Vader geworden. Advies station of SUV, budget 10-15k

A

Anoniem

Guest
Hallo allemaal, nieuw op dit forum maar in mijn jonge, wilde jaren lang op een ander (inmiddels verdwenen) autoforum gezeten en daar altijd goed voorzien van tips voor een nieuwe auto. Vandaar dat ik hier nu mijn informatie kom ophalen.

Ik ben een maandje geleden vader geworden, hoera! Ik rijd een driedeurs compact, dat is natuurlijk gruwelijk onpraktisch met een kleine - de maxicosi over de naar voren geklapte stoel heenkrijgen is al bijna niet mogelijk zonder de arme spruit een salto te laten maken. Nu heeft mijn vrouw nog een vijfdeurs polootje staan dus voor de korte termijn kunnen we vooruit. Maar over een maand of twee gaat mijn vrouw weer aan de slag en tegen die tijd is het toch handig om een andere bak te hebben.

Aangezien het handig is om de nodige spullen mee te kunnen slepen nu er een kleine is, wil ik een wat grotere auto kopen. Ik twijfel tussen een stationwagen en een (compacte) SUV. Ik vind een SUV qua rijgedrag fijner dan een station. Een stationwagen is (in ieder geval voor mijn gevoel) wat goedkoper te vinden, dus meer auto voor het budget.

Derhalve twee vragen;

1. Raden jullie een SUV of een stationwagen aan als gezinsauto (en vooral: waarom)?
  2. En welk model vanaf welk jaar (en zo mogelijk specifieke uitvoering) is vervolgens gezien mijn omstandigheden een goede keuze?

Verdere informatie:
Budget is grofweg 12.500 euro - mag wat hoger of lager zijn, niet meer dan 15k. Voor dat budget ga ik uiteraard geen nieuwe vinden dus een occasion graag.
Woon-werkverkeer is 12.500 km per jaar, 90% snelweg. Komt aan overig nog wel wat bij maar veel meer dan 15.000 km is het niet. Vandaar voorkeur voor benzine maar als diesel betere keuzes oplevert, geen breekpunt. Liefst ook een handgeschakelde maar als automaat meer/betere keuze oplevert, ook geen breekpunt.
Ik woon in een volksbuurtje waar de auto voor de deur staat op een openbare parkeerplaats met bomen (en poepende vogels). Auto moet daar bij voorkeur een beetje tegenkunnen. Ik snap dat ik hem vooral zelf schoon moet houden maar een snelroester, voor zover die nog bestaan, is dus niet zo handig.
Ik verwacht dat er over een jaar of twee een tweede kleine volgt, maar laat dat de keuze niet te veel beïnvloeden, als het nodig is kopen we dan wel weer een andere auto.
Mijn vrouw en ik verschillen zo'n 35 cm in lengte, dus een automatisch verstelbare chauffeursstoel [edit] met geheugen![/edit] staat hoog op ons lijstje!

Ik houd van autorijden en het is leuk als het een beetje opschiet, maar aangezien dit de gezinsauto is hoeft het zeker geen racebak te zijn. Zo lang hij langere stukken snelweg maar comfortabel rijdt. Liefst een auto die gunstig is qua onderhoud.

Ik hoor graag van jullie! Alvast dank.

Mijn vrouw en ik verschillen zo'n 35 cm in lengte, dus een automatisch verstelbare chauffeursstoel staat hoog op ons lijstje!
Ik heb dat in de Focus, maar dan zonder geheugenfunctie. Geef mij dan maar een handmatig verstelbare stoel, dat gaat veel sneller.

Persoonlijk zou ik voor een stationwagon krijgt, omdat je daarbij meer waar voor je geld krijgt. Een SUV is erg gewild en daarom inderdaad duurder.
En ik rij nu al zo'n 3 jaar een Focus en dat vind ik een onwijs fijne auto. Comfortabel, maar stuurt ook geweldig.

Ik vind een SUV qua rijgedrag fijner dan een station.

