Advies gezinsauto 25k

A

Anoniem

Guest
Goedemorgen,

In het verleden hier wel eens wat gepost en altijd wel nuttige reacties gehad dus laat ik hetbweer proberen.

Momenteel rij ik een 1 serie van de zaak en mijn vrouw in een focus hatchback uit 2013. Auto's rijden prima, niets op aan te merken.

Echter zijn wij sinds maart ouders geworden en valt het ons erg tegen wat je mee moet nemen tov de kofferbak. Daarnaast is door de grote kinderstoel de ruimte voor de bijrijder ervoor zeer beperkt.

Dus willen we de focus inleveren en een grotere auto terugkopen.

Ik ben een autoliefhebber dus het moet op zijn minst een mooie auto zijn. Sorry als ik iemand kwets maar alles van skoda en dacia valt af.

Concreet zoeken wij een auto die binnen de volgende kaders valt:
Max 25k
Km stand max 100k
Bouwjaar 2015 of nieuwer
Station of suv
Automaat
Parkeersensoren
Ruim

Zelf dacht ik aan de volgende auto's
Mazda cx 5
Mazda 6 station
Nieuwste ford focus station
Outlander phev
Peugeot 3008

Audi a4 en bmw 3 zijn mooi maar ook wel. Prijzig voor wat je krijgt.

Zijn er bekende gebreken bij bovenstaande auto's of hebben jullie nog goed alternatief?

daniel1987 zei:
Dus willen we de focus inleveren en een grotere auto terugkopen.

Ik ben een autoliefhebber dus het moet op zijn minst een mooie auto zijn. Sorry als ik iemand kwets maar alles van skoda en dacia valt af.

Concreet zoeken wij een auto die binnen de volgende kaders valt:
Max 25k
Km stand max 100k
Bouwjaar 2015 of nieuwer
Station of suv
Automaat
Parkeersensoren
Ruim

Zelf dacht ik aan de volgende auto's
Mazda cx 5
Mazda 6 station
Nieuwste ford focus station
Outlander phev
Peugeot 3008
Zijn er bekende gebreken bij bovenstaande auto's of hebben jullie nog goed alternatief?

Eigenlijk is het lijstje prima, en heeft de keuze meer te maken met persoonlijke voorkeuren.
Heel veel ruimte bieden vaak D segment statiowagons (en MPV's). Zoals de Renault Talisman, Opel Insignia en Ford Mondeo. Voordeel is dat je erg veel waar voor het geld krijgt, door de populariteit van SUV's zijn die vaak duurder.

Cx5 zelfde verhaal als bmw, Audi en mercedes erg prijzig

Mazda 6 inmiddels wel gedateerd

Oudlander, niet stekkeren wordt direct afgestraft door ongunstig verbruik

Ford focus en 3008 is denk ik wat jje zoekt

Alternatief Kia Niro of nieuwste generatie Kia ceed, nieuwste generatie Megane, Renault talisman, Opel isignia

De Mazda's zijn erg mooie auto's, ook ruim genoeg.
Maar ik vond ze vrij prijzig voor de leeftijd.
Bovendien vind ik de Cx5 vanaf modeljaar 2017 mooi, daarvoor een ouwelullenauto. En dan loop je tegen de 30000 aan.

Wij hebben voor de nieuwe Focus Active Station gekozen: meer ruimte, laatste stand van zaken qua mediasysteem en rijhulpmiddelen. Bovendien zuiniger en een prettige aandrijflijn. Plus met de Active zit je tussen een SUV en station in. Met voordeel van het rijgedrag en verbruik t.o.v. een SUV. De nieuwe Focus is bijna net zo groot als de Mondeo (die overigens ook prima te krijgen is voor je budget).

Maar het was échte een close call met de Mazda 6, die ik eigenlijk mooier vindt.
De Mazda 6 is voornamelijk met automaat te vinden. de automaat is best dorstig en rijdt emotieloos. Adaptieve CC zit alleen op de duurste uitvoering (was een eis en oh wat rijdt dat fijn!). En minder ruimte .
Maar qua afwerking echt top hoor.

Dus ga vooral wat proefritjes maken.
Qua kwaliteit en betrouwbaarheid hoef je je geen zorgen te maken.

Bij de Ford is het aantrekkelijk om de B&O audio system aan te vinken. Maar dat kost je wel 100liter aan kofferbak ruimte.

