Bij alle 3 de modellen gaat in principe de ketting gewoon lang mee ook. het zijn de uitzonderingen waar ze vroegtijdig vervangen moet worden (bij de punto is dat zeker een aandachtspunt)

De Astronaut zei:
AsconaGT zei:

Is de 1,5 DCI in de Twingo als ook in de Clio dezelfde blokken, ik dacht dat deze een turbo hadden:p

Deze hebben zeker wel een turbo. Fijne auto's, betrouwbaar, ruim van binnen, kosten in de aanschaf en wegenbelasting niet zo veel en verbruikt ook niet veel diesel. Twingo dci is een prima keuze.

Zitten er nog veel verschillen tussen de normale en facelift uitvoering?

AsconaGT zei:

voor de ketting hoeft de halve motor niet uit elkaar hoor. zeker niet het om de ketting gaat van de nokkenassen. Voor een ketting in zo'n punto kost zo'n 800 euro. MIjn collega was 1250 euro kwijt voor een ketting in zijn golfje 6. Veel geld natuurlijk als je het hebt. maar voor een distributieriem ben je ook zo tussen de 600 en 800 euro kwijt als je niet al te complex blokje hebt. Voor beide is wel wat te zeggen. Ik had in zowel mijn oude twingo een ketting, in mijn BMW 3 serie ook en nu in de mercedes ook. Bij alle 3 de modellen gaat in principe de ketting gewoon lang mee ook. het zijn de uitzonderingen waar ze vroegtijdig vervangen moet worden (bij de punto is dat zeker een aandachtspunt)
Dat ligt er maar net aan waar die zit. Bij de Opel 1.6 diesel bijvoorbeeld zit die aan de kant van de versnellingsbak, die moet er dan helemaal af. Terwijl bij de 2 liter diesel de riem aan de andere kant zit, daar kan je veel beter bij.

Als je zo'n Punto koopt voor kleingeld en gelijk de ketting en geleiders laat vervangen kan ie weer jaren mee! En hij wordt er meer waard mee dan de reparatie kost vermoed ik!

Terug
Bovenaan