Over het algemeen rijden SUV's een stuk minder fijn dan een stationwagon. SUV's zijn hoger en hebben de neiging meer over te hellen in bochten. De zijn zwaarder dus motortje moet harder werken om de prestaties te leveren. De auto moet harder remmen om de massa tot stilstand te brengen. SUV's zijn gevoeliger voor wind. Compacte SUV's hebben vaak een net iets kortere wielbasis dan een stationwagon van vergelijkbaar volume wat het rijgedrag ook niet ten goede komt.

Bij een station heb je meer de lengte, bij een SUV de hoogte. En bij een station heb je een lagere tildrempel. De lengte is lagere tildrempel vind ik met kinderwagen bijvoorbeeld ook wat prettiger.

En als laatste; wat je zelf ook al aan gaf. SUV's zijn populair, dus je koopt met een stationwagon over het algemeen meer auto voor je geld

Ik zou gewoon eens kijken naar C-segment stations;

KIA C'eed
Ford Focus
Opel Astra
Renault megane
etc.

Ik zou met dit budget eens kijken bij het huidige model astra zoals deze voor 12800euro Motor is geen strepentrekker maar wel zuinig. Maar je koopt gewoon een moderne auto voorzien van de laatste veiligheidssystemen en infotainment. Bouwjaar 2018 met 89.000 km. (y) Auto heeft dus waarschijnlijk mooie autosnelweg kilometers gereden al die tijd

Als eerste gefeliciteerd! met je zoon/dochter?

Ipv een suv of een station een mpv eenidee

Ford c-max, Toyota verso, Kia carens

Of de 6 persoons Honda fr-v, voordeel is dat je dan met zijn 3en voorin kan, ideaal als de kleine aandacht nodig heeft en de bijrijder zit er naast.

https://www.autoterlouw.nl/occasion/25221893-honda-fr-v-1799cc-103kw

Ik zie het probleem niet zo. Ik heb met 2 kinderen een driedeurs VW Polo gebruikt en dat ging prima. Ook met de maxicosies. Maar als je genoeg geld hebt en je wat anders wilt: SUV’s zijn helemaal in de mode dus die zijn duurder dan een stationwagon. Diesel gaat niet renderen. Voor weinig onderhoud zou ik wegblijven van de ‘premium’ merken en iets Italiaans, Frans, Koreaans, Japans aanschaffen, afhankelijk van wat je prettig vindt.

Barri zei:
Ik heb dat in de Focus, maar dan zonder geheugenfunctie. Geef mij dan maar een handmatig verstelbare stoel, dat gaat veel sneller.

Goede toevoeging - ik bedoelde inderdaad met geheugenfunctie, heb mijn bericht aangepast.

De algemene tendens hier lijkt al naar stationwagon te gaan, ik ga dat toch iets serieuzer overwegen dan...

Jeff Vink zei:
Ik zie het probleem niet zo. Ik heb met 2 kinderen een driedeurs VW Polo gebruikt en dat ging prima. Ook met de maxicosies.

Hier is de driedeurs een Fiat Punto, en het past echt maar net om de maxicosi over de bijrijderstoel heen te tillen. De kinderwagen kan in de achterbak maar die zit dan ook meteen bomvol. Allemaal geen probleem voor een incidentele rit maar niet ideaal op lange termijn. Een formaatje groter is voor ons wel wenselijk. En als ik dan toch nat ga, maar beter goed doen en meteen dit formaat kiezen, was mijn redenering.

Jeff Vink zei:
Maar als je genoeg geld hebt en je wat anders wilt: SUV’s zijn helemaal in de mode dus die zijn duurder dan een stationwagon. Diesel gaat niet renderen. Voor weinig onderhoud zou ik wegblijven van de ‘premium’ merken en iets Italiaans, Frans, Koreaans, Japans aanschaffen, afhankelijk van wat je prettig vindt.

SUV's dacht ik inderdaad al en wordt tot nog toe door iedereen bevestigd. Zal dan wel een station worden. Ga me iets meer in die kant verdiepen! Valt Opel voor jou ook onder premium?

