Eerste auto voor eerste baan

Gepost door Bas 4966593 
Hi iedereen,

Leuk forum hebben jullie hier! Sinds augustus ben ik begonnen met mijn eerste baan waarbij een auto eigenlijk wel noodzaak is. Momenteel doe ik mijn woon-werkverkeer met de trein en fiets, maar dit ben ik niet van plan blijven te doen. Ik zit namelijk in een traineeship traject waarbij de opdrachten iedere zes maanden wisselen en dat betekent in principe ook de locatie waar ik werk. Hierdoor ben ik alvast aan het rondkijken om een auto aan te schaffen tegen de tijd dat de eerste opdracht klaar is in februari.

Nu ben ik dus op zoek naar een auto die geschikt is om 5 dagen per week, relatief lange afstanden mee te maken (zegge 40.000/45.000 km per jaar exclusief non-woon-werkverkeer). Tijdens mijn studie ben ik hiker geweest en heb ik in diverse soorten auto's rondgereden. Wat bij mij daar vooral is opgevallen dat comfort van belang is, wat niet per se neer komt op stoelen maar ook op een fijne schakelbak. Daarnaast is gemak op de snelweg (erg) belangrijk.

Qua budget zit ik in een de prijsrange tot €6.500, maar het mag ook ietsje meer zijn als het echt verschil kan maken. Verder zit ik ook een beetje met een dilemma, zelf verwacht ik de auto zo'n 1,5 jaar nodig te hebben gerekend vanaf februari omdat er bij het volgende contract hoogstwaarschijnlijk wel een optie voor een leaseauto bij zit. Dit zou ik graag ook in het achterhoofd willen houden bij het aanschaffen van de auto. Zeker gezien de hoeveelheid kilometers die verkoopprijs kunnen drukken.

Technisch weet ik weinig van auto's, dus vandaar dat ik ook deze post plaats. Ik wil niet gaan voor een auto die heel duur in onderhoud is, rekening houdend met 0 schadevrije jaren etc.

Op basis van de vele rijervaring zou ik zelf zeggen dat een VW Up! een erg goede optie voor de eisen die ik stel, maar ik wil mij graag open stellen voor andere suggestie dus jullie advies is van harte welkom!

Mocht er informatie ontbreken die nodig is, laat het dan vooral weten.
Zoveel kilometer in een up weet ik niet of dat heel handig is. Ik zou dan minimaal in een auto uit het b-segment gaan.

Afschrijving valt geen zinnig woord over te zeggen.

Een Kia Rio oid

Een Toyota Urbin Cruiser

urban Cruiser

Zes jaar geleden waren we ook op zoek naar een auto die geschikt was om comfortabel, betrouwbaar, en voordelig veel kilometers per jaar te rijden.

We hebben toen in veel auto's gereden en kwamen toen uiteindelijk uit bij een Citroën C3 (2) 1.6 e HDI uit 2011, de auto heeft het gewoon prima gedaan. De zelfde fijne, zuinige en degelijke motor ligt o.a. ook in de Citroen DS3, Peugeot 208 en Citroen C4 Cactus. (Later was dit de 1.6 Blue HDI.)

Ook een hele goede optie is de Renault Clio (4) 1.5 DCI.

Ik zou zelf geen VW Up kiezen, je komt ze heel veel tegen met slechts 60 pk, in de eerste productie jaren was de versnellingsbak niet geweldig, en ze zijn gewoon heel erg duur door de populariteit.

Dan kun je beter een Renault Twingo 1.5 DCI kiezen, die heeft een krachtige, zuinige en betrouwbare dieselmotor, rijdt verrassend goed voor zijn klasse, en je koopt ze voor heel weinig geld. De auto is ook geleverd met een 1.2 16V benzinemotor met 75 pk.
Ik vind de 1.5 DCI diesel fijn rijden.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 10-11-2020 22:21 door ak2.
Ik zou een B segment diesel zoeken.
Eens, B-segment diesel lijkt ook mij verreweg de beste keus.

Mocht het echt perse een A-segmenter moeten worden ga dan voor een Opel Karl, Kia Picanto of Hyundai I10.
Een diesel is ook een goede tip, zorg dat je dan wel 1 heel scherp inslaat , omdat je hem naar 1,5 jaar alweer weg doet.