Dankjewel al voor de reactie.

Mondeo vond ik van binnen al redelijk gedateerd ogen. Bij de Mazda 6 was dit weleen van mijn punten van zorg.

Kia is wel een mooi alternatief. Ga ik zeker naar kijken!

Je koopt voor dit geld zowat nieuwe opel astra k sportstourer, zo’n auto zit gewoon goed en degelijk in elkaar en is lekker uitgerust.

Kwa bagageruimte doet een C segment station vaak niet onder voor een D segment , terwijl de vaste lasten wel lager liggen . En bij een suv moet je vaak de hoogte in gaan stapelen met je bagage

Mijn keuze zou onderstaande zijn :

Opel astra

Ik heb zelf ook een jong gezin en kom geen ruimte tekort in mijn c segment station

daniel1987 zei:

Mondeo vond ik van binnen al redelijk gedateerd ogen. Bij de Mazda 6 was dit weleen van mijn punten van zorg.

Als je toch bij Kia kijkt en iets boven je budget dan is deze dat zeker waard

https://www.autowereld.nl/kia/optima-sportswagon/1-6-t-gdi-180pk-dynamicplusline-rijklaar-pano-schuifdak-nav-clim-contr-trekh-34057613/details.html

Een A4 en drie serie zijn echt te klein, zeker na het lezen van je verhaal dat je groter zoekt.

Een hierboven aangegeven astra is een goede optie, ze zijn er veel heel veel deus de keuze is reuze. (alhoewel automaat misschien iets minder, wij nederlanders onrdekken dat nu een beetje, automaat rijden dus, net als een lichte bekleding dat wil hier in nederland ook nog niet zo)

Heb je al eens gedacht aan een Nissan Qasqai.
Of een Honda CR-V

Beide heerlijke auto's vooral die laatste kan ik je aanraden.

Sorry, had automaat over het hoofd gezien.
https://www.autotrack.nl/a/ford-focus-benzine-2019-50292351
https://www.autotrack.nl/a/toyota-auris-benzine-2019-50286518
https://www.autotrack.nl/a/peugeot-308-benzine-2018-49920209
https://www.autotrack.nl/a/volvo-v60-benzine-2017-50124174

Denk als je iets sportiefs,zoekt, dat je de astra even goed moet checken of het wat is. Na de facelift heeft die een cvt automaat, ontzettend fijn, maar of die sportief genoeg is.

Kia ceed ziet er in elk geval wel sportief uit

Aangezien het hier duidelijk om met name een tekort aan bagageruimte gaat zou ik lekker voor een C-segment station gaan.
Meeste waar voor je geld in verhouding en je koop voor dit budget gewoon een hele recente auto.

De genoemde SUV's zijn met name vooral groot aan de buitenkant maar wat kofferruimte betreft zie je dat niet terug, bovendien betaal je hier extra veel voor omdat ze ( onbegrijpelijk ) blijkbaar erg gewild zijn bij sommigen.

Natuurlijk kan D-segment ook prima voor dit budget maar dan kom je uiteraard wel bij wat oudere bouwjaren terecht, hogere kilometerstanden, hoger verbruik, hogere verzekeringskosten, hogere wegenbelasting, hogere afschrijving, meer onderhoud, oftewel een heel stuk duurder in variabele en vaste lasten.

Auto encyclopedie zei:
daniel1987 zei:

Als je toch bij Kia kijkt en iets boven je budget dan is deze dat zeker waard

https://www.autowereld.nl/kia/optima-sportswagon/1-6-t-gdi-180pk-dynamicplusline-rijklaar-pano-schuifdak-nav-clim-contr-trekh-34057613/details.html

Hele mooie auto, had ik nooit aan gedacht! Ga zeker even bij de Kia dealer kijken wat ze hebben.

Stif zei:
Een A4 en drie serie zijn echt te klein, zeker na het lezen van je verhaal dat je groter zoekt.

Een hierboven aangegeven astra is een goede optie, ze zijn er veel heel veel deus de keuze is reuze. (alhoewel automaat misschien iets minder, wij nederlanders onrdekken dat nu een beetje, automaat rijden dus, net als een lichte bekleding dat wil hier in nederland ook nog niet zo)

Heb je al eens gedacht aan een Nissan Qasqai.
Of een Honda CR-V

Beide heerlijke auto's vooral die laatste kan ik je aanraden.