AsconaGT zei:
Ik zou met dit budget eens kijken bij het huidige model astra zoals deze voor 12800euro Motor is geen strepentrekker maar wel zuinig. Maar je koopt gewoon een moderne auto voorzien van de laatste veiligheidssystemen en infotainment. Bouwjaar 2018 met 89.000 km. (y) Auto heeft dus waarschijnlijk mooie autosnelweg kilometers gereden al die tijd

Oh, dat is verrassend veel auto voor mijn geld eigenlijk. Dank, deze invalshoek neem ik zeker mee!

Auto encyclopedie zei:
Als eerste gefeliciteerd! met je zoon/dochter?

Ipv een suv of een station een mpv eenidee

Ford c-max, Toyota verso, Kia carens

Of de 6 persoons Honda fr-v, voordeel is dat je dan met zijn 3en voorin kan, ideaal als de kleine aandacht nodig heeft en de bijrijder zit er naast.

https://www.autoterlouw.nl/occasion/25221893-honda-fr-v-1799cc-103kw

Dank! Een kerngezonde dochter. (y)

Helemaal nog niet bij MPV stil gestaan, ik ga ze eens bestuderen. Dank!

Die Astra is voordelig zeg! Is wel een unilak zo te zien, mijn gevoel zegt dat die lak iets gevoeliger is dus wel even in de was zetten :)
Maar echt een mooi ding voor dat geld.
Ook slim om een auto met iets hogere kilometerstand te kopen: je rijdt weinig dus je koopt 'm nu goedkoop en over een paar jaar heeft ie een 'gemiddelde' kilometerstand voor z'n leeftijd. Een te hoge kilometerstand drukt de prijs vaak maar een lage kilometerstand is vreemd genoeg niet altijd duurder.

Misschien lees ik eroverheen, maar voorkeur vor bouwjaar en km stand?
Ik zou voor een station gaan. Ik vind het model mooier, veelal betere rij eigenschappen, goedkoper te vinden en qua ruimte groter

In 2014 werd ik vader en zat met dezelfde zoektocht. Bij mij is de keuze toen op de Opel Meriva gevallen. Had natuurlijk ook een Scenic of een C-Max kunnen zijn maar ik viel voor het gemak van de suicide door. Deze zijn super makkelijk icm een maxi-cosi.

Ik kwam deze online tegen: Meriva Cosmo 140pk met automaat

Auto is wel zwaar (MRB ) en verbruikt wat meer brandstof dan de concurrentie.

Wij hebben nu een fiat 500L trekking. Moet je mooi vinden (wij hebben ook nog een knalgele), maar veel ruimte en laag gewicht voor zijn klasse wat gunstig is voor de wegenbelasting. Ik ben zelf 2 meter en mijn vrouw 1.57 en dat is geen probleem. elektrische stoelen met geheugen hebben wij niet (weet niet of dat een optie is)

Mijn ervaring met de Focus wagon is niet heel goed qua ruimte op de achterbank. Met name als de kleine de maxi-cosi is ontgroeid en dan naar een stoeltje gaat. Goed alternatief is dan de C-Max.

Voorbeeldje: Leuke C-Max

Voordeel van de C-Max is dat hij lekkerder rijdt dan de Meriva. De motor is veel smeuiger (1 ltr 3 cilinder 125pk) dan de wat lijzige 140 pk 4-cilinder in de Opel

Bij een station krijg je het meeste waar voor je geld. Ze rijden vaak door de lange wielbasis en lagere zwaartepunt lekkerder dan de SUV'S.

Goede opties zijn de Kia Ceed, Renault Megane 1.4 TCe of 1.6 16V, Ford Focus of Hyundai I30.

Zeker een station.
Een SUV heeft een hogere instap maar niet noodzakelijk extra ruimte.
Value for money zou ik kijken naar een Ford Mondeo break, kosten verhoudingsgewijs bitter weinig geld.