Een Skoda Rapid is een leuke auto, maar een 1.4 tdi is er even niet in je budget.
Zoveel kilometers in een VW Up zou ik dus nooit doen.

Zoals hierboven al gezegd, een Franse diesel uit het B segment is de beste keuze, zoals de C3, C4 (cactus), 208, DS3, Clio.
Of de Twingo met 1.5dci. Die rijdt ondanks zijn kleine formaat heel volwassen.
45.000km per jaar, zijn inderdaad veel km's om af te leggen in een A-segmenter: maar de vraag is, wat is het dan per dag? Ik zie persoonlijk geen probleem om 100km enkel rit met mijn Suzuki Celerio te rijden, die rijdt op de autosnelweg verrassend comfortabel.

Het is maar net wat je wilt: stel je wordt na een half jaar de laan uitgestuurd, dan zit je met een dure diesel ( in de wegenbelasting ) opgescheept. De brandstof is inderdaad goedkoper, maar de restwaarde van diesel auto's moet om te huilen zijn.

Als TS zich comfortabel voelt in een VW Up, dan zou ik dat gewoon doen: zorg wel dat je op zijn minst airco hebt en cruisecontrol is ook geen overbodige luxe in het platte Nederland. Limburg telt schijnbaar als buitenland nut smiley

Momenteel is ook de benzineprijs erg laag, dus het rijden in een benzine auto is sinds de corona crisis ook goedkoper geworden. Maar zelf zou ik niet zoveel voor werk willen reizen, dan moet het wel heel goed betaald worden om daar je vrije tijd voor op te offeren.
Toyota IQ diesel; goedkoop, waardevast maar wel wat lastiger te vinden.

Ik rij zelf een Fiat Punto diesel; erg tevreden mee.
Al die 'spaardiesels' zijn vrij voordelig te vinden: Clio, Polo, Punto, Ibiza, etc

dan moet het wel heel goed betaald worden om daar je vrije tijd voor op te offeren.
Of je bent blij dat je een baan hebt, dat kan ook winking smiley
40k a 45k aan alleen woon-werk-verkeer is vrij veel. Daar zou ik inderdaad een fijne spaardiesel voor uitzoeken. De 1.6 eHDI van Citroën (C3/DS3) vind ik iets fijner dan de 1.3 multijet van Fiat/Opel/Alfa Romeo. Ik heb ze beide gehad, met de DS3 reed ik zo'n 40dkm per jaar en met de Punto zo'n 25dkm per jaar.
Het budget is relatief laag, om niet gelijk bij een auto uit te komen met belachelijk hoge km standen of een heel oud beestje zul je even moeten zoeken.

Een Twingo 1.5 DCI (diesel) is prijstechnisch super interessant; maar ik vraag mij af of je hier zoveel kilometers in wil maken. Wij hebben zo'n twingo gehad, op benzine welliswaar, en daar reed mijn vrouw 30.000 per jaar in en ze was er heel tevreden mee. Ik zou persoonlijk zelf de voorkeur hebben voor 1 slagje groter.

Zoals een Clio 1.5 DCI. Betrouwbaar, veel aanbod, veel waar voor je geld en heel zuinig. Zoiets
Sanoma
Toyota IQ diesel; goedkoop, waardevast maar wel wat lastiger te vinden.

Ik rij zelf een Fiat Punto diesel; erg tevreden mee.
Al die 'spaardiesels' zijn vrij voordelig te vinden: Clio, Polo, Punto, Ibiza, etc

dan moet het wel heel goed betaald worden om daar je vrije tijd voor op te offeren.
Of je bent blij dat je een baan hebt, dat kan ook winking smiley
Daarbij: niet iedereen werkt in de supermarkt om de hoek. TS gaat een traineeship aan (stagiaire+), goeie kans dat'ie dat elk half jaar van vestiging wisselt en ook bij verschillende functies meekijkt. Dat doe je dan een jaar of twee en dan krijg je als het goed is een vaste aanstelling op een vaste vestiging. Kan best interessant en leerzaam zijn. Die vrije tijd moet je dan maar even als investering in jezelf zien (of als part of the job).
40.000 km is veel en daarom vooral duur.

Een advies dat ik wil geven: leg dit probleem ook bij je baas. Je werk stuurt je de weg op, een goed gedegen bedrijf regelt dan iets. Tenzij het volledig doorrekent wordt geaccepteerd wil een studentikoos persoon met de huidige zorgen van een oude fiets niet ineens een auto aanschaffen om 40.000km mee te tuffen. Ook niet als je daar 40.000 x 19 cent voor krijgt.