Qasqai leek me aan de krappe kant of heb ik dat verkeerd?

Zit even naar de voorstellen te kijken.

Auris vind ik een beetje saaie auto, ongeacht dat hij oerdegelijk is.

Mijn vrouw vindt de v60 helaas niet mooi (erg jammer)

Kia en Astra mooie verassingen. Bedankt voor de tip over de automaat.

Bmw rijdt heerlijk maar voor de ruimte moet je het niet doen dus dan zal 3 serie ook geen ruimte wonder zijn.

Ik zag een filmpje van de autoweek dat de automaat van ford als je wisselt van vooruit naar achteruit eerst nog vooruit gaat. Klopt dit en heeft iemand er ervaring mee?

308 is nooit mijn smaak geweest. Nieuwste 508sw prachtig maar helaas buiten budget

Zou Seat Leon nog wat zijn of heeft VAG nog steeds problemen met de motor en de versnellingsbak

daniel1987 zei:
Zou Seat Leon nog wat zijn of heeft VAG nog steeds problemen met de motor en de versnellingsbak

Inmiddels prima keuze, alleen is het huidige model er net, dus bij zijn voorganger rij je in een relatieve oude auto. Maar dat is het bij het hele c-segment van de volkswagen groep, ze zijn allemaal in 2019/2020 vervangen.

Nogmaals de talisman en Megane zijn tevens interessant

Wij hebben een Mazda 6 Sportbreak gehad (2012 en daarna 2018 model) en nu een BMW 3-serie Touring. Rijdt (8-traps automaat en turbomotor) vele malen fijner als de Mazda. Ruimteaanbod is in kofferbak ietsje kleiner maar nog steeds ruim voldoende. 495 liter tegenover 520 in de Mazda. Prima als gezinsauto.
Ruimte voorin is vele malen groter en de ruimte achterin is net zo groot.
Zoek je een ruimtewonder dan moet je voor een Octavia gaan, zoek je een mooie en geweldig rijdende auto dan is zo'n 3-serie het beste wat je kunt krijgen.

Volgende week een proefrit in een insignia omdat ik toch wel verrast was over aanbod en uitrusting van opel.

Insignia is ruim en goed aangekleed

Kristian zei:
Wij hebben een Mazda 6 Sportbreak gehad (2012 en daarna 2018 model) en nu een BMW 3-serie Touring. Rijdt (8-traps automaat en turbomotor) vele malen fijner als de Mazda. Ruimteaanbod is in kofferbak ietsje kleiner maar nog steeds ruim voldoende. 495 liter tegenover 520 in de Mazda. Prima als gezinsauto.
Ruimte voorin is vele malen groter en de ruimte achterin is net zo groot.
Zoek je een ruimtewonder dan moet je voor een Octavia gaan, zoek je een mooie en geweldig rijdende auto dan is zo'n 3-serie het beste wat je kunt krijgen.

Skoda valt af lees ik in de opening.

De huidige Honda Civic is ook leuk ,alleen die is er alleen als sedan en liftback, maar de liftback schijnt een ruimte wonder te zijn.

civic liftback

0-b3aa2ad5-63c7-4387-b184-042073f6e6b5.jpg

Total Loss zei:
Die eerste is wel netjes, maar bijna €26000 en dan maar 6 maanden BOVAG garantie... Je zou verwachten dat zo'n auto wel Opel garantie zou hebben.

EVV zei:
Total Loss zei:
Die eerste is wel netjes, maar bijna €26000 en dan maar 6 maanden BOVAG garantie... Je zou verwachten dat zo'n auto wel Opel garantie zou hebben.

Mwah, waarom? Auto is 2 1/2 jaar oud. Fabrieksgarantie is voorbij in ieder geval.

Total Loss zei:
EVV zei:
Total Loss zei:

Mwah, waarom? Auto is 2 1/2 jaar oud. Fabrieksgarantie is voorbij in ieder geval.

Hahaha leuke is dat jouw eerste tip ook precies de Insignia is waar ik de proefrit voor heb geboekt

daniel1987 zei:
Total Loss zei:
EVV zei:
Total Loss zei:

Hahaha leuke is dat jouw eerste tip ook precies de Insignia is waar ik de proefrit voor heb geboekt

Blijkbaar terecht dan! (y):D

Ik kijk net het autoweek filmpje over de Insignia. Klopt het dat deze 1.5 turbo vaker klachten heeft gehad?