Auto encyclopedie zei:
Wat een hoop geld voor een meriva zeg

Zal wel door die km-stand komen. Ik zou kijken naar een met een normale gebruikte stand voor de leeftijd van de auto en dan de helft betalen. Als je een Meriva wenst, zijn wel praktische auto's. Persoonlijk zou ik kijken naar een 2-serie tourer.

0-c6e1e57f-ce26-44fe-850f-fd7d0936bebc.jpg

@beretta voor dat bmw logo betaal je wel extra, ik weet niet of topic starter daar op zit te wachten. Een Kia carens is een stuk vriendelijker geprijsd, en kwalitatief misschien wel beter

Kia carens https://www.autowereld.nl/kia/carens/1-6-gdi-comfortline-7-persoons-navi-trekhaak-camera-etc-34073720/details.html

Uiteraard is het persoonlijk natuurlijk, maar ik zou voor een station (of ander model) met een wat sportievere uitstraling gaan. Persoonlijk vind ik BMW een geweldig merk, maar de 2 serie vind ik nu juist qua uitstraling BMW onwaardig.
Ook de Kia Carens is een hele goede optie mbt betrouwbaarheid/ruimte etc, maar het ontbeert in mijn optiek aan uitstraling.
Met uitstraling bedoel ik dus niet perse een dik motorblok of strepentrekker,

Uiteraard is dit persoonlijk, maar ik zou als “jonge vader” een ander model willen hebben. Als dat u juist niet interesseert, dan kunt u mijn advies vergeten en heeft u hier al volop mooie mogelijkheden aangeboden gekregen.

Ford Focus
Renault Megane
Mazda 6

Pfff 1 kind en gelijk word je met een MPV als de 2AT of Meriva om de oren geslagen, dat moeten we toch niet willen?

Carfanatic zei:
Pfff 1 kind en gelijk word je met een MPV als de 2AT of Meriva om de oren geslagen, dat moeten we toch niet willen?

Ja, dat viel mij ook al op. Hoewel smaken verschillen natuurlijk

Een Mitsubishi ASX is er met elektrisch verstelbare stoelen, of die voorzien zijn van de geheugen optie weet ik niet.

Carfanatic zei:
Inderdaad, koop dat gewoon een station. Meestal bieden die meer ruimte aangezien die vaak een langere kofferruimte hebben terwijl een MPV/SUV het vooral van de hoogte moeten hebben.
Een station rijdt gewoon beter. Je zou ook maar een hatchback kunnen kijken, zoals een Insignia hatchback. Daar past zelfs de grootste kinderwagen achter in.

Carfanatic zei:

Topic starter verwacht/hoopt over een jaar of 2 nog een 2e kindje.

De reden dat ik een mpv tip is dat deze voor schappelijke prijzen worden aangeboden, de meeste ruimte voor het minste geld.

Dus aan topic starter of hij dat wil en niet of jij of ik dat wel of niet willen.

Is dat aan antwoord op je vraag aangezien jij een vraagteken achter je bijdrage hebt staan?

Ander voordeel van een mpv is dat je je kan schuilen onder de achterklep bij in en uitpakken. En als je een keer geen zin hebt in kinderwagen in te klappen schuif je hem er zo in, dat gaat bij een station en of suv niet lukken. Een suv is vaak niet meer dan een soort van station en of hatchback die hoog op de poten staat.

Nog een voordeel van de mpv is dat die losse stoelen heeft ipv een achterbank.

Je zou ook nog kunnen kijken naar de personenuitvoering van een bestel auto

@auto encylopedie Daarom is het ook handiger om aan te geven dat het je persoonlijke voorkeur betreft. Net zo goed dat het jouw persoonlijke voorkeur lijkt te zijn om een MPV en zelfs een personenuitvoering van een bestelbus aan te bevelen.....

En uiteraard is het aan TS om hierover na te denken. Misschien geeft hij het nog wel aan hier?

J 79 zei:
@auto encylopedie Daarom is het ook handiger om aan te geven dat het je persoonlijke voorkeur betreft. Net zo goed dat het jouw persoonlijke voorkeur lijkt te zijn om een MPV en zelfs een personenuitvoering van een bestelbus aan te bevelen.....