Speel het slim, niet veeleisend. Zeg bijvoorbeeld dat je liever studieschuld inlost of voor een huis moet sparen, dat je geen privé gebruik maakt van een tijdelijke oplossing of dat je een pool auto van een kantoor oppikt elke dag.

Je gaat je bakken vol privé tijd investeren, laat je niet gek maken. Trainneeship onder het mom van een tijdelijk contract "flexibel" heel het land door moeten is best minder interessant dan in meest nabije stad gewoon lekker als junior aan de bak gaan in een leuk vast team.

Renault dieseltje van Ascona GT vind ik een goeie.
V0RQ

Een advies dat ik wil geven: leg dit probleem ook bij je baas. Je werk stuurt je de weg op, een goed gedegen bedrijf regelt dan iets.

Inderdaad een overleg/afstemming kan wonderen doen.
Ik had ook een contract binnen een traineeship. Dat was niet perse slecht betaald overigens en met leaseauto, maar daar werd al relatief moeilijk gedaan over 20.000 km per jaar woon-werk terwijl ik dat nog als vrij weinig zou classificeren.
Het Yacht traineeship heb ik dan ook niet geaccepteerd, slechte voorwaarden (terugbetaling etc als je tussentijds wilt stoppen) minder loon en geen leaseauto.
Mede ook vanwege wat onzekerheid aangezien ik nog geen opdracht had en inderdaad die tijdelijke aanstellingen tezamen met een uitzendcontract heb ik er maar voor gekozen om gewoon bij een echt bedrijf te gaan werken.

Ik rijd nu 25.000 km per jaar woon-werk, dus valt heel erg mee. Maar ja....goed opletten. Twingo DCi is een fijne auto weet ik uit ervaring. Let wel op dat dit soort auto's waarschijnlijk heel erg hard gaan afschrijven.
Dank voor al jullie reacties tot dusver! Ik heb even meegelezen en waardeer jullie input. Een diesel auto in het B segment heb ik op zich niets op tegen. Ik heb even wat Renault Clio's & Twingo's & Toyota Cruisers erbij gepakt en een berekening gemaakt met de kosten. In de kosten zitten dan aanschaf, verzekering, BPM en de brandstofkosten. Dus exclusief onderhoudskosten en restwaarde kom ik op zo'n totaal bedrag van 510-525 euro per maand. Terwijl in mijn berekening de Up! (als ik die even als base case neem) daar nog net ietsje onder zit. Zit dit verschil met een diesel vooral in het onderhoud/restwaarde?

Bedoelen jullie trouwens met de Clio op een Hatchback of de Stationwagen versie? Naar de andere fransen moet ik nog even kijken.

Verder heb ik helaas niet de mogelijkheid hierover te onderhandelen, dat hebben mijn voorgangers ook al geprobeerd. Voordeel van mijn baan is wel dat ik een vast contract heb en dat de intentie ook is om in dienst te blijven na afloop van het traject. Daarnaast is de logistieke sector wel stabiel. In geval ik vijf dagen naar locatie moet rijden, kan ik gelukkig wel wat reiskostenvergoeding ontvangen die zo 70-80% van de kosten dekken.
Het verschil zit in , dat de auto's zowel 200 tot 400 kg zwaarder zijn dan de up en dat een diesel sowieso duurder is in de wegenbelasting. Meestal is een diesel ook zwaarder, maar dat gaat nu dubbel op omdat je voor een grotere auto gaat. Een up is heel zuinig en komt qua verbruik aardig in de buurt van een diesel uit een groter segment. Dat was ook een reden , dat diesels in het a-segment nooit loonde destijds. Bij de C1, aygo, en 107 werd de diesel al heel snel geschrapt en de up , mii en Citigo is er nooit met diesel geweest. De Twingo diesel was wel succesvol.

Afschrijving is een moeilijk begrip als je nu voor een diesel gaat is die al grotendeels afgeschreven , wil je een up , dan betaal je de hoofdprijs omdat ze nu populair zijn.

Ipv voor een up kun je ook gaan voor de skoda citigo en of de Seat Mii.