Auto encyclopedie zei:
daniel1987 zei:
Ik kijk net het autoweek filmpje over de Insignia. Klopt het dat deze 1.5 turbo vaker klachten heeft gehad?

Niet bekend bij mij , de voorganger kende wel klachten mr32 handbak en lomp en zwaar.
Zwaar was de voorganger zeker, lomp zou ik ze niet willen noemen. Ik heb nooit echt het idee gehad dat de auto te zwaar voor de techniek was. Remmen en onderstel waren prima op hun taak berekend.

Ga niet 'te groot' voor die paar maanden met de kinderwagen. Bij de tweede gingen wij sneller met de draagzak en buggy in de weer.

Wat mij betreft is een grotere auto bij het eerste kind een veelgemaakte maar onnodige keuze.

V0RQ zei:
Ga niet 'te groot' voor die paar maanden met de kinderwagen. Bij de tweede gingen wij sneller met de draagzak en buggy in de weer.

Wat mij betreft is een grotere auto bij het eerste kind een veelgemaakte maar onnodige keuze.

Het is niet alleen kofferbak probleem. Door de ruimte die de kinderstoel inneemt heeft de bijrijder geen ruimte. We hebben zo'n base waarop de stoel staat en dat neemt veel ruimte in beslag.

Ik heb vandaag voor het eerst met het hele gezin in mijn insignia gereden met de kinderen in de grote kinderstoelen. Nu ben ik zelf met 1m93 niet klein, maar wat een ruimte hebben de kinderen nu achterin! Zelfs een volwassene zou prima achter mij kunnen zitten, dus ik denk dat je daar wel goed mee weg gaat komen.

EVV zei:
Ik heb vandaag voor het eerst met het hele gezin in mijn insignia gereden met de kinderen in de grote kinderstoelen. Nu ben ik zelf met 1m93 niet klein, maar wat een ruimte hebben de kinderen nu achterin! Zelfs een volwassene zou prima achter mij kunnen zitten, dus ik denk dat je daar wel goed mee weg gaat komen.

Bedankt! Goed om te horen

Nou dit weekend wat proefritjes gemaakt.

De Insignia uit Goes was al verkocht, wel beetje slordig dat ik er zelf bij toeval achterkom en niet door de dealer ben geinformeerd. Anders had ik voor niets een uur in de auto gezeten.

Een focus gereden uit 2019, die beviel erg goed. Alleen staat hij niet te koop als import auto maar blijkt hij wel import te zijn als ik er expliciet om vraag. Datum registratie en datum toelating in Nederland zijn allemaal 7 mei 2019 maar in de navigatie stonden allerlei adressen in Duitsland (Berlijn).... Ik vond dit een beetje vreemd.

Ook gaf de verkoper aan dat import geen nadelige invloed heeft op de latere restwaarde maar dat lijkt me ook sterk. Jullie een mening hierover?

Seat leon ST viel af want voorin was te weinig ruimte. Wel bijzonder dat de verkoper na de proefrit niet eens vroeg wat ik ervan vond maar er gewoon vanuitging dat ik gelijk de auto zou kopen.

Vervolgens op zondag nog een insignia en een astra geprobeerd. Insignia heeft echt onze voorkeur. Wat een heerlijke auto, en wat een ruimte! Nu alleen opzoek naar de door ons gewenste uitvoering.

We reden met een handgeschakelde versie met 140 pk en dan komt hij iets te kort vind ik.

Bedankt voor de terug koppeling.

als ik jou zo hoor vind ik die focus verkoper maar een kletsmajoor. Slim van je om even in het navigatie systeem te kijken

Succes met het vinden van een mooie isgnia.

De Renault Talisman was al afgevallen in een eerder stadium?

Ja die verkoper vertrouw ik in iedergeval niet.

We hebben de renault bekeken en is een mooie auto. Maar mijn vrouw was geen fan van het mediasysteem. Dus die is afgevallen.

De Opel Insignia is een zeer ruime wagen met veel opties en mogelijkheden. Ik vind het ook in de juiste kleur en aankleding een “dikke bak” met een stoer/chique uitstraling. Je krijgt veel waar voor je geld, maar als je het internet afstruint, kom je toch ook veel kritische verhalen tegen over de betrouwbaarheid van de Insignia. Het is zeker niet 1 vd meest betrouwbare auto’s gebleken en uit eigen ervaring weet ik dat de onderdelen van Opel niet goedkoop zijn. (Misschien geldt dit ondertussen wel voor meer merken)
Voor mij 1 vd redenen om niet (meer) voor een Opel (Insignia) te kiezen.