En uiteraard is het aan TS om hierover na te denken. Misschien geeft hij het nog wel aan hier?

Nee joh ik bedoel een personenuitvoering van een bestelauto zoals de Renault Kangoo, citroen berlingo, peugeot partner. Das wat anders dan een bus als een transporter of Vito oid

Maar idd argumenten benoemen van verschillende carrosserieën, zodat ts die naast elkaar neer kan leggen.

Mijn tip: laat je niet gek maken. Ik zie hierboven al complete bussen voorbij komen. Ik was ook zo'n slimme Sjaak met een volgepropte 5-serie Touring voor 1 baby.

1. De meeste kinderwagens kunnen zeer klein opgevouwen worden. De standaard bugaboo gaat gewoon tussen maxicosi en voorstoel.
2. Na 6 - 9 maanden ga je al naar een buggy.
3. Leuk joh, met een baby naar Zuid-Frankrijk met de volgepakte auto en ja die dierentuin en de Efteling daar moet je écht naartoe met een baby, ze weten niet wat ze zien!!!
4. Koop een extra badje en bedje voor bij oma. Trouwens in de gootsteen gaat ook prima.
5. Even de stad in voor véél boodschappen en/of met 2 passagiers: baby in draagzak in plaats van kinderwagen.

Omdat je al zegt over 2 maanden gaat je vrouw werken: Hoeveel maxicosi maanden blijven er dan nog over?
Hij mag ook op de voorstoel als je de airbag uit kan zetten.

V0RQ zei:
Mijn tip: laat je niet gek maken. Ik zie hierboven al complete bussen voorbij komen. Ik was ook zo'n slimme Sjaak met een volgepropte 5-serie Touring voor 1 baby.

1. De meeste kinderwagens kunnen zeer klein opgevouwen worden. De standaard bugaboo gaat gewoon tussen maxicosi en voorstoel.
2. Na 6 - 9 maanden ga je al naar een buggy.
3. Leuk joh, met een baby naar Zuid-Frankrijk met de volgepakte auto en ja die dierentuin en de Efteling daar moet je écht naartoe met een baby, ze weten niet wat ze zien!!!
4. Koop een extra badje en bedje voor bij oma. Trouwens in de gootsteen gaat ook prima.
5. Even de stad in voor véél boodschappen en/of met 2 passagiers: baby in draagzak in plaats van kinderwagen.

Omdat je al zegt over 2 maanden gaat je vrouw werken: Hoeveel maxicosi maanden blijven er dan nog over?
Hij mag ook op de voorstoel als je de airbag uit kan zetten.
Hier ben ik het mee eens. Een station is echt wel handig maar geen noodzaak. Zelfs met een Mini Clubman kan je met twee kinderen op vakantie. En als je echt ruimte nodig hebt voor vakantie, een dakkoffer kost de wereld ook niet.

Dank voor alle reacties, ik lees gretig mee! Helpt zeker om zaken voor mezelf op scherp te krijgen.

Wat toevoegingen; mijn Fiat Punto was sowieso aan vervanging toe, ook zonder kleine zou ik nu naar een andere auto rondkijken. Maar een kind icm driedeurs maakt het voor mij net iets prangender. Ook zonder maxicosi vinden wij het veel handiger met een kind om vijf deuren te hebben. Doorrijden in de Punto is voor mij daarom geen optie.
Mijn vrouw en ik werken allebei en de een op verschillende locaties, de ander ergens waar een auto de reistijd meer dan halveert tov OV, dus twee auto's is helaas noodzakelijk - misschien niet in de letterlijke zin maar wel in de praktische zin.
Gezien alle reacties is de SUV al afgevallen, had ik al verwacht maar dank voor de bevestiging.

Dank voor de tips over vakantie en dergelijke (al heb ik het nooit over dierentuin en efteling gehad ;)). Gezien bovenstaande dat er hoe dan ook een nieuwe auto komt, blijf ik er bij dat ik dan het liefst een auto koop met extra (bagage)ruimte. Wellicht heb ik me in het begin te veel blind gestaard op (grote) stationwagons en SUV's, ik zag ook de tip van een hatchback langskomen. MPV en bestelwagen valt voor mij op dit moment af, voor de stationwagons heb ik al veel tips zien langskomen.

