Aanschaf oude occasion voorkeur?

Wessel 1142106

Net ingestapt
Beste,

Ik heb gekeken voor een oude occasion voor max 2000.
Er vielen mij 2 modellen op:

Veel Astra g's met +- 140.000 op de teller

En

Veel Volvo's uit +-2000 met +-200.000 op de teller.

Nu twijfel ik waar ik goed aan zou doen. Ik zie veel Volvo's richting de 4 ton hebben gereden en van de Astra's wat minder.

Dus kan ik er van vanuit gaan dat voor dat geld een Volvo met 2 ton gereden een betere keuze is dan een Astra rond de 1.4 ton?

Wij hebben na twee Astra's G te hebben gehad een V40 gekocht en sinds kort nog een tweede V40 aangeschaft.
De Opels hadden rond de 2 ton op de teller en de Volvo's beide boven de 3 ton.
De Opels hebben in aanschaf meer gekost dan de Volvo's, maar daar hebben we weinig geluk mee gehad.
De kwaliteit van de Astra's viel mij tegen, ze roesten behoorlijk en ze hebben vaak last van olielekkage's en bij beide is ook de startmotor kapot gegaan en de lampen ging vaak stuk.
Ik heb meerdere rekeningen van bijna 1000 euro gehad en was er klaar mee.

We rijden nu bijna 2 jaar probleemloos met de Volvo en hebben er inmiddels ruim 60k mee gereden.
De achterremmen en de stuurkogel zijn vervangen en we hebben lichtmetalen wielen aangeschaft met winterbanden en we hebben het hemeltje opnieuw laten bekleden.
We hebben alles bijelkaar 1000 euro uitgegeven aan het onderhoud in die 2 jaar.
Daarnaast zijn de Volvo's veel luxer dan de Astra's, denk aan electrisch verwarmde stoelen, cruise control en climate control.
Roest is ook nog nergens te vinden en de motoren zijn helemaal droog.
In tegenstellingen tot de Opels gebruiken de Volvo's geen olie.
Bij de Astra 1.6 16v moest ook iedere 60k de distributieriem worden vervangen, bij de Volvo is dat om de 160k/12 jaar.

Wellicht dat een V40 vaker wordt gekocht door oudere mensen die de auto beter onderhouden, maar ik denk dat de kwaliteit toch ook op een hoger niveau ligt.

Een Astra G met 1.6 16V motor zal de beste keuze zijn, die zijn qua motoren het beste. Soms lusten ze wat olie maar geen schokkende hoeveelheden. Als er bij een Astra iets stuk gaat zal dat niet zoveel kosten als bij een Volvo.

140dkm voor een Astra is trouwens niet veel, 3 ton bij een Volvo is wel de leeftijd dat een hoop slijtagedelen ook echt versleten zijn.

Heb je trouwens zo'n grote auto nodig? Als je de kosten wat wil drukken kun je ook iets kleiners zoeken.

De Astra 1.6 16v met 100pk is overigens tergend traag, zeker boven de 100km/u.
Maak ook eens een proefrit met een Opel en een Volvo voor je iets beslist.
De vlakke laadvloer van de Astra is wel een voordeel t.o.v. de V40 en de auto is iets lichter dan de Volvo.

MX6 zei:
De Astra 1.6 16v met 100pk is overigens tergend traag, zeker boven de 100km/u.

Dat geloof ik best wel ja, ik heb ook een Astra G gehad een 1.8 16V met 125 pk die was best rap.

De mijne had airco, stoelverwarming, tractiecontrole, elektrische ramen en spiegels dus best luxe al was dat vermoedelijk een Franse import.
Ik heb die auto maar kort gehad dus over betrouwbaarheid kan ik weinig zeggen, maar daarvoor een Astra F gehad met 1.6 8v die was niet kapot te krijgen, ik heb goede ervaringen met de motoren uit de Astra F en G 1.6 en 1.8.

Denk wel dat een Volvo V40 meer luxe uitstraalt helemaal als je een neemt van de laatste facelift.

