Eerste auto, youngtimer of niet? (+/- 8000,-)

A

Anoniem

Guest
Beste medeweggebruikers,

Ik ben 28 jaar en rijd momenteel in een VW Up van de zaak. Nu ga ik beginnen als ZZP'er en heb ik dus een eigen auto nodig. Ik merk met name dat de Up te weinig auto is voor mijn smaak en dat ik graag meer ruimte en comfort zou hebben. Daarnaast is meer vermogen ook geen straf. Ik schat dat ik jaarlijks zo rond de 25000km zou maken maar dit zou ook veel lager uit kunnen vallen. Mijn voorkeur gaat uit naar een hatchback of sedan. Station kleeft voor mij nu nog te veel een gezins uitstraling aan.

Grofweg zijn er 2 opties:
Optie 1. redelijk recente, betrouwbare, comfortabele, niet al te grote, zuinige, en enigszins leuke auto aanschaffen en prive gaan rijden.
Optie 2: een betrouwbare, goed onderhouden, youngtimer (benzine of lpg) aanschaffen en zakelijk gaan rijden met alle voordelen van dien.

Met name voor optie 1 is verbuik belangrijk, optie 2 ook wel maar minder omdat brandstofkosten aftrekbaar zijn.

Voor beide opties heb ik al een aantal auto's in het hoofd:
1. Honda Civic (evt. ook hybride), Jazz, Suzuki Swift, Renault Clio, Megane(coupe of hatch). Toyota's overweeg ik ook maar spreken maar weinig tot mn verbeelding.

2. MB E-klasse, C-klasse, Saab 9-3, Honda Accord, Volvo S60/S80, en in een extreem geval Lexus GS450h. BMW kan ik voor mij gevoel het beste buiten beschouwing laten vanwege betrouwbaarheid.

Nu de vragen die ik nog heb:
-Zijn er bij optie's 1 en 2 nog andere auto's die interessant zijn om te overwegen?
-Springen er naar jullie mening auto's bovenuit in de rijtjes die ik heb beschreven of juist auto's die ik echt beter kan vermijden?
-Wat zijn de ervaringen met youngtimer rijden op dit forum, zijn er nog bepaalde valkuilen etc.?
-Zijn er andere adviezen die jullie te binnen schieten in mijn situatie?

Ik merk dat mijn gevoel het meeste naar de youngtimer kant trekt, maar zou het jammer vinden om vervolgens binnen een jaar de aanschafkosten aan onderhoud kwijt te zijn.

Ik zie uit naar jullie reacties, waarvoor bij voorbaat dank!

Dan komt mijn eerste vraag : in welke branche ga je voor jezelf beginnen? Moet je daar veel spullen / gereedschap voor meenemen? Heb je een kantoorbaan dan kun je kijken naar een 205je die zijn er met een 1.0 benzine motor tot de 1.9 en met de bekende 1.9 diesel. Werk je in de bouw / infra dan zou ik meer naar een station kijken ( een ford Focus wagon bv) en daar de achterbak materiaal proof maken. Werk je net zoals mij in de land en tuinbouw dan is een busje of een Landrover erg handig natuurlijk wel met trekhaak want die kuub zand / berg groenafval wil je niet achterin hebben;)

Volgende vraag is natuurlijk je budget, vergeet ook niet geld te reserveren voor onderhoud en verzekering. Neem om te beginnen een standaard model waar nu nog veel van rondrijdt, onderdelen zijn dan nog relatief goedkoop en elke garage kan je dan nog helpen. Iets exclusief is erg leuk maar je loopt er op leeg. Bedenk een auto kopen kan iedereen maar een auto rijdend houden is een 2e verhaal.

Ik rij nu bijna 5 jaar een youngtimer. Grootste nadeel is dat je toch wel wat vaker in de garage staat. Qua onderdelen zit je het beste bij Mercedes. De E-klasse is één van de meest betrouwbare Mercedessen van het vorige decennium. Leuk alternatief is een CLS. Onderhuids ook een E-klasse. Kies wel voor een benzine-auto ivm milieuzones.