Toch begrijp ik uw keuze ook weer wel, want er is een enorm aanbod, het is een ruime wagen met veel opties en ook voor een aantrekkelijke prijs te vinden.

Succes en veel plezier!

e krijgt veel waar voor je geld, maar als je het internet afstruint, kom je toch ook veel kritische verhalen tegen over de betrouwbaarheid van de Insignia. Het is zeker niet 1 vd meest betrouwbare auto’s gebleken

mag ik vragen waar je dat (o.a.) hebt gevonden? Linkje? Ik kom namelijk amper gekke structurele dingen tegen over betrouwbaarheid.

Natuurlijk als je op problemen gaat zoeken van de Insignia B ga je altijd wel wat vinden van iemand vindend ie een probleem heeft (net als bij elke auto je wel iets gaat vinden). Ik hoor en lees hoofdzakelijk positieve verhalen over de Insignia B. Mijn collega rijd de hatchback en die is ook al laaiend enthousiast. De SW vind ik in juiste uitvoering ook bijzonder fraai.

n uit eigen ervaring weet ik dat de onderdelen van Opel niet goedkoop zijn.

Sommige dingen bij opel zijn duur, zeker de wat 'exotische' onderdelen die. andere dingen niet en zijn juist goedkoop. De dealer is natuurlijk sowieso wat prijzig. maar ik vind juist de onderdelen prijzen relatief meevallen in de jaren dat ik heel wat opels heb gereden :)

J 79 zei:
De Opel Insignia is een zeer ruime wagen met veel opties en mogelijkheden. Ik vind het ook in de juiste kleur en aankleding een “dikke bak” met een stoer/chique uitstraling. Je krijgt veel waar voor je geld, maar als je het internet afstruint, kom je toch ook veel kritische verhalen tegen over de betrouwbaarheid van de Insignia. Het is zeker niet 1 vd meest betrouwbare auto’s gebleken en uit eigen ervaring weet ik dat de onderdelen van Opel niet goedkoop zijn. (Misschien geldt dit ondertussen wel voor meer merken)
Voor mij 1 vd redenen om niet (meer) voor een Opel (Insignia) te kiezen.

Toch begrijp ik uw keuze ook weer wel, want er is een enorm aanbod, het is een ruime wagen met veel opties en ook voor een aantrekkelijke prijs te vinden.

Succes en veel plezier!
Als je op internet zoekt vindt je van iedere auto wel kritische verhalen. Ik heb juist een positive ervaring met de eerste generatie Insignia, buiten wat kleine problemen een prima auto met minder kosten dan mijn Volvo's die ik gehad heb. Ik heb er bijna 180.000 km mee gereden en nooit grote kosten aan gehad. De opvolger is dus weer een Insignia geworden, maar dan het nieuwe model.

@EVV en Ascona GT
De British reliability Index is voor mij een graadmeter en daar komt de auto niet fantastisch uit de verf. Natuurlijk kun je altijd over de waarde van die stats discussiëren, maar ook het Opel forum zelf en de anwb site biedt aanknopingspunten.

Elke auto heeft idd kritische verhalen en als je wilt kun je over elk model/merk wel iets vinden. Dat is absoluut waar, maar staat in mijn optiek los van het punt dat ik wil maken.

Ik rij zelf Opel (Vectra) met veel plezier en ondertussen ook al 8 jaar lang. Ik heb verschillende grote en kleine kosten gehad, waarvan een deel ook zeker bij gewoon regulier onderhoud hoort. Dat de onderdelen verhoudingsgewijs duur zijn, kreeg ik te horen van mijn vakgarage. Het is overigens diezelfde garage die aangeeft dat de Aziatische merken simpelweg minder reparaties/storingen (buiten regulier onderhoud) etc hebben.
Ieder zijn eigen mening daarover, maar ik vertrouw deze garage die ondertussen al meer dan 50 jaar bestaat en zeer goede recensies krijgt, daarin eerder dan persoonlijke verhalen van auto-bezitters die hun individuele auto prijzen of afkeuren.
Ook in allerlei testen komt het merk Opel niet als meest betrouwbaarste uit.