De afstandsbediening van de CV van iedere Astra G is kapot, door de fragiele constructie.
Wij hebben er een universele afstandsbediening in gezet om van het gedoe af te zijn.
Bij beide auto's kwam de startkrans vaak niet uit de startmotor, waardoor je een hamer nodig hebt om te starten.
Die hebben we dus ook moeten vervangen.
Door slechte massa werd de accu soms niet goed geladen en dan valt de stuurbekrachtiging uit.
Ook bleef de verlichting wel eens op grootlicht staan.
Wellicht hebben we gewoon pech gehad met die Opels, maar ze hadden beide dezelfde problemen.
De lampjes van de koplampen gingen ook vaak stuk, we hadden dan ook wat doosjes met lampjes staan.
Gelukkig zijn ze wel makkelijk te wisselen.
De motoren blijven meestal wel draaien, als je de olie in de gaten houdt.
Onze Astra is geëxporteerd en zal nu wel in Afrika rijden.

Dat van die afstandsbediening klopt wel ja. Die deed het bij mij ook maar zelden. :)

Overigens vond ik de 1.6 niet langzaam. Prima blok voor het gewicht dat ie moet verplaatsen.

Als je sneller wil dan moet je een OPC zoeken.

Toen wij de Astra nog hadden mocht je nog 130 rijden.
Als je een tijdje 120 achter een auto reed op de linkerbaan en hij ging naar de rechterrijstrook, dan was het onmogelijk snel in te halen. Voor ik snelheid had gemaakt, moest ik alweer remmen, omdat diezelfde automobilist weer naar links ging
Met een 1.8 of 2.0 zou je daar al geen last meer mee hebben.

Volvo en astra zijn natuurlijk wel appels en peren vergelijken.

Staar je niet blind op kmstanden, onderhoud is het meest belangrijke

Je kijkt naar auto’s die al een heel leven achter de rug hebben, en in een lage prijsklasse.
Je kunt dus slechte Volvo's en slechte Opels tegen komen, belangrijker is hoe er mee is omgegaan en of de auto goed onderhouden is.

Bij de Volvo pas op voor de 1.8I dit is de vrij beruchte 1.8 GDI van Mitsubishi. Bij Opel kom je nog wel eens exemplaren tegen die veel olie gebruiken.

Ik heb een astra G 2.2 16V gehad en eigenlijk altijd zonder grote problemen. Keer een andere accu. Heb een keer een defecte xenon stuurunit gehad. Van de sloop gehaald (bleek dat van een audi A8 identiek was :D (bosch)). Navigatie was niet meer up te daten. maar erg prettige kilometers mee gereden.

Mijn broer heeft een astra G 1.6 8V gehad. 3 deurs donkergroen :D oerdegelijk! Met 60.000 gekocht en met 220.000 weg gedaan 2 jaar geleden. Ook probleemloos. Rijd nu nog rond in NL. Hoewel cosmetisch hij er niet heel fijn uit zag (parkeerschade, krassen) en mijn broer er weinig om geeft was er van roest geen sprake. Alleen de aircocondensor is in al die jaren eens de geest gegeven.

De staat van onderhoud is denk ik heel bepalend of je een goed exemplaar treft. Dat geld voor zowel de volvo als opel.

Dat je hier weinig te koop ziet staan met hoge kilometerstanden s is lastig iets over te zeggen; veel gaat er naar oost-europa, west-azie, afrika. Volgens mij is de V40 ook een prima auto onderhuids ook wat mitsubishi. de direct ingespoten 1.8 komt er vandaan maar ook het hele platform is van een mitsubishi carisma.

Ik denk persoonlijk dat een Opel Astra G de betere keuze is dan een Volvo V40 of S40.

Die Volvo's zijn wel degelijk maar ik denk dat ze wel meer kosten in onderhoud. Onderdelen voor een Opel Astra zijn wat goedkoper en beter verkrijgbaar volgens mij.

Ik heb zelf een Opel Astra G 1.6 8v gehad, slechts 86 pk geloof ik, maar dit vond ik wel een ongelooflijk fijne auto met alles erop en eraan (6 airbags, cruise control enz) en nog zuinig ook. Dit was wel een fijne en betrouwbare auto destijds. Maar ik moet zeggen dat die toen pas 4 jaar oud was en pas 45.000 km tot 75.000 km had gelopen.

Terug
Bovenaan