Je gaat beginnen als ZZP'er dus je weet ook nog niet hoe de zaken gaan lopen; ik zou het eerst eenvoudig aanpakken en voor optie 1 kiezen. Bij optie 2 zouden de kosten zomaar uit de pan kunnen rijzen, onverwachts. Je zou dan over 2 jaar, als je weet hoe de zaken inmiddels ervoor staan, altijd nog voor optie 2 kunnen kiezen.

Ik rij ook (toevallig) een youngtimer, niet omdat ik er financieel profijt bij heb maar gewoon omdat ik het een berefijne en hele mooie auto vind. In mijn geval een 2005 BMW E60 530iA M-sport. Stond bij aanschaf (juni '20) op 234 dkm en ondertussen staat 'ie bijna op de 240 dkm. Bij aanschaf moesten beiden Vanos-units vervangen worden maar dat heeft de verkopende garage kosteloos opgelost. Gelukkig maar want op eigen kosten zou dit zo'n 2.500 Euro gekost hebben. Verder heb ik wat troubles gehad met de ophanging maar dat was omdat er door de vorige eigenaar verkeerde componenten geïnstalleerd waren dus dat is een wat grijs gebied omdat dit imho niet aan de auto lag. Het is overigens wel onvermijdelijk dat je kosten gaat krijgen aan het onderstel met dit soort auto's; ze zijn zwaar en er wordt vaak stevig mee gereden. Als laatste heb ik nog een KVS lekkage gehad maar dat was tientjeswerk om op te lossen.
Klinkt allemaal wel redelijk volgens mij, en autorijden is voor mij sowieso een hobby dus mag ook wat kosten vind ik. Onze andere auto is een '10 Prius waar nooit wat mee is en ongelooflijk zuinig maar ook wat afstandelijk rijdt, daarom wilde ik iets anders erbij waar ik echt van kan genieten. Mijn E60 heeft de zogenaamde comfort stoelen en het zit echt vorstelijk. De 258 pk sterke 6-in-lijn klinkt heerlijk en heeft altijd ruim voldoende vermogen en de 6-traps automaat schakelt na al die jaren nog steeds feilloos en zo zacht als boter. Het is écht een auto die jou verwent, zo veel zelfs dat die enkele keer dat ik nog in de Prius rijdt het bijna voelt alsof ik op een bolderkar rij, terwijl de Prius eigenlijk ook gewoon een hele goede auto is.

Let bij de E-klasse er wel op dat de 6 cilinders (M272 motoren) vaak problemen hebben met de balans-assen. Dit is een zeer dure reparatie en vrijwel alle M272's gebouwd tussen 2004 en 2008 zullen er op den duur last van krijgen met uitzondering van de 2.5 liter unit. Je kunt aan de hand van het VIN online de motorcode opzoeken, elke motor gebouwd ná nummer 2729..30 468993 zou in principe veilig moeten zijn.
Wil je dit probleem vermijden dan kun je beter voor een 4-cilinder kompressor gaan, die schijnen over het algemeen betrouwbaar te zijn alhoewel mede-forummer MBdoubleyou best wat problemen met de zijne heeft gehad.

Aangezien dit je eerste auto gaat worden zou ik ook opteren om naar Japanners te kijken; Lexus heeft een ijzersterke reputatie en ze bieden bijna net zo veel rijgenot als Mercedes of BMW.

Je kan ook een b of c segmenter kopen van 15 jaar of niet veel ouder, je zal verbaast staan welke relatieve moderne auto's je al tegen aanloopt dan.

Optie 1 en optie 2 is al ongeveer als appels en peren met elkaar gaan vergelijken op verschillende fruitschalen doordat er meerdere uitgangspunten al totaal verschillend zijn.

Ben je bereid om wat meer onkosten voor achterstallig onderhoud en slijtage voor lief te nemen?
Ben je bereid om meer brandstofverbruik te accepteren?
Hoeveel kilometers per jaar ga je er werkelijk mee rijden?
Wat is de verhouding werk - prive qua kilometers?
Wil je een sluitende kilometeradministratie bij gaan houden?
Is het een btw-auto?
Wat is de catalogusprijs van die auto? (i.v.m. de jaarlijkse btw-verrekening die wel over de cataloguswaarde blijft gaan als je geen kilometeradministratie bij houdt)
Wat is de aankoopprijs (= dagwaarde) van die auto? (i.v.m. de bijtelling)
Wat heeft jou boekhouder uitgerekend wat het meest interessant is?