Kortom; ik zoek nu vooral tips binnen mijn budget richting hatchbacks die ruim in de laadruimte zitten, gunstig qua onderhoud, etc. Dan kan ik die naast stationwagons leggen. In het algemeen nog afwegingen voor de keuze tussen stationwagon en hatchback?

Oh ja; kmstand/jaartal: jaartal heb ik niet een bepaald jaar in mijn hoofd, eerder andersom: hebben jullie tips uit de categorie "model X voldoet aan je eisen, maar let op: pas kopen vanaf bouwjaar 2015 want daarvoor..."? En daar hangt kmstand dan ook mee samen. Een normale kmstand voor de leeftijd. Niet extreem dolgedraaid, maar ik hoef niet per se een auto die nauwelijks iets op de teller heeft staan als dat extra geld kost.

Ik deel je mening mbt station en wat extra ruimte volkomen. Ik kocht ooit een Opel Vectra (daarvoor ook al een station trouwens) en sindsdien wil ik steevast een ruime/grote wagen. Ja, je betaalt meer wegenbelasting en je gebruikt, beter gezegd benut, zeker niet altijd die ruimte...Echter wat een genot als je een keer wel die volle ruimte moet benutten. Daarnaast vond ik het ook praktisch: je hoeft nooit en te nimmer te kruipen, te proppen, te stouwen, rekening houden met....Volle boodschappentassen, buggy, kratten bier, je tasje met luiers en toebehoren, wat speelgoed, je tuinafval, etc en je pleurt het erin en hebt nog volop ruimte...kind of kinderen zet je met gemak achterin, zonder fysieke moeite, en kinderen hebben ruimte en vrijheid om zich heen.
Tja, is het nodig of noodzakelijk? Nee, natuurlijk niet. Is het prettig en gemakkelijk? Ja....en gezien je budget is dit ook prima haalbaar.

Succes met de keuze tussen een station of hatchback!

@vorq beetje flauw om mpv modellen comblete bussen te noemen, maar OK valt bijdeze af

Bij de Opel insignia verdient de 6 bak aandacht en verder is het een zware jongen in de wegenbelasting. Voordeel van een liftback is dar ze voor mooie prijzen te koop staan, ze zijn veel minder gewild dan een station en dat zie je terug in de occasion prijzen. Mensen zien ze aan voor een sedan en die zijn minder populair.

Je zou dan ook kunnen denken aan een laguna

Of een segment kleiner de laatste generatie seat toledo of skoda rapid. De rapid is er zowel in hatchback als liftback, de laatste generatie toledo alleen als liftback. Bij toledo moet je goed zoeken zijn voorganger was een mpv de zogenaamde busjes zoals ze dat hier noemen en daarvoor was het een sedan.

Je kan ook gaan voor een civic

Zie occasion video

https://youtu.be/HBecoLZu_wg

Hier een seat toledo 1.0 tsi. Het lijkt dus op een sedan maar het is een hatchback, grote achterklep staat bij een officiële dealer, auto is ruim, goedkoop in de wegenbelasting en zuinig. De 1.0 tsi kent nog geen klachten zoals de 1.2 tsi.

https://www.autotrack.nl/a/seat-toledo-benzine-2018-50383955

Auto encyclopedie zei:
Bij de Opel insignia verdient de 6 bak aandacht
Klopt, vandaar dat ik er twee gezocht had van na 2012 waarin een verbeterde m32 zou moeten zitten.