Toyota is geen diesel merk. de Urban Cruiser is er niet eens met een diesel.
Bas 4966593
Dank voor al jullie reacties tot dusver! Ik heb even meegelezen en waardeer jullie input. Een diesel auto in het B segment heb ik op zich niets op tegen. Ik heb even wat Renault Clio's & Twingo's & Toyota Cruisers erbij gepakt en een berekening gemaakt met de kosten. In de kosten zitten dan aanschaf, verzekering, BPM en de brandstofkosten. Dus exclusief onderhoudskosten en restwaarde kom ik op zo'n totaal bedrag van 510-525 euro per maand. Terwijl in mijn berekening de Up! (als ik die even als base case neem) daar nog net ietsje onder zit. Zit dit verschil met een diesel vooral in het onderhoud/restwaarde?

Bedoelen jullie trouwens met de Clio op een Hatchback of de Stationwagen versie? Naar de andere fransen moet ik nog even kijken.

Verder heb ik helaas niet de mogelijkheid hierover te onderhandelen, dat hebben mijn voorgangers ook al geprobeerd. Voordeel van mijn baan is wel dat ik een vast contract heb en dat de intentie ook is om in dienst te blijven na afloop van het traject. Daarnaast is de logistieke sector wel stabiel. In geval ik vijf dagen naar locatie moet rijden, kan ik gelukkig wel wat reiskostenvergoeding ontvangen die zo 70-80% van de kosten dekken.

Een VW Up (A segment) vergelijken met een Clio (B segment) is niet helemaal een eerlijke vergelijking vind ik.

Maar nogmaals, ik zou je afraden om zoveel kilometers per jaar in een A segmenter te maken. Je bent nu nog jong dus het zal je allemaal wat minder hard treffen, maar in zo'n kleine auto heb je te maken met zaken als ergonomie die niet ideaal zijn. Ik ken helaas diverse mensen in mijn omgeving die last hebben van rugklachten doordat ze teveel tijd spenderen in een kleine auto. Daarnaast betaal je voor een Up naar verhouding ook teveel in aanschaf, terwijl de afwerking van binnen helemaal niet het beste in het segment is.

Ik zou je echt aanraden naar een B segmenter te kijken, zoals een Clio, 208, C3 om maar wat voorbeelden te noemen. Daar zit je veel comfortabeler in (en een sterkere motor is ook wel aan te raden als je zoveel kilometers maakt, een gebrek aan vermogen gaat je mateloos irriteren kan ik je vertellen). Die paar euro dat dat meer gaat kosten moet je maar voor lief nemen. Wanneer je zoveel tijd per dag/week in een auto doorbrengt moet je daar nou eenmaal wat meer geld voor over hebben.

Ik heb zelf ooit de rekensom gemaakt toen ik mijn 208 kocht, het omslagpunt lag toen omme nabij de 22000km per jaar. Ik rij er momenteel ongeveer 28000km per jaar mee dus daarom is diesel nog steeds voordeliger (en niet onbelangrijk, Franse diesels zijn behoorlijk betrouwbaar en daarom zijn de kosten ook erg goed te behappen).
Dank voor jullie reacties! Zat net even weer het topic terug te lezen, maar blijkbaar is mijn vorige post niet goed aangekomen.

Afgelopen week te horen gekregen dat ik zo vanaf maart misschien in Antwerpen geplaatst kan worden, dan kom ik op 280km per dag (retour) voor 6 maanden. Verhoogt de kilometers per jaar ook weer.

Ben inmiddels nog steeds aan het rondkijken. Valt er wat wijsheid te halen uit een kilometerstand? Ik zoek nu namelijk op auto's met een kilometerstand van maximaal 140.000 bijvoorbeeld. Maar kan het kwaad om ook (een stuk) daar boven te zoeken? Waar zou ik bijvoorbeeld aan moeten denken wat voor extra kosten het kan opleveren als je opeens een auto koopt die al 2 ton op de teller heeft staan in plaats van iets meer dan één ton.

Daarnaast lees ik namelijk ook dat bepaalde onderdelen zoals een distributieriem bij de 120.000 wel eens vervangen moet worden. Wat is dan handig betreft de aanschaf? Uiteraard verschilt dat per auto, maar is hier wijsheid te zoeken?