Als de meeste antwoorden al "nee" of "weet ik niet" zijn ga dan maar voor safe en kies optie 1: een auto privé kopen en de zakelijke kilometers declareren.... heb je geen jaarlijkse bijtelling + btw-verrekening en hoef je alleen de zakelijke kilometers maar bij te houden.

Hi, ik rijd ook youngtimer, ouwe benz, maar ik zou een beetje oppassen voor een te dikke bak. Ziet er zakelijk niet goed uit. Ligt een beetje aan de sector waar je werkt Een C is natuurlijk prima en kost de helft van een dikke E. En dan heb ik het niet over aanschaf, zie zadelsnuiver, geen woord aan gelogen en dan nog de rem unit en de de luchtvering. Kortom, kans op forse kosten. Die zweden lijken ok wat betreft kosten, s80 miscchien wat duurder. :En Honda zeker ook goed maar niet mijn smaak.
Bij 25k km per jaar is diesel wel erg aantrekkelijk. Tenzij je hem uiteindelijk nauwelijks gebruikt, dan baal je van de hoge mrb. Ook een kwestie van smaak, maar oude diesels zijn extreem goedkoop in aanschaf en bijtelling. Dat is direct bespaard. Bij 25k km per jaar verdien je de extra mrb terug aan de pomp en meer. Maar belangrijker, voor 3-4 k koop je een prima diesel en valt het tegen dan is je risico heel beperkt. O ja ik vind de alfa 159 ook wel erg tof, inniddels youngtimer.

Dank voor de reacties allemaal! Ik heb de suggesties aandachtig zitten lezen.

Ik ga binnekort proefrijden in een Fiat Bravo 1.4 t-jet uit 2009 en een Swift 1.3 uit 2008 om een beetje gevoel te krijgen voor de verschillen en een idee van mijn voorkeuren te krijgen. Hoop ook nog een paar youngtimers te kunnen proberen binnekort. Ik houd jullie op de hoogte.

De auto zal verder niet gebruikt worden om allerlei gereedschappen te transporteren. Het budget is dus rond de 8000 euro, maar minder geld (en het liefst meer waar voor minder geld) heeft de voorkeur. Daarnaast mag het ook wat meer kosten als het waardebehoud beter is over 2 a 3 jaar als ik hem zou willen verkopen.
Naar alle waarschijnlijkheid zal auto op de zaak zetten het meeste opleveren omdat een groot deel van de brandstof/onderhoudskosten voor belasting betaald kunnen worden, derhalve zou m.i. een zakelijke youngtimer financieel het meest interessant zijn. Anderszijds ben ik ook wel geneigd te kiezen voor niet te ingewikkeld, betrouwbaar, japans en simpel.. Mits voldoende comfort natuurlijk.

Auto encyclopedie zei:
Je kan ook een b of c segmenter kopen van 15 jaar of niet veel ouder, je zal verbaast staan welke relatieve moderne auto's je al tegen aanloopt dan.
Ik heb hier even naar gezocht, zag er niet direct auto's bovenuit stijgen, iemand een idee wat in deze categorie betrouwbare en mooi uitgevoerde keuzes zouden zijn?

Zadelsnuiver zei:
Wil je dit probleem vermijden dan kun je beter voor een 4-cilinder kompressor gaan, die schijnen over het algemeen betrouwbaar te zijn alhoewel ...
... opteren om naar Japanners te kijken; Lexus heeft een ijzersterke reputatie en ze bieden bijna net zo veel rijgenot als Mercedes of BMW.
Dank voor het delen van je ervaring en advies t.a.v motorkeuze. Welke japanners zou je aanraden? Het valt me op dat de Lexussen die ik zie al youngtimer vaak nogal hoger in het verbruik zitten dan MB's.