Volgens mij is dit ook helemaal niet erg, want als je dit weet, kun je dit ook meenemen in je afweging. Verhoudingsgewijs krijg je namelijk voor een acceptabel bedrag wel een dik uitgevoerde en grote auto dat niet onder een “premium” merk valt.

De British reliability Index is voor mij een graadmeter en daar komt de auto niet fantastisch uit de verf. Natuurlijk kun je altijd over de waarde van die stats discussiëren, maar ook het Opel forum zelf en de anwb site biedt aanknopingspunten.

Ah ik begrijp nu denk ik waar jou reactie vandaan komt. De topicstarter heeft het over een Insignia B. ik denk dat je het over de oude Insignia A hebt? Het vorige model? Insignia B is niet te vergelijken met de A. Ander onderstel, andere motoren, andere techniek, etc.

Van de Insignia B kom ik vrijwel niets tegen namelijk, ook niet op die sites. en daar lees ik voornamelijk positieve verhalen (al is de auto nog maar enkele jaren op de markt)

@Ascona GT

Ik zie idd dat de topicstarter het laatste model wilde hebben en niet de Insignia A

Dan neem ik mijn woorden weer terug, althans voor Insignia B.....

AsconaGT zei:

Ah ik begrijp nu denk ik waar jou reactie vandaan komt. De topicstarter heeft het over een Insignia B. ik denk dat je het over de oude Insignia A hebt? Het vorige model? Insignia B is niet te vergelijken met de A. Ander onderstel, andere motoren, andere techniek, etc.

Van de Insignia B kom ik vrijwel niets tegen namelijk, ook niet op die sites. en daar lees ik voornamelijk positieve verhalen (al is de auto nog maar enkele jaren op de markt)
De diesels en handbakken zijn wel over genomen uit de latere modeljaren van de Insignia A, de benzinemotoren en automaten zijn wel nieuw.

Mazda 6 !! Niet zo'n windvanger kopen, ik wilde graag een SUV maar na een proefrit met windkracht 3 werd ik gek van de windgevoeligheid van die containers. Heb nu een mooi Giulia besteld :)

EVV zei:
AsconaGT zei:

De diesels en handbakken zijn wel over genomen uit de latere modeljaren van de Insignia A, de benzinemotoren en automaten zijn wel nieuw.

Dankjewel voor jukkie reacties. Ga inderdaad voor het model vanaf 2017

Maar nu is natuurlijk wel de vraag: hoe betrouwbaar is nu eigenlijk de Insignia B??

Aangezien het model vrij nieuw is: kunnen we überhaupt over de betrouwbaarheid al iets zeggen?

Via terugroepregister van RDW lees ik 6 terugroepacties. (Vanaf 2017-2020) Daar zit iets over een zonnedak bij (heeft lang niet elke auto), maar ook over scheurende velgen, voorstoelen die los zitten, een niet functionerend gordelslot en borgringen van de turbo......

Nu weet ik niet of 6 terugroepacties veel of weinig zijn, maar ik schrik hier wel een beetje van.

J 79 zei:
@EVV en Ascona GT

Elke auto heeft idd kritische verhalen en als je wilt kun je over elk model/merk wel iets vinden. Dat is absoluut waar, maar staat in mijn optiek los van het punt dat ik wil maken.

Ik rij zelf Opel (Vectra) met veel plezier en ondertussen ook al 8 jaar lang. Ik heb verschillende grote en kleine kosten gehad, waarvan een deel ook zeker bij gewoon regulier onderhoud hoort. Dat de onderdelen verhoudingsgewijs duur zijn, kreeg ik te horen van mijn vakgarage. Het is overigens diezelfde garage die aangeeft dat de Aziatische merken simpelweg minder reparaties/storingen (buiten regulier onderhoud) etc hebben.
Ieder zijn eigen mening daarover, maar ik vertrouw deze garage die ondertussen al meer dan 50 jaar bestaat en zeer goede recensies krijgt, daarin eerder dan persoonlijke verhalen van auto-bezitters die hun individuele auto prijzen of afkeuren.