Ik zit nu zelf ook nog te overwegen om misschien een wat luxere of grotere auto te kopen met het oog op de afstand die ik moet rijden. Ofwel, ik zou het ook niet erg vinden om een wat meer te betalen (per maand). Zo heb ik bijvoorbeeld naast de 208 ook de 308 (sw) op het oog. Wat zijn jullie meningen over deze auto? (een stationwagen is bij veel mensen niet populair, maar vind het zelf altijd fijnere auto's om te rijden) Een Volvo V40 met een stuk meer kilometers is ook een optie met deze aanschafprijs.

Een ander scenario is ook weer om een auto te kopen waar plezier uit te halen valt tot de laatste adem, dat ik een lease auto afsla totdat de auto echt niet meer rendabel is. Doet blijkbaar ook een collega met een polo.
Dat een station niet populair is in Nederland is nieuw voor mij.

Maar idd een Volvo V40 is gewilder dan een een Peugeot 308, misschien is de 308 station goedkoper omdat er meer aanbod is als de hatchback. Van de Renault megane diesel en Peugeot 308 diesel is er veel aanbod in de staton uitvoeringen en minder vraag.

Maar zoek je een diesel of benzine?

Een sedan van een niet premium merk in het c-segment zijn niet populair in Nederland, dan moet je denken aan een Mitsubishi Lancer, Toyota Corolla of een Chevrolet Cruze. De Chevrolet Cruze is sowieso niet populair, maar de hatchback en station kwamen pas jaren later op de markt.

Je kan ook gaan voor een Liftback model , die zijn ook minder Populair dan een station. In het c-segment is de liftback aan het uitsterven alleen skoda doet daar nog aan.
Nou nou, alleen al 70.000 kilometer per jaar voor woon-werk verkeer.
Zou je echt niet beter ergens anders gaan solliciteren dan? winking smiley

Op basis daarvan natuurlijk altijd een diesel of LPG en zeker met dat soort afstanden ook liever zo comfortabel als mogelijk, dus minimaal C-segment.
Zou dan kijken naar iets wat niet echt populair meer is tegenwoordig ( dus zeker geen stationwagen! ) aangezien je beperkte budget.
Bas 4966593
Dank voor jullie reacties! Zat net even weer het topic terug te lezen, maar blijkbaar is mijn vorige post niet goed aangekomen.

Afgelopen week te horen gekregen dat ik zo vanaf maart misschien in Antwerpen geplaatst kan worden, dan kom ik op 280km per dag (retour) voor 6 maanden. Verhoogt de kilometers per jaar ook weer.

Ben inmiddels nog steeds aan het rondkijken. Valt er wat wijsheid te halen uit een kilometerstand? Ik zoek nu namelijk op auto's met een kilometerstand van maximaal 140.000 bijvoorbeeld. Maar kan het kwaad om ook (een stuk) daar boven te zoeken? Waar zou ik bijvoorbeeld aan moeten denken wat voor extra kosten het kan opleveren als je opeens een auto koopt die al 2 ton op de teller heeft staan in plaats van iets meer dan één ton.

Gezien je budget zou ik eerder kijken naar een B segme

Daarnaast lees ik namelijk ook dat bepaalde onderdelen zoals een distributieriem bij de 120.000 wel eens vervangen moet worden. Wat is dan handig betreft de aanschaf? Uiteraard verschilt dat per auto, maar is hier wijsheid te zoeken?

Ik zit nu zelf ook nog te overwegen om misschien een wat luxere of grotere auto te kopen met het oog op de afstand die ik moet rijden. Ofwel, ik zou het ook niet erg vinden om een wat meer te betalen (per maand). Zo heb ik bijvoorbeeld naast de 208 ook de 308 (sw) op het oog. Wat zijn jullie meningen over deze auto? (een stationwagen is bij veel mensen niet populair, maar vind het zelf altijd fijnere auto's om te rijden) Een Volvo V40 met een stuk meer kilometers is ook een optie met deze aanschafprijs.

Een ander scenario is ook weer om een auto te kopen waar plezier uit te halen valt tot de laatste adem, dat ik een lease auto afsla totdat de auto echt niet meer rendabel is. Doet blijkbaar ook een collega met een polo.

Bij een Renault 1.5 DCi moet 1 maal in de 5 jaar of 120.000 km de distributieriem en spanners worden vervangen, bij onze Citroen C3 1.6 e HDI 1 maal in de 10 jaar of 240.000 km, vervang dan ook gelijk de waterpomp. Bij zowel Renault, Citroën of Peugeot kost dit met waterpomp ongeveer tussen de € 400 of € 500. Als de auto er bijna aan toe is dan zou ik dit er gewoon bij onderhandelen.