Alfabeta zei:
Bij 25k km per jaar is diesel wel erg aantrekkelijk. Tenzij je hem uiteindelijk nauwelijks gebruikt, dan baal je van de hoge mrb. Ook een kwestie van smaak, maar oude diesels zijn extreem goedkoop in aanschaf en bijtelling. Dat is direct bespaard. Bij 25k km per jaar verdien je de extra mrb terug aan de pomp en meer. Maar belangrijker, voor 3-4 k koop je een prima diesel en valt het tegen dan is je risico heel beperkt. O ja ik vind de alfa 159 ook wel erg tof, inniddels youngtimer.
Zoals het nu lijkt ga ik diesel laten voor wat het is en op zoek naar LPG/CNG of benzine. Ik vermoed namelijk dat ik wel 25d km een behoorlijke overschatting kan zijn..
Is die alfa 159 een betrouwbare auto 15 jaar na dato? Zijn er daar nog bepaalde zaken waar ik op zou moeten letten? Mijn vooroordeel van italianen is dat ze het over het algemeen niet hoog scoren qua betrouwbaarheid...

Qua Japanners; de Toyota Camry of Honda Accord zijn prima auto's om nu nog dagelijks mee te rijden, zelfs als youngtimers. Wil je een segment hoger dan kun je nog denken aan de Honda Legend alhoewel die niet heel zuinig is.

De 159 is geen verkeerde auto maar de 2.0 en 2.2 JTS motoren zijn niet al te best. De 1.8 MPI is de meest veilige keuze of gewoon de 3.2 V6 natuurlijk. De beste motor is de 1750 TBi maar die kwam pas eind 2009 op de markt.

Of een Nissan Máxima (schaamteloos van Rzasa gejat uit het zeldzame youngtimers topic)

https://www.autowereld.nl/nissan/maxima/3-0-v6-airco-34462921/foto.html

Autogast09 zei:
Dank voor de reacties allemaal! Ik heb de suggesties aandachtig zitten lezen.

Ik ga binnekort proefrijden in een Fiat Bravo 1.4 t-jet uit 2009 en een Swift 1.3 uit 2008 om een beetje gevoel te krijgen voor de verschillen en een idee van mijn voorkeuren te krijgen. Hoop ook nog een paar youngtimers te kunnen proberen binnekort. Ik houd jullie op de hoogte.

De auto zal verder niet gebruikt worden om allerlei gereedschappen te transporteren. Het budget is dus rond de 8000 euro, maar minder geld (en het liefst meer waar voor minder geld) heeft de voorkeur. Daarnaast mag het ook wat meer kosten als het waardebehoud beter is over 2 a 3 jaar als ik hem zou willen verkopen.
Naar alle waarschijnlijkheid zal auto op de zaak zetten het meeste opleveren omdat een groot deel van de brandstof/onderhoudskosten voor belasting betaald kunnen worden, derhalve zou m.i. een zakelijke youngtimer financieel het meest interessant zijn. Anderszijds ben ik ook wel geneigd te kiezen voor niet te ingewikkeld, betrouwbaar, japans en simpel.. Mits voldoende comfort natuurlijk.

Auto encyclopedie zei:
Ik heb hier even naar gezocht, zag er niet direct auto's bovenuit stijgen, iemand een idee wat in deze categorie betrouwbare en mooi uitgevoerde keuzes zouden zijn?
...

- Je noemt hem zelf al de Suzuki swift generatie 2005-2010. Betrouwbare auto , alleen de semi automaat niet aan beginnen. De 1.5 heeft een 4 traps automaat voor het geval het een automaat moet zijn.
- Honda Civic hatchback generatie 2005-2008
- De fiat Grande punto wordt dit jaar ook Youngtimer, voor de Bravo moet je helaas nog geduld hebben.
- 2e generatie Daihatsu Terios wordt ook Youngtimer
- 1e generatie fourfour deze deelt techniek en onderstel met de Mitsubishi Colt. Wederom half automaat laten staan.
m1by0oabl0si_480.jpg

- Verder weet ik niet echt wat je smaak is , dus dat is een lastig verhaal, maar de forfour 1.3/1.5 is wel een aanrader, hoogwaardig interieur en ook nog een verschuifbare achterbak.

Terug
Bovenaan