Volgens mij is dit ook helemaal niet erg, want als je dit weet, kun je dit ook meenemen in je afweging. Verhoudingsgewijs krijg je namelijk voor een acceptabel bedrag wel een dik uitgevoerde en grote auto dat niet onder een “premium” merk valt.
Vergelijk de verschillende betrouwbaarheids indexen een keer met elkaar (ANWB/ADAC etc) en de enige conclusie die je kan trekken is dat je er geen conclusie uit kan halen. Een merk dat bij de emmer index goed scoort kan bij de andere weer slecht scoren. Of modellen die zwaar aan elkaar gerelateerd zijn scoren zowel goed als slecht.
In het verleden werden bijvoorbeeld in de ADAC lijst alleen gevallen opgenomen waarbij de ADAC het pechgeval afgehandeld had. Als het in Duitsland met Opel belde omdat je gestrand was, komt dat ADAC. Bij BMW kwam er iemand van BMW je helpen. Die laatste telde dus niet meer in de statistieken. Ik weet niet of ze dat ondertussen rechtgetrokken hebben.
Overigens heeft de ADAC de nieuwe Insignia als 'zwaar ondergewaardeerd' bestempeld.

EVV zei:
J 79 zei:
@EVV en Ascona GT

Vergelijk de verschillende betrouwbaarheids indexen een keer met elkaar (ANWB/ADAC etc) en de enige conclusie die je kan trekken is dat je er geen conclusie uit kan halen. Een merk dat bij de emmer index goed scoort kan bij de andere weer slecht scoren. Of modellen die zwaar aan elkaar gerelateerd zijn scoren zowel goed als slecht.
In het verleden werden bijvoorbeeld in de ADAC lijst alleen gevallen opgenomen waarbij de ADAC het pechgeval afgehandeld had. Als het in Duitsland met Opel belde omdat je gestrand was, komt dat ADAC. Bij BMW kwam er iemand van BMW je helpen. Die laatste telde dus niet meer in de statistieken. Ik weet niet of ze dat ondertussen rechtgetrokken hebben.
Overigens heeft de ADAC de nieuwe Insignia als 'zwaar ondergewaardeerd' bestempeld.

Mee eens hoor. En dat maakt het ook lastig soms om een keuze te maken

J 79 zei:
Maar nu is natuurlijk wel de vraag: hoe betrouwbaar is nu eigenlijk de Insignia B??

Aangezien het model vrij nieuw is: kunnen we überhaupt over de betrouwbaarheid al iets zeggen?

Via terugroepregister van RDW lees ik 6 terugroepacties. (Vanaf 2017-2020) Daar zit iets over een zonnedak bij (heeft lang niet elke auto), maar ook over scheurende velgen, voorstoelen die los zitten, een niet functionerend gordelslot en borgringen van de turbo......

Nu weet ik niet of 6 terugroepacties veel of weinig zijn, maar ik schrik hier wel een beetje van.

De Insignia A scoorde in eigenlijk alle onderzoeken niet geweldig op betrouwbaarheid.
Ik denk wel dat de vrij jonge Insignia B beter gaat scoren, Opel monteert bijvoorbeeld een goede kwaliteit versnellingsbak in de B. Door de matige reputatie van de A koop je de B gewoon voor relatief weinig geld. Het is een moderne auto die goed rijdt.

Goede en betrouwbare opties in dit segment zijn de Hyundai I40, Renault Talisman en Kia Optima. Of uit het C segment de Kia Ceed en Hyundai I30. Bij Renault kreeg je 3, bij Hyundai 5 en bij Kia 7 jaar fabrieksgarantie.

De Reliability Index van garantie verzekeraar Warenty Direct vind ik een goede graadmeter, ze kijken naar heel veel auto's puur op basis van cijfers, en niet op basis van emoties of verwachtingen. Nadeel is wel dat verschillende generaties van een model op een hoop worden gegooid. Terwijl het verschil per generatie in kwaliteit en betrouwbaarheid groot kan zijn.

ak2 zei:
J 79 zei:

De Insignia A scoorde in eigenlijk alle onderzoeken niet geweldig op betrouwbaarheid.
Ik denk wel dat de vrij jonge Insignia B beter gaat scoren, Opel monteert bijvoorbeeld een goede kwaliteit versnellingsbak in de B. Door de matige reputatie van de A koop je de B gewoon voor relatief weinig geld. Het is een moderne auto die goed rijdt.
Klopt, ik heb voor mijn 3 jaar oude Insignia B met 73000 km minder dan de helft van de originele nieuwprijs betaald. Dat het een diesel is helpt ook wel mee natuurlijk...

Goed rijden doet het zeker, maar dat deed de Insignia A ook wel.

Terug
Bovenaan