Een stationwagon is in Nederland juist populair. De 308 (2) vond ik een fijne auto om te rijden, door de grote populariteit met name in 2014 en 2015 kan de kwaliteit van de afwerking met name bij de stationwagon per exemplaar behoorlijk verschillen.

De kilometerstand zegt lang niet alles, veel belangrijker is hoe er mee om is gegaan, en of er goed en regelmatig onderhoud is uitgevoerd. Bij hoge tellerstanden kunnen er wel eerder onderdelen als het roetfilter, turbo, dubbel massa vliegwiel ed stuk gaan.

De Volvo V40 is ook een leuke optie, maar kwalitatief zijn de verschillen met de 308 en Megane niet heel groot, de auto is wel duurder. In de V40 kan ook de 1.6 HDI van Peugeot liggen, of een 2.0 diesel van Volvo.

In de 208 heb ik ook gereden, die auto was ook best een fijne auto. Gezien je budget van € 6500 zou ik eerder kijken naar een Clio, 208, C3, DS3, of eventueel een Megane kijken. Met een 308 (2) en V40 zoek je aan de onderkant van de markt, meestal is dat niet erg handig.
@total los/ak2 of voor benzine gaan en tanken in België

Wel even checken als je voor een diesel gaat, of je er Antwerpen wel mee in mag. Ik denk dat Euro 4 spannend wordt of je daar Antwerpen mee in mag.

1 keer gewijzigd. Laatste wijziging: 21-11-2020 23:21 door Auto encyclopedie.
In de voorbeelden gaat het om Euro 5 of Euro 6 diesels, met zoveel kilometers is een diesel of lpg auto gewoon voordeliger dan een vergelijkbare benzineauto.

Je koopt een diesel door het negatieve sentiment voor heel weinig geld, en het budget van de TS is niet heel hoog. Een dieselmotor is efficiënter dan een benzinemotor en hierdoor zuiniger, de benzinemotoren worden wel steeds efficiënter.
Klopt de voorbeelden zijn euro 5 en 6,maar ts gaat Mischien zelf ook kijken op occasionssites.

Ik zal als ik in Duitsland en of België kan tanken wel goed overwegen wel of niet voor een diesel gaan.
In Duitsland tank je momenteel voor € 1,20 per liter E5 ( geen E10 dus ) dus dat scheelt inderdaad, echter de diesel is € 1 per liter in Duitsland: dus ook goedkoper. Volgens mij is in België juist diesel duurder dan E10 per liter, wat in Groot Brittannië bijvoorbeeld ook zo is.

Ik tank al jaren in Duitsland en stja, daardoor is een diesel of zelfs LPG niet zo interessant. Alhoewel LPG moet dan weer spotgoedkoop in België zijn. Toch fijn hè een Europa en iedere land zijn eigen brandstofprijzen: in Oostenrijk tank je voor € 1 een liter benzine E5 big smile smiley
Bas 4966593

Afgelopen week te horen gekregen dat ik zo vanaf maart misschien in Antwerpen geplaatst kan worden, dan kom ik op 280km per dag (retour) voor 6 maanden. Verhoogt de kilometers per jaar ook weer. ...

Neem lekker een hotelletje of Airbnb man, helemaal gestoord om 280km te gaan rijden buiten je werk. Als je baas het niet kan/wil vergoeden (moet makkelijk kunnen, belastingvrij) dan maar via 19 cent maal de 280km die je dan eigenlijk niet maakt.. Elke vrijdag vroeg naar huis dan ben je veel fitter en frisser, thuis en op het werk.
V0RQ
Bas 4966593

Afgelopen week te horen gekregen dat ik zo vanaf maart misschien in Antwerpen geplaatst kan worden, dan kom ik op 280km per dag (retour) voor 6 maanden. Verhoogt de kilometers per jaar ook weer. ...

Neem lekker een hotelletje of Airbnb man, helemaal gestoord om 280km te gaan rijden buiten je werk. Als je baas het niet kan/wil vergoeden (moet makkelijk kunnen, belastingvrij) dan maar via 19 cent maal de 280km die je dan eigenlijk niet maakt.. Elke vrijdag vroeg naar huis dan ben je veel fitter en frisser, thuis en op het werk.