J 79 zei:
Ik deel je mening mbt station en wat extra ruimte volkomen. Ik kocht ooit een Opel Vectra (daarvoor ook al een station trouwens) en sindsdien wil ik steevast een ruime/grote wagen. Ja, je betaalt meer wegenbelasting en je gebruikt, beter gezegd benut, zeker niet altijd die ruimte...Echter wat een genot als je een keer wel die volle ruimte moet benutten. Daarnaast vond ik het ook praktisch: je hoeft nooit en te nimmer te kruipen, te proppen, te stouwen, rekening houden met....Volle boodschappentassen, buggy, kratten bier, je tasje met luiers en toebehoren, wat speelgoed, je tuinafval, etc en je pleurt het erin en hebt nog volop ruimte...kind of kinderen zet je met gemak achterin, zonder fysieke moeite, en kinderen hebben ruimte en vrijheid om zich heen.
Tja, is het nodig of noodzakelijk? Nee, natuurlijk niet. Is het prettig en gemakkelijk? Ja....en gezien je budget is dit ook prima haalbaar.

Dit is precies hoe ik er in zit, en dan veel beter beschreven dan ik zelf zou kunnen. Het is inderdaad meer luxe/gemakkelijk dan dat het 100% noodzakelijk is. Ik weet heel goed dat 90% van de ritjes ik die ruimte helemaal niet gebruik. Maar die andere 10%, dan ga ik er zó blij mee zijn!

Dank voor alle tips. Skoda Octavia had ik na de tip van een collega zelf inderdaad al in gedachten. Ik ga de komende tijd eens wat lokale dealers langs voor wat proefritjes en vooral om te kijken hoe de ruimte bevalt.

Voor de hatchbacks staan dus op het lijstje, in willekeurige volgorde:

• Skoda Octavia
  • Renault Mégane
  • Honda Civic
  • Opel Insignia (na 2012)
  • Seat Toledo (1.0 tsi)
  • Skoda Rapid
  • Citroën C-Elysée

Heb niet de illusie dat ik ze allemaal ga proberen, maar een goed deel zal wel lukken. Dan nog een paar stationwagons om te vergelijken. Zal laten weten wat de uitkomst is!

Hil81 zei:
Wauw. En topic over auto's met ruimte en nog geen melding over de Skoda Octavia....

Dat heeft te maken met het budget van topic starter, bij dit budget goed checken welke motor wel en welke niet. Bij de octavia liftback heb je meer kans op een goede deal dan bij een station. De octavia stations staan voor hoofdprijzen te koop. Voor het zelfde geld heb je dan zomaar een 2 jaar nieuwere liftback of een nieuwere generatie

Jacky Baggen zei:
Voor de hatchbacks staan dus op het lijstje, in willekeurige volgorde:

• Citroën C-Elysée

Eh, dat is een sedan, in Nederland zelfs nooit geleverd...

En v.w.b. de Octavia: een ruime auto maar wel een VAGmobiel, dus zeker niet de betrouwbaarste kwaliteit en ook niet echt goedkoop...

Jacky Baggen zei:
J 79 zei:

Dit is precies hoe ik er in zit, en dan veel beter beschreven dan ik zelf zou kunnen. Het is inderdaad meer luxe/gemakkelijk dan dat het 100% noodzakelijk is. Ik weet heel goed dat 90% van de ritjes ik die ruimte helemaal niet gebruik. Maar die andere 10%, dan ga ik er zó blij mee zijn!
Hoewel ik van mening ben dat je inderdaad met een hatchback uit ook de voeten kan (en dat ook weg aangegeven heb), geef ik je hier ook wel gelijk in. Ik heb ook getwijfeld of ik een station nodig had of met een hatchback uit de voeten kon, zeker omdat mijn kinderen nu in de leeftijd zijn dat een buggy niet meer nodig is. Maar ondertussen hebben we wel een redelijk formaat hond, die ook wel graag ruim wil zitten. Uiteindelijk toch een station gekocht. En inderdaad, 90% van de tijd de ruimte niet nodig, maar die 10% van de tijd is toch wel erg handig. Kinderfiets kopen? Gaat zo achterin, zelfs het bagagezeil kon nog dicht. Op vakantie naar Italie? Alle bagage in de kofferbak, hond er ook nog naast. Op de terugweg 30 flessen wijn nog er bij in gestopt, onder de laadvloer nog ruimte zat!

Terug
Bovenaan