Ik zelf heb vaak te maken gehad met geluidsoverlast in hotels
Auto encyclopedie
Dat een station niet populair is in Nederland is nieuw voor mij.

Maar zoek je een diesel of benzine?
.

Stationswagens zijn zeker nog populair, bedoelde het voorals een starter die in 95% van de gevallen hooguit met twee mensen rijdt en het praktische in een grote stad.

Op basis van het advies hier zeker een diesel, de restwaarde zal wel flink dalen maar dat heb ik er voor over.

Total Loss
Nou nou, alleen al 70.000 kilometer per jaar voor woon-werk verkeer.
Zou je echt niet beter ergens anders gaan solliciteren dan? winking smiley

Op basis daarvan natuurlijk altijd een diesel of LPG en zeker met dat soort afstanden ook liever zo comfortabel als mogelijk, dus minimaal C-segment.
Zou dan kijken naar iets wat niet echt populair meer is tegenwoordig ( dus zeker geen stationwagen! ) aangezien je beperkte budget.

Zal voorlopig nog niet gaan maar heb het er nog prima naar mijn zin. smiling smiley Was ook wel een keuze dat wij flexibel ingezet zouden worden, alternatief is inderdaad verhuizen maar dat zie ik zelf dan nog niet helemaal zitten voor een half jaar omdat de daarop volgende locatie dan nog niet bekend is en ik hier nog wat afhankelijkheden heb.

Zoeken naar iets dat niet meer populair is omdat van deze auto's de waarde minder snel zal dalen?

ak2
Bij een Renault 1.5 DCi moet 1 maal in de 5 jaar of 120.000 km de distributieriem en spanners worden vervangen, bij onze Citroen C3 1.6 e HDI 1 maal in de 10 jaar of 240.000 km, vervang dan ook gelijk de waterpomp. Bij zowel Renault, Citroën of Peugeot kost dit met waterpomp ongeveer tussen de € 400 of € 500. Als de auto er bijna aan toe is dan zou ik dit er gewoon bij onderhandelen.

Een stationwagon is in Nederland juist populair. De 308 (2) vond ik een fijne auto om te rijden, door de grote populariteit met name in 2014 en 2015 kan de kwaliteit van de afwerking met name bij de stationwagon per exemplaar behoorlijk verschillen.

De kilometerstand zegt lang niet alles, veel belangrijker is hoe er mee om is gegaan, en of er goed en regelmatig onderhoud is uitgevoerd. Bij hoge tellerstanden kunnen er wel eerder onderdelen als het roetfilter, turbo, dubbel massa vliegwiel ed stuk gaan.

De Volvo V40 is ook een leuke optie, maar kwalitatief zijn de verschillen met de 308 en Megane niet heel groot, de auto is wel duurder. In de V40 kan ook de 1.6 HDI van Peugeot liggen, of een 2.0 diesel van Volvo.

In de 208 heb ik ook gereden, die auto was ook best een fijne auto. Gezien je budget van € 6500 zou ik eerder kijken naar een Clio, 208, C3, DS3, of eventueel een Megane kijken. Met een 308 (2) en V40 zoek je aan de onderkant van de markt, meestal is dat niet erg handig.

Dank voor je uitgebreide uitleg, kan ik zeker wat mee!

Verder, goede tip wat betreft het E nummer maar was zeker van plan om voor een wat zuinigere diesel te gaan dus zal waarschijnlijk geen probleem zijn in Antwerpen. Het overwegen voor een diesel of benzine vanwege de plaatsing komt vooral toch neer op een diesel, de plaatsing (als deze daadwerkelijk in Antwerpen is en kan uiteraard nog veranderen) is voor 'slechts' een half jaar, de auto verwacht ik dan weer langer te gebruiken (1,5 jaar en eventueel langer). Een AirBnB zal nog een optie kunnen zijn, maar heeft niet per se de voorkeur omdat het gevoel van een vast huis hebben mij toch wel aanspreekt. Nog maar even goed nadenken of ik Antwerpen zal accepteren als dat ik aangeboden krijg. smiling smiley
Sorry, alleen geregistreerde gebruikers met een forumprofiel mogen berichtenplaatsen. Nog geen forumprofiel? Maak die dan hier aan.